Päävalikko

Kisamoottorin huolto?

Aloittaja feenovi, 01.04.03 - klo: 20.09

feenovi

Elikkä mitens huollatte noita koneita kysäisin nyt ihan vaan stanusta eli kuinka usein vaihdatte hiiliä ja sorvaatte koneita ja miten putsaatte niitä? Eli tartteen vähän tommosta tietoa kun sain tässä ekan turistin ja ois tarkotus mennä kisailemaan kahen viikon kuluttua. Kiitos etukäteen vastauksista.
täysii

Matias V

Jos satut tulemaan huomen torppaan niin kerron tarkemmin! Kerron/näytän sulle kuinka se kone putsataan viimeistään hiekkiksessä ens sunnuntaina!


Itse asiaan:
Ota moottorin hiilet ja jouset pois, katso kuinka tummat ne on, jos ne on kovin tummat silloin hiilet ovat palaneet. (ihan päästä mustat/siniset)
Sorvata pitää silloin kun olet sitä mieltä, eli auto ei jaksa mennä minnekkään ja muuta vastaavaa, tai silloin kun kollektori on musta.
Kun putsaan moottoria otan ankkurin pois ja puhallan siihen lievästi LRP:n Xtra Cleaneria, jolla lähtee pois musta palanut moska. Pyyhi kannu sisältä kuivalla/kostutetulla Xtra Cleanerilla. Laakereihin tippa kuulalaakerirasvaa, kone kasaan ja lievä sisäänajo (ajelee aika rauhallisesti ekaks) Sitten ei muuta kuin takas Baanalle vaan!


Oma tapani putsata kone on tuollalailla!

Jos on jotain korjattavaa niin pistäkääs paremmaks!

:mrgreen:
"Never argue with an idiot, they bring the conversation down to their level and then win with experience."

feenovi

Joo kiitos noista vinkeistä huomenna en torppaan pääse mutta sunnuntaina hiekkikseen tuun kattomaan jos huollat motin niin nään sen hyvin vaikka jo viimeeks näytit vähän :D
Mut katotaan sitten sunnutaina.


Pitäis hommaa vau:n lisenssit niin pääsis torppaan vaikka oon kyllä vieläå kunnon aloittelija että sitten kun osaan vähän ajaa niin rupeen käymään torpassakin varmaan. :mrgreen:
täysii

tuukka.m

Minun käsittääkseni konetta kannattaa todellakin sorvata useammin kuin silloin kun se hyytyy. Sillä jos kollektori pääsee pahasti "palamaan" siinä ei enää sorvaus auta. Eli siis älkää ennen sorvausta ajako ankkuria ihan loppuun.
Ja sitten peakilla on myynnissä erittäin kätevä moottorin/hiilien putsaus puikko. Jolla hiilet ja kollektori putsaantuu helposti.Maksaa muistaakseni noin 10e.?!
Ja tuosta cleanerista sen verran että muista antaa sen kuivua tarpeeksi kauan ettei sen seurauksena ankkuri "pala".

Kokeneemmat kisakuskit voisivat oikaista juttuani jos meni jotain pahasti pieleen...
...

MattiM

Hiilikanavatkin olisi järkevä puhdistaa jollain. Eli vaikka vanupuikkoon (semmonen millä voi myös puhdistaa korvia) cleaneriä ja hankaamaan. Kannattaa kuitenkin antaa vähän aikaa kuivua sillä jos sitä cleaneriä joutuu hiiliin niin voiteluaineet lähtevät ja hiilet palavat nopeasti.

Tuosta sorvaamisesta tuli mieleen, että ne pienet kuparin hiukkasethan saattavat voida aiheuttaa oikosulun kollektorissa eli voi olla järkevää vähän puhdistaa sitä kollektoria.

Matias V

Sorvaamisen jälkeen kannattaa puhdistaa kollektorin raot koska muuten se menee oikariin!
"Never argue with an idiot, they bring the conversation down to their level and then win with experience."

Otsomaani

Tosta hiilien sisäänajosta vaan sen verran että itse teen sen näin:
Laitan hiiliin kollektoritippoja (se pehmentää hiiliä vähän että ne muotoutuu paremmin), pärrään moottoria puol minuuttia (4kennon akulla), sitten taas kollektoritippoja ja puol minsaa. Sitten niin kun Matias sano niin alkuun rauhallisemmin.

feenovi

kuinka usein jotain stanu konetta kannattaa sorvauttaa huoltaa oon nyt ajanu 5akkua ja huomenna ajan toiset 5akkua niin sitten tulee yhteensä 10akkua niin kannattaako jo sen jälkeen huoltaa se kun sitten seuraavan kerran kun ajan on jo kisat?
täysii

VesaK

Kyllä kannattaa. Auto kyllä kulkee vielä melko hyvin, mutta ankkurin kollektorin pintaan "kasvaa" syvenevä kerros palanutta pintaa. Kun sen poistaa (sorvaa) pois usein, ei tarvita kuin hiuksenohuen lastun poisto.
Jos sorvauksesta tinkii, palaa kollektorissa pieni alue syväksi, ja koko kollektorista on silloin sorvattava paksumpi kerros pois.

TJ-moottorissa sopiva sorvausväli on, ajotavasta ja välityksestä riippuen, siinä 4-10 akullista (mitä pidempi välitys, sen nopeammin kollektori palaa). Tiukassa kisassa jopa vain 2-3 akullista.

feenovi

Eli jos haluu ajaa mahd. kauan ilman huoltoja kannattaa ajaa pienillä välityksillä.? Ok.
täysii

Matias V

Niinhän se on mutta vauhti taas ei ole mitään päätä huimaavaa!
"Never argue with an idiot, they bring the conversation down to their level and then win with experience."

feenovi

Hmm taidan tänään ajaa vähän pienemmillä välityksillä ettei tarttee ennen kisaa sitten sorvailla...
täysii

Matias V

EI!

Teet nytten näin!

1.Soita Aakelle ja kysy voiko se ottaa sorvin mukaan Hiekkikseen!
2.Jos Aake ottaa sorvin mukaan, niin pyydä sitä sorvauttamaan sinun koneesi.
3.Aja kone sisään sorvauksen jälkeen.
4.Aja sellaisilla välityksillä joilla ajat kisassa!

Noin yksinkertaista se on!

Ps. Aakella maksaa sorvauttaminen 5€+Hiilet5€ =10€!!!!!
"Never argue with an idiot, they bring the conversation down to their level and then win with experience."

hellgren

Mutta feenovi:

Luulenpa, että vauhtisi ei ole kiinni koneen sorvailusta, tietenkään sitä ei kannata pilata.. Mutta jos kone ei ole uusi, niin se tuskin ihan viimesen päälle kunnossa on muutenkaan. Eli en usko että sorvailu vähän väliä on sulle nyt ihan se ykkösjuttu, jos se tuottaa ongelmia. Tietty jos mahdollista, niin silloin tällöin tottakai se on järkevää, mutta jos auto pysyy lapasessa niin ja näin, niin ehkä kannattaa ennemmin keskittyä ajotaidon hiomiseen..


-----------------------


(( Itse en ole koneitani päässyt sorvailemaan, mikä johtunee pääosin saamattomuudestani. Hyvin koneilla olen kuitenkin päässyt ja sorvautan heti kun mahdollisuus tarjoutuu. Tottahan ainakin toinen kone on liian pitkään sorvaamatta ollut, eikä se sille hyvää tee. ))
Lahti Rock City

feenovi

Jep annoin aakelle koneen sorvattavaksi mutta nyt iski paniikki elikkä:
Nyt kun kone tulee sunnuntaina (jolloin mulla on kisat) niin mitäs nyt pitääkö se jotenkin sisään ajaa vai? Eli mitä teen äkkiä apua!
täysii

Matias V

Pistätä koneen kiinni autoon. HUOM ilman pinjonia!
Aja puolella kaasulla KOLME minuuttia, kollektoritippojen kera!

Niin hyvä tulee!
"Never argue with an idiot, they bring the conversation down to their level and then win with experience."

feenovi

Ei oo kollektori tippoja :D Eli voitko lainaa jos sulla on sitten?
täysii

Matias V

"Never argue with an idiot, they bring the conversation down to their level and then win with experience."

tuukka.m

Lainaus käyttäjältä: "feenovi"Jep annoin aakelle koneen sorvattavaksi mutta nyt iski paniikki elikkä:
Nyt kun kone tulee sunnuntaina (jolloin mulla on kisat) niin mitäs nyt pitääkö se jotenkin sisään ajaa vai? Eli mitä teen äkkiä apua!

Se on nyt semmonen homma että: kasaat jostain sun vanhasta tai muuten vaan ylimääräsestä akusta 4kennoisen sisäänajo akun ja sillä sisään ajat ne hiilet eli laitat akun suoraan kiinni koneeseen eli sitä konetta ei tarvitse vielä siinä vaiheessa autoon laittaa.
...

feenovi

ei löydy mistään  neljä kennoista joten tyydyn tohon matiaksen ehdottamaana ratkaisuun.
täysii

PerttuP

No tarvit siihen vaan muutaman johdon jolla otat siitä akusta (6kennoa) vaan neljän kennon virran.täts it.
PJEP = mun mekaanikko

Otsomaani

Lainaus käyttäjältä: "PerttuP"No tarvit siihen vaan muutaman johdon jolla otat siitä akusta (6kennoa) vaan neljän kennon virran.täts it.

Se vaan muuttaa niitten kennojen latauksen epätasaiseksi, mutta jos feenovella on purkulevy niin no problem.

feenovi

ei oo purkulevyy siks aina pitää nyysiäkkin matiakselta purkuri no mut se matiaksen purkuri on semmonen just et se purkaa mun akun silmänräpäyksessä eli joku 0,7sek. =D Pitäis hankkii varmaan mut ei oo kerinny.
täysii

Matias V

se purkas sen niin nopsaan ku siin akus ei ollu virtaa paljo mitään!
"Never argue with an idiot, they bring the conversation down to their level and then win with experience."

m.e.

hiiliä ei kannata ajella liikaa sisään, vain sen aikaa, että ne koskevat koko pinnaltaan kollektoriin. ja jos kollektori on oikean muotoinen ja hiilet uutukaiset, niin käytännössä pyöritystä pienellä jännitteellä (3-5 kennoa) vain puolisen minuuttia. kireällä aikataululla kisoissa olen pyöräyttänyt kovallakin jännitteellä koneita eikä siitä ole vahinkoa tullut. voit tietenkin välillä kurkistaa, onko hiili ottanut kollektoriin koko pinnaltaan... siis aika ei ole tärkein kriteeri, vaan kosketuspinta. =)

kollektoritippoja en ole koskaan käyttänyt (enkä käytä..) ja useimmiten sisäänajo on onnistunut kohtalaisen hyvin. siis ei lainkaan pakollista...

tuukka.m

Olen kuullut että uritettuja hiiliä ei saisi sisäänajaa kuin korkeitaan 5s. Onko tässä mitäänperää?
...

feenovi

Eli mul ei oo kun kuus kennosia akkuja 2kpl (2400amh) niiin teen silleen vaan että en laita pinjonia kiinni vaan ajan 3minuuttia puol kaasulla onko homma selvä ja sen jälkeen kisaamaan?   :?
täysii

tuukka.m

Lainaus käyttäjältä: "feenovi"Eli mul ei oo kun kuus kennosia akkuja 2kpl (2400amh) niiin teen silleen vaan että en laita pinjonia kiinni vaan ajan 3minuuttia puol kaasulla onko homma selvä ja sen jälkeen kisaamaan?   :?

Ihan vaa huomautus:se on mah(milliamppeerituntia). Voi olla että kirjoitit vain väärin mutta kuitenkin.
...

feenovi

Joo meni vähän senat sakasin :D
täysii

feenovi

Mitens usein tota Hpi-LRP Syndicate konetta huollatte kun kuulin tai oon kuullu et siin on pitkät huoltovälit niin must tuntuu et munkin kannattaa ostaa semmonen tulee vähän halvemmaks.
täysii