jos te koneemmat osaisitte sanoo että minkä merkkiset (ohjain ja servot) kannattais hankkii? mistä sais halvalla?
ja auto mihin noi tulisi: HOBAO HYPER 7
ja sitte miten voi sanoo että mikä on voimaservo ja mikä ei? oiskohan futaballa hobaoon sopivaa sarjaa missä ois: ohjain, servot, vastaanotin ja kiteet? paljon tollaset suurinpiirtein maksaa??
Kysymyksesi ovat aika pitkälle sellaisia joihin saat vastauksia selaamalla foorumin vanhoja viestiketjuja. Mutta vastaan nyt kuitenkin homman helpottamiseksi.
Ensiksi sun pitää päättää paljonko rahaa haluat sijoittaa tähän kalustoon. Jos et halua kilpailla, niin rahasumma jää pienemmäksi.
Tarvitset:
Auton, moottorin, pillin (pakovaimentimen), servot, lähettimen, vastaanottimen, vastaanotinakkuja, laturin niille, polttoainetta, hehkulaitteen, mahdollisesti startterin ja renkaita.
En ala ihmeemmin arvottamaan mikä auto olisi paras. M8-luokassa hyväksi todettuja merkkejä ovat Kyosho, Hobao, Mugen ja Crono. Hyviä moottoreita on mm. RB, Picco, O.S. Yhdistelemällä näistä mitä vain voi voittaa vaikka maailmanmestaruuden, jos vain on paras kuljettaja.
Näin siis jos puhutaan kilpailemisesta. Lisäksi ilmeisesti kaikilla merkeillä on olemassa huippukilpureistaan ns. sport-versioita, jotka ovat rakenteeltaan samansuuntaisia, mutta joissa on käytetty halvempia osia. Näissä sporteissa voi olla mukana moottori, mahdollisesti narustartilla varustettuna. Sinun tapauksessasi vaikuttaisi siltä, että sinun kannattaa ostaa tällainen sport-auto. Sillä ei kyllä oikein voi osallistua kilpailuihin, mutta jos tuntuu siltä että kilpaileminen ei ole ajankohtaista, niin ei kannata tuhlata suuria summia huippulaitteisiin, joista ei kuitenkaan vapaassa ajossa ole juuri suurempaa iloa kuin sportista. Myöhemmin voit myydä sportin pois ja hankkia oikean kilpa-auton.
Tarvitset siis tällaisen sporttiauton, valitse se mieltymystesi ja kukkarosi mukaan. Muista kuitenkin autoa valitessasi, että sen lisäksi pitää vielä ostaa paljon muuta. Jos autossa tulee moottori mukana, niin sitä ei tietysti tarvitse erikseen hankkia. Narustartti on siinä mielessä hyvä, että säästyt arvokkaan starttiboksin hankinnalta (n. 150e akkuineen), mutta toisaalta boksi on pitkäikäinen ja palvelisi myös tulevaisuudessa jos päättäisit siirtyä kilpailemaan.
Radioksi kannattaa valita rattiradio, jossa on ainakin mahdollista säätää erikseen ohjaus- ja kaasuservojen liikeratojen ääripäät. Tämä ominaisuus ei yleensä ole merkin halvimmassa radiossa, mutta kyllä heti seuraavassa mallissa. Tämä säätö on tarpeellinen kun rakennat auton kaasu- ja ohjauslinkistöä. Samassa paketissa tulee yleensä vastaanotin mukana, se kelpaa sellaisenaan. Servoista ohjaukseen täytyy laittaa voimaservo. Sellainen on kuulalaakeroitu, >6kg vääntävä, nopeus 0,1s tai nopeampi. Näissä radio/servolaitteissa hyväksi todettuja merkkejä on mm. Futaba, KO, Hitec. Mikäli budjetti on tiukoilla, voit laittaa kaasuun servoksi radioiden mukana tulevan vakioservon, varsinkin kun et kilpaile. Se ei kuitenkaan ole välttämättä sillä paikalla kovin pitkäikäinen, ja tulet huomaamaan että kaipaisit lisää nopeutta ja vääntöä. Siksipä laatuservo kaasu/jarruun ei ole huono investointi.
Hinta-arvioita:
Sport-auto: 500-600e sis. moottori tarvikkeineen
Radiot: 200e sis. vastaanottimen, vakioservon,kideparin
Voimaservo: 100e
Vastaanotinakut: 30e pari pakettia
Laturi: 25e
Hehkulaite/akku: 25e
Polttoaine: 25e
+ muuta mahdollista sälää: ruuvilukitetta, korimaaleja.rissaa ym. ym.,ehkä 30 euroa vielä lisää
-------------
935-1035e
Arvio on vain suuntaa-antava, rahaa voi mennä paljon enemmänkin, tai vähemmän, riippuu mihin kokoonpanoon päädyt.
P.S. Hobaon varaosapalvelun uskoisin olevan ainakin kisoissa kunnossa, sillä Jalaksen Timo myy niitä. Varaosahinnasto löytyy netistä sekä Jalaksen että Sanderssonan sivuilta.