Kirjoittaja Aihe: Polttis vs Sähkö  (Luettu 42475 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Fbzero

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Polttis vs Sähkö
« : 31.10.07 - klo: 00.52 »
Eli olen jotenkin asennoitunut niin että ajelen tietenkin vain sähköautoilla.

Mutta nyt kun lueskellut Pienoismalli-lehteä, ja muistaa kunne Pedersenit siirtyivät polttis puolelle, siis lehtiartikkeleita. Niin aloin miettimään , minkälaista on polttis rc autoilu? Likaista, käynnistysongelmia, kallista yms? Vai tehoa, laadukkaampia osia, hauskempaa, ei akkujen hyytymistä yms?

Entäs kummat on tehokkaampia? Jos jostain 4ccm koneesta sadaan 3hv, eikö se silloin ole yli  2 Kwh eli eli 2000W? Voiko niitä verrata, eli mikä on tehon yksikkö, eikö se ol watti? Harvasta sähkömoottorista saa irti 2000W. Jos mistään...

Poissa TheArska

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Polttis vs Sähkö
« Vastaus #1 : 31.10.07 - klo: 01.34 »
No nyt tuli mielenkiintoinen topicci, kunnon matsi pystyyn..
Itse ajelen pääasiassa polttiksilla, vaikka löytyy kyllä sähkövempeleitäkin, mutta polttikset on kyllä selkeästi se ykkönen itsellä...eikun bensaa tankkiin ja antaa mennä niin kauan kuin jaksaa, mutta saahan sähkiksiinkin toki paljon akkuja(tai milliamppeereja;))..Onhan polttikset hieman sotkusempia, mutta itseä ei ainakaan haittaa ja käynnistys ei ole ongelma, narukäynnistys voi olla ikävä jos kone ei ole ihan parhaissa voimissa/säädöissä, mutta itse en narujen kanssa enään leiki, starttilaatikko on paras vaihtoehto ja jos auton rakenne ei sitä salli niin roto tai tiger drive..
Paljon olen joissain piireissä kuullut palopuheita kuinka esim.1/8 autoihin (buggy,truggy,monsteri) saa paljon enemmän kulkua harjattomilla kuin nitrolla, mutta livenä en ole vielä nähnyt...mutta, kuka tietää..Vaikka näin olisi, pysyn polttisvehkeissä, niissä on "fiilistä"..

Kyosho: Evolva(x2)REX pr-21r01wc/IDM Picco evo2 p7-r, V-one RRR(x2)LRPz.12r spec3/Team Orion crf.12 wasp.
Hpi: Baja 5b cy26, Savage X STS d30m. Hong Nor X1crt pro SHpt28*m-p6,plus muut 1/36-1/8 autot

Poissa CluBBaH

  • Kotkan seudun pienoisautoilijat
    • Profiili
    • Kuvia
Vs: Polttis vs Sähkö
« Vastaus #2 : 31.10.07 - klo: 05.12 »
Heh , johan teit kyllä riitasan topikin :D . Itse ehdottomasti polttiksen puolella , mielestäni auton kuuluu päristä ja savuttaa. Johan se on lapsesta asti opittu :P . Tietysti rc-autoilussakin on osa-alueita johon sähkö sopii ehdottomasti paremmin, kuten crawling. Ja talveksi on varmasti helpompi löytää paikka ajopaikka sähköautoille. Mutta siltikään siinä ei ole sitä fiilistä kun 12 moottoria ottaa sen 30 000 rpm lähdössä ja ulvovat ensimmäiseen kurviin!!
XRAY 808 2009 Spec |

Poissa Täikampa

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Polttis vs Sähkö
« Vastaus #3 : 31.10.07 - klo: 07.56 »
Polttis. Itse olen aina rakastanut oikeita autoja ja polttis rc-autoja. Äänihän se kaunis on tietty. Itselläni ei ole oikein noihin sähköautoihin kolahtanut.

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: Polttis vs Sähkö
« Vastaus #4 : 31.10.07 - klo: 09.23 »
Ja polttisautojen puolesta puhuu luonnollisesti myös se kuinka paljon innokkaampia niiden vannoutuneet harrastajat ovat tuomaan esiin oman valintansa erinomaisuutta.
Sähköautoilijat ne vaan keskittyy ajamaan ympäri vuoden.   :wink:
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa l150040

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
Vs: Polttis vs Sähkö
« Vastaus #5 : 31.10.07 - klo: 10.09 »
Minun ehdoton totuus on se, että molemmat ovat parhaita. Jos vain toinen pitäisi valita, niin valitsisin molemmat.  :wink:

Poissa mad

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Polttis vs Sähkö
« Vastaus #6 : 31.10.07 - klo: 12.13 »
Polttis  :laugh:
Giga  crusher ( RB Concept TM728)

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Polttis vs Sähkö
« Vastaus #7 : 31.10.07 - klo: 12.50 »
Pitkän tauon jälkeen sähköautot on tällä hetkellä kiinnostavimpia kun sähköt on kehittyneet valovuoden verran tauon aikana. Ajoajat on nousseet aivan uusiin lukemiin ja Lipoilla saa melko tasaisen tehon käyttöön pitkäksi aikaa. Myös ympärivuotinen käyttö on houkuttelevampaa kuin kausiluontoinen ajaminen.

Polttiksista taas bensavärkit on kiinnostavimpia kuin nitrokoneet, bensakoneen luotettavuus ja kesto on omaa luokkaansa polttiksien maailmassa. Välillä on kiva nykäistä narusta ja ajaa oikean kokoisilla (1/5) autoilla :wink:
Kylätason RC-kuski.

Mika R

  • Vieras
Vs: Polttis vs Sähkö
« Vastaus #8 : 31.10.07 - klo: 13.31 »
Puhutaan pitkistä ajoajoista. Kuitenkin eikös nuo sähkis erät ole edelleen 5min?

Ei ehdi meikäläinen oikein innostua viidessä minuutissa. Lipoilla voisikin olla hauskaa, koska olisi pidemmät erät. Mutta kestääkö ne vielä kisakäyttöä on toinen juttu. En haluasi nähdä räjähteleviä autoja.

Joten polttikset ovat toistaiseksi ne ainoa oikea. Sitä paitsi inhoan johtojen juottamista ja muuta elektroniikka näpertelyä. Ne täytyisi sitten ostaa valmiina kyllä meikäläisen.

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Polttis vs Sähkö
« Vastaus #9 : 31.10.07 - klo: 14.18 »
Kun ei aja kisaa niin ei tarvii ressata moisista asioista kuten erän pituuksista :grin:

Montakos autoa on Lipoilla räjähtänyt ajon aikana ja miksi on räjähtänyt? Onko sössitty sähköjen kanssa vai onko Lipoille luontaista "räjähdellä kun ei oo muutakaan tekemistä"? :wink:



Kylätason RC-kuski.

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Polttis vs Sähkö
« Vastaus #10 : 31.10.07 - klo: 14.22 »
Polttiksessa hyvää:
- nitron ja pakokaasun käry
- moottorin pauhu
- sontaa joka paikassa, tekemisen meininki.

Sähkiksessä hyvää:
- ei nitron tai pakokaasun käryjä
- ei moottorin pauhua (ainakaan siinä määrin)
- ei niin paljon sontaa joka paikassa, tekemisen meininki

Eli, ihan käyttötarkoituksesta ja omasta mieltymyksestä riippuen, molemmissa varmaan yhtä paljon hyviä ja huonoja puolia. itse siirryin sähköhärveleistä polttiksiin, enkä ole katunut, joku muu varmaan katuu..
Flying Calacucco

Poissa Duster1

  • JoeUa RC
    • Profiili
Vs: Polttis vs Sähkö
« Vastaus #11 : 31.10.07 - klo: 14.42 »
Molemmat hyviä ja kumpiakin käytän.

Polttiksissa hyvää oikea koneen ääni, mutta sähkö pelit voittaa "helppoudellaan" ja ajopaikkoja löytyy joka puiston kulmalta + ei tarvitse niin isoa huoltamista/puhdistelua.

Molemmat tehokkaita.
Tuosta sähkiksen ajoajasta ei kyllä voi valittaa, koska kyllähän niillä polttiksillakin joutuu pysähtymään. Eli jos ajetaan vaikka puoli tuntia niin polttiksella joutuu monta kertaa pysähtymään tankille, kun parhailla akuilla ajaa saman verran ja voihan sen akunkin vaihtaa.

Polttiksista vielä paremman tekee "laadukkaammat" off-road autosarjat. Juuri autojen hyvyydestä johtuen on niihin mukava modata helppouta ja tehoa sisälle  :wink:

Axial SCX 10 TR

Poissa historia

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Polttis vs Sähkö
« Vastaus #12 : 31.10.07 - klo: 16.04 »
Vaikka itsellä on vain sähkö voisin sanoa sähkö koska itseä innostaa enemmän tarkka johtojen yms. muiden liittäminen kun
jonkun neulan siirtely. Ja toisekseen polttiksista lähtee mun mielestä niin epämielyttävän moottorisahamainen ääni.
Team Associated RC10B4 - Tamiya Mini

Mika R

  • Vieras
Vs: Polttis vs Sähkö
« Vastaus #13 : 31.10.07 - klo: 16.31 »
Kun ei aja kisaa niin ei tarvii ressata moisista asioista kuten erän pituuksista :grin:

Montakos autoa on Lipoilla räjähtänyt ajon aikana ja miksi on räjähtänyt? Onko sössitty sähköjen kanssa vai onko Lipoille luontaista "räjähdellä kun ei oo muutakaan tekemistä"? :wink:


Lähinnä ajattelin tuota kolarointia, jos tulee mälli akkupakettiin, kisoissa hyvinkin todennäköistä. Jees, olen kyllä nähnyt että niissä alkaa olee aika paksut kuoret. Mut olen myös kuullut monelta että on pullistunut tai jopa räjähtäny.

Poissa tapsa92

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Polttis vs Sähkö
« Vastaus #14 : 31.10.07 - klo: 16.41 »
Puhutaan pitkistä ajoajoista. Kuitenkin eikös nuo sähkis erät ole edelleen 5min?

Ei ehdi meikäläinen oikein innostua viidessä minuutissa. Lipoilla voisikin olla hauskaa, koska olisi pidemmät erät. Mutta kestääkö ne vielä kisakäyttöä on toinen juttu. En haluasi nähdä räjähteleviä autoja.

Joten polttikset ovat toistaiseksi ne ainoa oikea. Sitä paitsi inhoan johtojen juottamista ja muuta elektroniikka näpertelyä. Ne täytyisi sitten ostaa valmiina kyllä meikäläisen.

Öhh.. Sä olet todella väärässä. On nuo erät pitempiäkin, LiPoilla tosin olisi vielä mukavempaa. Tuota noin, LiPot ei kyllä todellakaan räjähtele jos ovat oikein hoidettuja eikä ikäloppuja huonostihoidettuja.
- Tapsa

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Polttis vs Sähkö
« Vastaus #15 : 31.10.07 - klo: 16.44 »
Polttiskisoja on Suomessa vain kesällä joten kilpailukausi jää turhan lyhyeksi, sähköautoilla kisoja on ympäri vuoden tasaiseen tahtiin. Hiilettömien myötä sähköautoissakin on riittävästi tehoa eikä koneita tarvitse huoltaa ollenkaan. Polttiksien etu on pidemmät ajoajat mutta itse ajan mieluummin 5 minuuttia 100% lasissa kuin varmistellen 45 minuuttia. Onneksi Suomi on vapaa maa ja jokainen saa valita puolensa itse :wink:

Poissa CluBBaH

  • Kotkan seudun pienoisautoilijat
    • Profiili
    • Kuvia
Vs: Polttis vs Sähkö
« Vastaus #16 : 31.10.07 - klo: 16.57 »
Polttiskisoja on Suomessa vain kesällä joten kilpailukausi jää turhan lyhyeksi, sähköautoilla kisoja on ympäri vuoden tasaiseen tahtiin. Hiilettömien myötä sähköautoissakin on riittävästi tehoa eikä koneita tarvitse huoltaa ollenkaan. Polttiksien etu on pidemmät ajoajat mutta itse ajan mieluummin 5 minuuttia 100% lasissa kuin varmistellen 45 minuuttia. Onneksi Suomi on vapaa maa ja jokainen saa valita puolensa itse :wink:

Itsellä ei kyllä finaalikokemusta ole , mutta väittäsin että jos 45min varmistelee ei todellakaan ole 3 ensimmäisen joukossa  :wink: . Ja täytyy vielä tuohon aikasempaan sanomaani lisätä että tälläkin hetkellä on myös sähköauto ,jolla tarkoitus ajella talven aikana. Joten molempi parempi :D
XRAY 808 2009 Spec |

Mika R

  • Vieras
Vs: Polttis vs Sähkö
« Vastaus #17 : 31.10.07 - klo: 21.22 »
Puhutaan pitkistä ajoajoista. Kuitenkin eikös nuo sähkis erät ole edelleen 5min?
Öhh.. Sä olet todella väärässä. On nuo erät pitempiäkin, LiPoilla tosin olisi vielä mukavempaa. Tuota noin, LiPot ei kyllä todellakaan räjähtele jos ovat oikein hoidettuja eikä ikäloppuja huonostihoidettuja.

Todella väärässä? :D No onko siis kisoja joissa ajetaan 5min pidempään erä? Hienoa jos näin on.

Itsellä on lipoja vastarissa mutta siihen se sit jääkin. Onko siis törmäyksen kestäviä lipo ajoakkuja?

Mika R

  • Vieras
Vs: Polttis vs Sähkö
« Vastaus #18 : 31.10.07 - klo: 21.25 »
Polttiskisoja on Suomessa vain kesällä joten kilpailukausi jää turhan lyhyeksi, sähköautoilla kisoja on ympäri vuoden tasaiseen tahtiin. Hiilettömien myötä sähköautoissakin on riittävästi tehoa eikä koneita tarvitse huoltaa ollenkaan. Polttiksien etu on pidemmät ajoajat mutta itse ajan mieluummin 5 minuuttia 100% lasissa kuin varmistellen 45 minuuttia. Onneksi Suomi on vapaa maa ja jokainen saa valita puolensa itse :wink:

Huh, toi kaveri on todella väärässä :) Ei todellakaan ole mitään varmistelua.
Silloin kun ei ole kisoja treenataan ja pidetään hauskaa yhdessä. Se onnistuu huhtikuusta-lokakuuhun. Välillä voi teghdä muutakin. Eli ajaa sähkiksiä sisällä vaikka haha

No ei, kyllä mä uskon että sähköillä ajaminen on ihan yhtä hauskaa kuin mikä tahansa kilvanajo. Se 5min on varmaan todella tiukka ja siksi en edes pärjäisi siinä.
« Viimeksi muokattu: 31.10.07 - klo: 21.29 kirjoittanut Mika R »

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Polttis vs Sähkö
« Vastaus #19 : 31.10.07 - klo: 21.45 »
Mika R: Jos haluu ajaa nollakelissä ja räntäsateessa niin saahan sitä "kesä"kautta venytettyä yli puoleen vuoteen mutta se on eri asia onko se enää hauskaa, kisoja on jokatapauksessa se max 5 kk vuodesta. 45 minuutin "kestävyysajo" vaatii eri ominaisuuksia kuin 5 minuutin "sprintti", mutta lyhyen erän hienous on mielestäni tiukoissa kamppailuissa. Siellä ajetaan sekunnin sisällä toinen toista vastaan eikä virheisiin ole varaa - erona ei ole kierrosta tai useampaa kuten yleensä pitkissä 45 minuutin finaaleissa käy.

Mika R

  • Vieras
Vs: Polttis vs Sähkö
« Vastaus #20 : 31.10.07 - klo: 21.53 »
Tuota.. On! Meillä on ollu ihan todella hauskaa yhdessä ja etelä-suomessa ei ole kyl satanu räntää tuona aikana muu se on varmaan kielikuva. Tule kokeilee onko virheisiin varaa :)

Mika R

  • Vieras
Vs: Polttis vs Sähkö
« Vastaus #21 : 31.10.07 - klo: 21.58 »
Lisätään nyt vielä että eihän oteta liian tosissan tätä keskustelua kun eihän tätä voi kumpikaan voittaa. Siis pikkasen kieliposkessa tai mitä.

Poissa Mikkis

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Polttis vs Sähkö
« Vastaus #22 : 31.10.07 - klo: 22.03 »
Mä aattelin että polttis on ehdottomasti mun juttu ja että se ainoastaan polttis on riittävän ripeä ja hauska, joten aloittelen lajia sillä. Kun säät alkoivat pikku hiljaa viilentyä, niin tuli hommattua sähkövehe talvileluksi. Eli molempi parempi.  :wink:
CEN-Racing CT-5S
Tamiya Mini M03 Kyosho Pureten Alpha Ep III

Poissa Jingizu

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Polttis vs Sähkö
« Vastaus #23 : 31.10.07 - klo: 22.18 »
Bensalla vaan kesät talvet  :grin:

Poissa nuuska

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Polttis vs Sähkö
« Vastaus #24 : 01.11.07 - klo: 10.38 »
Itse ajanut aikas vähän näillä autoilla. Lämmittelin oikeestaan vanhaa harrastusta vasta tän vuoden keväällä.
Hommasin ekaksi autoksi E-Savagen ja oli todella tyytyväinen. Takaraivossa kumminkin jyskytti, että ois kiva
kokeilla polttista ja näin päätin sitten ostaa krossin ja annoin e-savalle kenkää.

... petyin pahasti.
En pahemmin krossilla ajellut, juuri tuon säätämisen, bensan, vaivan yms takia. Oli tottunut sähkön helpputeen. Lataa akut -> aja ja ota vaikka samalla muutama bisse.  :cool: Tuolloin ei ollut edes 1:1 autoa käytössä, joten radalle meneminen tuotti vaikeuksia.
Myin pois krossin ja alko harmittaa, että ei ollut enään e-savaa tallissa. :undecided:

ELi summa summaarum, vai miten se nyt sanotaan.
Sähkö sopii toisille ja polttis taasen toisille! Haha, olipas Nykäsmäinen lausahdus.

Itse pysyn täst edes sähkössä!  :smiley:
[BigBear '87]   [Stampede XL5 '07]

Poissa INFERNO ST US

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Polttis vs Sähkö
« Vastaus #25 : 01.11.07 - klo: 17.28 »
Ite alotin polttiksella vähän aikaa sitten :smiley:, onneks sain kavereilta apua. Mun mielestä polttis on paras :lol:.
Lykkyä pyttyy!

Poissa SS

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Polttis vs Sähkö
« Vastaus #26 : 01.11.07 - klo: 19.45 »
Katsopa muuten Mika R monesko oli sähkökrossi EM:issä paras suomalainen polttiskrossikuski...eli vaikkapa se pitkänhuiskea kaveri joka on hallinnut Suomen polttiskrossikisoja lähes mielin määrin viime vuosina. Jostain kumman syystä lähes aina kun sähköautoilija on luokasta riippumatta päätynyt kokeilemaan polttiskrossia, jonkinlaista menestystä on tullut (Julle, Viljami...). Niin kauan kun polttiskrossissa pärjää se jonka kone pysyy käynnissä ja auto enimmän aikaa pystyssä, on turha mistään tiukasta kisaamisesta puhua. Ajelkaahan nyt vaan polttiskrossia täysillä se 45 minuuttia ja toivokaa ettei kaikki sähköautoilijat tule pyörimään kahdeksikkoa ympärillä.

Ja sitten saa heittää lokaa niskaan...sitähän mä pyysin :mrgreen:
Team Associated / Reedy             Sami Salmela Racing             -Make 12th scale great again-

Poissa Rahtimies

  • Kotkan seudun pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: Polttis vs Sähkö
« Vastaus #27 : 01.11.07 - klo: 20.02 »
Edellisen kommentin perusteella voisin vaikka heti lopettaa harrastuksen, koska en kuitenkaan pärjää...Mutta sähköhän on helppo polttoaine kun se on hajutonta ja mautonta oikein käytettynä. Ja sitä tulee talon seinästä suht helposti.

Eli mun pitäis siis alkaa ajamaan sähköautolla kisaa että voisin polttiskrossissa pärjätä??

Eipä ehkä ketjun aloittaja taas ajatellut millainen vääntö asiasta tulee.  :grin:

Itse ajan molemmilla, sähköllä ja polttiksella, ja molempi parempi, kuten jo aiemmin mainittu . Kuusankoski, here I come  :laugh:
Brat, Avante, Hornet, Grasshopper, Falcon, 808, SCRT10, M-03, Hyper 7 & 8, DEX410R, TT-01, T2

Poissa TheArska

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Polttis vs Sähkö
« Vastaus #28 : 01.11.07 - klo: 20.28 »
Kyllä näyttää monen sähkömiehen pipo olevan kireällä :grin: ahistaako, no ei se mitään, apteekista löytyy lääke tuohonkin vaivaan.. :grin:  :kiss:
Kyosho: Evolva(x2)REX pr-21r01wc/IDM Picco evo2 p7-r, V-one RRR(x2)LRPz.12r spec3/Team Orion crf.12 wasp.
Hpi: Baja 5b cy26, Savage X STS d30m. Hong Nor X1crt pro SHpt28*m-p6,plus muut 1/36-1/8 autot

Poissa savage23

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Polttis vs Sähkö
« Vastaus #29 : 01.11.07 - klo: 20.33 »
Sähkön puolelle olen vähitellen kääntymässä koska polttiksen kulut onkelmana, muuten polttiksen puolella. Kieltämättä sähkö on helppo käyttösempi kuin polttis mutta pitäähän tän lajin parissa olla hankaluuksia :police:
Rc18t FT
Futaba Savage x