Kirjoittaja Aihe: Tamiya TRF 416  (Luettu 104906 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Tamiya TRF 416
« Vastaus #60 : 22.09.09 - klo: 02.13 »
Auts...

No... kolme kynppiä tarjottu

Poissa Janne A

  • Veteraani
    • Profiili
    • finRC.com
Vs: Tamiya TRF 416
« Vastaus #61 : 05.11.09 - klo: 12.50 »
Olen koonnut nyt osia Stokkiluokkaa varten ja nyt olisi edessä sopivien spurrien ja pinjoneiden hankinta.

Mitäs spurreja olette käyttäneet tässä autossa? Autolla ajettiin ennen modia, niin siinä on kiinni 90t spurri. Stokissa välitykset pitäisi ilmeisesti saada tuonne 4-4.5 pintaan.
Jos nyt olen oikein ymmärtänyt, niin tuon spurrin kanssa pinjoni pitäisi olla jotain 32-38 luokkaa, että saadaan haluttu välitys?

Laskin tuon halutun final ration näin:
Spur / pinjoni * Internal Gear Ratio = Overall ratio,
eli esim. 70/36*2,055 = ~3,996

Riittääkö moottoripukissa säätövara esim. tällaiseen 70t-spurrin tai onko tämä ees oikeaa tyyppiä?


Poissa Stilo

  • Tiim Lahti
    • Profiili
    • S-grafix gallery
Vs: Tamiya TRF 416
« Vastaus #62 : 05.11.09 - klo: 23.20 »
Viimetalvena itsellä oli autossa hetken aikaa kiinni 48dp rattaita 68 spurri ja 31t pinjoni, muistaakseni oli viel säätövaraa kumpaankin suuntaan ainakin vähän. Sillä tuli noin 4,5 välitys. Tietty 64dp rattailla tarvii ihan erilaisia hammaslukuja. Ja spurriksi nyt käy käytännössä mikä tahansa. Jos löytyy reijät 4 ruuviselle jaolle niin parempi, mutta 2 ruuviakin riittää kun käyttää lukitetta ja ei hampaat irvessä kiristä ruuveja, muuten tykkää vetää kieroon.
EuroRC.com | Xray
S-Grafix | Tiim Lahti

Poissa Janne A

  • Veteraani
    • Profiili
    • finRC.com
Vs: Tamiya TRF 416
« Vastaus #63 : 05.11.09 - klo: 23.27 »
Joo, kiitti vastauksesta. Ajattelin pysyä 48p jaossa ja tilailin 72t spurrin ja sille kaveriksi näin alkuun 29t, 31t ja 33t.

Kokonaisvälitys eri pinjoneilla:
29   5,10
31   4,77
33   4,48
35   4,23
37   4,00

Tarvii lienee vielä 35-37 pinjonit pakkiin tai pienemmän spurrin.

EDIT: niin ja muistin päivällä nykyisen spurrin koon väärin. Ei tohon runkoon taida mennä edes 90t spurri.

Poissa Stilo

  • Tiim Lahti
    • Profiili
    • S-grafix gallery
Vs: Tamiya TRF 416
« Vastaus #64 : 05.11.09 - klo: 23.32 »
Olen käytännössä varma siitä että 35 pinjoni ei ainakaan sovi 72 spurrin kanssa, voi olla että 33 tekee jo tiukkaa.

Vakiona ei taida mennä kuin noin 84 spurri, kun viilaa spurrin aukon reunat oikein loiviksi niin menee muistaakseni juuri about 90 kokoon asti spurria ilman että tulee vielä pohjasta ulos.
EuroRC.com | Xray
S-Grafix | Tiim Lahti

Poissa Stilo

  • Tiim Lahti
    • Profiili
    • S-grafix gallery
Vs: Tamiya TRF 416
« Vastaus #65 : 22.11.09 - klo: 22.57 »
Nyt on jonkunlaista testiä tehty Xenoneille Lahdessa, Kypakin casinolla ja Tampereella. Lahdessa saa auton hieman väärällä setupilla kaatumaan aina kun haluaa, eli pitoa riittää.

*Click*

Alkuun ajelin C-C XA-E kiinnikkeillä jotka toimivat hyvin Tampereella ja Casinolla, mutta Lahdessa auto ei meinannut pysyä pyörillään. Vaihdoin eteen D-D palat niin autosta tuli huomattavasti helpompi ajaa ja molliinkin sai napsutella melkeen niin paljon kuin halusi. Lopuksi vaihdoin X-F palat taakse ja auto rupesi kääntymään enemmän. Oli omaan hanskaan paremman tuntuinen(tosin vaikeampi ajaa), mutta kippasi helpommin kuin kapeammalla takapäällä.

Jos autoa vielä tarvii rauhottaa niin takahexiin 1mm shimmiä puolelle, vakauttaa entisestään, mutta paremmalta tuntui 0,5mm shimmillä. Koreja tuli testailtua MazdaSpeediä ja LTC-R:ää. Se kumpi on parempi tuntuu vaihtuvan kuun asennon mukaan radalta toiselle. Viikko sitten Lahdessa Mazda oli huomattavasti parempi, kuten myös Tampereella ja casinolla, mutta eilen Lahdessa LTC-R oli helpompi ajaa. Jos ei halua kumpaakin koria raahata mukana niin Mazdan puoleen kääntyy.

Ulosjoustoa voi tarvittaessa ottaa helposti vielä ainakin millin pois jos kippailee.
EuroRC.com | Xray
S-Grafix | Tiim Lahti

Poissa Stilo

  • Tiim Lahti
    • Profiili
    • S-grafix gallery
Vs: Tamiya TRF 416
« Vastaus #66 : 08.12.09 - klo: 11.46 »
Yllä oleva setuppi tuntuu toimivan kaikkialla varsin hyvin, tosin torppaan en ole vielä päässyt kokeilemaan, kiitos 1:1 autoa tuhoavien kriminaalien. Aikaisemmassa viestissä unohtui mainita että diffit kannattaa nostaa yläasentoon, eli ne diffinlaakerien muoviholkit 180 astetta ympäri. Tämä suoristaa vetarien kulmaa, ne kun ovat xenonien ulosjoustoilla melkoisessa yläviistossa. Auton alustan eläminen kaasunpainalluksesta vähenee ja autosta tulee vakaampi. Edestä tarvii muistaa dremelöidä jonkinverran materiaalia pois spoolin ulostulojen yläpuolelta siitä ylälinkinkiinnikkeiden kohdalta, muuten ulostulot ottaa kiinni siihen. Takana vain tarvii katsoa ettei ylälinkin palloruuvi tule liikaa läpi reijästään.

D-D XA-E tukivarrenkiinnikepalat tuolla setupilla tuntuvat olevan varma ratkaisu, auto on todella helppo ajaa ja kääntyy silti tarpeeksi. Kuitenkin jos tykkää oikein agressiivisestä autosta niin taakse voi vaihtaa ne X-F palat. Jos radalla ei tarvi pelätä auton kaatumista pidosta niin WE/X mallin vakio C-C XA-E toimii myös. Korina Mazdaspeed tuntuu toimivan useammin paremmin. Setuppi tuntuu toimivan viritehoilla sekä myös poro/stanu vauhdeissa.

Tuli omasta autosta myös tehtyä LiPo edition 1350g painorajalle, eli T3 henkisesti käänsin diffit ympäri jolloin etuhihna siirtyi akunpuolelle(diffien tarvii olla yläasennossa etteivät ota kiinni pohjalevyyn). Näin sain noparin/vastaanottimen sekä servon sisemmäs ja samalla tietenkin akkua ulommas. Servon kiinnikkeet vaihdoin päikseen, eli ulompi kapea kiinnike sisäreunaan jolloin servo siirtyy sen n. 5mm sisään. Ulompaan kiinnikkeeseen voisi porata uuden reijän pohjalevyyn ja käyttää myös kapeata kiinnikettä, mutta toistaiseksi käytössä on jonkinasteen viritys alkuperäistä L-kiinnikettä hyödyntäen. Servon kiinnikke virityksillä tuntuu saavan rungon aika helposti kieroon, joten kannattaa olla huolellinen kiinnityksiä suunnitellessa ja tarkkailla rungon suoruutta. Kun servo on sisempänä, servosarvi ottaa helposti kiinni ohjausräkin tolppaan toisessa reunassa, servo jaksaa kyllä tätä kautta vääntää koko auton kieroon, joten EPA säätöihin kannattaa kiinnittää huomiota, veikkaan että ihan ok lopputuloksen saa vaikka jättää servon alkuperäiselle paikalleenkin jos ei halua tai jaksa viritellä. Laittaa vaan lisää painoa akun puolelle jos auto on alipainoinen paljonkin. Tällä hetkellä itsellä on 56g painoa akun alla pohjalevyn aukoissa ja auto on vaakojen avulla mitattuna parin gramman sisässä puolelta toiselle.



Ylädekin poikki"palkkien" katkaisu dremelillä auttaa myös uusilla Xenon renkailla ja muutenkin. Autosta tulee rauhallisempi ja helpompi ajaa.


Xenoneilla myös auton ylläpidon tärkeys korostuu kun renkaat eivät anna anteeksi niin paljoa. Rungon suoruutta tarvii muistaa tarkistella melkeimpä jokaisen akun jälkeen jos on taipumusta ajella muuallakin kuin ajolinjalla(esim. seinillä). Myös ulosjoustot/camberit/maavarat/kääntöympyrät kannattaa tarkistella suhteellisen usein (pari kertaa treenipäivässä). Myös renkaiden liimauksien tarkistus on muistettava tehdä jokaisen erän jälkeen. Hyvin säädetty auto ei toimi kunnolla jos ne säädöt ovat parin erän jälkeen jo jotain ihan muuta...

Vielä pitoaineista, itse en ole vielä ehtinyt testaamaan muuta kuin corallyn TC4, mutta kuulemma ainakin CS high grip pitäisi olla rauhallisempi ja parempi aine Xenoneille. Pidot kannattaa laittaa eteen myöhemmin kuin taakse, rauhoittaa autoa.
« Viimeksi muokattu: 08.12.09 - klo: 11.57 kirjoittanut Stilo »
EuroRC.com | Xray
S-Grafix | Tiim Lahti

Poissa Janne A

  • Veteraani
    • Profiili
    • finRC.com
Vs: Tamiya TRF 416
« Vastaus #67 : 08.12.09 - klo: 12.20 »
^ Kiitos kattavasta raportista. Pitää testailla jossain määrin noita muutoksia omaan stanuun.

Poissa Stilo

  • Tiim Lahti
    • Profiili
    • S-grafix gallery
Vs: Tamiya TRF 416
« Vastaus #68 : 08.12.09 - klo: 13.33 »
^ Kiitos kattavasta raportista. Pitää testailla jossain määrin noita muutoksia omaan stanuun.

Säätöjen suhteen suosittelen menemään 1:1 samaan jos kerran sulla on ollut säädöt ilman vakaajaa yms. Pienetkin erot voi tehdä autosta mahdottoman, lähtee testatusta lähtökohdasta sitten muuttamaan jos tarvii. Privalla myös voi tietty kysellä jos tarvii jotain apua yms.

Niin joo, jos jollain on vielä asson jouset sorexien jäljeltä autossa niin kannattaa vaihtaan tamiyan jousiin
EuroRC.com | Xray
S-Grafix | Tiim Lahti

Poissa Janne A

  • Veteraani
    • Profiili
    • finRC.com
Vs: Tamiya TRF 416
« Vastaus #69 : 31.12.09 - klo: 13.58 »
Virittelin tällasen välitystaulukon TSS-10 & VTR-luokkaan.
http://dl.dropbox.com/u/3453719/tamiya_trf416_TSS10.pdf

Poissa Isosuo

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: Tamiya TRF 416
« Vastaus #70 : 31.12.09 - klo: 19.29 »
Olisko toi niinku 48 pitchille?

Poissa _jtr_

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Tamiya TRF 416
« Vastaus #71 : 31.12.09 - klo: 19.47 »
Olisko toi niinku 48 pitchille?
joo on se..

Poissa Pööki

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Tamiya TRF 416
« Vastaus #72 : 13.01.10 - klo: 22.30 »
Olisiko kenelläkään vinkkiä auton kippaamiseen? Perussäädöt on aika lailla Stilon vinkkien mukaisesti mutta auto kippaa edelleen (Torpassa siis).

Poissa Stilo

  • Tiim Lahti
    • Profiili
    • S-grafix gallery
Vs: Tamiya TRF 416
« Vastaus #73 : 13.01.10 - klo: 22.34 »
Liimaa eturenkaiden ulkoreunat pikaliimalla, pitäs jeesaa. Autoa myös voi tiputtaa matalammaksi, maavara johonkin 4,5 edessä 4,8 takana tai vastaavaa. Pitoaine eteen 5min ennen erää ja ehkä jopa vain puolelle renkaalle.

Viimeisin setuppi KyPakin Casinolle
« Viimeksi muokattu: 13.01.10 - klo: 22.38 kirjoittanut Stilo »
EuroRC.com | Xray
S-Grafix | Tiim Lahti

Poissa JuhaS14

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Hakukoneoptimointi
Vs: Tamiya TRF 416
« Vastaus #74 : 13.01.10 - klo: 22.59 »
Olisiko kenelläkään vinkkiä auton kippaamiseen? Perussäädöt on aika lailla Stilon vinkkien mukaisesti mutta auto kippaa edelleen (Torpassa siis).

Ootko kokeillut lisätä ohjaimesta expiä?

Poissa Pööki

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Tamiya TRF 416
« Vastaus #75 : 15.01.10 - klo: 10.35 »
Täytyypi kokeilla Stilon vinkkejä. Tuosta exp:sta tuskin on tässä kohtaa apua, ongelmana ei ole se että kaatuisi jyrkässä käännöksessä vaan enemmänkin loivassa jossa vauhtia on enemmän. Jos mutkaan tulee jarrun kanssa ei ole kaato-ongelmaa.   

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: Tamiya TRF 416
« Vastaus #76 : 15.01.10 - klo: 11.06 »
-kaasun höllääminen hieman aikaisemmin ennen mutkaa, että painonsiirto eteen ehtii tasaantua paremmin ennen kääntymistä

-eturenkaiden pidotus max. 5 min, kannattaa kokeilla myös vain renkaan sisemmän puolikkaan pidottamista

-eturenkaan ulkoreunan liimaus pikaliimalla on pomminvarma keino, joka sitten vie samalla pois kääntyvyyttä. Jos liimaus ulottuu eturenkaan sivuseinän ja kulutuspinnan kulmaan alkaa puskeminen lisääntyä, mutta eipähän ainakaan kaadu. Tämä keino todennäköisesti rokottaa kierrosaikaa kahta edellistä enemmän, mutta ei kaadu ,-)
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa Pööki

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Tamiya TRF 416
« Vastaus #77 : 15.01.10 - klo: 11.29 »
Jos nyt ihan oikein tulkitsin omaa ajoa niin auto tuntuu kaatavan vasta mutkan keskivaiheilla kun painetaan jo uudestaan kaasua kohti mutkan ulostuloa. Eli auto alkaa kampeamaan itseään nurin väkisin.

Tuosta pidotuksesta, taakse 10min, eteen 5min ennen ajoa?

Kuinka paljon ulosjoustolla voi tätä ongelmaa korjata? Eli mikä olisi hyvä ulosjouston määrä välttääkseen kaatumisen?
« Viimeksi muokattu: 15.01.10 - klo: 12.39 kirjoittanut Pööki »

Poissa ajomies

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Tamiya TRF 416
« Vastaus #78 : 15.01.10 - klo: 13.49 »
Kokeile tuota stilon setuppia ihan suoraan, sillä mulla ainakin auto tuntui toimivan jopa torpassa. Meinasin vielä ens kerralla testata tolla casino setupilla mutta laittaa taakse XA-E palat ja katsoa miten sitten käyttäytyy.
Team Durango DESC410R, Axial SCX10 Tundra, Xray T2R Drift project, HPI Cup Racer, Tamiya Mini

Poissa Tuukka T

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Tamiya TRF 416
« Vastaus #79 : 15.01.10 - klo: 14.24 »
Lainaus
-eturenkaan ulkoreunan liimaus pikaliimalla on pomminvarma keino, joka sitten vie samalla pois kääntyvyyttä. Jos liimaus ulottuu eturenkaan sivuseinän ja kulutuspinnan kulmaan alkaa puskeminen lisääntyä, mutta eipähän ainakaan kaadu.

Tarkoittaako tuo sitä, että ikäänkuin pinnoitetaan kumia pikaliimalla liukkaaksi? Xenoneissa olen huomannut että juuri se ulkoreuna/sivu on aivan kuin pikitarraa.
Löysin rantein...

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: Tamiya TRF 416
« Vastaus #80 : 15.01.10 - klo: 14.31 »
Jos nyt ihan oikein tulkitsin omaa ajoa niin auto tuntuu kaatavan vasta mutkan keskivaiheilla kun painetaan jo uudestaan kaasua kohti mutkan ulostuloa. Eli auto alkaa kampeamaan itseään nurin väkisin.

Tuosta pidotuksesta, taakse 10min, eteen 5min ennen ajoa?

Kuinka paljon ulosjoustolla voi tätä ongelmaa korjata? Eli mikä olisi hyvä ulosjouston määrä välttääkseen kaatumisen?

-testaa lisätä ulosjoustoa edessä, että paino pääsee kaasua painettaessa siirtymään paremmin takapyörille (ajovalmista autoa kun nostaa iskaritornista keskeltä kiinni pitäen, niin rungon pitäisi nousta min. 2-3 milliä ennen kuin renkaat irtoavat alustasta)
-takapidotus voi olla pitempikin 15-20 min hyvän pidon radalla ja 25+ minuuttia huononomman pidon matoilla
-etupään leventäminen antaa vakautta lisää. Voit leventää joko tukivarsien kiinnityksistä, leveämmillä hubeilla tai prikoilla akselille.
-tsekkaa auton vasen/oikea staattinen tasapaino. Ilman lisäpainoja moottorin puoli on painavampi

@Kaasukake:
juuri siitä on kysymys. CA/pikaliimalla käsitelty pinta on liukkaampi kuin renkaan oma pinta.
Jos käyttää liimausta kannattaa testailla kuinka ylös lähelle kulutuspintaa on itselle sopiva.
Liimaus kannattaa tarkistaa ainakin kisaoloissa ennen jokaista erää, koska sillä on taipumusta murtua ja lohkeilla ja paikoittain sen vuoksi irrota pois.
« Viimeksi muokattu: 15.01.10 - klo: 14.45 kirjoittanut jarkko »
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa Pööki

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Tamiya TRF 416
« Vastaus #81 : 18.01.10 - klo: 18.25 »
Nonni!

Auto toimii kuin unelma, vieläpä paljon parjatuilla Xenoneilla. Kannattaisi lukea hieman huolellisimmin nuo säätövinkit ja set up sheetit  :wink:

Eli ongelma oli shimmiprikat yläripustusten pallojen alla. Ripustukset olivat aiemmin tosi jyrkässä kulmassa kun nyt oikeilla shimmeillä ne ovat aika lailla vaakasuorassa. Jopa loppui kaatuilu.

Kiitos Stilo loistavista ohjeista ja kiitos myös muille vinkkejä antaneille!

Poissa Stilo

  • Tiim Lahti
    • Profiili
    • S-grafix gallery
Vs: Tamiya TRF 416
« Vastaus #82 : 26.01.10 - klo: 23.30 »
Vielä viimeisimmät setuppivinkit Kuusankoskelle. Porossa ja stanussa edellinen laittamani setuppi pitäisi toimia hyvin. Mutta jos tarvii vielä enemmän kääntyvyyttä niin sitten etutukivarsien kiinnikkeiden alta se 0,5mm pois ja takahexiin pelkästään 0,5mm.

Sunnuntaina kokeilin vielä Casinolla CS high grip pitoainetta. Se kaataa pari ekaa kierrosta aika herkästi kovalla pidolla (vaikka ajaa ennen erää kierroksia), mutta loppuerän on selkeästi parempi ja tunnokkaampi ajaa kuin Corally TC4. Varsinkin stanussa CS pitäisi toimia hyvin kun pito ei ole niin kova vielä lauantaina.

Ei siis muuta kuin autot viimisen päälle säätöihin ja valmiiksi kisoja varten. Olen itse molemmat päivät paikalla joten jos menee sormi suuhun tai tulee jotain kysymistä niin ei muuta kuin nykimään hihasta.
EuroRC.com | Xray
S-Grafix | Tiim Lahti

Poissa Stilo

  • Tiim Lahti
    • Profiili
    • S-grafix gallery
Vs: Tamiya TRF 416
« Vastaus #83 : 15.02.10 - klo: 17.19 »
Nyt on uusille saippua mallin Xenoneille haettu setuppia Casinolla ja Tampereella, "aika" paljon tarvi muuttaa...

Setuppi Tampereen treeneistä

Iskariöljyt voi stanussa ainakin heittää vielä löysemmäksi vaikkapa UR45. Tamiyan valkoinen/sininen jousi ei toiminut casinolla ainakaan kunnolla, auto oli tosi repivä ja irrotti pidon helposti. Asson sininen edessä ja hopea takana auttoi paljon ja kaatoi vähemmän herkästi mollista. Kokeilemisen arvoista olisi ajaa Tamiyan sininen jousi edessä ja keltainen takana. Diffit on pakko laskea alas, muuten kaasun kanssa saa olla todella tarkkana. Ulosjouston lisääminen rauhoittaa autoa tosi paljon ja tuo lisää pitoa. Vois vielä kisoissa kokeilla lisätä lisää.

Tukivarren kiinnikkeinä D-D X-F varmaan on ihan jees vaihtoehto, mutta kapeammalla autolla pitäis olla vähän enemmän pitoa, ainakin toimi ihan hyvin. Taka-aurauksena 3,5 astetta tuntui todella hyvältä (siis joko XB-E tai XA-F). Shimmiä hexeihin voi jättää 1-0,5mm jos auto tuntuu liian vaikealta ajaa, mutta toimi parhaiten Tampereella kun hexeissä ei ollut mitään. MazdaSpeed tuntui ihan hyvältä tampereella, mutta kun vähensi etupidotuksen aikaa ja vaihtoi LTC koriin niin auto parani entisestään.

Jos jollain on vielä jäykät iskariöljyt ja diffit ylhäällä niin ne ainakin alas Tampereelle...
« Viimeksi muokattu: 15.02.10 - klo: 17.27 kirjoittanut Stilo »
EuroRC.com | Xray
S-Grafix | Tiim Lahti

Poissa Janne A

  • Veteraani
    • Profiili
    • finRC.com
Vs: Tamiya TRF 416
« Vastaus #84 : 19.02.10 - klo: 14.56 »
^ Heh, pikkasen meni taas pakka sekasin viikolla. No stilon ohjastamilla muutoksilla lähetään huomenna Treelle.

Tällänen aftermarket-pohjalevy tullut markkinoille:


http://www.redrc.net/2010/02/smokem-racing-416lp-chassis-plate

Aikasta mielenkiintoinen.

Poissa Pööki

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Tamiya TRF 416
« Vastaus #85 : 19.02.10 - klo: 20.01 »
Onkos tämä nyt sitten niitä kuuluisia "pakkohankintoja"?   :azn:

Poissa Tuukka T

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Tamiya TRF 416
« Vastaus #86 : 22.02.10 - klo: 15.59 »
Kysyisin noista Asson jousista, että millaiset mitat niissä on millimetreissä? Käyvätkö Yokomoon?

Entä mitä mieltä olette siitä, että kun painoraja on nyt 1350g ja vähänkin suuremmalla ulosjoustolla (25mm) tahtoo käydä niin, että takana ulosjouston ääripäässä jousi on jo "väljä", ts ulosjouston viimeinen milli-pari on vailla minkäänlaista jousen jännitystä. Uskoisin että pyörä ei pysy tontissa nätisti ja seurauksena on ongelmia. Syy lienee siinä, että entisillä painorajoilla jousi oli kireämmällä, eikä tätä ongelmaa esiintynyt.

Etsiskelen tässä korvaavaa jousta joka saisi olla sen pari milliä pidempi kuin Yokomon orginaali (jonka mittaa en nyt tähän hätään muista), muttei yhtään jäykempi kuin Yokomon sininen.

Yt Tuukka
Löysin rantein...

Poissa Janne A

  • Veteraani
    • Profiili
    • finRC.com
Vs: Tamiya TRF 416
« Vastaus #87 : 22.02.10 - klo: 16.15 »
Käytiin samasta aiheesta keskustelua ja sen löysän ei kai pitäisi haitata. Mä ajoin Tamiyan sinisillä ja keltaisilla jousilla ja alkuerissä drooppia oli 25/24mm, pidon kasvaessa laiton varmuuden vuoksi 26/25-setupin. Esijännityksen on tosiaan oltava ihan mitätön, että ajokorkeus (~4.5mm) saavutetaan.

Stilolla on käytössä alumiiniset jousilautaset. Jos muista oikein, niin hän mainitsi niiden olevan millin alkuperäisiä muovisia matalammat. Silloinhan kierrettä voisi käyttää enemmän, mutta tosin se ei vaikuta esijännitykseen...

Mulla ainakin on esijännitystä takana vaan tyyliin puoli kierrosta kiinni päin.

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: Tamiya TRF 416
« Vastaus #88 : 22.02.10 - klo: 16.49 »
Entä mitä mieltä olette siitä, että kun painoraja on nyt 1350g ja vähänkin suuremmalla ulosjoustolla (25mm) tahtoo käydä niin, että takana ulosjouston ääripäässä jousi on jo "väljä", ts ulosjouston viimeinen milli-pari on vailla minkäänlaista jousen jännitystä. Uskoisin että pyörä ei pysy tontissa nätisti ja seurauksena on ongelmia. Syy lienee siinä, että entisillä painorajoilla jousi oli kireämmällä, eikä tätä ongelmaa esiintynyt.

Auton käyttäytymisen kannalta merkittävämpää on se, että suuri ulosjousto sallii suuremmat painon siirrot eteen/taakse ja vasen/oikea suunnissa. Se, että jousi ei paina rengasta maahan ulosjouston ollessa suurimmillaan ei mielestäni ole ongelma kunhan tukivarret liikkuvat vapaasti.

Mahtaakohan millään sähköturistin geometrialla ja jousella edes onnistua samaan aikaan yhdistelmä suuri ulosjousto + jousen preload ulosjouston loppuun asti + n. 4,5-5 mm maavara.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa Janne A

  • Veteraani
    • Profiili
    • finRC.com
Vs: Tamiya TRF 416
« Vastaus #89 : 11.03.10 - klo: 23.51 »
Milläs setupilla Stilo lähtee kesyttään Oulun baanaa? Itse meinasin tota sun Casinosetuppia soveltaa, eli kohtuu jäykällä autolla.