Kirjoittaja Aihe: Auton rakennus itse  (Luettu 10093 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa unska

  • Tulokas
    • Profiili
Auton rakennus itse
« : 29.01.08 - klo: 09.55 »
Oon yrittäny etsiä täältä ja googlesta jo jonkin aikaa ohjeita miten tehdä oma auto ilman tuloksia. Voisko joku laittaa linkkiä sivulle, jossa on mahdollisimman tarkat ohjeet?

Kiitos

Poissa JK

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Auton rakennus itse
« Vastaus #1 : 29.01.08 - klo: 11.33 »
Oon yrittäny etsiä täältä ja googlesta jo jonkin aikaa ohjeita miten tehdä oma auto ilman tuloksia. Voisko joku laittaa linkkiä sivulle, jossa on mahdollisimman tarkat ohjeet?

Kiitos

Meinasit itse tehdä kaikki osat?  :huh:

Aikamoinen homma. 

Jos haluat tehdä jonkun ihmehärpäkkeen niin helpommalla selviät ostamallä käytetyn. Siitä otat voimansiirron ja loput rakentelet itse. Silloin selviää dremeli/rautasaha/kirveslinjalla työstöhommista.

Poissa unska

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Auton rakennus itse
« Vastaus #2 : 29.01.08 - klo: 12.29 »
Siis moottorin, voimansiirron, vastaanottimet jne ostan kyllä valmiita palasia mutta kokoan ite. En vaan tiedä mitä laittaa mihinkin kiinni ja mitä kaikkia osia tarvitaan kun en ole alaan perehtynyt.

Teen aluks vaan semmosen laatikon joka menee eteen, taakse ja kääntyy.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Auton rakennus itse
« Vastaus #3 : 29.01.08 - klo: 13.31 »
Kannattaa varmaan ostaa joku halpa rc auto paketti, kasata se ensin ja tutustua tätä kautta tekniikkaan jne.
Sen jälkeen on sitten helppo lähteä itse suunnittelemaan osia (tai harkita uudestaan haluaako  enää rakentaa itse) kun on perus asiat selkeet.

Poissa Äijä

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Auton rakennus itse
« Vastaus #4 : 29.01.08 - klo: 15.29 »
Teen aluks vaan semmosen laatikon joka menee eteen, taakse ja kääntyy.

Jos tavoitteet menee yhtään tosta korkeemmalle, niin hintaa rupee tuleen kummasti lisää tekeleelle. Itellä crawlerissa lopputulos taitaa olla jotai 5 kertaa kalliimpi (en ole uskaltanut laskea tarkemmin) mitä mitä uusi autokitti mistä sitä on ruvettu tekemään. Antoisaa hommaa, mutta aikaaviepää ja kallista yleensä.
"Power is nothing, without control."

Poissa PROpioneer

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Auton rakennus itse
« Vastaus #5 : 29.01.08 - klo: 18.17 »
minä ostaisin ainakin ensin semmosen auton josta katsoa tekniikan. ja/tai jos alkaisin itse tekemään ostaisin jonkun yokomon voimansiirron ja ne sen takia koska niistä on omasta mielestä helpoin tehdä eli hihnaveto 4wd. mutta kun aloittelia olet niinku sanoit ainaki ni tutustusin tosiaa autojen tekniikoihin. aloitteliana on hankala ainakin tehdä liikkuva ja ohjautuva auto :D

yokomo yz-10 , Cen mg16 ja lisää tulee.

Poissa Joel P

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Auton rakennus itse
« Vastaus #6 : 29.01.08 - klo: 18.27 »
Itseasiassa erittäin helppo sellainen on tehdä. Moottori joka pyörittää renkaita esim. hammasrattaiden välityksellä, joko sähkö/polttis. Sitten vain tekee ohjaussysteemin, esim. ottamalla mallia jostain toisesta RC-autosta, vóila se liikkuu!

Poissa Buttenmeister

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • tiimimme sivut
Vs: Auton rakennus itse
« Vastaus #7 : 29.01.08 - klo: 20.41 »
Minkähänlaisesta projektista mahtaa olla kyse? Itselläni on 1 hullu yritys tehdä skaalaan 1:5 bensalla toimiva miehistönkuljetusvaunu ( BTR ). Lähtökohtana oli, että en rupee keksimään pyörää uudestaan, vaan hyödynnän saatavilla olevaa osaa niiltä osin kuin sopivaa löytyy. Mutta jäähän silti kyllä työstettävää ihan tarpeeksi itsellenikin... skaalattuna "härvelistä" tulee 117cm pitkä, ja osaluetteloinnin jälkeen painoa noin 20kg.. Osia "autoon"  tuleekin sitten monelta RC merkiltä, ja teollisuusosia myös jonkin verran..
Ja ne hintakommentit pitää sit kyllä paikkansa... On kallista...

Poissa PROpioneer

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Auton rakennus itse
« Vastaus #8 : 29.01.08 - klo: 21.20 »
nii onko polttis vai sähkis kyseessä?`jos sulla on joku nikko auton romu ni ala siitä värkkäämään ja ei muutaku kunnon novakin nopari ja vastari ja muute alkaa nikko lentämään :D itse tein joskus pienempänä niin kun oli yks monsterin raato joka keuli jo vakiona vaikka oli nikko ni kaasusta. sitte ku laitoin pikkase noparia ja uutta konetta  ni alko auto lentämään.

Huh.
yokomo yz-10 , Cen mg16 ja lisää tulee.

Poissa Nicke

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Auton rakennus itse
« Vastaus #9 : 29.01.08 - klo: 21.54 »
Kuten hoke jo sanoi, niin kannattaa ensin ostaa ihan valmis rc, tutustua siihen ja sitten miettiä uudestaan haluaako itse rakentaa sellaisen. Seuraa tämän foorumin myyntipalstaa, löytyy luultavasti samantien, tai tulee pian sopiva auto myyntiin. 1/10 2wd kisakrossari voisi olla hyvä vaihtoehto, yksinkertaista tekniikkaa, kestävä, ja hieman wanhempia malleja saa halvalla.

Jos itse rakennat, niin voit olla varma siitä että hintaa kertyy huomattavasti enemmän kuin valmiille vastaavanlaiselle autolle, kestävyys on paljon huonompi ja varaosatkin joutuu sitten tekemään itse. Minkä kokoluokan autoa ajattelit? Olen nähnyt pari isoa (1/5<) suht hienoa itserakennettua autoa, mutta rakentajilla on paljon kokemusta rc:stä ennestään, ja tietotaitoakin jonkunverran. Loput ovat pahvilaatikkoja pyörillä, ja vielä kalliita sellaisia.

Jos edelleen välttämättä haluat rakentaa itse, niin kannattaa silti etsiä halpaa käytettyä aihiota, niin ei mene älyttömästi rahaa hukkaan. Esimerkiksi voimansiirron rakentaminen itse on vaikeata, etenkin jos haluaa diffit(tasauspyörästöt), nelivedon jne.. Sähkismonsteri olisi varmaan suht hyvä tähän tarkoitukseen, ne on yleensä keppivetosia ja hieman isomman kokosia.

Btw, PROpioneer, ei tollasia viestejä kiitos. Tiedät itsekkin että nikon voimansiirto ei kestä, turhaan menee nekin rahat hukkaan. Etkä myöskään maininnut siitä että siihen tarvitsisi myös lähettimen ja vastarin, pelkkä nopari ja kone ei riitä..

Poissa PROpioneer

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Auton rakennus itse
« Vastaus #10 : 29.01.08 - klo: 21.59 »
no onhan se totta ettei ne kestä mutta uskon ettei kestä sekään jos se alkaa ite väkertämään koko auton. jossei sitte ole jotain alumiinin valuu laitteita ym.
yokomo yz-10 , Cen mg16 ja lisää tulee.

Poissa PROpioneer

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Auton rakennus itse
« Vastaus #11 : 29.01.08 - klo: 22.03 »
nicke sinullako on ircin sivuilla kuvia 1:5 itse tehdyistä työkoneista vai kuka näitä tekee. olin ainaki näkevinäni siellä jonkun rc työkone fanin.
yokomo yz-10 , Cen mg16 ja lisää tulee.

Poissa Nicke

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Auton rakennus itse
« Vastaus #12 : 29.01.08 - klo: 22.26 »
nicke sinullako on ircin sivuilla kuvia 1:5 itse tehdyistä työkoneista vai kuka näitä tekee. olin ainaki näkevinäni siellä jonkun rc työkone fanin.
Ircin sivuilla? Jos tarkoitat galleriaa, niin ei.

Poissa PROpioneer

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Auton rakennus itse
« Vastaus #13 : 29.01.08 - klo: 22.42 »
nicke sinullako on ircin sivuilla kuvia 1:5 itse tehdyistä työkoneista vai kuka näitä tekee. olin ainaki näkevinäni siellä jonkun rc työkone fanin.
Ircin sivuilla? Jos tarkoitat galleriaa, niin ei.

oli samanmoine nickki sillä muttei ihan sama. siks kysyin.
yokomo yz-10 , Cen mg16 ja lisää tulee.

Poissa unska

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Auton rakennus itse
« Vastaus #14 : 30.01.08 - klo: 22.32 »
Kuten aiemmin mainitsin, haluaisin tehdä ihan perus laatikon, joka kulkee eteen, taakse ja kääntyy. Sit lähden siitä paranteleen ja kehitteleen uusia.

Tarvitsisin nyt ohjeet tehdä yllämainittu. Eli lista kaikista osista mitä tulen tarvitsemaan ja mitkä kytken mihkäkin kiinni jne. Mieluiten osiin vielä vähän selitystä, että mitä kukin tekee.

Iso kiitos teille!

Poissa PROpioneer

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Auton rakennus itse
« Vastaus #15 : 30.01.08 - klo: 22.51 »
no ok mistä teet alustat jne?
sähköt:
-nopari
-kone
-vastari
-akku ( jos tulee sähköllä kulkeva niin väh 8,4v)
-mahdollisesti radio jossei sitä vielä ole.
-johdot
-kutistessukkia
-servo
-jossei oo ni kiteet
-tinaa
-kolvi
 no jos niin aloittelia olet ettet tiedä mitä noista pitää mihinki kytkeä ni tietenki nopari vastariin ( siinä on oma piuha sille) ja koneen sitt nopari kii akkuun ja kiteet kiinni vastariin (nopee listaus)
ja itse auton rakentamiseen:
-vetoakselit ( hihna tms minkä nyt vetoon teet vaikka rataksilla)
-pohja
-alatukivarret
-renkaat ( sisältyy kumit ja insertit ym ym)
-hexit
-jouset
-laakereita iso pino
-ruuveja iso kasa  :cool:
-ohjaus osat ym( linkit ja linkkien päät=kupit)
-hubit.
voih. listaa tulee ku kerkeen taas kirjottamaan. puuttuu vielä Pallljon. aattelin itsekki testata tehdä jonkin moista krossaria ihan käsin ni tietäs kuinka hankalaa se on.
yokomo yz-10 , Cen mg16 ja lisää tulee.

Poissa tomppa82

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: Auton rakennus itse
« Vastaus #16 : 30.01.08 - klo: 23.05 »
no jos niin aloittelia olet ettet tiedä mitä noista pitää mihinki kytkeä ni tietenki nopari vastariin ( siinä on oma piuha sille) ja koneen sitt nopari kii akkuun ja kiteet kiinni vastariin (nopee listaus)

Vastariin myös toki ohjausservon johto paikalleen ykköskanavaan (ch1) (nopari tulee kakkoskanavaan (ch2))...
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

Poissa PROpioneer

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Auton rakennus itse
« Vastaus #17 : 30.01.08 - klo: 23.15 »
no jos niin aloittelia olet ettet tiedä mitä noista pitää mihinki kytkeä ni tietenki nopari vastariin ( siinä on oma piuha sille) ja koneen sitt nopari kii akkuun ja kiteet kiinni vastariin (nopee listaus)

Vastariin myös toki ohjausservon johto paikalleen ykköskanavaan (ch1) (nopari tulee kakkoskanavaan (ch2))...

juu tietenki. odotin että varmaan jos uudet noarit vastarit jne ostaa ni tulee jonkinmoinen ohje lappu siin missä noi lukee. ps toi oli tosiaanki nopeesti vetästy lista. voin jatkaa sitä ku on tarpeeks aikaa. siihe tulee nii monta pikku nippeliä ja nappelia että ei moni aloittelia uskois.
yokomo yz-10 , Cen mg16 ja lisää tulee.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Auton rakennus itse
« Vastaus #18 : 31.01.08 - klo: 10.24 »
Juuri tämän takia sanoin heti alussa että kannattaa hommata valmis paketti aluksi ja tutustua sitä kautta edes ihan perus asioihin.
Jos ei tiedä edes sähköjen kytkennästä mitään niin ollaan todella alkeellisella tasolla ja oman rakentaminen tyhjästä on vielä vaikeampaa = lopulta kiinnostus hiipuu kun ei vaan tuu tolkkua.

Poissa unska

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Auton rakennus itse
« Vastaus #19 : 31.01.08 - klo: 10.33 »
Noniin! Näillä pärjää jo hyvin.

Jos joku ihmettelee mun tapaa perehtyä alaan niin tämä toimii mulle parhaiten. Aikoinaan kun aloitin ohjelmoinnin kysyin ircissä, että miten saan ohjelman, joka tulostaa "hei" ruudulle. Sen jälkeen muuttelin tulostus tekstiä jonka jälkeen kysyin miten tehdään ohjelma, joka laskee 1+1 ja tulostaa tuloksen.

Kuten varmaan arvaatte, tämän jälkeen muutin laskun arvoja ja laskutapaa jne. Eli kun saan rakennettua auton pohjan eli se liikkuu, (pohjana voi olla vaikka tupperware purkki) alan parantelemaan sitä ja kokeileen kaikkea uutta.

Voisko joku vielä piirtää alkeellisen kytkentäkaavion osien väliin ja selittää mitä osat tekee (esim nopari). Kiitoksia taas!

Poissa Duster1

  • JoeUa RC
    • Profiili
Vs: Auton rakennus itse
« Vastaus #20 : 31.01.08 - klo: 13.26 »
Jos kerta on noin suuri halu itse tehdä niin miksi ei ole sit halua etsiä perus tietoa?
Axial SCX 10 TR

Poissa PROpioneer

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Auton rakennus itse
« Vastaus #21 : 31.01.08 - klo: 15.33 »
Joo kaverini alko tekemään autoa ihan muovista ja raudasta jne vääntämällä. se teki pohjan muovista ( kopioi minun yokomo yz10 stä mallin) ja vahvisti sitä alta. sitten se alkoi tekemään alatukivarsia jne muovista väsäämällä. katotaa nyt mitä siitäki tulee mutta edistystä projektiin.

Pro
yokomo yz-10 , Cen mg16 ja lisää tulee.

Poissa ripa_k

  • TamUA
    • Profiili
Vs: Auton rakennus itse
« Vastaus #22 : 31.01.08 - klo: 15.57 »
Ari-Pekan RC-sivuilta löytyy melko tuhti tietopläjäys, esimerkiksi noista sähkökytkennöistä:
http://personal.inet.fi/koti/liljeroos/
Risto Koskinen
Jarru on vauhdin surma

Poissa PROpioneer

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Auton rakennus itse
« Vastaus #23 : 31.01.08 - klo: 16.02 »
Ari-Pekan RC-sivuilta löytyy melko tuhti tietopläjäys, esimerkiksi noista sähkökytkennöistä:
http://personal.inet.fi/koti/liljeroos/
Äääh.. sekuntti ennen sua oisin laittanu saman sivun. tosiaan tuolla on hyvät vinkit ym. mutta sitten kun alat vähä parempaa autoa kasaamaan ni alumiini on se ykkös ainejota kannattaa käyttää.
yokomo yz-10 , Cen mg16 ja lisää tulee.

Poissa TheArska

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Auton rakennus itse
« Vastaus #24 : 31.01.08 - klo: 16.16 »
Tuo juttu että mitä materiaalia kannattaa käyttää (ja mihin osiin) riippuu aika paljolti siitä mitä rakentaa ja mihin käyttötarkoitukseen..esim. hiilikuitu ja komposiittimuovi on myös hyviä materiaaleja..
Kyosho: Evolva(x2)REX pr-21r01wc/IDM Picco evo2 p7-r, V-one RRR(x2)LRPz.12r spec3/Team Orion crf.12 wasp.
Hpi: Baja 5b cy26, Savage X STS d30m. Hong Nor X1crt pro SHpt28*m-p6,plus muut 1/36-1/8 autot

Poissa PROpioneer

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Auton rakennus itse
« Vastaus #25 : 31.01.08 - klo: 17.57 »
nii kyllähän nuo pihasudituksee menee muovi :)
yokomo yz-10 , Cen mg16 ja lisää tulee.

Poissa TheArska

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Auton rakennus itse
« Vastaus #26 : 31.01.08 - klo: 18.55 »
Mites onko mun HN x1 crt ja kyosho evolva pihasuditus autoja koska niistä löytyy paljon komposiittimuovia, kuten myös muista kilpaautoista...varsinkin tossa evolvassa komposiittia on todella paljon ja alumiinia on pohjalevy, iskarit ja pari pikkuosaa..ja hiilariahan noista löytyy myös. Liika alumiini varsinkin väärässä paikassa tekee vain autosta heikomman ja painavemman..
Kyosho: Evolva(x2)REX pr-21r01wc/IDM Picco evo2 p7-r, V-one RRR(x2)LRPz.12r spec3/Team Orion crf.12 wasp.
Hpi: Baja 5b cy26, Savage X STS d30m. Hong Nor X1crt pro SHpt28*m-p6,plus muut 1/36-1/8 autot

Poissa PROpioneer

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Auton rakennus itse
« Vastaus #27 : 31.01.08 - klo: 21.18 »
no joo mutta jos toi jonku tupperware purkki auton tekee ni kukas siihe alkaa väsäämään alumiinia/hiilikuitua? itse en ainakaan tekis koska autohan on vasta kehitys vaiheessa sittenkin!

kilpa-autot on eri asia. luuletko että toi alkaa ihan aloitteliana tekemään jotain 1:8 luokan kilpuria mikä kulkee 60-120 km/h :)
sota sikseen autonhan piti kulkea eteen ja taakseppäin ja ohjautua.

väärään paikkaan ei tosiaan kannata hiilikuitua laittaa! mutta epäilen vahvasti että tohon tupperware purkkiin ei pahemmin sitä tule.
yokomo yz-10 , Cen mg16 ja lisää tulee.

Poissa Valde

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Auton rakennus itse
« Vastaus #28 : 01.02.08 - klo: 08.22 »
Alumiini on varsin helppoa työstettävää. Jos voi sellaisen kompromissin tehdä, että hankkii tukivarret ja muut jostain varaosa-autosta, niin pärjää melkeimpä Dremelin kanssa. Mutta jos kaikki pitää tehdä itse, on edessä jonkun pienen hobby-sorvin hankinta ja jyrsinkin olisi kätevä. Lasikuitu on kanssa aika näppärää ja näissä hommissa melko edullistakin. Muotoilet mallin vaikka styroksista. Siihen päälle esim. paperimassaa, ettei malli sula. Sitten teet mallin päälle lasikuidusta muotin ja muottiin taas varsinaisen osan. Ohjeita löytyy varmaan netistä :cheesy: Jos sinulle riittää virtuaaliauto, niin sitten hankit koneelle mallinnusohjelman. Periaatteessa 3d mallista pystytään autokin tekemään.

<edit>
Mutta järjen sana tähän loppuun. Helpoin on aloittaa käytetystä. Hanki vaikka risa ja koita saada se ajokuntoon. Siinäkin voi olla  omista osista tehden yllättävän paljon haastetta. Tai hanki useampi ja kokoa niistä mieleinen. Tietokoneella ohjelmointi on helppoa autonrakennukseen verrattuna. Ohjelmointiin, kun ei tarvita työkaluja, pelkkä uuden oppimisen taito riittää.
« Viimeksi muokattu: 01.02.08 - klo: 08.28 kirjoittanut Valde »
Schumacher Cougar 2 Works ´94