Kylläpäs oli mehukas debatti NM-aiheesta, joka harmi kyllä lukittiin, ennen kuin meikäläinenkin ehti mukaan. Ehkä lukitsemiseen oli perusteita, ehkä ei, mutta toivottavasti oppi meni perille, ja keskustelua voidaan jatkossa käydä kuumemmistakin aiheista ”silmästä silmään”. Voittaminen ei tunnetusti ole helppoa, mutta häviäminen taitaa olla vielä vaikeampaa. Kuten PJEP muisteli, on huvittavaa, että aivan vastaava keskustelu käytiin viime vuonna NM-kisan jälkeen.
Koska hyviä pointseja vilahteli monissa kommenteissa, jotka pyörivät kuin kissa kuuman puuron ympärillä, aihetta on pakko vielä jatkaa, mikäli moderaattorit suovat... puuronahan on TJ-luokan kalusto ja varsinkin moottorit.
”Mitä koneisiin tulee saa katsoa peiliin ja opetella laittamaan ne sääntöjen mukaisesti toimimaan optimaalisesti eli kuten Henkalla ja Christerillä.” Tuo oli pikkuisen ylimielinen kommentti CAi:lta, sillä tosiasiahan on, että kaikilla ei ole mahdollisuutta dynota koneita, zäpätä magneetteja, eikä osaamista ”laittaa niitä sääntökirjan mukaisesti toimimaan”. Peiliin katsominen ei siis ihan riitä. Seurojen sen sijaan pitäisi peiliensä edessä käydä, jos eivät ole hommanneet harrastajille em. vempeleitä ja osaamista.
On kysymys vakioluokasta, jossa uskoakseni useimmat ajavat moottorilla, joka on suoraan paketista. Näin ainakin meillä, kunhan sentään hiilet kokeeksi vaihdettiin. Puuttunut sekunti A-finaalipaikasta olisi varmasti löytynyt ”laitetulla” koneella, mutta se olisi tullut moninkertaisesti myös ajolinjoista, radan tuntemisesta ja ajovarmuudesta.
Tämä siis lohdutukseksi kaikille, joilla ei ole mahdollisuuksia dynoiluun, zäppäilyyn ja ”laittamiseen”. Ajotaito on se, joka vie perille. Laukaalaisten, jyväskyläläiten ja pieksämäkeläisten hieno menestys kertoo myös siitä, että radan osaaminen on poikaa. Turolta muuten hieno suoritus tulla lähes kylmiltään radalle ja saada 3. sija!
On päivänselvää, että Henkka ja Christer olivat ylivoimaisia useimpiin nähden jo pelkästään ajotaidoillaan! Todella hienot, tasokkaat ajosuoritukset kummallakin. Mutta, yhtä selvää on, että heidän tasollaan kalustoakaan ei jätetä sattuman varaan. Akuista ja moottoreista voi toki kertoa näillä palstoilla vähättelevästi, mutta ei tarvitse kenenkään epäillä, etteivätkö ne olisi olleet kunnon kamaa. Halpoja tai vanhoja tai miten vain, testattua kunnon kamaa joka tapauksessa. Eikä siinä mitään pahaa ole. Kun pelissä on vuoden NM, johon on tähdätty kauan, totta kai ne satsaavat, joilla voiton mahdollisuus on!
Oleellista on se, että kalustoon panostaminen voi tuoda etua vasta, kun ajamisen taito on hanskattu.
Ja vielä yksi pointsi: vaikka voittaminen on juhlaa ja jokainen sitä haluaa, osallistuminen ja kisaaminen itsessään on aivan yhtä arvokasta ja hauskaa. Onko joku eri mieltä?