Kirjoittaja Aihe: Buggy 1/8 -projektit  (Luettu 44836 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Futaba

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: E-Hyper 7 -projekti
« Vastaus #30 : 04.05.08 - klo: 14.16 »
Mittalaitteina sinihammas gps + E61 köytettynä takaspoikkaan.

Satutko muistamaan tuon ohjelman nimeä?
| Academy | Axial |

Poissa Lassi

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
    • Videoita
Vs: E-Hyper 7 -projekti
« Vastaus #31 : 04.05.08 - klo: 15.57 »
Kiitokset markus korjauksesta :)

Tuosta softasta en kyllä muista, luultavasti Nokian alkuperäsiä softia, kun justiinsa ostettu kännykkä. Jos kuitenkin bluetooth kapula löytyy niin Tempes GT osaa ainakin hommansa ihan hienosti.

Poissa SlidSlide

  • Veteraani
    • Profiili
    • Rc Formula OffRoad Finland
Vs: E-Hyper 7 -projekti
« Vastaus #32 : 05.05.08 - klo: 11.25 »
Ootko koskaan laskenu diffien välitystä (dnratas/dpinjoni)?

Poissa Lassi

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
    • Videoita
Vs: E-Hyper 7 -projekti
« Vastaus #33 : 05.05.08 - klo: 12.59 »
diffien välitystä? EI oo tullu juuri ratioita laskettua vaan menty kokeilulla. voishan sitä jotain laskeskella kun saa ton kunnollisen akun lainaan että puhtia piisaa.

Poissa 4wdkanootti

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: E-Hyper 7 -projekti
« Vastaus #34 : 05.05.08 - klo: 17.24 »
pussin läpi laskien sain 43/15
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Poissa T-mo

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: E-Hyper 7 -projekti
« Vastaus #35 : 25.10.08 - klo: 13.55 »
Nostanpas vähän vanhaa ketjua kun tarkoitus olisi tuupata Hyper 7:aan Novakin brushless conversion kitti. Onko kenelläkään kokemusta kyseisestä setistä? RC Car Actionissa (joulukuu 2008) oli laitettu Novakin muunnossetti ja Novak HV Pro Brushless System 5.5T Xray XB8:iin. Lehtiartikkelista jäi positiivinen kuva, mutta jenkkilehdet on melko ympäripyöreää huttua eli niissä ei esitetä voimakkaita mielipiteitä mistään tuotteista mainosdollarien menetyspelon takia.

Moottori/ESC tulee olemaan sama Novakin paketti, jota edellä mainitussa lehdessäkin käytettiin. Myös 11 ja 15 hampaiset Robinson Racingin pinjonit on hankittuna. Voisin kuvitella, että keskidiffiin täytyy laittaa jäykimmät diffiöljyt mitä kaupasta löytyy, mutta muuten taidan jättää voimansiirron ennalleen.

Uusi kori täytyy hankkia, mutta Hyper 7:n vakiokori on valmiiksi leikattu, enkä todellakaan halua tankkausreikiä sähköautoon. Käykö Hyper 8:n korit suoraan seiskaan? Kasiin löytyy hienoja leikkaamattomia koreja.

Nurkista löytyy Spektrumin radio, joten akut on suurin puuttuva osa tällä hetkellä.

Poissa T-mo

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: E-Hyper 7 -projekti
« Vastaus #36 : 11.01.09 - klo: 13.46 »
Tulipahan laitettua Brushless Hyper 7 valmiiksi.


Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: E-Hyper 7 -projekti
« Vastaus #37 : 11.01.09 - klo: 13.57 »
Onko tää ihan suoravedolla siten että pinioni diffin rattaalla vai onko välissä jotain luistokytkintä?
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Poissa T-mo

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: E-Hyper 7 -projekti
« Vastaus #38 : 11.01.09 - klo: 14.18 »
Onko tää ihan suoravedolla siten että pinioni diffin rattaalla vai onko välissä jotain luistokytkintä?

Ei ole mitään kytkimiä, suora veto.

Poissa Lassi

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
    • Videoita
Vs: E-Hyper 7 -projekti
« Vastaus #39 : 27.03.09 - klo: 09.01 »
t-mo, Hieno Hyper7 mitenkäs on pelannu Novakin kamoilla? Entä minkälaiset on muut spectit tarkemmin akut, välitykset? Ootkos kenties videota kerennyt ottamaan? :)
-----------------------------------------------------------------

Nyt alkoi taas omakin Hyperi rakentumaan Mamba Monster max compo NEU 2650kv kera olis tarkotus tilailla Hyperiin. Akkuina toiminee ainakin vielä vanhat 8000mah maxampsit virtaa luusisi niiden antavan riittävästi. Sitä mietin pitäiskö korinsisälmyksiä paremmin suojata kiviruiskulta vanhasta Feigaosta halkes magneetit, mutta se johtunee vaan ihan kiina "laadusta". Neu on kyllä kehuttu katsotaan jos se täyttää odotukset ja onhan tuo hivenen tehokkaampi kone verrattuna vanhaan Feigao 7turnsiin.

Tarkotus olisi saada nopari ja moottori ainakin suojaan kiviruiskuilta yms. Jos vaan sellainen onnistuu. Lämpö taitaa tulla aina vaan enemmän ongelmaksi mitä paremmin koittaa suojata. Onkos nykysin mitään kohtuu hintasta servoa ohjaukseen, mikä myös kestäis ok ei tartte mikään maailman nopeil olla. Saa toki tarjota jotain omia vanhoja Futaba/Sanwa linjalta yms :)

Poissa Lassi

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
    • Videoita
Vs: E-Hyper 7 -projekti
« Vastaus #40 : 29.03.09 - klo: 22.52 »
Jatketaan juttelua :)

Hyperi projekti lähti tosiaan etenemään, Sabelta saapui hyvin nopeasti kaikki tarvitsema, vielä hyvin sopusuhtaseen hintaan verrattuna maailman hintoihin. Paketissa saapui siis Mamba Monster Max v3 + Neu/Castle 2650kv XL moottori ja Team Associatech DS1313 digiservo.

Auton sain kasailtua tänään ja tehtyä jonkunlaisen 1ver. kiinnityksenkin kaikelle. Ainoa ongelma oli oikeastaan MMM, kun siihen ei ole tehty mitään kiinnityskorvia tai vastaavia, nykysessä telineessä se kyllä pysyy ja on vielä "pehmustettukkin" jos siitä minkäänlaista apua, kaunis se ei kyllä ole :D Mamba tuntui ohjelmoituvankin helponlaisesti, kiitokset foorumilaiselle neuvoista kun ihmetytti että pelaako ilman ulkopuolista virtaa tuo ohjelmointi, mutt osannee nykysin ryöstellä usb:sta tarvitsemansa virran. Katsotaan miten se tärkein eli luotettavuus toimii. MGM & Feigao kesti 1kk sitten paloi kerrasta kummatkin :) toivottavasti näillä mennään huomattavasti pitempään.

DS1313 asettui paikalleen ihan hienosti, varmaan puolisen milliä piti ottaa tuosta ohjauksen servopidikkeestä pois, että sai mahtumaan ilmeisesti tuo alumiinista tehty kotelo ja jäähdytysrivasto sen verran just leveempiä ettei ihan mahdu vakio servopaikalle ainakaan tuohon :) Voimaa tuntu kuitenkin olevan ja hyvin toimivan tietysti tulevaisuus näyttää miten kestää hyppyjä yms. Onhan noilla kisojakin kai ajettu jonkin verran, ainakin tuon isoveljellä ajettu jo vuosia.

Nyt mietin vielä pitäiskö tehdä jonkunlainen suojaus kiviroiskeilta noparille ja moottorille toisaalta lämmötkin siinä varmaan nousee, jos tekee tarpeeksi tiivistä. Akkujen korkeudesta johtuen perään pitää tehdä ainakin joku pikkusen korkeempi "helma" tuohon korin ja rungon väliin ettei kivi ruiskut lennä suoraan sinne sisälle, samoin tuli tukittua kaikki polttiksen isommat reiät tuolta pohjasta. Välityksinä hyvin lyhyet alkuunsa katotaan ottaako edes 30km/h noilla :D Vanha Feigao oli hieman pienempi kv:ltaan saa nähdä miten nykyset pinjonit osuu kohdalleen.

Sellaista tuossa tuumailin että riittääköhän Verticalhobbyn myymässä 100A E-loggerissa potku lukemaan noita MMM virtoja s4 pakalla? Vai pitäskö sitten olla tuo 150A malli, sen luulis pystyvän lukemaan nuo virrat vaikka 6s paketilla, vaikka silloinhan virrat voi jopa tippua jännitteen noustessa. Onko kellään ollut vastaavanlaisessa autossa tota 100A mallia? Kuinkas kuumaksi tuollainen 2650kv neu/castle moottori saa tulla kannusta mitattuna? Säädinmenhän pitäis huolehtia itsestään lämpöjen osalta. Kaikki muutkin ehdotukset/kysymykset otetaan mielellään vastaan. Radallekkin tällä olis varmaan tarkoitus mennä tiedä sitten minkälaista säätöä sinne joutuu pistämään voi olla että joutuu tekeen jotain puncs controllille yms, muute suttaa aina turhapäiten tyhjää.

Tässä muutamia kuvia autosta tällä hetkellä.
« Viimeksi muokattu: 20.08.10 - klo: 09.15 kirjoittanut Lassi »

Poissa T-mo

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: E-Hyper 7 -projekti
« Vastaus #41 : 30.03.09 - klo: 10.26 »
t-mo, Hieno Hyper7 mitenkäs on pelannu Novakin kamoilla? Entä minkälaiset on muut spectit tarkemmin akut, välitykset? Ootkos kenties videota kerennyt ottamaan? :)

Kiits, kiits  :azn: Ei tolla Hyperillä oikein sisällä ajella, joten olen testannut ainoastaan sen verran, että kaikki toimii. Odottelen lumien sulamista, että pääsee ulos testailemaan. Auto vaikuttaa sen verran painavalta, että ehkäpä joutuu iskarisetuppia miettimään uudestaan. Noparille joutuu väsäämään jonkinlaisen telineen hieman nykyisen sijoituspaikan taakse, koska nyt kori ottaa kiinni noparin tuulettimeen. Välityksenä on tällä hetkellä 11t pinioni ja ja RTR:n vakiospurri. Akkuina on 2 kpl Maxamps 7,4V 6500mAh Lipot.

Poissa Lassi

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
    • Videoita
Vs: E-Hyper 7 -projekti
« Vastaus #42 : 06.04.09 - klo: 11.32 »
Noniin lisää edistystä eli tarkoituksena vääntää alumiinista takaosaan suojat ettei kivet lentele sitä kautta sisälle ja eteenkin tulee tehtyä varmaan tuollaisesta kovasta kumimatosta suojat ettei lyö renkaat linkussa kiviruiskua sisään. Korin ympärille laitetaan myöskin tarranauha kiinnitys muuten sylke kivet tuosta helman alta sisälle :D Katsotaan saadaanko Hyperista suhteellisen tiivis. Alempana vielä juttu, kun kävin noita virtoja mittaamassa pihtiampeerimittarilla.

---------------------------------------------------------------

Tänään mittailin Flukella virtoja. Tuntuis että tuollaiset 100A jatkuvaa antavat akut riittäisi helposti, tietysti voi johtua suhteellisen lyhyistä välityksistä. Video tuli napattua tilanteesta eli kamera ja pihtiampeerimittari kyydissä, epävirallista ja liikaa toki painoakin, mutta pääasia että sai tietoa mitä tuollainen MMM + NEU/castle 2650kv kone vie virtaa 8000mah maxampsit oli kiinni eli 160A oli tarjolla jatkuvaa virtaa, eli sen mukaan olis ylimitotettua akkua tällä hetkellä :)

Videossa kuvattu normi ajoa, alussa ilmassa kiihdytys täyteen vauhtii rauhassa ei juurikaan virralle tarvetta siinä :) Sitten sekalaista ajoa ja koitetaan asfaltilta paikallaan lähdöillä saada maksimi virtoja ja pitempi aikasempia vientejä, mutta eipä sieltä 70-80A enempää lähtenyt jatkuvaa. Lopussa isoimmat virrat kun jalkaa vasten kaasupohjassa muutama sekuntti.

Virran kulutus, MMM + kv2650 neu/castle + 8000mah 4s maxamps -video

Poissa Lassi

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
    • Videoita
Vs: E-Hyper 7 -projekti
« Vastaus #43 : 26.04.09 - klo: 20.17 »
Autolla ajeltu nyt pari akullista ja toimii todella hyvin. Alumiinista on rakennettu kivisuojiakin hieman ettei kaikki renkaiden heittämät kivet oo korinsisässä. Kulku puolta tuntuu riittävän ja lämpö ongelmat loistavat poissaolollaan verrattuna viime vuotisiin kiinanmoottori ongelmiin :S

Auto myöskin myynnissä nykysin: Myynti -ilmoitus

Poissa mkleemol

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: E-Hyper 7 -projekti
« Vastaus #44 : 13.07.09 - klo: 22.27 »
Auto myöskin myynnissä nykysin

Jatketaan vanhaa ketjua, kun kerran kyseisen auton nykyään omistan. Auto on ollut niin kiva, että piti ottaa toinen samanlainen työn alle. Ja jotainhan pitää aina parantaa. Nykyisessä pelissä painopiste on ehkä hieman turhan korkealla + akkujen kiinnitys muovisissa reunoissa huojuva.

Tällaista ajattelin seuraavaan versioon. Tavoitteena saada painopiste mahdollisimman alas ja pitää painojakauma melko tasan vasemman ja oikean reunan suhteen. Tekniikka on jo valittu eli MMM+Neu 2650 combo tulee vetopuolelle ja servoksi ajattelin Ace/Asso/mikälie DS1015.

Onko raadilla jotain ideoita mitkä olisivat ne tärkeimmät seikat joihin kannattaa osien sijoittelussa kiinnittää huomiota?



Moottori tulisi kuvan vasempaan alakulmaan (~400g) eli keskidiffi kääntyisi siis toisin päin. Akut taakse valkoisten laatikoiden kohdalle (a 370g). Näin kaikki painavat osat saisi niin alas kuin mahdollista. Ohjausservo kuvan vasempaan yläkulmaan vakiopaikalleen. Mamba Monster sekä vastaanotin tulisivat kuvan yläosaan eli samalle sivulle servon kanssa. Näin painon saisi jakautumaan suht tasaisesti. Mamban saatan joutua laittamaan myös keskilinjalle akkujen yläpuolelle. Se painaa n. 120 grammaa joten sen sijainti ei ole niin kriittinen.
Hobao Hyper 7 brushless, Kyosho KX one -drifteri, Mini (M03) ja HPI Savage XS

Poissa 4wdkanootti

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: E-Hyper 7 -projekti
« Vastaus #45 : 19.07.09 - klo: 16.41 »
Akkujen saama Hiekkahieronta kaukaloissaan! esim teippi, lisäkutistesukka, pehmoteippi, tms

Noparin tartteman puhallusilman saatavuus/kuivuus kostealla kelillä, ilmantuloaukko-tila
.. kiva jos se olis ilmaa eikä hiekkapuhalletta

- vastarin sijoitus muualle ku noparin/koneen/em-välijohtojen viereen
- Vastari ei yleensä pelkää servoa, joten sen ehdotan pinoon
- nopari-nopan pysyminen kiinni kun se keriminen sattuu. Ja ettei koppa kolkkaa sitä!
- koneen ilmansaanti, ettei kokonaan sulje
- liittimien (-tinauksien) riittävyys toivottuun tehonvälitykseen
- akkujen/ em kaukaloiden , pysyminen kiinni kun se keriminen sattuu.
  LIPO akku ei kestä törmätä omalla painollaan 3-5mm tolppaan 40kmh:ssa
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Poissa mkleemol

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: E-Hyper 7 -projekti
« Vastaus #46 : 22.07.09 - klo: 21.43 »
Akkujen saama Hiekkahieronta kaukaloissaan! esim teippi, lisäkutistesukka, pehmoteippi, tms

Oikein hyviä huomioita kaikki. Kiitos näistä. Tuota hiekkapuhallusta ajattelin ehkäistä tekemällä auton alaosasta suht suljetun. Mikäli lisäilmaa tarvitaan, otetaan sitä sitten yläkautta / vähemmän hiekkaisesta paikasta.

Nyt ovat moottori ja servo löytäneet paikkansa. Nostin samalla keskidiffiä hieman ylös niin saa sen diffin aukonkin umpeen. Ja toisaalta näin väärinpäin käännettynä oli pakkokin nostaa.


Etutukea piti aikalailla ohentaa, jotta moottori mahtui. Toivottavasti se silti kestää. Aika näyttää.


Kuten kuvastakin ehkä näkee, keskidiffinä on torsen. Eteen tuli spider ja takana on tavallinen. Jouset ovat jäykimmät vakiosetistä (eli valkoiset). Siinä ja siinä että riittävätkö nekään. Edessä on n. 1cm lisäpala ja takana vähän pienempi. Tuntuu jo pelkästään akkujen kera ehkä vähän löysältä.
Hobao Hyper 7 brushless, Kyosho KX one -drifteri, Mini (M03) ja HPI Savage XS

Poissa Hount

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: E-Hyper 7 -projekti
« Vastaus #47 : 23.07.09 - klo: 21.26 »
Terve.

Nyt olisi harjaton krossari enää moottoria ja akkuja vaille...

Kertokaahan mikä on seuraavista fiksuin vaihtoehto... ts. onko joku vaihtoehto sellainen ettei kone / säädin kestä virtoja startissa.

a) 3s lipot + 2650kV MambaMax + 17t pinjoni

b) 3s lipot + 2200kV MambaMax + 20t pinjoni

c) 4s lipot + 2200kV MambaMax + 16t pinjoni

d) 4s lipot + 2650kV MambaMax + 13t pinjoni

Kaikissa vaihtoehdoissa auton teoreettinen huippunopeus olisi aika sama.

Autossa on mekaaninen jarru ja TeknoRC:n kytkin, säätimestä pistetään moottorin jarru kokonaan pois.

Itse preferoisin järjestystä a, b, c ja viimeisenä d.
3S lipot olisivat vaan huomattavasti helpompi (ts. saisin semmoisen setin halvalla, eikä tarvitsisi koota erillistä 2s2p pakettia autoon hankaloittamaan kiinnitystä)

 - Hount
« Viimeksi muokattu: 23.07.09 - klo: 21.46 kirjoittanut Hount »

Poissa Jabe

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC Drifting Finland
Vs: E-Hyper 7 -projekti
« Vastaus #48 : 23.07.09 - klo: 21.51 »
Jos helpottaa, niin 2650kv kone on ns. buggy-kone joten on kevyempi.
4S kiertää ~40k ja 3S ~30k, sen mukaan sitten. 4S lipoilla on hieman varaa ylöspäin kun yleensä haetaan n.35k kierroksia.
Sitä saa mitä tilaa, mutta jos ite tekee saa mitä tulee...
RCDF.tk -RC Drifting Finland-

Poissa Hount

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: E-Hyper 7 -projekti
« Vastaus #49 : 24.07.09 - klo: 00.20 »
Jos helpottaa, niin 2650kv kone on ns. buggy-kone joten on kevyempi.
4S kiertää ~40k ja 3S ~30k, sen mukaan sitten. 4S lipoilla on hieman varaa ylöspäin kun yleensä haetaan n.35k kierroksia.


Joo, kyllä on tuo pienemmän koneen paino tiedossa, kun tänään töissä noita molempia koneita autoon mallailin. Ja on myös tiedossa nuo erot kierroksissa. En ihan hatusta vetänyt noita pinjonilukujakaan, kun sanoin että noilla kaikilla seteillä auton nopeudeksi tulee about sama.

Eli osaisiko kukaan sanoa kokemuksesta, tai muuten että kuumeneeko tuommoiset koneet liikaa noin isolla pinjoneilla?

 - Hount

Poissa 4wdkanootti

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: E-Hyper 7 -projekti
« Vastaus #50 : 24.07.09 - klo: 16.58 »
Mutuni perustuu XL koneisiin 1/8 ja CRT,5 autoissa 3s ja 4s käytössä:
3s antaa pienemmän kokonaistehon vastuksen maximoituessa, joten ne on
- kesympiä kiihtymään ja käy viileämpinä
- lussumpia, mutta hallittavampia kiihdytyksissä

 :mrgreen:
ja tietysti valitsin sen 4s
- ajaamaan voin opetella tehokastakin
- lussuun kyllästyy ekana
(6s kokkoja ollut muutama)
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Poissa Ile__

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: E-Hyper 7 -projekti
« Vastaus #51 : 24.07.09 - klo: 18.00 »
c) 4s lipot + 2200kV MambaMax + 16t pinjoni


Mulla on melkein tuo buggyssä. 36/80mm Medusa + MMM + 4s 25C 5Ah lipo + 12T pinjoni.
22c ulkoilmalla kone oli 34asteinen, nopari 42c ja akut 27c. Eli sormituntumalla ei lämmenny ollenkaan. Vois tietenkin käyttää isompaakin pinjonia vääntävällä koneella, mutta en ole vielä katsonut tarpeelliseksi kun kulkee sopivasti noinkin pihasuttauksessa...
Kyosho Inferno  VE  Race Spec

Poissa mkleemol

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: E-Hyper 7 -projekti
« Vastaus #52 : 24.07.09 - klo: 20.22 »
Kertokaahan mikä on seuraavista fiksuin vaihtoehto... ts. onko joku vaihtoehto sellainen ettei kone / säädin kestä virtoja startissa.

d) 4s lipot + 2650kV MambaMax + 13t pinjoni

Mulla on Hyper 7:ssa 4S + NEU 2650 + 12t pinjoni. En ole saanut konetta oikein kuumaksi vaikka olen kuinka kiusannut. Korikin on sen verran tiivistetty, että kiviä harvoin eksyy sisälle asti. Jäähdytystä ei siis liikaa ole. Noilla välityksillä huiput gps:llä n. 70km/h. Oikein hyvin jaksaa lähteä myös paikoiltaan. Piti laittaa säätimestä punchia aika lailla pieneksi. Muuten lähtee neljä pyörää reippaasti sutien kuivaltakin asfaltilta. Säätimenä Mamba Monsteri, mutta se ei vaikuttane moottorin puolella mitään.
Hobao Hyper 7 brushless, Kyosho KX one -drifteri, Mini (M03) ja HPI Savage XS

Poissa Hount

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: E-Hyper 7 -projekti
« Vastaus #53 : 26.07.09 - klo: 00.03 »
Kiitos vastauksista, ei näemmä aina voi luotaa tähän rautaiseen teoriaan. Vaikka kuinka laskin mielestäni kaiken olellisen huomioon sain noinkin suuret pinjonirattaat jotta 70km/h tulisi lasiin... Jos kerran pienemmälläkin pinjonilla on gps:n mukaan tullut 70 niin ei minulla ole mitään hätää. Laitoin nyt kuitenkin 4S pakan tilaukseen kun sain hyvään hintaan. Nyt odottelen sitä ja pukkia saapuvaksi postiin, niin käyn poistamassa jomman kumman (2200 tai 2650) koneen ja säätimen Hobbylinnasta...

 - Hount

Poissa mkleemol

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: E-Hyper 7 -projekti
« Vastaus #54 : 10.08.09 - klo: 21.10 »
Akkujen saama Hiekkahieronta kaukaloissaan! esim teippi, lisäkutistesukka, pehmoteippi, tms

....
- akkujen/ em kaukaloiden , pysyminen kiinni kun se keriminen sattuu.
  LIPO akku ei kestä törmätä omalla painollaan 3-5mm tolppaan 40kmh:ssa

Koitin ottaa vinkeistä vaarin ja tällaiselta auto nyt näyttää.
Alta päin tein tiiviin eli vain pari pientä 3 mm reikää on vapaana. Laitan niihin upotukset + ruuvit, jos näyttää että pöly muodostuu ongelmaksi. Uskoisin että sitä tulee muualta enemmän kuin noista parista reiästä. Jos lämpöjen puolesta on tarvetta, otan jostain yläosasta noparin ja/tai moottorin kohdalle ilmaa jonkin hyttysverkon läpi.


Auto on koppaa ja mahdollisia kopan ja pohjan välisiä tiivisteitä vaille valmis. Vakiokoppa sujahtaa nätisti paikoilleen eikä jää pullistelemaan. Vastarin kotelon kohdalla koppa osuu sekä siihen että viereiseen akkutelineeseen, mutta mahtuvat kuitenkin. Nopari on tukevasti kiinnitetyssä alumiinisessa levyssä sekä nippusiteellä että tarranauhalla. Pitäisi pysyä kiinni. Akkutelineet ovat toisesta päästään rungossa ja toisesta muovisissa levikkeissä. Sen verran tukevasti nekin, että kestävät rankempaakin pyörittelyä.

 
Yksi tavoitteeni oli tasaisen painonjakauman lisäksi saada painopiste mahdollisimman alas. Tuntuu siltä, että taisin onnistua. Ainoastaan nopeudensäädin on nostettu selvästi runkolinjan yläpuolelle.


Kunhan pääsen ottamaan ensimmäiset testit, tiedän tuliko parempi kuin edeltäjästä. Edeltäjä oli samalla sydämellä, mutta nyt painopiste on siihen nähden matalammalla sekä vasen/oikea suunnassa paremmin keskitettynä. Samoin kaikki osat ovat tukevammin kiinni.
Hobao Hyper 7 brushless, Kyosho KX one -drifteri, Mini (M03) ja HPI Savage XS

Poissa 4wdkanootti

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: E-Hyper 7 -projekti
« Vastaus #55 : 11.08.09 - klo: 10.21 »
Hyvältä näyttää!
tietysti pitää saada heittää kysymyksiä lisää ilmaan mietittäväksi, joten tässä:

Onko nopasin ulostulopiuhat kiinni kopassa jännityen? Katolleen töyssyn päälle tullessa kori joustaa, mutta voiko isku pärähtää noparin piirikortille asti. Eihän näin käy, jos ei lähe lapasista hypyissä, mutta...  :evil:

Pistin infernossa jenkatankoa yhteen keskidiffin kansiruuvin kohtaan ja mutterilla kannen kiinni. Jälelle jääneeeseen ruuvitynkään polttoaineletkua "Katon tukemiseen". En pelännyt tätä ja ruuvinpää/letku ei painoa korkealle heivauttanut.
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Poissa mkleemol

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: E-Hyper 7 -projekti
« Vastaus #56 : 11.08.09 - klo: 15.15 »
Onko nopasin ulostulopiuhat kiinni kopassa jännityen? Katolleen töyssyn päälle tullessa kori joustaa, mutta voiko isku pärähtää noparin piirikortille asti.

Kopan ja piuhojen väliin jää reilu sentti. Kun koppaa painaa ylhäältä päin kovaa, tulee se ihan lähelle johtoja, mutta ei silti ota vielä kiinni.

Nopariinkin laitoin kunnon piuhat eli ei mitään välijohtoja vaan suoraan nopariin integroitu 2x2S kytkentä. Ja varmuudeksi välipiuhaan laitoin vielä ylimääräisen silikonisuojuksen (osuu takajäykistimeen).


Pääsin ottamaan ensimmäiset tyypit ja auto tuntuu hyvältä. Radalle pitäisi vielä päästä hyppyjä testaamaan.

Keskellä on torsen ja se tuntuu paremmalta kuin aikaisemman hyperin täyslukko. Etupyörät eivät palloonnu eikä mutkassa täydellä kaasullakaan ole liian takavetoinen. Kaiken kaikkiaan oikein hyvän tuntuinen. Edessä on spider diffi, takana normaali. Molemmissa 3000 öljyt.

Jousituskin onnistui. Jäykimmillä Hobao jousilla auton tukivarret ovat suunnilleen vaaka-asennossa normaaliajossa. Etuiskareissa 30 öljy, takana 35. Etupyöriin täytyy laittaa pikkasen lisää aurausta. Sen jälkeen pitääkin loput säädöt tehdä radalla.

Sisälle ei mennyt kiviä, pölyä kyllä meni. Mutta kuten kopasta näkyy, oli roisketta ihan kunnolla ilmassa.


Uusi reiättämätön kori pitää maalata ja sovittaa paikoilleen, mutta alkuun pääsee tällä. Polttiksen reiät ummistettu ilmastointiteipillä :)

Hobao Hyper 7 brushless, Kyosho KX one -drifteri, Mini (M03) ja HPI Savage XS

Poissa 4wdkanootti

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: E-Hyper 7 -projekti
« Vastaus #57 : 12.08.09 - klo: 20.58 »
Tutun näkösiä akkuja, jos ne on 2s! Noita olen ostanut kaikkiaan 12 (3 +3 +2 +2 +2)
 Just noissa oli ongelmia viileällä kelillä: ne ensin ei anna jos ne pääsee jäähtymään, ja sitten jo turpoo ja menee pilalle.
Eniten oli vaikeeta uskoa et 400/240/160 A lupauksinen akku sulatti piuhansa ja kuumeni ällökumaksi kädelle mambamax 100A noparilla. Sattui vanhaa varastoa, kommentoitiin crm chatissa.
Nyt on olluty testissä hyperioni C3 5C ladattavissa olevat 5A kokoset....

Inferno oli ihan lussu vakioiskarein ja jousin, hakkas maata ja kolisten paksuillakin limoilla. Siinä ajoin keskellä 500 000 limoin ja iskarit kyoshonumeroin 400.
Molemmissa päissä spideri mullakin . Myydessä tais olla enää toisessa päässä ku kasasin sen ohi :)
Nykynen "E"-CRT,5 on pienempi mutta pidän saamastani enempi..
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Poissa mkleemol

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: E-Hyper 7 -projekti
« Vastaus #58 : 06.02.10 - klo: 20.45 »
Tutun näkösiä akkuja, jos ne on 2s! Noita olen ostanut kaikkiaan 12 (3 +3 +2 +2 +2)
Eniten oli vaikeeta uskoa et 400/240/160 A lupauksinen akku sulatti piuhansa ja kuumeni ällökumaksi kädelle

Nopea vastaus, mutta kuitenkin. 2s akkujahan nuo ovat. Tänään n. 40 minuuttia PKSRCA:n sisäradalla yhtämittausta (rauhallista) ajelua ja akkujen pintalämpö oli setin jälkeen reilut 40 astetta. Moottori oli n. 56 astetta. Eli lämpenevät minullakin.

Inferno oli ihan lussu vakioiskarein ja jousin, hakkas maata ja kolisten paksuillakin limoilla. Siinä ajoin keskellä 500 000 limoin ja iskarit kyoshonumeroin 400.

Ihan sama juttu. Tulin itse asiassa just palstalle huutelemaan vinkkejä.
Nyt on jäykimmät vakiojouset (Hobaon valkoiset) ja niin paljon muoviklipsuja, että kun auton pohjan painaa maahan, ovat käytännössä myös joustovarat loppu. Edessä on 30 iskariöljyt ja takana 35. Ja liian löysää on. Pohjaa todella helposti.

Riittäisikö pelkkä iskariöljyjen jäykistys (jäykkyyteen 100 asti löytyy pakista) vai pitääkö lisäksi lähteä etsimään jäykempiä jousia jonkun muun auton suunnalta?

Painoahan kapistuksella on 4,2 kiloa ajokunnossa.
Hobao Hyper 7 brushless, Kyosho KX one -drifteri, Mini (M03) ja HPI Savage XS

Poissa Ile__

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: E-Hyper 7 -projekti
« Vastaus #59 : 06.02.10 - klo: 21.07 »
vai pitääkö lisäksi lähteä etsimään jäykempiä jousia jonkun muun auton suunnalta?

Ei tarvi katella muun merkisistä, kun laitat Hobaon harmaat.
Hyper ST RTR:n harmaat
tai sitten
Hyper ST Pro:n harmaat
Ne ei ole samat jouset vaikka kummatkin ovat harmaita, mutta en osaa sanoa kummat ovat jäykempiä.
Kyosho Inferno  VE  Race Spec