Kirjoittaja Aihe: Buggy 1/8 -projektit  (Luettu 44834 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Casull

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: E-Hyper 7 -projekti
« Vastaus #60 : 07.02.10 - klo: 01.03 »
RTR:n jouset on jäykemmät.
Molemmissa on samanpaksuinen lanka ja ovat samanmittaisia, mutta PRO:n jousissa on 2 kierrosta enemmän.
Hobao ST PRO,OS28xz,Torsen|8.5 PRO, OS Speed,BBF,Torsen|2xInferno DX, 21RZ-V01B|Futaba 3Pk 2.4Ghz/40FM/27AM

Poissa Lassi

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
    • Videoita
Vs: Buggy 1/8 -projektit
« Vastaus #61 : 21.08.10 - klo: 21.37 »
Nyt sitten tauon jälkeen innostus puraisi taas ja aattelin tehdä ajan vietto buggyn, pörräilyyn serkun auton kanssa ja muutenkin tälläsen vaan hauskan pelin :)

Alustaksi tulee Hyper 7 ja varaosiakin sain haalittua melko mukavasti, ettei heti ajo lopu jos jotain hajoaa, voimansiirron hajomiasta vieläkin kyllä epäilen sitä kun ei tuntunu viimesilläkään kokoonpanoilla saavan mitenkään hajalle. Onkos kellään muulla buggy kuskilla mennyt mitään voimansiirtoon liittyvää harjattomalla koneella?

Autosta oli tarkotus tehdä nyt hieman yli tehokas. Viime hetkellä kierrosten takia muuttunut XL10 kone hieman vei normaaleja "monsteri teho" suunnitelmia pois, mutta kovasti sitä puhutaan että tuossakin puhtia olisi.

Suunnitellut spectit:
- KB45 10XL 1200kv -motti
- EzRun 150A -nopari
- Turnigy 6s 4000mah 40C -akku
- Bluebird BMS-616 - ohjausservoksi
- Jotkut 2.4ghz ohjainlaitteet.

Moottoriksi yritin hakea järeimmän kiina tuotoksen kohtuu hintasena. Tuo KB45 XL -sarjalainen tuntu parhaalta vaihtoehdolta, melkein sentin paksumpi kannu, pituutta myös riittävästi ja luvatut wattimäärätkin kohdillaan. Kierrokset yritin hakea suht turvalliselle alueelle 6s pakalla, kiinamoottorille siksi jouduin tyytymään 10XL versioon --> 8XL sijasta.

Nopariksi tuli hankittua tuo EzRun kun on melko hyvässä maineessa kiina nopariksi ja hobbycityn oma ei virallisesti tue 6s lipo pakkoja. Pitäisi ainakin tuolle nykyselle motille riittää melko kirkkaasti.

Akuksi tuli reippaalla 40C lukemalla varustetut akut, ettei jänniteet kyykkäile kiihdytyksissä. Kapasiteetista en tiedä, kuinka nopeasti tollaset on sitten tyhjänä, ei varmaan mitään paljoa yli 10min ajoaikoja kannata odotella, laturilla nyt pystyy onneksi melkein 2.5c lataamaan nuo täyteen.

Ohjausservoksi tuli valittua tuo bluebird ihan kokeilu mielessä, varmaankin näihin omiin ajoihin juurikin sopiva, jos vaan jotenkin pelailee.

Suunnitelmissa olisi tehdä autosta täysin reiätön pohjasta. Tehdä jonkunlaiset kivi/lika suojat niin nokkaan kun peräänkin ettei koppaan pääsisi mitään ylimääräistä. Samoiten oli tarkotus kehitellä jotain millä kopan sivut saisi pysymään tiivisti runkoa vasten, mahtaako tarranauha pitää tuossa, onko kellään kokemuksia?

Sitten mahdollista skooppia mooottorille tms. jos ei tuulettimella saa sitä tarpeeksi jäähtymään. Saa nähdä tuleeko moottorin koon kanssa mitään isompia ongelmia, hirveän pieniä pinjoneita tuskin voi käyttää kun moottori ottaa muuten kardaaniin kiinni, onneksi ollaan suht pienessä kv luvussa, niin voi käyttää vähän isompia pinjoneita.

Tarkotuksena saada kaikki muu moottorin kanssa samalle puolelle paitsi akku, joka jäisi yksinään toiselle puolelle. Mahdollisesti noparinkin joutuu kyllä siirtämään takakardaanin päälle niin lähelle kardaania kun mahdollista, että olisi mahdollisissa kaato tilanteissa suojassa.

Jos projekti onnistuu hyvin niin tarkotuksena olis tilailla St205 Celican koppa tuohon ja hankkia jotkut katupyörät asfaltti ajoja varten, mutta sitä katseltava sitten kun näkee että tuleeko toimiva kokoonpano ja pitääkö kiina vehkeet savut sisällään :) Onko muuten mistään rc puljusta saatavissa järkevään hintaan jotain normaalin näköisten aluvanteiden kopioita 1/8 buggyyn, tätä Celican koppaa ja asfaltti renkaita silmällä pitäen. En niistä viitsi ylimäärästä maksaa, mutta jos suht samaan hintaan saisi niin voisi ottaa niitä tota koppaa varten sitten jossain vaiheessa.

Onkos kellään kokemuksia pelaako nuo hyperin harmaat jouset hyvin näissä painavammissa 6s buggeissa? Sellasia olis itellä yks pari ja jos eteen pistäis vaikka takapään valkoset jouset, niin varmaan vois pysyä viel jotenkin pohjailematta ja jaksais vielä nousta ylöskin itse :)

EDIT1: Jos jollain ylimääräsiä Hyper 7 osia nurkissa, niin vaihdossa voisin tarjota hyper 8 osia.
« Viimeksi muokattu: 22.08.10 - klo: 21.57 kirjoittanut Lassi »

Poissa Lassi

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
    • Videoita
Vs: Buggy 1/8 -projektit
« Vastaus #62 : 22.08.10 - klo: 22.40 »
Auto muuttuikin vielä hyper 7 paremman osa määrän takia, vaikka osa noista hyper 8 osista käy kyllä tähänkin, mutta diffit ja pohjalevy ainakin on nyt Hyper 7:ää.

Sähkömoottorin kittikin löytyi foorumilaiselta, samalla kun hyper 7 hankin. Aika tilattomalta näyttää 45mm paksun kannun takia saada sitä sopimaan tuohon. Ainakin perän tukipalkin joutuu siirtämään keskilinjasta kartaanin toiselle puolelle, että moottorin voi tuoda aivan millin päähän keskidiffin ulostulosta, ettei tarvitse käyttää mitään 25piikkistä pinjonia :) Myös keskidiffin joutuu nostamaan 5mm korkeemmalle ettei kannu ota pohja levyyn kiinni, samalla saa tuon keskidiffin rattaan alle suojalevyn ettei sieltäkään tule kiviä sisäpuolelle. Löytyykös näihin halvalla jostain muovisia kestäviä spurreja? Olisi pinjonia aatellen parempia, jos kiviä sattuu eksymään sinne väliin.

Servon paikkakin jo löytyi ja sain sen kiinnitettyä. Myöskin jotain suunnitelmia on tehty täyden kivisuojan tekemiseksi nokkaan. Mietteissä oli tehdä 3mm alumiinista levy heti ohjaustolppien takapuolelle, samaa taktiikkaa tarkotus käyttää myös takapäässä. Sen jälkeen vielä mietittävä millä kopan saisi järkeväst myös sivuilta kiinnitettyä. Pääasia olisi että kopan kiinnityksestä ei tulisi mitään 2tunnin operaatiota.

Periin tuli laitettua jotain erittäin jäykkää vaseliinia mitä löytyi kärkkäisen hyllystä ensimäisenä. Keskidiffi menee varmaan entiseen tapaan lukkoon, koska torseniinkaan ei taida näin ajanvietto vehjettä varten olla varaa.

Toivottavasti nuo sähköt saapuu mahdollisimman nopeasti hobbycityltä, servokin tällä hetkellä vanha hajalla oleva bluebird, mutta saipahan jonkun mitä tuonne sovitteli.

Tässä muutama kuva:
- Etupää
- Etuperä
- Etupää2
- Keskidiffi
- Auto

Poissa Lassi

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
    • Videoita
Vs: Buggy 1/8 -projektit
« Vastaus #63 : 27.08.10 - klo: 21.44 »
Jaahas tänään saatu konetta soviteltua kyytiin ja kyllähän se sinne lopulta mahtuu vaikka tilaa ei paljoa ylimääräistä jääkään :) Moottoripukki tuli väännettyä vähän turhan hennosta alumiinista, aluksi yläpäähän tulee keskidiffiin tuleva tukirauta jos ei kestä niin sitten tossa kaverin kanssa työstettävä siihen 10mm alumiinista tollanen kaupattavan tapanen pala pitempänä ja korkeempana että tuo kone mahtuu siihen ja isommalla kiinnitys reikien välillä.

Keskidiffi korotettu myös 5mm ylöspäin. 5mm alumiinilätkä tuli diffin alle ja siihen kaiverrettiin spurrille kolo. Näin spurrikaan ei ole paljaana pohjassa. Vielä polttiksen kolo tukkimatta sitten pohja onkin jo täysin ummessa.

Tässä muutamia kuvia kone kiinni autossa yms:
Pinjonit mod1, 6mm
Moottori kiinni (korkeus)
Moottori kiinni (pituus)
Yleiskuva
Muita osia


Poissa TomiKoo

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
    • Miihke RC Instassa
Vs: Buggy 1/8 -projektit
« Vastaus #64 : 28.08.10 - klo: 01.44 »
Lassi ehdotteli laittamaan tarinaa omasta patterikasista, joten tässä tulee "lyhyt sanallinen kuvaus" kuvien kera:

Lähtökohtana oli uusi Xray XB808 2010-spec. Päädyin nitroversioon, koska Xrayn oman patterikasin julkaisu tuntui venyvän, enkä toisaalta ollut satavarma, haluanko myöhemmin kokeilla nitroversiona vai en. Toisaalta halusin uuden lähtökohdan, käytetyn ritsan korjaamista olin jo kokeillut eikä se houkuttanut.

Moottoripukiksi löytyi Hobbylinnan tuoma kiinavalmiste, jota olisi löytynyt myös ebayn kautta kiinalaisista nettikaupoista. Käytin paketista vain pukin, akkukotelo ei ollut mielestäni kovinkaan kummoinen ja tuli väärään paikkaan (nitrokoneen kohdalle takapäähän).

Akkukotelo on omavalmiste. Kaveri jyrsi ilmoittamieni mittojen mukaan raakavedoksen kotelosta. Jyrsin viimeiset sovitukset ja reiät itse tallilla. Materiaalina on PVC, POM olisi ehkä ollut parempi. Akkukotelosta tuli erittäin hyvä ja tukeva noin. Pari turhaa heikentävää uraa tein, ne jätän seuraavassa versiossa tekemättä. Kiinnitys pohjalevyyn on kolmella M3 läpipultilla sekä nitrokoneen kiinnitysten kohdalta yhdellä M4 läpipultilla. Kiinnitys vaikuttaa hyvältä enkä usko tuon estävän rungon flexausta pahasti.

Sähköinä on LRP SPX8 2500kv combo, eli tämä säädin ja tämä kone. Akkuina on ollut kaksi kappaletta GM 5000mAh 35C. Jatkossa noiden kaveriksi pitäisi tulla Intellect 5000mAh 45C akut, jos vaan postipoika ne saa tuotua Kiinasta Lohjalle saakka. Muuten sähköjen puolesta käytössä on sama Spektrum DX3R radio, kuin muillakin autoilla ja ohjaus servona on Savöx 20kg.

Paketti on toiminut nyt neljän akullisen verran moitteetta. Muutamaa eri kokoista pinjonia olen kokeillut. Radalla 13 hampainen pinjoni tuntui vauhdin osalta liian nuhaiselta joten hyppäsin kaverin suosittelemaan 15 hampaiseen. Sillä homma rokkasi, mutta lämpöjä kertyi hivenen liikaa ja vähänkään pitävämmällä alustalla huippuja oli aivan liikaa. Syy lämpöjen nousuun saattoi olla myös ajotyylissäni, käytän jarruja muihin verrattuna paljon joka myös osltaa nostaa lämpöjä. Nyt 14 pinjoni vaikuttaa toimivalta pikaisessa kokeilussa, saas nähdä miten käy radalla tositoimissa. Tiputin myös jarrujen epaa hieman, kokeillaan auttaako se asiaa.

Seuraavana hommana olisi auton purku ja akkukoteon teko uudelleen. Nykyinen kotelo sai ensimmäisellä ajokerralla siipeensä ja etupääty repeytyi irti. Akut olivat turhan löyhästi kiinni ja hypyn jälkeinen keulamälli oli liikaa. Nyt akut ovat kunnolla kiinni, joten uuden akkukotelon kanssa tuskin tulee ongelmia.

Toisena muutoksena siirtäisin akkukoteloa ja noparia ehkä hieman taakse päin. Nyt auto on ajofiilisten perusteella hitusen etupainoinen. Kylläkin ajaessa meno on puskevaa ja auto hyppää tasaisesti, joten tuskin tuo on pahasti metsässä. Hätäisen mittauksen perusteella auto olisi noin 100g etupainoinen, mutta en luota omaan mittaukseeni vielä. Auton kokonaispaino ajokunnossa koppa päällä hieman hiekkaa mukana on nyt 3550g, lienee ok.

Kolmantena ja viimeisenä hommana on sähköjen siistiminen. Johdotukset ovat makuuni epäsiistit ja risteilevät miten sattuu, ne täytyy vielä paketoida siististi. Tuo on hieman kiireessä kasaan kyhätty versio, joten sen puolesta armoa raadilta tässä vaiheessa... Ehkäpä lyhennän moottorin johdot ym jotta tulee siistimpi kokonaisuus ja painoakin saa taas vähemmäksi. Otetaan tavoitteeksi alle 3500g lopullisessa kuosissa!  :wink:

Nyt on kuitenkin hyvä jatkaa, kun tekniikan toiminta on tullut testattua ja tietää että auto kaipaa vain kilsoja alle! Tässä vielä kuvat sisältä ja päältä, enjoy!  :tongue:







Tomi

Poissa -HL-

  • Äänekosken Pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Buggy 1/8 -projektit
« Vastaus #65 : 28.08.10 - klo: 12.37 »
Hienolta näyttää!  :shocked: Koppa on hieno.
X – 6² | Dex210 | B44.1 | Slash 2wd Anza Evo

Poissa SSchevy

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Buggy 1/8 -projektit
« Vastaus #66 : 28.08.10 - klo: 12.47 »
Hienolta näyttää ja koppa on magee.  :roll:
SANWA MT4 ,HPI SAVAGE FLUX HP,DF 33" cyberstorm.

Poissa Ile__

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Buggy 1/8 -projektit
« Vastaus #67 : 28.08.10 - klo: 14.20 »
Tässä vielä kuvat sisältä ja päältä, enjoy!  :tongue:

Miksi kuvat ei näy ainakaan mulla? Kokeiltu Firefoxilla ja IE:llä...
Pitääkö olla rekisteröityny kuvablogiin vai mikä maksaa...
Nimimerkki: minäki haluan nähdä kuvat :grin:

Edit: nyt näkyy täälläkin :azn: Hieno auto, varsinkin kun vielä viimeistelet johdotukset kuten jo kirjoititkin suunnitelmistasi.
« Viimeksi muokattu: 28.08.10 - klo: 21.59 kirjoittanut Ile__ »
Kyosho Inferno  VE  Race Spec

Poissa vilzuh

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Buggy 1/8 -projektit
« Vastaus #68 : 28.08.10 - klo: 14.34 »
OT: mulla ainakin näkyy kuvat vaikke nole rekisteröitynyt kuvablogiin.

Ja sitten aiheeseen, erikoisen mallinen koppa. :shock: Mutta siis auto on kyllä hieno.
Passiivista harrastelua

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
1:8 Gte parkkiskurvailu ja -kisailu
« Vastaus #69 : 28.08.10 - klo: 20.42 »
Voiko tässä puhua myös 1:8 buggy pohjaisista rata-autoista eli ns. GTe autoista ?
Vai pitäskö luoda oma aihe?

No enihuu, konvertoin tuon oman GT raaserin taas harjattomaksi ja kävin testailee tuossa Lidlin parkkiksella - joku vois sanoo leikkimiseksi mutta kun näkee auton koon ja suorituskyvyn niin ei jätä varmastikaan kylmäksi edes skeptisempää kaveria...

Erinomaisia parkkisautoja -- nopeus, ei paljon ääntä (huom. ääntä kuitenkin tulee) ja koko.. hieno yhdistelmä.

Itse ajan 4S Lipoilla (2 akkua) ja vaihteistolla, jolloin autossa on mekaaninen jarru, yksinkertaisempi vaihtoehto on suoraveto ja esim. 6S lipot (en ole edes miettinyt miten olis 6S ja vaihde...). Orion Vortex Experience "8" systeemi (=Kyosho 1:8 rediset), ei varmastikaan markkinoiden paras, joten nopeuksia on tuosta mahdollista vielä kasvattaa.

Olen vakavasti miettimässä GT Open kisaa näille ensi kesänä. Hyvä puoli ettei tarvita mekkareita, miinuspuolena hieman lyhyemmät erät (10-15min).

Onko kukaan kiinnostunut kokoontumaan kurvailemaan vielä ennen talvea? Paikkaa saaa ehdottaa, ei tarvitse olla rata. Niinhän me aloitettiin GT nitro hommatkin 2008.

Jotain kuvia tuolla http://rc10.fi/index.php?topic=42456.msg459657#msg459657
« Viimeksi muokattu: 28.08.10 - klo: 20.48 kirjoittanut GT Warrior »
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa Hount

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 1:8 Gte parkkiskurvailu ja -kisailu
« Vastaus #70 : 28.08.10 - klo: 20.51 »
Olen vakavasti miettimässä GT Open kisaa näille ensi kesänä. Hyvä puoli ettei tarvita mekkareita, miinuspuolena hieman lyhyemmät erät (10-15min).

Jos koitettaisiin ensin saada 1/8 sähkökrossareita sen verran että olisi jonkinlaista kisaa mahdollista järjestää. Onroad auton rakentaminen vaatii kuitenkin tuplamodaamisen suurimmassa osassa tapauksista. Ellei rakenna joko valmiiseen nitro- rata-autoon tai sitten tiputa tonttiin valmista sähkökrossaria.

 - Hount

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Buggy 1/8 -projektit
« Vastaus #71 : 28.08.10 - klo: 20.54 »
Totta. Ja siihen voisin tulla mukaan myös.
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa TomiKoo

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
    • Miihke RC Instassa
Vs: Buggy 1/8 -projektit
« Vastaus #72 : 28.08.10 - klo: 22.21 »
Miksi kuvat ei näy ainakaan mulla? Kokeiltu Firefoxilla ja IE:llä...
Pitääkö olla rekisteröityny kuvablogiin vai mikä maksaa...
Nimimerkki: minäki haluan nähdä kuvat :grin:

Sorry Ile, jos ei näy. Lainaamassasi tekstissäkin kuvat näkyy ja tosiaan pitäisi näkyä ihan kirjautumatta jne. Lienee jokin fiba selaimissasi tms.

Kiitokset kommenteista, kyllähän tuo koppa omaakin silmää miellyttää vaikka onkin maalattu vartissa Hyvinkään krossibaanan varressa ennen ekaa koeajoa...  :roll: :grin: Ja kopan valintaan vaikutti 100% akkujen mahtuminen. Tuo oli ainoa koppa, jonka sisälle akkupaketti mahtui pelkästään etummaista koritolppaa 5mm korottamalla.

Tänään sain ajettua kolme akullista koeajoa radalla. Auto kulki ihan komeesti ja kulkua piisasi. Viimeisellä akulla hoksasin, että minulla on ensimmäisen koeajon jälkeen jäänyt kaasun EPA-säätö 2/3 asentoon, eli 1/3 tehoista puuttui.  :roll: Nostin säädöt maksimiin ja autosta tuli aivan järjetön kampe. Vauhtia ja kiihtyvyyttä oli aivan liikaa, sai saman tien hakea pienempää pinjonia ettei lämmöt karkaisi.

Siispä seuraavaksi siistitään ne sähköt ja tsekataan samalla tekniikka läpi. Myös sen uuden akkukotelon voisi tehdä. Samalla koitetaan palata välityksissä lähtöruutuun ja ajetaan uudet testit 13 pinjonilla. Sillä ja maltillisilla teho & jarru säädöillä luulisi lämpöjenkin pysyvän kurissa.

Tomi

PS: Mika, kuten aiemminkin kommentoin edellisellä nikilläsi avaamaan patteri GT-autojen keskuteluun, kiinnostusta olisi ja jossain vaiheessa haluaisin rata-ajoa koittaa. Onko se tuolla Reiskalla vai jollain muulla konversiolla, jää nähtäväksi. Nimim. juuri sydämensä 1/8 sähköautoille menettänyt...  :tongue:

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Buggy 1/8 -projektit
« Vastaus #73 : 29.08.10 - klo: 17.10 »
PS: Mika, kuten aiemminkin kommentoin edellisellä nikilläsi avaamaan patteri GT-autojen keskuteluun, kiinnostusta olisi ja jossain vaiheessa haluaisin rata-ajoa koittaa. Onko se tuolla Reiskalla vai jollain muulla konversiolla, jää nähtäväksi. Nimim. juuri sydämensä 1/8 sähköautoille menettänyt...  :tongue:

Jep  :cool:
Voin laitella viestiä ku meen Tattikselle koittaa  - tosin olen hakenut harrastuspaikkoja täältäpäin ku ei jaksa radalle asti ajella ruuhkissa jne. siihen toi GTe versio sopii 100x paremmin kuin nitro. Aika ärtsyjä pelejä asfaltillakin noi kun löytyy se oikea setup.
« Viimeksi muokattu: 29.08.10 - klo: 17.17 kirjoittanut GT Warrior »
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa Lassi

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
    • Videoita
Vs: Buggy 1/8 -projektit
« Vastaus #74 : 29.08.10 - klo: 23.04 »
TomiKoo, Todella komee krossari kyllä. Itselläkin joku mahdollisimman iso tilanen koppa olis haussa en tiedä sopisko tuo hyperinkin päälle ongelmitta.

-------------------------------------

Viikonloppuna pientä edistystä auton kanssa. Nyt on jo kummatkin perät kunnossa. Enään puuttuu taakse kivisuoja, vastarin paikka, nopeudensäädin, akkutelineen kiinnitys ja muutamat pienet hiomiset.
Muutama senkkaus lisää
Keskidiffin tuki mikä estää kivien pääsyn spurriin
Akku, kone mallailua1
Akku, kone mallailua2

Tässä lähipäivinä pitäs tehdä tuo takakivi suoja sitten vois lukitteella kasata tuon keskidiffin paikalleen. (lukita sen samalla kokonaan lukkoon 50:50 vetosuhteeseen) Moottorin sais samalla lyötyö paikalleen ja perän vois kasata kokonaan iskareita ja tukivarsia, renkaita myöten.

Sitten vaan odotellaan nopeudensäädintä maailmalta, että saadaan moottori pyörimään, sitten voikin tehdä jo ensitestit tuleeko savu vai pysyykö savut viel toistaiseksi sisällä :) Saa nähdä kuinka kauan tollasella 4000mah 6s akulla ajelee.

Poissa TomiKoo

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
    • Miihke RC Instassa
Vs: Buggy 1/8 -projektit
« Vastaus #75 : 29.08.10 - klo: 23.19 »
PS: Mika, kuten aiemminkin kommentoin edellisellä nikilläsi avaamaan patteri GT-autojen keskuteluun, kiinnostusta olisi ja jossain vaiheessa haluaisin rata-ajoa koittaa. Onko se tuolla Reiskalla vai jollain muulla konversiolla, jää nähtäväksi. Nimim. juuri sydämensä 1/8 sähköautoille menettänyt...  :tongue:

Jep  :cool:
Voin laitella viestiä ku meen Tattikselle koittaa

Asiaa edistetty ostoilmoituksen verran...  :cool: Koitan tulla kurkkaamaan GTe kulkua Tattikselle, jos aikataulut sallivat.

Tomi

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Buggy 1/8 -projektit
« Vastaus #76 : 30.08.10 - klo: 12.13 »
Mainiota Tomi.. varsinkin kun tiedetään että IGT:stä on helppo tehdä e-konversio, niin mukavaa nähdä suositun DM-1:n saatavan rinnalle ja kokemuksia siitäkin..
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa McJones

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Buggy 1/8 -projektit
« Vastaus #77 : 30.08.10 - klo: 12.40 »
Teknolta löytyy DM-1 specciin suoraan sopiva setti, joka menee myös pitkään parilla lisäpalikalla (tosin auto lyhenee)... Tiedä sitten menisikö tuo Hobbylinnan(kin) myymä setti http://www.hobbylinna.com/brushless-conversion-p-22972.html sekä speccin että pitkään, varsinkin jos haluaa ajaa pitkällä akselivälillä.

Kävi Kouvolan kisan yhteydessä mielessä josko oma DM-1 siirtyisi parkkissuttaukseen (joko sähköillä tai nitroilla) sekä kisavaraosaluovuttajaksi ja kisailuun hommaisi Specin (oma auto ajokunnossa .21-koneella tankki täynnä reilusti yli 4 kg, specci olisi kevyempi). Tässä nurkilla olisi mm. Barona-areenan pihalla hyvin tilaa parkkiskisailuihin.
T Summit & E-Revo & Rally & Mini-Slash | K DRX VE | TC GT8LE | SM MZ2 | H Hyper Mini STe & Mini ST

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Buggy 1/8 -projektit
« Vastaus #78 : 30.08.10 - klo: 13.26 »
Barona areenan edustalla sitä joskus tosiaan ajettiin kesäisin nitroilla. Voisi uudelleen lämmitellä ajatusta nyt harjattomilla.. pantiin vähän keiloja ratamerkiksi ja se tyydytti pahimmat ajohalut iltasella. Pitäskö kokeilla uudelleen? Esim. teemalla "Barona Arena brushless 1:8 Drag Race" LOL
« Viimeksi muokattu: 30.08.10 - klo: 13.43 kirjoittanut GT Warrior »
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Buggy 1/8 -projektit
« Vastaus #79 : 31.08.10 - klo: 09.42 »
Koskas kokoonnuttais Baronalle? Lätkä alkaa syyskuun puolivälissä mutta ei kai se haittaa. Laitetaan muutamat keilat pystyyn ja katotaan esim. kuka kurvaa harjattomalla (GTllä) matkan ekana? :cool: Olisko 12.9. sunnuntai-iltapäivä hyvä? Joten pari viikkoa aikaa laittaa vehkeet kasaan. Tai sitten seuraavana, silloinkaan ei ole matseja.
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa JSJ

  • Honkala GP
    • Profiili
Vs: Buggy 1/8 -projektit
« Vastaus #80 : 31.08.10 - klo: 13.56 »
Teknolta löytyy DM-1 specciin suoraan sopiva setti, joka menee myös pitkään parilla lisäpalikalla (tosin auto lyhenee)...

Mikä Teknon paketti sinulla oli mielessä? En itse löytänyt teknorc.com sivulta DM-1:n sopivaa settiä?

Vai pitääkö mun taas ostaa vahvemmat lasit?

-JSJ
Asso B44.1, SC10 FT
- "Aina kovaa ajoa, satunnaisesti vauhtiakin alamäessä", -JSJ

Poissa McJones

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Buggy 1/8 -projektit
« Vastaus #81 : 31.08.10 - klo: 21.51 »
Teknolta löytyy DM-1 specciin suoraan sopiva setti, joka menee myös pitkään parilla lisäpalikalla (tosin auto lyhenee)...

Mikä Teknon paketti sinulla oli mielessä? En itse löytänyt teknorc.com sivulta DM-1:n sopivaa settiä?
Tämähän löytyy kauppiaan sivuilta http://www.nitrohouse.com/catalog/product_info.php?products_id=21435.

Setti säilyttää kytkimen, joten tarvitaan myös jarrut... Ilmeisesti pitkästä autosta ei tarvitse päivittää kuin keskikardaanit, tai ainakin tuon kaupan sivun perusteella jää mielikuva, että iskareita ei olisi pakko nostaa pystyyn.
T Summit & E-Revo & Rally & Mini-Slash | K DRX VE | TC GT8LE | SM MZ2 | H Hyper Mini STe & Mini ST

Poissa TomiKoo

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
    • Miihke RC Instassa
Vs: Buggy 1/8 -projektit
« Vastaus #82 : 31.08.10 - klo: 23.08 »
Mulla on tulossa nyt DM-1 Spec ja siihen olisi tarkoitus sovittaa X2 CRT trukin konversiosarja, eli tollanen. Päädyin tuohon, koska yksi autoistani on X2 CRT ja setti sopii ainakin satavarmasti siihen, jos ei DM-1:een. Vähän jäin vielä miettimään, olisiko tämä X1-CR:n setti sopinut vielä paremmin, koska paketissa tulisi joku etupukki mukana. Kuulemma DM-1:n pukin korkeus on sama kuin X1-CR:n keskipukissa, onhan DM-1 osat samoja kuin kyseisessä krossarissa.

Mutta mene ja tiedä, kohtahan sen näkee kun kamppeet saapuu saman pöydän ääreen ja pääsee sovittamaan. Itse en vaihteista ja mekaanisista jarruista tykkää, joten päädyin tuohon. Uuden keskidiffinhän se vaatii, X1-CR diffi lienee ainakin passeli. Riittävän pieni spurri vaan, niin saa välitykset sopivaksi. Koitan keventää autoa mahd paljon (yksi syy miksi spec) ja ajatuksena oli alkuun kokeilla kulkua tuolla Xray:ssä nyt olevalla LRP 2500kv colbolla ja 4S:llä. Jos jo ennen lumia ehtisi tyypit ottamaan, niin voisi talven mittaan hieroa kokemusten pohjalta paketin kuntoon!  :wink:

Tomi


Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Buggy 1/8 -projektit
« Vastaus #83 : 31.08.10 - klo: 23.12 »
Kyllä me tyypit ehditään ottaa vielä, ei meidän radalle asti tarvii vaivautua jos ei huvita. Onhan sitä asfalttia ja syksyllä sitä ei ole vielä hiekoitettu joka keväällä on usein ongelma. Pannaan autot "viivalle" ja vähän ovaalia perään  :grin:
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa Lassi

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
    • Videoita
Vs: Buggy 1/8 -projektit
« Vastaus #84 : 06.09.10 - klo: 09.17 »
Viime viikolla tuli kaikki kamatkin jo autoon ja ekat testit saatiin ajettua.

Nopeudensäädin ja muut osat saatiin mahtumaan kyytiin, ainoastaan kori jää hieman korkealle, joutuu varmaan tekemään pienen korotuksen noihin sivuponttooneihin. Myös tuuletin tuli rakennettua moottorille 7812 regulaattorilla.

Tässä muutama kuva nykyisestä kunnosta:
Auto (vakaaja irti)
Sisukset

Testiajoissa oli pito ongelmia ja pinjoni päätti "hitsautua" moottorin akseliin kiinni ilmeisesti se pääsi pyörähtämään kovassa rasituksessa muutaman kerran akselin ympäri ja sulautuivat sitten yhteen :) Noh eipä oo ennen näinkään käyny, toivottavasti tuon saa jotenkin irti hajottamatta moottoria :) Noh toivotaan että pinjoni kestäisi mahd pitkään :)

Myöskin alumiinipukki hieman jousti koneen kanssa, mutta pysyi kuitenkin ihan järkevissä rajoissa ainakin kun oli tarjolla pölyinen betonilattia ja märkä asfaltti piha, katsotaan miten käy kuivalla asfaltilla.

Myös moottorin kannu ei pysyny paikallaan vaan lähti pyörimään päädystä irti, nyt tekeillä alumiinipanta mikä pistetään pohjalevyyn kiinni ettei kannu pääse kiihdyttäessä nykähtämään eri asentoihin.

Videota varmaan tän viikon aikana saadaan aikaseks, jos vaan ei tule muita yllättäviä vikoja :) Vähän tuli otettuakin videota tuolta hallista, mutta sen verran liukas oli latti ettei noista videoista oikein mitään hyötyä.

Poissa Lassi

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
    • Videoita
Vs: Buggy 1/8 -projektit
« Vastaus #85 : 07.09.10 - klo: 08.30 »
Testiajoissa oli pito ongelmia ja pinjoni päätti "hitsautua" moottorin akseliin kiinni.......

Myöskin alumiinipukki hieman jousti koneen kanssa, mutta pysyi kuitenkin ihan järkevissä rajoissa........

Myös moottorin kannu ei pysyny paikallaan vaan lähti pyörimään päädystä irti......

Kuulostaa siltä, että tehoa on vähintäänkin riittävästi  :grin:

Juuh kyllähän tuota ihan mukavasti pinionin kanssa oli kyllä omaakin vikaa, kun lukite oli unohtunut. Mut kyllä omaan käyttöön ollu ainakin tot tehoa ihan riittävästi :)

--------------------------------------

Tässä eilisiltä testeiltä..

ver2.0 valmistui eilen illalla ja eka akullinenkin saatiin ajettua tyhjäksi. Ajo aika jäi noin 1tuntiin.

Pinioni pysyi kiinni ja moottori lopetti pukissaan pyörimisen 3mm alumiinipannalla mikä 6mm pultilla moottoriin kiristettynä. Pinioni päätti sitten sorvautua tuolla yhdellä akullisella hajalle.

Eilen saatiin vielä ongelmat korjattua testiksi tuli isompi ratas(spur) muovista ja uusi pinioni paikalleen, tänään jos kelit sallii testaillaan kestääkö tämä ver. 3.0 :) Auto toimi muuten hyvin, akku kesti jopa yllättävän kauan ja autokin tuntuu käyttäytyvän ihan ok. Nokka kamerakin oli päällä, mut teen siitä varmaan erikseen pikku klipin, kun se on sellasta tärräystä :)

Muutamia kuvia:
Testin loputtua, muutama karkaaminen mettän puolelle :)
Kuva2
Kuva3
Pinionin jäänteet pohjalevyssä :)
Pinioni

Videonkin sain viimein tehtyä, ei mikään erityinen video mut kyllä tuosta jotain selkenee: http://www.youtube.com/watch?v=snyvQhj56G0

Poissa Lassi

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
    • Videoita
Vs: Buggy 1/8 -projektit
« Vastaus #86 : 05.01.12 - klo: 12.29 »
Jatketaan nyt tätäkin topicia kun on päässyt hiipumaan. Olettaisin kuitenkin että nykyisinkin löytyy erittäin paljon buggeja muutettuna. Katsotaan löytyykö keskustelua aiheesta. Täällä voi siis keskustella kaikesta 1/8 brushless buggeista.

Omakin päivittely jäi aikanaan tuon oman auton osalta, kun työkiireet iski päälle ja topici unohtui samalla. Autoa on muokattu edellisestä viestistä melksoesti, käytännössä koko autoa ei enään edes ole. Varaosa autoista ja uusista osista kasattiin hieman paranneltu Hyper 8.5 pohja autolle. Iskarit tulivat suoraan Hyper 9:stä ja muutamia cnc osia tuli autoon sellasiin paikkoihin mitkä huomattu kuluvaksi pitemmän ajan kanssa 6s ajaessa. CNC tuet tuli alatukivarsien tueksi eteen ja taakse, nivel vetarit tuli jokaiseen kulmaan, vielä hakusessa kardaanitkin nivel vetareiksi. Muutamat hiilikuitu/alu osat laiteltu varaosa laatikosta kiinni.

Sähköt myös päivittyneet kaikelta muulta osin edelliseen viestiin verrattuna, paitsi Hobbykingin rattiradio hoitaa edelleen käskyjen jakoa ja Turnigyn 6s toimii edelleen täysin ja antaa samaa suorituskykyä kun täysin uusi Turnigy eli loistava akku ollut.

Nuo Hobbykingin koneet vaihtu pitkän aikaa sitten pois ja tilalle otettiin todella loistaviksi todetut Leopardin moottorit. Nyt myös vanhan noparin tilalle tuli hankittua MMM nopari. Myös kura/lumi suojat on uusiutuneet ja niistä lisää kuvia/videota varmaan viikonlopun aikana. Autoihin saatiin tehtyä juuri huolto eli kuluneet osat vaihdettiin uusiin ja taas mennään. Kesällä ei oikeastaan mikään paikka Hyperistä pettänyt tehojen takia, omaa tyhmyyttään se pari kertaa osui betoniseinään ja C pala meni etupäästä. Mut erittäin positiivinen yllätys kestävyyden suhteen nää laitteet, 6s on kiusattu koko kevät ja kesä yhteensä noin 100akullista per auto, kaverilla siis samanlainen pääasiassa.

Auton välitykset asettuivat 15/46 suhteeseen ja sillä tuntui saavan parhaan teho/hyötysuhteen. Moottori ei lämpiä liikaa vaikka vetää akun putkeen meneen kesähelteillä. Kiihtyvyyttä on vähintään riittävästi ja huiput näillä välityksillä 95-100km/h. Ostettu myös puoliksi kaverin kanssa Eagletree loggeri, jolla saadaan keväällä/kesällä hieman maksimi virtoja mitä tuo moottori imee niin tietää hieman välityksien yms. kohdillaan olosta. Samalla voi katsella joutuuko akku koville ampeereiden suhteen yms mielenkiintoista. GPS lisärin kun tohon raaskin ostaa niin silläkin sais mukavasti lisätietoa.

Hieman koitettu alustan säätöihin yms myös tässä perehtyä ja niillä saatukkin mukavasti autoa sinne suuntaan kun haluttu eli kääntyvyyttä enemmän. Nyt tilattu Prolinen Badlandssit alle ja niitä olis tarkotus päästä lumipihalla koittamaan. Perus nappulatkin toimi yllättävän hyvin tossa lumella ajeluun, mut katsotaan olisko noilla badlansseilla vielä hieman enemmän pitoa.

Myös talvea varten tilattu ja käytössä nyt 4s nanotechit, millä saadaan auto kevyemmäks ja hieman turhia kierroksia talviajoon tiputettua, niistä kun ei kuitenkaan ole pienintäkään hyötyä talvella sutiiko auto 60km/h vai 100km/h :)

Tässä muutamia videoita kesältä, kommentit myös tervetulleita:
Hyper 8.5e 1. test (akku 6s)
HPI Vorza 5s & Hyper 8.5e 6s (kuopalla sileät renkaat alla eli aika turhaa yrittämistä Hyperillä :))
Vanha Hyper7 runko & Hyper 8.5e (akut 6s)
Youtubesta löytyy lisää jos haluaa katsella :)

Ei muuta kun rohkeesti juttelemaan 1/8 brushless buggeista ja omista autoista kokemuksia/kysymyksiä/videoita ja kuvia jakamaan :)
« Viimeksi muokattu: 05.01.12 - klo: 21.42 kirjoittanut Lassi »

Poissa Janezki

  • KUArc
    • Profiili
    • RC videot
Vs: Buggy 1/8 -projektit
« Vastaus #87 : 05.01.12 - klo: 15.20 »
Seuraan mielenkiinnolla topikkia, koskettaa itseänikin jonkun verran.
Tällä hetkellä autona tosin XTM:n "tehdaskonversio" Rail jolla en ole päässyt kuivalla/pitävällä alustalla vielä testailemaan.

Lassin videoita katselinkin tuossa viimeyönä ja kylläpä meno olikin kuudella kennolla aika makoisan näköistä.  :cheesy:

edit:

Wheelspinistä saapi muuten noita buggyBadlands kopioita vanteineen edullisesti,
http://www.wheelspinmodels.co.uk/i/47696/
Jotain 40€ taisi tulla kierrokselle hintaa posteineen.
« Viimeksi muokattu: 05.01.12 - klo: 15.51 kirjoittanut Janezki »

Poissa jonu93

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Buggy 1/8 -projektit
« Vastaus #88 : 05.01.12 - klo: 16.04 »
Itellä on kans hyper 7, novakin hv 5.5t combolla ja kulkee lumessa crimefightereillä jotenkin. Ja sit on ite tehdyt nastarenkaat joilla pitoa löytyy.

tarvis ostaa noi varmaan  :cool:
http://www.conrad.de/ce/de/product/235783/18-KOMPLETTRAeDER-DISC-FELGEN-SANDPROFIL

löyty tollaset viel
http://www.conrad.de/ce/de/product/237174/18-KOMPLETTRAD-TATANKA-R32-2/1202351&ref=list
ja halvemmat lapa renkaat
http://www.conrad.de/ce/de/product/234165/Carson-110-Buggy-Komplettrad-mit-Felge-und-Reifen-Profil-900062/1202351&ref=list
- Team Associated  -  SC10 4x4  -

Poissa Janezki

  • KUArc
    • Profiili
    • RC videot
Vs: Buggy 1/8 -projektit
« Vastaus #89 : 05.01.12 - klo: 20.40 »
Minulla on kierros noita kourulapoja. Noissa on tuo lapa sen verran pehmeä että ei lumella pahemmin jarrupitoa löydy, eikä kääntyminenkään varmaan mitään parhainta ole.



En tosin ole noita vielä buggyssä kokeillut, mutta aikoinaan oli samanmoiset (tosin leveämmät) E-Maxxissa, eikä jarrutus/sivuttaispitoa ollut nimeksikään.
Piti laittaa ketjut kaveriksi...  :tongue:



Tilasinpa samantien tuollaiset viimeisen linkin renkaat hobbydirekt.de:stä. Noissa saattaisi olla hieman parempi jarrutuspito ainakin.