Kirjoittaja Aihe: GT Rata-autoilu  (Luettu 914830 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #240 : 28.11.08 - klo: 13.18 »
AKK:n alaisen mahdollisesti SM-arvon omaavan sarjan kyllä kannattaa huomioida ROAR/EFRA -säännöt, siinä mielessä olisin edes vähän huolissani asiasta jo nyt ettei enempää tarvitse sitten peruutella.

Yhden kesän ajamisten perusteella ei vielä kannata kovin paljoa puhua SM-arvosta.
Matka viralliseksi SM-luokaksi on pitkä ja GT-luokan osalta siitä taitaa olla 95% vielä edessä.

Ilpo Koivisto kokosi 1/5 luokan osalta yhteen monen vuoden vaiheita ja tekemisiä kun luokkaa suunnitelmallisesti kehitettiin kohti SM-hakemuksen jättämistä
http://rc10.fi/index.php?topic=23983.msg224346#msg224346

Minusta voi hyvin kysyä, miksi SM-statuksen edes pitäisi olla suunnitelmissa? Kisaaminen pysyy PALJON rennompana ja uskoakseni myös hauskempana, kun luokka ei ota päälleen "AKK:n säännösten haarniskaa".
« Viimeksi muokattu: 28.11.08 - klo: 13.22 kirjoittanut jarkko »
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #241 : 28.11.08 - klo: 13.23 »
GT-8 luokasta EI tule virallista AKK:n alaista SM-luokkaa, eikä siitä ole koskaan puhuttukkaan. Onhan se kuitenkin todennäköistä jossain vaiheessa tulevaisuudessa, jahka luokka saadaan kunnolla käyntiin ja harrastajia mukaan.

Asia on tässä aika ytimekkäästi sanottu.

Omasta (ja ainakin osin työryhmän puolesta) totean edelleen sen, että ensisijainen asia on laatia helposti ymmärrettävät ja tasaväkisyyden takaavat säännöt, jotka mahdollistavat mahdollisimman monen mukaan tulemisen. Jos meillä ei ole kilpailijoita, ei meillä ole luokkaakaan. Totuus lienee kaikissa autourheiluluokissa (poislukien tarkasti säännellyt merkkiluokat), että toisilla autoilla pärjää paremmin, kuin toisilla. Nähdäkseni tällä hetkellä on kuitenkin olemassa kolmen eri valmistajan suht'koht tasaväkiset autot, joilla pärjääminen on mahdollista.
« Viimeksi muokattu: 28.11.08 - klo: 13.29 kirjoittanut peitsamo »
Flying Calacucco

Mika R

  • Vieras
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #242 : 28.11.08 - klo: 13.37 »
Minusta AKK -alaisuudesta on ollut puhetta. Voi olla väärää tietoa.

Puhetta (toiveita) varmaa on ollut, mutta mielestäni kisaluokilla pitäisi Suomessa ihan oikeasti olla tasoa ennenkuin jaetaan SM-titteleitä. Jos tässä tarkoitat nimenomaan SM-luokan luomista, etkä kansallista.

Itseasiassa jo nykyisiäkin luokkia voisi tarkastella tämän osalta kriittisemmin.

Tarkoitan tosiaan kansallista sarjaa tässä tapauksessa; aivan totta että SM-sarja on vähän vaativampi juttu. Pahoittelen väärää terminologiaa.

Mika R

  • Vieras
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #243 : 28.11.08 - klo: 14.06 »
Totuus lienee kaikissa autourheiluluokissa (poislukien tarkasti säännellyt merkkiluokat), että toisilla autoilla pärjää paremmin, kuin toisilla. Nähdäkseni tällä hetkellä on kuitenkin olemassa kolmen eri valmistajan suht'koht tasaväkiset autot, joilla pärjääminen on mahdollista.

Tottakai kalusto ohjaa kehitystä, vain rahan puutteessa ajaa hitaammalla autolla jos säännöt sen mahdollistavat, vrt. PSR:n hyvä kirjoitus ed. sivulla.

Itse olen jotenkin enemmän sillä kannalla että onnistuakseen GT -luokka kannattaisi rakentaa mielummin "1:8 spec" -lähtökohdista kuin sen mukaan mitä markkinat, ja tietyt automallit, parhaimmillaan tarjoavat. Tästä specci -luokasta kun nimenomaisesti on jo hyviä kokemuksia. edit: Specci luokka ainakin teoriassa sallii mukaan tasaväkiseen kilpailemiseen vaihteettomat Cronot ja Hobbytechit ym. etenkin jos niihin saisi istutettua jonkun muun auton laatikon jos omalta valmistajalta ei löydy. Varmastikin moottoriluetteloa voidaan sitten laajentaa näitä ajatellen jollain muutamilla sopivilla "economy" moottoreilla esim. Go tech tai SH.

Sikäli tunne on itselläkin ristiriidassa sen kanssa, että GT2 on lupaava auto, mutta pelkäänpä ettei kaikki voi hankkia niitä viimeisempiä automalleja ja se taas karsii osallistujia. Tosin tämäkin jää nähtäväksi.
« Viimeksi muokattu: 28.11.08 - klo: 14.26 kirjoittanut Mika R »

Poissa Team PSR

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • RC-laakereiden erikoisliike
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #244 : 28.11.08 - klo: 14.09 »
P
« Viimeksi muokattu: 28.11.08 - klo: 19.08 kirjoittanut Team PSR »
www.jp-nitroracing.com, RC-laakereiden erikoisliike

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #245 : 28.11.08 - klo: 14.42 »
Tässä on nyt oma lehmä ojassa molemmin puolin tietä, mutta tarkoitatteko tosissanne, että ne jotka ovat hankkineet IGT2, DM1 tai 1-7:n, pitäisi kilpailemaan päästäkseen hankkia "uusi" auto, joka suorituskyvyltään ja "malli-iältään" on selvästä heikompi/vanhempi? Kuinkahan moni näin mahtaisi toimia?

Toistan tässä jo itseäni, mutta mielestäni meillä ei tule olemaan järkevää GT-luokkaa (tarpeeksi osallistujia), jos toimitaan, kuten edellä on kuvattu.

En nyt oikeasti ymmärrä sitä, mikä tämän keskustelun ydin on? Sekö, että "pientä ihmistä" puolustaaksemme, pitää säännöillä kieltää uudemmat ja paremmat autot, vai se, että halutaan tehdä SM-,PM-, EM- ja MM-tason GT-luokka seuraamalla orjallisesti esim. ROAR-säännöstöä, vai se, että joillakin on pelko omasta pärjäämisestä?
« Viimeksi muokattu: 28.11.08 - klo: 14.45 kirjoittanut peitsamo »
Flying Calacucco

Poissa Mikko L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Full Speed RC
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #246 : 28.11.08 - klo: 14.54 »
Kuten jotkut kirjoittivatkin, niin tällä luokalla ei ole mitään kiirettä, eikä myöskään tarvetta, saada VIRALLISTA SM-titteliä/ sarjaa. Tarkoitus on pitää tämä luokka niin kauan kuin mahdollista ns. "epävirallisena" luokkana.

Ja kuten jo todettua tulevan kauden 2009 säännöt tehdään siten, että nykyinen kalusto (ja mahdolliset uudet) kelpaavat.

Mitä sitten tapahtuukaan tulevaisuudessa, nähdään vasta myöhemmin. ROAR puuhailee sääntöjä, mutta missään ei ole vielä mainittu milloin ko. säännöt tulevat -08, -09, -10, ?? Itse en ole edes kuullut, että esim EFRA suunnitelisi GT-autoille sääntöjä.

Team PSR:n kaltainen ehdotus mahdollisten kansainvälisten sääntöjen adoptoimisesta omiin sääntöihin tietyn karenssiajan jälkeen voi pitää mahdollisena jopa todennäköisenä.

Oma näkemykseni on, että tulevat ROARin säännöt antavat valmistajille raamit millaisia autoja alkavat tekemään, kuten edellisen sivun mainoksesta saataa jo uumoilla.  Tätä kautta uudet autot ovat ROARin mukaisia ja siten meidänkin kannattanee sitten muuttaa sääntöjä ROARin kanssa yhteneviksi, jotta myynnissä olevat autot olisivat myös meidän sääntöjen mukaisia.
« Viimeksi muokattu: 28.11.08 - klo: 14.57 kirjoittanut Mikko L »
Old fart

Mika R

  • Vieras
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #247 : 28.11.08 - klo: 14.57 »
Tässä on nyt oma lehmä ojassa molemmin puolin tietä, mutta tarkoitatteko tosissanne, että ne jotka ovat hankkineet IGT2, DM1 tai 1-7:n, pitäisi kilpailemaan päästäkseen hankkia "uusi" auto, joka suorituskyvyltään ja "malli-iältään" on selvästä heikompi/vanhempi? Kuinkahan moni näin mahtaisi toimia?

Toistan tässä jo itseäni, mutta mielestäni meillä ei tule olemaan järkevää GT-luokkaa (tarpeeksi osallistujia), jos toimitaan, kuten edellä on kuvattu.

En nyt oikeasti ymmärrä sitä, mikä tämän keskustelun ydin on? Sekö, että "pientä ihmistä" puolustaaksemme, pitää säännöillä kieltää uudemmat ja paremmat autot, vai se, että halutaan tehdä SM-,PM-, EM- ja MM-tason GT-luokka seuraamalla orjallisesti esim. ROAR-säännöstöä, vai se, että joillakin on pelko omasta pärjäämisestä?

Itselläni ei ole mitään pelkoa omasta pärjäämisestä jos siihen viittaat.

Juuri tuo OFNAn "ROAR" mainoslause pisti taas mietittämään tätä luokkaa ja nosti nämä valmiit mutta keskeneräiset säännöt uudelleen esiin.

Jokseenkin vaivaa ajatus että kun juuri on saatu toimiva specci luokka kasaan, niin sitten pitää auto vaihtaa kokonaan uuteen ja isompaan jotta on mitään järkeä osallistua kisaan. Uutena kuskina Kyoshon GT2 tosin voi hyvillä mielin hankkia, koska pohjalevyn vaihtaminen ei ole kauhean iso asia tai edes kustannus sellaiselle joka haluaa tosissan tulla mukaan, vaikka kyllähän ykköstäkin edelleen myydään ja ehkä jopa halvemmallakin nyt. DM1 :stä en tiedä mutta oletan että siinä tapauksessa pitää hankkia alustalevyn lisäksi uusi takapää, toki uudet kuskit hankkinevat suoraan DM-1 Specin, joka on muuten malli-iältään uudempi kuin alkuperäinen specci.

« Viimeksi muokattu: 28.11.08 - klo: 15.03 kirjoittanut Mika R »

Poissa TheArska

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #248 : 28.11.08 - klo: 15.07 »
..on se hyvä asia kun jotkut niin ahkerasti jaksavat huolehtia harrastajien kalusto kustannuksista. Hyvä että suuntaus näyttää muuttuvan, viime kaudella vielä ruuvatiin autoon palikkaa urakalla eikä piitattu onko kaverilla varaa samoihin palikoihin, samoin juhlittiin kun päästiin ostamaan uutta painosta koko kisapelistä.
Kyosho: Evolva(x2)REX pr-21r01wc/IDM Picco evo2 p7-r, V-one RRR(x2)LRPz.12r spec3/Team Orion crf.12 wasp.
Hpi: Baja 5b cy26, Savage X STS d30m. Hong Nor X1crt pro SHpt28*m-p6,plus muut 1/36-1/8 autot

Mika R

  • Vieras
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #249 : 28.11.08 - klo: 15.17 »
Varmaan missaat olellisen pointin: En edelleenkään kiellä kuluttamasta rahaa vaikka uuteen DM1-Specciin.
Tuota GT1:stä ei nyt niin olennaisesti voi parantaa edes rahalla, vaikka monia juttuja kokeiltiinkin, osin täysin turhaan, osin hyvin tuloksin. Uusimasta PM-lehdestä löytyy omasta mielestäni oleellisin. Uudessa autossa olennaista ovat nimittäin pitkä alusta, kori ja parempi pannu, jonka voi hyödyntää jatkossa ajetaan millä säännöillä melkeinpä tahansa. Tietysti uutta autoa sopii aina juhlia, mutta nyt ei ole kyse siitä vaan mikä on järkevää GT-8 luokan kannalta.

e: toisaalta meillä on monia kisoissakin olleita kuskeja jotka eivät halua vaihtaa GTP Ultraa tai GT1 :stä tai jotain muuta uudempaan malliin. Olihan vikassa kisassa Hobao -konversiokin.
« Viimeksi muokattu: 28.11.08 - klo: 15.21 kirjoittanut Mika R »

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #250 : 28.11.08 - klo: 15.27 »
Varmaan missaat olellisen pointin: En edelleenkään kiellä kuluttamasta rahaa vaikka uuteen DM1-Specciin.
Tuota GT1:stä ei nyt niin olennaisesti voi parantaa edes rahalla, vaikka monia juttuja kokeiltiinkin, osin täysin turhaan, osin hyvin tuloksin. Uusimasta PM-lehdestä löytyy omasta mielestäni oleellisin. Uudessa autossa olennaista ovat nimittäin pitkä alusta, kori ja parempi pannu, jonka voi hyödyntää jatkossa ajetaan millä säännöillä melkeinpä tahansa. Tietysti uutta autoa sopii aina juhlia, mutta nyt ei ole kyse siitä vaan mikä on järkevää GT-8 luokan kannalta.

Minä missaan pointin myös? Eli, ihan vakavissasi väität, että DM1 tai 1-7 ei kävisi GT-8 luokkan ja IGT2 vain vaihtamalla pohjalevyn lyhyempään? Minkä ihmeeeeen takia? Kyse nyt taitaa kuitenkin olla vaan siitä, että viimeisessä GT-kisassa sait pataan DM-1:ltä niin paljon, että meni kuulo ja näkö sekaisin..

Minä kerron vielä kertaalleen oman mielipiteeni, sitten over and out, hauskaa viikonloppua!

Sanottakoon nyt vielä kertauksen vuoksi: Lähtökohta GT-8 toimikunnan sääntölaadinnassa on koko ajan ollut se, että kaikki Suomen markkinoilla olevat ja mahdollisesti sinne tulevat GT-tyyppiset RTR-autot mahtuisivat sääntöjen raameihin. Eli ne jotka ovat jo auton (IGT, IGT2, DM1, 1-7) ostaneet, voivat olla huolehtimatta siitä, saako autolla ajaa tulevaa sarjaa vai ei. Vastaus on, että kyllä saa.
Flying Calacucco

Poissa TheArska

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #251 : 28.11.08 - klo: 15.29 »
Kyse nyt taitaa kuitenkin olla vaan siitä, että viimeisessä GT-kisassa sait pataan DM-1:ltä niin paljon, että meni kuulo ja näkö sekaisin..
..sieltähän se pointti tulikin..  :wink:
Kyosho: Evolva(x2)REX pr-21r01wc/IDM Picco evo2 p7-r, V-one RRR(x2)LRPz.12r spec3/Team Orion crf.12 wasp.
Hpi: Baja 5b cy26, Savage X STS d30m. Hong Nor X1crt pro SHpt28*m-p6,plus muut 1/36-1/8 autot

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #252 : 28.11.08 - klo: 15.58 »
Uutena kuskina Kyoshon GT2 tosin voi hyvillä mielin hankkia, koska pohjalevyn vaihtaminen ei ole kauhean iso asia tai edes kustannus sellaiselle joka haluaa tosissan tulla mukaan, vaikka kyllähän ykköstäkin edelleen myydään ja ehkä jopa halvemmallakin nyt. DM1 :stä en tiedä mutta oletan että siinä tapauksessa pitää hankkia alustalevyn lisäksi uusi takapää, toki uudet kuskit hankkinevat suoraan DM-1 Specin, joka on muuten malli-iältään uudempi kuin alkuperäinen specci.



Hmmm... mielenkiintoista.
Pelkällä pohjalevyn vaihdolla siis saa auton lyhennettyä siten että auto on toimiva...
Mitenkäs etu ja taka kardaanit???
Entäs kori???

Peitsamo jo sanoi minkälaisia sääntöjä on pykätty... Kiitos korkeimman tahon, sääntöjä on väsäämässä henkilöt joilla on avoin katse eikä suora merkkikohtainen putki...
Jokainen kyseiseen luokan tyyppinen auto pitää olla sallittu jotta luokalla on edes jonkinlainen tulevaisuus.
Kuten jo pitkään on kättä väänetty niin eihän sääntöjen laatimisessa ole mitään muuta ihmeellistä kuin se mitkä moottorit ovat sallittuja tähän luokkaan.
Eli jotta saataisiin luokka pysymään kohtuu rauhallisena ja tasaisena vääntönä ja vieläpä kustannukset kurissa niin näihinhän on joku raja tehtävä... Ja näitä rajojahan on pähkäilty piiiitkään ja haaaaaartaasti.
Ketut sillä auton pituudella niin järkyttävää merkitystä tässä luokassa pärjäämiselle ole että siitä pitää hirveesti vääntää.
Käyttövoima se on mikä näitä autoja kovaa vie.

Itse kun ajoin honkkarin molemmilla malleilla (pois luettuna tuo uusin spekki) eli dm1 ja gtp ultra, niin ainoat oikeasti merkittävät erot jotka vaikutti omaan nopeuteen, oli se että dm 1 meni suoralla reilusti kovempaa kuin pikkuveljensä.
Mutkissa en edennyt mitenkään selkeästi kovempaa kuin pienemmällä... toki hieman, mutta tästäkin vastasi taas paremmat renkaat.

Yksinkertaisuudessaan kaikki tämän tyyppiset autot sallituiksi ja jokin raja moottoreihin.
Sit ei muuta ku ajamaan ja hoidetaan sen auton nopeus oikean ja vasemman käden akrobatialla.

Poissa Team PSR

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • RC-laakereiden erikoisliike
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #253 : 28.11.08 - klo: 17.41 »
P
« Viimeksi muokattu: 28.11.08 - klo: 19.07 kirjoittanut Team PSR »
www.jp-nitroracing.com, RC-laakereiden erikoisliike

Poissa TheArska

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #254 : 28.11.08 - klo: 18.11 »
..pointti on siinä että kun on ilmeisesti huomattu että ennalta kovimpana "pidetty" kärry onkin "väärän" merkkinen niin tuli kauhea itku ja vääntö että kyseisellä autolla ei saisi osallistua....samaan aikaan selitetään edullisesta luokasta ja helposta mukaan tulosta.. eli nytkö pitäisi myydä dm1 pois ja ostaa taas uusi että saa harrastaa "helpossa ja huokeassa luokassa".

..puheet muuttuu sitä mukaa mikä on itselle eduksi..

ps. ajattelinkin että tulee puhetta tuosta että kaksi komitean jäsentä on ajanut Hn merkkisellä autolla, eikä jäänyt viime laakeri ostoksilla epäselväksi mihin "leiriin" siellä kuulutaan..

No toivotaan että säännöt tulee olemaan sellaiset ensikesänä että itsekin osallistuisi.
Kyosho: Evolva(x2)REX pr-21r01wc/IDM Picco evo2 p7-r, V-one RRR(x2)LRPz.12r spec3/Team Orion crf.12 wasp.
Hpi: Baja 5b cy26, Savage X STS d30m. Hong Nor X1crt pro SHpt28*m-p6,plus muut 1/36-1/8 autot

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #255 : 28.11.08 - klo: 18.19 »
Ei jumalauta, kyl tää alkaa näyttää selvältä ettei tule mitään tommosta kikotinta meille, eihän tommosta jaksa erkkikään...
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa Sami L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #256 : 28.11.08 - klo: 18.45 »
Tämäkin kaava on niin nähty, jos jostain asiasta väännetään, niin sitten sinne tullaan komppailemaan "emmä tuu teidä leikkeihi ku te ette osaa päättää säännöistä" ...vaikka ei olis tultu kyllä muutenkaan, mutta yritetään saada se näyttämään että se on "teidän vika". Ei siis todellakaan ole ensimmäinen kerta, vuoden parin takaa grossi vs turisti vääntöihin niitä "emmä ala kisaamaan ollenkaan"-jamppoja tuli useampikin. HVoltage tuossa edellisellä sivulla aika hyvin kokosikin fiilikset tästä provo-komppailu-hämmennysviestittelystä. Jokainen ajelija kuitenkin tietää, että keyboardrace on keyboardracea ja kun vallitsevaa ilmanalaa silmää ikkunasta, niin en ihmettele että jollakulla näppis pakkaa keulia. Vaikka se lumi sulaakin, niin ei kuitenkaan vielä ole kevät.

Mitä tulee komiteaan, niin siellä on kuitenkin kaupallisesti asian suhteen sitoutumattomia ukkoja, molemmista leireistä (ei edes hapsuja enää) ja itsellä on ainakin luottoa ko. jamppojen harkintakykyyn ja älyyn tämän asian suhteen. On kuitenkin hyvä muistaa, että nekin on ihmisiä ja rupes taas edellisellä sivulla jollakulla vetämään henkilökohtaiseksi, niin eipä varmaan itse kukaan jaksa sitä poskea loputtomiin kääntää vaikka 'virkatehtävässä' oliskin. Kyseessä kuitenkin on harrastajat jotka tekee todella paljon lajin eteen, muuallakin kuin tällä gt-hiekkalaatikolla.

Ja mitä sitten kommenttia itse autoista, niin tässä vaiheessa olisi mielestäni syytä kehittää tätä Suomen näkökulmasta, ei kansainvälisten järjestöjen. Vuoteen pariin ei kuitenkaan tapahdu niin massiivisia muutoksia, ettäkö täällä jäätäisiin jonkun auton suhteen ihan tyhjänpäälle. Ja kun rc-autollakin on kilpakäytön jälkeen muutakin elinkaarta, varaosina, vara-autona treeneihin, myynti jne, että ei ne rahat mulahda kaivoon vaikka vuoden parin jälkeen rajaantuisikin säännöillä ulos. Molemmista leireistä kun löytyy nyt autoa sekä spekki- että skaala "luokkiin". Eli ei nyt voi edes siitä avautua miten yritetään pelata toinen lafka kokonaan pelistä sallimalla säännöissä vaan tietynkokoisia autoja.

Vartoillaan nyt mitä sieltä aivopajasta/(narikasta) saadaan luokan suhteen ulos ja ruvetaan sitten ristiinnaulitsemaan syyllisiä (tai keskustelemaan lisää, mikä tuskin on internetissä mahdollista) Tätä kaupallisesti sitoutuneiden vääntöä on ainakin todella raskasta lukea.
Eiköhän tuon autohankinnan suhteen tee jokainen niin kuin itse parhaaksi näkee, ehkä jopa sääntöjen puitteissa.
« Viimeksi muokattu: 28.11.08 - klo: 18.48 kirjoittanut Sami L »
Tiedätkö miksi olet mekaanikko?
Sinulla on kädet mutta ei aivoja. -AbuD.

Mika R

  • Vieras
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #257 : 28.11.08 - klo: 19.15 »
Ja mitä sitten kommenttia itse autoista, niin tässä vaiheessa olisi mielestäni syytä kehittää tätä Suomen näkökulmasta, ei kansainvälisten järjestöjen. Vuoteen pariin ei kuitenkaan tapahdu niin massiivisia muutoksia, ettäkö täällä jäätäisiin jonkun auton suhteen ihan tyhjänpäälle. Ja kun rc-autollakin on kilpakäytön jälkeen muutakin elinkaarta, varaosina, vara-autona treeneihin, myynti jne, että ei ne rahat mulahda kaivoon vaikka vuoden parin jälkeen rajaantuisikin säännöillä ulos. Molemmista leireistä kun löytyy nyt autoa sekä spekki- että skaala "luokkiin". Eli ei nyt voi edes siitä avautua miten yritetään pelata toinen lafka kokonaan pelistä sallimalla säännöissä vaan tietynkokoisia autoja.

Tästä olen samaa mieltä.
Oma "motiivi" on vain kaikille tasapuolinen GT -luokka, selkeillä yleisillä spekseillä, ei mitään kahden tai kolmen eri auton -luokkaa tyyliin Ferrari-Mclaren. Siitä näkökulmasta mitä myös jenkit ovat miettineet.
Tässä tulikin aika hyvin ihmisten "asennetta" jo esille ohessa.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #258 : 28.11.08 - klo: 21.47 »
Ja mitä sitten kommenttia itse autoista, niin tässä vaiheessa olisi mielestäni syytä kehittää tätä Suomen näkökulmasta, ei kansainvälisten järjestöjen. Vuoteen pariin ei kuitenkaan tapahdu niin massiivisia muutoksia, ettäkö täällä jäätäisiin jonkun auton suhteen ihan tyhjänpäälle. Ja kun rc-autollakin on kilpakäytön jälkeen muutakin elinkaarta, varaosina, vara-autona treeneihin, myynti jne, että ei ne rahat mulahda kaivoon vaikka vuoden parin jälkeen rajaantuisikin säännöillä ulos. Molemmista leireistä kun löytyy nyt autoa sekä spekki- että skaala "luokkiin". Eli ei nyt voi edes siitä avautua miten yritetään pelata toinen lafka kokonaan pelistä sallimalla säännöissä vaan tietynkokoisia autoja.

Tästä olen samaa mieltä.
Oma "motiivi" on vain kaikille tasapuolinen GT -luokka, selkeillä yleisillä spekseillä, ei mitään kahden tai kolmen eri auton -luokkaa tyyliin Ferrari-Mclaren. Siitä näkökulmasta mitä myös jenkit ovat miettineet.
Tässä tulikin aika hyvin ihmisten "asennetta" jo esille ohessa.

No jos olet sitä mieltä että ei kahden tai kolmen eri auton kisaamista niin sillonhan kaikki juuri pitää sallia.
Jos tehdään spekki luokka niin montako eri merkkiä luulet näkevästi???
No tasan 2.
Jos sallitaan kaikki niin sitten nähdään vähintään yksi enemmän.
Jotenki huvittavaa nähdä tällaista marttyyrin viitan hakemista "pitää olla tasapuolinen jne" henkilöltä joka on jo kesällä yrittänyt vääntää koko luokasta puhtaasti yhden merkin luokkaa.

Mika R

  • Vieras
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #259 : 29.11.08 - klo: 09.06 »
Kun kisoja alettiin järjestää (itse järjestin ne ekat ja sitten mukana seuraavassa ja kolmannet järjesti pääasiassa Mikko) en koskaan puhunut yhdestä merkistä, vain kahdesta moottorista mitkä tulivat RTR pakettien mukana, runko oli vapaa. Käytännössä tämä tietysti toi mukaan Kyoshot ja Ultra GTP:t.

En ymmärrä miksei buggy -pohjaisuus toisi mukaan muitakin kuin 2 automerkkiä. Sanoin kyllä edellä ettei ilman laatikkoa oikein hyvin pärjää paitsi jos moottorit vapautetaan, niin sitten on kireällä koneella hyvät mahdollisuudet voittaa rtr moottorilla varustettu laatikon kanssa, kun puhutaan ratakierrosnopeudesta. Tietenkin kisoissa voi sattua mitä tahansa ja pitää myös osaa ajaa. Kokemuksieni perusteella laatikkomien autojen olisi hyvä kuitenkin etsiä se laatikko joltain merkiltä jos ei varaosana löydy. Ei liene mahdotonta. Tietysti radan pituudella ja profiililla voidaan näitä laatikollisten ja laatikkomien autojen eroja tasoittaa ja viedä vaikka ne kisat markettien pihoille, kuten on mietitty ja sitä kautta laajentaa ajamis- ja kisaamiskulttuuria Suomessa.


edit: Tässä vielä silloinen kisakutsu muistin virkistämiseksi

Mutta joo, olen lukenut viestit ja siitä saa hyvän käsityksen mihin ollaan menossa.
« Viimeksi muokattu: 29.11.08 - klo: 09.18 kirjoittanut Mika R »

Poissa Poinas2

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
    • WEBSTORE
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #260 : 29.11.08 - klo: 13.54 »
Tässä lienee parasta kuitenkin odottaa niitä ensimmäisiä sääntöjä ja sitten kommentoida kuten yllä jo todettiin. Toivoa tietysti sopii, että jos sieltä jotain kommentoitavaa löytyy ne myös asiallisesti käydään läpi ja muokataan mikäli selkeää perusteltavissa olevaa tarvetta on (poislukien minkään merkin / tahon poissulkeva asia). Nykyisellään tämä vaikuttaa pitkälti muutaman tahon virtuaaliselta ottaanlyöntikilpailulta, joka tuntuu tällä alueella olvan Ah niin normaalia.

Itse tarkastelen tätä tilannetta hiukan erikantilta ja kuten joidenkin kanssa on jo juteltukkin, niin ehdottomasti kannatan edelleen ns. viron poikien talvikarkeloiden mallia, jossa tarpeen mukaan kasataan luokka, että varmasti kaikki pääsee ajamaan. Eli miksi hitossa pitää olla niin ryppyotaisia ja käyttäytyä kuin Hååkan olisi päässyt ruottin risteilyllä yllättämään. Tosin olen edelleen myös sitä mieltä, että monsterit pitäisi sallia truggy-luokassa, mutta mitäpä siitä kun en voi asioihin vaikuttaa  :grin: Me rajan tällä puolella ollaan selkeästi enemmän ns. Nokia-linjalla, eli perus ingenörtti mentaliteetilla ollaan heti ruuvaamassa erilaisia pykäliä ja toisaalta se pieni ropelihattu on heti päässä, jos jossain vaan näkyy tilaa säätämiselle. Ehkä hiukan kärjistetysti sanottu, mutta kattanee perusidean.

Mielestäni tuo jo keskusteluissa esille tullut pointti on tärkeä, eli pyritään tekemään mahdollisen avoimet säännöt, joilla ei ainakaan ensitilassa rajata mitään näistä autoista ulos luki paketissa mitä tahansa ja oli siinä rakkineessa vaihteet tai ei. Ennemminkin olisi hyvä sallia mahdollisimman monta vekotinta siellä radalla, että ylipäätään on kilpailuja ja sitten aika näyttää (kauden jälkeen katsotaan) mihin suuntaan ruvetaan hommaa viemään.
EA-Import Oy Webstore: www.eaimport.net
ALPHA Plus - BETA - BULLIT - TeamDurango - PIRANHA Fuel - M2C - TRESREY - KyPOM - H-Energy - REDS - RevolutionRcDesign - ThunderInnovation - Yaiba

Mika R

  • Vieras
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #261 : 29.11.08 - klo: 17.50 »
No hjuva. Nähdään sitten kisoissa ja jutellaan lisää.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #262 : 29.11.08 - klo: 20.31 »
Kun kisoja alettiin järjestää (itse järjestin ne ekat ja sitten mukana seuraavassa ja kolmannet järjesti pääasiassa Mikko) en koskaan puhunut yhdestä merkistä, vain kahdesta moottorista mitkä tulivat RTR pakettien mukana, runko oli vapaa. Käytännössä tämä tietysti toi mukaan Kyoshot ja Ultra GTP:t.

Mielenkiintosta oikeesti että edelleen jätät jerryn järkkäämät ekat kisat kokonaan huomioimatta.
Jerry oli se joka järjesti ensinmäiset tämän luokan kilpailut tässä maassa.
Et sinä.

Ja nimenomaan sinä olit heti alkuun pistämässä hanttiin muille merkeille.
Näistä asioista on tällä foorumilla puhuttu joten miksi ihmeessä aina jonkin ajan päästä olet esittämässä marttyyriä "en minä ainakaan yms"
Juuri sinun kanssa väännettiin asiasta että pääseekö muun merkkisillä autoilla ylipäätään ajamaan... No lopulta pääsi kun tarpeeksi väänteli.
Joskin taisipas olla niin että ainoastaan kössöiliöillä oli mahdollisuus voittaa se "paras" palkinto.

Lähes jokainen muu on ollut kokoajan sitä mieltä että kaikki kyseisen luokan tyyppiset autot sallitaan ja jos jotain rajoituksia on pakko tehdä niin sitten moottoripuolelle.

Kyllä alkaa todellakin vetämään ryppyotsaiseksi tämä länkytys...
Ensin mussutetaan jotain ja kohta ollaan lähes sepittämässä miten kaikki muut ovatkin olleet kyseisellä kannalla.

Yritetään myös ottaa kunnia itselleen ties mistä... "GT series Finland 2008 1st place"
"minä järkkäsin ekat kisat"

Että alkaa taas oikeesti hiertämään tämmönen taulapäisyys.

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #263 : 29.11.08 - klo: 20.52 »
Hitsi nyt kuin löytyisi se todellinen maahantuoja joka möisi kaikille kuskeille tähän gt-luokkaan yksityyppi moottorit GT-luokka hintaan niin silloin olis moottorin huolet pois kokonaan.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #264 : 29.11.08 - klo: 23.58 »
En enää itse aiheeseen koske, kuten lupasin, mutta huomiona sanottakoon se, että tietyt henkilöt kirjoittavat toistuvasti ja tarkoituksellisesti provosoivia viestejä, jotka muutaman tunnin kuluttua käydään muokkaamassa "yleisöystävällisemmiksi". Katsokaapa tätäkin ketjua taaksepäin.

Jos omaa mielipidettä ei sellaisenaan uskalla pitää julkisuudessa, voisi olla parempi jättää kommentoimatta.
Flying Calacucco

Poissa tturku

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #265 : 30.11.08 - klo: 02.49 »
Toivottavasti tämä luokka toteutuu vapaana ja semmoisena, että saadaan tasaväkinen vääntö aikaiseksi ilman isoja panostuksia rahallisesti auton valmistajasta riippumatta. Itse ajattelin ajaa hankkimallani HN:n ultra gtp:llä jos se ei ihan luuska ole ensivuonna toivottavasti muutaman harrastekisan. Kaikki kamat on hankittuna. Jos se on pelkästä padasta kiinni niinkuin jerzi kirjoitti, niin hölmöähän se on että tiettyt tai kaikki RTR paketin hankkineet joutuvat vielä erikseen jonkun tietyn motin hankkimaan. Itseä kiinnostaa lähinnä kisaamisen kokeileminen halvalla pudjetilla.
-Tommi Turku- Team Racers Group Finland, Contrast Neox LS-5
Half Serious Racing since 2009

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #266 : 30.11.08 - klo: 09.48 »
Toivottavasti tämä luokka toteutuu vapaana ja semmoisena, että saadaan tasaväkinen vääntö aikaiseksi ilman isoja panostuksia rahallisesti auton valmistajasta riippumatta. Itse ajattelin ajaa hankkimallani HN:n ultra gtp:llä jos se ei ihan luuska ole ensivuonna toivottavasti muutaman harrastekisan. Kaikki kamat on hankittuna. Jos se on pelkästä padasta kiinni niinkuin jerzi kirjoitti, niin hölmöähän se on että tiettyt tai kaikki RTR paketin hankkineet joutuvat vielä erikseen jonkun tietyn motin hankkimaan. Itseä kiinnostaa lähinnä kisaamisen kokeileminen halvalla pudjetilla.

Voisin kuvitella että aikas monella on noita vanhoja m8 autoja jota saa todella helposti modattua kyseiseen luokkaan ja sillionhan uusi luokka olis varsin edukas aloittaa.
Hyvän moottorin kuin löytää se voisi olla todella kultaakin kalliimpi tähän luokkaan.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa ibubu

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #267 : 04.12.08 - klo: 23.17 »
ekös talvella voi järjestää kisoja esim parkki hallit???
en usko että hirveän vaikeaa järjestää.
kunhan on karhea lattia että on pitoa.
itse pyörittelen parkki hallissa autoa.

Poissa meitsi

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #268 : 04.12.08 - klo: 23.44 »
ekös talvella voi järjestää kisoja esim parkki hallit???
en usko että hirveän vaikeaa järjestää.
Heti kun joku kaivaa tarpeeksi rahaa tiskiin niin eiköhän sekin onnistu :grin:

Poissa ibubu

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #269 : 04.12.08 - klo: 23.55 »
mitäs meinasit rahalla tehdä??? uskon että tuo autolla ajo parkki hallissa ei maksa mitään!!! kun han käyttäytyy asiallisesti ja ei sotke paikkoja!!!