Jos lisäät tuonne sunnuntain kisaan vielä muutaman ukon (Heinoset ja muutama muu) DM1:lle, niin sulla ei ole enää asiaa A-finaaliin. Tyydy sitten siihen
Noniin... tulihan se sieltä.
Eli säännöillä yms yritetään siis vääntää omaa tilannetta paremmaksi, eikä tehdäkkään luokkaa mahdollisimman helpoksi aloittelevalle kuskille tulla mukaan.
Kuten niin moneen kertaan olen yrittänyt painottaa esim moottori keskusteluissakin niin olen tuonut esiin, eli ei liiallisia rajoituksia koska se hankaloittaa mukaan tulemista, tai jossain määrin lisää kustannuksia.
Muutenkin tämä autojen suorituskyky keskustelu nostattaa niskavilloja pystyyn samalla kun se huvittaa...
Puhutaan jatkuvasti ristiin huippu kuskeista, ja yhtäkkiä sanotaankin jonkun auton olevan ylivoimanen unohtaen kuski kokonaan... ja taas seuraavaksi sanotaankin että M8 huiput ajamassa...
Mikko mainitsi myös välityksten vaihdon korjaavan mahdollisesti tilannetta...
Hmm... itse muistan ainakin mc.larenin roikkuneen perässä, kulkien lähes samaa nopeutta ja mutkissa myös... Monta kierrosta mentiin peräkanaa.
Toki minun nopeuteen vaikutti renkaan kuluminen ja totesinkin että en pääse enää kovempaa... Tosin ei ne läppiajat näköjään paljoa huippu läpistä jääneet, eli toisinsanoen ei se Mikon vauhtikaan kummosemmin mun nopeudesta jäänyt...
Ja välityksillähän lähinnä vaikutetaan huippunopeuteen, joka sekin on jo moneen kertaan eri luokissa todettu että ei suoranopeudella kisoja voiteta vaan tasaisen nopeilla kierrosajoilla.
No mut joo... näillä asioillahan voi spekuloida ties kuinka paljon ja loppujenlopuksi ensi kesänähän sen näkee miten kukakin on ratkaissut autojensa säädöt yms asiat.
Mutta....
Kaikkein eniten kyllä ihmetyttää että jo ennenkuin IGT2 on edes tullut ja sitä varsinkaan radalla edes kokeiltu, aletaan miettimään autojen keskinäisiä voimasuhteita...
Ja jopa ennenkuin koko luokkaa on edes tarkempana sarjana ajettukaan...
Eikö nyt tärkeintä olis saada mahdollisimman paljon osallistujia kyseiseen luokkaan ja sitäkautta luokka kehittymään???
Sen toteutuminen vain ja ainoastaan hidastuu mikäli lähdetään rajoittamaan jopa automallejakin.
Jälleen vedän tähän mukaan esimerkin viimetalvelta.
Käytiin kauheaa vääntöä jälleen kerran sharkin ja asson eroista.
Totta on että autot ovat aivan eri painoiset jne, mutta kuten kisoissa nähtiin niin todella tasaväkisesti siellä edettiin auton merkkiin ja moottoriin katsomatta.
Lopputuloksena oli myös se että tulevalle talvelle ei ainakaan näillä tiedoin ole tulossa mitään yksityyppi luokkaa... (ainakaan toivottavasti)
Harrastajat tykkäävät mahdollisuuksista... Joku haluaa ajaa jollain autolla ihan vain sen takia että se poikkeaa massasta ja halutaan itse ruuvata, ja hioa autosta mahdollisimman nopea ja omaan ajotyyliin sopiva.
Mut hei ihan oikeesti...
Kaikki GT luokan autot sallituiksi ja jokin rajoitus moottoreihin...
Sillä sopalla yksi kausi läpi niin ollaan kaikki kilometrin viisaampia.