Kirjoittaja Aihe: GT Rata-autoilu  (Luettu 914654 kertaa)

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Mika R

  • Vieras
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #180 : 18.09.08 - klo: 16.02 »
Hyvä postaus Jeppe. Omat finaalit aika-ajon perusteella --> yhtä paljon ajoaikaa kaikille

Ei tarvitse tasapäistää/luokitella kalustoakaan sitten, edes moottorin osalta. Tykkään.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #181 : 18.09.08 - klo: 16.23 »
Ajatus:

Jos luokan epätasaisuus jännittää niin miten olisi DTM-tyyliset lisäpainot? Voittajalle +200g, kakkoselle +100g ja kolmoselle +50g. Sijoituksista 8.-10. -50g, 11.-12. -100g ja huonompi kuin 13. -200g

Tämä nyt oli vain tämmöinen ajatus...

Mites tuota...
Ekaan kisaanhan kaikki lähtee varmaankin ihan paketti autoilla liikkeelle ilman lisäpainoja jne...
Seuraavaan kisaan on toki edellisessä kisassa parhaiten sijoittuneen helppo lisätä painoa, mutta mites jos on menny kisa vähän huonommin ja sijoitus on ollu tosiaan alle 13. niin ikävä vetästä rautasahalla runko katkipokki että saa sen 200 rammaa painoa pois.


Poissa -Jari-

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #182 : 18.09.08 - klo: 16.36 »
Jos halutaan mahdollisimman tasaiset finaalit niin mun mielestä toi yhden kierroksen aika-ajo ei ole paras tapa seuloa kuskeja. Nyt kun ajettiin 2x20 minuuttia aika-ajoa niin siinä melkein väkisin kuski kuin kuski pystyy ajamaan sen kaluston suoman huippuajan, mutta se ei todista todellisesta matkavauhdista mitään. Paremmin samantasoiset kuskit löytyisi esim. parhaan kolmen peräkkäisen kierroksen yhteisajan perusteella. Toki toi kolmen kierroksen formaatti tuottaa hieman lisää työtä kierroslaskijalle (mikäli kierroslaskusofta ei tuota tue), mutta esim. excel:iä apuna käyttäen pystyy melko helposti noita aikoja ynnäilemään.

Muuten toi kierrosaikaan perustuva aika-ajo oli ihan mukava "uutuus" verrattuna krossin 5min alkueräsysteemiin.
Jari Valkola
*** www.fullspeedrc.fi ** XRAY T4, ORCA ** XRAY NT1 2015, Novarossi  ***

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #183 : 18.09.08 - klo: 16.46 »
Tuo 2x20 minuuttia oli mielestäni loistava...
Paras läppiaika ratkaisi joten vaikka alkuerän aikana pääs vaihtamaan rengasta tai muuten muuttamaan setuppia ja yrittää ajan parannusta.

Se saattaa tosiaan pahimmillaan olla hieman epäoikeudenmukainen sen mukaan miten finaalit muodostuvat, mutta tämän asian korjasi nousufinaalit.
Eli jos se bestläppi ei ollutkaan niin huikean kova, mutta pitkässä juoksussa todellista nopeutta onkin vaikka podiumipaikkaan oikeuttavasti niin sieltähän sitä helposti nousee pääfinaaliin ja podiumille saakka.

Jos taas vedetään raaka finaali lista ilman nousu mahdollisuutta niin siinä vasta ikävästi voikin sattua...
Alkuerissä ongelmia vaikka mitä ja jokaisessa keskeytys vaikka vauhtia oliskin...
Finaalissa kaikki toimii loistavasti ja tulos voi olla C finaalissa vaikkapa koko päivän kovin, mutta kisan voitosta et päässytkään ajamaan kun ei nousu mahdollisuutta ole.

Poissa -Jari-

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #184 : 18.09.08 - klo: 16.48 »
En rajannut pois nousumahdollisuutta.

LISÄYS:
ja tuon kolmen kierroksen aika-ajon voi toteuttaa myös esim. 2x20min jaksoissa.
Jari Valkola
*** www.fullspeedrc.fi ** XRAY T4, ORCA ** XRAY NT1 2015, Novarossi  ***

Poissa HVoltage

  • RSRCA
    • Profiili
    • Kaikkee paskaa...
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #185 : 18.09.08 - klo: 16.55 »
Alkuerissä ongelmia vaikka mitä ja jokaisessa keskeytys vaikka vauhtia oliskin...

Kuten sanoin aiemmin, tekninen osaaminen on osa rc-autokilpaharrastusta, se on sitten voi voi jos on jäänyt valmistautuminen puolitiehen...
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #186 : 18.09.08 - klo: 17.14 »
Alkuerissä ongelmia vaikka mitä ja jokaisessa keskeytys vaikka vauhtia oliskin...

Kuten sanoin aiemmin, tekninen osaaminen on osa rc-autokilpaharrastusta, se on sitten voi voi jos on jäänyt valmistautuminen puolitiehen...

Totta totta...

Mutta jos haetaan nimenomaan kisaformaattia jossa kaikilla kuskeilla kokemukseen katsomatta on samat mahdollisuudet niin nousu mahdollisuus on mielestäni hyvinkin oleellinen.

Kyllähän kokeneempi tietää kuinka auto rakennetaan, säädetään yms jotta sillä pääsee heti ajamaan alkuerissä hyvän tuloksen, mutta mitenkäs ekaa kertaa radalle tuleva???
Harvemmin on samaa taitoa varsinkaan autoista kuin kokeneilla.
Nopeutta tosin saattaa olla useallakin esim polttista ekaa kertaa ajavalla ja välillä tuppaa tulemaan näitä luonnonlahjojakin radalle jolla kyllä nopeutta löytyy kun vaan joku kokeneempi ruuvaa auton pelikuntoon ja kertoo niksit.

Eli oli formaatti muuten mikä tahansa niin ehdottomasti kannatan nousu mahdollisuutta.

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #187 : 18.09.08 - klo: 17.27 »
Paremmin samantasoiset kuskit löytyisi esim. parhaan kolmen peräkkäisen kierroksen yhteisajan perusteella.

Tämä malli on ollut käytössä maailmalla hyvin kokemuksin. Kolme peräkkäistä läppiä antaa huomattavasti paremman ennusteen todellisesta finaalikunnosta kuin yksi irtoläppi. Pahimmillaan se yksi läppi saattaa jopa olla oikaisusta johtuva/ tahallisella oikaisulla hankittu. Kolmen kierroksen tuloksessa oikaisunkin vaikutus on pienempi, vaikka ko. läppi olisi huomioitavassa 3 kiekan nipussa mukana.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa Pööki

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #188 : 18.09.08 - klo: 22.34 »
Ainakin itse (yhden kisan kokemuksella) pidin viime kisassa olleesta aika-ajo järjestelmästä todella paljon! Oli uudelle kisaajalle jotenkin helpompaa ja rennompaa kun sai ajaa (2x) 20min kerralla ja yrittää nopeaa kierrosta.

Ihmetystä tosin tuli kun yhtäkkiä tajusin olevani ainoa auto radalla. Kaikki muut kuskit mekkasivat tai lopettivat muuten vain ajon ennen ajan loppumista  :azn: Hetken jo mietin että mitä teen väärin kun olen ainoana radalla.

Mutta pitäkää siis tämä järjestelmä jos vain ajan puitteissa mahdollista!

Poissa Mikko L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Full Speed RC
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #189 : 19.09.08 - klo: 09.06 »
Mites tuota...
Ekaan kisaanhan kaikki lähtee varmaankin ihan paketti autoilla liikkeelle ilman lisäpainoja jne...
Seuraavaan kisaan on toki edellisessä kisassa parhaiten sijoittuneen helppo lisätä painoa, mutta mites jos on menny kisa vähän huonommin ja sijoitus on ollu tosiaan alle 13. niin ikävä vetästä rautasahalla runko katkipokki että saa sen 200 rammaa painoa pois.
En tiedä teetkö tämän tahallasi vain todistaaksesi virheen, vai teetkö sen sitten tahattomasti... Voisin joka tapauksessa kuvitella sinunkin tajuavan mitä tuolla tarkoitin.

Mutta ei tietenkään ole tarkoitus alkaa autoa väkisin keventämään, vaan jos on menestyspainoja saanut niin niitä painoja otetaan sitten huonomman menestymisen johdosta taas pois. En tiedä miten nämä menestyspainot oikeassa DTM:ssä liikkuvat, tietenkin menestyksestä saa painoja, käsittääkseni vain tiettyyn maksimimäärään asti. Sitä en sitten tiedä miten noita menestyspainoja otetaan pois, vai otetaanko?


Sitten taas tuosta aika-ajomenttelystä sen verran, että viime kisassa laskettiin vain yksi nopea kierros koska esim. kolmen peräkkäisen laskeminen olisi ollut teknisesti kohtuuttoman hankalaa, koska kierroslaskentasofta ei tukenut edes tätä parhaan kierroksen menetelmää, vaan ajat haettiin manuaalisesti käsin. Tietääkseni uudemmissa järjestelmissä on mahdollista laskea 3 tai vaikka 5 parasta peräkkäistä kierrosta.
Old fart

Poissa -Jari-

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #190 : 19.09.08 - klo: 09.39 »
Sitten taas tuosta aika-ajomenttelystä sen verran, että viime kisassa laskettiin vain yksi nopea kierros koska ...
Mun kommentti aika-ajosta ei ollut parjausta edelliseen kilpailuun vaan kehitysehdotus tulevia kilpailuja silmälläpitäen..
Jari Valkola
*** www.fullspeedrc.fi ** XRAY T4, ORCA ** XRAY NT1 2015, Novarossi  ***

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #191 : 19.09.08 - klo: 09.43 »
Aika-ajoformaattia tai muutakaan sääntöpykällä ei pidä rajoittaa nykyiseen ajanottotekniikkaan tai muuhunkaan "tekniseen"-haittaan. Nämä tulee toki huomioida, mutta pidemmässä juoksussa ajanottovälineet paranevat ja muutkin tekniset esteet saadaan yleensä hoidettua kuntoon.

Eli, jos kilpailulajin näkökulmasta jokin formaatti olisi suotavin, kannattaa sitä pohtia ilman edellä mainittuja rajoitteita.
Flying Calacucco

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #192 : 19.09.08 - klo: 10.16 »
Mites tuota...
Ekaan kisaanhan kaikki lähtee varmaankin ihan paketti autoilla liikkeelle ilman lisäpainoja jne...
Seuraavaan kisaan on toki edellisessä kisassa parhaiten sijoittuneen helppo lisätä painoa, mutta mites jos on menny kisa vähän huonommin ja sijoitus on ollu tosiaan alle 13. niin ikävä vetästä rautasahalla runko katkipokki että saa sen 200 rammaa painoa pois.
En tiedä teetkö tämän tahallasi vain todistaaksesi virheen, vai teetkö sen sitten tahattomasti... Voisin joka tapauksessa kuvitella sinunkin tajuavan mitä tuolla tarkoitin.

Mutta ei tietenkään ole tarkoitus alkaa autoa väkisin keventämään, vaan jos on menestyspainoja saanut niin niitä painoja otetaan sitten huonomman menestymisen johdosta taas pois. En tiedä miten nämä menestyspainot oikeassa DTM:ssä liikkuvat, tietenkin menestyksestä saa painoja, käsittääkseni vain tiettyyn maksimimäärään asti. Sitä en sitten tiedä miten noita menestyspainoja otetaan pois, vai otetaanko?

No ehkä tuosta kommentistani paistoi pieni huumori läpi.

Hymiöitä ei aina jaksa laittaa kun pitäis huumori ymmärtää ilman niitäkin.

Poissa Mikko L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Full Speed RC
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #193 : 19.09.08 - klo: 10.32 »
Sitten taas tuosta aika-ajomenttelystä sen verran, että viime kisassa laskettiin vain yksi nopea kierros koska ...
Mun kommentti aika-ajosta ei ollut parjausta edelliseen kilpailuun vaan kehitysehdotus tulevia kilpailuja silmälläpitäen..
Jep, enkä minäkään asiaa tuonut esille sen takia, että olisin jonkin kommentin tulkinnut parjaukseksi - kunhan vaan toin taustoja ilmi. Kyllä tota useamman peräkkäisen kierroksen menettelyä mietittiin, mutta mentiin kuitenkin siitä mistä aita oli matalin, tai ainakin kohtuullisen matala  :tongue:

Kommenteista on tulkittavissa, että tästä 2x20 min vapaata aika-ajoa on pidetty ja siitä voisi tulevassa formaatissa pitää kiinni, ellei sitten mitään muita seikkoja ilmene. Se, että lasketaanko 1,3 vai 5 peräkkäistä nopeinta kierrosta niin on muotoseikka.

Kuten Hokekin kirjoitti ja painotti niin tuolla nousumahdollisuudella on myös suuri merkiys ja ainakin itse olen myös sen kannalla.

Lisään vielä sellaisen pointin, kun tuosta aika-ajojen tärkeydestä kisamenestymisen kannalta on puhuttu, niin onhan sillä finaalin onnistumisellakin merkityksensä. Tällä haen nyt sitä, että pitäsikö nousufinaalien lisäksi itse finaali, A-finaalin, olla yksin-, kaksin- vai jopa kolminkertainen? Yksinkertainen finaali antaisi lähes kaikille yhtä paljon ajoaikaa, paitsi finaaleista nousseet saavat ajaa enemmän. Sitten taas kaksinkertainen finaali antaisi enemmän painoarvoa tasaisuudelle, yhden onnistuneen erän sijaan.
Old fart

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #194 : 19.09.08 - klo: 10.58 »
Hmmm...

Monessa mielessä kannatan yhtä finaalia.
Ja vieläpä samanlaisella formaatilla kuin edellisessäkin kisassa että osa kuskeista pääsee suoraan A finaaliin.
Eli jos ajetaan 10 kuskin finaalit niin esim 6 suoraan A finaaliin ja 4 nousujen kautta.
Tosin tämä tietysti tekee sen että nousun ja finaalin välissä pitää olla pitkähkö tauko että nousseet kuskit ehtivät mekkaamaan autonsa finaalia varten.

2 finaalia oli myös hyvä, mutta se luonnollisesti nostaa kuluja.
Rengaskustannukset nousevat jne...
Toki tämä tuo taas esiin kuskit jotka osaavat säästää renkaitaan ja säätää auton niin hyvään iskuun ettei tarvitse kuluttaa renkaita liikaa päästäkseen kovaa...
Mutta tässä onkin juuri se "ongelma" että kokeneemmat kuskit ovat vielä paremmassa asemassa.

Finaalin pituudesta vielä...
20 minuuttia tuntui omasta mielestäni erittäin hyvältä.
Erot eivät pääse kasvamaan aivan mielettömiksi ja myös teknisten ongelmien todennäköisyys pienenee...
Tämä tasoittaa jälleen kerran kuskejen taitotasoja auton rakentamisen yms suhteen.
Tosin pidemmässä finaalissa on tietenkin mahdollisuus korjata pienet kämmit ja nousta vielä kärki taistoon jos vaan nopeutta riittää.

Poissa Pööki

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #195 : 19.09.08 - klo: 11.39 »
Lisäänpähän minäkin oman mielipiteeni, saatte ainakin ensikertalaisen mietteitä viime kisan perusteella. Eikös nekin tärkeitä ole jos luokasta ollaan tekemässä tällaista aloittelijalle helppoa.

Nousufinaali oli erittäin hieno juttu! Itse lähdin ajamaan koko kisaan sillä periaatteella että päivän jälkeen ollaan yhtä kokemusta rikkaampia ja opinpahan ainakin miten kisapäivät etenevät ja milloin pitää olla missäkin. Eli mitään tavoitteita tai paineita ei ollut pärjäämisestä. Yhtäkkiä kuulen kesken nousufinaalin että olen kolmantena ja siis nousijan paikalla. Alkoi kädet täristä aivan älyttömästi ja ajovirheitä alkoi tulemaan liukuhihnalta. Nousun jälkeen pystyin toteamaan että olin juuri saanut eittäin arvokasta kokemusta "paineen alla" ajamisesta.

Finaalien pituus oli myös aloittelijalle erittäin hyvä. 45 min olisi voinut olla liikaa sillä jo tämä 20 min vaati kaiken keskittymisen että sai auton pidettyä ehjänä. Pitäisin siis tuon myös tulevissa säännöissä. Ajetaan krossissa sitten niitä pidempiä finaaleja.

Poissa -Juho-

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #196 : 19.09.08 - klo: 12.18 »
Lisäänpähän minäkin oman mielipiteeni, saatte ainakin ensikertalaisen mietteitä viime kisan perusteella. Eikös nekin tärkeitä ole jos luokasta ollaan tekemässä tällaista aloittelijalle helppoa.

Nousufinaali oli erittäin hieno juttu! Itse lähdin ajamaan koko kisaan sillä periaatteella että päivän jälkeen ollaan yhtä kokemusta rikkaampia ja opinpahan ainakin miten kisapäivät etenevät ja milloin pitää olla missäkin. Eli mitään tavoitteita tai paineita ei ollut pärjäämisestä. Yhtäkkiä kuulen kesken nousufinaalin että olen kolmantena ja siis nousijan paikalla. Alkoi kädet täristä aivan älyttömästi ja ajovirheitä alkoi tulemaan liukuhihnalta. Nousun jälkeen pystyin toteamaan että olin juuri saanut eittäin arvokasta kokemusta "paineen alla" ajamisesta.

Finaalien pituus oli myös aloittelijalle erittäin hyvä. 45 min olisi voinut olla liikaa sillä jo tämä 20 min vaati kaiken keskittymisen että sai auton pidettyä ehjänä. Pitäisin siis tuon myös tulevissa säännöissä. Ajetaan krossissa sitten niitä pidempiä finaaleja.

Sama mulla.. Pitäisi varmaan sulkea korvat kaikelta, jotta pystyy keskittymään ite ajamiseen  :laugh: Formaatista tykkäsin muutenkin, tosin mistään muusta ei oo kokemusta.
Liikaa Kyoshoja

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #197 : 19.09.08 - klo: 12.18 »
Juuri näin ajattelinkin...

Tosiaan kokeneelle kuskillekin 45 minuuttia on pitkä aika siinä mielessä että tosiaan kaluston kestävyys nousee todella suureen merkitykseen ja nimenomaan kokenut osaa yleisesti ottaen rakentaa auton tiptop jolloin auto on toimintavarmempi pitkän finaalin ajan jne...
Ja tosiaan tuo pidempi finaali on kokeneemmalle kisaajalle eduksi juuri tuon paineensietokyvyn takia mitä on tullut reenattua jo monissa pitkissä finaaleissa.
Kokenut kuski saattaa myös pitkässä finaalissa olla nimenomaan etulyöntiasemassa sen takia että hän saattaa ongelmienkin jälkeen napsia pitkässä juoksussa kärjen kiinni.
Ja tiedän kokemuksesta että kun on ajanut sen 40 minuuttia 45 minuutin finaalista ilman ongelmia ja joku kovempi kuski on joutunut takaa ajajaksi esim stumppauksen takia niin kyllä se alkaa kokemattomamman (kuin myös kokeneenkin) kuskin käsi vapista kun kuulee että nyt sieltä joku hurja polkee sekunnin kovempia läppejä... vielä 5 minuuttia ajoaikaa jäljellä ja 30 sekunnin ero kuroutuu pienemmäksi hurjaa vauhtia...
Käsi tutisee eikä pysytä enää radalla jolloin se 30 sekuntia on muutaman kierroksen aikana jo kurottu kiinni ja jopa ohi menty.

20 minuuttia oli juuri sopivan mittainen kaikinpuolin.


Ps: ja nimenomaan ne renkaat kestää jolloin kustannukset ovat pienemmät--- nimim. 20 minuutissa vyölle asti renkaan polkenut  :tongue:

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #198 : 19.09.08 - klo: 17.57 »
Miksi pitää palkita 6 sija A-finaali paikalla (Hoke). Se on ihme juttu että LS-5 luokassa menee 5 parasta suoraan A-finaaliin. Eli voidaan kutsua 6 ekaa TQ:ksin tekijäksi :undecided: Eikös ole helppo tuo tsp-10 ajokaavio joka on selkeä ja toimiva.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa Mikko L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Full Speed RC
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #199 : 19.09.08 - klo: 18.43 »
DM-1 Spec lisätty vertailuun:

                   IGT2    DM-1   One-Seven   DM-1 Spec
Pituus (mm)     515     610       735              546
Leveys (mm)    310    375       305              335
Aks.väli (mm)   360    387       396             330
Paino (g)         3650   4000      4100            3629
Tankki (ml)      150     125       250              125
   
Arvot on netistä naarattu, eli voivat erittäin helposti olla osin virheellisiä. Vain DM-1 paino on varikolla kuultu arvo, netissä joissakin lähteissä ilmoitetaan n. 2850g - mikä ei varmaankaan pidä paikkansa.
Old fart

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #200 : 19.09.08 - klo: 23.03 »
Ohessa DM1:n speksit Towerin sivuilta:

Length: 26"  " (660mm)
Width:  12.5"  (317mm)
Height: 7"     (178mm)

Asiaa härnää se, että toisissa lähteissä puhutaan pelkästä autosta ja toisissa taas korin mitoista, nämä mitat ovat MB- korille. Kun kattelee noita muita mittoja, niin huomaa, ettei välttämättä kaikkeen ole luottamista. Todellinen paino ajokunnossa on jossain 4 kg:n paremmalla puolen, kuten Mikko ilmoittikin.

Flying Calacucco

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #201 : 19.09.08 - klo: 23.05 »
Miksi pitää palkita 6 sija A-finaali paikalla (Hoke). Se on ihme juttu että LS-5 luokassa menee 5 parasta suoraan A-finaaliin. Eli voidaan kutsua 6 ekaa TQ:ksin tekijäksi :undecided: Eikös ole helppo tuo tsp-10 ajokaavio joka on selkeä ja toimiva.
Jerzi

Mitä tarkoitat?  TSP-10 luokassa on sama ajokaavio kuin muissakin sähköluokissa eli alkuerien 10 parasta muodostavat finaaliryhmän.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #202 : 19.09.08 - klo: 23.18 »
Ajokaavio, kuten muukin kisaformaatti tullaan keskustelemaan läpi lähitulevaisuudessa:

http://rc10.fi/index.php?topic=29512.msg278436#msg278436

Rakentavat ja perustellut ehdotukset ovat erittäin tervetulleita ja ne tullaan ottamaan huomioon sääntöehdotelmaa laadittaessa. Ehdotuksia voi esittää työryhmän jäsenille vaikkapa yksityisviestillä tai muulla sopivaksi katsomallaan tavalla.
Flying Calacucco

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #203 : 19.09.08 - klo: 23.21 »
Miksi pitää palkita 6 sija A-finaali paikalla (Hoke). Se on ihme juttu että LS-5 luokassa menee 5 parasta suoraan A-finaaliin. Eli voidaan kutsua 6 ekaa TQ:ksin tekijäksi :undecided: Eikös ole helppo tuo tsp-10 ajokaavio joka on selkeä ja toimiva.
Jerzi

Mitä tarkoitat?  TSP-10 luokassa on sama ajokaavio kuin muissakin sähköluokissa eli alkuerien 10 parasta muodostavat finaaliryhmän.

Siis nyt mä putosin kärryiltä...

Kuhan sanoin esimerkin että esim 6 parasta suoraan a finaaliin ja loput nousulla jne.
Jos ajetaan 10 kuskin finaalit niin esim juuri 6 parasta suoraan finaaliin kuulostaa paremmalta kuin 5.

Tää nyt toisaalta on vähän sama juttu kuin formuloiden pistesijat... Ennen 6 parasta sai pisteet... nykyään 8... No miks ei se ennen ollu 5 tai nykyään 7...
Öööh... No jaa'a... vaikkapa siks että parillinen määrä on helpompi pisteyttää tai jotain...

Tai miks ihmeessä esim M8 kisoissa nousee 3 tai 4 riippuen erien kuskimääristä... njaa'a.

Ja miten niin 6 olis sillon TQ:n tekiöitä???
Eihän TQ pääse muutenkaan suoraan finaaliin.

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #204 : 20.09.08 - klo: 02.13 »
Ymmärsin että 6 nopeinta pääsee suoraan A-finaalin alkuerän jälkeen. LS-5 luokassa 5 nopeinta pääsee suoraan A-finaalin alkuerien jälkeen ja se on monen ei pelkästään minun  mielestä suoraan preeseestä.
Voisin kuvitella että helposti 20 kaveria tulee näihin karkeloihin ensi kaudella ja silloin toimii tuo "norm" polttis ajokaavio jota esim tsp-10 käytetään.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #205 : 20.09.08 - klo: 12.48 »
Miksi se on syvältä???
Hieman perusteluja.

Hyväksi tuo todettiin viime kisoissa.

Poissa HarriK

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #206 : 20.09.08 - klo: 15.52 »
Ymmärsin että 6 nopeinta pääsee suoraan A-finaalin alkuerän jälkeen. LS-5 luokassa 5 nopeinta pääsee suoraan A-finaalin alkuerien jälkeen ja se on monen ei pelkästään minun  mielestä suoraan preeseestä.
Voisin kuvitella että helposti 20 kaveria tulee näihin karkeloihin ensi kaudella ja silloin toimii tuo "norm" polttis ajokaavio jota esim tsp-10 käytetään.
Jerzi
Se on TP-10. TSP-10 on sähkötouringin ns.prostock luokka.

Poissa Pööki

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #207 : 05.10.08 - klo: 12.49 »
Kaikille GT-luokasta kiinnostuneille tiedoksi

Olemme perustaneet työryhmän, joka on ottanut tehtäväkseen suunnitella GT-luokan säännöt sekä kilpailusarjan kaudelle 2009. Työryhmä koostuu kolmesta henkilöstä, jotka ovat:

  • Mikko Laitinen (Mikko L)
  • Pekka Kuronen (peitsamo)
  • Matti Korvenmaa (copter)

Työryhmän tavoitteena on organisoida ensi kaudelle 2009 neljän osakilpailun kilpailusarja, joka perustuu ennalta tehtyihin sääntöihin sekä laadukkaisiin kilpailuihin. Kilpailut on jaettu maantieteellisesti siten, että jokainen kilpailu ajetaan omalla radallaan. Työryhmä on taloudellisesti riippumaton.

Työryhmä julkistaa kilpailukalenterin sekä säännöt siinä vaiheessa kun ne ovat valmiina. Tähän mennessä työryhmä on tehnyt mm. seuraavia asioita:

  • Alustava sääntöluonnos on tehty
  • Alustavat keskustelut kilpailujärjestäjien (seurojen) kanssa on suoritettu ja niiden pohjalta alustava kilpailukalenteri on olemassa
  • Eri maahantuojien kanssa on keskusteltu sarjan luomisesta eri merkkien varaosasaatavuuden varmistamiseksi
  • Työryhmän seuraava kokous on sovittu pidettäväksi 3.10.2008

3.10.2008 pidettävän kokouksen tarkoituksena on:

  • Jalostaa olemassa olevaa sääntöluonnosta
  • Jalostaa kisaformaattia
  • Miettiä muita luokkaan liittyviä asiota / vaikutteita
  • Nauttia pari GT:tä ;)

Säännöt tulevat perustumaan teknisiin määritelmiin, joiden perusteella eri autojen soveltuvuus luokkaan voidaan todeta. Lähtökohtana pidetään sitä, että sääntöjen puitteissa mukaan tulee mahtumaan jo tällä hetkellä ajossa olevat autot sekä lähitulevaisuudessa julkaistavat uudet luokkaan soveltuvat autot.

Mikäli sinulla on rakentavia ehdotuksia, ajatuksia tai ideoita liittyen tulevaan GT-luokkaan, niin voit ottaa yhteyttä suoraan keneen työryhmän jäseneen tahansa tai kirjoittaa asiasi tälle palstalle. Vaikka tämän palstan keskustelut välillä poikkeavatkin aiheestaan luvattoman paljon, ei se silti tarkoita, etteikö asiallisia kommentteja olisi huomioitu.

Henkilökohtaisesti toivon, että GT-luokka tulee menestymään ja työryhmän perustaminen oikeasti miettimään näitä asioita oli mielestäni ainoa oikea ratkaisu. Toivon että keskustelu tämän asian suhteen pysyy asiallisena ja työryhmä saa työrauhan, joka edistää sääntöjen sekä kilpailukalenterin valmistumista.

No nyt kun olette ilmeisesti ne muutamat GT:t nauttineet ja niiden aiheuttamasta olotilastakin toipuneet niin olisiko mahdollista kuulla ensimmäisiä versioita/aihioita tulevista säännöistä?

Lähinnä kiinnostaa mitkä merkit ja mallit tulevat sääntöihin mahtumaan ja mitä mahdollisia rajoitteita luokkaan olisi tulossa. Ymmärrän jos ette halua vielä mitään paljastaa välttääksenne kauhean bolemiikin täällä keskustelussa mutta minua (ja varmaan montaa muutakin) kiinnostaisi kuulla mitkä autot mahtuvat sääntöjen puitteisiin. Onhan tässä ajokauden alkuun vielä kosolti aikaa mutta silti... :wink:

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #208 : 05.10.08 - klo: 13.17 »
Valitettavasti ei päästy nauttimaan GT:stä tavalla eikä toisella. Pakottavista syistä johtuen jouduimme siirtämään aivoriihemme tulevalle perjantaille.
Flying Calacucco

Poissa Pööki

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #209 : 14.10.08 - klo: 11.58 »
No jokos nyt aivoriihi on pidetty? Jos niin mitkä tulevat olemaan pääpiirteittään säännöt? Mitkä autot, moottorit ja pillit kelpaavat luokkaan?