Kirjoittaja Aihe: GT Rata-autoilu  (Luettu 914570 kertaa)

0 jäsentä ja 4 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #750 : 05.03.09 - klo: 14.30 »
Muutama asia tuli heti mieleen.

-Pillin muokkaamista ei ole kielletty
-Miksi kliinereiden käyttö on kielletty renkaissa? Tuleeko siis hylky jos puhdistaa kliinerillä vanteen ja kumin välin ennen paikkaliimausta jos rengas on päässyt hieman irtoamaan???
-Aika ajosta... Jos useammalla on sama aika, sijoitus arvotaan... ehkä oikeudenmukaisempaa olisi katsoa seuraava nopea kierros.
-Finaaleissa tasapisteissä parempi aika ajotulos ratkaisee... Miksi ei parempi finaalitulos??
-Tuo että jokainen 4 kisaa ajanut saa 10 pisteen hyvityksen... Pakottaa osallistumaan jokaiseen kisaan ja jälleen heikommalle jää perus harrastajat tai aloittelijat... Ei siis mikään kaikki mukaan rennolla mielellä ratkaisu

Ja kun eikös se ole edelleenkin ideana että tämä luokka olisi mahdollisimman aloittelijaystävällinen.
Tuo sotii pahasti sitä ideaa vastaan.


Peitsamo tai Mikko L.

Kommentteja?

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #751 : 05.03.09 - klo: 14.51 »
Kaikki em. asiat ovat ihan hyviä pointteja ja otetaan mietintään.

Omalta osaltani en näe estettä asioiden muokkaamiselle, tosin helpottaisi kovasti jos olisi ehdotus, kuinka asia tulisi ilmaista, esim. pillisäännön osalta. Ohessa minun tämän hetkinen näkemys:

- Pilli vapaa, pakollinen ja tarkoitusta varten tehty, eli ei omia virityksiä, poislukien "räkäputki" pillin päähän, muuten ei rajoituksia.
- Kliinerit voi minun puolesta sallia (vrt. HOKE:n kommentti), tarkoitus on että pitoaineena käytetään nimenomaan pitoaineita, ei mitään liimaa tai muuta omasekoitekemikaalia
- Aika-ajot, varmaan seuraavaksi nopeampi kierros olisi oikeudenmukaisempi peruste, edellyttää kierros-tuloslaskijalta tarkempaa silmää ja huolellisuutta
- Finaalitulokset, parempi finaalitulos ei ole tyhjentävä, voidaan silti joutua aikavertailuun jos sijoitukset menevät ristiin. Jos välivaihe halutaan mukaan, edellyttää jälleen kerran hieman lisäaktiivisuutta tulospalvelulta
- Pistehyvitys, hyvitys on suhteellisen pieni verrattuna muihin jaossa oleviin pisteisiin (100 pistettä voitosta + 10 pistettä nopeimmasta kierroksesta). Hyvityksen tarkoitus on kannustaa ajamaan koko sarja maksimaalisen osanoton varmistamiseksi. Tällä halutaan antaa tasoitusta aktiivisesta osanotosta, mielestäni hyvä näin, ketään ei pakoteta  :azn:

Kuten sanoin, nämä ovat minun mielipiteitä, The Raati arvioi annetut ehdotukset ja kaikki asialliset ehdotukset käsitellään. Lopputulos julkaistaan Mikon esittämän aikataulun mukaisesti.

Flying Calacucco

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #752 : 05.03.09 - klo: 15.17 »
 
Vallitsevat säännöt muissa luokissa, missä ajetaan 2 finaalia menee juuri niin, että tasapisteissä katsotaan ensin parempi tulos ja jos nämä ovat samat, niin tuon paremman tuloksen aika (ei siis paras aika). Kokeneilla kisajärjestäjillä (LS-5 sarja) ei laskennan suhteen tästä aiheudu sen enempää vaivaa vaan on normaalia toimintaa.



Edit:

...+ 10 pistettä nopeimmasta kierroksesta
Tuosta sen verran, että ei tunnu mielestäni oikein reilulta, että kilpailussa 2 "jäänyt" kuski voi saada ennemmän pisteitä kuin voittaja, jos ajaa sen nopeimman kierroksen. Käytännössä on siis mahdollista hävitä sarja vaikka voittaisi jokaisen kilpailun.  :wink:

Jos käytettäisiin normaalia SM-sarjan pisteytystä olisi tuo 1. ja 2. kuskin ero 10 pistettä, jolloin nopeimmalla kierroksella voisi päästä tasoihin (mikä sekin on mielestäni vähän niin ja näin, koska onhan se voittaja kuitenkin voittaja). Muutenkin niissä pisteissä on mietitty aikanaan aika pitkään ja hartaasti, miten on syytä painottaa menestystä. Pakkohan niitä ei tietenkään ole käyttää, mutta jälleen tämä "miksi keksiä pyörää uudelleen" tulee mieleen.
« Viimeksi muokattu: 05.03.09 - klo: 15.28 kirjoittanut Mr Cale »

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #753 : 05.03.09 - klo: 15.43 »
Parempi finaalitulos on tyhjentävä.
Tarkoitan siis että jos on tasapisteet esim 2+1 vs 1+2 niin katsotaan kummalla kuskilla on kovempi finaalitulos... Eli esim toisella on paras finaalitulos 38 kierrosta 20min 5sek... ja toisella 38 kierrosta 20min 20sek... Silloin ensinmäinen voittaa.
Tämä on erittäin helppo listasta vilkaista kun finaaleita ei kuitenkaan montaa ole.
Tällöin voittaja on nimenomaan parhaiten itse finaalissa pärjännyt kuljettaja... Eikös sitä yleensä haeta.

Pilli asiaan en osaa sanoa miten se pitäisi parhaiten ilmaista.
Jotain lisäystä vain nykyiseen tekstiin että rakenteellinen muokkaus kielletty tai miten lie.
Tämä siis tuli lähinnä mieleen koska moni .21 pilli on parempi kuin nämä rtr pillit jotka ovat tarkoitettu .28 koneelle.
.21 pillin ulostulo on monesti liian pieni isommalle koneelle joten isompi kone joutuu puhaltelemaan nimenomaan pillin kautta.
Eikä ole temppu eikä mikään porata kyseinen ulostulo isommaksi ja silleen.
Toisaalta onko silläkään merkitystä jos pilli on kuitenkin jo hyvin vapaa.

Tuo pistehyvitys on pieni kyllä... mutta.
Mun mieleen tulee vaan että paras kannustushan se on että saadaan uusia harrastajia mahdollisimman helposti ja kannustavasti mukaan.
Nimenomaan näitä jotka välttämättä eivät aja kuin korkeintaan 2 kisaa kun ei vanhemmat lähde kuskaamaan muihin kisoihin.
Miksi nimenomaan he joutuvat jäämään ilman... Ja taas kannusteen saavatkin vain ne aktiiviharrastajat jotka ovat kaikkein eniten tähän touhuun panostamassa.
Mielestäni tässä on ristiriita.
Palkintopalli sijoista jos taistelee kyseisessä sarjassa niin tuo 10 pistettä on tosiaan pieni juttu kyseisille kuskeille... siksipä se on taas mielestäni turha.
Tuo parhaasta läppiajasta palkitseminen taas on mielestäni kiva lisä... Se kun on palkinto jostain hyvästä suorituksesta.
10 pistettä koko sarjan kiertämisestä taas on palkinto siitä että sinulla on mahdollisuus panostaa tähän harrastukseen enemmän kuin perus harrastajalla tai aloittelijalla... = ei kiva.

Poissa Jonni

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #754 : 05.03.09 - klo: 15.48 »
Tossa parhaan kierroksen palkitsemisessa tulee ongelmaksi myös oikaisut.
Ei niitä kukaan pysty valvomaan jokaisen auton osalta puolta tuntia.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #755 : 05.03.09 - klo: 15.48 »

Vallitsevat säännöt muissa luokissa, missä ajetaan 2 finaalia menee juuri niin, että tasapisteissä katsotaan ensin parempi tulos ja jos nämä ovat samat, niin tuon paremman tuloksen aika (ei siis paras aika). Kokeneilla kisajärjestäjillä (LS-5 sarja) ei laskennan suhteen tästä aiheudu sen enempää vaivaa vaan on normaalia toimintaa.



Edit:

...+ 10 pistettä nopeimmasta kierroksesta
Tuosta sen verran, että ei tunnu mielestäni oikein reilulta, että kilpailussa 2 "jäänyt" kuski voi saada ennemmän pisteitä kuin voittaja, jos ajaa sen nopeimman kierroksen. Käytännössä on siis mahdollista hävitä sarja vaikka voittaisi jokaisen kilpailun.  :wink:

Jos käytettäisiin normaalia SM-sarjan pisteytystä olisi tuo 1. ja 2. kuskin ero 10 pistettä, jolloin nopeimmalla kierroksella voisi päästä tasoihin (mikä sekin on mielestäni vähän niin ja näin, koska onhan se voittaja kuitenkin voittaja). Muutenkin niissä pisteissä on mietitty aikanaan aika pitkään ja hartaasti, miten on syytä painottaa menestystä. Pakkohan niitä ei tietenkään ole käyttää, mutta jälleen tämä "miksi keksiä pyörää uudelleen" tulee mieleen.

Kas... miten ei tullut mieleen...
Totta... Ikävä juttu voittajalle kun ei palkinnoksi saakkaan niitä parhaita pisteitä.
Eli jos tuo läppienkka plussa pitää olla niin sitten esim 5 pistettä jotta tosiaan finaalissa taaksejäänyt saa vähemmän pisteitä kuin voittaja.

Edit... ei perhana... Säännöissähän itseasiassa näkyy pisteytykseksi 100 voittajalle ja 95 kakkoselle...
Tämä ero pitää saada 10 pisteeseen kuten se on muissakin luokissa.
Ja siltikin tuo +10 pistettä on liikaa läppiajasta.
Tän sarjanhan voi helposti voittaa tällä pisteytys tyylillä, ajamalla kaikki kisat ja parissa päräyttäen parhaan läppiajan voittamatta kertaakaan edes osakilpailua.
Vaikka siis joku voittaisi 3 kisaa putkeen ja jää yks ajamatta... Joka siis muuten olisi tietenkin voittaja. Tällä pisteytyksellä täysi mahdollisuus jäädä cupin kakkoseksi.
Mielummin sitten bestläp kuskille kultanen kypärä tai mikälie pinssi rintaan...
« Viimeksi muokattu: 05.03.09 - klo: 15.59 kirjoittanut *HOKE* »

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #756 : 05.03.09 - klo: 15.51 »
Tossa parhaan kierroksen palkitsemisessa tulee ongelmaksi myös oikaisut.
Ei niitä kukaan pysty valvomaan jokaisen auton osalta puolta tuntia.

Täh???

Eikä tuu ongelmaks.
Yhtälaikka sama ongelma se voi olla lopputuloksiin jos joku on oikassu alkuerissä.
Tai oikaissut finaalissa ja sen takia voittanut erän...
Eihän tuossa ole mitään epäselvää tai ihmeellistä.
Ja nimenomaan kuten Mr Cale totesi niin se on vallitseva sääntö muissakin luokissa.

Poissa juska

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #757 : 05.03.09 - klo: 16.56 »

Mun mieleen tulee vaan että paras kannustushan se on että saadaan uusia harrastajia mahdollisimman helposti ja kannustavasti mukaan.
Nimenomaan näitä jotka välttämättä eivät aja kuin korkeintaan 2 kisaa kun ei vanhemmat lähde kuskaamaan muihin kisoihin.
Miksi nimenomaan he joutuvat jäämään ilman... Ja taas kannusteen saavatkin vain ne aktiiviharrastajat jotka ovat kaikkein eniten tähän touhuun panostamassa.
Mielestäni tässä on ristiriita.
Palkintopalli sijoista jos taistelee kyseisessä sarjassa niin tuo 10 pistettä on tosiaan pieni juttu kyseisille kuskeille... siksipä se on taas mielestäni turha.
Tuo parhaasta läppiajasta palkitseminen taas on mielestäni kiva lisä... Se kun on palkinto jostain hyvästä suorituksesta.
10 pistettä koko sarjan kiertämisestä taas on palkinto siitä että sinulla on mahdollisuus panostaa tähän harrastukseen enemmän kuin perus harrastajalla tai aloittelijalla... = ei kiva.
Mä en oikeesti hoke nyt ymmärrä tätä sun näkökantaa tuosta koko sarjan kierrosta. Alkuperäinen ehdotelma tuli minulta ja tässä mietteitäni:
-Ajatuksena oli että jos kiertää koko sarjan niin siitä tulee panostuspisteitä juuri siksi että, on osallistunut sarjan kaikkiin kisoihin. (alkuperäinen ehdotelma oli 5p/per kisa. sarjaan ilmoittautuneilta).
-Aloittelijat harvemmin sitoutuu/osallistuu sarjaan ja silloin he eivät aja sarjapisteistä. Vain osakilpailu voitosta/sijoituksesta.
-Eihän se ole sarja jos ei sitä tunnollisesti kiertävälle jaeta jotain tunnustusta.

Karrikoidusti ajatellen tuosta tekstistäsi tulee mieleen ajatus kerrasta_poikki_sarjasta.
Eihän ko. sarjaan ole pakko osallistua jos ei halua. ymmärtääkseni kilpailuihin saa kuitenkin osallistua vaikka ei kuulu sarjaan.


Tässä ajatukseni lähtökohta http://www.f-cup.fi/cms/ . Tuota sarjaa sen alkutaipaleella ajaneena ja sen kasvun nähneenä olisi hienoa olla kehittämässä pienoisautoiluun vastaavaa sarjaa.
Racers Group Finland Team

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #758 : 05.03.09 - klo: 18.35 »
Edelleen...
Miksi palkita ne jotka touhuun panostaa ja varsinkin on mahdollisuus panostaa, ja jättää aloittelevat/vähemmän panostavat heikommalle?????
Entäs jos joku sairastuu tai jotain?
Taas jää saamatta tuo 10 pistettä joka kuulostaa vähältä, mutta voi ratkaista pelin.
Miksi sitten ylipäätään on edes 3/4 pistelaskutyyli jos 4 kisaa ajamalla palkitaan lisäpisteillä?
Miksi ylipäätään pisteitä tuputettaisiin kaikkiin kisoihin osallistuneille???
Jokainen joka aikoo ajaa kaikki kisat, ajaa ne kaikki kisat sai siitä sitten extrapisteitä tai ei.
Ei tuo lisäpiste porkkana saa ketään innostumaan sen enempää kiertämään jokaista kisaa...
Se vain ja ainoastaan pakottaa mikäli meinaa kärkisioja hätyytellä.
Muuten tuolla ei ole mitään merkitystä.
Ja taas jos ajatellaan että siitä kärkisijasta ajetaan niin menee perhanan totiseks kun pitää ruveta noin tosissaan panostamaan että on vain pakko mennä ajamaan, oli vaikka 40 astetta kuumetta.

En todellakaan ymmärrä miten mun kirjotuksesta saa käsityksen kerrasta poikki...
Eihän se ole kerrasta poikki jos on edelleen 3/4 pistelasku.

Ja siis... Tällä pisteytyksellä mitä säännöissä on, eli voitosta 100 ja kakkossijasta 95 pistettä +10 pistettä koko sarjan kierrosta +10 bestläpistä.
Tällä systeemillä pystyy voittamaan kalastellen vain pari bestläppiä ja kiertäen koko sarjan voittamatta kertaakaan... Jo pelkästään ajamalla kakkoseksi ja pläjäyttämällä haamuläpin onkin oikeasti voittaja kun pisteitä katsellaan.
Ei hyvä.
Voitosta palkitaan liian vähän verrattuna kakkoseen tai bestläppi pisteisiin.

Missä on GT luokan rentous siinä vaiheessa kun nimenomaan voitosta pitää niin kynsinhampain taistella... Eikä välttämättä riitä edes voitto.

Poissa JL

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #759 : 05.03.09 - klo: 18.36 »

Kun et näköjään ole ihan kartalla koko luokan suhteen niin valaistaanpas sullekin jälleen....

Joo kiitos. Olen palaamassa harrastuksen pariin 16 vuoden tauon jälkeen, mutta luokka on vielä hakusessa.

Kyosho IGT -luokka oli ajatuksena houkutteleva, mutta ilmeisesti sielläkään ei ajeta Kyoshon RTR autoilla "suoraan paketista".

Kysymyksilläni yritin selvittää sitä, kuinka paljon tämä luokka antaa vapautta muokata itse autoa. Kuinka paljon se oikesti eroaa tuosta Kyosho luokasta.

Tästä luokasta ei ole vielä KOKEMUSTA niin paljon että voitaisiin tehdä mitään järkeviä päätöksiä yksityyppi renkaan tai varsinkaan moottorin suhteen.
Yksityyppisyys ei muutenkaan ole aina paras ihdea harrastajan näkökulmasta.
Mikäli näin tehdään niin silloin jollain myyjällä on monopoli kyseiseen tuotteeseen.
Tämä aiheuttaa myös sen että mitään kilpailua ei ole, jolloin myöskään hinnat eivät voi halventua, vaan edustajalla on mahdollisuus jopa nostaa hintoja, kun sillä tuotteella on kuitenkin pakko ajaa.


Tuskinpa noiden kuuden listassa olevien moottoreiden myyjät hinnalla kilpailevat.
Tässä ajattelin lähinnä yhteistyötä GT-8 toimikunnan ja moottoritoimittajan välillä niin, että hinta saadaan sopivaksi.
Nythän Suomessa on muutenkin pienet markkinat ja kilpailusta on turha puhua... naamakerroin vaikuttaa hintoihin melkoisesti ja ainahan noita saa ulkomailta tilattua jos kotimaassa hinta ei miellytä.

Renkaiden suhteen kun ei olla kokeiltu kuin muutamaa tarjolla olevaa.
Eikä nekään testit ole kyllä niin laajoja että voisi oikeasti mitään päättää.
Renkaan kun pitää olla hyvä jokaisessa autossa ja jokainen joka tästä luokasta tajuaa edes vähän, tietää että autot ovat erilaisia aika paljonkin.

Luokka on uusi ja minä en siitä vielä tajua mitään, mutta yritän ottaa selvää. Sähköpuolella yksityypirenkaita kai käytetään ja ajatus tuli sieltä. Jos se ei tässä luokassa toimi niin asia selvä.

Ja miten ihmeessä keksitään aivan hatusta joku yksityyppimoottori???
Millä ihmeen yhteishankinnalla kun ei tiedetä montako moottoria kauden aikana tarvitaan... Entäs kun kesken kautta tulee lisää harrastajia.

Yhtä hatusta lienee keksitty, että listan kuusi sallittua moottoria vastaavat toisiaan?
Siksi moottori voisi olla myös täysin vapaa.

Ja yhteishankintana niille, jotka ilmoittautuvat mukaan kauden alkaessa. Kyllä kai moottoriksi valittaisin sellainen, jota kaupasta saa ihan normaalistikin.

Mutta nämä rengas- ja moottoriasiat olivat  vain ajatuksia. Jään mielenkiinnolla odottamaan lopullisia sääntöjä ja sen pohjalta teen sitten päätökseni mihin luokkaan osallistun ja mitä kalustoa hankin.





Poissa tturku

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #760 : 05.03.09 - klo: 18.40 »
Yksi tärkeä syy että ei valita yksityyppimoottoria on se, että alottelijoiden ei tarvitse panostaa enempää rahaa enää auton oston jälkeen vielä erikseen moottoriin, kun autojen mukana jo tulee moottori...
-Tommi Turku- Team Racers Group Finland, Contrast Neox LS-5
Half Serious Racing since 2009

Poissa jonde_sorone

  • Veteraani
    • Profiili
    • Miniveneilijät - Pääkaupunkiseudun hallitseva RC veneseura
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #761 : 05.03.09 - klo: 18.57 »
Nyt kun GT-autoja on jo varmaan pelkästään pääkaupunkiseudulla useita kymmeniä, olisiko ideaa järjestää sellainen tutustumis iltapäivä kaikille niille, jotka parhaillaan pohtii kilpailuihin mukaan lähtemistä?

Kokeneemmat voisivat kertoa kokemuksiaan, näkemyksiä voitaisiin vaihtaa puolin ja toisin. Toisin sanoen rohkaisua, opastusta ja neuvontaa, sitä moni varmaan kaipaa.

Olisin kiinnostunut!

Olen juuri ostanut (vaihtanut) ibubulta IGT:n ja ajattelin mennä kesällä kisaan. Olen kisannut 3,5cc nitro catamaraaneilla ja 26cc bensiini veneillä, eli kilpailu itsenään ei ole kovin vierasta hommaa. Mitä kaikkea kisaan tarvitsen ponderin? EFRA pillin? vai oliko muuta, veneissä riittä että ääni on alle 80db... Saako olla kotitekoisia osia?

Sitten vielä sellainen juttu, että sain auton rullaavana ja ostin siihen ossin koneen, voinko sillä kilpailla vaikka moddu(modified) luokkaa, vai onko se stanu(standard)? En ole tehnyt motille muuta kuin sisäänajon ja huollon. Vai pitääkö viedä viilattavaksi jos modduluokkaan  pyrin?
Kone: 1090T BE, CH IV Formula, 8gt 1600 CL7, HD5970, NH-D14
RC: 42" Arrowshark Flying Dragon kopio 26cc Zenoah viri, faluga 140 stock, VS1 mod CMB, TS3 mod OS, FG MT 29cc CY

Mika R

  • Vieras
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #762 : 05.03.09 - klo: 19.03 »
Jonde, Ei tarvita EFRA pilliä. Eikä ole mitään modified -luokkaa.


JL:

"Kyosho IGT -luokka oli ajatuksena houkutteleva, mutta ilmeisesti sielläkään ei ajeta Kyoshon RTR autoilla "suoraan paketista"."

En tiedä mistä tämmöinen kuva on tullut mutta sekä Kyosho -luokassa että tässä luokassa autolla suoraan paketista voi tulla - ja pitääkin tulla - kisaamaan. Näin tapahtui viime vuonna ja tapahtuu edelleen. Se on tämän luokan perusta.

Mika R

  • Vieras
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #763 : 05.03.09 - klo: 19.15 »
Sarjaan ilmoittautuneita:

Mika R     63   (Kyosho GT2)
Peitsamo   6    (Hong Nor DM-1)
HOKE       13
Niko       14   (Hobao One-Seven?)
Jerzi      69
Vesku      43   (Hong Nor DM-1 spec)
Juska      33   (Hong Nor DM-1 spec)
Pieto      77   (Kyosho GT2)
tturku     12   (Hong Nor Ultra GTP-2)
jkort      83   (Kyosho GT2)
InfernoGT  59   (Kyosho GT2)
Moukari    3    (Hong Nor DM-1 spec)
MaukaZ     58   (Kyosho GT1)
Bluebeetle 72   (tod. näk. Hong Nor DM-1)

Ibubu      7    (Kyosho)  ??
Jonde                     ??

Poissa JL

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #764 : 05.03.09 - klo: 19.20 »
Yksi tärkeä syy että ei valita yksityyppimoottoria on se, että alottelijoiden ei tarvitse panostaa enempää rahaa enää auton oston jälkeen vielä erikseen moottoriin, kun autojen mukana jo tulee moottori...

Ymmärrän tämän... ehkä ongelma onkin siinä, että yritetään kilpailla RTR autoilla.

Pitkällä aikavälillä luulisin yksityyppimoottorin ja -renkaiden tuovan kuitenkin säästöä.
Harrastuksen aloittaminen on aina kallista ja kilpaileminen vielä kalliimpaa.

Entä jos RTR moottorille olisi yksi vaihtoehtoinen "kunnon" moottori?

Poissa JL

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #765 : 05.03.09 - klo: 19.33 »
JL:

"Kyosho IGT -luokka oli ajatuksena houkutteleva, mutta ilmeisesti sielläkään ei ajeta Kyoshon RTR autoilla "suoraan paketista"."

En tiedä mistä tämmöinen kuva on tullut mutta sekä Kyosho -luokassa että tässä luokassa autolla suoraan paketista voi tulla - ja pitääkin tulla - kisaamaan. Näin tapahtui viime vuonna ja tapahtuu edelleen. Se on tämän luokan perusta.

Toki, mutta jos sääntöjen puitteissa voi esim. radiolaitteet ja servot vaihtaa, niin varmasti haluan sen tehdä.
Niillä on kuitenkin merkitystä, mutta aloituskustannukset nousee heti 300-400e. Lisäksi renkaat ym. "pakolliset" optio-osat. RTR menettää merkityksen jos ei pysytä kaikilta osin siinä. 

Samoin tässä luokassa, jos ei tarvitse ajaa RTR autolla niin en todella aja, mutta säännöt pitäisi olla selkeät, että tiedän millä voin osallistua. En halua ostaa RTR autoa vain siksi, että tiedän sillä varmasti pääseväni kisoihin.


Mika R

  • Vieras
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #766 : 05.03.09 - klo: 19.37 »
Hei, pliis, kato vaikka tämä video.

http://www.youtube.com/watch?v=36d9_M308v0&feature=channel_page

tai tämä

http://www.youtube.com/watch?v=lpBArhyW5mM&feature=channel

Kato HQ -moodissa.

Ajoimme **kaikki** RTR moottoreilla. Tätä samaa "RTR moottori on huono eikä kelpaa" ruikutusta oli samalla tavalla viime vuonna ennen kuin oli ajettu metriäkään ja todistimme sen turhaksi rutinaksi.

Jos ei muuta sanottavaa, niin pliis älä sano. Tule sen sijaan radalle katsomaan kun radat aukeaa, vaikka Tattarisuolle.

edit: Voitimme RTR moottereilla myös ne jotka eivät ajaneet sellaisella, vaan esim. SH .28:lla, viimeisessä kisassa kun kaikki koemielessä sallittiin. Todistimme samalla senkin että RTR moottorilla voi voittaa.

« Viimeksi muokattu: 05.03.09 - klo: 19.45 kirjoittanut Mika R »

Poissa kimbyyri

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #767 : 05.03.09 - klo: 19.39 »
Sarjaan ilmoittautuneita:

Mika R     63   (Kyosho GT2)
Peitsamo   6    (Hong Nor DM-1)
HOKE       13
Niko       14   (Hobao One-Seven?)
Jerzi      69
Vesku      43   (Hong Nor DM-1 spec)
Juska      33   (Hong Nor DM-1 spec)
Pieto      77   (Kyosho GT2)
tturku     12   (Hong Nor Ultra GTP-2)
jkort      83   (Kyosho GT2)
InfernoGT  59   (Kyosho GT2)
Moukari    3    (Hong Nor DM-1 spec)
MaukaZ     58   (Kyosho GT1)
Bluebeetle 72   (tod. näk. Hong Nor DM-1)

Ibubu      7    (Kyosho)  ??
Jonde                     ??





Toi one seven on sääntöjen vastainen. Auton mitta on 74cm! Entä moottori, autoa saa .21 ja .28 moottoreilla?
Ministeri   TTeb4   One seven  xray-vtr10

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #768 : 05.03.09 - klo: 19.55 »
Yksi tärkeä syy että ei valita yksityyppimoottoria on se, että alottelijoiden ei tarvitse panostaa enempää rahaa enää auton oston jälkeen vielä erikseen moottoriin, kun autojen mukana jo tulee moottori...

Ymmärrän tämän... ehkä ongelma onkin siinä, että yritetään kilpailla RTR autoilla.

Pitkällä aikavälillä luulisin yksityyppimoottorin ja -renkaiden tuovan kuitenkin säästöä.
Harrastuksen aloittaminen on aina kallista ja kilpaileminen vielä kalliimpaa.

Entä jos RTR moottorille olisi yksi vaihtoehtoinen "kunnon" moottori?

Hei... usko nyt että yksityyppi moottorista tai renkaista on turha puhua koska luokka on UUSI!!!!

Ei ole vielä kokemusta että pystyttäisiin tekemään mitään päätöstä renkaiden tai moottoreiden suhteen.
Moottoreiden suhteen pystyi sentään tekemään päätöksen että mitään kisa pannuja ei sallita ainakaan näin ekana vuotena.
Nämä autot kun kulkevat satkun pintaan jo vakio rtr koneilla.

Eri asia on sitten kun on saatu kokemusta eri renkaista ja kaikki järkevät vaihtoehdot käyty läpi.
Parissa muussa luokassa on yksityyppirenkaat joo ja niissä se toimii hyvin...
Arvaappas huviksesi montako vuotta siihen meni että pystyttiin ruveta päättämään mitkä renkaat ovat sopivat kyseiseen luokkaan.
Jos nyt keksitään vetää yksityyppirengas sääntö GT luokkaan niin mistä helvatasta kukaan tietää mitkä renkaat toimii kaikissa autoissa ja kaikenlisäksi kestää.
Keksitään että jokin rengas on se millä on pakko ajaa ja mennään ajamaan kausi... Hoplaa... kyseiset renkaat kestävätkin vain yhden erän kerrallaan.
Siinä sulle säästöä.
Tai päätetään ottaa yksi ainoa moottori.
No ensinnäkin on nimenomaan se että ostat auton jonka mukana tulee jokatapauksessa moottori.
Tällä et saakkaan ajaa vaan sinun on pakko ostaa sallittu mosa.
Ah niin halpaa aloittaa kyseinen luokka.
Ja mistä hemmetistä yhtäkkiä keksitään joku moottori joka tarjoaa sopivan tehon tähän luokkaan näillä renkailla...
Pitoa ei ole mitenkään päätähuimaavasti ja mitä enemmän tehoa, sitä vaikeampi auto on ajaa ja renkaat kuluu.
Entä mistäs hemmetistä tiedetään moottorin kestävyys, luotettavuus, varaosien saanti ja ylipäätään moottoreiden jatkuva hyllyssä olo.

Yksinkertaisesti tämä nyt ei vain ole mahdollista millään järkevällä tasolla ennenkuin oikeasti on kokemusta mistään.

Mika R

  • Vieras
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #769 : 05.03.09 - klo: 19.57 »
JL, Tuohon autovalintaan jne. -

Kuten Hoke aiemmin kirjoitti ei ole oikeastaan kauheasti vaihtoehtoja.
Näitä autoja kun ei saa kittinä paitsi jos rakennat itse. Siinäkään taas ei ole järkeä, koska osat mitä todennäköisesti hankit ovat samoja kuin RTR autoissa. Vai oliko sulla muu ajatus?

Sitten joku GO Tech .21 päätylevyllä ilman vetaria on varmasti hyvin lähellä kunnon moottoria.
Ehkä ei mielestäsi ideaali mutta varmasti tyydyttävä jolla pääset mukaan hauskaan harrastukseen ja vielä kohtuullisella panostuksella.

Sähköt saat vaihtaa mutta pane RTR radio kiertoon jos et muuta käyttöä löydä. Joku pihasuttaaja ottaa ne mielellään. Ja saahan noita muita autoja ilman radioitakin, vaikka et Kyoshoa.

Poissa JL

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #770 : 05.03.09 - klo: 19.59 »
Hei, pliis, kato vaikka tämä video.
Ajoimme **kaikki** RTR moottoreilla. Tätä samaa "RTR moottori on huono eikä kelpaa" ruikutusta oli samalla tavalla viime vuonna ennen kuin oli ajettu metriäkään ja todistimme sen turhaksi rutinaksi.

Jos ei muuta sanottavaa, niin pliis älä sano. Tule sen sijaan radalle katsomaan kun radat aukeaa, vaikka Tattarisuolle.

edit: Voitimme RTR moottereilla myös ne jotka eivät ajaneet sellaisella, vaan esim. SH .28:lla, viimeisessä kisassa kun kaikki koemielessä sallittiin. Todistimme samalla senkin että RTR moottorilla voi voittaa.


Joo hienosti ne menee.
Tarkoitus on vain keskustella. Valitsen moottorin sitten siltä listalta mikä lopullisissa säännöissä on.

Tattarisuolle tulen varmasti katsomaan.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #771 : 05.03.09 - klo: 20.00 »
Ja kun jokaista merkkiä ei ole pakko ostaa täytenä RTR pakettina, vaan on saatavilla ilman sähkölaitteita.

Mika R

  • Vieras
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #772 : 05.03.09 - klo: 20.02 »
Sekin tuli jo mainittua.

Hienoa JL, tule katsomaan ja katsotaan lisää :)


Keskustelu on ok, enkä halua olla hyökkäävä, mutta aiheesta on väännetty kohta vuosi joten ei jaksa kirjoituksessa ottaa enää hienotunteisuutta huomioon jatkuvasti ja teksti ajoittain sen mukaista :)
Toivon että ymmärrät.

Lue läpi myös Kyosho GT1 ja GT2 topikki läpi, siellä on ihan "sikana" tavaraa luettavaksi.

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #773 : 05.03.09 - klo: 20.05 »
Viellä kysyn kuin "ehkä" löysin sh .21 vetostartilla oleva moottori niin kysyn HYVÄSSÄ hengessä että olisko se lailinen kisakone GT luokkaan. Vakio patahan se on ja vetostartilla.
Jerzi

SH-koneet olivat keskustelussa mukana alunperin. Todettiin kuitenkin, että se kuuluu jo astetta kovempaan kategoriaan ja tasapuolisuuden varmistamiseksi päätettiin jättää pois. Jos SH.21 hyväksyttäisiin, silloin myös vastaava .28 pitäisi hyväksyä.

Jos kisassa ajaa krossarikonversiolla, siinä tulee olla listan mukainen hyväksytty moottori. Säännöissä on sanottu, että listaa voi perustellusta syystä muuttaa, vaikkapa kesken kauden, joten eiköhän mennä nyt näillä.

Ei liene tarpeellista avata tätä "Pandoran Lipasta" enempää.


Mitäs veikkaatte, kuinka paljon tehokkaampi tuo SH kone on esim verrattuna mihin tahansa listalla oleviin koneisiin :huh:

Kuin tulkitsen tuon Pekan kirjoitus niin saan sen kuvan että se on joku kisakone malli :shock:
Nyt olis ollut tiedossa hyvät kaupat halvasta koneesta mutta se onkin kisapytty maineessa  :shock:
Jerzi

PS Taas olis ollut mahdollisuus päästä halvalla mukaan :undecided:
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #774 : 05.03.09 - klo: 20.06 »
Noista videoista vielä...
Kyseisissä videoissa ei ole edes HongNor DM-1, DM-1 Spec, Hobaon one seveniä eikä edes IGT2...
Ne kun menee suoralla vielä kovempaa suoraan paketista.
Videoissa näkyvät autot saavuttivat aikalailla samanlaisen suoranopeuden välityksiä muuttamalla, mutta noilla videoilla ei oltu samoissa nopeuksissa kuin viimeisessä kisassa.
Vikassa kisassa rata oli erittäin kylmä eikä pitoa ollut läheskään samanverran kuin videolla...
Silti kierrosajat menivät uusiin lukemiin.
Kesällä tullaan kyseisillä autoilla menemään varmasti niin kovaa että videolla näkyvä "kova" vauhti jää pahasti jalkoihin.
Varsinkin kun niitä renkaita päästään edes ihmettelemään ja hakemaan autoihin muita setuppeja kuin suoraan pahvilaatukosta nostettuna.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #775 : 05.03.09 - klo: 20.08 »
Viellä kysyn kuin "ehkä" löysin sh .21 vetostartilla oleva moottori niin kysyn HYVÄSSÄ hengessä että olisko se lailinen kisakone GT luokkaan. Vakio patahan se on ja vetostartilla.
Jerzi

SH-koneet olivat keskustelussa mukana alunperin. Todettiin kuitenkin, että se kuuluu jo astetta kovempaan kategoriaan ja tasapuolisuuden varmistamiseksi päätettiin jättää pois. Jos SH.21 hyväksyttäisiin, silloin myös vastaava .28 pitäisi hyväksyä.

Jos kisassa ajaa krossarikonversiolla, siinä tulee olla listan mukainen hyväksytty moottori. Säännöissä on sanottu, että listaa voi perustellusta syystä muuttaa, vaikkapa kesken kauden, joten eiköhän mennä nyt näillä.

Ei liene tarpeellista avata tätä "Pandoran Lipasta" enempää.


Mitäs veikkaatte, kuinka paljon tehokkaampi tuo SH kone on esim verrattuna mihin tahansa listalla oleviin koneisiin :huh:

Kuin tulkitsen tuon Pekan kirjoitus niin saan sen kuvan että se on joku kisakone malli :shock:
Nyt olis ollut tiedossa hyvät kaupat halvasta koneesta mutta se onkin kisapytty maineessa  :shock:
Jerzi

PS Taas olis ollut mahdollisuus päästä halvalla mukaan :undecided:

No entäs jos se kyseinen halpa moottori osoittautuu selvästi tehokkaammaksi kuin nyt hyväksytyt...
Kaikkien pitää saada samanlainen... Ja hinta ei sitten varmasti olekkaan sama millä sinä satuit sen saamaan.

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #776 : 05.03.09 - klo: 20.15 »
En tiedä mikä on noitten listalla olevien moottorien tehot mutta eikä tuo sh .21 vetostartti kone ole ihan vakio hässäkkä ja voin siten kuvitella että on teholtaan samaa luokkaa kuin listalla olevat, ja tuskin se mikään ihmeelinen ole kuten tiedät  :shock:
Miksei ole sitten sallittu kaikki .21 ja .28 koneet jossa on vetostartti. Ne eivät ole mitään kisapannu tehollisia koneita. Vai olenko väärässä kuin ei ole koskaan ollut minun autossa kiinni tuollaista konetta.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa Vesku

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #777 : 05.03.09 - klo: 20.22 »
Voin sitten kertoa että narulla oleva SH:n .28  on ainakin tehokkaampi kuin RTR kone
Racers Group Finland
- Contrast - Genius - PMT - Lightscale - SCSm2 - ModellSport - Samba - Tourex

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #778 : 05.03.09 - klo: 20.24 »
Nyt oli puhe sh .21 koneesta :huh:
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #779 : 05.03.09 - klo: 22.05 »
Sinä se Jerzi keksit aina jonkun tekosyyn, että SINUT on taas hyllytetty kisoista.

Viime kesänä oli tämä krossari keskustelu, kun löysit takan reunalta sopivan pelin, mutta kun sillä ei voinut ajaa IGT-luokkaa. Nyt itkit, kun C8-autolla ei saa ajaa GT-luokkaa. Nyt alkaa itku siitä, että SH:n koneella ei saa ajaa. Mitä seuraavaksi?

Yritän olla asian suhteen pitkämielinen ja tasapuolinen, mutta nyt alkaa olla tämän asian suhteen "lepakoita tapulissa". Ei sääntöjä tehdä sen mukaan, kun jollakin sattuu olemaan joku moottorin raato kaapissa. Tämä koskee jerryä ja kaikkia muita yhtälailla. Yrittäkää nyt hyvät herrat ymmärtää, että jokainen joutuu tekemään myönnytyksiä, minä, sinä ja hentunliisa.

Tässä on käyty suurelta osin hyvää ja rakentavaa keskustelua, mutta jättäkää nämä sammakot sinne suuhun, niin kaikki pääsee helpommalla.
Flying Calacucco