Kirjoittaja Aihe: Team Xray T1 Evo2/Raycer/FK/FK05 tietoutta ja keskustelua  (Luettu 94324 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Serpent

  • Vieras
Team Xray T1 Evo2/Raycer/FK/FK05 tietoutta ja keskustelua
« Vastaus #120 : 20.04.04 - klo: 13.48 »
Mitä kannattaa tehdä xrayn evo2 autolle ihan alussa ?
Siis muttaa jotakin... Vai onko siinä asiat niin hyvin ettei tarvitse juuri mitään tehdä ?

Poissa l150040

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
Team Xray T1 Evo2/Raycer/FK/FK05 tietoutta ja keskustelua
« Vastaus #121 : 20.04.04 - klo: 14.02 »
Lainaus käyttäjältä: "Serpent"
Mitä kannattaa tehdä xrayn evo2 autolle ihan alussa ?
Siis muttaa jotakin... Vai onko siinä asiat niin hyvin ettei tarvitse juuri mitään tehdä ?


Riippuu melkoisesti, mikä on se lähtötilanne. Toimenpiteet ovat hieman erilaiset autolle, joka on uusi kokoamaton, koottuna tehdas osilla tehdas säädöissä tai käytetty jossain muussa kunnossa.

Jos yritän jälleen penkoa sieltä rivien välistä jotain, niin "ihan alussa" tarkoittaa, että kyseessä on uusi ja kokoamaton auto. Tällöin kannattaa ehdottomasti aloittaa auton kokoamisesta noudattaen tarkasti ohjeita. Ennen kokoamisen aloittamista voi harkita muutaman "viriosan" asentamista. Eli kannattaa harkita asentaako heti aluksi takasillan, one-way-diffin eteen, pienemmän välityksen hihnapyörät, toiset jouset jne. Oikeastaan auto on todella toimiva jo ilman mitään lisäosia, mutta ehkä voisin kuitenkin harkita kahden ensimmäisen asennusta.

Seuraavaksi autoa pitäisi lähteä säätämään kyseessä olevalle radalle sopivaksi.

Poissa Tatti

  • Veteraani
    • Profiili
Team Xray T1 Evo2/Raycer/FK/FK05 tietoutta ja keskustelua
« Vastaus #122 : 11.06.04 - klo: 15.18 »
Kysymyksiä FK:sta:
Mihinkäs kohtaan noi tukivarret kannattaa FK bulkkeihin laittaa kiinni, alas, keskelle vai ylös?

Mitenkäs toi säätö vaikuttaa ajo-ominaisuuksiin?

Muutenkin kiinnostas säädöt millä nyt alkukesästä on ajettu..

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Team Xray T1 Evo2/Raycer/FK/FK05 tietoutta ja keskustelua
« Vastaus #123 : 13.06.04 - klo: 21.39 »
Tuossa on hyvä kesäsetuppi FK:lle http://www.mytsn.com/setups/setup.asp?sid=2557

Serpent

  • Vieras
Team Xray T1 Evo2/Raycer/FK/FK05 tietoutta ja keskustelua
« Vastaus #124 : 07.07.04 - klo: 15.00 »
Tuotanoin... Ootteko muuten tyytyväisiä xrayn vakio iskareihin?
Itselläni on kaksi iskaria joita olen kokoamassa nyt vielä...
Se natisee ja inisee kun työntää sitä mäntää ylöspäin ? Eli siellä on ilmaa.. Mutta miten sen saisi pois ?
Myös sen olen huomannut että mäntä ei tule itsekseen alas kokonaan... Voitteko vähän kertoa vinkkejä miten saisi sen toimimaan oikein ?!
Nyt purin ihan kasaan iskarit ja kokoan ne uudestaan... Jospa tämä auttaisi   :oops:
Mulla loppuu öljytkin kohta  :|

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Team Xray T1 Evo2/Raycer/FK/FK05 tietoutta ja keskustelua
« Vastaus #125 : 07.07.04 - klo: 16.02 »
Ilmeisesti olet täyttänyt liian hätäisesti nuo iskarit. Sisälle on jäänyt ilmaa ja tämä tietysti aiheuttaa natinaa sekä heikentää iskarin palautuvuutta. Manuaalissa on aika hyvä ohje iskareiden täyttämiseen, eli sitä kun noudattaa niin ei kyllä voi pahasti mennä pieleen.

Ideana kuitenkin se, että ottaa vanhat öljyt pois kokonaan, vetää männän kokonaan ulos. Tämän jälkeen täyttää iskarin ihan piripintaan asti, siten että iskarin reunojen yli vielä muodostuu sellainen kuplamainen pinta. Sen jälkeen liikuttaa RAUHALLISESTI mäntää ylös ja alas. Liikuttamisen aikana männän rei'istä tulee ilmakuplia ja pitää vain yksinkertaisesti odottaa että ne nousee ylös asti. Pumppaamista ja odottamista pitää tehdä niin kauan kunnes ilmakuplia ei enää tule. Männän liike on liian voimakas jos öljyä pääsee "yli reunojen" ulos.

Kun ilmakuplat ovat poissa ja iskari on ihan piripintaan täytetty, niin vetää männän n. puoliväliin ja tämän jälkeen laittaa hatun paikalleen, ehkäpä kiristää sitä muutaman kierrosta. Tässä vaiheessa kun hattu laitetaan "hollilleen" mutta ei vielä kiristetä, niin valuu hieman ylimääräistä öljyä pois. Kun hattu on hollilla niin mäntä vedetään kokonaan alas, jolloinka hattu tiivistyy paikalleen. Lopuksi sitten tietenkin iskari kiristetään.

Kun iskarireita on tehdään niin on hyvin tärkeää että molemmat etu- ja takaiskarit ovat samanlaisia, eli siis kun olet esim. tehnyt etuiskarit molemmat, niin vertaile niitä keskemään painamalla männän sisään ja katsomalla miten ja mihin kohtaan se palautuu, molempien siis pitäisi palautua samaan kohtaan ja samalla nopeudella.

Näillä ohjeilla toivottavasti onnistuu. Itse ainakin olen tällä tapaa tehnyt hyvin onnistuneesti molempiin autoihini iskarit.

Serpent

  • Vieras
Team Xray T1 Evo2/Raycer/FK/FK05 tietoutta ja keskustelua
« Vastaus #126 : 08.07.04 - klo: 13.33 »
Juu täytyy kokeilla... Kiitti neuvosta..
Pumppasin varmaan liian kovaa sitä iskaria niin se ilma ei päässyt pois... Mutta toivottavasti näillä ohjeilla onnistuu

Serpent

  • Vieras
Team Xray T1 Evo2/Raycer/FK/FK05 tietoutta ja keskustelua
« Vastaus #127 : 08.07.04 - klo: 13.37 »
Lainaus käyttäjältä: "Tatti"
Kysymyksiä FK:sta:
Mihinkäs kohtaan noi tukivarret kannattaa FK bulkkeihin laittaa kiinni, alas, keskelle vai ylös?

Mitenkäs toi säätö vaikuttaa ajo-ominaisuuksiin?

Muutenkin kiinnostas säädöt millä nyt alkukesästä on ajettu..



Itse pidän niitä siinä keskellä.. Ja ihan tyytyväinen olen ollut  :roll:

Poissa Tatti

  • Veteraani
    • Profiili
Team Xray T1 Evo2/Raycer/FK/FK05 tietoutta ja keskustelua
« Vastaus #128 : 08.07.04 - klo: 15.53 »
Lainaus käyttäjältä: "Serpent"
Lainaus käyttäjältä: "Tatti"
Kysymyksiä FK:sta:
Mihinkäs kohtaan noi tukivarret kannattaa FK bulkkeihin laittaa kiinni, alas, keskelle vai ylös?

Mitenkäs toi säätö vaikuttaa ajo-ominaisuuksiin?

Muutenkin kiinnostas säädöt millä nyt alkukesästä on ajettu..



Itse pidän niitä siinä keskellä.. Ja ihan tyytyväinen olen ollut  :roll:



Ooksä edes oikeesti ajanut sillä autolla ku kerta iskarit vasta kasauksen alla..  :lol:

Serpent

  • Vieras
Team Xray T1 Evo2/Raycer/FK/FK05 tietoutta ja keskustelua
« Vastaus #129 : 08.07.04 - klo: 20.20 »
Öö? Siis olen ajanut... Mutta nyt kun olen vaihtamassa öljyjä niin ne ei meinaa toimia  :(
Purin äsken ne iskarit ihan kasaan ja putsasin...

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Team Xray T1 Evo2/Raycer/FK/FK05 tietoutta ja keskustelua
« Vastaus #130 : 08.07.04 - klo: 21.25 »
Serpent, oikeasti kannattaa sitten vasta alkaa neuvoa kun on tietämystä josta perusteltuja vastauksia voi laukoa. Xray taitaa olla ensimmäinen oikea touring-autosi, joten neuvominen kannattaa jättää niille jotka oikeasti auton asetuksista jotain ymmärtävät ja tietävät.

Ei millään pahalla tietenkään, mutta on kaikille parasta mikäli foorumissa "jaettava" tieto on oikeaa ja perusteltua. Tietysti keskellä niitä voi pitää ja auto varmasti on ihan ajettava, mutta ennen kuin moista rupeaa muille suosittelemaan, niin olisia varmastikin hyvä ymmärtää kuinka auton käyttäytymiseen vaikuttaa esim. 1 taikka 3 reiän käyttäminen 2:n sijasta. Eikö totta? ;)

Serpent

  • Vieras
Team Xray T1 Evo2/Raycer/FK/FK05 tietoutta ja keskustelua
« Vastaus #131 : 09.07.04 - klo: 09.49 »
Lainaus käyttäjältä: "copter"
Serpent, oikeasti kannattaa sitten vasta alkaa neuvoa kun on tietämystä josta perusteltuja vastauksia voi laukoa. Xray taitaa olla ensimmäinen oikea touring-autosi, joten neuvominen kannattaa jättää niille jotka oikeasti auton asetuksista jotain ymmärtävät ja tietävät.

Ei millään pahalla tietenkään, mutta on kaikille parasta mikäli foorumissa "jaettava" tieto on oikeaa ja perusteltua. Tietysti keskellä niitä voi pitää ja auto varmasti on ihan ajettava, mutta ennen kuin moista rupeaa muille suosittelemaan, niin olisia varmastikin hyvä ymmärtää kuinka auton käyttäytymiseen vaikuttaa esim. 1 taikka 3 reiän käyttäminen 2:n sijasta. Eikö totta? ;)


Juu, siis ei todellakaan kannata mallia ottaa tuosta..
Kyllä nämä kokeneemmat henkilöt osaa enemmän neuvoa  :wink:

Serpent

  • Vieras
Team Xray T1 Evo2/Raycer/FK/FK05 tietoutta ja keskustelua
« Vastaus #132 : 09.07.04 - klo: 17.19 »
Hei huomasin nyt että tuo takahihna hinkkaa moottoria... Mites sen saisi laitettua niin että ei hinkkaisi ? Korjaantuukohan asia hihnan kiristimellä ? Jos jokuvoisi hjelppiä?




Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Team Xray T1 Evo2/Raycer/FK/FK05 tietoutta ja keskustelua
« Vastaus #133 : 09.07.04 - klo: 17.26 »
Kannattaa laskea moottoria laittamalla isompi isoratas ja/tai suurempi pinjoni. Hihnan kiristäminen auttaa myös mutta luulenpa että vika on juuri siinä että moottori on liian ylhäällä.

Serpent

  • Vieras
Team Xray T1 Evo2/Raycer/FK/FK05 tietoutta ja keskustelua
« Vastaus #134 : 09.07.04 - klo: 18.16 »
Lainaus käyttäjältä: "Heuli"
Kannattaa laskea moottoria laittamalla isompi isoratas ja/tai suurempi pinjoni. Hihnan kiristäminen auttaa myös mutta luulenpa että vika on juuri siinä että moottori on liian ylhäällä.


Hmm.. Kuinka suuri rako siinä saa olla maksimissaan että ne hammasrattaan lovet osuvat oikein?

Pinjoni ja isoratas siis... Mulla on ne ihan kiinni toisissaan.. ainakin melkein.

Serpent

  • Vieras
Team Xray T1 Evo2/Raycer/FK/FK05 tietoutta ja keskustelua
« Vastaus #135 : 09.07.04 - klo: 18.20 »
Tässä olisi pari kysymystä...
Miksi FK autossa oli valmiiksi kasatut diffit ja ne alu osat oli kiinni autossa  :?:

Onko ne rasvattu ne diffit valmiiksi? Kannattaako niille tehdä mitään.. Itse en tehnyt  :?

Poissa TJ

  • Jäsen
    • Profiili
Team Xray T1 Evo2/Raycer/FK/FK05 tietoutta ja keskustelua
« Vastaus #136 : 09.07.04 - klo: 19.50 »
Lainaus käyttäjältä: "Serpent"
Tässä olisi pari kysymystä...
Miksi FK autossa oli valmiiksi kasatut diffit ja ne alu osat oli kiinni autossa  :?:

Onko ne rasvattu ne diffit valmiiksi? Kannattaako niille tehdä mitään.. Itse en tehnyt  :?


Diffeille ei tarvi tehdä mitään pitkään aikaan.. toisin kuin jossain muissa merkeissä ;)
Xray / Serpent / Orion / Nosram / Hudy

Serpent

  • Vieras
Team Xray T1 Evo2/Raycer/FK/FK05 tietoutta ja keskustelua
« Vastaus #137 : 10.07.04 - klo: 11.30 »
Lainaus käyttäjältä: "TJ"
Lainaus käyttäjältä: "Serpent"
Tässä olisi pari kysymystä...
Miksi FK autossa oli valmiiksi kasatut diffit ja ne alu osat oli kiinni autossa  :?:

Onko ne rasvattu ne diffit valmiiksi? Kannattaako niille tehdä mitään.. Itse en tehnyt  :?


Diffeille ei tarvi tehdä mitään pitkään aikaan.. toisin kuin jossain muissa merkeissä ;)



No, kiitti tiedosta :)  Kerroppa mistä saisi isompia isorattaita?
Ne hammasrattaat on mulla ihan kiinni toisissaan ... Siis pinjoni ja isoratas.. Että ei ole väljää ollenkaan ..
Mutta huomasin että se takahihna koskettaa sitä moottoria.. Mitä olette itse asialle tehneet? Apuva..

Poissa Tatti

  • Veteraani
    • Profiili
Team Xray T1 Evo2/Raycer/FK/FK05 tietoutta ja keskustelua
« Vastaus #138 : 10.07.04 - klo: 11.50 »
Serpent: Xrayn tehdas ei enää valmista isompaa 96 isoratasta ja ne ovat nyt suomesta loppu. Kyllä se takahihna mullakin koneeseen ottaa, mutta se alapuolihan on löysällä vedon ollessa päällä ja näin ei aiheuta ongelmaa.

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Team Xray T1 Evo2/Raycer/FK/FK05 tietoutta ja keskustelua
« Vastaus #139 : 10.07.04 - klo: 12.02 »
Dänillä ainakin vielä joku hetki sitten oli 96:sta pääratasta edelleen hyllyssä vaikka sen valmistus tehtaalla onkin lopetettu. Kannattanee soittaa ja kysellä. Jos Dänillä ei ole tuota Xrayn 96 pääratasta, niin RC-pisteeltä pitäisi löytyä Assoon tarkoitettu 96 pääratas, joka myöskin sopii Xrayhin ongelmitta.

Serpent, päärattaaan ja pinionin väliin pitää jättää ihan pieni rako, joku ½ milliä voi olla aika lähellä todellisuutta. Käytännössä välin pitää olla niin pieni kuin vain suinkin, mutta silti kuitenkaan pääratas ei saa puristua pinionia vasten koska silloin se kuluu. Vedä pääratas ja pinioni niin lähelle toisiaan kuin vain mahdollista ja pyöritä pääratasta kerran ympäri, tällä tavoin varmistat että ne eivät missään kohtaa ota yhteen koska muovinen pääratas saattaa olla epätasainen ja ½mm heittoja voi ilmetä eri puolilla ratasta.

Poissa jarkkom

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Team Xray T1 Evo2/Raycer/FK/FK05 tietoutta ja keskustelua
« Vastaus #140 : 10.07.04 - klo: 13.00 »
Serpent, kannattaa lukea se auton mukana tullut säätöopas. Siinä selvitetään moni asia.

Käytettäessä normaaleja välityksiä (6,5-7,5) ei hihnan pitäisi ottaa kiinni koneeseen.

EDIT: niin se vetoratas on Kimbroughin tekemä ja vaan paketoitu Xrayn säkkiin, eli tollakin nimellä voi etsiä. Ja ilmankos kestää käyttöä hyvin..
---

Poissa Tatti

  • Veteraani
    • Profiili
Team Xray T1 Evo2/Raycer/FK/FK05 tietoutta ja keskustelua
« Vastaus #141 : 10.07.04 - klo: 13.16 »
jarkkom sis. välitystä pienentävillä hihnapyörillä koneen saa ottamaan hihnaan jo 7 välityksillä.

Ostin 3 viikkoa sitten 96 rattaan ja Kalves sano et viimenen ratas oli mitä niiltä löytyy..  Asson 96/48dp ratasta kannattaa kokella jos sopisi.

Serpent

  • Vieras
Team Xray T1 Evo2/Raycer/FK/FK05 tietoutta ja keskustelua
« Vastaus #142 : 10.07.04 - klo: 15.37 »
Juu...mulla on siinä jokunen väli mutta ei ihan noin iso kuin copter sanoi... onneksi en ole paljoa ajellut vielä.. täytyypä vähän säätää tota.. Kiitti muistutuksesta, unohin sen välin kiireissäni  :oops:

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Team Xray T1 Evo2/Raycer/FK/FK05 tietoutta ja keskustelua
« Vastaus #143 : 10.07.04 - klo: 17.32 »
Tuosta hihnasta vielä sen verran, että se ei haittaa mitään jos hihna hieman "istuu" moottorin päällä silloin kun autolla ei ajeta (=moottori ei pyöri). Kun hihna alkaa pyöriä, niin silloin sen tulee kiristyä sen verran että se ei ota koneeseen kiinni. Päärattailla ja pinioneilla tämän saa tietenkin yleensä haettua kohdilleen, mutta toki myöskin Xrayn tarjoama hihnakiristin korjaa asian. Itse en kuitenkaan ole moista vielä tähän mennessä tarvinnut minkään päärattaan kanssa.

Poissa late

  • Veteraani
    • Profiili
Team Xray T1 Evo2/Raycer/FK/FK05 tietoutta ja keskustelua
« Vastaus #144 : 10.07.04 - klo: 17.53 »
copter, takahihna kiristyy yläpuolelta vedon ollessa päällä, kun taas etuhihna kiristyy alapuolelta.
Eli takahihnan alapuoli löystyy ja siten lepää koneen päällä.
LRP - Ei tulta ilman savua

Serpent

  • Vieras
Team Xray T1 Evo2/Raycer/FK/FK05 tietoutta ja keskustelua
« Vastaus #145 : 10.07.04 - klo: 21.18 »
Mistä noita kiristimiä saa ja paljonko maksaa ?

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Team Xray T1 Evo2/Raycer/FK/FK05 tietoutta ja keskustelua
« Vastaus #146 : 11.07.04 - klo: 01.17 »
#303070 T1 BELT TENSIONER SET on kyseisen palikan osanumero ja "virallinen" nimi. Dantomille kun soittaa niin selviää hinta ja saatavuus, mutta epäilisin hinnan olevan jossain 20-30 EUR paikkeilla (?).

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Team Xray T1 Evo2/Raycer/FK/FK05 tietoutta ja keskustelua
« Vastaus #147 : 11.07.04 - klo: 12.15 »
Eikös tuo hihnankiristäjä ole vain etuhihnalle? Tosin kyllähän ilman sitäkin tulee toimeen loistavasti. Itse olen säätänyt moottorin aina mahdollisimman alas (painopiste mahdollisimman alhaalla, hihna mahdollisimman kaukana koneesta) sopivalla isoratas-pinjoni-yhdistelmällä: esim. matolla lyhyillä radoilla 96/25 ja ulkona pidemmillä radoilla 90/27. Välityshän pysyy lähes samana jos pinjoniin lisää yhden hampaan ja isorattaaseen lisätään 3 hammasta.

Serpent

  • Vieras
Team Xray T1 Evo2/Raycer/FK/FK05 tietoutta ja keskustelua
« Vastaus #148 : 11.07.04 - klo: 18.08 »
Ostin dantomilta kaksi pinjonia... Viri koneelle daniel antoi pienemmän ja stanulle isomman... Muddah.. Haittaako jos se alahihna osuu vähän vaan moottoriin.. Eli ei mitenkään kitkaa aiheuttavasti..

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Team Xray T1 Evo2/Raycer/FK/FK05 tietoutta ja keskustelua
« Vastaus #149 : 11.07.04 - klo: 18.44 »
Ei se haittaa eikä hihnaakaan pitäis saada meneen poikki.