Kirjoittaja Aihe: Team Xray T1 Evo2/Raycer/FK/FK05 tietoutta ja keskustelua  (Luettu 94310 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Henkka

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Team Xray T1 Evo2/Raycer/FK/FK05 tietoutta ja keskustelua
« Vastaus #60 : 10.10.03 - klo: 17.35 »
Autot ovat täysin samoja, eli X-ray tai Xray on sama asia yleensä, jos pikkuautoista puhutaan. Se on vain toi edelle mainittu kirjoitus asu joka vaihtelee...
Schumacher MI4LP / Cougar SV / RCM.fi / JyvSrk

Poissa Cruisaaja

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Team Xray T1 Evo2/Raycer/FK/FK05 tietoutta ja keskustelua
« Vastaus #61 : 10.10.03 - klo: 20.45 »
Joo ja itse tykkään käyttää joskus vaan sitä lyhennettä aidosta ja oikeasta T1 = Terminator ykkönen  :wink:

Muoviautosta puhutaankin sitten Raycer nimellä :roll:
Sponsored by own wallet

Poissa Teppo

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.mx.teamentisetkuskit.com
Team Xray T1 Evo2/Raycer/FK/FK05 tietoutta ja keskustelua
« Vastaus #62 : 13.10.03 - klo: 21.05 »
Itse ajelen tuolla T1R mallilla, se tuntuu olevan hieman helpompi ajaa matolla ja tarjoaa hyvän pidon jopa liukkailla renkailla.
Kumpainenkin auto näyttäisi olevan nopea ehk hieman erituntuinen vain ajaa.

Poissa Lapari

  • Tulokas
    • Profiili
Raycer & LRP VTEC renkaat
« Vastaus #63 : 19.10.03 - klo: 19.44 »
Onko kukaan testannut Raycerilla Mäntsälässä käytettäviä LRP kumeja?

Itselle kun renkaat saan vasta kisa-aamuna niin säätövinkeistä olisi apua.

Siis mihin suuntaan autoa on muutettava ajettaessa LRP kumeilla verrattuna CS27:hin ?

Poissa Cruisaaja

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Team Xray T1 Evo2/Raycer/FK/FK05 tietoutta ja keskustelua
« Vastaus #64 : 19.10.03 - klo: 20.49 »
Ei varmaan kukaan, luulen. Mutta älä Ari huolehdehti vielä niistä säädöistä, koska kun saat renkaat niin sen jälkeen on parit vapaat harkat ekaks ja neljät alkuerät joten aikaa säätöjen hakemiseen on.

Toisaalta onhan meillä Teppo joka varmaan tuolloin kertoo meille sen finaali set-up:n, eikö?
Sponsored by own wallet

Poissa Teppo

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.mx.teamentisetkuskit.com
Team Xray T1 Evo2/Raycer/FK/FK05 tietoutta ja keskustelua
« Vastaus #65 : 20.10.03 - klo: 00.11 »
Jeps ainakin torpassa tuntui toimivan ihan perussetuppi noilla LRP renkailla. Mäntsälän matoillahan oli ihan ok pito CS22 renkailla joten niihin verrattuna CS27 on varmaan aika liukas..
Huhujen mukaan Mäntsälän matoilla LRP renkaassa olisi enemmän pitoa joten perussetupilla vaan liikkeelle ja kysymään vinkkiä, eiköhän siellä jokunen nopea Xray radalta löydy ;)

Poissa S.Trzaska

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • Portfolio
Team Xray T1 Evo2/Raycer/FK/FK05 tietoutta ja keskustelua
« Vastaus #66 : 21.10.03 - klo: 19.44 »
Kysyisin vaan että oletteko kokeillut eri ackermannia siitä keskellä olevasta ohjauspalasta? Eli ulommissa rei'issä. Kääntyykö liikaa? Sitä vaan että en muista Xrayn ohella nähneeni autoa jossa olisi niin vähän ackermannia... :?

Poissa Pexi

  • TamUA
    • Profiili
Team Xray T1 Evo2/Raycer/FK/FK05 tietoutta ja keskustelua
« Vastaus #67 : 22.10.03 - klo: 10.36 »
Olen kokeillut sitä joskus ja tuloksena oli liika kääntyminen.

Jos ackermanin mittaa niinkuin se kirjoissa kerrotaan, ei ero muihin autoihin ole merkittävä. Ja tämäkin on yksi säätökohde autossa. Mitä vähemmän ackermania sitä vähemmän etu sisäpyörä "sortaa" mutkassa.
Team XRay

Poissa S.Trzaska

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • Portfolio
Team Xray T1 Evo2/Raycer/FK/FK05 tietoutta ja keskustelua
« Vastaus #68 : 22.10.03 - klo: 17.17 »
Lainaus käyttäjältä: "Pexi"
Olen kokeillut sitä joskus ja tuloksena oli liika kääntyminen.

Jos ackermanin mittaa niinkuin se kirjoissa kerrotaan, ei ero muihin autoihin ole merkittävä. Ja tämäkin on yksi säätökohde autossa. Mitä vähemmän ackermania sitä vähemmän etu sisäpyörä "sortaa" mutkassa.

Mutkassa sisemmät pyörät kulkevat lyhyemmän matkan, siten niiden on käännyttävä enemmän (Ackermann) jos niiden halutaan osoittavan menosuuntaan.
Mutta mutkissa kuten sanoit renkaat sortavat, evätkä näin osoita menosuuntaan.  :roll: Eli auto ei käänny niin tiukasti kuin pyörät, jolloin "oikealla" ackermanilla sisempi pyörä tosiaan sortaa enemmän. Siis jos pyörien halutaan sortavan yhtä paljon (niin ettei toinen pyörä turhaan laahaa) on ackermannia vähennettävä, muttei kokonaan pois, koska silloin taas toinen etupyörä sortaisi enemmän, koska ne osoittavat samaan suuntaan eivätkä poikkea kaarteen suunnasta (sorra) yhtä paljon.
Tosin renkaat sortavat hitaissa mutkissa vähemmän jolloin enempi ackermannia on tarpeen. Tämä tosin on aika hyödytöntä spekulointia, koska kokeilemallahan se selviää että kuinka toimii parhaiten :oops: . Siksi kysyinkin teiltä kokeneemmilta ajajilta ja säätäjiltä sitä.
Miten se muuttaa käyttäytymistä mutkaan sisään, ulos, tiukissa, loivissa, laahaako turhaan?
Jos esim huomaa että auto ois parempi toe-outilla, niin olisiko kätevämpää vaan lisätä ackermannia, sehän ei suorilla jarruttaisi tai hakisi turhaan :mrgreen: ?
Sopisiko enempi ackermannia esim tiukille radoille? Jos ei mutkasta käänny enemmän ackermanin kanssa, niin voisiko silloin asialle jotain tehdä, vai meneekö turhaksi säätöjen sotkemiseksi :oops: ?
Ymmärrän sen ettei mitään säätöjä turhaan laiteta, mutta haluan myös ymmärtää miksi tietyt säädöt toimivat. Sitä kysynkin teiltä joilla oikeata kokemusta on säätämisestä(esim quotaamani hlö :wink: ).

Poissa Pexi

  • TamUA
    • Profiili
Team Xray T1 Evo2/Raycer/FK/FK05 tietoutta ja keskustelua
« Vastaus #69 : 26.10.03 - klo: 17.13 »
Yleensä ei ackermania ei säädetä kisapaikalla vaan testi pyritään tekemään harjoituksissa ja hakemaan se oikea ackermani autoon. Kun lisää ackermania autosta tulee agrassiivisempi ajaa ja täten sopii kyllä tiukoille radoille.
En itse ole säätänyt omasta X raystäni ackermania ollenkaan eli se on vakio mikä kun ohjaus linkit on sisempiin reikiin kiinnitetty.
Team XRay

Poissa l150040

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
Team Xray T1 Evo2/Raycer/FK/FK05 tietoutta ja keskustelua
« Vastaus #70 : 11.11.03 - klo: 09.21 »
Onkohan kenelläkään muulla tapahtunut seuraavaa? Minulla on EVO2:sen takahihna ihan selvästi kiristynyt (yleensähän hihnat venyy). Alkujaan hihna oli sopivan löysä ohjekirjan asetuksessa. Nyt viimeinenkään taka-akselin  säätökohta ei saa takahihnaa tarpeeksi löysäksi, vaan se on liian kireällä. Onko hihna todellakin kutistunut, koska mitään sellaista osaa ei ole vaihdettu, joka voisi mielestäni vaikuttaa hihnan kireyteen. En oikein usko tähän hihnan kutistumiseen, joten voisiko nyt joku kertoa, mitä on oikeasti tapahtunut.

Olisihan minä voinut tietenkin koittaa toista takahihnaa, mutta sellaista ei ollut tähän hätään käytettävissä. Tietenkin olisi hyvä tällainenkin hankkia.

Poissa Henkka

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Team Xray T1 Evo2/Raycer/FK/FK05 tietoutta ja keskustelua
« Vastaus #71 : 11.11.03 - klo: 10.14 »
Lainaus käyttäjältä: "l150040"
Onkohan kenelläkään muulla tapahtunut seuraavaa? Minulla on EVO2:sen takahihna ihan selvästi kiristynyt (yleensähän hihnat venyy). Alkujaan hihna oli sopivan löysä ohjekirjan asetuksessa. Nyt viimeinenkään taka-akselin  säätökohta ei saa takahihnaa tarpeeksi löysäksi, vaan se on liian kireällä. Onko hihna todellakin kutistunut, koska mitään sellaista osaa ei ole vaihdettu, joka voisi mielestäni vaikuttaa hihnan kireyteen. En oikein usko tähän hihnan kutistumiseen, joten voisiko nyt joku kertoa, mitä on oikeasti tapahtunut.

Olisihan minä voinut tietenkin koittaa toista takahihnaa, mutta sellaista ei ollut tähän hätään käytettävissä. Tietenkin olisi hyvä tällainenkin hankkia.


Ei olisi mahdollista että takadiffin rattaan ja sitten yläakselin rattaan väleissä olisi jotain likaa, mattonöyhtää ym. joka voisi tehdä kireemmän tästä. Tämä voisi olla yksi syy asiaan... Tietenkin ku samalla sen remmin joudut ottamaan pois ja jos sinulla on toinen, niin kokeile hammasrattaiden puhistuksen jälkeen että onko edelleenkin toinen kireempi edelleen verrattuna siihen uuteen.
Schumacher MI4LP / Cougar SV / RCM.fi / JyvSrk

Poissa l150040

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
Team Xray T1 Evo2/Raycer/FK/FK05 tietoutta ja keskustelua
« Vastaus #72 : 11.11.03 - klo: 10.24 »
Huolsin juuri auton läpikotoisin, jonka yhteydessä myös yritin selvittää kyseistä ongelmaa. Hihnapyörissä siis ei ole mitään ylimääräistä ja hihna on edelleen päällisin puolin hyvässä kunnossa. Ennen huoltoa ja sen jälkeen hihnan kireys oli yhtä kireä. Niin kuin sanoinkin täytynee koittaa toista hihnaa.

Poissa Teppo

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.mx.teamentisetkuskit.com
Team Xray T1 Evo2/Raycer/FK/FK05 tietoutta ja keskustelua
« Vastaus #73 : 12.11.03 - klo: 21.59 »
Ainoa mieleen tuleva homma olis se että ne holkit ovatkin väärässä asennossa. Muuta järkevää selitystä tuolle ei oikein ole? Itse en kirveelläkään muista kumpaan suuntaan kiristyy enkä ohjeita omista, joten kokeilen aina sopivasti arpomalla suuntaa... :)

Omassa autossani hihna tuntuu aina olevan ennemmin löysällä kuin liian kireällä tosin hihnat yleensä on ajettu useita satoja akullisia ja ne ovat rispaantuneen ja likaisen näköisiä...

Poissa l150040

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
Team Xray T1 Evo2/Raycer/FK/FK05 tietoutta ja keskustelua
« Vastaus #74 : 13.11.03 - klo: 08.24 »
Kiitos yrityksestä, mutta holkkeja on myöskin pyöritetty useasti ja molempiin suuntiin. Tällä hetkellä holkit on siinä löysimmässä asennossa ja hihna on edelleen liian kireällä. Täytynee käydä hakemassa uusi hihna ja kokeilla sillä.

Etuhihna puolestaan on selvästi venynyt, joten sitä voisi jopa kiristääkin.

Poissa Yippo

  • Veteraani
    • Profiili
    • Yippo's EBT statistics page
Team Xray T1 Evo2/Raycer/FK/FK05 tietoutta ja keskustelua
« Vastaus #75 : 13.11.03 - klo: 10.22 »
Kuulostaa kyllä aika oudolta... Kokeile sellaista että päästät kaikki rungon, ylälevyn ja pukkien väliset ruuvit hieman löysälle ja vähän vääntelet autoa eri suuntiin jotta saat mälleissä tulleet tweakit pois ja sitten kiristelet ruuvit varovasti. Etuhihnan kireyteen tuo voi vaikuttaa mutta ei sen ainakaan pitäisi takahihnan kireyttä muuttaa...

Poissa Cruisaaja

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Team Xray T1 Evo2/Raycer/FK/FK05 tietoutta ja keskustelua
« Vastaus #76 : 13.11.03 - klo: 21.03 »
Joo, outo juttu. Omaa T1:stä kun pyörittelen käsissäni niin ihmettelen mistä tuo hihnan kireys voisi johtua?

Itse olen aina tykännyt ajaa melko löysillä hihnoilla että voimansiirto on herkkä. Tiukolla hihnoilla auto hannaa ja laakerit ym. ei tykkää hyvää.

150040: Vaihda autoosi se uusi kapea takahihna ja kokeile sillä.
Sponsored by own wallet

Poissa l150040

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
Team Xray T1 Evo2/Raycer/FK/FK05 tietoutta ja keskustelua
« Vastaus #77 : 14.11.03 - klo: 14.58 »
Kiitos neuvojille!

Vika kuitenkin löytyi hieman yllättävästi. Toinen epäkeskinen taka-akselin laakerinpidin oli vioittunut. Aluksi sitä ei meinannut huomata, mutta tarkemmalla tarkistelulla sen kyllä havaitsi. Vioittunut pala väänsi akselia taaksepäin noin millin verran ehjään verrattuna. Onneksi varastossa oli varalla uusi. Nyt vanha parisataa akullista pyörinyt takahihna on sopivan löysällä, ja saa jatkaa edelleen työtänsä.

Poissa Cruisaaja

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Team Xray T1 Evo2/Raycer/FK/FK05 tietoutta ja keskustelua
« Vastaus #78 : 14.11.03 - klo: 17.53 »
No nyt kun vika on paikallistettu ja korjattu niin huomenna sitten torpalle tositoimiin :wink:
Sponsored by own wallet

Poissa l150040

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
Team Xray T1 Evo2/Raycer/FK/FK05 tietoutta ja keskustelua
« Vastaus #79 : 14.11.03 - klo: 19.37 »
Lainaus käyttäjältä: "Cruisaaja"
No nyt kun vika on paikallistettu ja korjattu niin huomenna sitten torpalle tositoimiin :wink:


Ei viitsisi ajaa täältä Tampereelta asti ja sitä paitsi huominen on muutenkin kiireinen.  :lol:

Poissa Teppo

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.mx.teamentisetkuskit.com
Team Xray T1 Evo2/Raycer/FK/FK05 tietoutta ja keskustelua
« Vastaus #80 : 16.11.03 - klo: 13.17 »
Jeps eli hieman uutta setuppia on kokeiltu perussetupin lisäksi.

Eteen: 27-30w öljy, 2-reikää auki ja vaaleansininen jousi.
Kiinnitys tukivarressa ulompaan ja iskarintuessa keskelle.
Etuvakaaja 1mm, 0 astetta kickup ja 3 astetta caster palat.

Taakse: 30w öljy, 3-reikää ja vaaleansininen jousi.
Kiinnitys tukivarressa keskelle ja iskarintuessa keskelle.
Takaauraus 2,5-3 astetta, 0-antisquattia ja ylemmässä kiinnityksessä. Takalinkki apusillan alemmassa reiässä ja hubin päälle tehty hiilikuitulevyn päällä ulkona.(voin selittää tarkemmin jossei joku ole nähnyt kyseistä palaa)

Ulosjoustot edess 1,5mm ja takana 3,5mm..tästä kun on ollut puhetta että käyttämäni normaali krossiulosjousto ei ole kaikkien muiden mieleen  :wink:

Renkaat cs27, vanne Orion 24mm ja JB-sininen foami.

Enemmän mekaanista pitoa ja nopeampi reagoimaan + vaihtamaan suuntaa. Tämä on siis nimenomaan CS27 renkaille, kunnon renkailla ja pidolla auto varmaankin rollaa kerran kierroksella.

Poissa Cruisaaja

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Team Xray T1 Evo2/Raycer/FK/FK05 tietoutta ja keskustelua
« Vastaus #81 : 16.11.03 - klo: 18.38 »
Tuo lie toimii myös miun T1:ssä?
Sponsored by own wallet

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Team Xray T1 Evo2/Raycer/FK/FK05 tietoutta ja keskustelua
« Vastaus #82 : 16.11.03 - klo: 18.54 »
Tänään lähdin aikalailla samanlaisella setupilla liikkeelle kuin Teppo, ainoana erona edessä 30 wt öljy ja sininen jousi. LRP:n renkailla ajaessa auto oli hieman liian agressiivinen, joten laitoin taakse vaaleansinisten tilalle valkoiset jouset. Sillä yhdistelmällä ja LRP:n renkailla oli hyvä ajaa, ens viikolla testiin CS:n renkaat...

Poissa Cruisaaja

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Team Xray T1 Evo2/Raycer/FK/FK05 tietoutta ja keskustelua
« Vastaus #83 : 16.11.03 - klo: 21.18 »
Ajatko hemuli Raycerillä vai Evolla?
Sponsored by own wallet

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Team Xray T1 Evo2/Raycer/FK/FK05 tietoutta ja keskustelua
« Vastaus #84 : 17.11.03 - klo: 09.34 »
Plastic is better  :wink:

Poissa jtp

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Team Xray T1 Evo2/Raycer/FK/FK05 tietoutta ja keskustelua
« Vastaus #85 : 28.11.03 - klo: 21.37 »
Nonii nyt on T1R kasattu ja ensimmäiset metrit ajettu ja todettu, että olohuone on hieman liian pieni ko autolle :shock: Tarvinnee odottaa sunnuntain reeneihin ennenkuin alkaa säätöihin koskemaan, kun ei ihan päässyt jyvälle mitä pitäisi muuttaa.;) Ja vielä vinkkinä muille olohuone testaajille niin solukumi renkaat pitää laminaatti lattialla paremmin kuin cs-27 :lol:

Poissa Teppo

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.mx.teamentisetkuskit.com
Team Xray T1 Evo2/Raycer/FK/FK05 tietoutta ja keskustelua
« Vastaus #86 : 11.12.03 - klo: 23.31 »
Jos sattuu liikkumaan torpan suunnalla lauantaina kandee poikkee kyselemään ja kattelemaan Xray säätöjä, pitäs olla vahvistuksia ihan "ulkomailta" asti  :wink:

Poissa TJ

  • Jäsen
    • Profiili
Team Xray T1 Evo2/Raycer/FK/FK05 tietoutta ja keskustelua
« Vastaus #87 : 12.12.03 - klo: 08.56 »
Lainaus käyttäjältä: "Teppo"
Jos sattuu liikkumaan torpan suunnalla lauantaina kandee poikkee kyselemään ja kattelemaan Xray säätöjä, pitäs olla vahvistuksia ihan "ulkomailta" asti  :wink:


Ja Teppo ei tarkoita nyt Espoota :wink:
Xray / Serpent / Orion / Nosram / Hudy

Poissa Teppo

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.mx.teamentisetkuskit.com
Team Xray T1 Evo2/Raycer/FK/FK05 tietoutta ja keskustelua
« Vastaus #88 : 13.12.03 - klo: 20.56 »
Tuolla on muutamia kuvia torpan treeneistä...
Edellisiin kisoihin verrattuna ajettiin ihan eri kierroksille tulokset  8)

Kuvat:
http://koti.welho.com/tkauppin/Koppa/Torppa/

kuvat lähtee pois täs jokupäivä.. Heulilla videoita tulossa nettiin myös.

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Team Xray T1 Evo2/Raycer/FK/FK05 tietoutta ja keskustelua
« Vastaus #89 : 13.12.03 - klo: 21.59 »
Videoita löytyy osoitteesta: http://www.kolumbus.fi/heuli/kuvia/

Oma T1R autoni toimi lähes vakiona erinomaisesti. Edessä oli siniset jouset, 35 wt öljy, 3 reikää. Takana oli valkoiset jouset, 30 wt öljy, 3 reikää. -> http://koti.welho.com/tkauppin/Koppa/Torppa/IMG_3237.jpg