Olen kokeillut sitä joskus ja tuloksena oli liika kääntyminen.
Jos ackermanin mittaa niinkuin se kirjoissa kerrotaan, ei ero muihin autoihin ole merkittävä. Ja tämäkin on yksi säätökohde autossa. Mitä vähemmän ackermania sitä vähemmän etu sisäpyörä "sortaa" mutkassa.
Mutkassa sisemmät pyörät kulkevat lyhyemmän matkan, siten niiden on käännyttävä enemmän (Ackermann) jos niiden halutaan osoittavan menosuuntaan.
Mutta mutkissa kuten sanoit renkaat sortavat, evätkä näin osoita menosuuntaan.
Eli auto ei käänny niin tiukasti kuin pyörät, jolloin "oikealla" ackermanilla sisempi pyörä tosiaan sortaa enemmän. Siis jos pyörien halutaan sortavan yhtä paljon (niin ettei toinen pyörä turhaan laahaa) on ackermannia vähennettävä, muttei kokonaan pois, koska silloin taas toinen etupyörä sortaisi enemmän, koska ne osoittavat samaan suuntaan eivätkä poikkea kaarteen suunnasta (sorra) yhtä paljon.
Tosin renkaat sortavat hitaissa mutkissa vähemmän jolloin enempi ackermannia on tarpeen. Tämä tosin on aika hyödytöntä spekulointia, koska kokeilemallahan se selviää että kuinka toimii parhaiten :oops: . Siksi kysyinkin teiltä kokeneemmilta ajajilta ja säätäjiltä sitä.
Miten se muuttaa käyttäytymistä mutkaan sisään, ulos, tiukissa, loivissa, laahaako turhaan?
Jos esim huomaa että auto ois parempi toe-outilla, niin olisiko kätevämpää vaan lisätä ackermannia, sehän ei suorilla jarruttaisi tai hakisi turhaan :mrgreen: ?
Sopisiko enempi ackermannia esim tiukille radoille? Jos ei mutkasta käänny enemmän ackermanin kanssa, niin voisiko silloin asialle jotain tehdä, vai meneekö turhaksi säätöjen sotkemiseksi :oops: ?
Ymmärrän sen ettei mitään säätöjä turhaan laiteta, mutta haluan myös ymmärtää miksi tietyt säädöt toimivat. Sitä kysynkin teiltä joilla oikeata kokemusta on säätämisestä(esim quotaamani hlö
).