Tässä nyt hieman sitä eilen mainitsemaani rapsaa. Kisoihin lähdettiin torstaina koneella myöhään viimeisellä mahdollisella lennolla. Perillä Kööpenhaminassa oltiin klo 22 tietämillä ja siitä sitten vielä vuokra-autolla Kuusisten kanssa Odenseen sellaiset pari tuntia ajeltiin. Kaikeksi harmiksi totesimme, että matkan varrelta ei löytynyt yhtään avoinna olevaa Mäkkäriä, vaan jouduimme ruokitsemaan itsemme Statiolin hodareilla. Ihan hyvin tuossa vaiheessa nekin maistuivat. Perille päästiin ja hotellille ottamaan pikaiset nokoset.
Aamulla oli aikainen lähtö radalle, koska emme olleet vielä ilmoittautuneet kisoihin. Ovet aukesivat klo 07, joten siis siihen aikaan piti olla paikalla. Hotellilta lähtö n. varttia aikaisemmin, joten unta ei huimasti kerennyt kerääntymään. Sisälle päästiin, ilmoittautuminen onnistui melko surutta sekä mekkausalueelta pöydät saatiin. Eikun vain laittamaan kalustoa kuntoon ensimmäistä treeniä varten. Ohjelmassa oli perjantaina 4 eräharjoitusta ja sen jälkeen 1 alkuerä. Lauantaina ajettiin loput 4 kpl alkueriä ja sunnuntaina 3 x finaalit. Harjoituksissa ja alkuerissä minut oli sijoitettu erään 7 (12 oli nopein erä).
Ensimmäinen treeni oli melko järkyttävä. Matot olivat täysin bränikät ja haettu varmaan jostain säästötalo Robin Hoodin alennusmyynnistä. Pitoa ei tässä vaiheessa oletettukaan olevan, mutta matosta irtoavat nukan määrä oli aivan uskomaton. Ylempänä tässä ketjussa on Henkan laittama kuva autosta jossa on nukkaa, mutta siis tuo on myöhemmästä vaiheesta. Ensimmäisen harjoituksen jälkeen kun otin auton radalta ja korin pois, niin korin alla oli niin paljon nukkaa kuin vain sinne mahtui. Pohjalevystä auton korin kattoon saakka oli ”täytemassaa”. Sweet! Tämä tarkoittaa siis laakereiden huoltoa ja auton puhdistusta. Ensimmäisen treenin jälkeen kuitenkin oli ihan hyvä fiilis profiilista vaikka radalla todella liukasta olikin. Samalla tuli huomattua että muut kuskit erässäni olivat todella paljon hitaampia.
Toinen harjoitus meni myös ilman suurempia ongelmia. Nukkaa ei kerääntynyt enää niin paljoa, mutta kuitenkin ihan riittävästi. Pitoa ei radalla ollut vieläkään oikein, mutta kyllä harjoitus ajoi asiansa. Muut autot edelleen paljon hitaampia.
Kolmanteen treeniin vaihdoin toiset kisarenkaat jo sisäänajoa varten paikoilleen ja tästä erästä otettiin myös aikaa. Harjoitus meni ongelmitta ja autoni oli aikojen perusteilla nopein omassa erässä. Seuraavaksi nopein auto oli 0,5 sekuntia hitaampi per kierros. Alkuerien kannalta tämä ei ollut kovinkaan hyvä juttu, koska hyvän tuloksen ajaminen jatkuvassa ruuhkassa on melko haastavaa. Nukkaa kerääntyi edelleen.
Neljänteen ja viimeiseen erään vaihdoin toiset kisarenkaat sisään (2 settiä sallittu) sisäänajoa varten. Pitoa alkoi rataan kerääntymään ja profiili alkoi olemaan jo melko tuttu. Tulos myötäili edellistä harjoitusta, eli n. 0,5 sekuntia eroa seuraavaksi nopeimpaan autoon per kierros ja kokonaistuloksessa 1 kierros.
Viimeisen treenin jälkeen oli hieman enemmän aikaa viimeiseen alkuerään, joten katsoin kaikki paikat huolella lävitse ja laitoin auton iskuun ensimmäistä alkuerää varten. Jokaisen erän välissä harkoituksissa oli saanut purkaa koko voimansiirron nukan poistoa varten ja tarkistaa laakerit. Laakereita oli nukan takia tainnut mennä tässä vaiheessa n. 5 kpl rikki. Treenien perusteella vauhtini riittäisi top 10 sisään, eli siis olin varsin positiivisesti yllättynyt. Olin ennen kisoja asettanut tavoitteeksi kisassa B-finaaliin pääsemisen, mutta treenien perusteella myös A-finaali oli varsin mahdollinen. Toki se edellyttäisi kolmea hyvää tulosta (3/5 tulosta laskettiin alkueristä) ja tilan saantia alkuerin aikana muilta kuskeilta. Sinänsä en nähnyt tässä ongelmaa, koska vaikka erässä oli huomattavasti hitaampia kuskeja, niin tilan anto oli varsin herrasmiesmäistä ja mitään kolinoita tms torppailua ei esiintynyt.
Tuli ensimmäisen alkuerän aika. Kaikki näytti varsin hyvältä tässä vaiheessa. Autoni oli erässä numero 1, joka tarkoitti että pääsen lähtemään ensimmäisenä. Auto radalle, ajoin auton lähtöpaikalla ja kaikki tuntui varsin hyvältä sisäänajokierroksella. Pitoa oli ja auto kääntyi vakaasti. Lähtö tapahtuu ja autoni numero kuulutettiin. Lähdin liikkeelle ilman ongelmia ja kurvailin ekan kierroksen mutkia tyytyväisenä kun kaikki toimi ongelmitta. Kuitenkin kuin taivaalta autoni sammui ensimmäisellä kierroksella pääsuoralle. Ohjaus ja kaasu ei reagoinut millään tapaa. Onneksi valpas nostaja tajusi tilanteen ja kerkesi nostamaan autoni pois pääsuoralta ennen seuraavan auton tulemista. Jouduin keskeyttämään ensimmäisen alkuerän siis tämän takia ja korokkeella paine alkoi hieman korota päähän, mutta noh siinä sitä sitten seistiin korokkeella katsoen muiden ajoa. Muut tekivät ajonsa ja ainut asia jolle hieman pystyin hymyilemään oli se fakta, että minun ei tarvitse putsata autoa ja käydä kaikkia laakereita lävitse.
Ajon jälkeen tutkin varikolla ongelmaa ja en keksinyt mitään syytä tälle ongelmalle. Varmuuden vuoksi vaihdoin autoon vastarin, joka tuntui todennäköisimmältä lähteeltä tälle ongelmalle. Ajoin 2.4GHz järjestelmällä, jonka kanssa mitään ongelmia ei minulla ole aikaisemmin esiintynyt. Päivä oli pulkassa ja putsasin autosta pienet nukat pois, tarkistin säädöt, tein iskarit ja diffin uusiksi seuraavaa päivää varten ja jäin katselemaan muiden ajoa. Lopulta sitten lähdettiin syömään ja hotellille valmistautumaan seuraavaan päivään. Uni ei meinannut tulla, mutta onneksi hotellila näkyi BBC, joten brittitoimittajien monotoninen ääni sitten lopuksi vaivutti minut uneen hyvin nopeasti (takuuvarma kikka ainakin minulle).
Seuraavana päivänä oli vuorossa loput 4 alkuerää. Alla oli yksi keskeytys, joten tänään oli pakko onnistua 3 erässä. Yhdessä oli varaa mokailla jotain, mutta se ei ollut tietenkään tavoite. Edellisen päivän alkuerä harmitti hieman, mutta ei niinkään tulos vaan se, että joutuisin lähtemään viimeisenä liikenteeseen ja puikkelehtimaan heti alussa kaiken liikenteen ohitse, joka tietysti maksaa aina aikaa hieman.
Toinen alkuerä alkoi ja kaikki oli jälleen hyvin. Hieman jännitystä korokkeella, mutta siitäkin päästiin eroon sisäänajokierroksen aikana. Ajoin auton lähtöpaikalle ja odottelin lähtövuoroani. Muut lähtivät ja lopuksi tuli myös minun vuoro. Odotin hetken (n. 5 sek) ja lähdin vasta sitten liikenteeseen, jotta saisin alkuun hieman tyhjää rataa eteeni (autot lähetettiin melko nopeasti joten oli tilaa odotella hetken aikaa). Tämän jälkeen starttasin ja kaikki näytti taas hyvältä. Auto toimi ja ajelin mutkia rauhallisesti ekalla kierroksella. 2 mutkaa ennen edellisen alkuerän keskeytyspaikkaa autoni hyytyi jälleen. Uskomatonta mietin. Ohjaus kuitenkin pelitti, mutta kaasu ei toiminut. Tämä ei ollut todellakaan hyvä juttu. Katselin jälleen vierestä muiden ajoa ja tietysti pienoinen **tutus alkoi nousemaan päähän kun mietti että jäljellä on 3 erää ja niissä pitäisi ajaa 3 hyvää tulosta. Epäonnistuminen seuraavissa alkuerissä mistä tahansa syystä tarkoittaisi että kisat olisivat omalta osalta ohitse. Kävin hakemassa auton katsastuksesta ja aloin etsimään syytä keskeytykseen. Vika löytyi nopeasti. Pinioni oli menny rikki. Uskomatonta huonoa tuuria (taikka tekemistä) kyllä. En muista milloin olisin autosta ajamalla rikkonut pinionin. Olin vielä ennen erän alkuä tarkistanut pinionin kiinnityksen että se oli kunnolla paikoillaan ja kireällä jne. Ilmeisesti pinionin ruuvin kierre oli korkannu kun hieman rasitusta oli kohdistunut siihen.
Noh eipähän tullut nukkaa pahemmin autoon. Kävin hankkimassa uuden pinionin ja kävin auton lävitse sekä rakentelin sen uudestaan tutkien kaikki paikan. Vaikka nukkaa ei ollut kerääntynyt, niin kävin silti laakerit lävitse koska nyt ei ollut enää mitään varaa virheisiin kun oli pakko ajaa lopuista alkueristä kaikista hyvä tulos.
Tuli kolmannen alkuerän aika ja ajelin sisäänajokierroksen ja sitten lähtöpaikalle. Taktiikka oli sama, eli siis viimeisenä lähdetään ja sitten odotellaan hetki jotta tulee tyhjää ja ajetaan lujaa 5 minuuttia. Muut autot lähtivät ja odotin hetken, painoin lopulta kaasua ja sitten yllätys yllätys.. MITÄÄN EI TAPAHTUNUT. Auto vain jäi paikalleen ja oli täysin kuollut. Paniikissa siinä sitten resetoin radion ja Simo alhaalla, joka oli autoa ollut laittamassa, niin myös käytti autosta virrat ja laittoi sen takaisin matolle. Sähköt toimivat tämän jälkeen ja pääsin luojan kiitos lähtemään liikkeelle. Muutama auto kerkesi jo mennä ohitseni ja jouduin lähtemään yhden kierroksen perästä, joten nyt vain piti ajaa sitten lujaa ja toivoa että kilpailun johto ei mitätöi tulostani sen takia, että lähdin kierroksen liian myöhään liikkeelle. Lähdin ajamaan ihan hyvää vauhtia. Auto toimi hyvin, mutta olin itse ymmärrettävästi todella hermostunut ja ajaminen oli hieman hätäistä. Ei tarpeeksi pehmeää, vaan hieman kulmikasta. Tilaa radalla tuli ihan siedettävästi ottaen huomioon, että edellisissä alkuerissä en tulosta ajanut laisinkaan. Ajelin ajoni loppuun ilman mitään suurempia ongelmia. Jotain pientä kolinaa tms taisi olla keskellä erää, mutta ei mitään suurempaa. Tulos oli ihan OK vaikkei nyt ihan paras mahdollinen. Eräkierroksen jälkeen kävin katsomassa, että tulos oli tällä kierroksella 18. nopein. Ei ihan tyydyttänyt, mutta ei auttanut valittaa. Pääasia että edes joku tulos saatiin taululle. Tässä vaiheessa oikeastaan jo tiesin, että A-finaali on käytännössä mahdoton saavuttaa ja lähdin suuntaamaan katseeni alkuperäisiin tavoitteeseen eli B-finaaliin.
Seuraavassa (toiseksi viimeisessä) alkuerässä minut oli nostettu lähtölistan kärkeen, joka oli hyvä asia. Kuitenkin edellisen erän alussa ollut radiohäiriö oli pakko selvittää. Vastarin olin jo aikaisemmin vaihtanut, joten ilmeisesti ongelma oli modulissa. Hetken aikaa tätä mietiskelin ja keskustelin muutaman tahon kanssa. Päädyin heivaamaan 2.4GHz järjestelmän pois ja siirtymään traditionaalisiin kiteisiin. Moduli, vastari ja kiteet oli minulla pakattuna mukaan, mutta hieman epäilin oman vastarini toimintaa, joten kävin Christeriltä kyselemässä josko hänellä olisi lainata minulle ”varmasti toimivaa”. Tämän seurauksena Olli ojensi täysin uuden modulin ja vastarin, joita hän vaati minua käyttämään. Mekkasin vastarin paikoilleen, vaihdoin modulin radioon ja kävin ilmoittamassa kiteen vaihdosta. Tässä samalla yhteydessä isompi kokonaisuus alkoi hahmottumaan. Näin eräni kidelistan, jossa jokaisella kuljettajalla (10 kpl) oli 2.4GHz järjestelmä. Osalla myös Futaba, joka tarkoitti sitä että mitä todennäköisimmin ongelmani johtuivat tästä. Vaihdoin siis kiteisiin, jonka seurauksena jouduin myös tekemään antennille hieman uutta koloa koriin. Erätauolla kerkesin ohjelmoimaan noparin uusiksi ja tarkistamaan ohjauksen uudella vastarilla.
Lähdettiin ajamaan 4 alkuerää ja heti sisäänajokierroksella fiilis oli hyvä. Lähtöpaikka oli kohdillaan ja mystiset radio-ongelmat pitäisi olla korjattuna. Ei muuta kuin liikkeelle. Lähdettiin ajamaan ja kaikki sujui hyvin. Ajoni oli heti paljon rennompaa ja pehmeämpää. Tilaa tuli ja omia virheitä ei myöskään pahemmin tullut. Päästiin maaliin ja tulos oli hyvä. Lopuksi olin tällä kierroksella 10. nopein. Vielä tarvittaisiin yksi hyvä tulos lisää ja B-finaalipaikka olisi varma. Laskeskelin että jos A-finaaliin tekisi mieli, niin vikasta rundista olisi pitänyt ajaa TQ ja silloinkin finaaliin pääseminen olisi ollut todella hilkulla.
En tehnyt muutoksuia autoon taikka sen sähköihin. Vakio puhdistukset, tarkistukset jne ja sitten lähdettiin viimeiseen erään. Kaikki meni kuten edellisessäkin. Ei ongelmia, meno rentoa ja tulos ihan hyvä. Muutaman kymmenyksen parempi kuin mitä edellisellä. Hieman enemmän olisi pitänyt parantaa, mutta tämäkin riitti kyllä B-finaalipaikan varmistamiseen. Tulos oli lopuksi tämän kierroksen 11. nopein. Tulokset 18., 10. ja 11. oikeuttivat B-finaalin 6 lähtöruutuun (16. nopein alkuerien jälkeen). Vaikka finaaliin olisi selkeästi ollut mahdollisuus, niin tämä oli kyllä taisteluvoitto alun ongelmien jälkeen. Hieman kävin kääntämässä veistä haavassa ja tutkimassa tuloksia paremmin. Jos olisin ajanut samat tulokset alkueräkierroksilla 1 – 3, niin olisin päässyt finaaliin. Nyt kun ajoin tulokset alkuerissä 3 – 5, niin muut kerkesivät parantaa tasoa sen verran, että pääsivät näillä kierroksilla lujempaa. Noh, turha jossitella. Tämä on kilpailemista ja silloin ongelmiin taikka virheisiin ei pahemmin ole varaa. Vertailin tuloksia ja aikoja, ja näytti siltä että B-finaalissa kuitenkin olisi hyvät mahdollisuudet nousta hieman korkeammalle.
Auto seuraavaksi päiväksi kasaan, eli siis tutkinta, iskarit ja diffi tms kaikki kuntoon ja sitten hotellille suihkuun ja kaupungille hetkeksi ihmettelemään Odensen yöelämää parin mallaspirtelön verran. Hotellille hyvissä ajoin takaisin ja aamuksi sitten kisapaikalle valmistautumaan finaaleihin. Kaikki oli edellisenä päivänä katsottu jo valmiiksi, joten valmistautuminen lähinnä tarkoitti akkujen lataamista ja pitoaineiden laittamista oikeassa ajankohdassa. Auton asetuksiin en ollut koskenut pahemmin tätä ennen, koska kaikki toimi hyvin. Kuitenkin alkuerissä hieman hermostunut ajo laitto ottamaan edestä vähän kääntyvyyttä pois, jotta saisi vakaamman ajon mutkissa.
Ensimmäinen finaali lähti käyntiin ja kaikki lähti rullaamaan ihan kivasti. Lähtö oli melko siisti ja pääsin hyvin liikkeelle. Muutaman kierroksen jälkeen olin noussut kolmannelle sijalle ja olin ihan kärjen kannassa, joten mahdollisuuksia oli. Kuitenkin ajanottolinjan kohdalla olevassa shikaanissa takana ollut auto ajoi konttiin, autoni spinnasi ja kun pääsin takaisin ajolinjalle, niin vielä seuraava auto pamautti kylkeen tms. Taisin tippua melkein viimeiseksi tässä rytinässä. Jatkoin matkaa ja vakaasti sitten ohitellen ja ajaen aloitin uuden nousun. Valitettavasti kuitenkin aika loppui kesken ja tulin maaliin neljäntenä. Hyvä tämäkin oli ottaen huomioon tapahtumat. Auto ei kuitenkaan kärsinyt mitään vaurioita, joten perus huollot jne tarkistukset ja auto oli taas iskussa.
Toisessa finaalissa lähdettiin liikkeelle myös ihan kohtalaisen siististi. Nousin heti ensimmäisillä kierroksilla toiseksi ja kaikki näytti taas hyvältä.Ajelin tällä paikalla muutaman kierroksen, mutta tein sitten virheen ajamalla mollaan ja siinä auto sitten rollasi ympäri. Taisi 1-2 autoa päästä ohitse tässä rytäkässä. Jatkoin ajamista ja jossain vaiheessa finaalia tuli hieman osumaa sitten kierroksella ohitettavan kanssa, jonka seurauksena tipuin sijalle 6-7. Tästä sitten kiukulla vaan ajamaan muita kiinni ja tekemään ohituksia. En enää oikein tiennyt millä sijalla ajan, joten tarkoitus oli mennä niin lujaa kuin mahdollista. Ohittelin muutaman auton ja viimeisen ohitukseni tein viimeisellä kierroksella. Maaliin tultiin niin olin jälleen 4. Seuraava auto oli ihan kontissa kiinni, mutta pääasia että lopputuloksissa kuitenkin takana. Nostovuoron jälkeen tarkistelin hieman tuloksia ja näytti siltä että autot 1 – 3 olivat ajaneet kahdessa finaalissa myös sijoitukset 1 – 3, joten olin kahdella 4. sijalla myös kokonaistilanteessa neljäntenä
Viimeiseen finaaliin sitten lähdin hieman ”jospa nyt menisi putkeen” asenteella, eli tiedossa oli että vauhtia kyllä riittäisi, mutta pitäisi saada ehjä ajo ilman omia virheitä ja ilman osumisia muiden autojen kanssa. Etukäteen jo tiesi, että se tulee olemaan haastavaa. Käytännössä sijoitukset 1 -2 olisi mahdollistanut 3 parhaan joukkoon nousemisen finaaleissa, muuten oleellisinta oli vain pitää huoli siitä että edellisissä finaaleissa sijoituksille 5 – 6 ajaneet kuskit eivät pääse nousemaan paikoille 2 – 3. Tämä ei näyttänyt todennäköiseltä, mutta ainahan kaikki on mahdollista.
Viimeiseen finaaliin lähdettiin ja heti startissa tuli hässäkkää ja jäin lähes letkan viimeiseksi. Lähdin ajamaan muita kiinni ja sijoituksia tuli napsittua ihan kivasti, mutta sitten jossain välissä erää jälleen ajanottolinjan kohdalla joku törttöili minut sivuun ja kaiken kunniaksi autoni jäi maton saumaan kiinni. Oltiin taas letkan viimeisenä. Ajattelin jo että voisi melkein keskeyttää tämän lähdön, koska ei mitään oikein enää ollut saavutettavissa. Lähdin kuitenkin jatkamaan ja vielä kerran sitten sain auton kylkeeni, joten 3 osumaa tuli kerättyä loppujen lopuksi. Lopputuloksissa olin vasta 9. tässä lähdössä. Edellisissä lähdöissä sijoille 9. ja 7. ajanut auto onnistui sukkuloimaan ruuhkassa sijalle 3., joten kokonaistuloksissa kukaan ei kuitenkaan onnistunut parantamaan ohitseni.
Lopputuloksissa siis B-finaalin 4. sija tuli saavutettu ja kokonaistuloksissa sijoitus 14. Muutama sija siis nousua myös finaaleissa, vaikka ajaminen ei siellä niin kaunista ollutkaan. Alkuperäinen tavoite B-finaali tuli siis täytettyä, mutta toki vielä finaaleiden jälkeenkin tippuminen A-finaalista hieman kaivoi mieltä. Tämän pettymyksen kuitenkin paikkasi kahvilan Carlsberg hana. ;)
Kisat oli järjestetty todella hyvin ja fiilis oli loistava. Ainut miinus tuli matoista, joista vielä viimeisessäkin finaalissa irtosi nukkaa. Pito toki oli tässä vaiheessa tullut rataan, joten se ei ollut ongelma. Omien ajojen lisäksi oli mukava katsella oman ja modified –luokan finaaleita, joissa suomalaisedustus oli kohdillaan.
Henry Salmén ajoi todella kauniisti Super Stock luokassa sijoittuen kokonaistuloksissa toiseksi ja Modified luokassa Teemu Leino ajoi kolmanneksi. Myös Christer Andersson ajoi hienosti finaalissa seitsemänneksi parantaen alkueräsijoitusta 3 pykälää.
Suuret kiitokset kaikille kanssamatkustajille ja kisaajille. Ollille ja Christerille kiitokset radioiden lainasta ja tietysti kiitokset Team Corallylle supportista ja seurasta kisapaikalla. Tämä on reissu, joka ehdottomasti kannattaa tehdä myös ensi vuonna. Nyt käännetään hetkeksi katseet Suomen FTT –sarjaan sekä mahdollisesi myöhemmin keväällä pidettävään LRP Masters 2009 –kilpailuun.