Hei... Nyt herätys.
Kysyjä kysyi omaan käyttötarkoitukseen joka on siis radalla ajaminen.
Silloin suositellaan ja varsinkin perustellaan mikä on hyvä jne.
5400 on vähintäänkin hyvä ja mainitsin vain omat "saavutukseni" sen takia että ehkä voidaan tajuta kyseisen moottorin olevan vähintäänkin riittävä jos sillä kisoja voitetaan vastaavilla radoilla kuin kysyjä meinaa ajaa.
Jokainen joka on myös nähnyt minun ajavan pikkuassolla jo vuosia, voi varmasti yhtyä siihen että kulkupuolella ei todellakaan ole mitään ongelmia.
Ja taas jokainen joka on kokeillut assossaan tehokkaampaa konetta on mennyt vain suoralla kovaa, mutta radalla auton hallinta ei ole ollut enää sillä tasolla että pystyisi oikeasti kovia kierrosaikoja ajamaan jne.
En ole sekuntiakaan väittänyt että ainoa järkevä käyttö on kisaaminen, mutta jos radalla ajetaan niin 99% pyrkii ajamaan radalla mahdollisimman kovaa ja kehittämään omaa ajotaitoaan ja harrastusta muutenkin.
Tällöin ei ole fiksua hommata reilusti ylitehokasta moottoria joka kostautuu vaikeana ajettavuutena, osien kestämättömyytenä jne.
Asson diffit on hyvät, mutta järkyttävällä teholla ja varsinkin sisäradalla diffit eivät vain yksinkertaisesti jaksa.
Ylimääräisellä teholla radalla ajaessa kasvaa virheiden määrä, sitäkautta kolarit, sitäkautta osien hajoaminen ja innostuksen hyytyminen jatkuvan ruuvailun ja varaosainvestointejen takia.
Mitä tulee tuohon harrastuksen pilaamiseen niin olet hyvin pihalla tässäkin asiassa.
Senverran lukematonta määrää on tullut autettua radalla ja myös sen ulkopuolella että et osaa edes kuvitella.
Odotetaanpas jonkin aikaa kun HPI-Cen on saanut moottorin hommattua ja sillä käynyt radalla ajamassa... Voisit ihan huviksesi tulla kommentoimaan että autoinko harrastuksessasi, vai pilasinko sen.
Jokainen maalaisjärkeä omaava kyllä tietää kumpi se vastaus on.