Onkos muut vielä testailleet kolmosta, hauska olisi kuulla mielipiteitä ja mihin suuntaan on säätöjä viety?
Omia johtopäätöksiä pienehköltä sisäradalta, jossa pinta laattaa ja medium pito. Lähtötilanne manuaalin setuppi.
Takapää:
*Öljy 35 -> 27,5w (30w toimii hyvällä pidolla ja helle lämmöissä).
*Männän reikä sama 1.7mm, mutta ft flat koneistettu, johon porattu 1.7mm.
*Silver vakaaja.
*Jousi green -> black. Vihreä oli mielestäni turhan lineaarinen. Musta vain napsun löysempi, mutta jonkin verran progressiivisempi.
Keula:
*Öljy 35 -> 32,5w (35w toimii hyvällä pidolla ja helle lämmöissä).
*Mäntä 1,5mm -> 1.6mm ft flat koneistettu
*Accerman yhdellä eteenpäin, JC keskimmäinen.
*Jousi red -> Avid red / (AE blue). Vakio yyber jäykkä medium pidolle. Avid vs. AE; Avid on progressiivisempi ja tuntui kuin oisi luonut pitoa paremmin sekä luonteva ajaa. AE:n harmaata en kokeillut, kun tuntui että sinistä löysemmäksi ei voi mennä. AE:n etujouset tosi lineaarisia ja parasta tuntumaa keulaan en niillä saanut... Avidin purple pitää vielä testata kun niitä saan, ne ovat pykälän rediä jäykemmat.
Diffit:
*Etu 5k tuntuu hyvälle (ulkona tai high pidolla luultavasti 7,5-10k hyvä)
*Taka 5k tuntuu hyvälle (ulkona tai high pidolla luultavasti 7,5-10k hyvä)
*keski 60k -> (100k). 60k oli hankala ajaa tai varsinkin jarruttaa, irrotti liikaa perää sekä kiihdyttäessä ehkä vähän laiska. 100k helppo ajaa kaikin puolin ja lähtee räjähtävästi, mutta voisi kaivata pikkasen vikkelyyttä, joten meinasin tehdä seoksen 85-90k ja testata
Kolmonen saanut taas peliaikaa ja keski diffin asetuksia tullut testailtua. Hieman yllätyksenä tuli se, että kuinka merkittävä tuo yksi muutos on auton balanssiin. Mielestäni mikään muu yksittäinen muutos ei vaikuta läheskään niin paljon balanssiin kuin tuon keski diffin muutaminen.
Kokeilin tehdä seoksia noista AE:n öljyistä ja siitä ei tullut oikein mitään järkevää aikaiseksi... No sitten oli kokeiltava UR:n öljyjä joita löytyy esim. 60k, 70k, 80k, 90k, 100k ja 150k. Noiden pitäisi olla suhteellisen lähellä AE:n öljyjä jäykkyydeltään, jos jompaan kumpaan suuntaan, niin sanoisin että ihan ilman ohueasti notkeampia... Pakista löytyi 80k ja 90k, joten vaihdoin AE 100k -> UR 90k. Vaikutus oli mieluisa ja sain sitä vikkelyyttä lisää ilman huomattavaa kiihtyvyyden huonontumista sekä balanssi oli vielä parempi kuin aikaisemmin. Balanssi oli itseasiassa aika täydellinen, nimittäin thorttle/drag brake/brake vaihtelussa auto ei alkanut aliohjaamaan tai yliohjaamaan vaan suoritti sitä mitä pitikin.
Auton sai myös neulansilmässä hallitusti jarrulla "heitettyä", niin että pito säilyi ja siitä pystyi luotettavasti kiihdyttämään viereiseen hyppyriin... Itse käytän aika reilusti automaattijarrua periaatteella, että auto ei saa rullata hetkeäkään radalla, vaan aina on joko vetoa tai jarrutusta. Tästä syystä kiinnitän paljon huomiota auton käyttäytymiseen jarrutustilanteessa, kun välillä menen jopa mutkan sisään automaattijarrulla tai jarrulla, jossa vaihdan vedolle... Jos balanssi ei ole kohdillaan, niin ajo vaikeaa ja tökkivää. Säätimen drag braken olen ohittanut ja säädän tätä Ko Propon radiosta, jolloin se toimii säätimen varsinaisen jarrun alueella ja saa hyödynnettyä kierrosluvun mukaan muuttuvan jarrutehon myös drag brakessa
Kuulostaa ehkä turhankin hyvältä ja mainos puheelta, mutta noin tuo nyt toimii noissa olosuhteissa. Tästä päästäänkin näppärästi siihen, että tulevaisuudessa tulen varmaan tekemään useamman keski diffin esim. 80k, 90k ja 100k. Syynä tähän, että pidon muuttuessa eri olosuhteissa myös balanssi muuttuu ja tuon hienosäädöllä on helppo hakea se takaisin kohdalleen, varsinkin kun peruslähtökohta löytynyt. Öljynvaihto noin jäykillä litkuilla hieman työläs kesken ajojen... Kova pitoisille radoille (mini pin + matto) hihasta ravistettuna sopiva öljy voisi löytyä 100-200k välistä...
Keski diffiin vielä semmone tipsi, että teflon rasvalla saa sen hyvin tiivistettyä, kun mulla tuppasi vähän vuotamaan. Etu ja taka diffi ei vuoda jämäköiden vastinpintojen ansiosta...
Bumb steerinkiä tullut myös vähän säädettyä, kun se ei ollut JC:n aluminum steering bellcrankin jäljiltä ihan kohdillaan. Tuossa tulee mukana 4mm shimmejä, jotka pyydetään kaikki laittamaan. Muutin niin, että laitoin hiilarilevyyn 2mm+0,030`ja ohjauspalaan eli linkin ulkopäähän 0,030´.
Testattavaa olisi vielä: etudiffi 5k->7k, musta etuvakaaja, etu Avidin purple jousi ja takana Avidin jouset white ja yellow. Jännä nähä...
Kertokaahan nyt muutkin kokemuksia!!