Kirjoittaja Aihe: O.S. max 12 cv käyntihäiriöt  (Luettu 2461 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa chrisrose

  • TamUA
    • Profiili
O.S. max 12 cv käyntihäiriöt
« : 13.07.09 - klo: 00.29 »
Minulla on tuollainen Losi NXT lelu melkein 10 v. takaa. Sillä on ajettu max 30 tankillista. Moottori on käyttäytynyt omituisesti alusta lähtien. Auto on maannut ties missä monia vuosia ja nyt purin sen ja kasasin uudestaan. Kaasarissa ei näkynyt mitään ihmeellistä, ei rikkinäisiä o-renkaita tms. Ei tunnu vuotavan mistään, kun paineletkuun puhaltelee. Kuumana konetta pyöritellessä puristuksia tuntuisi olevan riittävästi. Käytän starttiboxia. Paineletkua olen kokeillut kahdessa eri paikassa änkkärissä. Poltoaineena on 16% nitrolla maustettua Dantomin sekoitetta. Tietysti pirun vanhaa sellaista, mutta ekoja kertoja autolla ajeltaessa aine ei ollut vanhaa ja oireet olivat samanlaisia.

Oireet: Kylmänä moottori käynnistyy hyvin ja toimii hyvin. Vajaan tankillisen jälkeen oireet yleensä alkavat. Moottori sammuu tyhjäkäynniltä lähdettäessä. Kun konetta käynnistää lämpöisenä niin se ei käynnisty muuten kuin kaasun kanssa, tai jos käynnistyykin tyhjäkäynnillä, niin sammuu melkein heti.

Outoja huomioita: Kun auto oli seissyt ja polttoainetankki oli tyhjennetty, kaikki paikat oli kuivana, mukaanlukien tankki ja letku kaasariin. Pistin polttoainetta tankkiin, pyöritin starttiboxilla konetta, kaasu auki, tulppa ei ollut paikoillaan ja tukin sormella änkkärin. Mutta kone ei vain imenyt ainetta kaasariin. Puhalsin paineletkuun ja johan alkoi ainetta suihkuta tulpan reiästä. Tulppa kiinni ja pieni tökkäus starttiboxilla ja heti alkoi pöristä.

Outoja huomioita 2: Kun tyhjäkäynnin seosta tai pääneulaa säätää, muutokset koneen käynnissä ovat hyvin huomaamattomia. Olen tottunut 3,5 cm3 koneiden kanssa, että kumman tahansa neulan säädöt kuulee selvästi. Esim. tyhjäkäynnin neulan ollessa rikkaalla, pitkän tyhjäkäynnin jälkeen konee kerää kierroksia hitaasti ja räkäisesti. Samalla polttoainetta suihkuaa änkkäristä. Kun tyhjäkäynti on laihalla, kaasua vedettäessä kone "jodlaa" tai "mooaa". En muista tälläistä ääntä saaneeni tästä koneesta irti muulloin, kuin polttoaineen loppuessa. Yleensä käynti loppuu kuin veitsellä leikaten. Kun ossi on seissyt pitempään tyhjäkäynnillä, kaasulla se säntää raivokkaasti ja silti polttoainetta suihkuaa putkesta!!?? Ossin pääneulaa saa ruuvailla edes taikaisin ja suurtakaan muutosta en huomaa käynnissä. Mitenkään raivokkaasti se ei kuitenkaan kerää kierroksia ilman vastustakaan. Ainakin olen tottunut, että 3.5 cm3 ratakoneet vinkuu (=kiertää) ihan sairaasti ilman kuormaa.

En ole aivan noviisi, olen kisannut ratapolttiksilla, tosin 20 v. sitten, joten toivon vähän kokeneempien apua. Koska aikaa on kulunut edellisistä koitoksista ja olen tottunut säätämään 3.5 cm3 moottoria, saattaa tietysti olla kyse alkeellisestakin mokasta.
« Viimeksi muokattu: 20.07.09 - klo: 00.51 kirjoittanut chrisrose »

Poissa chrisrose

  • TamUA
    • Profiili
Vs: O.S. max 21 cv käyntihäiriöt
« Vastaus #1 : 13.07.09 - klo: 00.38 »
Olen ihmetellyt myös ilmakuplia kaasarin letkussa. Niitä kun tuntuu olevan aina, enemmän tai vähemmän!!??

Poissa ToBy1

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: O.S. max 21 cv käyntihäiriöt
« Vastaus #2 : 13.07.09 - klo: 00.46 »
Jos letkussa on ilmakuplia, niin letku vuotaa jostain.

Poissa chrisrose

  • TamUA
    • Profiili
Vs: O.S. max 21 cv käyntihäiriöt
« Vastaus #3 : 13.07.09 - klo: 18.31 »
Vaihdoin letkunkin varmuuden vuoksi.

Poissa Antti M

  • Vesivehmaan RC-rata
    • Profiili
Vs: O.S. max 21 cv käyntihäiriöt
« Vastaus #4 : 13.07.09 - klo: 22.04 »
Kone voi olla väljä jos ei pysy lämpimänä käynnissä.
Ja kun säädät moottoria niin yritä ajaa sillä vähintään puoli tankillista että kone lämpiää.

-Antti
|Kyosho|Tamiya|GRP|STS|Orion|SP|Savöx|Sanwa|
Räps!

Poissa Poinas2

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
    • WEBSTORE
Vs: O.S. max 21 cv käyntihäiriöt
« Vastaus #5 : 14.07.09 - klo: 10.15 »
Jos siellä kerran tuntuu puristuksia, niin ei kaiten se silloin väljä voi olla. Tietysti jos veivin alalenkki on väljistynyt, saattaa kone oireilla aika mielenkiintoisesti. Samaten jos etulaakeri on soirona, saataa sekin sotkea käyntiä.

Toi oirekuvaus olki tosin vähän omituinen. Mun mielestä tyhjäkäynnin seoksia ei voi säätää missään näistä koneista. Jos lähdetään perusjutuista, niin onko sulla monta neulaa siinä koneessa ? Yleensä näissä on pääneula, alaneula (luistin päässä) ja tyhjäkäynnin säätö.

Sitten toi käynnistyvyys "reilummalla" ryypytyksellä viittaisi siihen, että vehjes ei saa soppaa kunnolla. Jos letkut on jo vaihdettu ja silti siellä menee kulpia reilummin, niin tankki luultavasti vuotaa (on halki tai kansi fuskaa) Ekana kannattaa kaivella valmistajan ohjeet esiin (vaikka se saattaa turhauttavalta tuntuakkin), käännellä ne neulat sen mukaan ja hankkia jostain kunnollista ja tuoretta fuilia sekä uusi tulppa. Siitä sitten uutta yritystä.
EA-Import Oy Webstore: www.eaimport.net
ALPHA Plus - BETA - BULLIT - TeamDurango - PIRANHA Fuel - M2C - TRESREY - KyPOM - H-Energy - REDS - RevolutionRcDesign - ThunderInnovation - Yaiba

Poissa chrisrose

  • TamUA
    • Profiili
Vs: O.S. max 21 cv käyntihäiriöt
« Vastaus #6 : 20.07.09 - klo: 00.49 »

Kone jossa ei ole tyhjäkäynnin seossäätöä!? Hä, onko sellaisiakin!? Tuo "alaneula (luistin päässä)" säätää juurikin tyhjäkäynnin ja osakaasun seosta. Tarkistin tämän myös kyseisen koneen manuskasta. Sillä kun ei juuri tunnu olevan paljoakaan vaikutusta. Tulppaa olen kokeillut vaihtaa, tosin en tiedä minkä lämpöinen tulppa olisi hyvä, vai täytyykö tässä koneessa käyttää jotain erityistä tulppaa?

Vuotoa jaksan epäillä, koska saan tankin (puhaltelemalla paineletkuun)toimimaan jopa paineakkuna, eikä mistään pihise, mutta tietysti voisi vielä heittää saippuaveden kehiin. Jos tankissa on ainetta, otan letkun kaasarista irti ja puhallan paineletkuun, niin soppaa lentää iloisessa kaaressa. Tiedä nyt sitten kuinka herkkä tuon pitäisi olla. Tankissahan on tuo "suodatin" pohjalla, joka teoriassa voisi olla tukossa. Mutta miksi kone aina alussa käy jonkin aikaa moitteetta?

Puristuksia ei ole lämpöisenä mitenkään mahtavasti, mutta en tiedä kuinka paljon niitä pitäisi olla. Puristuksia olen kokeillut periaatteella; että jos puristus suhisee heti pois, niin silloin kone on väljä. Näin ei kuitenkaan tapahdu. Olisikohan siellä kannenprikkoja, joita voisi poistaa?

Poissa Poinas2

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
    • WEBSTORE
Vs: O.S. max 12 cv käyntihäiriöt
« Vastaus #7 : 20.07.09 - klo: 12.59 »
Niin siis se alaneula tekee paljon muutakin kuin säätää tyhjäkäynnin seoksia. Eli _pelkästään_ tyhjäkäynnin seoksille tarkoitettua neulaa noissa ei ole. Toi mun kommentti oli ehkä hiukan epäselvä, myönnetään. Alaneulalla on kyllä vaikutusta koneen toimintaan. Jos sitä saa pyörittää kuin heppiä heinäladossa ilman suurempaa vaikutusta, niin kannattaa varmaan tarkastaa että onko siinä o-renkaat ehjät jne.

Se, että paineletkuun puhaltaa ja fuililetkusta tulee ainetta, ei tarkoita etteikö tankki voisi vuotaa. Jos tankki kutenkin on ehjä ja letkussa menee kuplia, on silloin letkussa reikä tai jos sulla on ylimääränen suodatin välissä, niin se vuotaa.

Mikä sitten on "tarpeeksi" puristuksia ? No jos kone on lämmin ja yhdellä sormella vauhtipyörää pyöräyttämällä kone menee helposti yläkuolon ohi, on kone silloin väljä. Mikä toi "helposti" sitten kenellekkin on, niin onkin kovin subjektiivista. Tarkastitko sen alalenkin kunnon ? Se kun tosiaan sotkee käyntiä ja "säätöjä"

Jokaiselle koneelle on valmistajan toimesta tulppasuositus. Kuumempi tulppa helpottaa tyhjäkäyntiä ja säätämistä, seos kun syttyy vaikka säädöt ei niin kohdallaan olisikaan.
EA-Import Oy Webstore: www.eaimport.net
ALPHA Plus - BETA - BULLIT - TeamDurango - PIRANHA Fuel - M2C - TRESREY - KyPOM - H-Energy - REDS - RevolutionRcDesign - ThunderInnovation - Yaiba

Poissa solar4

  • RSRCA
    • Profiili
Vs: O.S. max 12 cv käyntihäiriöt
« Vastaus #8 : 20.07.09 - klo: 20.52 »
Ihan sivuhuomiona; jos sormi pakoputkessa ei saa starttiboksilla fuilia liikkumaan, mutta paineletkuun puhaltaminen auttaa, kannattaa ehdottomasti tsekata pakoputken tiiviys (pakotiiviste lohkon ja käyrän väliltä sekä pillin ja käyrän kumi). Jos pakoputki pääsee jostain vuotamaan ei se myöskään jaksa lykätä painetta tankille koneen käydessä, mikä taas aiheuttaa ihmetystä moottorin säädössä.
Little to win, nothing to lose
SD/GT