Kalenteriin linkitetyt tapahtumat

  • Winter Jumps I / Tampere: 21.11.09
  • Winter Jumps II / Hyvinkää: 05.12.09
  • Winter Jumps III / Espoo: 09.01.10

Kirjoittaja Aihe: Winter Jumps 2010 - 2011  (Luettu 116961 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Winter Jumps 2009 - 2010
« Vastaus #90 : 30.08.09 - klo: 20.51 »
mmrc: Jos nyt haluut pikkuseikkoihin puuttua niin olen ajanut 15 vuotta kilpaa näillä rc-laitteilla jokaista luokkaa ajaen (LS-5 lukuunottamatta) ja mainitsemissani takavetosisäcrossikisoissa oli jo muutaman vuoden kisakokemus. Taisi siis jo kymmennen vuotta sitten mulla olla määrä kokemusta kuin sulla nyt?

Mikäänhän ei estä sua järjestämästä omia foamikisoja jos uskot että Suomesta löytyy kuskeja siihen. Se on loistavaa että WinterJumps-sarjaa on lähdetty kehittämään samoin kuin briteissä eli se hyödyttää myös ulkona varsinaista SM-sarjaa ajavia.

Poissa mmrc

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Winter Jumps 2009 - 2010
« Vastaus #91 : 30.08.09 - klo: 21.46 »
mmrc: Jos nyt haluut pikkuseikkoihin puuttua niin olen ajanut 15 vuotta kilpaa näillä rc-laitteilla jokaista luokkaa ajaen (LS-5 lukuunottamatta) ja mainitsemissani takavetosisäcrossikisoissa oli jo muutaman vuoden kisakokemus. Taisi siis jo kymmennen vuotta sitten mulla olla määrä kokemusta kuin sulla nyt?

Mikäänhän ei estä sua järjestämästä omia foamikisoja jos uskot että Suomesta löytyy kuskeja siihen. Se on loistavaa että WinterJumps-sarjaa on lähdetty kehittämään samoin kuin briteissä eli se hyödyttää myös ulkona varsinaista SM-sarjaa ajavia.

Juu en minä pikkuseikkoiin meinaa puuttuakaan enkä siihen että olet paljon kokenut kuljettaja vaikka foami testeisä onkin aikaa ja autot lienee hieman muuttunut sen 10 vuoden aikana. Olen sanonut että olen aloittelija. Pitkälti siitä kokemattomuudesta johtuen valitan typerästä rengassäännöstä mikä ei todellakaan tee helpoksi esim. takatuupilla ajamista, ajaminen muuttu lähinnä tyyliin kuka kuiskaa kovempaa kisailuksi. Kokemusta on vain sen verran että pystyn hyvin ottamaan tähän kumirengas asiaan kantaa kun sisällä matto pintaisella crossi radalla ajetaan.

Ja toki yksityyppi rengas on hyvä idea mutta kun ratoja on se tasan yksi tällä hetkellä sisällä, ja sinne radalle valittu rengas on todella huono. Muutetaanko rataa vai annetaanko kaikkien ajaa millä tykkää, saahan silloin mm-kisoja varten harjoitteleva ajaa just mieleisellään ja aloittelija just sillä millä osaa ja on varaa hankkia. Minä en siis tosiaankaan ole ehdottanut mitään rengasta pakolliseksi, enkä sen takia halua että mitään rengasta myöskään kielletään.

Se että brittien kisa menestys on hyvä em-tasolla saattaa johtua myös siitäkin että harrastajia lienee moni kertainen määrä suomeen verrattuna. Ja harrastaja määrä lienee paljon sidoksissa väkilukuun.

Minä en ole toista sarjaa järjestämässä, vaikka siitä ehdotuksesta sanoinkin kuulleeni.
Multi surfase on hanurista

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Winter Jumps 2009 - 2010
« Vastaus #92 : 30.08.09 - klo: 22.02 »
mmrc: Sillä kokemuksella mitä mulla on viime talvelta Nokian radalta PRCA:n jäsenten takavecrossareilla kokeiltuna niin en sanoisi foamien ja autojen muuttuneen niin kovin hirveästi 10 vuoden aikana. Jätän kuitenkin tämän foamikeskustelun tähän omalta osaltani joten jatkakaa mun puolesta, alan katsoon nyt Moto GP:tä  :cool:

Poissa Toni

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Winter Jumps 2009 - 2010
« Vastaus #93 : 30.08.09 - klo: 23.40 »
No niin pojat, antakaahan kun PAPPA kertoo...

Olen huvittuneena lukenut tätä topiccia, kun aina pitää vääntää. Ihan samanlaista kuin vanhoina hyvinä aikoina, silloin vain piti sanoa asiat päin naamaa, kun ei ollut mitään keskustelupalstoja netissä, hyvä että oli edes netti.

Olen ajanut kilpaa crossia vuodesta 1989 vuoteen 1998 ja sitten taas 2009 -

Autoissa ei ole tapahtunut mitään radikaaleja muutoksia, paitsi että nykyään Tamiyakin on oikeesti hyvä.... Takatuupparit on muuttunu vieläkin vähemmän, vertaa esim b2, b3 ja b4. Nykyajan autot toimii kylläkin paremmin kuin silloin ennen...

Ajoimme ennen koko talven crossareilla foameilla sisällä, kun ei ollut oikeesti mitään vaihtoehtoja. Eli kun sisäkausi alkoi, crossarista tehtiin rata-auto, ulosjoustot pois, jäykät öljyt ja jouset ja foamit kehiin, kunhan ne oli ensin liimailtu ja sorvattu. Enpä tiedä missä niitä olis sorvannu, jos faijan duunissa ei olis ollu mahollisuutta, ensin vanteet sileeks, liimaus ja sorvaus.... ja sitten pieni kosketus radalla johonkin terävään ja renkaasta iso pala pois, jeeeeee

Kun me muut sitten jo ajeltiin turisteilla sisällä, Teemu (Leino), joka oli silloin Schumacherin tehdaskuski, treenas talvisin takavedolla juurikin noilla Minispikeilla, jotta säilyy tuntuma... Ihmettelimme vain Teemun vauhtia eikä ollut muuten yhtään liukkaan näköistä. Sitten crossi oikeastaan kuolikin (ei johtunut Teemun renkaista...)ja Teemukin siirty turistiin.

Nyt crossi on lipojen ja harjattomien avulla taas nousemassa suosioon ja parasta tähän mennessä on ollut, ettei enää tarvitse pelleillä niiden foamien kanssa. Kivaahan se oli silloin aikanaan, mutta nyt joutuisi ite sorvaamaan renkaat ja missäköhän senkin tekisi? Eikä foameilla ajaminen mitään crossia ole, todellakaan. Säädöthän voi kopioida suoraan turistista.

Foameilla takuulla kyllä pääsis kovempaa kuin gummirinkuloilla, mutta jos kaikki ajais niillä, pitäis olla pehmeet renkaat, jotka kuluu nopeasti vanteelle. Sitten pito olisikin jo niin kova, että veikkaan, ettei nämä autot, jotka edelleen on suunniteltu vain hiilikoneille ja nihmeille, välttämättä kykenisi hajoamatta välittämään kaikkea voimaa radan pintaan.

Jos joku haluaa pakosti ajaa foameilla, laittakaa niille oma lähtö, niin ei tarvii poikien nyyhkyttää.

Artsi: Niillä 3Racingin muovikiekoilla ei ole mitään tekemistä renkaiden kanssa ja kun laatukin on mitä on. Eikä ne edes sovi kaikkiin autoihin....

Loppuun vielä nostalginen: EI OO PAKKO AJAA (jos ei säännöt miellytä)...
SC10 4x4

stimpson

  • Vieras
Vs: Winter Jumps 2009 - 2010
« Vastaus #94 : 31.08.09 - klo: 08.15 »
Vieläkään ei kumirenkaalla matot kestä todennäköisesti huonommin kuin aikoinaan.

Tähän haluaisin kysyä tarkennuksen: Tarkoitatko, että matot "EI todennäköisesti KESTÄ kumirenkailla HUONOMMIN"? Eli siis kestävät kumirenkailla todennäköisesti paremmin?

On se niin vaikeaa...

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Winter Jumps 2009 - 2010
« Vastaus #95 : 31.08.09 - klo: 08.32 »
Vieläkään ei kumirenkaalla matot kestä todennäköisesti huonommin kuin aikoinaan.

Tähän haluaisin kysyä tarkennuksen: Tarkoitatko, että matot "EI todennäköisesti KESTÄ kumirenkailla HUONOMMIN"? Eli siis kestävät kumirenkailla todennäköisesti paremmin?

On se niin vaikeaa...


Kuvittelen että KESTÄ sanan jälkeen tulee tämä piste , sen kuin siihen laittaa niin tulee jotain selkeämpää tekstiä.
Sori Mikko, mutta olenko oikeassa :huh:
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa the_man

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Winter Jumps 2009 - 2010
« Vastaus #96 : 31.08.09 - klo: 09.40 »
Sen verran täytyy vääntää historic hemmoille kiskopidosta, että miettikääpä miten paljon akku ja moottoriteknologia on mennyt eteenpäin liki parissakymmenessä vuodessa?? Silloiset (-90-luvun alku) Sanyon SCE(keltaiset) tai SCRC(mustat) 1700mAh kennot saatika Panasonicit tai Shaftit kun eivät valitettavasti tarjonneet tarpeeksi ajoaikaa, jos vedettiin isoa kovaa. Jouduttiin käyttämään "lussumpia" koneita, jos meinattiin maaliin päästä erässä. Toki kun ajetaan vähemmillä tehoilla, tuo vähäinen teho välittyy katuun paremmin ja pitoa siis oli. Nyt kuitenkin lipojen ja harjattomien tultua kuvioihin, kaikilla on mahdollisuus ajaa erät loppuun ostamillaan perusakuilla ja tehoa on taatusti tarpeeksi ja ylikin niin halutessaan. Eli uus idea, pistäkää niihin vehkeisiinne tehokkaammat koneet niin ja kieltäkää "potkun" säätäminen säätimestä, niin tulee crossimaista ajoa. Eli vaikka ne autot näyttää suht. samalta kun parikymmentävuotta sitten, niin kyllä ne on eri maata ajella nykyään. Vertailukohtaa löytyy heti viime viikolta.

Tai jos vedetään tolla kaikilla pitää olla sama, ettei kukaan vaan hyödy mentaliteetilla, niin pistetään vielä ykstyyppi moottori vakioidulla välityksellä niin autonsäätö ja ajotaito tulee esiin, mutta silloin ollaan kaukana kilpailemisen ideasta.


Poissa mmrc

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Winter Jumps 2009 - 2010
« Vastaus #97 : 31.08.09 - klo: 09.56 »
Kuinka terävällä piikillä oleva kumirengas repii mattoja ?. Miten mattojen käy ?. :kiss:. Vastaan itse että ei jää epäselvyyksiä. Rikki menee takuulla.
Kuluuko matot nopeampaa sileällä foamilla ajetaessa ?. Oikea vastaus. Ei kulu. Vaan kestää hyvin.
Sitä asiaa täällä ei kai kukaan ole ajatellut sen enempää. Monihan ei ole mattoja itse hankkinut. Kalliita ne kumminkin on, kumirenkaalla rikottaviksi. Ymmärsikö sekanen esa nyt asian.

Tietysti jos kumi on rules, olisko sen sitten mattojen kannalta oltava sliksi. Pääsis oikeen fiiliksiin, kun sliksillä luistelee.

Se että 10 vuotta sitten autoista on tehty tourinkia vastaava foumeilla ajettaessa. Ei toiminut enään Nokian radalla missä hyppyjä on paljon. Hyvä set uppi Nokialla, on sama millä ulkona ajetaessa. Ainoastaan maavaraa on haettava sopivaksi. Tuon on todennut moni Nokialla ajanut, jotka kesälläkin saviratoja on tahkonnut. Kun taas kammopito kumeilla auto lienee pakko jäykistää, kun pidosta kippaaminen tulee ongelmaksi.

Tänää kuulin erittäin hyvää viestiä. Saatetaan saada uusi niin iso tila, että ei tarvi miettiä enään 1/10 takatuupilla treenaamista.
Erittäin monelle 1/10 treenaaminen on kumminkin vain talvella ns. kunnon yllä pitämistä kesän M-8 kisoihin.

The_man ottikin tuon asian esiin mitä en tiennytkään, siksi koska silloin kivi ja hiili aikaan en vielä ajanut. Todennäköinen syy taitaa olla just tuo sähköjen muutos, siihen miksi nykyään ei 10-20 vuotta vanhat sut upit toimi enään niin hyvin. Nykyään kun tehoa saa niin paljon kun haluaa, silti akkujen riitävyydestä ei ole ongelmaa. No toivottavasti sitäkin ei nyt aleta muuttamaan, mm-kisossa menestymisen toivossa.
Multi surfase on hanurista

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Winter Jumps 2009 - 2010
« Vastaus #98 : 31.08.09 - klo: 10.18 »
Korjataanpa semmonen harhaolettamus heti alkuunsa, että foamit ei kuluttais mattoa. Esimerkiksi viime vuoden 1/12 EM-kisoissa Saksassa, kun 100 kuskia oli veivannut rataa eli oltiin vasta kisan puolivälissä, kisamattojen mutkat olivat kuin teräsharjalla hangattuja - eli maton karvat aaltoilivat erittäin pitkinä. Kyseessä tietysti huonompi kuin parempi mattolaatu. Kunnon kisamatto maksaa 10-15euroa neliö, viikko sitten juuri tilasimme lisää. Messumatot on tietty halvempia mutta soveltuu varmasti sisäkrossikäyttöön, hinta murto-osa em. hinnasta.

Lisätään vielä se, että ainakaan meillä ei sallita nappularengasajelua missään vaiheessa meidän kisamatoilla, koska se kuluminen on moninkertaista normikäyttöön verrattuna, kuten aiemmin jo todettukin monen suusta.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa m.e.

  • Veteraani
    • Profiili
    • https://fi-fi.facebook.com/WinterJumps/
Vs: Winter Jumps 2009 - 2010
« Vastaus #99 : 31.08.09 - klo: 11.09 »
Jos katselee noita sisäkisoja maailmalla, niin aika paljon ajetaan ihan perus lattiapinnalla, mattoja käytetään hyppyihin ja joihinkin mutka- / röykkyosuuksiin. Eli sinänsä sisäkrossi ei vaadi porukkaa hankkimaan mattoja kuin noihin tiettyihin paikkoihin, ja noihinhan käy varmastikin mikä tahansa messumatto tms, siis ns. kallista touringmattoa ei ole tarvis hommata.

Lattiapintoja on tietty monenlaisia, mutta tuollainen perus salin lattia tms. näyttää olevan ihan jees. Nyt kuin sisäpaikat aukeaa, niin olisi tietty kiva testailla hieman, millaisilla pintamateriaaleilla tuo rengas muistuttaisi parhaiten savityöntelyä. Ja noita kokemuksia voisi sitten myös laittaa tännepäin.

Viime vuonna, kun porukkaa on ajellut samoilla baanoilla sekä kumipyörällä että solulla (pitojen kanssa), niin onhan kumipyöriinkiin tuota pitoainetta siitä radasta jäänyt. Nyt jos ajetaan ilman pitoja, niin tunnelma on varmasti muuta kuin kiskopitomeininki.

Aiemmin sarjan radoissa on testattu Suomessa ainakin seuraavia materiaaleja (joita saa siis ihan markettitavarana suht edullisesti):
kevytpeite, suojamuovi, puu, matto, maalattu betonilattia, karhea betonilattia, tekonurtsi

Ja sitten tietty monenlaista röykkyä, jotta tulee haastetta radalle.

Eli mielikuvitusta ja kokeiluja vain peliin, niin ei tarvitse kaikkien kokeilla kaikkea vaan saadaan jaettua vähän kokemustietoa noista materiaaleista.

Pieneksi haasteeksi saattaa ainakin liikuntasaleissa tulla se, että jos ajellaan paljaalla, niin kisan jälkeen sitten pyyhkäistään mahdollinen kumijälki pois lattiasta. Noh, eihän tuo nyt ole kuin puolen tunnin - tunnin homma, jos siis oletetaan, että kumista jotain jää lattiaan vielä ilman pieoaineita. Mutta hyvähän tuo mahdollisuus on tiedostaa, jos yleisissä saleissa ajetaan.

Samoin jos pysyviä ratoja tehdään, niin kokemuksia erilaisista lattiapinnoista (mikä pitää minkäkin verran ja mikä kuluttaa rengasta minkäkin verran) olisi hyvä jakaa täällä.

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Winter Jumps 2009 - 2010
« Vastaus #100 : 31.08.09 - klo: 11.27 »
Kumirenkaiden aiheuttamat jäljet parketti- tai kumilattiamatossa on kyllä muutaman vuoden kokemuksien perusteella aika tekemätön paikka, jos kuskeja on enemmän ku 5. Jos miettii, miksi mustapohjaiset kengät on kielletty liikuntasaleissa niin löytää yhteyden näiden kahden asian välillä :)
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa m.e.

  • Veteraani
    • Profiili
    • https://fi-fi.facebook.com/WinterJumps/
Vs: Winter Jumps 2009 - 2010
« Vastaus #101 : 31.08.09 - klo: 11.28 »
Parit kysymykset pikkuautoluokasta tarvitsisivat vastauksia:

Milläs nimellä tuota luokkaa kutsuttaisiin, jos siinä on sekä 1/16- että 1/18-autoja? Siis sekä takatuuppareita että nelivetoja...

Mihin vedetään raja, mitkä saavat kisailla? Riittääkö valmistajan antama luokitus 1/16 tai 1/18? Vai laitetaanko maksimimitat autoihin? Lähinnä tuo pikkurevo ja vastaavat olisivat kyseessä.

Poissa m.e.

  • Veteraani
    • Profiili
    • https://fi-fi.facebook.com/WinterJumps/
Vs: Winter Jumps 2009 - 2010
« Vastaus #102 : 31.08.09 - klo: 11.33 »
Niin, oikeilla aineillahan (lue: myrkyillä) tuo kumi lähtee melko kivuttomasti, pitää tietty tietää, millä niitä irrottaa. Muistaakseni Schumin pyörät eivät ole lainkaan siitä pahimmasta päästä tuon suhteen, pitoaineella ProLinethan viime talvena suorastaan imeytyivät lattiaan kiinni.

Mustapohjaiset jalkineethan on kieletty, koska muuten siistijät saisivat olla päivittäin hankaamassa lattitoita puhtaaksi joka välissä, eikä taida työn mitoitus (salin lattia - 5 min) riittää heillä tuohon ylimääräiseen hommaan. Mutta jos tuohon varautuu ennen kisoja / treenejä, niin ei sen pitäisi olla ongelma samalla kun rataa puretaan. Mutta tästä saadaan kokemusta, kunhan joku jossain niillä ajelee.

Noita Brittien kisoja kun katselee, niin siellä ei ainakaan sitä kumijälkeä tunnu muodostuvat ajolinjan kohdalle. Eli pito ei voi olla kiskopito, vaan luisua on oikeasti autossa.

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Winter Jumps 2009 - 2010
« Vastaus #103 : 31.08.09 - klo: 11.37 »
Tuossa ainakin on oikeaa crossiajamisen meininkiä:

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Winter Jumps 2009 - 2010
« Vastaus #104 : 31.08.09 - klo: 11.52 »
Parit kysymykset pikkuautoluokasta tarvitsisivat vastauksia:

Milläs nimellä tuota luokkaa kutsuttaisiin, jos siinä on sekä 1/16- että 1/18-autoja? Siis sekä takatuuppareita että nelivetoja...

Mihin vedetään raja, mitkä saavat kisailla? Riittääkö valmistajan antama luokitus 1/16 tai 1/18? Vai laitetaanko maksimimitat autoihin? Lähinnä tuo pikkurevo ja vastaavat olisivat kyseessä.

Se paino kuin laitatte rajaksi niin eikös se riitä. Mitä asso ja sharkit ja kyoshot painaa niin johonki sen väli maastoon se paino. Vähän ikävää ajaa luokkaa jos joku auto on puolet painavampi.
Luokan nimeksi ehdotan PA-18-->Pikku auto luokka. Erottuu hyvin kuulutuksessa muihin luokkiin nähden.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Winter Jumps 2009 - 2010
« Vastaus #105 : 31.08.09 - klo: 11.57 »
Otetaan semmonen aspekti vielä esille, että suomalaisessa kulttuurissa kengät on totuttu jättämään eteiseen/luokan eteen, kun taas eurooppalainen tapa on pitää ne kengät jalassa siellä sisälläkin, kodissa jne. Suosittelen kyllä olemaan aika tarkkana noiden jälkien kanssa, sanomisen eli palautteen antamisen herkkyys on yleensä aika pienestä ärsykkeestä lähtevä suurempi tapahtumaketju, kuten täällä foorumillakin on saanut huomata ;)
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa Janne A

  • Veteraani
    • Profiili
    • finRC.com
Vs: Winter Jumps 2009 - 2010
« Vastaus #106 : 31.08.09 - klo: 12.02 »
Eikös pikkuautoluokka voi olla vaan M18 tai M-18, niin kuin se oli viime vuonnakin? Joku MiniX tai MicroX vaan sekottaa, että mikämikämikä?

Poissa RikuRassi

  • PRCA
    • Profiili
Vs: Winter Jumps 2009 - 2010
« Vastaus #107 : 31.08.09 - klo: 12.28 »
M-18 toimi ihan hyvin.. lupaan yrittää olla puhumatta itse enää LeluLeluista..  :grin:

Poissa Mikko L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Full Speed RC
Vs: Winter Jumps 2009 - 2010
« Vastaus #108 : 31.08.09 - klo: 13.41 »
Viimevuonna lippiksessä käytettiin ilmaista ex-messumattoa, mitä muuten taitaa edelleen saada samaan noutohintaan. Näiden mattojen ominaisuudet vaihtelivat suuresti niin pidon kuin kestävyydenkin suhteen. Loppukaudesta joku matto irroitti aivan poskettomasti karvaa mikä tunkeutu yhden - kahden akun aikana todella tehokkasti mm. takalaakereihin. Tästä suivaantuneena tuli kyllä tehtyä päätös, että tulevaan paikkaan ei mattoa laiteta ellei se ole ainut ja viimeinen vaihtoehto.

Nyt ollaankin juuri saatu vahvistus, että RC-Centteriin tulee keinonurmipinnoite. Vielä ei olla tosin päätetty tuleeko se 100% vai osin esim. laudasta tms. Eli toisin sanoen Espoossa lienee turha yrittää ajaa foameilla  :wink: Tästä näkövinkkelistä ajatellen vapaa rengassääntä tulisi kalliiksi harrastuksen ja WJ sarjan tosissaan ottavalle kuskille, koska pakissa pitäsi olla kierros kaikkia vaihtoehtoja.
Old fart

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Winter Jumps 2009 - 2010
« Vastaus #109 : 31.08.09 - klo: 14.08 »
Se joka viellä vääntää rengas jutusta jotain niin väitän että on jäännyt tämä syömättä.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=H5Yf3wn_9j4[/youtube]

Ei jaksa nyt enää lukea että sitä ja tätä vaan säännöt on selvät ja valmiit ja niillä mennään :wink:
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa mmrc

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Winter Jumps 2009 - 2010
« Vastaus #110 : 31.08.09 - klo: 14.26 »
Matti et ole vielä vastannut siihen M-8e luokan järjestämiseen mitään, oletko suunnitellut edes kyseistä luokaa. Tampereella haetaan nyt sille luokalle tiloja, koska niitä autoja on paljon vaikka vielä ovatkin ilman sähköjä, niin autojen kestävyys on vaan niin paljon parempi ja tuntumankin saa natsaan hyväksi kumeilla vedettäessä oli sitten alla mattoa tai savea.

Nuo mailmalta otetut kuvat on lähes aina jotain hätäisesti rakennettuja liikuntasaleja. Sen verran pitäisi järjestäjilläkin olla kunnioitusta kilpailijoita kohtaan että ei enään toista viime talven jyväskylän winter jumps rataa nähtäisi. Suomessa taitaa olla siinä mielessä hyvä tilanne jos hesan suuntaakin pari kiinteää rataa ollaan rakentamassa niin niitä olis jo kolme kiinteää crossirataa, Tietysti olisi hienoa jos kaikki kiinteät radat olisi edes saman kaltaisella pinnalla tehtyjä esim. tekonurtsi, mahtaako sitä vaan saada tyyliin ilmaiseksi jostain, esim. 1500 neliöö niin riittäisi ainakin pariin tai ehkä kolmeenkin rataan. Silloin jos tekonurmi radoille päästään saattaa rengas sääntö jopa toimia, tällä hetkelle ei vielä sentään olla niin hienossa tilanteessa.
 
Multi surfase on hanurista

Poissa MirosHima

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Winter Jumps 2009 - 2010
« Vastaus #111 : 31.08.09 - klo: 14.31 »
Matti et ole vielä vastannut siihen M-8e luokan järjestämiseen mitään, oletko suunnitellut edes kyseistä luokaa. Tampereella haetaan nyt sille luokalle tiloja, koska niitä autoja on paljon vaikka vielä ovatkin ilman sähköjä, niin autojen kestävyys on vaan niin paljon parempi ja tuntumankin saa natsaan hyväksi kumeilla vedettäessä oli sitten alla mattoa tai savea.



Itellä on tulossa M-8e myös, mutta epäilyttää notta pystyykö tuollasella ajaan sisällä kunnolla. Tulee melkonen Monaco tyyppinen formula kisa, ohi ei pääse mistään ;D  Mitenkä lie matot ja rata muuten kestää?

Corr luokka vois olla lähempänä totuutta. Ainakin viimetalvena pysty ajaan slashillä kohtuuu pienelläkin radalla.
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

Poissa Mikko L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Full Speed RC
Vs: Winter Jumps 2009 - 2010
« Vastaus #112 : 31.08.09 - klo: 14.39 »
Tietysti olisi hienoa jos kaikki kiinteät radat olisi edes saman kaltaisella pinnalla tehtyjä esim. tekonurtsi, mahtaako sitä vaan saada tyyliin ilmaiseksi jostain, esim. 1500 neliöö niin riittäisi ainakin pariin tai ehkä kolmeenkin rataan.
Mahdollisesti kyllä en vain vielä tiedä tarkkaan paljonko tuota nurtsia on ja osa siitä menee myös Lavankoon. Kuten aiemmin kirjoitin niin soittakaa sinne teidän paikallisen kaupungin urheilujaostoon ja kysykää löytyykö nurtsia. Monissa paikoissa sitä on aivan varmasti ja koska se on ongelmajätettä niin ne olisivat vain tyytyväisiä jos nurmelle löytyisi ottaja.

M8e:stä sen verran, että eikös noi vaadi aikalailla tilaa radalle. Espoon RC-Centeriin saadaan juuri ja juuri n. 2,5 m leveä rata aikaiseksi ja tuo ei taida oikein riittää noille möhköille.
Old fart

Poissa Haze

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Winter Jumps 2009 - 2010
« Vastaus #113 : 31.08.09 - klo: 14.42 »
Nuo mailmalta otetut kuvat on lähes aina jotain hätäisesti rakennettuja liikuntasaleja.  Sen verran pitäisi järjestäjilläkin olla kunnioitusta kilpailijoita kohtaan että ei enään toista viime talven jyväskylän winter jumps rataa nähtäisi.

No niissä on sentään edes osattu rakentaa oikeanlaiset ländit hyppyreille! Mitä ylistämässäsi radassa ei olla tehty.

Olisko pitänyt jättää järjestämättä Jyväskylän kisa, kun se ei ollut sinun arvoisesi?

...Tietysti olisi hienoa jos kaikki kiinteät radat olisi edes saman kaltaisella pinnalla tehtyjä...

No sekö on sit hienoa ettei saa yhtään vaihtelua. Krossia voi ajaa vallan mainiosti monella pinnalla, et ihan turhaan vaatia samanlaista pintaa joka radalle.

Miten sää jaksat itkeä ja valittaa koko ajan joka asiasta, nyt iso mies joku roti tohon touhuun!

Edit: Lisätty tekstiä...
« Viimeksi muokattu: 31.08.09 - klo: 14.58 kirjoittanut Haze »
| Team RCM | Team Associated | Reedy | Ko Propo  | JConcepts | EuroRC | Vista | RPM |

Poissa mmrc

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Winter Jumps 2009 - 2010
« Vastaus #114 : 31.08.09 - klo: 14.53 »
Tampereella jos kaikki hyvin natsaa niin tila mihin päästään tulee lähinnä M-8e:lle sopiva eli saa oikeasti unohtaa lelulelut M-18 vai mikä nimi nyt onkaan, mukaan lukien 1/10 autot vaikka niillä pärjäisi myös ok. Tämä tosin aikaista hehkutusta mutta toivossa on hyvä elää.

Edit.
Lisätään tekstiä, haze en jaksa vastailla noihin sinun kommenteihin kun et niitä pysty näköjään perusteleen. Se että mainitsin juuri tuon Jyväskylän kisan ja sen järjestelyt, M.E. siihen vastasikin jo riittävän hyvin. Kertoi vielä parannuksen olevan tulossa. Hyvä niin. MM-kisojen warm uppina kun näitä kisoja aletaan ajaa niin kai järjestäjiltäkin jotain odotetaan. Minä en tähtää mm-kisoihin enkä edes voitoon vaan hauskoihin kisoihin.
« Viimeksi muokattu: 31.08.09 - klo: 15.22 kirjoittanut mmrc »
Multi surfase on hanurista

Poissa m.e.

  • Veteraani
    • Profiili
    • https://fi-fi.facebook.com/WinterJumps/
Vs: Winter Jumps 2009 - 2010
« Vastaus #115 : 31.08.09 - klo: 14.59 »
M8e? Tuosta on joskus keskusteltu, että nuokin saataisiin viivalle, mutta nyt tulee mieleen pari kysymysmerkkiä niiden kanssa:

Kuten Miro mainitsikin, mahtuvatko ne baanalle? Ajatushan on, että sisäratojakin pyrittäisi suurentamaan kesäratojen suuntaan, mutta puitteet voivat olla melko rajalliset aika monessa paikassa. Mutta jos rata on suurempi, niin silloinhan ne voisivat sinne mahtuakin kisaamaan.

Niin, miten rata kestää? Eli se tarkoittaisi sitä, että rata rakennettaisiin tuosta näkövinkkelistä, hypyt ja pomput tehtäisin myös M8-autoille, jykevimmiksi. Onko rata sitten sovelias 10-luokan autoille (päälähdöt) tai 1/18-autoille?

Aikataulutus; nyt kun on ajateltu ajaa 1-päiväisinä nuo kisat, niin silloin voi tulla tuo ilta vastaan. Jos kisat ajettaisiin 2-päiväisinä (en usko, että vielä tänä vuonna tarkoituksenmukaista), niin silloinhan voitaisiin ajaa 10-luokat eri päivinä ja täyteluokkina pikkuautot ja isot autot.

Mutta ehdotonta eitä ei toki sanota noille. Jos rata kestää isot autot ja aikaulu sallii, niin voisihan se silloin olla näytösluokkana mukana.

WJ-sarjaa kun kehitetään, niin yritetään saada nuo radatkin näyttämään oikeasti sarjabaanoilta. Viime vuonna JKL:n rata oli pakon sanelemana hieman pikkiriikkinen, mutta tässäkin yritetään koko ajan päästä eteenpäin. Eli tänä vuonna ei enää siellä samalla paikalla kurvailla.

Niin, muistutuksena vielä niille, jotka eivät talvisarjan (siis nykyisen talvisarjan, ennenmuinoin oli kaikki ajamassa sisäkrossia) historiikkiä tunne:

Vuodet 2003-2005;
Nymanin Harri ja Aurasen Tuure ajelivat keskenään Kortepohjan kirkon salissa pikkuautoilua. Pikkuhiljaa siihen liittyi muutama muukin paikallinen harrastelija ja kahinat alkoivat saada kisamuotoja.

Vuosi 2005-2006
WJ-sarja käynnistyi, kisat olivat edelleen samassa WJ-Mekassa, Kortepohjan salissa. Sarjakisoissa mukana jo kovia nimiä Keski-Suomen ulkopuolelta, mm. Mika Mänty, Ari Lappi

http://www.medasec.com/do?action=albumpics&id=17
http://www.medasec.com/do?action=albumpics&id=19

2006-2007
Kisoja ajettiin edelleen sarjan synnyinsijoilla, mukana nyt lisää kerhosuttailijoita, mm. Harri Kervola, Teemu Rytsy sekä Sebastian Trzaska. Kisoissa oli myös vierailevia tähtiä, mm. Henry Salmén

2007-2008
Kaudella ajettiin kisoja Jyväskylän lisäksi Ylistarossa ja Hyvinkäällä. Mainintana voisi olla nelivetomestaruus Harri Nymanille

2008-2009
Kisat Jyväskylässä, Espoossa, Tampereella, takavetomestari Petri Ström

Tuossapa historiikkiä hieman sarjasta, kahden pojan harrastelu liikuntasalissa on muuttunut ajan kanssa totisemmaksi touhuksi. Pidetään sarjassa edelleen rento meininki päällä, mutta kehitetään sitä edelleen kohti "oikeampia" kisoja.

Poissa tturku

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Winter Jumps 2009 - 2010
« Vastaus #116 : 31.08.09 - klo: 15.38 »
Täältä tulee nyt toinen aloittelijan näkökulma mielenkiintoiseen keskusteluun. Tuli aloitettua kilpailu viime talvena takatuupparilla ja ylipäätänsä RC-autoilu harrastuksena. Kävin ajamassa M2-10 espoon ja nokian WJ kilpailut sekä ehkä 2 espoon kerhokisaa tuupparilla. Itse aloittelijana kannatan ehdottomasti yksityyppirengasta. Perustelut seuraa:
Kun ajaa kaikki samalla renkulalla, ei tarvitse etsiä kokoajan sitä parasta rengasta, pito ratkaisee kellossa kuiten loppupeleissä eniten.
Pidemmällä tähtäimellä varmasti halvempi vaihtoehto, jos suht edullinen ja kestävä  rengas saadaan kisaan ja vielä 1 setti renkaita/kisa.
Autoon saa helpommin kehitettyä setuppia, kun pudotetaan rengassähläily pois.
Espoossa ei juuri kukaan ajanut foumeilla ja kun kisoissa näkyi foumikuskeja, oli autot tosi matalat ja turistimaiset. (pidosta ja muusta ja ajotuntumasta en sano mitään kun en tiedä) Itse en haluaisi alkaa foumeilla kokeilemaan.
Hauskinta sarjassa oli juuri monipuolisuus radassa, hyvä jengi ja tunnelma sekä roppakaupalla hauskaa.
Osallistumista uuden kuskin kannalta helpottaisi, jos saisi osallistua aloittelijat millä tahansa renkaalla, sekä yksirengastyyppi kyllä helpottaisi auton säätämistä. Helposti ajettavalla autolla on huomattavasti mielekkäämpää ajaa kilpaa kun vikuroivalla pirssillä.

-Tommi
-Tommi Turku- Team Racers Group Finland, Contrast Neox LS-5
Half Serious Racing since 2009

Poissa Haze

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Winter Jumps 2009 - 2010
« Vastaus #117 : 31.08.09 - klo: 16.07 »
Edit.
Lisätään tekstiä, haze en jaksa vastailla noihin sinun kommenteihin kun et niitä pysty näköjään perusteleen...  ...MM-kisojen warm uppina kun näitä kisoja aletaan ajaa niin kai järjestäjiltäkin jotain odotetaan.

 :lol: Minkä värisiä muroja syöt aamulla?
| Team RCM | Team Associated | Reedy | Ko Propo  | JConcepts | EuroRC | Vista | RPM |

Poissa the_man

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Winter Jumps 2009 - 2010
« Vastaus #118 : 31.08.09 - klo: 16.11 »
Itsekin tuota paljaalla ajelua vieraalla maaperällä ideaa vieroksun  :grin:, (lattiaan jäävien) jälkien takia, ja salivastaavien kommentit tietävänä. Mutta, joskus ennen muinoin meilläpäin oli kiinteä sisärata, jossa reenailtiin silloisella 1/10 rallicross kalustolla teollisuudessa paljon käytetyn ns. voimapaperin päällä. Yllättävän kestävä materiaali nappulakumillakin ajettaessa ja takaa näyttäviä luistoja. Lisäksi materiaali on helvatan halpaa verrattuna mihinkään muuhun ratamateriaaliin, jos peitetyllä lattialla haluaa ajaa.
« Viimeksi muokattu: 31.08.09 - klo: 16.21 kirjoittanut the_man »

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: Winter Jumps 2009 - 2010
« Vastaus #119 : 31.08.09 - klo: 16.18 »
Tälle pohdiskelulle voi jo kohta alkaa ehdottaa syksyn "hyödyllisimmän" eipäsjuupastelun titteliä...

Olisiko jo paikallaan sarjan päättäjien päättää kuinka tämä farssinpoikanen päätetään  :huh:
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi