Kalenteriin linkitetyt tapahtumat

  • Winter Jumps I / Tampere: 21.11.09
  • Winter Jumps II / Hyvinkää: 05.12.09
  • Winter Jumps III / Espoo: 09.01.10

Kirjoittaja Aihe: Winter Jumps 2010 - 2011  (Luettu 116966 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa RikuRassi

  • PRCA
    • Profiili
Vs: Winter Jumps 2009 - 2010
« Vastaus #60 : 28.08.09 - klo: 18.51 »
Huoh.... ottamatta sen tiukempaa kantaa mielipiteeni on ehdoton ehkä..  :roll:

Viime talvella ajelin kuitenkin B4:lla pari sarjaa sekä MiniPin:iä että MiniSpikeä enimmäkseen Nokialla, mutta myös Lippiksessä. Ajattelin että jos kiinnostaa kuulla miltä ne 2wd:ssä tuntui niin täältä pesee ja linkoaa (vertailtuna ilman pitoja, foamiin jossa pitoja
yleensä on, jos foamissa ei pitoja ajat vain huonompia, balanssi säilyy):

MiniPin: Eli se millä useimmat sisäkisat ajetaan ja voitetaan Englannissa & Euroopassa.
Todella kova pito MATOLLA, mutta esim Lippiksen "liukkaalla" lattialla pidotetut 3Racingit katoaa horisonttiin (tai ainakin autot). Ainoat renkaat joilla foameista suoraan siirryttäessä ongelmana on auton kaatuminen jos liian aggressiivisesti kääntää. Varsinkin heti hypyn jälkeen kun keula kunnolla maassa ja perä ei vielä. Esim. Lippiksessä USEITA kaatoja sen korokkeen edessä olevan pöydän alastulossa. Foam-rengas säädöillä pitoa todella paljon, kunnes perä antaa yhtäkkiä irti, ja vaikea korjata sen jälkeen.
Kuluessaan juuri tuosta kovasta etupidosta johtuen takarengas kuluu nopeammin, jolloin aika tarkka vietävä. Balanssi muuttuu yliohjaavaksi. Näiden kanssa pitää todellakin miettiä millä etusella 2wd:ssä ajaa. Nelkussa varmasti paljonkin helpompi vietävä kun varmasti saa puskemaankin. Vetopito TODELLA hyvä, Nokialla tosiaan helposti kolmas väli röykyissä.

MiniSpike: Eli se harvemmalla, isommalla piikillä oleva, EM ulkokisarengas jolla J.Hovi sai siellä kurvailla.
Pito hyvin samantyylinen kuin foameilla, ja uskokaa tai älkää, kuin ulkona... (joo joo, kohta tulee puukkoa  :shocked: ) Eli voi viedä autoa ihan uusilla joko jonopyörää tai sitten lievässä luistossa. Kuluessaan luisto vain pitenee, balanssi lähes sama koko ajan, lähinnä kiinni siitä miten auton säätää, jos alusta alkaen puskee, tietty etuset kuluu.
Vetopito uutena lähes yhtä hyvä kuin MiniPin:llä, mutta huononee koko ajan. Uutena helposti kolmas väli, kuluneena vaikeutuu. Koska kuitenkin balanssi hyvä, voi nämä ajaa niin loppuun ettei ole enää kuin joku 1-1,5mm pyöreä nysty jäljellä.

Kierroaikojani Nokian radalta:

Foam + pito: 13,350
MiniPin:  13,600 (foam setupilla)
MiniSpike: 14;010 (tai jotain, en ikinä päässyt alle 14 näillä)

Nokian WJ:ssä taisi Best Lap olla 2wd:ssä Peltomaan Harrilla joku 13,560 (foam) ja 4wd Heinosen Ari 13,500 jos oikein muistan. Sen jälkeen rata oli niin hyvässä kunnossa että päästiin vielä kovempaa kun oli matot huolella pidotettu kisaajien toimesta.

Tässä omat kokemukseni, jos kiinnostaa...

Kai sitä mielipidekin pitää sanoa:
MiniSpikella mieluiten, edullisimmin foamilla, säätöjen jälkeen ehkä nopeiten MiniPin:lla. Mutta pääasia että sarjaan selkeä sääntö, reenaan kuitenkin milla sattuu. Mukavinta olisi kuitenkin ajaa ilman pitoaineita, oli rengas minkämerkkinen tahansa.

Riku

P.S. Schumilta on turistiin tuo MiniPin myös. LUPAAN aikaslailla pitoa, olisi jopa kiva nähdä kun sillä vedetään..

P.P.S. Multi-surface ratoja ja epätasaista pintaa lisää, kiitos! Muuten saa ajaa auto ihan tontissa.

P.P.P.S. Uuden auton mukana tulee minulle MiniSpiket, annan ne mielellään testejä varten käyttöön, jos joku tuo myös MiniPin-renkaat liimattuna...

« Viimeksi muokattu: 28.08.09 - klo: 19.19 kirjoittanut RikuRassi »

Poissa mmrc

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Winter Jumps 2009 - 2010
« Vastaus #61 : 28.08.09 - klo: 23.46 »
Tuossa Riku kertoi testiensä tuloksia, mitkä on totta mutta vielä huomautan sellaisen asian mikä ei välttämättä näytä selvinneen edes Matille. Nyt renkaaksi on valittu siis totaalisen paha luokan kiskopito rengas, mikä siis erittäin kaukana kesän pidosta ja tyylistä ja on niin vaikea ajaa ettei paljon treeniä ajanut Rikurassikaan pystynyt ehjään kierrokseen. Kieltämällä crossi tyyliin parhaiten sopivan foam renkaan teette tosiaan hallaa koko winter jumps sarjalle vanhojen takaveto kuskien pois jäänti on suuri riski.

Hauskoja ehdoituksia aloitus kynnyksen madaltamiseen. On tietenkin hyvä jos aloittelia pääsee helpolla mukaan.
Jos sillä säännön teko innolla olis hieman rajaa niin saattaisi säilyä edes ne vanhat kuskit mukana, mikä lienee kumminkin se ensimmäinen asia mitä pitää miettiä. Mitä järkeä on tehdä sellaset säännöt että osa vanhoista kuskeita lopettaa ja samalla miettiä millä saadaan uusia mukaan.

Vanhoissa säännöissä ei ole muuta vikaa kun se että, siellä saattoi pärjätä kunhan treenasi tarpeeksi ja jaksoi hakea säätöjä ja vauhtia ja ajo varmuutta.

Uudet säännöt ilmeisesti halutaan tehdä niin että paljon treenaavat ei saisi etua harjoittelusta ja testaamisesta. Koska pito on kaikille kiskon kaltainen. Joko myynnissä on rc-junia


Tämä riittääkin minulle tähän keskusteluun osallistumisesta.
M-8e osat pitää pistää tilaukseen.
 
Multi surfase on hanurista

Poissa JQ

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • JQ Products
Vs: Winter Jumps 2009 - 2010
« Vastaus #62 : 29.08.09 - klo: 01.04 »
Lopettakaa nyt ihan oikeesti. Nyt ei olla natsisaksassa. En oo koskaan ollut natsisaksassa, mutta mitä nyt olen kuullut, sekä lukenut, niin siellä oli just tällaista uber nihkeetä toimintaa joka aiheutti harmia ja ikävyyksiä, ja asetti ihmiset eriarvoiseen asemaan.

Tämän kriisin ratkaisu on hyvin yksinkertainen. Tässä se tulee:

Rengas sääntö:

Kaikki kumirenkaat, sekä hajuttomat pitoaineet sallittu.
Foamit kielletty. 
JQRacing - Alphaform - REDS - AKA - Savöx - LRP - GHEA - Maugrafix - neo-buggy.net

Poissa HN

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Winter Jumps 2009 - 2010
« Vastaus #63 : 29.08.09 - klo: 01.39 »
....säännöt ja muut näytti hyvältä. Itse vein 08 WJ:t soluilla ja pakko sanoo että oli huonot ajaa, mutta nopeet. Autot piti säätää turistin jousilla ja jollain 80w öljyllä. Ei ollut kovinkaan krossia, mut kisattiin niilläkin. Nyt suunta on oikea. Pidot ehdottomasti pois lajista ja samoin renkaan käsittely ("dremelöinti"). Merkkiin en ota kantaa, mutta shumithan on lajin mekassa käytössä, niin miksei meilläkin!?
...kuskin profiilit yms. on ja olis hienoo. (laitatko haze mun pr/profiili kuvan tähän vaikka viikonlopun kevennykseks.) 
RCM.fi  --Waverunner RTR Buggy--

Poissa Mikko L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Full Speed RC
Vs: Winter Jumps 2009 - 2010
« Vastaus #64 : 29.08.09 - klo: 09.03 »
Miksi 2wd kuskit ei voi ajaa kumirenkailla sisällä? Minä en tuota pointtia oikein käsittänyt!

Hankkikaa sinne Nokiallekin tekonurtsia niin alkaa ajossa olemaan krossifiilistä. Nokialta tai Tampereelta luulisi löytyvän tuota "ongelmajätettä". Vanha käytöstä poistettu keinonurtsi on oikeasti ongelmajätettä, eikä sitä saa suoraan viedä kaatikselle, joten jotku kenttämestarit olisivat vain tyytyväisiä jos joku pienentäisi heidän jätekasojaan. Soitelkaa kaupunkien kenttäviskaaleille ja varmaan jostain löytyy.

Niin ja jos jostain löytyy oikein reilusti niin saa ilmoittaa  :wink:
Old fart

Poissa RikuRassi

  • PRCA
    • Profiili
Vs: Winter Jumps 2009 - 2010
« Vastaus #65 : 29.08.09 - klo: 10.13 »
Astroa on itse pitänyt kysellä Treelta, ei vaan taas (?) ole saanut aikaiseksi.. 
Palloliitolla oli joku vuosi sitten jonkun kentän 4000m2 myynnissä, olisko ollut Myyrmäestä tai jostain. Google löytää näköjään linkin vieläkin, mutta mahtaako tavaraa enää olla...

Löysin laatikoistani muuten vielä yhden sarjan korkkaamattomia 2wd MiniPin renkaita. Olisi kiva kuulla jonkun muunkin kommentti niistä, joten tarjoan niitä testiin Nokian radalle. Olisiko joku Poikabändi kuski innokas kokeilemaan? Muuten menee liikaa siihen että vain Nokian radalla ajaneet ovat nähneet ne tositoimissa. Nelkkuun minulla onkin ne MiniSpiket.
Tosin Matille varmaan tulee jo renkaita muutenkin, joten kohta niitä saa jo Suomestakin, ja pääsee reenaamaan...

Itse edelleen sitä mieltä, että sillä ajetaan mikä säännöissä lukee, ainoa toive on että pitoaineistus jätetään pois. Millä senkin sitten valvot ettei kotona ole pehmitellyt valmiiksi.. Sitä en tiiä, mutta WJ:hän on vain hauskanpitoa, kuten kuka tahansa tämän keskustelun lukenut huomaa?  :shocked: :shocked:




Poissa m.e.

  • Veteraani
    • Profiili
    • https://fi-fi.facebook.com/WinterJumps/
Vs: Winter Jumps 2009 - 2010
« Vastaus #66 : 29.08.09 - klo: 10.44 »
Nonniin, laitetaanpa palettia kasaan (kiitosten kanssa):

*Korvenmaa (copter) on luvannut sarjasivustoille (kesä- ja talvi-) palvelintilaa ja sivustopohjan, johon lähdetään sivustoa rakentamaan.

*Aspisen Janne (AiR) on varovasti lupautunut olla mukana sivuston graafisen ilmeen ja sisällön suunnittelemisessa. Janne lupasi myös toimia osaksi tiedottajana (kirjoittaa jutut kisoista suomeksi ja enkuksi), kunhan omilta kisakiireiltään ehtii. Eli toista tiedottajaa etsitään vielä, jotta urakka ei olisi vain yhden miehen harteilla.

*Sivustosta sen verran, että siihen tulisi tosiaan infopaketti sarjasta ja säännöistä, tulokset, kuvat ja kisaraportit sekä keskusteluosio, joka keskittyisi sarja-asioihin. Eli ajatus olisi, että kovinkaan paljoa ei olisi päällekkäisyyttä rc10-foorumin kanssa, vaan keskustelu olisi melko puhtaasti tuota kisapuolen keskustelua. Ja kirjoitusoikeus olisi vain sarjaan ilmoitautuneilla kuskeilla (omalla nimellä), joista olisi myös sivuilla profiilit kuvan kanssa.

*Kisoista tarvittaisiin kuvamateriaalia noihin juttuihin ja sivustolle, joten olisiko halukkuutta lupautua alustavasti ottamaan kuvamateriaalia yhdestä / useammasta kisasta? Siis sekä pysäytetyt kuvat, että liikkuva kuva olisi tarpeen.

*Ratojen pintamateriaalista on myös keskusteltu: Kisoihin voitaisiin laittaa sellainen ohjeistus järjestäjille, että max 70% voi olla yhtä pintamateriaalia ja loppu jotain muuta / muita. Aika paljon tuntuu maailmalla olevan ratoja, joissa maton tai tekonurtsin lisäksi käytetään jotain liukkaampaa materiaalia (lattia, muovi jne.).

*Kisapaikoista on sovittu sen verran, että Tampere oli jo varma (marraskuu) ja Espoo (tammikuu). Mites se Etelä-Suomen sisäratahanke (Hyrylä?) etenee? Onko rataa tulossa ja onko halukkuutta järjestää kisoja?

*Autojen numerointi voisi noudattaa kesäsarjan numerointia, mutta mennäänkö talvissarja edellisen kauden vai tulevan kauden numeroilla? Kommentteja.

Kilpailut-osioon availen nyt ennakkoilmoittautumistopicin, joten laitakaa sinne nimiä, niin kerätään listaa kaikista halukkaista jo etukäteen.

Poissa Haze

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Winter Jumps 2009 - 2010
« Vastaus #67 : 29.08.09 - klo: 15.46 »
(laitatko haze mun pr/profiili kuvan tähän vaikka viikonlopun kevennykseks.) 



Ja vielä hazelle että montakos rataa suomessa on savipinnalla sisällä. Jos samaa pitoa kaipaat sisälle mattoradalle kun ulkona kokeile foamia, muista oikea pidotusken määrä, opit sen kyllä kun kokeilet erilaisia pidotuksen määriä ja muistat koko ajan että vaihtamalla takaisin kumirenkaisiin saat vielä kovemman pidon. Ja Haze olen nyt noin 5 kertaa sanonut että en ole ajanut ulkona patteriautolla, siksi puhunkin m-8 auton pidosta ja käyttäytymisestä sillä on tullut ajettu jokunen tankillinen ajettua ja vielä muutamilla eri renkailla, sielläkin paras on ollut erittäin kovalla sisäfoamilla (AKA) oleva rengas.

Hei haloo?

Mitä väliä mikä insertti on polttis renkaassa sekä nyt puhutaan millainen ajotuntuma on sähkökrossi autossa ei polttis. Ja voi kuule olen ajanut paljon foumeilla ja tiedän kuinka syvältä ne on!
« Viimeksi muokattu: 29.08.09 - klo: 16.11 kirjoittanut Haze »
| Team RCM | Team Associated | Reedy | Ko Propo  | JConcepts | EuroRC | Vista | RPM |

Poissa Janne A

  • Veteraani
    • Profiili
    • finRC.com
Vs: Winter Jumps 2009 - 2010
« Vastaus #68 : 29.08.09 - klo: 18.03 »
*KLIPS*
*Autojen numerointi voisi noudattaa kesäsarjan numerointia, mutta mennäänkö talvissarja edellisen kauden vai tulevan kauden numeroilla? Kommentteja.
*KLIPS*

Mun ehdotus olisi, että mentäisiin menneen kesän numeroinnin mukaan. Silloin "uusi kausi" starttaisi aina kesäkaudella uusin numeroin.

EDIT: Toisaalta jos mukailis tasasella työntävien FTT:tä, niin silloin uusi nro tulis aina talvikaudelle. Hmph, ota tästä ny selvää...

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Winter Jumps 2009 - 2010
« Vastaus #69 : 29.08.09 - klo: 18.08 »
Ehdottomasti noinpäin kuten AiR sanoi. Aika monella on numerot jo valmiina ja lista löytyy tuosta: http://rc10.fi/index.php?topic=33437.msg315326#msg315326

Hoitaako sarjakoordinaattori (eli tässä tapauksessa m.e.) Maastosarjan malliin numerot uusille kuljettajille?

Poissa Janne A

  • Veteraani
    • Profiili
    • finRC.com
Vs: Winter Jumps 2009 - 2010
« Vastaus #70 : 29.08.09 - klo: 18.12 »
Ehdottomasti noinpäin kuten AiR sanoi. Aika monella on numerot jo valmiina ja lista löytyy tuosta: http://rc10.fi/index.php?topic=33437.msg315326#msg315326

Hoitaako sarjakoordinaattori (eli tässä tapauksessa m.e.) Maastosarjan malliin numerot uusille kuljettajille?

Niin, eli tämä talvikausi mennään menneen kesän numeroilla.
Lienee kuitenkin järkevää hommata kaikilla uudet neljä numeroa, eli kahteen koriin.

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Winter Jumps 2009 - 2010
« Vastaus #71 : 29.08.09 - klo: 18.31 »
...mutta jos kaikille aletaan numeroita tulostelemaan niin helpommaksi tulee tehdä jo tulevan kesän numeroiden mukaan eli edellisen kesän SM-pisteiden mukaan ja siitä eteepäin uudet kuskit ilmoittautumisjärjestyksessä.

Talvi- ja kesäsarjojen yhteyttä voisi lähentää juuri tuolla että numerot pysyisivät koko kauden samana. Eli jos nyt talvikauden alkaessa siirrytään uusiin numeroihin niin kesällä uusina kuskina ilmoittautuvat tulisivat sitten näiden talven aikana ilmoittautuneiden jatkoksi, tällä tapaa tulisi mielestäni kaikista vähiten säätämistä numeroiden kesken kun kausi alkaa talvella ja loppuu heinä/elokuussa. Olisipa sitten kesän ensimmäisissä kisoissa monella jo numerot valmiina autoissaankin.

Poissa Janne A

  • Veteraani
    • Profiili
    • finRC.com
Vs: Winter Jumps 2009 - 2010
« Vastaus #72 : 29.08.09 - klo: 19.11 »
Heh, hyviä pointteja. Toisaalta moni tekee silleen, että paiskovat kesän auton sohloksi talvella ja ostavat sitten uuden kesäkaudelle. Tehdään kummin vaan, samapa tuo. :)

Poissa mmrc

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Winter Jumps 2009 - 2010
« Vastaus #73 : 29.08.09 - klo: 23.32 »
Lainaus

Hei haloo?

Mitä väliä mikä insertti on polttis renkaassa sekä nyt puhutaan millainen ajotuntuma on sähkökrossi autossa ei polttis. Ja voi kuule olen ajanut paljon foumeilla ja tiedän kuinka syvältä ne on!

Haloo Haloo
 
Väännetään vielä hazelle rautalangasta, Renkaan ja radan pinnan väliin muodotuvan kitka muodostaa pääasiassa pidon ja suurelta osin ajotuntuman. On lähes sama liikuttaako autoa patteri käyttöinen sähkömoottori vai polttomoottori. Ja sen takia selvitin sinullekin haze että insertti tyypit millä nykyään suurta m-8 luokkaa ajetaan on lähes kaikilla valmistajila kovahko foam. (tod.näköisesti tuo insertti tyyppi on tulossa paristo autoihinkin vanhan aikaisten superlonien tilalle). Se kuinka syvältä foam on, on ihan sinun oma mielipiteesi en puutu siihen. Tuntuma vaan on nyky renkailla ajettaessa ulkona hyvin sama kun sisällä matolla ajettaessa foamilla.

M.E  Miksi radanpinta materiaalin pitäisi vaihdella, kun se on jo vastoin sääntöjä missä muistaakseni sanotaan että radan pito-olosuhteiden pitäisi olla mahdollisimman saman kaltainen koko radalla. Radalle ei saa tahallaan rakentaa kilpailukalustoa vaarantavia kohtia.
Ahtaissa sisätiloissa kun joudutaan ajamaan on liukkaat kohdat nimenomaan kaluston kannalta erittäin huonoja, eivätkä edes juuri erottele kuljettajien ajotaitoja.

Suomessa on tällä hetkellä tietääkseni vain yksi kiinteä sisäcrossirata joka on yritetty tehdä mahdollisimman monipuoliseksi ja sääntöjen mukaiseksi. Miksi harrastajien työ ja vaiva pitäis muuttaa sääntöjen vastaiseksi ?.   

Moni on vastustanut foam renkaita perustelemalla että ei ole hyvä fiilis ajaa niillä. Fiiliksen perusteellako säännöt pitäisikin tehdä, tyyliin tänään oli hyvä fiilis ajella kumilla ja huomenna vetelen ilman.
Perustelkaa nyt edes joku, miksi foam on huono.
Hyviä puolia siinä ainakin on  paljon,
-samankaltainen pito kun ulkona,
-erittäin halpa kustannuksiltaan,
-pitkä käyttöikä,
-suht. hyvä saatavuus,
-tasainen pito ja helppo ajettava.
-kevyt
-toimii matolla (jopa ilman pidotusta) ja joillain muillakin pinnoilla (pidon kanssa kylläkin) ,
-helppo sorvata ja muokata kuskin mieleiseksi
-huolto helppoa jos rikki menee kontaktiliima riittää korjaukseen.
-auton säätö helppoa ja hyviin tuloksiin pääsee jo täysin vakio alustalla (ainakin 2wd).

Huonoja puolia foamissa toki on,
-ainakin se että ilmassa ohjaaminen vaatii kuljettajalta enemmän taitoa,
-eikä taida saada valmiiksi liimattuina, tosin tuota en ole kysellytkään, koska liimaus on huomattavasti helpompi kuin norm. kumirenkailla (ei tarvi vaarallisia ja kalliita pikaliimoja, kontaktiliima riittää).
-joidenkin mielestä huono fiilis ajaa, (ei minun mielestä).   

« Viimeksi muokattu: 29.08.09 - klo: 23.48 kirjoittanut mmrc »
Multi surfase on hanurista

Poissa Haze

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Winter Jumps 2009 - 2010
« Vastaus #74 : 30.08.09 - klo: 00.12 »
Sää oot sankari, aina ei voi olla valot päällä...  :lol:

Artsille: jos olosuhteet saadaan mahdollisimman lähelle ulkoratoja, niin tottakai silloin reenistä ja kisoista on hyötyä eniten ja apua sitten isoissa kisoissa.
| Team RCM | Team Associated | Reedy | Ko Propo  | JConcepts | EuroRC | Vista | RPM |

Poissa mmrc

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Winter Jumps 2009 - 2010
« Vastaus #75 : 30.08.09 - klo: 00.19 »
Haze no jos et parempaa vastausta keksi ole hiljaa tai jos haluat vaan vittuilla niin laita yyveetä.
Multi surfase on hanurista

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Winter Jumps 2009 - 2010
« Vastaus #76 : 30.08.09 - klo: 09.36 »
Perustelkaa nyt edes joku, miksi foam on huono.
Vastaillaan tähän omat kokemukset foameista kun pyydettiin:

mmrc:n mielestä plussat
-samankaltainen pito kun ulkona,
Ei pysty ymmärtämään, ei mitenkään

-erittäin halpa kustannuksiltaan,
Totta jos ajaa kovilla foameilla

-pitkä käyttöikä,
Totta jos ajaa kovilla foameilla

-suht. hyvä saatavuus,
Kumirenkailla todennäköisesti vielä parempi (saa suoraan kisapaikalta jne)

-tasainen pito ja helppo ajettava.
Totta

-kevyt
Totta

-toimii matolla (jopa ilman pidotusta) ja joillain muillakin pinnoilla (pidon kanssa kylläkin) ,
Totta, ymmärtääkseni myös kumirenkailla tarkoitus ajaa ilman pidotusta

-helppo sorvata ja muokata kuskin mieleiseksi
Tässä yksi syy miksi lopetin mattoautoilun, jotkut tykkää sorvailla, minä en  :wink:

-huolto helppoa jos rikki menee kontaktiliima riittää korjaukseen.
Mieluummin liimaan kumirenkaan reunaa pikiksellä kuin liimaan irronneita paloja kontaktiliimalla foamiin ja toivon sen pysyvän siinä tunnin kuivumisen jälkeen

-auton säätö helppoa ja hyviin tuloksiin pääsee jo täysin vakio alustalla (ainakin 2wd).
Totta koska auto käyttäytyy rata-automaisesti


mmrc:n mielestä miinukset
-ainakin se että ilmassa ohjaaminen vaatii kuljettajalta enemmän taitoa,
Totta, ei muistuta kesällä ajettavaa oikeaa crossia mitenkään hyppykäyttäytymiseltään

-eikä taida saada valmiiksi liimattuina, tosin tuota en ole kysellytkään, koska liimaus on huomattavasti helpompi kuin norm. kumirenkailla (ei tarvi vaarallisia ja kalliita pikaliimoja, kontaktiliima riittää).
Mieluummin liimaan kumirengasta pikiksellä eikä tarvi sorvailla

-joidenkin mielestä huono fiilis ajaa, (ei minun mielestä). 
Tekee ajosta rata-automaista, sitä voit tulla harjoittelemaan vaikka Tampereelle Etelä-Hervannan koululle. Pidetään rata-autoilu rata-autoiluna ja crossi crossina.

Poissa m.e.

  • Veteraani
    • Profiili
    • https://fi-fi.facebook.com/WinterJumps/
Vs: Winter Jumps 2009 - 2010
« Vastaus #77 : 30.08.09 - klo: 09.57 »
Mites tuo M4-18 -luokan kanssa tehtäsiin? Viime vuonnahan siellä oli mukana 1/18 Assoja, 1/16 Mini Infernoja ja LRP:n Sharkkeja. Nyt kun on tullut esim. Traxxasin Mini-Revoja, niin hyväksytäänkö ne tähän luokkaan vai onko auto jo valmis tuohon 1/10-luokkaan? Kokohan on ainakin jo melko lähellä isompia autoja...

Heuli tuossa ehdottikin maksimileveyden / -pituuden asettamista tuohon luokkaan, jotta autojen koko pysyisi jollakin tapaa järkevänä.

Poissa the_man

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Winter Jumps 2009 - 2010
« Vastaus #78 : 30.08.09 - klo: 10.22 »
+1 soluille, korkeintaan sillai, että kisan järjestäjä päättää millä renkaalla ajetaan... Sivusta seuranneena tää vaan vähän haiskahtaa sille, että tehdään säännöt sillai että ite pärjätään sarjassa, jonka tarkoitus alunperin on kai ollu enemmän hauskanpitäminen kun tiukkapipoinen kisaaminen.

Poissa Haze

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Winter Jumps 2009 - 2010
« Vastaus #79 : 30.08.09 - klo: 11.00 »
Sivusta seuranneena tää vaan vähän haiskahtaa sille, että tehdään säännöt sillai että ite pärjätään sarjassa...

Mistä te oikeasti keksitte näitä juttuja. Nythän kaikilla on sama pyörä alla ja ei varmasti kukaan saa vauhdillista etua sillä.
| Team RCM | Team Associated | Reedy | Ko Propo  | JConcepts | EuroRC | Vista | RPM |

Poissa Haze

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Winter Jumps 2009 - 2010
« Vastaus #80 : 30.08.09 - klo: 11.32 »
*Sivustosta sen verran, että siihen tulisi tosiaan infopaketti sarjasta ja säännöistä, tulokset, kuvat ja kisaraportit sekä keskusteluosio, joka keskittyisi sarja-asioihin. Eli ajatus olisi, että kovinkaan paljoa ei olisi päällekkäisyyttä rc10-foorumin kanssa, vaan keskustelu olisi melko puhtaasti tuota kisapuolen keskustelua. Ja kirjoitusoikeus olisi vain sarjaan ilmoitautuneilla kuskeilla (omalla nimellä), joista olisi myös sivuilla profiilit kuvan kanssa.

Tuo sarja sivusto on hieno juttu ja eteenkin nuo kuski profiilit.  :laugh:

*Ratojen pintamateriaalista on myös keskusteltu: Kisoihin voitaisiin laittaa sellainen ohjeistus järjestäjille, että max 70% voi olla yhtä pintamateriaalia ja loppu jotain muuta / muita. Aika paljon tuntuu maailmalla olevan ratoja, joissa maton tai tekonurtsin lisäksi käytetään jotain liukkaampaa materiaalia (lattia, muovi jne.).

Ehdottomasti useaa materiaali. Ulkonakin pito vaihtelee radan eri kohdissa ja varsinkin märällä. Opettaa hyvin rytmin vaihtoa...

*Autojen numerointi voisi noudattaa kesäsarjan numerointia, mutta mennäänkö talvissarja edellisen kauden vai tulevan kauden numeroilla? Kommentteja.

Mennää uusilla.
| Team RCM | Team Associated | Reedy | Ko Propo  | JConcepts | EuroRC | Vista | RPM |

Poissa m.e.

  • Veteraani
    • Profiili
    • https://fi-fi.facebook.com/WinterJumps/
Vs: Winter Jumps 2009 - 2010
« Vastaus #81 : 30.08.09 - klo: 12.03 »
Ooplessa on muuten noita kisaraportteja myös brittien sisäkisoista, joten olisikohan sinne mahdollista saada työnnettyä niitä Suomen kisaraporttejakin samalla kun redrc:n suuntaan niitä laitetaan? Jos jollain olisi suhteita sinnepäin ja niin sieltähän voisi kysellä mahdollisuutta. Kuka ilmoittautuisi vapaaehtoiseksi tiedustelijaksi noiden kahden foorumin suuntaan? Jussilla on varmaan suhteita, olisiko mahdollista?

Tuossa pari raporttia englantilaisten väännöistä:

http://www.oople.com/rc/photos/worksop191008/
http://www.oople.com/rc/photos/worksop220209/
http://www.oople.com/rc/photos/worksopplayers2009/day2.html

Poissa JQ

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • JQ Products
Vs: Winter Jumps 2009 - 2010
« Vastaus #82 : 30.08.09 - klo: 15.33 »
saa laitettua jos joku vaan jaksaa tehdä
JQRacing - Alphaform - REDS - AKA - Savöx - LRP - GHEA - Maugrafix - neo-buggy.net

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Winter Jumps 2009 - 2010
« Vastaus #83 : 30.08.09 - klo: 15.43 »
redrc jampat on ainaki tuttuja, mielellään ne niitä raportteja suomesta ottais sivuillle, kyselleet usein et miksei täältä niitä tule
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Winter Jumps 2009 - 2010
« Vastaus #84 : 30.08.09 - klo: 18.44 »
Mites tuo M4-18 -luokan kanssa tehtäsiin? Viime vuonnahan siellä oli mukana 1/18 Assoja, 1/16 Mini Infernoja ja LRP:n Sharkkeja. Nyt kun on tullut esim. Traxxasin Mini-Revoja, niin hyväksytäänkö ne tähän luokkaan vai onko auto jo valmis tuohon 1/10-luokkaan? Kokohan on ainakin jo melko lähellä isompia autoja...

Heuli tuossa ehdottikin maksimileveyden / -pituuden asettamista tuohon luokkaan, jotta autojen koko pysyisi jollakin tapaa järkevänä.

Ei revoja mukaan :embarrassed: Ovat luultavasti liian hitaat suhteessa muihin 18 autoihin nähden jolloin syntyy liikaakin ongelmia. Kyosho on sentään kisaauton näköinen mitä revo ei missään nimessä ole.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa mmrc

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Winter Jumps 2009 - 2010
« Vastaus #85 : 30.08.09 - klo: 18.49 »
Hyvä heuli nyt kun n.12 vuotiaana 10 vuotta sitten testailit niitä foameja niin olikos silloin mikä auto 4wd vai 2wd ? Se tuntuma on saattanut parantua hyvin erilaiseksi ja varmaankin onkin, se olikin ainut asia missä olet foameja vastaa ja periaateen puolesta tietysti. En minä jaksa nyt enempää puolustaa noita kaiken puolin järkeviä renkaita. Kun ei noita totuuksia pystynyt näköjään kukaan kumoamaankaan.
Yksinkertaisinta lienee olla ajamatta Winter jumpeja jos säännöt muuttuu liian vaikeaksi tälläiselle aloittelijalle.
Vastaavaa sarjaa onkin jo väläytelty pidettäväksi jumpsien vanhoilla säännöillä, pystyy kaltaiseni huonompikin kuski ajamaan autoa rikkomatta useamman kierroksen, eikä tarvi hommata kallista 4 wd autoa sen takia.

Rata-asiaa Nokiallakin on suurella osalla rataa laina matot ja kumeilla niitä ei rikota ennen kun on saatu omat matot koko radalle. Että voidaan palauttaa vielä ehjät matot Heikille. Huom. koko radalle matot akk:n sääntöjen vaatimalla tavalla. Oli winter jumps sääntö sitten mikä tahansa.

Luokka-asiaa jos mini-revo tuo osallistuja leleleluun niin lienee ainut sen luokan pelastus ottaa ne mukaan.
Onko m-8e luokkaa harkittu ajettavaksi Winter jumps sarjassa ?.
Multi surfase on hanurista

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Winter Jumps 2009 - 2010
« Vastaus #86 : 30.08.09 - klo: 19.05 »
mmrc: Sisälukutaidoissasi on parantamisen varaa, ilmankos väännöt noista foameista vieläkin. Tuossa vielä muistutuksena:
Viimeksi olen takavedolla ajanut foameilla kisaa yli kymmenen vuotta sitten, mutta ainakin silloin foamit tekivät ajamisesta juuri "epäcrossimaista".

Tuolloin mattoautot olivat suurin luokka ja mattoja varottiin rikkomasta piikkirenkailla. Nykyään taitaa WJ-kisaradat olla vain crossareille tarkoitettu? Silloin kun ajoin tuota takavetoa niin autoista säädettiin erittäin jäykkiä (käytettiin mm. touringauton jousia edessä) ja autot menivät kuin kiskoilla foamien ansiosta. Nelkkuja ei tuolloin hirveesti ollut mutta muistikuvissa on kun Tony Raikas ajoi Losin XX-4:sta foameilla: taisi mennä kovempaa foameilla kuin sen aikaiset touringautot eikä siinä ollut mitään crossimaista kiskopitoineen.


Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Winter Jumps 2009 - 2010
« Vastaus #87 : 30.08.09 - klo: 19.23 »
Mutta sitten voisi myös ottaa kymppiluokkaan myös revoja mukaan :huh: On se niin väärässä luokassa se revo vaan.
Mikä on tuon revon paino  :huh:
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa Haze

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Winter Jumps 2009 - 2010
« Vastaus #88 : 30.08.09 - klo: 19.32 »

Väännetään vielä hazelle rautalangasta, Renkaan ja radan pinnan väliin muodotuvan kitka muodostaa pääasiassa pidon ja suurelta osin ajotuntuman. On lähes sama liikuttaako autoa patteri käyttöinen sähkömoottori vai polttomoottori. Ja sen takia selvitin sinullekin haze että insertti tyypit millä nykyään suurta m-8 luokkaa ajetaan on lähes kaikilla valmistajila kovahko foam. (tod.näköisesti tuo insertti tyyppi on tulossa paristo autoihinkin vanhan aikaisten superlonien tilalle). Se kuinka syvältä foam on, on ihan sinun oma mielipiteesi en puutu siihen. Tuntuma vaan on nyky renkailla ajettaessa ulkona hyvin sama kun sisällä matolla ajettaessa foamilla.

Kyllä sää oot yks professori. Sähkökrossi ja polttiskrossi eroaa suurelti ajotuntumaltaan ulkona, joten sun on turha jankata tota asiaa, kun kyse sähkökrossista millä et ole ajanut ulkona. Huomautan vielä et nyt kehitetään sähkökrossi sarjaa, jos et sitä tiennyt. Tämän sarjan tarkoituksena on palvella mahdollisimman hyvin sen luokan kuskeja kesät ja talvet.

Niin samahan se mistä se autoa liikuttava voima tulee, jos autot on samanlaisia, mutta katsos kun ei ole lähellekkään. Polttis painaa tuplaten enmmän, painopiste paljon korkeammalla ja isompi sekä tehokin tulee eri tavalla. Näin ollen renkaaseen kohdistuu suurempi paine ja siksi tarvitsee tukea enemmän insertiltä. Sähköauto ei tarvitse foumi inserttejä, koska jo nykysillä inserteillä renkaan saa liian kovaksi, jos puhataan pelkästä kovuudesta....profiili jutut on sitten erikseen.

Ei nämä säännöt sinua velvoita ajamaan koko ajan schumi renkaalla vaan voit ihan vapaasti reenata millä haluat. Joten ei tämä niin vakavaa ole...  :lol: Itsekkin ajan kesän renkaat pois reenissä, jos saadaan reeni paikka.

Joten eiköhän tämä turhanpäiväinen vääntö jo riitä.
« Viimeksi muokattu: 30.08.09 - klo: 21.49 kirjoittanut Haze »
| Team RCM | Team Associated | Reedy | Ko Propo  | JConcepts | EuroRC | Vista | RPM |

Poissa mmrc

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Winter Jumps 2009 - 2010
« Vastaus #89 : 30.08.09 - klo: 20.42 »
Antaa foamrengas asian olla kun näköjään kokemukset on unohtunut ja radat muuttunut 10 vuodessa niin paljon. Heuli juu en muistanutkaan tuota että kerroit jo aikaisemmin ajaneesi n.12 vuotiaana takavetoa foameila ja kokemukset siis silloin ollut "epäcrossimaisia".

Vieläkään ei kumirenkaalla matot kestä todennäköisesti huonommin kuin aikoinaan.  Nyt ainut tällä hetkellä kunnossa oleva kiinteä akk:n sääntöjen mukaisesti rakennettu crossisisärata kumminkin on mattoa. Epäilys on että mahdollisesti Helsingin suuntaakin tulevat radat tullaan tekemään matolla ja aineilla mitä ulkoradat ei ole ja tuskin sääntöjä noudattaen. Toki jos talkoolaisia on, intoa, ja paikka niin olishan se savirata hieno juttu sisällä sopisi kumirenkaatkin hienosti ja tuntuma olisi jo lähellä ulkocrossia.

Se pitää sanoa, monella laitteella ajan kilpaa, ja on se sitten laite kuin laite treenaan sellaisella kalustolla millä kisaakin ajan. RC-autoilu sisäcrossin osalta ilmeisesti kumminkin halutaan tehdä niin vaikeaksi että treenaaminen ei ole norm. keskituloiselle mahdollista, kilpailu kalusto ei kestä niin kovia pitoja mitä valittu kisarengas tarjoaa ja säänntöjen mukainen rata antaa. Ajaminen muuttuu takavedolla sen verran vaikeaksi että mattoradalla ei taida kokemukset riittää kuin muutemalla jo kymmeniä vuosia ajaneilla.
Multi surfase on hanurista