Toi BEC on ilmeisesti toi noparista johdonnokasa roikkuva kondensaattori? :DD
http://www.hobbypeople.com/shop/index.php?main_page=product_info&cPath=8_9_142&products_id=17148
Eli tuolla pitäisi alkaa toimia?
Ei :(
Tässä on nyt niin puurot ja vellit sekaisin etten tiedä mistä aloittaa.
Nopeudensäätimessä on siis BEC-piiri, jonka lyhennys tulee sanoista Battery Eliminator Circuit, eli piiri jonka ansiosta ei tarvita paristoa. Tuo piiri muuttaa ajoakulta saatavan jännitteen servoille soveltuvaksi (yleensä 5 volttia)
Nyt kun olet laittanut vastaanottimen akun samaan aikaan nopeudensäätimen kanssa vastaanottimeen, niin on syytä olettaa että nopeudensäätimen BEC-piiri voi olla kärähtänyt
Tosin voihan myös olla että vastaanottimen eri kanavien välinen plus johto on palanut piirilevyltä tms.
Eli kokeile nyt pelkällä nopeudensäätimellä vastaanottimen kaikkiin kanaviin saatko vastaanotinta tai ohjausservoa heräämään. (tämä siis siksi, kun epäilen ettei sinulla välttämättä ole jännitemittaria?)
Jos ilman nopeudensäädintä, vastaanottimen akulla (samassa kanavassa kuin nopeudensäädin) vastaanotin ja ohjausservo toimivat, niin tällöin nopeudensäätimen BEC-piiri on pimeänä. Ratkaisu ei kuitenkaan ole ajaa vastaanottimen akulla, koska sitä ei tiedä kuinka se piiri tuolta nopeudensäätimestä on mennyt, sehän voi haukata vaikka kuinka paljon virtaa ja imaista vastaanottimen akun tai polttaa foliot halvasta vastaanottimesta.
Siksi jos haluat ajaa vielä rikkinäisellä nopeudensäätimellä, tai koskaan muulloinkaan käyttää vastaanottimen akkua, ulkoista BEC:iä tms. minkä tahansa nopeudensäätimen kanssa samassa vastaanottimessa, niin nopeudensäätimen "punainen johto" pitää irroittaa. Tuon johdon väri vaihtelee, mutta muistaakseni se olisi ollut keskimmäinen johto. Tarkista tämä vielä ennen kuin lähdet irroittelemaan mitään johtoja! Johdon saa helposti irti esim. nuppineulalla painamalla liittimen lukituskynttä ja vetämällä tuon yhden metalliliittimen irti tuosta mustasta muoviliittimestä.
- Hount