Kirjoittaja Aihe: Ovatko iskarien ja hiilten jouset kulutustavaraa?  (Luettu 3504 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa johnok

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Eli kuinka kauan yllämainitut osat kestävät? Eli kuinka usein pitäisi noita osia vaihdella? Kun olen joitakin kulumisen merkkejä noissa havainnut. Tietääkseni eivät kuitenkaan ole kaikkein kuluvimpia osia, mutta kuitenkin.

Ja vielä muistelisin, että olen joskus kuullut puhuttavan siitä, että saa paremman tehon, jos laittaa plussaan ja miinukseen erijäykkyiset jouset, mutta en muista miten perin se meni. Että tietäisikö kukaan? Ja haittaako, jos ero on aika suuri? Tiedän kyllä että voitto on pientä, mutta minulla sattuisi olemaan kaksi paritonta jousta ja en ainakaan "väärin päin" niitä kehtaisi laittaa. Ja miten kovien ja pehmeiden hiilien ja niiden jousten vaikutukset meni? Eli kuinka kova hiili/sen jousi eroaa pehmeästä?
Kiitoksia vastauksista jo etukäteen!

Poissa Matias V

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Ovatko iskarien ja hiilten jouset kulutustavaraa?
« Vastaus #1 : 03.09.03 - klo: 15.38 »
Iskarien jouset; eivät "löysty" itsestään, mutta kuluvat kyllä jos jokin osa niihin hankaa.

Hiilten jouset; en itsekään muista mitä vaikutusta on, jos plussa puolella on löysempi jousi yms..
Jäykemmät jouset kuluttavat enemmän hiiltä ja kollektoria, jonka seurauksena kone ei kierrä enää yhtä hyvin, mutta vääntöä löytyy sitäkin enemmän.
Vaikutus on päinvastainen löysillä hiilen jousilla.
"Never argue with an idiot, they bring the conversation down to their level and then win with experience."

Poissa johnok

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Ovatko iskarien ja hiilten jouset kulutustavaraa?
« Vastaus #2 : 04.09.03 - klo: 15.22 »
Kiitoksia, Matias!
Tietääkö kukaan niistä jäykkyyseroista?

Poissa Tatti

  • Veteraani
    • Profiili
Ovatko iskarien ja hiilten jouset kulutustavaraa?
« Vastaus #3 : 04.09.03 - klo: 15.32 »
Lähinnä olen nähnyt stanu koneissa pidettävän jäykempää hiiltä + puolella. Itseltäkin löytyy tuommoinen stanu.

Kannattaa kumminkin pitää alkuperäisiä jousia hiilissä. Tehdas on yleensä dynottamalla hakenut parhaan jousi/hiili yhdistelmän.

Poissa Henkka

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Ovatko iskarien ja hiilten jouset kulutustavaraa?
« Vastaus #4 : 04.09.03 - klo: 16.29 »
Noihin hiiltenjousiin sen verran että jos niitä pitää paikallaan niin ne kyllä vähän löystyvät ajan mittaan... eli, ei olisi pahitteeks vaikka ne ottaisi irti aina koneesta että ne olis ns. lepotilassa ... Tietenkään ei ne ihan päivässä eikä kahessa mene, mutta kumminkin...
Schumacher MI4LP / Cougar SV / RCM.fi / JyvSrk

Poissa johnok

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Ovatko iskarien ja hiilten jouset kulutustavaraa?
« Vastaus #5 : 05.09.03 - klo: 15.30 »
Tatti: tuota kannattaa pitää alkuperäisiä jousia hiilissä-juttua en tiennytkään. Oon luullut että se on ihan sama. No kuitenkin se on tällä hetkellä suunnilleen mahdotonta, koska tällä hetkellä autossa kiinni olevan moottorin toinen hiili on hävinnyt jo ajat sitten... No ei kai se pihasudittelussa hirveesti meinaa. :?
Henkka: kiitoksia tiedosta. Noin olen itse asiassa tehnytkin, mutta nyt tiedän ettei se ole ollut turhaa. :)

Poissa johnok

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Jatkoa
« Vastaus #6 : 21.09.03 - klo: 20.57 »
Jatkan nyt vähän tätä vanhaa topicciani kun sattuu sopimaan aiheeseen. Minulla nimittäin tuppaa uusistakin hiilten jousista jo todella lyhyen käytön jälkeen, ja ainakin viime kerralla + -puolelta, jousen väri häviämään (tulee sellainen harmaa mattapintainen kun ennen oli kullan tai kuparinvärinen) ja puhti puristaa hiiltä kollektoria vasten häviämään, jolloin auton vauhti hiljalleen hiipuu ja lopulta pysähtyy. Näyttää siltä kuin akku loppuisi, mutta kun sitten jollain naulalla tai korisokalla tökkäsee hiiltä syvemmälle niin auto kirmaisee täydellä vauhdilla ja sora lentäen eteenpäin. :)
Alkaa jo neuvot loppumaan kun on tullut useampia jousia tuhottua tuolla menetelmällä siis jo viiden akun jälkeen!. Oikeastaan tuon takia tämän topicin alunperin perustinkin. Onkos kenelläkään muulla ollut samaa ongelmaa? En ole ainakaan kuullut puhuttavan...

Poissa Henkka

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Re: Jatkoa
« Vastaus #7 : 22.09.03 - klo: 06.19 »
Lainaus käyttäjältä: "Rehu"
Jatkan nyt vähän tätä vanhaa topicciani kun sattuu sopimaan aiheeseen. Minulla nimittäin tuppaa uusistakin hiilten jousista jo todella lyhyen käytön jälkeen, ja ainakin viime kerralla + -puolelta, jousen väri häviämään (tulee sellainen harmaa mattapintainen kun ennen oli kullan tai kuparinvärinen) ja puhti puristaa hiiltä kollektoria vasten häviämään, jolloin auton vauhti hiljalleen hiipuu ja lopulta pysähtyy. Näyttää siltä kuin akku loppuisi, mutta kun sitten jollain naulalla tai korisokalla tökkäsee hiiltä syvemmälle niin auto kirmaisee täydellä vauhdilla ja sora lentäen eteenpäin. :)
Alkaa jo neuvot loppumaan kun on tullut useampia jousia tuhottua tuolla menetelmällä siis jo viiden akun jälkeen!. Oikeastaan tuon takia tämän topicin alunperin perustinkin. Onkos kenelläkään muulla ollut samaa ongelmaa? En ole ainakaan kuullut puhuttavan...


Tähän voisin sanoa, että varmaankin hiilet ovat loppu. Laita uudet hiilet ja kokeile. ainakin uskon että vika siitä löytyy.
Schumacher MI4LP / Cougar SV / RCM.fi / JyvSrk

Poissa l150040

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
Re: Jatkoa
« Vastaus #8 : 23.09.03 - klo: 09.55 »
Lainaus käyttäjältä: "Rehu"
Näyttää siltä kuin akku loppuisi, mutta kun sitten jollain naulalla tai korisokalla tökkäsee hiiltä syvemmälle niin auto kirmaisee täydellä vauhdilla ja sora lentäen eteenpäin. :)


Tämä kuulostaa siltä, että hiilet eivät ota kunnolla kollektoriin kiinni. Yksi syy voi olla edellä mainittu hiilten loppuminen. Sitten vaihtoehtona voi olla, että hiilikanavat ovat likaiset tai vaurioituneet, jolloin hiili ei pysty liikkumaan niissä vapaasti. Kollektori voi olla myös, niin palanut tai epämuodostunut, että kontaktihäiriöitä syntyy. On vielä sekin mahdollisuus, että kone kuumenee esim. väärän välityksen takia niin paljon, että se aiheuttaa ongelmia.

Poissa johnok

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Ovatko iskarien ja hiilten jouset kulutustavaraa?
« Vastaus #9 : 24.09.03 - klo: 15.28 »
Kiitoksia vastauksista!
Nuo hiilethän todennäköisesti oli pääseet loppumaan. Kone on pitkäkesto enkä ole siihen vielä kertaakaan vaihtanut hiiliä joten minkäänlaista rutiinia tai vastaavaa ei ole päässyt syntymään. Noihin muihin vaihtoehtoihin en oikein usko. Kollektoria on kerran sorvattu vipattavalla porakonesorvilla, mutta ei sen kai ihan tuollaista pitäisi aiheuttaa. Myös jotkut muut merkit viittaavat hiilten loppumiseen (esim. auto kulkee hiljempaa kuin normaalisti, minkä luulin johtuvan eräästä toisesta asiasta ja ei ole vaihdettu iäisyyteen vaikka onkin pitkäkesto). Se, etten vaihtanut hiiliä ajoissa muuten harmittaa, sillä kone on varmasti jonkin verran vaurioitunut, olen sen verran monta akkua ajanut sen jälkeen kun eka hiilen jousi kärysi. Mistä se muuten johtuu? Onko muille käynyt samoin? En muuten vielä pääse moottorin kimppuun (läjä kokeita) joten en ihan 100%:sti voi allekirjoittaa sitä että hiilet loppuivat... :)
Ja nyt kun minulla on noita parittomia hiilten jousia, niin vahingoittaako se konetta, jos jäykkyysero napojen välissä on suuri?
Ja kuinkas muuten noparin kuoret (LRP F1 Reverse Digital) saisi auki? Pitäisi vaihtaa johto.

Poissa johnok

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Ovatko iskarien ja hiilten jouset kulutustavaraa?
« Vastaus #10 : 03.10.03 - klo: 15.19 »
Lainaus käyttäjältä: "Rehu"
Ja kuinkas muuten noparin kuoret (LRP F1 Reverse Digital) saisi auki? Pitäisi vaihtaa johto.

Osaisiko joku vastata tähän? Asialla alkaisi olla jo pieni kiire.

Poissa johnok

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Ovatko iskarien ja hiilten jouset kulutustavaraa?
« Vastaus #11 : 05.10.03 - klo: 13.33 »
Lainaus käyttäjältä: "Rehu"
Ja kuinkas muuten noparin kuoret (LRP F1 Reverse Digital) saisi auki? Pitäisi vaihtaa johto.

Niin että tietäisikö kukaan? En ole päässyt ajelemaan pitkään aikaan, kun vanha johto on rispaantunut rikki ja en enää haluaisi yrittää hämäriä liitoksia vaan haluaisin vaihtaa koko johdon uuteen juuresta asti, mikä ei onnistu, jos noparia ei saa auki.
Olisin iloinen, jos joku vaivautuisi vastaamaan!

Poissa coronet

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Ovatko iskarien ja hiilten jouset kulutustavaraa?
« Vastaus #12 : 05.10.03 - klo: 14.19 »
Miulla ainakin aukee iha itestään, on tainnu mennä kiinnikkeet rikki sivusta..

Eli siinä alareunassa pitäs olla semmoset kiinnikkeet mitkä aukee ruuvimeiselillä painamalla.
Tamiya roks.

Poissa johnok

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Ovatko iskarien ja hiilten jouset kulutustavaraa?
« Vastaus #13 : 06.10.03 - klo: 21.38 »
Lainaus käyttäjältä: "Eero Scherman"
Miulla ainakin aukee iha itestään, on tainnu mennä kiinnikkeet rikki sivusta..

Eli siinä alareunassa pitäs olla semmoset kiinnikkeet mitkä aukee ruuvimeiselillä painamalla.

Kiitoksia vastauksesta! Koetan availla.
Lähinnä muuten kyselin tästä asiasta sen takia, että halusin tietää, että onko availeminen ylipäätään mahdollista etten riko mitään.

Poissa johnok

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Ovatko iskarien ja hiilten jouset kulutustavaraa?
« Vastaus #14 : 07.10.03 - klo: 18.56 »
Kokeilin, mutta en saanut auki. Täytynee tyytyä liitoksiin...