Kirjoittaja Aihe: Short Course -sääntökeskustelu  (Luettu 114501 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa auvo

  • Veteraani
    • Profiili
Nokian Short Course Race - sääntökeskustelu
« Vastaus #30 : 10.01.10 - klo: 12.05 »
Auton värityshän on Raision Ua:n jokkisesta tutun liiga joukkueen Cobra Team väritys...Huomatkaa myös kuljettaja tunnus lampussa, niin kuin kuuluukin. Kyllä vanha jokkis kuski huomasi auton eilen heti. Hienoa!
*HongNor X2CR-E*Losi SCTE*

Poissa atarauskis

  • RSRCA
    • Profiili
Nokian Short Course Race - sääntökeskustelu
« Vastaus #31 : 10.01.10 - klo: 12.13 »
No auvo,jokos auton osto polttelee mieltä?
Ja tuosta värityksestä juu,itsehän ajoin jm:ää 90 luvulla ja tämä Corr on näistä pienoisautoista kaikkein lähinnä tuota lajia, joten luonnollisesti teema sieltä.
Mites olis Tampere-Turku välinen Corr liiga? :wink:
BC5 2wd cup mestari 2015 / Rc Jokkis Suomenmestari 2016 / 2022

Poissa auvo

  • Veteraani
    • Profiili
Nokian Short Course Race - sääntökeskustelu
« Vastaus #32 : 10.01.10 - klo: 12.28 »
Kyllähän toi vähän polttelee, halua kuiteskin tyypittää Honkkarin SC, ennen kuin taas rupeen hötkyileen.  :wink:

Pattisuorasta vielä sen verran niinkuin rauski sanoi että rytmitys on kaiken a ja o. Video kuvattiin päivännäön aikaan, joten kavereilla oli vielä setupit ja ajo hakusessa. Illalla kaikki kuskit pomputteli rytmikkäästi pattisuoran läpi, ei ongelmaa. Itse en tekisi kyseiseen suoraan mitään?
*HongNor X2CR-E*Losi SCTE*

Poissa Hazard

  • PRCA
    • Profiili
Nokian Short Course Race - sääntökeskustelu
« Vastaus #33 : 10.01.10 - klo: 12.29 »
Mitenkähän musta tuntuu että Nokialla pyörii kohta muutama HongNor SC auto ja yks niistä Auvon porukalla?

Oma ajo meni eilen suunnilleen odotetusti eli ei mitään kerrottavaa. Mukavaa oli ja nyt pitäisi varmaan huoltaa koko auto. Varaosat löytyy jo mutta työt haittaa harrastusta kun viikot on reissussa ja makaa hotellissa kaiket illat. Pitäis otta varikkoreppu ja auto mukaan ja tehdä huolto hotellissa, ottaa testit käytävillä?

Omaa kiesiä ei ole säädetty mitenkään kun en huomaa eroa vaikka eturenkaat harittaisi tai auraisi. Kaikissa iskareissa saattaa olla öljyä ja jousetkin tuli kitin mukana.

Poissa atarauskis

  • RSRCA
    • Profiili
Nokian Short Course Race - sääntökeskustelu
« Vastaus #34 : 10.01.10 - klo: 12.35 »
Hmmm..siitä pattisuorasta se viimeinen pois,ei muuta.
BC5 2wd cup mestari 2015 / Rc Jokkis Suomenmestari 2016 / 2022

Poissa jaan

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.large-scale-finland.eu
Nokian Short Course Race - sääntökeskustelu
« Vastaus #35 : 10.01.10 - klo: 12.40 »
Hmmm..siitä pattisuorasta se viimeinen pois,ei muuta.


Kannatan ehdotusta.

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Nokian Short Course Race - sääntökeskustelu
« Vastaus #36 : 10.01.10 - klo: 13.27 »
Kertokaa ajoissa mielummin kuvien ja videon kera minkälaisella radalla on tarkoitus kisata niin voi tehdä päätöksiä osallistumisesta. Täällä taas ei siitä rymistelystä niin paljoa välitetä vaan töyssyisellä radalla kilvanajosta :wink:
Kylätason RC-kuski.

Poissa PaavoNokkava

  • TamUA
    • Profiili
Nokian Short Course Race - sääntökeskustelu
« Vastaus #37 : 10.01.10 - klo: 14.59 »
Eikös ne autot säädetä ratoja varten, eikä ratoja autoja varten?
Nokian rata on suunniteltu off-road autoille ja niihin mun mielestä nämä SC-autotkin kuuluvat. Espoossa huomas hyvin kuinka matalat SC10:t toimivat hyvin suht tasaisella radalla. Hyppyä ja röykkyä toivottavasti pysyy Nokialla ja muillakin sisäkrossi radoilla, turistibaanat sitten erikseen.

-Henkka
[PRCA] [TamUa]

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Nokian Short Course Race - sääntökeskustelu
« Vastaus #38 : 10.01.10 - klo: 15.06 »
Toki ne autot säädetään ratojen mukaan mutta itse pidän ajettavista hypyistä, en stopparipateista näillä autoilla, krosseilla taas on kiva vetää pomppukrossia. Jos lähdetään katsomaan mistä SC/CORR on alkunsa saanut niin autoilla on tarkoitus vetää kovaa ja näyttävästi, jos esikuvia katsotaan.

Vai että matalat autot Centerin kisoissa? Meillä autot oli ROAR sääntöjen mukaisissa säädöissä, poislukien moottori.

Omalta osalta tämä varmaankin oli tässä, ei tehdä tästä mitään vääntötopiccia rataprofiileista ja mikä on kenenkin mieleen.
Kylätason RC-kuski.

Poissa PaavoNokkava

  • TamUA
    • Profiili
Nokian Short Course Race - sääntökeskustelu
« Vastaus #39 : 10.01.10 - klo: 15.15 »
Toki ne autot säädetään ratojen mukaan mutta itse pidän ajettavista hypyistä, en stopparipateista näillä autoilla, krosseilla taas on kiva vetää pomppukrossia. Jos lähdetään katsomaan mistä SC/CORR on alkunsa saanut niin autoilla on tarkoitus vetää kovaa ja näyttävästi, jos esikuvia katsotaan.

Vai että matalat autot Centerin kisoissa? Meillä autot oli ROAR sääntöjen mukaisissa säädöissä, poislukien moottori.

Omalta osalta tämä varmaankin oli tässä, ei tehdä tästä mitään vääntötopiccia rataprofiileista ja mikä on kenenkin mieleen.

Matalalla tarkoitin Slashiin verratuna, Blitz näytti kanssa melko nopealta. Ja ei se pelkkä auto sitä nopeutta tuo, onnea voitoista  :wink:

Nokialla on aika pieni tila, joten nopeat ja isot hypyt ei välttämättä onnistu, stoppareita ei siellä ole ollut ja toivottavasti ei tulekaan, röykkyä toivoisin itse lisää (ainakin kisojen ajaksi).

Kaikki vaan rohkeasti ilmoittautumaan.

-Henkka
[PRCA] [TamUa]

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Nokian Short Course Race - sääntökeskustelu
« Vastaus #40 : 10.01.10 - klo: 15.23 »
Ei varsinaisesti kuulu asiaan, mutta tajusin vasta eilen, että Slashin pohjan rakenne on ikään kuin toisinpäin verrattuna esim Assoon tai HPI:hin. Ohjausmekanismit on pohjan alapuolella, joten Slashiä ei saa mitenkään niin "matalalle", kuin noita kahta.
Flying Calacucco

Poissa Hazard

  • PRCA
    • Profiili
Nokian Short Course Race - sääntökeskustelu
« Vastaus #41 : 10.01.10 - klo: 15.40 »
Niin, Losi Striken rakenne on hyvin samanlainen kuin Slashin. HPI ja Asso taas näyttävät samalta ilman koppaa. Nämä tulevat 4x4 SC:t ovat enemmän HPI/Asso näköisiä, paitsi jälleen Slash joka näyttää... Slashiltä.

Poissa Koiranputki

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Nokian Short Course Race - sääntökeskustelu
« Vastaus #42 : 10.01.10 - klo: 15.44 »
Hmmm..siitä pattisuorasta se viimeinen pois,ei muuta.

Tuohon mielipiteeseen olisi helppo yhtyä, Mutta...
Kyllähän PaavoNokkava puhuu asiaa. Radat on ratoja ja niillä opetellaan ajamaan.
Eihän joka luokkaa varten voida vaatia omaa rataa. Tuo "rymistely" johtui oikeastaan
siitä että rata oli paikoitellen kapoisa. Esim tuo pattisuora. Sillekkään asialle ei
oikeastaan voi mitään joten sekin kuuluu tavallaan radan profiiliin.
Tila kun on rajattu niin se on.
Mä mitään tiedä. Kunhan löpisen.
R O M P T O R I L L E   tästä

Poissa jaan

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.large-scale-finland.eu
Nokian Short Course Race - sääntökeskustelu
« Vastaus #43 : 10.01.10 - klo: 16.41 »
joten Slashiä ei saa mitenkään niin "matalalle", kuin noita kahta.

Niin ja kummatkin merkit meni samalle sekunnille eilisessä treenissä. :lol:

Jos avattaisiin ihan uusi ketju tähän Nokian tulevaan kisaan ja ei pilata hienoa kilpailukutsua.. :undecided:


ps. Jos ylläpito vaikka siirtäisi turhat viestimme sinne... :lol:



« Viimeksi muokattu: 10.01.10 - klo: 17.03 kirjoittanut jaan »

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Nokian Short Course Race - sääntökeskustelu
« Vastaus #44 : 10.01.10 - klo: 17.24 »
Joo, en tarkoittanutkaan, että jompikumpi olisi nopeampi tuon asian takia, vaan ihan huomiona, kun tästä korkeudesta on niin paljon puhuttu.

Huomasin eilen, että ei se auton mataluus sitä nopeutta tuo, vaan se, että asiat on sopuspoinnussa keskenään ja että auto istuu kuskin kouraan.
Flying Calacucco

Poissa jaan

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.large-scale-finland.eu
Vs: Nokian Short Course Race - sääntökeskustelu
« Vastaus #45 : 10.01.10 - klo: 18.21 »
Joo heitin vain tuo edelliseni :cheesy:
Sitä vain ajoin takaa, kun tuo slash näyttää kuitenkin erilaiselta verrattuna muihin, tuon pohjarakenteen takia. 

Tuota korkeutta eilen katsottiinkin mkuun autosta (slash), se oli siinä ja siinä.
On meinaan alusta korkealla ja maavaraa taitaa olla jotain yli 40mm.

Huvittavalta kuitenkin tuo kokonaiskorkeus juttu tuntu.
Assolla tuo ilmeisesti menee helpoksi, kun koritolpat nostavat sen tarpeeksi ylös. Ja silti maavaraa vähän.
Saa lässykästä takaa nostettua koria jonkin verran lisää, mutta riittääkö se..

Silloin kun noita ROARR sääntöjä on ajateltu, ovatko raadin jäsenet ajatelleet ulkona ajamista pelkästään.
Siinä vaiheessa kun ulkona ajo tapahtuu, ne alustat nousee ylös varmasti röykkyisellä radalla, oli auto mikä hyvänsä. :laugh: 
Mutta tärkeintä on se, että ajaminen on hauskaa :lol:

Poissa mmrc

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Nokian Short Course Race - sääntökeskustelu
« Vastaus #46 : 10.01.10 - klo: 19.00 »
Jos Hobao ja Honr Nor 4wd SC painaa ilman sähköjä 1600-1700g niin ero M-8e runkopainoon on hyvin pieni. Mitoissa ero sitä luokkaa että ei mitään järkeä erotella noita autoja. Sähköt onkin ainut järkevä erottelun peruste eli ns. stanu 2S 4wd ja viri 3-4S 4wd. Koneet vapaat. Tokihan korin perusteella voi erotella sitten tuloksiin samoissa erissä ajaneet. Jos 2wd luokassa riittää täyteen erään kuskeja.

Hieman OT aihe itselleni kun tänään myin pois sen ilmeisesti Suomen ainoan 4wd SC auton siis M-8e auton SC korilla. Tosin eiköhän kannata odottaa noita ROAR sääntöjä tuohon 4wd SC autoonkin.
Vaikka luokkia onkin liian monta, harrastaja määrän suhteen. Ei kai tehtaiden uusille malleilleille voi muutakaan kun ajattaa joka väristä autoa omana luokkanaan.
Multi surfase on hanurista

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #47 : 10.01.10 - klo: 19.11 »
Muokkasin otsikkoa niin puidaan täällä Short Course -luokan sääntöjä ihan yleisesti myös jatkossa eikä vain Nokian kisojen pohjalta.

Järkevin sääntörajaus mielestäni olisi 2S lipot tai 7-kennon nimhit, kukaan ei noilla rajoilla yrittäisi sähkökasilla mukaan ja loppuisi vääntö ainakin tämän sääntökohdan osalta...

Poissa Koiranputki

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #48 : 10.01.10 - klo: 19.26 »
Oukei, Jos M-8e autot "rinnastetaan" noihin tuleviin 1/10 nelkuihin niin mihin pukataan
Asson SC8e. Sehän on puhdas 4wd SC auto. Tulisiko sekin hyväksyä sillä niitä käsittääkseni löytyy jo muutama kappale suomesta. 
Mä mitään tiedä. Kunhan löpisen.
R O M P T O R I L L E   tästä

Poissa mmrc

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #49 : 10.01.10 - klo: 20.02 »
Muokkasin otsikkoa niin puidaan täällä Short Course -luokan sääntöjä ihan yleisesti myös jatkossa eikä vain Nokian kisojen pohjalta.

Järkevin sääntörajaus mielestäni olisi 2S lipot tai 7-kennon nimhit, kukaan ei noilla rajoilla yrittäisi sähkökasilla mukaan ja loppuisi vääntö ainakin tämän sääntökohdan osalta...

Niin en tiedä miksi ei kukaan ei ajais 2S:llä tuota 4wd M-8e:tä kun paino eroa 1/10 4wd sc ja 1/8 sc:llä on n. 200g  niin se tuskin on kovin ratkaiseva ero. Tosin onhan siinä akku, säädin ja kone kovilla kun yritetään liikuttaa liian painavia autoja 2 kennolla.
Hyvä vertaus on 1/10 4wd crossin koneen lämmöt kun ne ei nytkään monella pysy kurissa, mitähän ne mahtaa olla kun samoihin sähköihin lisätään tuo yli 1kg liikuteltavaa siis 1/10sc 4wd autoa ajettaessa. 
Multi surfase on hanurista

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #50 : 10.01.10 - klo: 20.21 »

Järkevin sääntörajaus mielestäni olisi 2S lipot tai 7-kennon nimhit, kukaan ei noilla rajoilla yrittäisi sähkökasilla mukaan ja loppuisi vääntö ainakin tämän sääntökohdan osalta...


Juurikin näin.
2S kovakuoriset lipot ja 7 kennon nimhit rajaksi.
Moottorirajoitukset samantien pois...
Maavarat jne sääntöjäkään turha edes kuvitella.

Tehdas valmisteinen SC auto ja SC luokan renkaat.
Vain akut rajoitettu.
Se siitä.

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #51 : 10.01.10 - klo: 20.23 »

Järkevin sääntörajaus mielestäni olisi 2S lipot tai 7-kennon nimhit, kukaan ei noilla rajoilla yrittäisi sähkökasilla mukaan ja loppuisi vääntö ainakin tämän sääntökohdan osalta...

Juurikin näin.
2S kovakuoriset lipot ja 7 kennon nimhit rajaksi.
Moottorirajoitukset samantien pois...
Maavarat jne sääntöjäkään turha edes kuvitella.

Tehdas valmisteinen SC auto ja SC luokan renkaat.
Vain akut rajoitettu.


...ja se SC -henkinen kori.
Flying Calacucco

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #52 : 10.01.10 - klo: 20.31 »
Hyvä että tämä irtautettiin Kilpailukutsusta ja vielä otsikossa luoka noikea nimikin, pointsit Heulille.

Tämä maavara keskustelu, toiset puhuu seipäästä ja toiset vasarasta. Slashissa on runko korkeammalla kuin SC10:ssä ja Blitsissä ja siitä tulee mielikuva että Slashissa on korkea maavara. Voisiko joku mitata kisakuntoisesta Slashista todellisen maavaran pohjan alimmasta kohdasta eli tukivarsien kohdalta niin saadaan selville se oikea maavara.

Se että auton rakenteet pohjalevyn korkeuden osalta poikkeaa toisistaan on aivan eri asia kuin tämä kovasti kiistelty maavara eri autojen kesken. Vaikka Assossa ja Blitsissä on painopiste matalalla pohjalevyn rakenteen vuoksi niin korkealle nostettu koppa nostaa painopistettä korkeammalle, siitä huolimatta Slashissa on painopiste korkemmalla, edelleen, johtuen auton rakenteesta.

Toki voidaan maavarasääntökin tehdä jos/kun se tuntuu olevan keskeisin ongelma tässä vaiheessa. Kunhan se maavara sitten mitataan samalla tavalla kuten muissakin luokissa eli auton rungon matalimmasta kohdasta.

Vai keskitytäänkö enemmän autojen säätämiseen ja treeniin, sitten vasta nähdään miten kovaa milläkin autolla pääsee?

Kylätason RC-kuski.

Poissa MirosHima

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #53 : 10.01.10 - klo: 20.50 »

Vai keskitytäänkö enemmän autojen säätämiseen ja treeniin, sitten vasta nähdään miten kovaa milläkin autolla pääsee?



Kyllä, jokainen ajaaa semmosella ku ajaa, pitää vaan huolen siitä että rata on perunapeltoo niin ei sillä millaan lankulla ajella  :evil:
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

Poissa ToniP

  • Veteraani
    • Profiili
Short Course -keskustelu
« Vastaus #54 : 10.01.10 - klo: 20.55 »
Lagaa...
« Viimeksi muokattu: 10.01.10 - klo: 21.07 kirjoittanut ToniP »

Poissa ToniP

  • Veteraani
    • Profiili
Short Course -keskustelu
« Vastaus #55 : 10.01.10 - klo: 21.07 »
Lainaus
Järkevin sääntörajaus mielestäni olisi 2S lipot tai 7-kennon nimhit, kukaan ei noilla rajoilla yrittäisi sähkökasilla mukaan ja loppuisi vääntö ainakin tämän sääntökohdan osalta...
Totta turiset Heuli.

SC8 autoille on helppo järjestää omat kisansa kunhan ulkoratakausi saadaan käyntiin. Samalle päivälle mahtuu sitten M8e luokkakin. Tästäkin on jo suunnitelmia tehtynä...

Olen nyt tulossa myöskin siihen tulokseen että sisäratoja varten SC10 ROAR säännöt on veivattava joiltain kohdiltaan uusiin puihin. Myös tuupin.
Syitä on moniakin. Pito-olosuhteet on pääasiassa paljon paremmat kuin ulkona. Ratojen koko on pääasiassa pienempi, varsinkin leveys joka siis vaatii alustalta permpaa ohjattavuutta. Tehon tarve on pienempi, vaikken nyt haluaisikaan olla se joka rajoittaa koneiden koon, vrt. sarjaan mukaan lähtemisen kustannuksia. Lisäksi sisäradat on pääasiassa krossibaanoja joissa on SC-mittoihin nähden korkeita hyndiä. Alustan säädöt valikoituvat täten ikään kuin itsestään.

Itse olen sillä kannalla että Short Course on parhaimmillaan matalaröykkyisellä radalla jolla on paljon vauhdikkaita mutkia ja jokusen neulansilmän lisäksi terävää röykkyä tasaamassa kaikille alustamalleille tasapuolisuutta. Ehkäpä yksi isompi hyndä, esim pitkä pöytä. Tällaisen radan olen ajatellut että muokkaamme Nokian krossiradasta NSCR kisoja varten. Muutoksia on tehtävän itse asiassa melko vähän. Ehkäpä ajamme vielä pienen testin ensi viikon aikana näillä muutoksilla.

Säännöistä
ROAR säännöt: http://www.roarracing.com/downloads/2009_ROAR_SCT_Provisional_Class_Rules.pdf

Alusta
Kaikki yleisessä myynnissä olevat, tehdasvalmisteisena Suomeen maahantuodut, alustat sallittu. Tämä mahdollistaa mahdollisimman hyvän varaosien saatavuuden ja tukee tasapuolisuuden periaatetta kun kaikilla on mahdollisuus hankkia kisakalustonsa Suomesta. Lisäksi tämä antaa maahantuojille/kauppiaille taloudellisen mahdollisuuden olla mukana kehittämässä kilpailutoimintaa ja lajia.

SC10-2 mitat ROAR säännöistä.
SC10-4 maksimipaino rajoitettaneen. Odotamme tähän vielä lopullista setuppia nelkulle.

Maavaraa ei ehkä ole syytä rajoittaa mutta sen sijaan rajaisin korin minimikorkeuden radasta mitattuna ROAR sääntöjen mukaisesti. Tämä tekee katsastamisesta helppoa eikä rajoita liikaa alustan (mm. maavara) säätämistä. Kuitenkaan kukaan ei halua että kori ottaa ilmaa sisäänsä ajossa eli alusta tontissa ja kori korkealla menisi säännöissä läpi mutta sellaisella ajaminen ei toimi. Etumaskin alareunaa ei kuitenkaan voi jättää kovin alas hajottamatta koppaa nopeasti.
Tähän voi nyt kommentoida.

Renkaat
Molempiin luokkiin mielestäni riittää kun rengas määritellään täyttämään nämä ehdot; SC-tyypillinen vanne ja rengas jossa sisähalkaisija vähintään 20% suurempi kuin ulompi. Kuvio palkkimainen, katu-kuvio, sliksit sallittu. Umpikumiseos. Täyte vapaa.

Koppa
Mitat ja määritteet ROAR säännöistä. Lisäksi muu kuin kopan alkuperäinen materiaali ei saa näkyä ulkopuolelle. Esim. vahvisteet yms on jäätävä piiloon.

Moottori
SC10-2 moottori korkeintaan harjaton 8.5T tai 14T harjallinen.
SC10-4 moottori korkeintaan harjaton 6.5T tai 12T harjallinen.
Akku 2S 7.4V LiPo tai 8,4V 7-kennoinen NiMh.
Latauspussi pakollinen LiPo akkuja ladattaessa.

Toivon että luette kommenttinne ainakin kertaalleen ennen julkaisemista. Tämä vähentää keskustelun puuskittumista ja viilentää tunnelmaa sopivasti asialliselle tasolle.  :afro:

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #56 : 10.01.10 - klo: 21.09 »
Tuossa edellä ihan hyvä yhteenveto, muutama kommentti:

- SC- vanteet/renkaat taitaa olla standardina 2,2"/3,0", joten prosentteja ei kai tarvita?
- Korin tulee ylhäältä katsottuna peittää renkaat kokonaisuudessaan.
- Jos auton/alustan lähtökohta on tehdasvalmisteinen SC-auto, kori mukaanlukien, ei mielestäni (tässä vaiheessa) muita teknisiä määritelmiä juurikaan tarvita.
- Moottorisäännön kanssa voisin elää, mutta toisaalta, tarvitaanko sitä? Ei ainakaan sisällä, ulkona ajamisesta ei ole kokemusta, voi olla että siellä moottoria/tehoja olisi järkevää rajoittaa. Näkemyksenäni esitän, että 2WD:ssä raja voisi olla 10,5T. Perusteluna tähän olisi se, että kenties minunlisäksi olisi muitakin, jotka voisivat ajatella käyttävänsä SC:ssä poroturistin konetta?
- Mielestäni ei ole tarvetta määrittää minimikorkeutta.
Flying Calacucco

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #57 : 10.01.10 - klo: 21.16 »
Toni on lukenut ajatukseni SC:lle soveltuvasta rataprofiilista, erittäin helppo olla samaa mieltä tässä asiassa. Myös sääntöehdotus kuulostaa hyvältä.

peitsamoltakin hyviä pointteja sääntöjen osalta mutta itse taas olen minimikorkeuden kannalla. Silloin saadaan korin korkeudella hieman tasoitettua näitä painopiste eroja eri auton runkojen kesken, ja matalalattiaiset bussitkin saadaan edes vähän kiikkumaan mutkissa...

Kylätason RC-kuski.

Poissa ToniP

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #58 : 10.01.10 - klo: 21.22 »
Tuossa edellä ihan hyvä yhteenveto, muutama kommentti:

- SC- vanteet/renkaat taitaa olla standardina 2,2"/3,0", joten prosentteja ei kai tarvita?
Totta. Ajatuksissa mahdolliset jatkossa markkinoille tulevat "sinnepäin" rengasmallit.

- Korin tulee ylhäältä katsottuna peittää renkaat kokonaisuudessaan.
"Mitat ja määritteet ROAR säännöistä."

- Jos auton/alustan lähtökohta on tehdasvalmisteinen SC-auto, kori mukaanlukien, ei mielestäni (tässä vaiheessa) muita teknisiä määritelmiä juurikaan tarvita.
Kopan voi aina vaihtaa ja ainahan on mahdollista että joku muu kuin SC alustavalmistaja rupeaa tekemään koppia. Nämä olisi vaikeata hyväksyä ilman mittoja.

- Moottorisäännön kanssa voisin elää, mutta toisaalta, tarvitaanko sitä? Ei ainakaan sisällä, ulkona ajamisesta ei ole kokemusta, voi olla että siellä moottoria/tehoja olisi järkevää rajoittaa. Näkemyksenäni esitän, että 2WD:ssä raja voisi olla 10,5T. Perusteluna tähän olisi se, että kenties minunlisäksi olisi muitakin, jotka voisivat ajatella käyttävänsä SC:ssä poroturistin konetta?
Ajattelin ensin 9.5T SC10-2 luokkaan mutta törmäsin pian siihen että on minunlaisiani kuskeja jotka haluavat osallistua sillä mitä laatikosta löytyy  :tongue:

- Mielestäni ei ole tarvetta määrittää minimikorkeutta.
Minimikorkeus takaa riittävän korkean maavaran juurikin sileämmillä radoilla koska kukaan ei halunne kopasta korkealla keikkuvaa "purjetta".
peitsamoltakin hyviä pointteja sääntöjen osalta mutta itse taas olen minimikorkeuden kannalla. Silloin saadaan korin korkeudella hieman tasoitettua näitä painopiste eroja eri auton runkojen kesken, ja matalalattiaiset bussitkin saadaan edes vähän kiikkumaan mutkissa...
Komppaan myös tätä.

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #59 : 10.01.10 - klo: 21.31 »
Hyvin perusteltuja kommentteja.

Sääntöjen laadinnan päämääränä pitäisi olla seuraavat asiat:

- Luokkaan osallistumisen mahdollisuutta ei rajoiteta liikaa, jotta osallistujia löytyy
- Kustannukset pysyvät järkevinä, eikä rahalla voi ostaa sijoituksia. Toisaalta täytyy varmistaa, että kaupallinen tarjonta pysyy sääntöjen sisällä.
- Luokan "henki" säilyy
- Sääntöjä voidaan käytännön tasolla, eli katsastuksissa myös valvoa
- Jos tulevaisuudessa tästä tulee "lisenssiluokka", ei sääntöjä tarvitse kokonaan uudelleen kirjoittaa.

Yksityiskohdilla ei niinkään ole merkitystä, mutta ensisijaisesti pitäisi pohtia, mikä autosta tekee nimenomaan SC-auton? Kun tämä perusajatus on selvillä, on helppo laatia säännöt sen mukaan.
Flying Calacucco