Kirjoittaja Aihe: Short Course -sääntökeskustelu  (Luettu 114471 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa jaan

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.large-scale-finland.eu
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #90 : 11.01.10 - klo: 12.04 »
Liian tehokkaalla koneella tulee juuri tämä, liika yrittäminen ja se yleensä kostautuu jollei ole maltti hallinnassa.
Ulkona ajettaessa, liika teho tekee mielenkiintoisen ilmiön pelkällä suorallakin ja voi osallistua Talent 2010, ohjelmanumerolla "flying CORR circus". :tongue:

Parasta olisi se että, harrastaja voi itse määritellä tehonsa, omien tarpeiden mukaan.
Edelleenkin korostan tulevaa ulkokautta, jolloin nopeudet kovenevat ja liikayrittämisellä pilaa kisansa ihan varmasti. Sisäradoilla ei ajeta kovia nopeuksia, varmasti jossain krossi radoilla, mutta ei näissä joissa on jo ajettu kisoja tai ajetaan.
Maltti on valttia kuten joka luokassa, jota ei myöskään sovi unohtaa.

Itse ainakin näen koko SC luokan hauskana harrastuksena, kuten muutkin rc harrastukseni.
Tosikko ajattelumaailma pilaa harrastuksen/luokan välittömästi, vaikka tärkeintä olisi keskittyä ihan itse toimintaan ja luoda harrastusmahdollisuuksia. Tarkoitan tällä ratoja ja järjestöjä, missä harrastajat alueellisesti tapaavat.

Tulevat vuodet tulee olemaan kuitenkin kerhojen järjestämiä kilpailuita, mahdollisesti lisäluokkana johonkin kilpailun ruokatauolle :roll: :grin: (Oli pakko)
Se mitä lisenssi asioihin tulee, suurimmalla osalla SC kuskeista on seura, joten sen asian ei pitäisi olla vaikeaa. Myös tätä foorumia selaamalla ja hakemalla löytää varmasti oman kaupunkinsa taikka alueen pienoisautoilujärjestön ja lähteä tiedustelemaan asiaa paremmin.  

Kilpailuiden järjestäjät ovat oman harkinnan ja kokemuksien mukaan asettaneet sääntöjä SC luokkaan. Mielestäni niin kauan kun tässä sisällä kurvaillaan, totellaan kiltisti järjestäjien antamia sääntöjä ja nautitaan ajamisesta niillä ehdoilla. Ja miksi ei kesälläkin..

Jollei pinna sitä kestä, ei ainakaan turha purnaaminen foorumilla auta lajin kehitystä pätkääkään. Näitä asioita on jo monessa aiheessa huudeltu, joten pelkkä kirjoittelu ei oikein kulje käsikädessä oikean toiminnan kanssa. :azn:  

Näitä juttuja oikeasti joku heikkohermoinen aloittelija lukee ja päätyykin ajamaan
sellaiseen luokkaan, jossa säännöt valmiina kirjoitettu AKK:n toimesta.

  

 

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #91 : 11.01.10 - klo: 13.26 »
AIVAN... JUURI NÄIN...

Joku pilaa ajonsa yliteholla jne...
No ihan vapaasti... Hänen oma päätöksensä.

Poissa mof

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #92 : 11.01.10 - klo: 13.42 »
Joo moottorit ja noparit vapaat  :grin: Edelleenkin ensimmäinen Espoon corri kisa oli paljon paljon tasaisempi... Kun nyt tämä viimeinen... Johtuen siitä että kilpailijat olivat menneet muokkaamaan alustoja.... Jos kaikki autot olisivat olleet alustaltaan täysin vakioita tulisi tasaisempia kisoja.... Nyt jos katsotaan tulosluetteloa.....  Taitaa olla corr kohta merkki luokka :roll: :roll:

Jos tässä joutuu vakioautolla ajamaan, niin toiset joutuu vaihtamaan koko autoa että saa kulkupuolen kohdalleen.

Ja sitten on tietysti se, että ensimmäisessä kisassa tuskin oli ehditty viilaamaan autojen asetuksia niin paljoa kuin tässä?

Ja tottakai alustoja muokataan, se on osa lajia... jos vakioilla pitäisi ajaa niin joutuisi ostamaan monta autoa ja testaamaan aina kullekin radalle parhaan (=kallista).

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #93 : 11.01.10 - klo: 13.48 »
Eipä keretty viilaamaan setuppeja ennen toista kisaa, autot valmistui 3 päivää ennen kisaa ja niillä ajettiin ennen kisaa huimat 3 akullista. Se siitä kisasetuppien hinkkaamisesta ja hieromisesta, autot kasattiin hatusta tempaistuilla setupeilla ja ei kun kisaan.

Vai että ajettaisiin tehdassäädöillä? Näinhän tehdään muissakin luokissa... :mrgreen:

Kuten aiemmin jo sanoin niin että välillä kun keskittyy säätämiseen eikä pelkkään hauskanpitoon niin autot saa kulkemaan kovempaa :wink:
Kylätason RC-kuski.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #94 : 11.01.10 - klo: 14.38 »
Joo moottorit ja noparit vapaat  :grin: Edelleenkin ensimmäinen Espoon corri kisa oli paljon paljon tasaisempi... Kun nyt tämä viimeinen... Johtuen siitä että kilpailijat olivat menneet muokkaamaan alustoja.... Jos kaikki autot olisivat olleet alustaltaan täysin vakioita tulisi tasaisempia kisoja....

Eih eih ja vielä kerran eih...

Nyt kisoissa meni kärki vielä kovempaa, koska sinne oli ilmestynyt tasoltaan kovempaa kuskia.
Kuten oon jo ties millon sanonu että kun kuskeja rupee tulemaan lisää ja jo kokeneemmat kuskit tulee ajamaan niin vauhti kasvaa... ja kärki karkaa.

Aivan sama kuin muissakin luokissa.
Se on ihan sama mitkä säännöt keksii niin se kärki menee silti edelleen selvästi kovempaa.
Mä vaan ootan sitä päivää kun Vuojolahti Jr. tulee radalle nelkku corrinsa kanssa.

Sit mennään kovaa.... Oikeesti.
Tai mitäs jos Ari hurahtaa näihin...
No comoon... Kyllähän se jo tiedetään.

Kova jätkä pieksee perus jätkän kierroksella, oli autot miten tasaset tahansa.

Karu fakta, eikä tähän pysty säännöillä vaikuttamaan.

karvanaama

  • Vieras
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #95 : 11.01.10 - klo: 14.46 »
Eipä keretty viilaamaan setuppeja ennen toista kisaa, autot valmistui 3 päivää ennen kisaa ja niillä ajettiin ennen kisaa huimat 3 akullista. Se siitä kisasetuppien hinkkaamisesta ja hieromisesta, autot kasattiin hatusta tempaistuilla setupeilla ja ei kun kisaan.

Samoilla linjoilla. Auto nippanappa kisaan mennessä kasaan mutu-setupeilla ja kovaa ajoa. Mitä Reimanien autoihin omaani vertailin, niin aika kaukaa toisistaan näytti säädöt olevan ja silti toisen kanssa oli kovaa vääntöä koko päivän. Joten se viilaamisesta.. so not, kunhan ajo kulkee ja sehän kulkee.

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #96 : 11.01.10 - klo: 14.47 »
Kova jätkä pieksee perus jätkän kierroksella, oli autot miten tasaset tahansa.

Karu fakta, eikä tähän pysty säännöillä vaikuttamaan.

Eikä tarviikkaan. Ketä kiinnostaa kilpaileminen jos ajotaidoilla ei ole merkitystä?

Oleellista edelleen on, että kaikille annetaan tasapuoliset lähtökohdat siihen kilpailemiseen.
Flying Calacucco

Poissa MirosHima

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #97 : 11.01.10 - klo: 15.21 »
Autoo mitää säätää kannata, panee vaa voimaa niin perhanasti että lähtee renkaat vanteilta..

nim. pärinäboy  :grin:
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #98 : 11.01.10 - klo: 15.44 »
Oleellista edelleen on, että kaikille annetaan tasapuoliset lähtökohdat

Nimenomaan...
Ja se saavutetaan ainoastaan ilman moottorisääntöä... Eiks vaan...

Vai jos nyt ajatellaan että tulee joku raja...
Mitä luulette kummalla on paremmat lähdökohdat kauppaan astuessa... minulla vai Paavo persu pärtsääjällä???

No minulla.

Minä saan jo lahtökohtasesti sähköt halvemmalla kuin Pave.

Eli eri lähtökohdat jälleen.

Ja muutenkin...

Paksummalla kukkarolla varsutettu jamppa on lähtökohtasesti paremmalla lähtökohdalla liikkeellä kuin aloittelija jonka budjetti kaatuu jo RTR vehkeisiin.

Eli... täysin vapaa moottori...
oli sitten miten paksu lompakko tai minkälaiset suhteet tahansa niin jokaisella on samat lähtökohdat hankkia yhtä tehokkaat sähköt.

Poissa OV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #99 : 11.01.10 - klo: 15.53 »
Autoo mitää säätää kannata, panee vaa voimaa niin perhanasti että lähtee renkaat vanteilta..

nim. pärinäboy  :grin:

Been there done that juuri tuolla nokialla :). Puhumattakaan siitä kun renkaat ei ole tasapainotettu. Aijjai, että se perä tärisee hunajaa ja ruuvit irtoaa joka puolelta. Mulla oli tuon tärinän ansiosta alulootan tukivarren kiinnitys ruuvikin irronnut lootan sisään ja syönyt vähän diffiä. Onneksi tuli avattua tai olis noksussa mennty vähän rattaita sileäksi.

Ja säätämisestä puheen oleen hpyistä kun tulee ales niin auto jatkaa hyppimistä... Niin edellytyksenä on, että onnsituu edes hyppäämään tassuilleen :P.

Ei mitään hauskaa on ja se riittää. Pitää vaan yrittää väistellä niitä kierroksella ohittavia ettei pilaa muiden skaboja...

Emt en mä viite/jaksa hakea tällä autolla mitään säätöjä tarkotus on päästä pitämään hauskaa. Kaikki säädöt niin vituillaan, että ei viite. Ja kun omat ajolinjat on mitä on niin ei niitä hakemallakaan saa takasin haettua. Säätöpuoli lähinnä rajottuu siihen, että rikkinäisen tilalle ehjää.

Poissa ToniP

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #100 : 11.01.10 - klo: 16.47 »
Moottorirajoitus ei ole missään luokassa, missään lajissa yleensäkään, sitä varten että kalusto olis lähtökohtaisesti tasaisempaa. Tehorajoitukset on yksi keino jolla pyritään rajoittamaan alustan myöhemmästä rakentamisesta saatavaa hyötyä eli pitämään kalusto tasaisempana. Eli jos ei ole tehoja, ei kannata tehdä tehoilla kulkevaa alustaa vaan keskittyä helppoon ajamiseen. Mutta...

Näinkö?
Jos rajoitetaan koneita, kilpailijat eivät halua osallistua koska pelkäävät ostavansa kalliimman noparin mihin jollain toisella olisi varaa ja jolla ei kuitenkaan saavuteta mitään koska millä tahansa sääntöjen mukaisella (esim. 8.5T) koneella pääsee riittävän lujaa jos osaa ajaa.(?)
Ehkäpä ymmärsin väärin.  :grin:

Enhän minä nyt ole koneita rajoittamassa, kunhan luon keskustelua vielä kun luokkaa ei ajeta. Hommasta menee kuitenkin maku heti kun nopeuserot erissä kasvaa kierrosluvuille asti. Miten se estetään? Joko rajoittamalla koneita jolloin alustan tietyt säädöt menettävät merkityksensä, tai sitten rajoittamalla alustoja mikä taas on lähes mahdotonta ellei kyseessä ole merkkiluokka. Tai sit molemmat jolloin alottelijoilta menee mielenkiinto osallistua.

Mitäs jos tehdään kaksi rinnakkaista kilpasarjaa? Toinen konerajoituksella aloittelijoille ja toinen vapaa. No nyt tietysti kaikki huokaa että mistä harrastajat mutta siitä en olisi huolissani. Enemmänkin järjestäjien aktiivisuudesta tai kisojen tukijoiden löytymisestä.

Nämä nyt on taas näitä ajatuksia, en pyydä kommentoimaan. Kunhan juttelen. Sääntökomitea jatkaa pakerrusta ja keskustelu säännöistä jatkuu edelleen.

Poissa mof

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #101 : 11.01.10 - klo: 16.56 »
Moottorirajoitus ei ole missään luokassa, missään lajissa yleensäkään, sitä varten että kalusto olis lähtökohtaisesti tasaisempaa. Tehorajoitukset on yksi keino jolla pyritään rajoittamaan alustan myöhemmästä rakentamisesta saatavaa hyötyä eli pitämään kalusto tasaisempana. Eli jos ei ole tehoja, ei kannata tehdä tehoilla kulkevaa alustaa vaan keskittyä helppoon ajamiseen. Mutta...

Näinkö?
Jos rajoitetaan koneita, kilpailijat eivät halua osallistua koska pelkäävät ostavansa kalliimman noparin mihin jollain toisella olisi varaa ja jolla ei kuitenkaan saavuteta mitään koska millä tahansa sääntöjen mukaisella (esim. 8.5T) koneella pääsee riittävän lujaa jos osaa ajaa.(?)
Ehkäpä ymmärsin väärin.  :grin:
Ei, vaan jos on konerajoitus, niin pitää kokeilla/etsiä/testata/mitälie monta eri konetta ja säädintä läpi, että tietää mikä on paras juuri vaaditulla käämiluvulla. Rajoittamattomana saa riittävästi tehoa 10.5T huippukoneella tai vaikka 5.5T kiinavimpaimella, joten ei ole budjetista kiinni etsiä tarpeeksi nopeaa konetta.
Lainaus
Mitäs jos tehdään kaksi rinnakkaista kilpasarjaa? Toinen konerajoituksella aloittelijoille ja toinen vapaa. No nyt tietysti kaikki huokaa että mistä harrastajat mutta siitä en olisi huolissani. Enemmänkin järjestäjien aktiivisuudesta tai kisojen tukijoiden löytymisestä.

Konerajoitus pitäisi nimenomaan olla niille kokeneemmille kuljettajille, joilla on resursseja etsiä paras kone ja taitoa ottaa siitä kaikki irti. Ilman konerajoitusta ei ole ongelmaa siitä, että jäisi tehoissa muita jälkeen, koska halvallakin saa niin paljon tehoa ettei siitä ole enää hyötyä näillä autoilla.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #102 : 11.01.10 - klo: 16.59 »
Ei, kun nimenomaan paremmat kuskit joilla muutenkinon suhteita jne, pääsevät vaikka jopa näillä halvoilla edelleen kovempaa kuin aloittelijat/perus harrastajat parhaalla mitä rahalla saa...
Ja kun siis suuri osa kovista kuskeista kuitenkin tuntee suuren osan kauppiaista jne jne jne.... He saavat sähkönsäkin johalvemmalla.

Eli ei samat lähtökohdat.

Ja kuten moneen kertaan olen sanonut ja jopa reimanit otin vertailuun niin halvoilla mahdollisesti sääntörajan ulkopuolella olevilla sähköillä saavutetaan sama teho ym kuin kalleilla top of the line sähköillä niin juuri aloittelijan tai perus harrastajan on helppo tulla mukaan halvalla budjetilla ilman että tarvitsee tuntea huonompaa katu uskottavuutta...
Tai että fiilis tulis hetkeäkään että pakko olla sama kalusto kuin kärki jätkillä että on mahdollisuus pärjätä.

Kun näinhän se menee että kärkijätkillä kuitenkin yleensä on ne kovimmat yyber laitteet...
Perus jamppa ja varsinkin aloittelija hommaa sitä edullista jne...
ja jos jo lähtökohdat on se että halvempi setti tuottaa vähemmän tehoa niin moni ajattelee ettei edes kiinnosta, kun ei kuitenkaan voi pärjätä kovalle kuskille jolla on vieläpä ne parhaat sähköt... Junou.

Poissa Mikko L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Full Speed RC
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #103 : 11.01.10 - klo: 17.22 »
Mun mielestä tässä vaiheessa ja jatkossa ei pidä "yleiseen" luokkaan laittaa konerajoitusta.

Mutta jos halutaan tehdä aloittelijoille "stanuluokka" niin siihen voisi laittaa jonkin oikeasti "stanu" rajoituksen. Toki tämäkin voi joidenkin kohdalla johtaa Hoken kuvailemaan the koneen ja the säätimen hankkimiseen, mutta nämä lienee kuitenkin "stanuluokassa" yksittäis tapauksia - pappa betalar jannuja...

Minä näkisin, että tällä luokalla olisi jopa jo ensi kesäksi realistiset mahdollisuudet SC2-10 ja SC4-10 luokkiin. Jos tämä luokka jatkaa kasvuaan alkuriemunkin jälkeen voisi jatkossa olla mahdollista myös stanuluokalle SSC2-10.

Stanuluokassa moottorirajoitus voisi olla sellainen, että ainakin valtaosalla RTR paketeista pääsisi ajamaan suoraan. Olisiko raja sitten 13.5, 17.5 lienee jo "liian stanu".

Kuitenkin kuten jo aikaisemmin olen kirjoittanut niin sähkökrossi tarvitsisi stanuluokan ja näkisin tässä SC-luokassa potentiaalia siihen monestakin syystä.
Old fart

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #104 : 11.01.10 - klo: 17.28 »
Hommasta menee kuitenkin maku heti kun nopeuserot erissä kasvaa kierrosluvuille asti. Miten se estetään? Joko rajoittamalla koneita jolloin alustan tietyt säädöt menettävät merkityksensä, tai sitten rajoittamalla alustoja mikä taas on lähes mahdotonta ellei kyseessä ole merkkiluokka. Tai sit molemmat jolloin alottelijoilta menee mielenkiinto osallistua.

Mitäs jos tehdään kaksi rinnakkaista kilpasarjaa? Toinen konerajoituksella aloittelijoille ja toinen vapaa. No nyt tietysti kaikki huokaa että mistä harrastajat mutta siitä en olisi huolissani. Enemmänkin järjestäjien aktiivisuudesta tai kisojen tukijoiden löytymisestä.

Jos koneita halutaan rajoittaa siten, että alustan säädöt menettävät merkityksensä, koneita pitää sitten rajoittaa reilusti, esim. 17,5T saakka (stanu). Edelleen JOS näin tehtäisiin, tulisi selvä pesäero "viriluokkaan".

Muistetaan nyt sitten kuitenkin se, että takana on vasta yhdet kunnon kisat, joten aika alkutaipaleella tässä ollaan, eikä ehkä pitäisi vielä jakaa (olematonta) porukkaa alaluokkiin, kun itse luokkaakaan ei vielä ole.

Jos kuskeja riittää, niin viri/stanu jako kuulostaa ihan järkeenkäypältä, mutta jalat maassa hyvä tulee.
Flying Calacucco

Poissa mmrc

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #105 : 11.01.10 - klo: 17.35 »
Nyt kun kaikki 2wd kuskit tuntuu olevan moottorisääntöä vastaan ja ovatkin hommanneet täysin luokan henkeen vasten liian tehokkaan koneet, ei sääntöä kannata enään tehdä. Vaikka ROAR sääntö on 17,5 koneelle ja auto ilmeisesti sellaiselle teholle suunniteltu. Eli vapaalla säännöllä varmaan kannattaa jatkaa kuten Hoke on joka viestin väliin ilmoittanut.
 
Mites 4wd:t niitä kun ei vielä ajossa ole niin onko niihinkin jo sähköt silti joka kuskilla olemassa. Eli tehdään siitäkin luokasta ns. vapaa ja kaikki etsii sopivan tehoista konetta sitä mukaan kun alustaa saa säädettyä toimivaksi ja ajotaidot karttuu.
Kestääkö nuo 4wd laitteet minkä tehoisen koneen vaan ja kestääkö normi 540 koneet noin painavia autoja ?.
Multi surfase on hanurista

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #106 : 11.01.10 - klo: 17.40 »
Muistetaan nyt sitten kuitenkin se, että takana on vasta yhdet kunnon kisat, joten aika alkutaipaleella tässä ollaan, eikä ehkä pitäisi vielä jakaa (olematonta) porukkaa alaluokkiin, kun itse luokkaakaan ei vielä ole.

Jos kuskeja riittää, niin viri/stanu jako kuulostaa ihan järkeenkäypältä, mutta jalat maassa hyvä tulee.

Juuri näin, tuolla aiemmin mainittiin että katsotaan vuosi ja opiskellaan lajia. Saadaan kokemusta niin sisältä kuin ulkoa ja nähdään että nouseeko laji suureenkin suosioon. Kokemukset tulee näyttämään suunnan mitä tehdä koneiden osalta, stanu/viriluokka kuulostaa hyvältä ja se voisi poikia lisää harrastajia.

Jos otetaan verrokiksi turistit, me tuskin ajettaisiin niillä jos ainoana luokkana olisi "vapaat koneet". Ei yhtään pöhömpi ajatus kahdelle eri luokalle, psykologinen kynnys on monelle pienempi kun voi lähteä luokkaan mukaan kohtuuvauhdeilla ja tehoilla.
Kylätason RC-kuski.

Poissa mmrc

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #107 : 11.01.10 - klo: 17.43 »
Muistetaan nyt sitten kuitenkin se, että takana on vasta yhdet kunnon kisat, joten aika alkutaipaleella tässä ollaan, eikä ehkä pitäisi vielä jakaa (olematonta) porukkaa alaluokkiin, kun itse luokkaakaan ei vielä ole.

Jos kuskeja riittää, niin viri/stanu jako kuulostaa ihan järkeenkäypältä, mutta jalat maassa hyvä tulee.

Juuri näin, tuolla aiemmin mainittiin että katsotaan vuosi ja opiskellaan lajia. Saadaan kokemusta niin sisältä kuin ulkoa ja nähdään että nouseeko laji suureenkin suosioon. Kokemukset tulee näyttämään suunnan mitä tehdä koneiden osalta, stanu/viriluokka kuulostaa hyvältä ja se voisi poikia lisää harrastajia.

Jos otetaan verrokiksi turistit, me tuskin ajettaisiin niillä jos ainoana luokkana olisi "vapaat koneet". Ei yhtään pöhömpi ajatus kahdelle eri luokalle, psykologinen kynnys on monelle pienempi kun voi lähteä luokkaan mukaan kohtuuvauhdeilla ja tehoilla.
Totta ja tuosta tule väkisin mieleen että tarviko tuollainen auto viriluokkaa ollenkaan.
Multi surfase on hanurista

Poissa jon.lindgren

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #108 : 11.01.10 - klo: 18.19 »
Totta ja tuosta tule väkisin mieleen että tarviko tuollainen auto viriluokkaa ollenkaan.

Ja jätetään nykyiset sähköt hyllyyn???
Taisit unohtaa että suurin osa autoista on jo viritetty.
Vai oliko heittosi vain trolli?

JOS konetta pitää rajoittaa niin käytetään sitten jotain suuretta joka on kaikissa koneissa sama. Lankamäärä ei kerro koneesta läheskään niin paljon kuin kv-arvo. Parasta olisi jos voitaisiin käyttää tehorajaa.

Poissa mkuu

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #109 : 11.01.10 - klo: 18.26 »
OT: Tuolla omaan kameraan taltioituneet pätkät viime lauantailta.
http://www.youtube.com/user/mkuusel#p/a/u/0/VuHKUKZbREE
Ei mikään huippu laatu ja hermot meni Neroon, niin jäi tuo editointi vähän vähälle.


Asiaa: ROAR sääntöjä noudattaen ilman moottorirajoitusta ja maavaraa/minimikorkeutta. Tuo taitaa olla tällä hetkellä se sääntökasa, jonka jokainen kestää ja saadaan uudet harrastajatkin radalle.
Stanu/viriluokatkaan ei huono vaihtoehto.

Tuo tehoraja olisi myöskin varteen otettava. Onhan noissa isoissakin tehorajat luokissa ja sitten se rajaton luokka. 800 W kone Slashissa vastaisi tuota isojen autojen 1200 hv olevaa rajaa. :grin: :grin:

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #110 : 11.01.10 - klo: 18.29 »
jon.lindgren: KV-arvo on siitä huono rajoitus koska se muuttuu roottoria vaihtamalla.

Poissa jon.lindgren

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #111 : 11.01.10 - klo: 18.44 »
Totta mutta samalla lankamäärällä on hyvin eritehoisia moottoreita.

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #112 : 11.01.10 - klo: 18.56 »
Asiaa: ROAR sääntöjä noudattaen ilman moottorirajoitusta ja maavaraa/minimikorkeutta.

Miksi ei minimikorkeutta? Lukuisia perusteluita on tullut miksi minimikorkeus pitäisi olla mutta vielä ei ole kerrottu miksi ei voisi olla?
Kylätason RC-kuski.

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #113 : 11.01.10 - klo: 18.56 »
Oli sääntö mikä tahansa, sen pitää olla sellainen, että sitä voidaan valvoa. JOS olisi moottorirajoitus, se pitää pystyä nopeasti ja luotettavasti todentamaan katsastuksessa.
Flying Calacucco

Poissa jon.lindgren

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #114 : 11.01.10 - klo: 19.00 »
Oli sääntö mikä tahansa, sen pitää olla sellainen, että sitä voidaan valvoa. JOS olisi moottorirajoitus, se pitää pystyä nopeasti ja luotettavasti todentamaan katsastuksessa.
Hieman asian vierestä, millä moottorin lankamäärän voi varmistaa?
Omissa halpiskoneissa on ollut tarrat...

Poissa jon.lindgren

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #115 : 11.01.10 - klo: 19.10 »
Miksi ei minimikorkeutta? Lukuisia perusteluita on tullut miksi minimikorkeus pitäisi olla mutta vielä ei ole kerrottu miksi ei voisi olla?

Minimikorkeus vaikuttaa vähän autoon jonka painopiste on matalalla ja kori korkealla. Auto, jonka painopiste on korkealla jo valmiiksi kärsii tästä enemmän kun koria ja alustaa pitää vielä korottaa.

En vastusta minimikorkeutta, voin hyvin vääntää Slashiin korotuspalat koritolpille tai uudet koritolpat. Prolinen korilla autoni on nyt liian matala ROAR:in sääntöjen mukaan vaikka koritolpat on yläasennossa ja alusta korkealla. Painopiste Slashissa ja Losissa on ylempänä kuin Assossa ja HPI:ssä ja paljon oli sääntö mikä tahansa. Eri tyyppisistä autoista ei tule rajoituksilla samantyyppisiä.

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #116 : 11.01.10 - klo: 19.10 »
Turistipuolella se on sanottu jotenkin niin, että käämiluku pitää olla pysyvästi kirjoitettu moottoriin.

Esim. Stanu- ja porokoneissa se on kaiverrettu.
Flying Calacucco

Poissa Koiranputki

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #117 : 11.01.10 - klo: 19.11 »
Oli sääntö mikä tahansa, sen pitää olla sellainen, että sitä voidaan valvoa. JOS olisi moottorirajoitus, se pitää pystyä nopeasti ja luotettavasti todentamaan katsastuksessa.
Hieman asian vierestä, millä moottorin lankamäärän voi varmistaa?
Omissa halpiskoneissa on ollut tarrat...

Katsos Jon, nyt haetaan sopivaa kauppuria jonka koneet kelpaavat. "Sponssoriksi"  :grin:
Olen koittanut todella miettia syytä tähän konevääntöön ja aina vain voimakkaamin tulee mieleen kaupalliset intressit. Kohta ollaan tilanteessa jossa vain sen ja sen merkkiset koneet käyvät ja niitä myy vain se ja se liike.
Mä mitään tiedä. Kunhan löpisen.
R O M P T O R I L L E   tästä

Poissa ToniP

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #118 : 11.01.10 - klo: 19.13 »
...ja tehojahan on vaikea saada selväksi ilman Dynoa.

Vähän nyt alkaa tuntuun siltä että tuuppi ajetaan virinä ainakin talven ajan ja nelkuista tehdään heti alkuunsa "stanu"-luokka ja sit kokemuksen karttuessa viri. Kunhan nyt saadaan ne nelkut ajoon. Eletään sääntöveivin kanssa vielä tämä viikko. Lupasin säännöt lähipäivinä mutta... Kuitenkaan SC2-10 ei luokkajakoa tai konerajaa tarvinne koska teho ei kuitenkaan välity rataan sen tietyn rajan yli.

Pikapunnituksella saatiin perussähköille noin 600g. Oliko esitetty 1680g Hobaon nelkkualustan paino renkailla vai ilman? Kuulostaa meinaan vähän köykäiseltä kun Traxxas Slash painaa ajokunnossa noin 2200g. Hobaon yhteispaino olis siis siten noin 2300g ajokunnossa. Tarkistakaas vaikka jos jollain on vapaata aikaa. Mä lähen nyt lunastaan lupaukseni. Menin meinaan kesällä lupaamaan että vietän joskus tyttökaverinkin kanssa aikaa. Miks oonkaan näin höveli.

Poissa jon.lindgren

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #119 : 11.01.10 - klo: 19.17 »
Katsos Jon, nyt haetaan sopivaa kauppuria jonka koneet kelpaavat. "Sponssoriksi"  :grin:
Olen koittanut todella miettia syytä tähän konevääntöön ja aina vain voimakkaamin tulee mieleen kaupalliset intressit. Kohta ollaan tilanteessa jossa vain sen ja sen merkkiset koneet käyvät ja niitä myy vain se ja se liike.

Ei kai? Jos en ole ihan väärin käsittänyt tästä on jo pari kauppiasta innostunut? Ks. Nirkin kisan sponssorit.