Hoplaa,
Onnistuin ajamaan tuossa viikko sitten Cougarista ensimmäisen spurrin sileäksi. NiMHillä kesti ajella kivasti, mutta ekaa kertaa, kun pistin lipon kiinni autoon, ei tarvinnut montaa kiekkaa heittää kun meno hyytyi. Pienen vilkasun jälkeen koko koppa sisältä täynnä pientä silppua. Moottori ei varmaan jaksanut NiMHillä vääntää läheskään saman verran, eikä vielä rikkonut noita spurrin hampaita? Sähköinä dualskyn 8.5T combo.
No aattelin, että varmaan välystä vaan ollut rattaiden välissä liikaa alunperin, kun ei ainakaan käsin koittaessa moottorin kiinnitys ollut löystynyt ajon aikana. Uutta spurria tilalle ja tällä kertaa tiukemmalle.
Ajelin aluksi vähän matkaa välys paljon tiukemmalla, mutta se ahisti niin, että ajaessa kuulu selvästi hyvin voimakas hankaus ja maassa käsin rullatessakin jarrutti kovasti vastaan. Tällä välyksellä tuntui, että lipollakin pysyy rattaat ehjinä. Kuitenkin mietin, ettei noin kova hankailukaan hyväksi ole. Moottorille vastusta ja lämpenee ja mitä lie
Löysensin siis ihan vähän juuri sen verran, että kovin ääni laantui. Koitinpa taas ensin vähän nimh akulla ja seurasin tilannetta - kaikki ok. Sitten lipo tilalle, yksi kierros hyvin rauhallisilla vauhdeilla ja taas alko spurri kuorimaan.
Mitenkäs tuo nyt pitää säätää oikein? Pitäiskö tuo sitten olla niin tiukalla "että kuulee"? Orjallisesti vaan sanomalehti välyksellä vaikka ahistaakin? Pinioni näyttäis ihan ehjältä. Spurrina vakio 83 (U3351) ja pinionina 21 (U3421). Taitaa olla vähän lyhkänen välitys? Tulikos siitä vielä extra vääntöä?
Kokonaisvälitys ohjekirjan mukaan siis 10.26. Moottorin ohjekirjassa on 8.5T koneelle 6 Cell NiMH gear ratio suositus 7.6 - 8 radasta riippuen. Lipo akuista ei puhuta mitään. Lipo taitaa erota kuitenkin tuosta NiMH suosituksesta?
Slipperin oon saattanut pistää luultavasti vähän liian tiukalle "varmuuden vuoksi", senkin säätö vielä vähän hakusessa. Voiko liian löysä tai tiukka slipperi edesauttaa spurrin hampaiden kulumista? Oon käsittänyt, että jos liian löysä ni spurri sulaa keskeltä, ei hampaista ja toisaalta liian tiukalla ei pitäis olla merkitystä puolikaasulla, kun muutenkaan ei pitäis vielä luistaa?
-Mika