Kirjoittaja Aihe: Traxxas Stampede, Rustler ja Bandit  (Luettu 1942452 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Ville Vainio

  • Veteraani
    • Profiili
    • Vilkutin.1g.fi
Traxxas Stampede
« Vastaus #30 : 09.12.03 - klo: 20.59 »
kuvaa jostain kallion ylittämisestä jos vaan on aikaa.  :wink

mä armahdas sua:

savagee&spetee,

http://helium.wakkanet.fi/~vilkku/videot/RC:ta/

tuolta savage, ja sit löytyyki
Kyosho Inferno MP9e

Poissa topemu

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Traxxas Stampede
« Vastaus #31 : 10.12.03 - klo: 09.39 »
Lainaus käyttäjältä: "nici"
Tuota noin, kyllä akut tuplaamalla voi saada tuplan ajo-ajan. Kytkee kaksi akkua rinnan niin kapasiteetti tuplaantuu, kun kytkee sarjaan kapasiteetti pysyy samana mutta jännite tuplaantuu. Rinnakkain kytket niin että pistää kahden akun positiiviset johdot yhteen ja negatiiviset yhteen, sarjaan niin että kytkee yhden akun positiivisen johdon nopariin ja toisen akun negatiivisen ja sitten kytkee ensimmäisen akun negatiivisen navan toisen akun positiiviseen. Kummatkin voi stampedessa toteuttaa aika helposti, rungon alapuolelle siinä missä akku on niin mahtuu hyvin toinen akku esim nippusiteillä kiinni. Kaksi 200mAh akkua rinnan= 7,2V 4000mAh ja samanmoiset akut sarjaan kytkettynä= 14,4V 2000mAh.


Noinhan tuo toimii... Kuitenkin noissa akuissa tarvitsisi molemmissa olla mahdollisimman samankokoiset sisäiset vastukset, jotta tuo 4000mAh saadaan rinnan kytketyistä akuista. Kaikki liittimet ja välijohdot pitäisi olla mahdollisimman samanlaiset. Varmuudella voin sanoa, ettei täyttä hyötyä saada. Useimmiten käy niin että toinen akku purkautuu paljon pienemmille jännitteille kuin toinen => voipi turmella akun varsinkin jos käytetään NiCd-akkuja. Jos teet joka kerta käytön jälkeen tasauspurun niin akut kestävät ainakin jonkun aikaa, mutta eivät niin kauaa kuin "normaalissa" käytössä.
>--> Chaos is order understood only a few <--<

Poissa nici

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Traxxas Stampede
« Vastaus #32 : 10.12.03 - klo: 14.35 »
Niinpä.. Viestistä olis vaan tullu kaksi kertaa pidempi jos olisin alkanu selittää mitä eroa käytännöllä ja teorialla on tässä..   :lol: Yksi mitä vois kokeilla on että ostaa esimerkiksi 12kappaletta matchattuja kennoja ja rakentaa niistä kaksi 6kennon akkua jotka sitten kytkee rinnan yhteen liittimeen, sillon ne latais molemmat samalla latausajan tuplaantuessa ja matchattuja kun ovat niin pitäisi toimia ihan hyvin. Siitä vaan joku kokeilemaan, ei tosin millään 1500mAh kennoilla kannata kokeilla sillä sillon saa saman kapasiteetin kuin yhdellä 3000mAh akulla eli koko homma olis aika turha  :wink:

Poissa Hermanni

  • Veteraani
    • Profiili
    • Kotisivuni
Traxxas Stampede
« Vastaus #33 : 08.01.04 - klo: 02.03 »
Niin tselleni on kanssa tulossa Stampede hobby Peoplesta kun tuo  Rustlerin tilaus meni "puihin".
Olivat kuitenkin loppuneet ja parin viikon päästä pitäisi tulla uusi erä, että odotellaan. :)
Mistäs tähän Stampedeen olette "viritys osia" hommailleet tai mistä niitä saa tilattua, linkkejä please?
Varsinkin kiinostas vahventaa voimansiirtoa ja alustaa, metallia sen olla pitää. :D
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Poissa hellgren

  • Veteraani
    • Profiili
Jahas
« Vastaus #34 : 08.01.04 - klo: 09.34 »
Hienoa hermanni, hyvän valinnan olet tehnyt!  :wink:

Towerhobbiesiltahan noita viriosia saa, varmasti muualtakin. Kesällä, kun autot noudettin ensin Hobby Peoplelta, jätettiin Hobbylinnan kautta tilaus towerille, heidän kauttaan kun tilaus oli helpompaa ja halvempaa. Nykyään Hobbylinnan kautta huomattavasti kalliimpaa, kannattaa vertailla ja ottaa selvää mitä tulee maksamaan, jos itse tilaat ja jää tulliin.

Oletko millasta voimalaitetta autoon laittamassa, kun noin rankalla kädellä meinaat päivittää? RPM:n laakerinpesät ja niihin sopivat isot kuulalaakerit kannattaa ainakin hommata.
Lahti Rock City

Poissa Jukka

  • Veteraani
    • Profiili
Traxxas Stampede
« Vastaus #35 : 08.01.04 - klo: 09.45 »
Täällä on kuvia ja pari pientä videoo omasta Stampedestani, joka on hankittu samaan aikaan hellgrenin kanssa. Autossa on samat viritykset kuin hellgrenillä mutta talviajelukuvissa on 15 lankainen motti ja polttiskrossin renkaat.
Tiim Lahti | S-grafix

Poissa topemu

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Traxxas Stampede
« Vastaus #36 : 08.01.04 - klo: 10.16 »
Lainaus käyttäjältä: "Jukka"
Täällä on kuvia ja pari pientä videoo omasta Stampedestani, joka on hankittu samaan aikaan hellgrenin kanssa. Autossa on samat viritykset kuin hellgrenillä mutta talviajelukuvissa on 15 lankainen motti ja polttiskrossin renkaat.


Nuo renkaat on hoopon näköiset :lol: , mutta varmaan paremmat kuin alkuperäiset traktorit.
>--> Chaos is order understood only a few <--<

Poissa Jukka

  • Veteraani
    • Profiili
Traxxas Stampede
« Vastaus #37 : 08.01.04 - klo: 13.41 »
no, onhan ne vähän hassut, mutta pitoa on huomattavasti enemmän kuin alkuperäisissä.
Tiim Lahti | S-grafix

Poissa Lassi

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
    • Videoita
Traxxas Stampede
« Vastaus #38 : 08.01.04 - klo: 17.08 »
Hienoja kuvia Jukka. Onks noi Hyperin nakit? Minullakin on tässä yks video spedestä talvella mutta kulki niin huonosti että jään odottelemaan kevättä. http://koti.phnet.fi/lassi/Traxxas_Stampede/Videoita/spedella.wmv saa sen videon. Nastat oli vähän aikaa mutta ei sitten kauaa pysyny :) Jaahas mutta varmaan tossa helmikuussa laittelen tilausta towerhobbista että saan ne kevääks.

Poissa Jukka

  • Veteraani
    • Profiili
Traxxas Stampede
« Vastaus #39 : 08.01.04 - klo: 17.22 »
Renkaat on Hobaon Avengerit. Vakiorenkaita en oo ees kokeillu lumella, mut hellgrenin mukaan niillä ei tartte ajaa.
Tiim Lahti | S-grafix

Poissa Hermanni

  • Veteraani
    • Profiili
    • Kotisivuni
Re: Jahas
« Vastaus #40 : 08.01.04 - klo: 18.40 »
Lainaus käyttäjältä: "hellgren"
Hienoa hermanni, hyvän valinnan olet tehnyt!  :wink:

Towerhobbiesiltahan noita viriosia saa, varmasti muualtakin. Kesällä, kun autot noudettin ensin Hobby Peoplelta, jätettiin Hobbylinnan kautta tilaus towerille, heidän kauttaan kun tilaus oli helpompaa ja halvempaa. Nykyään Hobbylinnan kautta huomattavasti kalliimpaa, kannattaa vertailla ja ottaa selvää mitä tulee maksamaan, jos itse tilaat ja jää tulliin.

Oletko millasta voimalaitetta autoon laittamassa, kun noin rankalla kädellä meinaat päivittää? RPM:n laakerinpesät ja niihin sopivat isot kuulalaakerit kannattaa ainakin hommata.


Jeps tarvinnee tutkailla noi Tower Hobbiesin sivut tarkkaan ja laskeskella mitä tulisi itse tilaten maksamaan, tietty kun tekee pieniä ostoksia (Olikos se alle 40€) niin ei tule tulleja.
Harjaton moottori on tutkailun alla (500W tai alle) ja tässä olenkin selvitellyt valikoimaa, tämä siksi että haluan tehoja ja huoltovapaan moottorin (Laakerit kun on ainoat kuluvat osat noissa).
Tuossa juuri "valaistuin" että nehän maksavat suunnilleen saman verran kuin hyvät harjalliset vastineensa!
Eli kun moottorin vaihto tulee eteen niin valinta on suht selvä, koska eihän sillä alkuperäisellä säätimellä ole paljonkaan virkaa ja jos säätimen (Siis hyvän) joutuu ostamaan niin pikkuisen lisää eroja niin saakin jo harjattoman säätimen.
Tuolla alustan päivittämisellä haen kanssa tuota huoltovapautta/enemmän kestävyyttä, lennokkipuolella kun on mennyt enemmn tunteja korjauksiin kuin lennättämiseen (Autot kun ei kovin korkealta putoile, yleensä :D).
Yksi kokeilu on kanssa tuossa mielessä, eli laittaa gyro kaasuun kytkettynä.
Sillä saisi aikaiseksi sen että ei keulisi liikaa ja kiihtyvyys olisi paras mahdollinen, toisaalta hypyissä jos auton perä "putoisi" se vähentäisi kaasua ja toisin päin.

Lainaus käyttäjältä: "Jukka"
Täällä on kuvia ja pari pientä videoo omasta Stampedestani, joka on hankittu samaan aikaan hellgrenin kanssa. Autossa on samat viritykset kuin hellgrenillä mutta talviajelukuvissa on 15 lankainen motti ja polttiskrossin renkaat.


Joo tuossahan onkin ideaa talviajeluun, kapeampi rengas parempi pito samalla lailla kuin tosielämässä (Rallissa siis).
Taitaapi vain itselläni kesä koittaa ennenkuin pääsen renkaisiin asti autoa "päivitellessä", rahapussi kun ei veny ihan tolkuttomasti.  :oops:
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Poissa hellgren

  • Veteraani
    • Profiili
Jep
« Vastaus #41 : 08.01.04 - klo: 18.53 »
Mukana tuleva säädinhän on mekaaninen.. Sen voi siis laittaa syrjään saman tien :wink:

500w kuulostaa aika hurjalta.. Tietty hienolta =) Itse olen ollut kovasti siinä luulossa, että autoihin harjattomat ovat vielä aivan tolkuttomissa hinnoissa. Lennokeissahan hinnat ovat varsin inhimillisiä. Mutta, jos hinta on kerran mielestäsi kohillaan, niin laita ihmeessä.

Meillä on autoissa kiinni tällä hetkellä 15/17-lankaset koneet, itselläni on ennakko nollassa. Huoltoväli siten hiukka pisempi, etenkin kun välitys on kohillaan. Tehokkaimpien harjallisten koneiden huoltoväli onkoin sitten jotain aivan naurettavaa, muutamia akullisia.. Sen puolesta harjaton on ehdoton.
Lahti Rock City

Poissa Jukka

  • Veteraani
    • Profiili
Traxxas Stampede
« Vastaus #42 : 08.01.04 - klo: 20.06 »
Harjattoman laitto Stampedeen vaatii voimansiirron vahvistamista aika lailla. Ainakin idler gear ja ulostulot on vaihdettava metallisiin. Myös vetarit ja diffin rattaat taitaa joutua päivittämään vahvempiin.
Traxxaksen Stampede-foorumilla on harjattomasta koneesta ja Stampedesta n+1 keskustelua. Kannattaa lukea niitä.
Tosin jenkkien autojen viriosista puolet on turhia koristuksia.
Tiim Lahti | S-grafix

Poissa Hermanni

  • Veteraani
    • Profiili
    • Kotisivuni
Re: Jep
« Vastaus #43 : 08.01.04 - klo: 23.30 »
Lainaus käyttäjältä: "hellgren"
Mukana tuleva säädinhän on mekaaninen.. Sen voi siis laittaa syrjään saman tien :wink:

500w kuulostaa aika hurjalta.. Tietty hienolta =) Itse olen ollut kovasti siinä luulossa, että autoihin harjattomat ovat vielä aivan tolkuttomissa hinnoissa. Lennokeissahan hinnat ovat varsin inhimillisiä. Mutta, jos hinta on kerran mielestäsi kohillaan, niin laita ihmeessä.

Meillä on autoissa kiinni tällä hetkellä 15/17-lankaset koneet, itselläni on ennakko nollassa. Huoltoväli siten hiukka pisempi, etenkin kun välitys on kohillaan. Tehokkaimpien harjallisten koneiden huoltoväli onkoin sitten jotain aivan naurettavaa, muutamia akullisia.. Sen puolesta harjaton on ehdoton.


Joo se 500W on maksimi siis mitä olen ajatellut, sillähän saa jo 200W per pyörä ulos (Noin)!
Tässä tulee kuitenkin se haitta että akkupaketti maksaa tolkuttomasti jos käyttää LiPoly akkuja (6kpl Kokam 2000HD=180€) ja NiCd pakalla ei kauan hurjastella.
Todennäköisempää on että pyrin katsomaan moottorin joka ei ota yli 40A (Tosin AXIlta löytyy malli jolla päästään 10 kennolla ja 40A virralla 420W)!
Kennomäärällähän tässä ei periaatteessa ole merkitystä kun eihän näillä stadium truckeilla edes Suomessa kilpailla (Vielä :D).
Tuo "lennokkipuolen" moottori käy aivan yhtä hyvin autokäyttöönkin, ne vain ovat "vääntävämpiä" ja pienemmillä kierroksilla käyviä noin yleensä, sehän ongelma korjaantuu välitysten muunnoksella.
Tosin harjattomien moottorien teknisiä tietoja tutkiessa erot autokäytöllä ja lennokkikäytöllä ovat yleensä vain käämityksessä ja siten mitoitettu auto/lennokkin moottoriksi.
Autokäytössähän on 6 kennon "satsit" ja lennokeissa voi olla 24 kennosiakin.
Hiiliharjoja kun ei näissä ole ja ennakonkin on säätimellä niin suurin kierrosluku näissä ilmoitetaankin per voltti (Tosin kennomäärä kannattaa huomioida ettei käämilangat sula).
Kontronikilta löytyy esim säädintä joka säätää ennakkoa jatkuvasti moottorin kuorman ja kierrosluvun mukaan ja antaa näin optimaalisen tehon jatkuvasti (Jazz).
Lämpiämäminen näissä harjattomissa ei ole suuremmin tullut ongelmaksi vaikkakin autokäyttöön suunnatuissa moottoreissa onkin jäähdytys rivastot, onhan lennokejakin täysin umpinaisella nokkarakenteella jossa ei ole ilmavirran jäähdyttävää vaikutusta.
Itselläni näyttää moottorin valinta kallistua Jeti Phasor 15/3 malliin joka antaa 6 kennolla 235W (40,3A) ja 8 kennolla saa jo yli 300W (36,3A) irti.
Kärkkäiseltä tuo moottori "lähtee" 100€ hintaan eli suht kohtuullinen vielä, eikös hyvästä harjallisesta saa "pulittaa" saman määrän euroja?
Tosin tuossa pöydällä "lojuu" AXIn 2808/16 millä voisi ensin kokeilla, siitäkin irtoaa 8 kenolla 240W 25A virralla (Painaa vain 78g!), sekin maksaa vain 65€ uutena!
Säädin tässä nyt vain on vähän hakusessa enään, tosin nuo Haker Masterin car mallit maksavat alkaen "jenkeissä" noin 120$, eli postikuluineen sekä veroineen ja tulleineen noin 130€.
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Poissa Hermanni

  • Veteraani
    • Profiili
    • Kotisivuni
Traxxas Stampede
« Vastaus #44 : 08.01.04 - klo: 23.38 »
Lainaus käyttäjältä: "Jukka"
Harjattoman laitto Stampedeen vaatii voimansiirron vahvistamista aika lailla. Ainakin idler gear ja ulostulot on vaihdettava metallisiin. Myös vetarit ja diffin rattaat taitaa joutua päivittämään vahvempiin.
Traxxaksen Stampede-foorumilla on harjattomasta koneesta ja Stampedesta n+1 keskustelua. Kannattaa lukea niitä.
Tosin jenkkien autojen viriosista puolet on turhia koristuksia.


Tätä vähän epäilinkin että saattaa koko voimansiirto mennä uusiksi.
Tarkoitus olis etsiä myös metalliset alatukivarret kiinnikeineen (Kehtoineen) kestävyyden lisäämiseksi, ne kun tulevat saamaan yleensa "tällejä".
Ai niin tässä on linkki mistä ilmenee joidenkin harjattomien teknisiä tietoja sekä mittaus tuloksia tehoista ym.. http://www.mft.nu/motors/borstl/borstl.htm
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Poissa hellgren

  • Veteraani
    • Profiili
Jep
« Vastaus #45 : 09.01.04 - klo: 13.51 »
Juu lennokkifoorumia tulee ihan aktiivisesti selattua myös. Olen ollut siinä luulossa, että lennokkiharjatonta ei voi soveltaa autossa (vaikka eihän siihen kummempaa syytä juuri löydy). Mutta, hyvä, että olin väärässä.

Piikkivirtojen luulisi olevan aika hurjia tollasella koneella paikaltaan lähdettäenssä. Säädinkään ei varmaan halvimmasta päästä siis ole. Pakkikaan ei olisi pahasta Stampeden tyylisessä autossa. Ilmankin tietty varmasti pärjää, jarrun pitää jokatapauksessa olla tehokas  :wink:

Litiumtekniikka ei tosiaan hintansa takia minunkaan mielestä kuulosta kovin hyvältä. Toisekseen, LiPolle suositeltu 1C latausvirta on hiukka ikävä kenttäolosuhteissa, kun ajosessiot ovat lyhyitä. Nicd/Nimh kun voi kohtalaisen huoletta ladata ~5-5,5A.

Mutta mutta, innolla odotan projektin edistymistä  :D
Lahti Rock City

Poissa Hermanni

  • Veteraani
    • Profiili
    • Kotisivuni
Re: Jep
« Vastaus #46 : 09.01.04 - klo: 14.43 »
Lainaus käyttäjältä: "hellgren"
Juu lennokkifoorumia tulee ihan aktiivisesti selattua myös. Olen ollut siinä luulossa, että lennokkiharjatonta ei voi soveltaa autossa (vaikka eihän siihen kummempaa syytä juuri löydy). Mutta, hyvä, että olin väärässä.

Piikkivirtojen luulisi olevan aika hurjia tollasella koneella paikaltaan lähdettäenssä. Säädinkään ei varmaan halvimmasta päästä siis ole. Pakkikaan ei olisi pahasta Stampeden tyylisessä autossa. Ilmankin tietty varmasti pärjää, jarrun pitää jokatapauksessa olla tehokas  :wink:

Litiumtekniikka ei tosiaan hintansa takia minunkaan mielestä kuulosta kovin hyvältä. Toisekseen, LiPolle suositeltu 1C latausvirta on hiukka ikävä kenttäolosuhteissa, kun ajosessiot ovat lyhyitä. Nicd/Nimh kun voi kohtalaisen huoletta ladata ~5-5,5A.

Mutta mutta, innolla odotan projektin edistymistä  :D


Joo niinkuin kirjoitin niin noita harjattomien tietoja tutkiessa ainoat erot autokäyttöön olevilla moottoreilla löytyi käämityksestä, ne kun on pääsääntöisesti sen 6 kennon mukaan mitoitettuja (Ja täten otettavat ampeerit suurempia).
Säätimissä on tosiaankin se tilanne että valikoimaa ei turhan paljon ole vielä, toivottavasti valmistajat "heräävät" tähänkin.
Harjattoman säädinhän ei tarvitse kuin uuden softan niin soveltuu autokäyttöön (Siis pakkihan niistä vain puuttuu).
Monissa säätimissä on kattava ohjelmointimahdollisuus, esim 1 ennakko, 2 jarru, 3 soft start, Cut off voltage, ym...
Hätätapauksessa voi käyttää lennokin säädintä vaikkakin pakki puuttuu, sen voi korvata servolla hoidettavalla napaisuuden vaihtajalla.
Harjattoman moottorin pyörimis suunnan kun voi vaihtaa kahta johdinta ristiin kytkemällä, ja se on aivan sama mitkä johdot niistä kolmesta kytkee ristiin.
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Poissa Hermanni

  • Veteraani
    • Profiili
    • Kotisivuni
Traxxas Stampede
« Vastaus #47 : 11.01.04 - klo: 02.00 »
Säätimessä päädyin Hacer Masteriin, mutta moottori "mietityttää" vielä
Eli jelppiä tarvittaisi, mikä on sopiva max kierrosluku kyseiseen autoon?
Pelkkiin kierroksiin kun ei kannata "tuijottaa" se kun ei takaa parhaita ominaisuuksia.
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Poissa hellgren

  • Veteraani
    • Profiili
Jahas
« Vastaus #48 : 11.01.04 - klo: 09.53 »
Paha sanoa max-kierroksia. Normaalien harjallisten spedessä käytettävien moottorien kierrokset ovat karkeasti välillä ~20 000 - 40 000. Välityksiä täytyy lyhentää, jos kireempää konetta spedeen laittaa, muuten ei moottori kestä. Itsellä kärynnyt pari vakioluokan konetta spedessä liian pitkällä välityksellä. Tosin koneet olivat muutenkin loppu. Kuitenkin, niissäkin koneissa oli enemmän puhtia, kuin speden stingerissä.

Mutta, mulla on sellanen käsitys, että harjattomien kierrokset olisivat reilusti alle 20 000, olenko oikeassa? Siinä tapauksessahan ei tarvita muuta, kuin riittävän pitkä välitys. Kovin isoa pinjonia spedeen ei saa mahtumaan, mutta pienemmällä isorattaalla homman luulisi hoituvan. Myöskin kannattaa ottaa huomioon se, onko harjattoman halkaisija reilusti isompi, kuin harjallisen.
Lahti Rock City

Poissa turtle

  • Veteraani
    • Profiili
Traxxas Stampede
« Vastaus #49 : 11.01.04 - klo: 10.42 »
Lainaus käyttäjältä: "Hermanni"
Säätimessä päädyin Hacer Masteriin, mutta moottori "mietityttää" vielä
Eli jelppiä tarvittaisi, mikä on sopiva max kierrosluku kyseiseen autoon?
Pelkkiin kierroksiin kun ei kannata "tuijottaa" se kun ei takaa parhaita ominaisuuksia.


Oletko käynyt katsomassa seuraavia USA-forumeita:

http://monster.traxxas.com/index.php?s=

http://forum.maxxtraxxusa.com/index.php?

..noista pitäisi löytyä pienellä kaivamisella paljon tietoa.

Poissa Hermanni

  • Veteraani
    • Profiili
    • Kotisivuni
Traxxas Stampede
« Vastaus #50 : 11.01.04 - klo: 14.05 »
Lainaus käyttäjältä: "turtle"
Lainaus käyttäjältä: "Hermanni"
Säätimessä päädyin Hacer Masteriin, mutta moottori "mietityttää" vielä
Eli jelppiä tarvittaisi, mikä on sopiva max kierrosluku kyseiseen autoon?
Pelkkiin kierroksiin kun ei kannata "tuijottaa" se kun ei takaa parhaita ominaisuuksia.


Oletko käynyt katsomassa seuraavia USA-forumeita:

http://monster.traxxas.com/index.php?s=

http://forum.maxxtraxxusa.com/index.php?

..noista pitäisi löytyä pienellä kaivamisella paljon tietoa.


Joo kyllä kävin "vilkuilemassa" ja http://monster.traxxas.com "heitti" jopa jumiin kun laitoin hauksi "Stampede brushless". :D
No "googlea" käyttäen olen löytänyt paljonkin "projekteja" näistä harjattomista autokäytössä, mutta kyllä siellä kerrotaan pinjonin rattaat esim muttakun puuttuu yleensä se oleellinen tieto alkuperäisestä moottorista.
Tarkoituksena ei ole kuitenkaan rakentaa autoa joka "keulii" taivaanrantaan asti vaan noin max "tuplateho" alkuperäiseen verrattuna jotta ajo aika pysyisi edes jotenkin järkevänä.
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Poissa hellgren

  • Veteraani
    • Profiili
Jep
« Vastaus #51 : 11.01.04 - klo: 14.18 »
No, jos otetaan vertailukohteeksi se, että vakioluokan koneessa on enemmän puhtia, kuin stampeden mukana tulevassa.. Niin, sen perusteella stampeden mukana tulevassa stinger-koneessa ei ainakaan paljoa yli 100W tehoa ole.
Lahti Rock City

Poissa Hermanni

  • Veteraani
    • Profiili
    • Kotisivuni
Re: Jahas
« Vastaus #52 : 11.01.04 - klo: 14.24 »
Lainaus käyttäjältä: "hellgren"
Paha sanoa max-kierroksia. Normaalien harjallisten spedessä käytettävien moottorien kierrokset ovat karkeasti välillä ~20 000 - 40 000. Välityksiä täytyy lyhentää, jos kireempää konetta spedeen laittaa, muuten ei moottori kestä. Itsellä kärynnyt pari vakioluokan konetta spedessä liian pitkällä välityksellä. Tosin koneet olivat muutenkin loppu. Kuitenkin, niissäkin koneissa oli enemmän puhtia, kuin speden stingerissä.

Mutta, mulla on sellanen käsitys, että harjattomien kierrokset olisivat reilusti alle 20 000, olenko oikeassa? Siinä tapauksessahan ei tarvita muuta, kuin riittävän pitkä välitys. Kovin isoa pinjonia spedeen ei saa mahtumaan, mutta pienemmällä isorattaalla homman luulisi hoituvan. Myöskin kannattaa ottaa huomioon se, onko harjattoman halkaisija reilusti isompi, kuin harjallisen.


No Hacker Masterilta pitäisi löytyä valmiiksi sopivaa moottoria ko autoon ja kierrosluvut ovat 25200 -  49982 väliltä mallista riippuen (Kahdeksalla erilaisella käämytyksellä)!
Eli näillä näkymin paras malli olisi Hacker Masterin C40 7S jonka RPM/V on 5950, eli 7.2v kiertäisi 42840rpm?
Vastaavat harjatomat ovat yleensä pienempiä "harjallisiin" serkkuihin verrattuna.
Esim 240W antava Mini AC 1215/12 (4750 RPM/V) on kooltaan 24.8mm * 47.5mm ja painaa 53g eli luulisi sopivan autoon kuin autoon (No ei nyt sentään MiniZ kokoisiin mutta lötyy niihinkin tarpeeksi pieniä harjattomia)!
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Poissa Hermanni

  • Veteraani
    • Profiili
    • Kotisivuni
Re: Jep
« Vastaus #53 : 11.01.04 - klo: 14.35 »
Lainaus käyttäjältä: "hellgren"
No, jos otetaan vertailukohteeksi se, että vakioluokan koneessa on enemmän puhtia, kuin stampeden mukana tulevassa.. Niin, sen perusteella stampeden mukana tulevassa stinger-koneessa ei ainakaan paljoa yli 100W tehoa ole.


Elikkä kannttaa tällä perusteella etsiä moottoria josta irtoaa noin 250w akselitehoa, tuolla pitäisi huippunopeus (Tarvittaessa) nousta noin 80% ja vielä pysyttäisiin max 20A virroissa!
Tämähän tarkoittaa että pystyn käyttämän samoja LiPoly kennoja kuin lennokissakin ja säädinkin löytyy samaisesta "vermeestä" testiin!
Elikä moottorin valinnaksi näyttää varmistuvan Model MotorsMini AC 1215/12 (Tosin vain 240w, mutta hinta on noin 80€!)  http://www.modelmotors.cz/index.php?id=en&nc=produkty_vypis&url_ps=mini_ac1215_12&id_odkazy=m_ac
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Poissa hellgren

  • Veteraani
    • Profiili
Jep
« Vastaus #54 : 11.01.04 - klo: 14.57 »
Kuulostaa ihan hyvältä. Tuo 250W on jotakuinkin se teho, mitä saadaan viriluokan harjallisista koneista tehoja irti. Tuo 20A kuulostaa todella pieneltä verrattuna siihen, minkälaisista ampeerilukemista autosäätimien yhteydessä yleensä puhutaan. Mutta, käytäntö näyttää mitä ampeerit tulee olemaan, mielenkiinnolla odotan  :wink:
Lahti Rock City

Poissa Hermanni

  • Veteraani
    • Profiili
    • Kotisivuni
Traxxas Stampede
« Vastaus #55 : 12.01.04 - klo: 01.08 »
Säädin puolella näyttää "mustaksi hevoseksi loppumetreillä" nousevan Kontonik Beat 70 Car malli http://www.kontronik.com/beat2002e.htm!
Näyttävän olevan aikakoinen "monitoimikone", se kun käy autoon lennokkin ja jopa kopterille!
Jatkuvaa virtaa se kestää 70A ja piikejä 90A, eli harjattomille enemmän kuin tarpeeksi, niillä kun liikutaan 90% hyötysuhteissa ja jopa yli!
Painoakin on vain 21g, laiton juuri hobbixille kyselyn paljonko maksaisi suomessa ko säädin, ettei aina tarvitsisi ulomailta tilailla (209$ "jenkkilässä")!
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Poissa Hermanni

  • Veteraani
    • Profiili
    • Kotisivuni
Traxxas Stampede
« Vastaus #56 : 20.01.04 - klo: 23.43 »
Niin auto tuli tänään postissa ja "tyypit" on otettu vakikokoonpanolla (Mekaaninen säädin).
Testiakkuina oli 6cell electronics 2000SC (Joo joo, muttakun jäi ylimääräiseksi akkuporakonetta kennotettaessa. :D) ja 2*Kokam 1500HD LiPoly.
Kokam osottautui tehokkaamaksi tässä tapauksessa vaikkakin ajo ajassa ei eroa paljon ollut.
Tosin Kokamit vei siinäkin pidemmän korren noin 3 minuutilla, Kokamilla jaksoi jopa "sutia" ja kiihtyi muutenkin reippaammin, tosin NiCd paketin yksi kenno painoi yhtä paljon kuin koko LiPolymeeri akku. (NiCd 490g vs LiPoly 69g).
Moottoripuolella valinnaksi tuli kuitenkin lopuksi Hacker C40 8S, silläkun noita Stampedeita tuntuu varustettavan "jenkeissä".
Eikä tarvitse ostaa "sikaa säkissä" kun noista harjattomista ei niin paljon kokemuksia ole autokäytössä, tosin tämän valmistajan moottorit ovat olleet yksiä parhaita markkinoilla olevista.
Toivon mukaan vai kyseistä moottoria nyt saa tehtaalta.
Katsotaan nyt miten Hobbix-RC kyseisen moottorin hinnotelee, tilaanko sieltä vai "jenkeistä" missä se maksaa 169$.
Kallishan se vähän on, mutta ymmärrettävää että niitä tehdäänkin pieniä sarjoja tällä hetkellä.
Säätimetkin pitäisi saada ko kaupasta (Joko Hacker tai Kontronik), mutta katsotaan nyt niidenkin hinnat ensin ja tehdään päätös sitten.

EDIT Niin päätös tehtiin Lehnerin puolesta koska Hacker C40 S8 säätimeneen olisi tullut liian kalliiksi Suomesta ostettuna ja "jenkeistäkin" tilattuna saatavuus olisi ollut epävarmaa moottorin puolesta.
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Poissa Hermanni

  • Veteraani
    • Profiili
    • Kotisivuni
Traxxas Stampede
« Vastaus #57 : 24.01.04 - klo: 21.31 »
No niin nyt on ajettu 6 "akullista" ja hauskaa on ollut. :D
Eilen laitoin tilaukseen metalliset vaihteiston rattaat, "lukkoperän" (Pro ball diffin) ja metalliset diffin  päät.
Pientä "modifikaatiota" on tullut tehtyä, raidetangon päät ottivat joustoliikkeessä pyörän navan "varsiin" kiinni ja olivat muutenkin liian pitkät (Ulommaiset kiinnityspisteet poistettu).
Renkaat ottivat ääriasennossa kiinni alatukivarsiin, vähän "dremelillä" pois tukivarsista ja nyt pyörii vapaasti.
Vastarin takakansi avattu ja liimattu tiiviiksi sekä kiteen "kolo" ja servoliittimet "muurattu" kuumaliimalla tiiviiksi.
Sekä ohjaus servon "päällä" oleva reikä kuumaliimattu umpeen (Se pieni reikä joka on todellsuudessa servon pohjassa, servohan on ylös alaisin asennettuna).
Etu iskareiden alapään kiinnitys siirretty sisimmäisiin reikiin koska etupää oli vähän "jäykkä" ja tällä sai himpun enemmän joustovaraa.
Takapää taas löystyi käytössa ja iskarin alapäät siirretty ulommaisiin kiinnitys pisteisiin.
Ohjaus servo keskitetty (Oli tehtaalta tullessaan hampaan verran pielessä) sekä aurauskulmat säädetty sen jälkeen, nyt kulkee hyvin suoraan kun ennen vähän "luikerteli".
Suraavana on tarkotus reijittää "pohjalevy" jotta sulamis vedet ei jäisi "lillumaan" rungon pohjalle, sekä tehdä tilaa 8 kennolle siirtämällä vastari takimmaiseen korin pidikkeeseen.
Tosin tuo saa odottaa harjattoman moottori/säätimen saapumista koska silloin voin siirtää säätimen "moottoripuolelle" ko kiinnikettä!
Tämä akkutilan jatkaminen vaatiikin vähän enemmän rungon jyrsimistä mutta onnistunee helposti.
Niin vielä piti kysymäni että mistäs kannattaisi tilata nuo vahvemmat pyörän navat (Siis mihin sopii ne vakiota isommat kuulalaakerit).
Että tällaista tällä erää...... :D
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Poissa nici

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Traxxas Stampede
« Vastaus #58 : 24.01.04 - klo: 23.54 »
Towerhobbiesiin tilausta niistä navoista.. parikymppiä tulee varmaan maksamaan postikuluineen eli ei joudu alvia tai tullia maksamaan, ja kirjeeseen kun mahtuu niin tulee nopeasti.

Poissa Lassi

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
    • Videoita
Traxxas Stampede
« Vastaus #59 : 25.01.04 - klo: 21.23 »
Joo ajattelin tämän kuvan laittaa tänne kun tein tohon spedeen sopivan 7kennosen akun kun sain kaverilta yhen Sanyan uuden kennon.