Nyt ei kyllä oo kaikki hyvin, auto on noin 2 viikkoa vanha ja ongelmia on ollut paljon! Autossa 14 hampainen Pinioni ja moottori kuumuu yhä minusta liikaa! Kuinka pailjon tuo pinioni vähentää auton nopeutta, kun auto menee melko hitaasti? Vai onko moottorista loppunut kenties puhti, koska minusta akuissakaan ei ole vikaa? Ei oiken hyvältä tunnu , jos auto noin ketkuittelee, sehän pitää myydä, kun rahaa menee vain varaosiin.
Vaihdoit alkuperäisen 19-hampaisen pinionin 14-hampaiseen, niin nopeus putosi n. 26 % eli jos se aiemmin kulki maksimissaan vaikka 35 km/h, niin nyt se kulkee 26 km/h. Pyydän anteeksi, että en kertonut tätä etukäteen, kun tuota pinionin vaihtoa suosittelin. Pidin jotenkin itsestään selvänä sen ymmärtämistä, että kun välityksiä lyhennetään, niin nopeuskin laskee.
Tämä voi tuntua pahalta mutta vähän taitaa olla omaa vikaakin siinä, kun et ole lukenut niitä vinkkejä, jotka sinulle on annettu jo ennen auton hankkimista. Sinulle listattiin niitä osia, jotka kannattaa päivittää heti alkuun. Moottorin kerrottiin olevan kaikkea muuta kuin ikuinen siihenkin kerrottiin korvaavia vaihtoehtoja. Myös harjattoman VXL-mallin hankkimista suositeltiin ja kerrottiin mitä sellainen maksaa ulkomailta tilattuna kaikkine kuluineen. Pahoittelen, mutta lukemalla aiempia kirjoituksia saatat huomata, että tämä ei ole jälkiviisautta, vaan samat asiat on mainittu jo useampaan kertaan.
En itse tiedä mitä oikeasti olet tilaillut, mistä ja paljonko kerrallaan, mutta mitä voin kirjoituksistasi päätellä, niin olet hankkinut käytännössä aina yksittäisen osan kerrallaan, jolloin postikulut muodostavat helposti kustannuksista jopa 1/4. Auton viaksi tuskin voi laskea niitä osia, jotka olet itse hukannut. Se olisi käynyt minkä tahansa auton kanssa.
Pakko myöntää, että itseänikin korpesi, kun pojan ensimmäinen auto (tuo XL-5) oli hankittu ja siitä suli Tamiya-liittimet, hajosi Titan 12T -moottori, suli Tamiya-liittimet uudelleen, suli moottorille menevät virtajohto juotoksistaan, suli uuden moottorin pääty, meni hampaat idleristä, jne, jne. Rahaa paloi, vaikka myyjäliike tulikin jonkin verran vastaan kuluissa. Olen tehnyt kaikki samat virheet auton kanssa kuin sinä, paitsi että hukkuneet osat on etsitty, kun autobudjetti on mennyt jo muuten varaosiin.
Löydettyäni tämän foorumin ja juteltuani muutaman töissä RC-autoja harrastavan kolleegan kanssa, olen oppinut hankkimaan varaosat ja optio-osat suurimmaksi osaksi ulkomailta. Kotimaasta silloin kuin jotain on tarvinnut nopeasti tai on muuten saanut kuhtuulliseen hintaan. Paljon olen oppinut ja paljon olen pyrkinyt jakamaan sitä oppia muille, jotta kaikkien ei tarvitsisi tehdä samoja virheitä. Nyt suosittelen sinulle, että käyt läpi tämän topicin ihan kokonaan. Luettavaa on varmasti enemmäksi kuin viikoksi, mutta sen jälkeen sinulla pitäisi olla paljon parempi ymmärtämys Stampedestä ja siitä mitä haluat siihen seuraavaksi hankkia.
Moottorin hajoaminen oli ennustettavissa ja kun ajoit sillä 19-hampaisella pinionilla, niin se kesti tasan sen minkä itse sen oletin kestävän. Arvaan, että noin 20 akullista. Nyt pitää tehdä merkittävä päätös eli jatkaako hiilellisillä vai harjattomilla moottoreilla. Uusi hiilellinen maksaa n. 40 euroa, mutta harjaton vaatii myös noparin vaihtoa ja hintaa tulee paljon enemmän. Halvinta ei kannata hankkia, koska sitten joudut hankkimaan kaksi: halvan ja hyvän, eikä se hyvä ole se halvin.
Jos valitset harjattoman, niin vaihtoehtoja on kaksi. Joko hankit nykyiseen harjattoman combon tai myyt nykyisen ja tilaat uuden Stampede VXL:n tilalle. Itse tein tämän jälkimmäisen ja sain harjattoman setin ja voimansiirroltaan vahvistetun speden, ehjällä korilla 85 euron sijoituksella. Minulla toki vanha auto oli ehjä.
Edit: Big Block toimii XL-5:llä, mutta sitäkin pitää huoltaa ja sekin kuumenee väärin käytettynä. Se ei ole kallis kone, verrattuna mihin tahansa muuhun vähänkään parempaan moottoriin.