Harmi kun ei kisoissa ehtinyt muiden autoja säädellä ja tsekkailla juuri lainkaan.
Muutama perusasia kuntoon:
-tarkista että pivotti ei jumita (ota iskari irti ja tuubien&sivujousien tuki) missään ääriasennossa
-tarkista että sivulinkit eivät estä sivuttaisliikettä, vaan ovat sopivan herkät mutta ei kuitenkaan lisää pitkittäisvälystä (nelipyöräohjaus ei ole toivottua)
https://www.youtube.com/watch?v=9zlJ4sIElN8-etujousituksen ulosjousto. pienet jouset kuoleentuvat /menevät kasaan ajan myötä ja samalla etupäähän tulee ulosjoustoa. myös joissakin autoissa (esim. Xray/AE tyyliset keulat) alatukivarren ja kingpin pallon väliin tulee pystyklappia josta tulee ulosjoustoa. jousia ja tukivarsia/palloja pitää siis uusia toisinaan. CRC ohjauspalassa on näppärä kingpinnin pituuden säätö jolla voi säätää ulosjoustoa kätevästi. AE/Xray tyylisessä keulassa sitä voi säätää 0,1-0,3mm shimmeillä tarpeen mukaan. jousia ei ole tarkoitus laittaa esijännitykseen shimmeillä/kiristämällä kingpinniä. Haitat etujousituksen ylenpalttisesta ulosjoustosta: auto kääntyy kaasu päällä huonosti, etumaavaraa voi olla vaikea saada riittäväksi, ohjaus on epämääräinen suunnanvaihdoissa. säädä etupään ulosjousto ennen maavaraa!
-maavara kohdalleen! edessä, auton keskellä ja takana 3,5mm on hyvä lähtökohta. itse mittaan keskeltä maavaran akun takaa pohjalevyn ihan lopusta.
-iskarin ulosjousto. perän pitää "roikkua" kun auto on irti pöydästä. kun maavara on tsekattu edellä mainitusta kolmesta kohdasta, mitataan ulosjousto auton keskeltä "vetämällä" perää taaksepäin jolloin iskarin on maksimimitassaan. maavaramitta työnnetään samalla auton alle. ja siinä pitäisi olla 4,5-5,0mm mittana. ulosjouston määrällä voi vaikuttaa mm. kaasu päällä kääntyvyyteen
-taka-akselin laakereita tulee uusia tarpeeksi usein, muuten akseli alkaa kulumaan laakereiden kohdalta ja tulee ylimääräistä klappia.
-taka-akselilla pitää olla sivuttain pieni klappi. jos se on liian tiukalla auto voi puoltaa kiihdytyksissä eikä kulje suorilla
-jos ajat samoilla renkailla uudestaan päivän mittaan, vähennä pidotusaikaa jälkimmäisillä ajokerroilla. tarkista myös renkaiden reunojen liimaukset
-etujousitus pitää kaikissa asennoissa toimia herkästi
-käytä joustavia sensori- sekä moottorinjohtoja, jotka eivät väännä perää johonkin asentoon väkisin. Moottorinjohdot ei saa jumittaa koriin (GT-12 korin kanssa ei ongelma)
Näillä vinkeillä pääsee jo pitkälle

Apuja saa kokeneemmilta kun kysyy. Parhaimpia tapoja on seurata kokeneempien rutiineja ja samalla kysellä
