Päävalikko

Virallinen MM warm up topikki

Aloittaja Spif, 17.05.11 - klo: 08.57

Vesa

Niin todettakoon vielä että mun aiempi postaus koski sitä miten noi kisoissa tehdään oikeesti, se on aina eri asia mitä valmistaja ilmoittaa ja miten ne säännöt tulkitaan kirjasta. ;)
  V-Dezign | Reedy| Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Spif

Lainaus käyttäjältä: RikuRassi - 03.06.11 - klo: 14.03
Toinen aika mielenkiintoinen on tuo Lipojen mitta. IFMAR antaa hyväksyntää varten maksimipaksuuden ilman akun asemointikyhmyjä 25,1mm.
Esim Intellectin ja GM:n akku uusimmassa listassa ilmoitettuna paksuudeksi valmistajan taholta 25,1mm, mutta IFMARin hyväksyntää varten saamassa setissä mitta ollut 25,4mm. Jos kisassa mitataan paksuus, ja saadaan tulos 25,4mm tai jotain muuta yli 25,1mm niin mitenkäs sitten toimitaan? Akku toki listalla, mutta ei täytä määräyksiä... edes sen setin osalta minkä avulla se on listoille saatu..  :shocked:
Ote tämän vuoden sääntökirjasta:
2S Battery: - Maximum external case sizes:
- Length: 139.0 mm
- Width: 47.0 mm. (The max. width includes any side exit. wires).
- Height: 25.1 mm. (Chassis location features additional to this dimension are allowed)
Team Associated | JConcepts | Reedy | LRP | RCM
www.testlogger.info

Vesa

Rata MM:ssä oli ISO kasa akkuja jotka oli toki oikeella tarralla varustettuja mutta liian isoja, listalta myös löytyivät, mutta niitä ei saanut merkattua kisaan koska akun koko oli isompi kuin säännöissä sanotaan. Eli tästä asiastahan taisteltiin viimeksi kevään C-12 EM-kisoja ennen, kun todellisuudessa akut on muuta kuin miten ne on speksattu, johtuen siitä, että valmistajat saattavat tunkea isompia ja uudempia kennoja samaan koteloon, joka on alunperin tehty pienemmille kennoille. EFRAssa vihdoin mentiin siihen, että niitä akkuja ei enää kisoissa mitata tai punnita, mutta MMssä ei näin kuitenkaan ole, tai ainakaan ollut vuosi sitten.

Tästä syystä heitinkin, ilman sen kummempaa pätemistä, että kannattaa olla aika valppaana, ja tietää kalustonsa laillisuus ennen kisoja. Sama koskee jännitteen mittausta, joka meni MM:ssä niin että viimeinen digitti oli vapaa, kunhan jännite on sen 4.20X V, eli jeeppiautoissa 8.40X V. Ihan sama mitä säännöissä lukee niin niitä voi aina tulkita. Eikä siellä MM:ssä ketään ole kotiin lähetetty jos jännite on korkea, ihan täyttä sontaa. Voi lukea sääntökirjassa, mutta edelleen korostan että kannattaa tietää myös se miten se käytännössä menee - ja on mennyt :)
  V-Dezign | Reedy| Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

RikuRassi

Parempi toki niin että tulkitaan sääntöjä järkevästi, mutta vielä parempi olisi jos säännöt luotaisiin myös samalla tavalla. En valita enkä rissaa, kunhan tuon asian esille jotta siitä ei tarvitse suomalaiskuskien olla ihmeissään sitten kisassa. Kilpailijan kun odotetaan myös tuntevan kilpailuluokkansa säännöt...

Ainakin isojen autojen luokissa sääntötulkinnat ja tarkennukset liitetään heti sääntöihin kun niiden tarvetta ilmenee, ei kisakohtaisia sovelluksia vaikka ne kuinka tarpeen olisivatkin. Tulkinnathan eivät ole isoja ongelmia ennenkuin ne jätetään kirjaamatta ylös ja sen jälkeen joku tekeekin vastalauseen kalustosta. Sen jälkeen katsotaan vain sääntökirjoihin painettua tekstiä ja kokouksissa kirjattuja päätöksiä.

Tulisipa jo heinäkuu, olisi Juhannus takana ja saisi nauttia hyvistä kisoista! Omasta puolestani muuten kiitos myös Warm-upeista, kaikki meni niin sujuvasti ettei oikein jäänyt mitään mieleen, ja sehän on hyvien järjestelyiden merkki!

Riku

mof

#34
Ifmarin listassa on GM:n akkujen kohdalla mahdollisesti kirjoitusvirhe. 25,1mm on maksimi, ja maksimin ylittäviä ei hyväksytä.

Tarroja ei lasketa mukaan korkeuteen.

Heuli

Ifmarin sähköcrossisäännöt kannattaa lukea ennen kisoja, esim. korien rei´itys menee erilailla kuin efrassa:

LainaaBody shell holes/vents: The front and rear ends of the shell must retain some of the original profile
of the two ends of the shell. Front and rear facing areas within the body shell surface which are
´marked´ with the intention of removal to form "air scoops/ vents" are allowed to be removed,
within a maximum dimension of 10mm in any direction regardless of the manufacturers marking.

If no "marked" air scoops/vents are designed in the original mould to assist airflow to the motor or
ESC, then material may be removed to a maximum of 10 mm in any given direction within a
maximum square area of size 30 mm x 30 mm, in two places only. Windows are not allowed to be
removed or include holes, other than for the purpose of the antenna.

Aika moni crossikori menee laittomaksi tuon perusteella jos leikkaa valmistajan viivojen mukaan jäähdytysreiät.

J.Hovi

Olisi kyllä kiva tetää ennakkoon suhtautuminen ulkomittoihin esim.Gm5200 saddlepack:ien kohdalla. Kyseinen akkuhan siis löytyy kaikilta listoilta juu, mutta ainakin vanhemmat näistä akuista ovat jo alunperin pallon muotoisia, eivätkä keskiosaltaan mene millään annettuihin mittoihin (reunoilta kyllä).

Eli pitääkö mennä akkukauppaan vai ei?

mof

#37
Tjaa, varmistetaanpas vielä...

Vesa

akut mitataan paksuimman kohdan mukaan, jos on turvonnut niin ei mene läpi. Näin on toimittu aiemmin ainaki MM-kisoissa, mikrometrillä (ruuvi) ne ainakin saksassa mitattiin kympän tarkkuudella about. SMC akut ei uudekseltaan menneet läpi vaikka uusia ja virallisissa koteloissa ja tarroilla olivatkin.


Kannattaa tarkistaa noi Worsleylta, se oli rata-MM:ssä katsastuksessa akkuja mittaamassa 2010.
  V-Dezign | Reedy| Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC