
Cornelius...
Ota kuppi tai kaks kahvia ihan rauhallisesti... Kipase vaikka suihkussa... tai ihan mikä nyt vain rauhottaakaan.
Minä en ole muuttanut mielipidettäni hetkeksikään.
Edelleenkään vesivehmaan rata ei ole hyvä paikka treenailla SM kisoja silmälläpitäen, koska pinta ei vastaa yhtäkään kisarataa.
Se ei ole ideaali paikka minkään kokoluokan autoille.
Sanoinhan vain että kun kerta rata on jo olemassa mikä joidenkin mielestä on hyvä paikka polttiskrossille ja siellä kisoihin treenaamiselle niin ihan yhtä hyvin (huonosti) se sitten soveltuu sähkökrossin treenaamiseen.
Kummalla tahansa treenaamisella kyseisestä radasta saa yhtäpaljon irti treenaamisen kannalta kun sitten SM kisa aamuna alkaa savibaanalla kisaamaan sijoituksista.
Yhdellä suomalaisella viivalla selitettynä miten nykyisestä radasta saataisiin hyvä rata joka palvelisi treenatessa hyvin myös kilpaa ajavia...
- Pintamateriaali vastaamaan kilparataa. (savi)
Se miten paljon kyseinen pinta teettäisi hommaa jne on sitten eri asia... Tottakai enemmän.
Mutta jos radasta halutaan saada sellainen että sitä oikeesti treenimielessä kuvailla sanalla hyvä, on vain ainoa mahdollisuus vaihtaa pinta vastaamaan kilparatoja.
Mikäli näin ei tehdä niin sitten ei tehdä... mutta ei sitä silloin kyllä rehellisyyden nimissä pysty hyväksi kuvailemaan.
Pthim...
Mikäli rakennetaan toinen rata niin siitä on yhtähelppo tehdä kompromissi molemmille... Sekä sähköille että polttiksille.
Sähkökrossareille ideaalikokoiset hyppyrit ovat pienehköjä M8 autoille ja taas M8 autoille ideaalit ovat monesti liian rajuja pienemmille M4-10 tai M2-10 autoille.
Mikäli radan tekee alustaltaan saviradaksi ja hyppyrit esim sähkökrossareille sopiviksi... radan leveyden hieman isoksi sähkökrossareille niin radasta saa jo erittäin paljon irti molempien kokoluokkien autoille.
On totta että isommat autot kuluttavat rataa ja varsinkin hyppyreitä enemmän... Mutta... tietysti pitää katsoa että paljonko näitä M8 autoja radalla tosiaan olisi ajamassa.
Ei se yksi tai kaksi autoa vielä mitään järisyttävää radalle tee.
Hieman leveä rata sähköautoille, on hieman kapea polttiksille.
Sinäänsä kummastakaan ei ole hirveästi haittaa, koska molempien luokkien kisaratoja on myös laidasta laitaan, eli on polttisratoja jotka ovat ahtaita ja tiukkoja... ja on sähkökrossiratoja jotka ovat laajoja jouheita.
On myös olemassa polttiskrossiratoja joissa hyppyrit ovat pieniä ja jotka soveltuvat sähkökrossareillekin oikein mainiosti.
Äkkiseltään katsottuna Oulun sähkökrossirata missä nyt tullaan ajamaan MM kisat, soveltuisi helposti myös polttiksille ajettavaksi leveytensä ja hyppyreiden osalta.
Koko mun pointti on alusta asti ollut se että jos tosiaan kaverin antamalle maalle halutaan rakentaa harrastusrata niin ei silloin kannata ihmetellä joidenkin kuskejen tiukkoja henkilökohtaisia tarpeita.
Rakentaa siitä sitten nimenomaan harrasteradan missä jokainen pystyy viettämään laatuaikaa hyvän harrastuksen parissa auton koosta tai voimalähteestä riippumatta... Sehän se palvelee kaikkein eniten nimenomaan harrastajia ja varsinkin aloittelevia harrastajia, kun ei ole niin pilkuntarkkaa siitä minkälaisella autolla siellä saa ajaa, tai pitääkö auto kenties turhan kovaa ääntä jonkun harrastajan mielestä.
Eri asia äänen suhteen tietysti se että häiritseekö polttisten äänet lähellä asuvia.
Ajatelkaa nyt monia nuoria jotka ovat ostaneet ensimmäisen rc autonsa... se sattuu olemaan esim joku Kyoshon RTR polttis joita tässäkin maassa nimenomaan monille aloitteleville niin paljon myydään.
No tämä uusi harrastaja ei saa tulla kyseiselle radalle ajamaan, koska ääni haittaa jotain kokeneempaa harrastajaa...
No hänet ajetaan sitten vesivehmaan radalle... Ei siellä nyt oikein millään Kyoshon DBX tai vastaavalla RTR autolla ole aloittelevan kuskin mielekästä ajella.
Tai sitten todetaan aloittelevalle junnulle että myy autos pois ja säästä viikkorahoja senverran että pystyt ostamaan sähkökrossarin... mielummin nelivetoisen, koska takavedot ovat monille aloittelijoille liian haastavia ajettavia... Suurin osa vanhemmista eivät tähän lähde, koska nyt on jo auto joka sekin pitkällä kädenväännöllä ja monilla tiskivuoroilla saatiin junnulle hommattua.