Ei noiden autojen massojen ero ole niin hirveä loppujen lopuksi. Nopealla googletuksella Modus 1160 kg ja Volvo 1380 kg (2.0 GL Farmari).
Ehkä se on uskottava, että uusien autojen korikehikot suurlujuusteräksineen vaan kestää paremmin verrattuna vajaat 20 vuotta vanhoihin oman aikansa turvallisiin autoihin.
Niinpä. Itsekin ajattelin automaattisesti, että nykyplastiikat olisivat keveitä, mutta autojen painothan ovat tosiaan nouseet hitosti.
Kysymys on myös siitä, että "perusauto" on tätä nykyä tuupattu täyteen värkkejä, joista voitiin puhua 20 vuotta sitten ainoastaan hienoimpien mallien kohdalla ja muhkeasta lisähinnasta, esim.:
- Ilmastointilaitteet
- Elektroniset apulaitteet, kuten vakionopeussäätimet ja ESP:t sun muut.
- Turvallisuutta lisäävät laitteet, kuten airbagit, turvavyönkiristimit jne.
- Sisätilan mukavuuslaitteet, valot, taskut, lokerot, kyynärnojat, niskatuet jne.
- Sähkötoimiset ikkunat ja sivupeilit ja antennit ja valot
- Moottorin apulaitteet, turbot, miljoonan litran polttoaine ja pissanestesäiliöt jne.
Kaikki tämä kehitys painaa myös fyysisesti. Jos tehtäisiin nykytekniikalla varustelultaan täysin saman tasoinen auto, olis paino varmasti paljon kevyempi, kuin 20 vuotta sitten.