Aluksi patterikasit olivat lähinnä kulmaraudalla ja rälläkällä rakennettuja konversioita joiden ajo-ominaisuudet ja kestävyys oli kaatumatautia ja osteoporoosia sairastavan kirahvin luokkaa.
Seuraavaksi kun tästä ongelmasta päästiin ja alkoi tulemaan sarjavalmisteisia konversiokittejä yleisimpiin merkkeihin, niin ongelmaksi tuli toimintasavujen karkaaminen. Kun puhutaan 2500W moottorin akselilta mitatuista tehoista, niin jokainen ymmärtää että silloin pitää ymmärtää lopettaa ajaminen pienimmänkin epäilyksen kohdalla. Näin ei kaikki tehneet ja siksi jokainen on varmasti lukenut siitä että patterikasin nopeudensäätimestä, moottorista, liittimistä tai akusta on karannut toimintasavut. Toistaiseksi toimintasavuja ei ole ehditty keräämään talteen ja teknologia niiden palauttamiseksi takaisin elektroniikan sisälle on hyvin lapsenkengissä.
Myöhemmin kun kuljettajien tietoisuus sähköjen sietokyvyn rajoista lisääntyi ja markkinoille tuli aina vaan kestävämpiä ja paremmilla suojilla varustettuja nopeudensäätimiä niin ongelmaksi muodostuivat akut. Kuka vaan voi omaksi huvikseen ajella pehmeäkuorisilla akuilla, mutta kun yhtälöön lisätään 20 muuta autoa ja rataa pitäisi kiertää koko päivä, niin tuosta tulee äkkiseltään päivälle niin paljon ajoa että voiko kukaan yksin edes luvata ettei tulisi puhkaisemaan yhtä pehmeäkuorista akkua vuoden ajoilla?
Markkinoilla on jo 4S kovakuorisia akkuja (2+2S ei kelpaa, koska 4mm putkiliittimistä ei joka tilanteessa tule liittimen kuumentumatta sitä virtamäärää läpi jota 3,5 kg krossari tarvitsee)
Nyt kun kaupoista löytyy:
- 4S kovakuorisia akkuja
- suoraan valmiita patterikaseja tai saman valmistajan konversioita
- riittävän kestäviä nopeudensäädin & moottori -comboja
Niin kuljettajat ovat saaneet aivan tarpeekseen koko patterikaseista. Monelle se kasikoon auto ei ole se juttu vaan sähköllä kuran lennättämisen voi hoitaa esim. CORRilla. Ja Suomen kokoisessa maassa ei yksinkertaisesti riitä harrastajia kaikkiin luokkiin. M8e luokan pahin kilpailija on polttiskrossi ja polttiskuskeilla (vaikkain suurin osa treenaa myös sähköautoilla) on usein sähköautoja kohtaan pieniä antipatioita. M8e autojen karu ja kivinen tie nykypäivään on osaksi ollut edesauttamassa polttiskuskien sähkövastaisuutta.
Eli nyt kun kaikki tekniset esteet M8e luokan tieltä on raivattu pois, pitäisi jostain syntyä uusi sukupolvi kisaajia jotta ei lähdetä repimään muita jo olemassaolevia luokkia tyhjäksi. Sitten kun tulee patterikasikisat, niin tässä ainakin yksi kiinnostunut. Voin ottaa osaa myös muuhun toimintaa, sääntöjen kirjoittamiseen, järjestelyihin jne. koska se aika ja mielenkiinto ei ole pois muista luokista.
Ja joo, tälle aiheelle on jo ketju. Voisikohan ystävälliset moderaattorit lukita tämän tai miten parhaaksi katsoo. Voin tuoda intoni myös siihen "viralliseen" viestiketjuun jos sellainen näistä hajanaisista M8e keskusteluista saadaan esiin.
- Hount