Kirjoittaja Aihe: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013  (Luettu 85818 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #30 : 08.01.12 - klo: 23.13 »
Huomautukset ja korjauskehoitukset toimivat kun katsastaja huomaa että ollaan siinä harmaalla alueella.
Eli siipi on EHKÄ turhan korkea tai paino näytti ensin gramman alle ja toisella puntaroinnilla/auton liikautuksella onkin tasan rajalla.

Tätä on myös omasta kokemuksetani ollutkin... Eli katsastaja on katsastus tilanteessa maininnut asiasta... Siipi on siinä ja siinä... menkööt nyt kun on niin hilkulla, mutta leikkaa vähän niin ei tartte hylätä toisella kerralla.
Itse olen myös mennyt päivän aikana esim jos minulla on uusi kori tai jotain muutosta ylipäätään ollut, itse katsastukseen ja pyytänyt tarkistamaan esim auton korkeuden ja siiven... Katsonut tarkkaan missä mennään jne.
Punninnut auton erikseen ilman kahta korisokkaa ja laittanut punttia sen mukaan.

Nämä asiat ovat kuitenkin ne mistä kuski on yleensä itse vastuussa... Eli puntit pysyy kyydissä ja ollaan sellaisten toleranssejen sisällä painossakin ettei sentään siiven päätylevyn ja korisokan irtoamisen takia todeta autoa alipainoiseksi.
Mikäli tällaisista hylky tulee niin voi voi... vilkaisu peiliin.
Mikäli joku on rysäyttänyt kontista sisään ja siipi on vinksallaan ja siitä tulee hylky niin kyllähän se nostattaa verenpaineita varsinkin jos ajo on mennyt hyvin.
Mutta tosiaan... mitenkäs tätä nyt sitten oikeasti pystyttäisiin seuraamaan muuten kuin katsastamalla auto ennen hiittiä... Mutta jos edellisessä hiitissä on tullut kolinaa ja oletkin menossa seuraavaan hiittiin ja katsastaja toteaa että siipi on kenossa... ei käy...
Tulee melkonen kiire että on toivoakaan ehtiä korjaamaan asia... Noh... taas se peili kyllä puhuu aika karua kieltä... Miksi et tarkistanut autoasi ajoissa... jne.

Hankalia hommia jokatapauksessa, mutta ei mielestäni erää ennen tehty katsastus ratkaise mitään asioita aukottomasti, tai tuo mitään selkeää parannusta mihinkään nykyiseen, eikä toisi mukanaan taas joitain muita kuskejen ja katsastajien elämää hankaloittavia asioita.

Tulee heti sekin mieleen että mitenkäs hellästi niitä puntteja siellä autossa sitten olisikaan jos ennen hiittiä tuo paino tosiaan todettaisiin...
Auto katsastukseen ja heti kun sen saa viedä radalle, nips ja punnus irti... tai niin hellästi paikalleen että lämmittelyssä pikkunen mollan päältä hyppy ja autosta varisee 50g painoa pois.

Tuskin moni tähän touhuun lähtisi, mutta miksi edes antaa mahdollisuus.

Säännöt ovat nykyisellään niin selkeät ja kohtelee jokaista senverran jämptisti että yleisin hylkäyksen syy löytyy tosiaan sieltä peilistä... Miksi et laittanut muutamaa ylimääräistä grammaa autoon... Miksi et laittanut koria sellaiselle korkeudelle ettei olla millin parin kymmenyksen päässä minimikorkeudesta... miksi et leikkaa siipeä millin matalammaksi ja laita isoja prikkoja ruuvinkantojen alle ettei yhden rollauksen jälkeen huomata mikrometrejen kanssa että siipi on kympän liian korkealla jne.


Ps: siitä olin hyvin ihmeissäni viimekaudella että takapuskurin korkeutta ei pahemmin mittailtu.
Ainoa kisa missä tämän näin tapahtuvan, oli vantaalla. (saattoi olla muuallakin, vaikka en nähnytkään, ja moni hylätty kori vantaalla myös puhuu sen pyolesta ettei ainakaan ennen kyseistä kisaa ollut monilla edes tiedossa että siinäkin on sääntö)
Aika monta koria siellä todettiin laittomiksi takapuskurin korkeuden takia.
Yllättävän paljon kyseinen asia kuitenkin vaikuttaa ajamiseen.
« Viimeksi muokattu: 08.01.12 - klo: 23.18 kirjoittanut *HOKE* »

Poissa jarkkom

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #31 : 09.01.12 - klo: 00.00 »
C-12 katsastetaan ennen hiittiä, eikä sen jälkeen. Mitään itkua tai ongelmaa ei aiheesta ole kenelläkään tullut. Lähes poikkeuksetta pidot on pyyhitty ennen operaatiota. Jälkiliukkaista en ole välittänyt ja lähtöpaikalle ajaessa olen varmistanut, että kaikki on OK.

Turistin välitykset voi myös tarkistaa myös muilla tavoin, kuin laskemalla rattaat... Tietty täysin märillä renkailla voi tulla haasteita, mutta miksei autojen voisi olettaa olevan kisakunnossa katsastuksessa? Ei ole kenelläkään kiinni parista minuutista pitojen onnistuminen.
---

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #32 : 10.01.12 - klo: 11.27 »
Kyllä tuo ennakkokatsastus toimii ihan loistavasti touring-autoillekin. Mielestäni kyse on myös siitä, että katsastamisessa ja autojen säännönmukaisuuden seurannassa ylipäätään pitäisi siirtyä enemmän siihen suuntaan, että kuljettaja ymmärtää itse vastuunsa asiassa ja katsastus on ikäänkuin pistokoeluontoinen varmistus, että näin todella on. Mielestäni tämä edellyttää tietynkaltaista asennemuutosta siihen suuntaan että halutaan noudattaa sääntöjä, eikä rikkoa niitä, niin kauan kun kukaan ei huomaa. Tämä on henkinen asia ja siksi varmaan aika hankalaa. Toisaalta jos sääntöjen (tahallisia) rikkomisia havaitaan, tulee myös sanktioiden olla sen verran tuntuvia, että kenellekkään ei tule kiusausta lähteä sille tielle. Toinen hankaluus on sitten tahallisuuden ja tahattomuuden arviointi, mutta uskon että tässäkin maalaisjärki voittaa. Ainakin noissa kv kisoissa hommat on katsastuksen osalta toimineet todella hienosti. Aikataulu ongelma voi olla pienemmissä kisoissa todellinen.

Tuota reeseediä ei välttämättä tarvita, ainakaan niin kauan kun meillä on käytössä hieno FTT Ranking -järjestelmä. Onko se näin myös tulevaisuudessa kun luokkayhteyshenkilö vaihtuu, jää nähtäväksi.

Ohessa katsastuskortti, jota käytettiin DHI CUP:ssa:

Flying Calacucco

Poissa JuhaS14

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Hakukoneoptimointi
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #33 : 10.01.12 - klo: 11.39 »

Ilmeisesti nuo kalliit, mutta parhaat säätimet ovat niitä Tekinin vekottimia? Ei kai tämä mikään salaisuus ole, kun kilpailijoiden kamoista on kerätty julkisia listojakin. Tosi mielelläni kuulisin, miten se säädin vaikuttaa moottorin välityksiin? Ylikuumeneeko muut säätimet vai mitä siinä tapahtuu?

Onhan se hiukan hullua touhua ylivälittää niitä koneita noin paljon.. ehkä maksimivälitys olisi asiallinen. Mutta olisi se varmaan aika vaikeaa katsastaa.

Oikeastaan ainoa asia, johon haluaisin ottaa kantaa on, että jos mennään yhteen säätimeen, niin sen olisi todella hyvä olla säädin, johon saa pakin. Ei tietenkään kisoissa, mutta harjoittelu olisi paljon mukavampaa, jos auton saisi irti mattovallista ilman korokkeelta alas tulemista. Ja, huom. tämä nimenomaan aloittelijoille, jotka eivät vielä ole edes FTT kisoihin kehdanneet tulla.

Lämmöt olivat ainakin viime kaudella huomattavasti korkeammat muilla säätimillä koneissa. Käytännössä siis konetta ei pystynyt välittämään samaan tapaa kun Tekinillä.

Muutenkin noissa 0-ennakkosoftissa on eroa, mikä estää sen, ettei tehdas lataa jotain sellaista 0-ennakkosoftaa jossa valot vilkkuvat, mutta softa ei todellakaan ole 0-ennakkoinen? Näinhän jenkeissä jo tapahtui: ORCA (muistaakseni?) veti 0-ennakkosoftan, joka ei todellakaan sellainen ollut....

Muutenkin voi miettiä onko järkevää, että säätimillä joissa on pirusti ominaisuuksia (LRP SSX, Speedpassion/Hobbywing, Tekin), mutta näistä ominaisuuksista ei ole kun murto-osa käytössä. Eli maksetaan ns. turhista ominaisuuksista ~150-200€ kun jollain 40-60€ perusäätimellä pärjättäisiin ihan hyvin jos kaikilla samanlainen olisi. Tämän säätimen voisi vaikka vuokrata tarpeen tullen kisajärjestäjältä, jos omaa ei halua ostaa.

Tuolla on iso topic asiasta: http://www.rctech.net/forum/electric-road/558857-fastest-spec-blinky-mode-esc.html

Poissa JuhaS14

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Hakukoneoptimointi
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #34 : 10.01.12 - klo: 11.49 »
Ja mitä tulee nimenomaan Hoken kustannusaspektiin, niin tämähän nimenomaan säästää kustannuksia- Samoin kuin maksimivälitys (koneita ei polteta) uusilta harrastajilta. Niille jotka kiertää kaikki kisat tai yleensäkin FTT:tä 40-60€ lisäkustannus tuskin kaataa keneltäkään koko hommaa, varsinkin kun vanhoista säätimistä saa varmasti sen rahan pois myydessä.

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #35 : 10.01.12 - klo: 11.51 »
40-60€ perusäätimellä pärjättäisiin ihan hyvin jos kaikilla samanlainen olisi. Tämän säätimen voisi vaikka vuokrata tarpeen tullen kisajärjestäjältä, jos omaa ei halua ostaa.

Tämä on hyvä pointti. Lisänä tuohon voisi laittaa myös moottorin vuokrausmahdollisuuden.

Kysymys tietysti on, että kuka on se kilpailunjärjestäjä, joka hankkii ko. laitteet? Meillä kun se järjestäjä vaihtuu kilpailusta toiseen, toisin kuin esim. ETS:ssä.

Pitäisikö esim. AKK:n olla tuossa hommassa mukana?
Flying Calacucco

Poissa JuhaS14

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Hakukoneoptimointi
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #36 : 10.01.12 - klo: 11.56 »
40-60€ perusäätimellä pärjättäisiin ihan hyvin jos kaikilla samanlainen olisi. Tämän säätimen voisi vaikka vuokrata tarpeen tullen kisajärjestäjältä, jos omaa ei halua ostaa.

Tämä on hyvä pointti. Lisänä tuohon voisi laittaa myös moottorin vuokrausmahdollisuuden.

Kysymys tietysti on, että kuka on se kilpailunjärjestäjä, joka hankkii ko. laitteet? Meillä kun se järjestäjä vaihtuu kilpailusta toiseen, toisin kuin esim. ETS:ssä.

Pitäisikö esim. AKK:n olla tuossa hommassa mukana?

Eikö kaikilla ole samat FinTrackin mittauskalutkin käytössä?

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #37 : 10.01.12 - klo: 11.58 »
40-60€ perusäätimellä pärjättäisiin ihan hyvin jos kaikilla samanlainen olisi. Tämän säätimen voisi vaikka vuokrata tarpeen tullen kisajärjestäjältä, jos omaa ei halua ostaa.

Tämä on hyvä pointti. Lisänä tuohon voisi laittaa myös moottorin vuokrausmahdollisuuden.

Kysymys tietysti on, että kuka on se kilpailunjärjestäjä, joka hankkii ko. laitteet? Meillä kun se järjestäjä vaihtuu kilpailusta toiseen, toisin kuin esim. ETS:ssä.

Pitäisikö esim. AKK:n olla tuossa hommassa mukana?
Ei kannata varmaan AKK:ta sekoittaa isommin. Mutta jos on ykstyyppisäädin, niin sille myös löytyy maahantuoja. Maahantuojaa voidaan tässä käyttää hyvin ja velvoitaa tarjoomaan säätimiä kisajärjestäjille. Kisajärjestäjät saavat tietysti tuotot.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #38 : 10.01.12 - klo: 12.00 »
Miksi ylipäätään aina kun jotain uutta sääntöä ehdotetaan niin otetaan perusteeksi ulkomaankisat???
Siis nytkin tämä ennakko katsastus.

Kun kisoissa on muutenkin välillä niin kiireinen aikataulu että ei ehdi edes kusella käydä niin miksi tätä mekkausaikaa pitäisi vielä lyhentää katsastamalla autot ennakkoon?
KV kisoissa on niin paljon kuskeja ja sitäkautta eriä että mekkaustauot ovat aina reilusti pidempiä.
Ehtii tekemään autolle ties mitä, liimailla ne renkaat huolella ja vetäistä tarkat pidotukset jne.
Ehtii käymään kusella... siinä voikin sitten jatkaa matkaansa vaikkapa hakemalla kupposen kahvia ja käydä vielä tupakalla.
FTT kisoissa on välillä ollut niin kiire että on oikeasti pitänyt miettiä että käydäkö kusella vai tupakalla.

Kun mitä sillä ennakkokatsastuksella muutenkaan oikeasti ratkaistaisiin???
Aika vähissä on kuitenkin hylkäykset olleet siipien tai punttejen takia, ja moniko näistäkään hylkäyksistä olisi välttämättä ollut sen paremmin ratkaistu ennakkokatsastuksellakaan.
Nimenomaan itsestä se pitää olla kiinni että siipi on kiinni niin ettei se pienistä rollauksista ole ropelilla, tai ettei olla korkeuksissa jo niin lähellä ettei ihmeellistä hipaisua edes tarvita kun jo viisari värähtää... Saati että puntit tippuu autosta ja auto onkin alipainoinen.

Siis lähinnä se aina "huvittaa" ja ihmetyttää kun todetaan "toimii se tuollakin"
No toimii toimii... onhan siellä vähän erilaiset lähtökohdatkin.
Toimiihan siellä eri renkaatkin... Renkaat joilla täällä mentäis parit FTT kisat niin naurettavassa luistossa että driftaajatkin rupeis katsomossa tarjoamaan pitävämpää rengasta.

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #39 : 10.01.12 - klo: 12.02 »
Yksityyppisäätimet yhden maahantuojan toimittamana haiskahtaa ehkä hieman. Säätimiä tulisi olla mahdollista tuoda maahan useamman maahantuojan toimesta, ettei mene monopolihommaksi.  Hyviä muutosehdotuksia listalla. Toivottavasti luokkayhteyshenkilöksi ja lajiryhmään löytyy jatkossa lisää aktiiveja, jotta homma jatkuu MrCalen hyvin viitoittamalla tiellä.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #40 : 10.01.12 - klo: 12.05 »
Ja mitä tulee nimenomaan Hoken kustannusaspektiin, niin tämähän nimenomaan säästää kustannuksia- Samoin kuin maksimivälitys (koneita ei polteta) uusilta harrastajilta. Niille jotka kiertää kaikki kisat tai yleensäkin FTT:tä 40-60€ lisäkustannus tuskin kaataa keneltäkään koko hommaa, varsinkin kun vanhoista säätimistä saa varmasti sen rahan pois myydessä.

Hetkinen... Enpäs ole mitään puhunut säätimen kustannusaspektista.

Eli mitenkäniin "nimenomaan Hoken"

Puhuin kiinteän välityksen aiheuttamasta shöwsta kun enää ei pystykään välittämään omia laitteita kulkemaan samaa tahtia kuin kaverin, jolla onkin hieman parempi akku.

Yhtäkkiä joutuu hommaamaan parhaaksi todetut akut ja näitäkin tarvitsee vielä kovempien treenaajien hommata uudet kesken kauden.

Akuissa kun on aivan selkeitä eroja jotka vaikuttaa huippunopeuteenkin.
Ja nämä erot vain korostuu nimenomaan stockiluokissa... ja vielä entisestään mikäli pistetään kiinteä välitys.

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #41 : 10.01.12 - klo: 12.07 »
Miksi ylipäätään aina kun jotain uutta sääntöä ehdotetaan niin otetaan perusteeksi ulkomaankisat???
Siis nytkin tämä ennakko katsastus.

Enemmän minua ihmetyttää se, että kaikkia muutosehdotuksia pitää vastustaa, jos ei muuten, niin periaatteen vuoksi. Mikäs tässä olisi ollessa jos maailma olisi valmis, mutta kun se ei ole. Välttämättä kaikki asiat ei toimi joka paikassa samalla tavalla, mutta on myöskin tyhmyyttä työntää päänsä pensaaseen ja todeta, että kaikki on jo opittu.

Avointa ja viisasta keskustelua kiitos.
Flying Calacucco

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #42 : 10.01.12 - klo: 12.08 »
Yksityyppisäätimet yhden maahantuojan toimittamana haiskahtaa ehkä hieman. Säätimiä tulisi olla mahdollista tuoda maahan useamman maahantuojan toimesta, ettei mene monopolihommaksi.

Eikai...  :roll:

Yhtähyvin vois jätkät kirjoittaa firman nimimerkillä  :wink:

Poissa JuhaS14

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Hakukoneoptimointi
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #43 : 10.01.12 - klo: 12.09 »
Ja mitä tulee nimenomaan Hoken kustannusaspektiin, niin tämähän nimenomaan säästää kustannuksia- Samoin kuin maksimivälitys (koneita ei polteta) uusilta harrastajilta. Niille jotka kiertää kaikki kisat tai yleensäkin FTT:tä 40-60€ lisäkustannus tuskin kaataa keneltäkään koko hommaa, varsinkin kun vanhoista säätimistä saa varmasti sen rahan pois myydessä.

Hetkinen... Enpäs ole mitään puhunut säätimen kustannusaspektista.

Eli mitenkäniin "nimenomaan Hoken"

Puhuin kiinteän välityksen aiheuttamasta shöwsta kun enää ei pystykään välittämään omia laitteita kulkemaan samaa tahtia kuin kaverin, jolla onkin hieman parempi akku.

Yhtäkkiä joutuu hommaamaan parhaaksi todetut akut ja näitäkin tarvitsee vielä kovempien treenaajien hommata uudet kesken kauden.

Akuissa kun on aivan selkeitä eroja jotka vaikuttaa huippunopeuteenkin.
Ja nämä erot vain korostuu nimenomaan stockiluokissa... ja vielä entisestään mikäli pistetään kiinteä välitys.

Ja nytkö sitä "parempaa" akkua ei joudu hommaamaan jos stockissa haluaa pärjätä?

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #44 : 10.01.12 - klo: 12.11 »
Yksityyppisäätimet yhden maahantuojan toimittamana haiskahtaa ehkä hieman. Säätimiä tulisi olla mahdollista tuoda maahan useamman maahantuojan toimesta, ettei mene monopolihommaksi.

Eikai...  :roll:

Yhtähyvin vois jätkät kirjoittaa firman nimimerkillä  :wink:

Hoke opettelee lukemaan ja lopettaa sen naljailun.

Ei kannata varmaan AKK:ta sekoittaa isommin. Mutta jos on ykstyyppisäädin, niin sille myös löytyy maahantuoja. Maahantuojaa voidaan tässä käyttää hyvin ja velvoitaa tarjoomaan säätimiä kisajärjestäjille. Kisajärjestäjät saavat tietysti tuotot.
Flying Calacucco

Poissa JuhaS14

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Hakukoneoptimointi
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #45 : 10.01.12 - klo: 12.12 »
Yksityyppisäätimet yhden maahantuojan toimittamana haiskahtaa ehkä hieman. Säätimiä tulisi olla mahdollista tuoda maahan useamman maahantuojan toimesta, ettei mene monopolihommaksi.

Eikai...  :roll:

Yhtähyvin vois jätkät kirjoittaa firman nimimerkillä  :wink:

Firman puolesta (EuroRC) kuten jo totesin, niin meidän firmalle nykyinen käytäntö sopii hyvin kuten tuloslistoista on havaittavissa, kyllä me mielellään myydään tietokoneohjelmoitavia hypersäätimiä joissa on miljoona eri säätömahdollisuutta ja hintaakin sen kautta.  Henkilökohtaisesti taas olen sitä mieltä, että säätimet eivät ole yhtä kilpailukykyisiä ja tämän takia ne jotka haluavat pärjätä joutuvat säätimen hommaamaan käytännössä. Erot ainakin stanussa ovat niin pieniä. En myöskään näe, että stanusäätimessä tarvitsee olla esim. päivitettäviä softia tietokoneella. Voit tietysti olla eri mieltä? :)

Liiketoiminallisesti siis ei ole meille kovin järkevää edes ehdottaa ykstyyppisäädintä =)

Onhan renkaissakin tällä hetkellä monopoli. Ihme kun ei ehdoteta vapaata renkastakin :)

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #46 : 10.01.12 - klo: 12.15 »
Miksi ylipäätään aina kun jotain uutta sääntöä ehdotetaan niin otetaan perusteeksi ulkomaankisat???
Siis nytkin tämä ennakko katsastus.

Enemmän minua ihmetyttää se, että kaikkia muutosehdotuksia pitää vastustaa, jos ei muuten, niin periaatteen vuoksi. Mikäs tässä olisi ollessa jos maailma olisi valmis, mutta kun se ei ole. Välttämättä kaikki asiat ei toimi joka paikassa samalla tavalla, mutta on myöskin tyhmyyttä työntää päänsä pensaaseen ja todeta, että kaikki on jo opittu.

Avointa ja viisasta keskustelua kiitos.

Eih... tämä ei voi mennä jälleenkerran tähän.

Miten isolla rautakangella pitää vääntää että ymmärrät etten todellakaan vastusta yhtäkään asiaa vain periaatteen vuoksi.

En ole koskaan puhunut tyylillä että kaikki on jo opittu.
Ainoastaan mikäli kyseinen asia on jo testattu ja huonoksi todettu.
Tässä yhteydessä en ole edes viitannut siihen suuntaan.

On vielä tyhmempää työntää pää sontakasaan ihan vain sen takia että jotain muutoksia halutaan vain muuttamisen halusta... "välillä olis kiva haistella ja maistella täyttä jöötiä mielummin kuin ruusupuskaa"


Avointa ja viisasta keskustelua nimenomaan... Älä lähde vääntämään silloin keskustelua tuolle naurettavuuden tasolle lässyttämällä puutaheinää periaatteista.


Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #47 : 10.01.12 - klo: 12.17 »
Hoke opettelee lukemaan ja lopettaa sen naljailun.

Ei kannata varmaan AKK:ta sekoittaa isommin. Mutta jos on ykstyyppisäädin, niin sille myös löytyy maahantuoja. Maahantuojaa voidaan tässä käyttää hyvin ja velvoitaa tarjoomaan säätimiä kisajärjestäjille. Kisajärjestäjät saavat tietysti tuotot.


Hoke osaa lukea ja ymmärtää myös asiasta toisenkin puolen...
Joo... järjestäjä saa tuoton... Maahantuoja sitten taas sen mikä tulee noin suuresta mainosarvosta.
Moniko aloitteleva turistikuski sitten ostaisikaan muunmerkkisiä säätimiä kun ei sellaisella tee mitään heti jos alkaa ne FTT kisat kiinnostamaan.
« Viimeksi muokattu: 10.01.12 - klo: 12.25 kirjoittanut *HOKE* »

Poissa JuhaS14

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Hakukoneoptimointi
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #48 : 10.01.12 - klo: 12.23 »
Moniko aloitteleva turistikuski sitten ostaisikaan muunmerkkisiä säätimiä kun ei sellaisella tee mitään heti jos alkaa ne FTT kisat kiinnostamaan.

Mun pointti ei ole nykyinen tilanne tässä vaan aikalailla faktaa tuloslistan perusteella todettuna, jos tämän ja viime vuoden top10 kuskeista 8-9 ajaa samalla säätimellä.

Pointti on nimenomaan se, että mielummin ajettaisiin kaikki samalla 60 euron säätimellä kun pakotettaisiin ostamaan stanuun joku näistä kalliista huippuluokan OHJELMOITAVISTA säätimistä LRP/Tekin/Speedpassion, joissa tuntuu olevan vielä SELVIÄ eroja.

Tosiaan onhan moottoritkin ykstyyppisiä ja tilanne on tällä hetkellä (viikko sitten) se, ettei edes stanumoottoria pystynyt ostamaan. Ketä tämä sitten palvelee on eri juttu ja mielestäni toisen keskustelun aihe kun maahantuojat eivät pidä kamaa varastossa.

Poissa pijokela

  • TamUA
    • Profiili
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #49 : 10.01.12 - klo: 12.26 »
Puhuin kiinteän välityksen aiheuttamasta shöwsta kun enää ei pystykään välittämään omia laitteita kulkemaan samaa tahtia kuin kaverin, jolla onkin hieman parempi akku.

Yhtäkkiä joutuu hommaamaan parhaaksi todetut akut ja näitäkin tarvitsee vielä kovempien treenaajien hommata uudet kesken kauden.

Akuissa kun on aivan selkeitä eroja jotka vaikuttaa huippunopeuteenkin.
Ja nämä erot vain korostuu nimenomaan stockiluokissa... ja vielä entisestään mikäli pistetään kiinteä välitys.

Nyt en kyllä tajua sitä, miten tuo välityksen rajoittaminen esim. 4 tai suurempaan pahentaisi kilpavarustelua laitteissa. Jos joku nyt menee minua kovempaa superakullaan, niin kai se ihminen on sitten myös välittänyt autonsa niin pitkäksi supersäätimellään, etten mitenkään voi kilpailla?

Jos taas välityksessä olisi maksimi, niin eikö hyöty superakusta ja übersäätimestä olisi silloin pienempi? (sekunteja/kierros yksikkönä) Toki on totta, että silloin en teoriassakaan voisi mitenkään kompensoida autojen nopeuseroa - mutta käytännössähän en nytkään voi, koska se nopeampi auto on välitetty pidemmäksi kuin minä voin omani välittää.

Itse haluaisin minimivälityksen siksi, ettei minua kiinnosta kokeilla, mitä moottori kestää palamatta... vastauksen löytäminen kun maksaa vähintään 70€. Mutta sen pitäisi kyllä olla paljon pidempi kuin VTR:n 5. 5 on valittu VTR luokkaan, koska Tamiyan TT-01 autoon saa normiosilla sen. (Tähän loppuun varmaan kannattaa todeta, ettei minua tässä kannata kuunnella - lähinnä kyselen, koska haluan ymmärtää keskustelun, jota tässä käydään.)
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #50 : 10.01.12 - klo: 12.42 »
Itse haluaisin minimivälityksen siksi, ettei minua kiinnosta kokeilla, mitä moottori kestää palamatta... vastauksen löytäminen kun maksaa vähintään 70€.

Tässä on just se idea. (tarkennetaan nyt sitä, että kyse on maksimivältyksistä, eli pisin mahdollinen välitys)

Toinen idea on se, että maksimivälitys on yleensä silloin myös se optimivälitys, jolloin ei tarvitsee ostaa repullista pinjoneita (á 7€) todetakseen, mikä niistä antaa parhaan vauhdin.

Käytännössä tuolla maksimi (optimi) välityksellä voinee ajaa kaikilla FTT-radoilla. Jos tarve tulee, niin sitten lyhyempää väliä kehiin.
Flying Calacucco

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #51 : 10.01.12 - klo: 12.48 »
On vielä tyhmempää työntää pää sontakasaan ihan vain sen takia että jotain muutoksia halutaan vain muuttamisen halusta... "välillä olis kiva haistella ja maistella täyttä jöötiä mielummin kuin ruusupuskaa"

Eikös lapsillekin opeteta, että kaikenlaista ruokaa pitää maistaa? Homman jekku on siinä, että lapsen mukavuusalue ruokien makujen suhteen on rajallinen hänen tietämättä sitä, että parempaakin ruokaa voi olla tarjolla.

Totta, aina ei voi onnistua, joskus tulee maistettua pahaakin ruokaa, mutta onpahan ainakin sen verran viisaampi, että sen jälkeen asian tietää, eikä tarvitse perustaa mielipidettään ainoastaan luuloihin ja epäilyksiin.
Flying Calacucco

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #52 : 10.01.12 - klo: 12.55 »
Nyt en kyllä tajua sitä, miten tuo välityksen rajoittaminen esim. 4 tai suurempaan pahentaisi kilpavarustelua laitteissa. Jos joku nyt menee minua kovempaa superakullaan, niin kai se ihminen on sitten myös välittänyt autonsa niin pitkäksi supersäätimellään, etten mitenkään voi kilpailla?

Jos taas välityksessä olisi maksimi, niin eikö hyöty superakusta ja übersäätimestä olisi silloin pienempi? (sekunteja/kierros yksikkönä) Toki on totta, että silloin en teoriassakaan voisi mitenkään kompensoida autojen nopeuseroa - mutta käytännössähän en nytkään voi, koska se nopeampi auto on välitetty pidemmäksi kuin minä voin omani välittää.

Jos laitetaan maksimi välitys niin akkujen ero nimenomaan korostuu.
Moni über akku kuskaa autoa kovempaa suorilla joissa välitys jo toisella akulla loppuu ns. kesken.
Eli jos haluat mennä sillä pitkällä suoralla yhtä kovaa kuin karvan paremmalla akulla varustettu kaveri niin karvan pidemmällä välityksellä saat auton menemään yhtä kovaa.
Mitä hitaammasta luokasta kyse, sitä enemmän hyödyt nimenomaan pääsuoranopeudesta.
Ja paremmalla akulla auto kiihtyy myös mutkasta ulos paremmin.
Eli kiihdytät mutkasta ulos karvan kovempaa kuin kaveri ja menet vielä suorallakin kovempaa.
Erot ovat selkeämpiä aina kun ajetaan muuten samanlaisella kalustolla säätimineen ja välityksineen.

Mikäli moottorin lämpeäminen pidemmällä välityksellä on este kyseisen välityksen käyttämiseen niin siihenkin löytyy lääke... Über tuulettimet...
Ennen hiittiä kuulerilla moottori lähelle nollaa (moni käyttää jo nyt) ja juuri ennen hiittiä hirmusiili poskettoman föönin kanssa paikalleen (moni käyttää näitäkin nykyään)


Tarkennuksena nyt vielä pointtini tuosta säädin asiasta.
Vaikka olisikin niin että FTT säätimet ostettaisiin kisapaikalla kisajärjestäjältä ja tuotto menisikin heille niin milläs ihmeen säätimellä sitä sitten ennen ekaa kisaa treenaisi...?
No sillä säätimellä minkä ostaa maahantuojalta.
Mihinkäs se tuotto siitä säätimestä meneekään?

Ja ennenkuin puheet periaatteista ja puskista pahenee niin vielä tähänkin tarkennusta.

Ennakkokatsastus:
Hyödyt...
-Auton laillisuus todetaan ennen erää, eikä haittaa mikäli joku toinen on kolauttanut sinua konttiin ja siitä syystä siipi taipunut yli sallitun korkeuden.

Negat...
-jo nykyiselläänkin välillä niin tiukka mekkausväli pienenee entisestään. Haittaa enemmän nimenomaan niitä aloittelevia kuskeja joilla homma ei tule rutiinina ja joilla osiakin menee enemmän kuin osaavammalla.

-katsastajille tulee kovempi kiire saada autot katsastettua että ehtivät varmasti eräänsä.



Mikäli autosta putoaa puntti ja se todetaan alipainoiseksi niin vika ei ole katsastusajankohdassa vaan puntin asentaneessa kaverissa.
Ne kyllä pysyy vaikka kaksi kautta kun ne oikein kiinnitetään.
Erän jälkeen katsastajilla on paremmin aikaa kun kaikki autot tulevat samaan aikaan paikalle... koska mikäli joku auto todetaan sääntöjenvastaiseksi niin se suoraan hylätään ja pistetään sivuun.
Kun kuskit tulee nostamasta niin hylätylle kerrotaan syy, eikä homma vie enempää aikaa...
Mikäli ennakkokatsastuksessa todetaan jotain laitonta niin katsastaja joutuu kertomaan sen kuskille... Kuski menee korjaamaan ja tulee kohta uudestaan katsastukseen...
Vie näissä tapauksissa pahimmillaan enemmän aikaa...
Jostain syystä katsastus kestää ja viimeiset kuskit alkavat hermostumaan kun pitäisi jo juosta korokkeelle ottamaan paikkansa kun lämmittely on jo alkamassa...
Avautumista katsastajille... Iso nega.

Jos sääntöjä halutaan muuttaa niin eikös nimenomaan niitä haluta silloin parantaa... Eikä vain siirtää päätä puskasta toiseen ilman että se puska tuoksahtaa yhtään sen paremmalta kuin edellinenkään, tai jopa pahemmalta.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #53 : 10.01.12 - klo: 12.57 »
On vielä tyhmempää työntää pää sontakasaan ihan vain sen takia että jotain muutoksia halutaan vain muuttamisen halusta... "välillä olis kiva haistella ja maistella täyttä jöötiä mielummin kuin ruusupuskaa"

Eikös lapsillekin opeteta, että kaikenlaista ruokaa pitää maistaa? Homman jekku on siinä, että lapsen mukavuusalue ruokien makujen suhteen on rajallinen hänen tietämättä sitä, että parempaakin ruokaa voi olla tarjolla.

Totta, aina ei voi onnistua, joskus tulee maistettua pahaakin ruokaa, mutta onpahan ainakin sen verran viisaampi, että sen jälkeen asian tietää, eikä tarvitse perustaa mielipidettään ainoastaan luuloihin ja epäilyksiin.

Lapselle voi opettaa vaikka minkä kuran syömistä jos niin haluaa... Siitä ei koidu kuransyömistä 50 muulle lapselle.

Jos ruvetaan miettimään kuransyöttämistä koko tarhan muksuille niin hmmmm.... pitäisköhän sitä kokeilla, vai kannattaisko ajatella että mitään näin monelle negatiivista asiaa aihteuttavaa ei kannata kokeilla... Kokeillaan mielummin syöttää sitä joka oletettavasti voisi maistua yhtä hyvälle, tai varmasti paremmalle.

Jos syötetään tarhalle kuraa mistä voidaan jo jotenkin edes olettaa jotain negatiivista niin on aina vaarana että tarhasta alkaa asiakkaita katoamaan hyvin nopeasti.
Jos syötetään samaa parsakeittoa mihin muksut ovat jo tottuneet niin silloin samat pysyvät suurella todennäköisyydellä tarhan asiakkaina ja muilla keinoilla voidaan sinne saada jopa lisää muksuja kun on näyttää että meillä on tuttu ja turvallinen ruokavalio mistä ei tarvitse kenenkään sen enempää ressata.
« Viimeksi muokattu: 10.01.12 - klo: 13.01 kirjoittanut *HOKE* »

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #54 : 10.01.12 - klo: 13.30 »
Jos laitetaan maksimi välitys niin akkujen ero nimenomaan korostuu.
Moni über akku kuskaa autoa kovempaa suorilla joissa välitys jo toisella akulla loppuu ns. kesken.
Eli jos haluat mennä sillä pitkällä suoralla yhtä kovaa kuin karvan paremmalla akulla varustettu kaveri niin karvan pidemmällä välityksellä saat auton menemään yhtä kovaa.
Mitä hitaammasta luokasta kyse, sitä enemmän hyödyt nimenomaan pääsuoranopeudesta.
Ja paremmalla akulla auto kiihtyy myös mutkasta ulos paremmin.
Eli kiihdytät mutkasta ulos karvan kovempaa kuin kaveri ja menet vielä suorallakin kovempaa.
Erot ovat selkeämpiä aina kun ajetaan muuten samanlaisella kalustolla säätimineen ja välityksineen.

Mikäli moottorin lämpeäminen pidemmällä välityksellä on este kyseisen välityksen käyttämiseen niin siihenkin löytyy lääke... Über tuulettimet...
Ennen hiittiä kuulerilla moottori lähelle nollaa (moni käyttää jo nyt) ja juuri ennen hiittiä hirmusiili poskettoman föönin kanssa paikalleen (moni käyttää näitäkin nykyään)


Tarkennuksena nyt vielä pointtini tuosta säädin asiasta.
Vaikka olisikin niin että FTT säätimet ostettaisiin kisapaikalla kisajärjestäjältä ja tuotto menisikin heille niin milläs ihmeen säätimellä sitä sitten ennen ekaa kisaa treenaisi...?
No sillä säätimellä minkä ostaa maahantuojalta.
Mihinkäs se tuotto siitä säätimestä meneekään?
Kiintee välitys vähentää akun merkitystä.
Vapaa välitys mahdollistaa pidemmän välityksen moottorien kustannuksella. Föönikikkailu ei ole stanu luokkaan sopiva asia, prostockissa ehkä.

Taisit ymmärtää väärin koko säädinasian, kyse oli vuokrasäätimistä.

En myöskään ymmärrä sun pointtia, onko se väärin että maahantuoja saa rahaa tuottamastaan palvelusta ja maahantuomista laitteista?
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa JiiIii

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #55 : 10.01.12 - klo: 13.43 »

Ps: siitä olin hyvin ihmeissäni viimekaudella että takapuskurin korkeutta ei pahemmin mittailtu.
Ainoa kisa missä tämän näin tapahtuvan, oli vantaalla. (saattoi olla muuallakin, vaikka en nähnytkään, ja moni hylätty kori vantaalla myös puhuu sen pyolesta ettei ainakaan ennen kyseistä kisaa ollut monilla edes tiedossa että siinäkin on sääntö)
Aika monta koria siellä todettiin laittomiksi takapuskurin korkeuden takia.
Yllättävän paljon kyseinen asia kuitenkin vaikuttaa ajamiseen.

Hiukan OT, mutta kiinnitti huomioni (ja sen jälkeen tutustuttiin sääntöihin  :tongue: ). Eli onko seuraavanlainen takapää laiton:



Voidaanko tuossa tulkita olevan puskuri? Uusi kori tuli veisteltyä tuon näköiseksi, pitääkö lähteä uudelleen kauppaa...   :sad:
I race what ever the marketing department tells me is fast.

Poissa AAKE K.

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #56 : 10.01.12 - klo: 13.47 »
Tosiaan onhan moottoritkin ykstyyppisiä ja tilanne on tällä hetkellä (viikko sitten) se, ettei edes stanumoottoria pystynyt ostamaan. Ketä tämä sitten palvelee on eri juttu ja mielestäni toisen keskustelun aihe kun maahantuojat eivät pidä kamaa varastossa.

Myönnän, että Powerilla oli viikon ajan tavaraa hyllyssä liian vähän. Ei loppunut kesken. Varmuusvarasto oli varattu vain ja ainoastaan TSS-kisakuskeille, joilla ei olisi ollut lainkaan konetta ekaan FTT-kisaan. Nyt niitä on taas. Muiden varastotilannetta en tiedä.

http://www.power-racing.net/catalog/product_info.php?cPath=24_65&products_id=691

Pitää ymmärtää, että koko ETS -sarjan omistaja toimittaa myös säätimet ko kisaan. Heillä on varaa pitää säätimiä tarvittava määrä varastossa, kun liikevaihto on vähän isompi kuin täällä kotimaassa.

Halvat säätimet pitää purkaa ja korvata palikoita vähän paremmilla jne. Pidetään säädin asiat ennallaan.
Awesomatix-RS5-Traxxas-Team Durango-Nosram-LRP-Sanwa, www.power-racing.net

Poissa JuhaS14

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Hakukoneoptimointi
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #57 : 10.01.12 - klo: 15.29 »
Tosiaan onhan moottoritkin ykstyyppisiä ja tilanne on tällä hetkellä (viikko sitten) se, ettei edes stanumoottoria pystynyt ostamaan. Ketä tämä sitten palvelee on eri juttu ja mielestäni toisen keskustelun aihe kun maahantuojat eivät pidä kamaa varastossa.

Myönnän, että Powerilla oli viikon ajan tavaraa hyllyssä liian vähän. Ei loppunut kesken. Varmuusvarasto oli varattu vain ja ainoastaan TSS-kisakuskeille, joilla ei olisi ollut lainkaan konetta ekaan FTT-kisaan. Nyt niitä on taas. Muiden varastotilannetta en tiedä.

http://www.power-racing.net/catalog/product_info.php?cPath=24_65&products_id=691

Pitää ymmärtää, että koko ETS -sarjan omistaja toimittaa myös säätimet ko kisaan. Heillä on varaa pitää säätimiä tarvittava määrä varastossa, kun liikevaihto on vähän isompi kuin täällä kotimaassa.

Halvat säätimet pitää purkaa ja korvata palikoita vähän paremmilla jne. Pidetään säädin asiat ennallaan.

Jep, tarkoitin lähinnä tätä sitä, että stanumoottorillakin on kaksi eri maahantuojaa eikä se parantanut tilannetta, koska kummallakaan ei sitä ollut. Koneita palaa aina tietty määrä kauden aikana ja ei ole yksi tai kaksi kertaa kun stanu- tai prostock-moottoreita on etsitty kuskeille kesken kauden kissojen ja koirien kanssa. On niitä sitten poltettu tai kyseessä ollut "kesken kauden" tullut kilpailija.

Myös korien kanssa tilanne on välillä ollut ns. mielenkiintoinen.

Poissa HVoltage

  • RSRCA
    • Profiili
    • Kaikkee paskaa...
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #58 : 10.01.12 - klo: 15.59 »

Hiukan OT, mutta kiinnitti huomioni (ja sen jälkeen tutustuttiin sääntöihin  :tongue: ). Eli onko seuraavanlainen takapää laiton:



Voidaanko tuossa tulkita olevan puskuri? Uusi kori tuli veisteltyä tuon näköiseksi, pitääkö lähteä uudelleen kauppaa...   :sad:


Ei, se ei ole laiton! Kori on viivoja leikkaamalla hyvin pitkälle sääntöjen mukainen, siiven asennuksessa kannattaa pitää huoli, että takaylitystä ei ole yli 10mm, puskurista mitattuna.
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #59 : 10.01.12 - klo: 16.43 »
Jos laitetaan maksimi välitys niin akkujen ero nimenomaan korostuu.
Moni über akku kuskaa autoa kovempaa suorilla joissa välitys jo toisella akulla loppuu ns. kesken.
Eli jos haluat mennä sillä pitkällä suoralla yhtä kovaa kuin karvan paremmalla akulla varustettu kaveri niin karvan pidemmällä välityksellä saat auton menemään yhtä kovaa.

Moottorin kierrosluku on kv-luku kertaa voltit. Voltit on rajattu 2S lipoissa max. 8,4V tasolle ja kaikilla on sama moottori. Tästä seuraa sama suoranopeus jos akut on ladattu täyteen (autojen sisäisiä kitkaeroja ei oteta huomioon).  Normiakun ja sen yberakun ero siis tasoittuu maksimivälityksen käytön myötä kun yberakun ominaisuuksia ei pääse hyödyntämään.
0-ennakkostanussa moottorin ottama virta on sen verran pieni, ettei akun C-luku ole samalla tavalla vaikuttava tekijä kuin vaikkapa virissä.

Mikäli moottorin lämpeäminen pidemmällä välityksellä on este kyseisen välityksen käyttämiseen niin siihenkin löytyy lääke... Über tuulettimet...
Ennen hiittiä kuulerilla moottori lähelle nollaa (moni käyttää jo nyt) ja juuri ennen hiittiä hirmusiili poskettoman föönin kanssa paikalleen (moni käyttää näitäkin nykyään)

Aloittelijaluokka sellaiseksi ettei tuollaisiin yberkyylereihin ole tarvetta.


Tarkennuksena nyt vielä pointtini tuosta säädin asiasta.
Vaikka olisikin niin että FTT säätimet ostettaisiin kisapaikalla kisajärjestäjältä ja tuotto menisikin heille niin milläs ihmeen säätimellä sitä sitten ennen ekaa kisaa treenaisi...?
No sillä säätimellä minkä ostaa maahantuojalta.
Mihinkäs se tuotto siitä säätimestä meneekään?

Eikö säädin asiaa voitaisi ratkaista samantyyppisellä tarjouskierroksella kuin renkaat. Halukkaat maahantuojat saavat tarjota sitovilla ehdoilla ko. speksiin stanusäätimiä. Lajiryhmä testaa ja voi valita useammankin mallin kunhan niiden suorituskyky radalla on sama.



Avautumista katsastajille... Iso nega.


Sellaisesta avautumisesta pitää joutua jäähylle.
« Viimeksi muokattu: 10.01.12 - klo: 16.47 kirjoittanut jarkko »
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi