Päävalikko

HPI baja projektit

Aloittaja juhamatti, 14.02.12 - klo: 11.20

Lerppu86

Taas ollaan lähempänä todellisuutta kun jarruvalot syttyy jarruttaessa. Testiajolla taas isoa miestä hymyilytti. Jops näinkin onneton asia  :grin:

Turtlen käynnistimenkin sain viimein paikalleen. Pitääpä kysyä baja foorumilla että mikä tuon RCMK:n dog cage stand offin perimmäinen tarkoitus on. Miksi RCMK:lle myydään omaa. Hukkaan meni 15 dollaria.


Älkää antautuko valheellisen hyvänolontunteen valtaan... Kyllä se siitä vielä särkyy...

juhamatti

Ai siinä rcmk:n omassa kammessa on kuitenki sama kierre kuin zenoahissa ja cy:n koneessa?
Onpa turtle tehnyt taas v*tun viisaat temput.
Laitas ddm:lle viestiö ja kysy jotta oisko rahat takas ja lähetä se mutikka sinne, ei maksa posti ku 2€ tollasen pienen osan posteista, ja totta kai korvaus postituksesta sitten myös..

Lerppu86

Käsittääkseni tässä uudessa full modissa on täytetty kampura. En ole avannut mutta niin muistelisin. Laitoin kuitenkin tuon rcmk:n jalan käynnistimeen. Ei maksa vaivaa lähteä kymmenen euron perään. Lähinnä nyt vain harmittaa kun olis tiennyt etukäteen
Älkää antautuko valheellisen hyvänolontunteen valtaan... Kyllä se siitä vielä särkyy...

juhamatti

Joo, jos se on täytetty kampura, niin se on cy:n tekemä ja siihen käy se vakio turtlen mutska, mut vakiossa
rcmk:ssa on oma kampuransa, siinä kaiketi on se kierre erilainen kuin zenoahissa ja cy:ssä, tai niin oletan..
Ainakin jos kuvia kattoo, mut sehän ei tosin tarkota sitä että se niin olisi..
rcmk

cy

Lerppu86

#1144
Tuossa Gizmon koneen tiedoissa lukee  vain että

1. Reshape piston
2. Lighten piston
3. Relieve piston to prevent seizes
4. Adjust intake duration to our specs
5. Resurface all ports
6. Modify transfer ports for better flow
7. Enlarge and reshape exhaust port
8. Adjust exhaust duration to our specs
9. Remove stock crank and install 2mm stuffed crank
10. Install all new gaskets and c-clips when engine is assembled
11. Blend in all porting to prevent ant damage to piston or cyl 

Eli täytetty kampura. Avata en ainakaan toistaiseksi viitsi. Mutta sellainenhan siellä pitää olla, muutenhan tuo olis jo jonkun sortin petos myydä muuta kuin ilmoittaa.

Voinhan minä kokeilla sitä tuota vakio mutteria tuohon vanhan koneen kampuraan että meneekö. Jos menee niin silloinhan se selviää onko eri kierre.

tuo kone siis kyseessä
http://www.gizmomotors.com/index.php/online-store/rcmk-air-cooled-engines-and-parts/rcmk-air-cooled-engines2013-03-05-21-30-33/rcmk-full-mod-cr300-30-5-engine-36mm-bore-30mm-stroke-detail

gizmolla oli niitä porattuja zenoahin koneitakin, mutta nyt en enää nähnyt :shocked: sylinteri kittejä on mutta koneita en enää nähnyt. Yritin etsiä twiniä joissa oli zehoahin pytyt  :roll:
Älkää antautuko valheellisen hyvänolontunteen valtaan... Kyllä se siitä vielä särkyy...

Mordex

Kysyin tuota kun itseänikin kiinnosti:

LainaaHi,

I have a RCMK motor and a TR V2 Pullstarter. I wasnt even aware a part like eg428N existed, so I put in the eg429C with no issues. Whats the actual difference between them?

Thanks!

Ja vastaus:
Lainaa
I believe the difference is the eg429C is for the RCMK motors that use the solid flywheel, not the flywheel like the Zenoah/CY engines that is finned. RCMK has done two version of engines with the different flywheels.

thanks,
Steve
Bensa: Losi 5ive-T, MCD X4, RS5, FG EVO/COMP. 
Sähkö: Tamiya TRF101, HPI Savage Flux HP/XL-E/"5T Flux", Kyosho DRX VE, Kyosho Inferno GT2 VE, Team Associated B44.

Lerppu86

Solid flywheel? Normaalissa RCMK:ssa on prikulleen samanlainen vauhtipyörä kuin zenoahissa sekä CY:ssä. Jos se tarkoitti sitä venepuolelta olevaa (CR300B) mallia jossa ei ole tuuletusta niin TR:n käynnistintä ei sellaiseen pysty edes asentamaan koska käyttää EZ starttia.

-> heikko selitys
Älkää antautuko valheellisen hyvänolontunteen valtaan... Kyllä se siitä vielä särkyy...

juhamatti

Joo, toi on varmastikkin siihen p****an moottoriin jossa on se venepuolen vauhtipyörä ja siihen rakennettu se turbiini..

Ihme juntteja ddm:llä kun ei ole kuitenkaan voitu laittaa tarkempaa selontekoa tuosta jutusta..
Saadaan ihmiset ostamaan enempi osia ja tarvikkeita tuolla tavalla..

Lerppu86

#1148
Mitä sillä stand offilla tekee EZ startin kanssa? Ei yhdellä tiellä yhtään mitään

http://i49.tinypic.com/25f6b8h.jpg

edit: toisaalta aivan sama mihin se on tarkoitettu, omassa tapauksessa ei ainakaan yhtään mihinkään.
Älkää antautuko valheellisen hyvänolontunteen valtaan... Kyllä se siitä vielä särkyy...

juhamatti

Jos sitten ei tuo pelkkä käynnistin sovi tuohon vauhtipyörän kotelonreikiin, ilman tuota alukaulusta jolla tuota kulmaa saadaan muutettua??

juhamatti

Eli pelkkä käynnistin..

Lerppu86

:facepalm: no perhana niinpä tietysti.  Unohdin täysin että tuon käynnistimen voi purkaa kahteen osaan.  :laugh:
Älkää antautuko valheellisen hyvänolontunteen valtaan... Kyllä se siitä vielä särkyy...

Lerppu86

#1152
Turtle kuulemma parasta maan päällä,  no niinpä tuntuu olevan.

Ensimmäiset hihat ja...



*paino kelvotonta tekstiä* ...Avaus ja PAM!



...koko roska pakkiin ja vanha RCMK:n käynnistin takaisin kiinni.

Sanoisinko että nyt on se maksimaalinen vitutus käyrä tulvinut jo maljan reunoistakin yli.... Nyt loppui minun "kuuluu lajiin" pelleilyt näiden vetokäynnistimien kanssa! Hommaan pulttipyssyn ja jonkun käynnistimen jossa on minimaalisesti liikkuvia osia. Sillä menee sentään koko kone jos on hajotakseen. Sille sentään jaksais nauraa, tälle pelleilylle ei enää jaksa.

Eikä tähänkään ongelmat loppuneet vaan vetoakselista meni diffin päästä se poikittais tappi poikki. Toiselta puolelta kurkkasin  suojakumin alle niin sielläkin oli enää "puolikuu" tallella. "If you bend it, break it or break off a screw in it we will replace it for a fraction of the cost." - Vaan kun ei jaksa, ei kiinnosta takuidenkaan kanssa pelleileminen enää.

Koneeseen ja sen luonteeseen saa sentään olla tyytyväinen. Hyvin repii vielä 19/55 välityksilläkin.

Videota ei ole kun ajokki otti TAAS ja hajosi ennenkuin ensimmäisen tankin sai ajettua ja neulat säädettyä uudelle putkelle. Laitetaan nyt muutama foto sentään ärsykkeeksi.

Isompaa konetta tekee jo mieli, vaan avaruus rautaako pitää ostaa että saa voimansiirron kestämään. Vai onko tämä vain sitä s@@tan@n hyvää tuuria joka näyttää jatkuvan meikäläisen kohdalla  :evil: :evil:
Se oli taas tonni dollareita ja tankillisen se melkein kesti ajaa  :angry:










Älkää antautuko valheellisen hyvänolontunteen valtaan... Kyllä se siitä vielä särkyy...

juhamatti

Ymmärrän tuskasi toveri, tuota v....ta ei voi sanoin kuvailla.
Miten on mahdollista että tuo turtlen p..a tuolleen hajosi jo eka kerralla, ei se auta ku laittaa turtlelle ja davelle jobin postia ja sinne flm:lle kanssa.
Minä kun lopetin bajailut, niin se op*ska karma sitten siirtyi suoraan kuopioon  :sad:

Lerppu86

Sain minä sen kasattua taas toimintakuntoon mutta se ei paljoa mieltä lämmitä. Ajattelin että pääsis noista vetareiden vioista eroon tai ainakin huomattavasti vähemmälle kun ostais kunnon käynnistimen niin tämä oli kyllä jo pohjanoteeraus.

Ja tämän lisäksi vielä nuo vetarit...

Voi sitä masennuksen määrää...
Älkää antautuko valheellisen hyvänolontunteen valtaan... Kyllä se siitä vielä särkyy...

juhamatti

Noh, vielä se iloksi muuttuu  :wink:
Älä anna mikko masennukselle valtaa  :grin:

Lerppu86

Toivoa sopii  :cry:

Tehokkaampaa konetta vaan tekee mieli vaikkei paikat kestä nytkään ajaa. Noh kerran elämässä se twinikin on koettava  :azn:
Älkää antautuko valheellisen hyvänolontunteen valtaan... Kyllä se siitä vielä särkyy...

juhamatti

Oishan se twini aika makea peli, keposeen parhaat sävelet on siinä mankelissa.
Obr:n twini hommaa sitten, älä gizmoa, tai ainakaan rcmk:n moottoria.
Zenoah on kestävämpi ja pysyy viilempänä.

Lerppu86

Entäs gizmolta kone jossa zenoahin mukit? Saako noita obr:n koneita muualta kuin heiltä itseltään? Ne vaan on kaikki viilattuja? Vakiokin riittäis :]
Älkää antautuko valheellisen hyvänolontunteen valtaan... Kyllä se siitä vielä särkyy...

juhamatti

No sellanen gizmon kone menis sit jo kyllä..
Joko tilata suoraan O´neillin pojilta, tai vaikka kysyä Englannin obr:n konttorista.
http://oneillbrothers.co.uk/contact-form.php
Gizmollakaan ei ole tota twiniä kuin rcmk:n sylintereillä.
http://www.gizmomotors.com/index.php/online-store/rcmk-air-cooled-engines-and-parts/rcmk-air-cooled-engines2013-03-05-21-30-33/rcmk-cr600b-twin-57cc-4-bolt-air-cooled-engine-detail
Obr.n twini maksaa sit omaisuuden.
http://www.oneillbrothers.com/6268-full-mod-50-8cc-twin-x-package.html

Lerppu86

Kyllä ne zenoahin pytyillä varustetut gizmolta löytyy. Suora polku on hävinnyt mutta haulla "twin" löytyy edelleen. Eikä tuo obr:n kone sinällään pahan hintainen full modiksi ole, sisältäähän se jo putket ja muutossarjan jotka maksaa yksistään jo noin 600 dollaria.
Älkää antautuko valheellisen hyvänolontunteen valtaan... Kyllä se siitä vielä särkyy...

BadLuck13

Lainaus käyttäjältä: BadLuck13 - 09.07.13 - klo: 22.19
Lainaus käyttäjältä: juhamatti - 09.07.13 - klo: 12.31
No pie sie hese baja lippu korkialla  :azn:
Miltä se uusi gizzukka vaikuttaapi??
Fullmod pitäisi jo aika liukas peli olla.
Muista käyttää 5% öljyä ja katko v...n ne evät siitä sylinterin päältä ja jezuzteipillä raot umpeen niin kone käy inhimillisillä lämpötiloilla..

Mulla on nyt mennyt n.15 litraa tuolla RCMK 30,5 full modin koneella 5% öljyllä enkä ole noita siivekkeitä katkaissut. Kisoissa lämmöt pysyi siinä 100 asteen paikkeilla.


Piti vielä palata tähän Gizmon koneeseen. Ongelmia mulla ei ollut koneen kanssa tuon 15 litran aikana (mikä on aika vähän). Mutta viime Raision kotipitsa cupin kisoissa kone ei pysynyt millään säädöissä ja lopultahan se leikkas kiinni. Syykin selvisi kun muutama päivä sitten sen jaksoin kunnolla avata. Eli sama männän neulalaakeri antanut periksi kun Juhamatin koneessa aikoinaan. Kone on käynyt varmasti laihalla jossain vaiheessa, mutta onko tuo syy joka rikkoo ton laakerin? Mäntä on aivan nakutettu täyteen pientä koloa ja sylinterin katossa kanssa vastaavat jäljet. Seinämät on kuitenkin naarmuttomat. Gizmolta en asiaan enään apua saa eikä sieltä myöskään sanottu mahdollisia syitä laakerin rikkoutumiseen.

Ei jaksais tarkistaa kaikkia moottorin laakereita 5 litran välein, jolloin tälläiset tapahtumat mahdollisesti jäisivät tapahtumatta  :azn:

Eli ei se 5% seoskaan takaa että paikat kestää. Kone oli kuitenkin ihan hyvässä öljyssä sisältä. Mahtaakohan noissa laakereissa olla jotain vikaa?

juhamatti

Joo hessu, hokasin ton sen jälkeen kun linkin olin laittanut  :grin:
Siinämielessä obr:n paketti ei olisi kallis...

Mä vaihdoin tohon omaan silloiseen gizmon koneeseen ton neulalaakerin rikkoontumisen jälkeen zenoahin neulalaakerin, zenoahissa ei ole koskaan noin toi neulalaakeri pettänyt, liekkä osa rcmk:n osista tullut jostain kiinan nyrkkipajasta  :roll:

Zenoahin mäntä vaan paikalleen ja 5% bensa on hyvä pitää edelleen käytössä, Brucehan hpi baja foorumilla suosittelee vieläkin öljyisempää bensaa..

Tuo rcmk.n pytty on mun mielestä jotenkin päin v..a suunniteltu, se varastoi sen lämmön siihen sylinteriin ihan liian tehokkaasti, zenoah käy paljon viileempänä.
Oisko se tuo pinnoite mikä noissa rcmk:n sylintereissä on ulkopinnassa...

BadLuck13

Niin mutta ei toi niin tarkka saa olla öljy%sta. Eiköhän tuolla ihmiset aja 2%-6% seoksilla muilla koneilla jne. ei ei se nyt voi rikkoutua sen takia että en 6% ööljyä käyttänyt. ja mulle se sano 5% silloin aikoinaan. Omassa OBRssä on ehkä 50 litraa takana ja 4% seoksella ajettu. Mitään ei ole vielä hajonnut.

Niin tiedä sitten noista laakereista minkälaatuisia ne on. Hajos ainakin melko vähästä ajosta.

Omat lämmöt ei tossa koneessa kyllä ole ikinä ollut "liian kovat" 100-hitusen yli 120 mitannut parhaimmillaan.

Bruce sano että en voi tolla pytyllä enään ajaa jos sitä en hio. Niin tuskin jaksan siihen laakereita ja muita osia lähteä ostamaan jos ja kun se ei sitten kunnolla enään toimikkaan. Ostan suosiolla uuden moottorin  :azn: eikä ole RCMKn kone enään. halpa hinta houkutti, mutta kalliiks tulee toikin jos 15 litran tai vähemmän jälkeen pitää osia/moottoria jo alkaa vaihtamaan. Toki yleisin syy rikkoutumiseen on käyttäjän eikä tuotteen  :azn: Eikä toi kone edes ollut yhtään tehokkaampi kuin mun 29,5 OBR FullMod. Ihan samat välitykset vetää. Toi Obr kiertää vaan aavistuksen korkeammalle.

Mordex

#1164
Jaaha, tästä viisastuneen pitänee tarkailla tuota omaa konetta ja vaihtaa vaikka se laakeri siihen Zenoahin vastaavaan jotta saa mielenrauhan.

Eikö Bruce tullut yhtään vastaan tuossa asiassa?
Bensa: Losi 5ive-T, MCD X4, RS5, FG EVO/COMP. 
Sähkö: Tamiya TRF101, HPI Savage Flux HP/XL-E/"5T Flux", Kyosho DRX VE, Kyosho Inferno GT2 VE, Team Associated B44.

Lerppu86

#1165
Jeps pitänee itsekkin tehdä samat toimenpiteet.

Tuossa vähän pätkää eilisistä kurvailuista

HPI Baja Gizmomotors 30,5cc Full Mod Speed run

Gizmomotors 30,5cc Full mod HPI baja

Nyt pari päivää tullu pölisteltyä ja hyvin tuntuu etujarrutkin toimivan. Pelkäsin että miten toimivat kun saavat vähän hiekkaa sisuksiinsa. Toistaiseksi kaikki ok.

Uskaltaa vähän puottaa tulemaan kun pysähtyy paremmin  :grin:
Älkää antautuko valheellisen hyvänolontunteen valtaan... Kyllä se siitä vielä särkyy...

Lerppu86

Tuohon rcmk:n kuumana käymiseen kävi mielessä että noissa pytyissä on vähän paksummat nuo rivat kuin cy:ssä. Luulisin näin olevan myös zenoahissa.

Paksu ripa varastoi ja luovuttaa energiaa huonommin kuin ohut.
Älkää antautuko valheellisen hyvänolontunteen valtaan... Kyllä se siitä vielä särkyy...

juhamatti

Ohan toi rcmk.n pytty huomattavasti massiivisempi kuin zenoahin, ja sit toi perkuleen pinnoite noissa rcmk:n pytyissä..
Ei varmasti auta koneen jäähdyttämisessä, tekee pinnasta tollasen "kuorrutetun".
RCMK

ZENOAH

Lerppu86

Mikähän nyt tuli autoon kun kierrokset jää ylös? Alkoi ihan yllättäen
kaasulinkki on ihan ok. Ala neulaa kun kääntää puoli kierrosta auki niin asettuu mutta taas vastaavasti tukehtuu kaasuttaessa. Auto toimii ja naukuu mutta kierrokset jää ylös. Yli 9500rpm kun auto kuitenkin liikkuu itsestään.
Älkää antautuko valheellisen hyvänolontunteen valtaan... Kyllä se siitä vielä särkyy...

Mordex

Bensa: Losi 5ive-T, MCD X4, RS5, FG EVO/COMP. 
Sähkö: Tamiya TRF101, HPI Savage Flux HP/XL-E/"5T Flux", Kyosho DRX VE, Kyosho Inferno GT2 VE, Team Associated B44.