Viljamin kisamatkasta
Päätimme mennä tiistaina kisapaikalla, vaikka aikataulussa luki, että keskiviikkona on vain ilmoittautuminen. Päätös oli hyvä, koska paria viikkoa aikaisemmin keskiviikkoon oli tullut muutos, että ajetaan parit harjoitukset illalla. Olin lukenut säännöistä, että kisajärjestäjällä on mahdollisuus järjestää keskiviikkona harjoitukset.
Sovimme LRP:n kanssa, että saamme uuden säätimen tiistaina mattis kisojen varikolta. Poimimme sen ja ajoimme Apeldoormiin (ETS kisabaana) testaamaan sen. 240 km tuli ajomatkaa, mutta kannatti, koska puitteet olivat uskomattoman hienot.
Säädin kiinni ja menoksi, radalla on mitattu kisoissa yli 100 km/h vauhteja, joten vauhdin puolesta se sopi hyvin testaamiseen. Eka ajon jälkeen Viljami sai vinkin ja vaihtoi säätimen asetuksia, vaikka siinä oli aluksi samat setupit kuin muilla tallin MM-kuskeilla. Tämän jälkeen auto lähti mutkasta tykimmin ja huiput pysyi samana. Keli oli varsin lämmin ja noparista katottuna moottorin lämpötila oli aina maksimissa 5 min ajon lopussa. 4 akkua ajettiin kaiken kaikkiaan, mutta hyvin tarpeeseen. Moottorin ja noparin puolesta kisa voisi alkaa. Moottori X20 4.5t taisi olla Suomen kisoissa testattu.
Sen jälkeen ajettiin kisapaikalle uudestaan ja katsomaan MM-rataa.
Auton rakennusta
Aamulla mentiin heti klo 9 paikalle kun ilmoittautuminen alkoi. Tehtiin kaikki mitä voitiin, sillä klo 12 saataisiin autoon uusia palikoita ja peritaatteessa auto tehtäisiin uudestaan. Viljamilla kesti 4 tuntia rakentaa auto ja kaikki oli valmiina, kun ensimmäiset kuskit olivat radalla. Pari kertaa päästiin ajamaan ja kaikki näytti hyvältä. Muttamutta radan pitäisi olla sääntöjen mukaan 60% uusittu, ainoa muutos oli pääsuoran alun shikaani. Ja se oli miltei sama kuin aikaisemmin warmupissa. Siinä on suomalaisella sotilaalla ihmettelemistä kun, jotkut menee yli sekunnin/kierros nopeemmin heti kättelyssä. Pari paikallista kaveria meni melkein samaa vauhtia kuin supertähdet. Onkohan joku käynyt treenaamassa. Rata oli hienoin mitä on nähty ja Viljami nautti täysin sydämin ajosta. Rata oli todella tarkka ajettava ja nopea ja nopeammin pitäisi päästä.
Keskiviikko iltana tuotiin hotellille uusi auto ja nyt Viljami pääsi tekemään kisa-autoa. Onneksi auto oli tehty hyvin ja setupit olivat melkein valmiit eli vain sähköt kiinni, se oli valmis. Vähäisillä muutoksilla Viljami sai sen siihen kuntoon, että uskoi sen olevan hänelle sopiva.
Harjoitukset
Kokonaisuudessan harjoituksissa vauhti kasvoi koko ajan, vaikka Viljami vauhti kasvoi enemmän kuin kovien kuskien, niin silti vauhtiero oli suuri. Otimme taktiikaksi sen, että ajoimme kaikki harjoitukset uusilla renkailla. Vauhtia oli saatu jo, että se riitti n 30 sakkiin ja pääasia oli saada autoo paremmaksi ja oppia rataa.
Control Practice
Ekalla sessiolla vauhti ei kasvanut ja näytti siltä ettei ihan pääsis kärjen vauhtiin sillä kaverit alkoi lataamaan 0,6 sek parempia kierrosaikoja kuin Viljami. Paikalliset jannutkin veti kevyesti parempia aikoja. Tokalla sessiolla Viljami tykitti ensi kertaa tosissaan ja paransi best läppiä 0,5 sek ja tuloskin oli 10 sakissa. Viljami oli koko harjoitusten ajan ajanut edelleen uusilla renkailla ja vain ajatteli 5 minuutin tulosta. Hän keskittyi tekemään varmaa tulosta ja saamaan tuntumaa radasta.
Nyt oli harjoitukset ajettu ja odotettiin mihin alkuerään Viljami laitetaan, no hitaammat laitettiin ylemmäs ja Viljami jätettiin omaan erään. Käsittämätön asia, kuitenkin vauhti oli 20 sakissa.
Alkuerät
Järjestäjä mokas heti kättelyssä systeemit sekaisin, että torstaiksi suunniteltu alkuerä jätettiin ajamatta ja perjantain harjoitus peruuttiin. Eli perjantaina ajettaisiin 6 alkuerää. Taktiikka oli että ajetaan uudet renkaat alta pois, niin nähtäisiin vauhti mihin se oikeuttaa. Auto oli jo loistavissa säädöissä ja kukaan ei ollut nopeampi pääsuoralla. Viljami lähti ajamaan tarkkaa ja varmaa ajoa, yksi pieni moka kesti yli sekunnin ja avauskierros oli turhan verkkainen. Kuitenkin oman kovatasoisen heatin nopein ja koko kierroksen 15. pieni sekunnin virhe maksoi 2 sijaa. Olin erittäin vaikuttunut ja ihmeissään vauhdin noususta. Se tuli siitä, että rata oli vaikea ja nopea ja Viljami nautti ajamisesta. Mitäs nyt? Pieniä säätömuutoksia ja odotusta, auto tarvi vain tsekkauksen, ei iskareiden purkua, ei tweak-ongelmia, vain miettimistä mistä saisi vähän vauhtia lisää.
2 tunnin sankaruus
Nyt oli vielä tarkoitus ajaa varmanpäälle ja tehdä toinen hiton hyvä suoritus.
Toinen alkuerä: Ajossa ei ollut mitään virhettä, vauhti pysyi kokoajan tasaisena. Kierroksella ohitettavat antoi tilaa oikeissa paikoissa, kenenkään menettämättä aikaa. Näinhän se on aina KV-kisoissa, muistaakseni. Viljami latas melkein saman tuloksen kuin ekalla, vaikka keli oli lämmennyt ja rata muuttunut hitaammaksi. Scotty hehkutti Viljamin ajoa, kuulin sen läpi jostain, sillä hän oli LIVE-RC:n palveluksessa. Sitten odotettiin muita maaliin. Eristä 12-13 ei mennyt kukaan ohi. Loistavaa tulos tulisi melkein varmuudella olemaan kympin sisään. Seurasin sydän kylmänä kun ennusteet tippui viimeisen erän kuskeilla Viljamin tuloksen taakse. Vain Ronald latasi paremman tuloksen! Viljami oli eräkierroksen toinen MM-kisassa!! Kuvaavaa Viljamin ajolle oli kun eräs henkilö tuli sanomaan, ettei IKINÄ ole nähnyt niin hienoa ajoa kuin Viljamin ajo oli. Viljami oli tulosluettelossa tässä vaiheessa sijalla 6. Haastatteluja annettiin ja tultiin katsomaan, että kuka ihmeen Viljami Kutvonen.
Paluu arkeen
Rengastaktiikka oli meillä, että ajetaan kaikki mahdolliset treenit uusilla renkailla, että päästään mahdollisimman pian tutuksi autoon ja rataan. Nyt oli 4 alkuerää jäljellä ja alkaisi tutustuminen käytettyihin renkaisiin. 3:teen alkuerään kuskit laittoi taas uusia renkaita ja sanoin Viljamille, ettei seuraisi muiden touhuja vaan ajaisi sitä vauhtia millä tulee joku tulos. Ekalla kierroksella Viljami latasi tauluun paremman kierrosajan kuin uusilla renkailla ajamansa ja oli erässään nopein ensimmäisen kierroksen jälkeen ja arvelin vauhtia olevan enemmän kuin tarpeeksi, no shikaanissa oli tiukkaa ja rengas osui kanttariin ja rengas osoitti kohta väärään suuntaan, ei se rengas, joka osui kanttariin vaan se, jonka varaan auto laskeutui aikaanaan. Se siitä. Kolme erää jäljellä tehdä tulos.
Neljännessä vauhti oli taas kovaa, erässä neljällä nopealla oli uudet renkaat ja Viljami oli sijoilla 3-5 . Pienen pieni virhe ja siitä auto lähti luisuun ja Viljami halusi säästää renkaita ja loivensi sladia liian paljon ja nurmikko imaisi auton. Nosto kesti 7 sekunttia ja Viljami kurvasi varikolle, säästääkseen renkaat. Iso virhe jälkikäteen ajatellen, hänellä oli varaa tehdä noin iso virhe ja silti olla korkealla.
Sitten järjestäjät sekoili tosissaan, 5 eräkierros peruttiin, koska alkoi satamaan. 6:s alkueräkierros aloitettiin alusta ja sateessa. Rata oli märkä ja sai käyttää vain saderenkaita, joita kellään ei ollut, kun järjestäjä ei niitä ollut myynyt rengaspaketin yhteydessä. No kuitenkin alkupään kuskit ajoi -6-5 kierroksen tuloksia verrattuna siihen mitä olivat alkuerissä ajaneet. Sitten ilmoitettiin, että saa käyttää myös kuivan kelin renkaita. Systeemin takia renkaat piti hakea 20 minuuttia aikaisemmin kuin oli oma erä. Rata oli märkä kun lähdettiin hakemaan renkaita ja katsastamaan auto, kun tulimme lähtöön rata olikin jo kuiva, eikä renkaita voinut vaihtaa kun auto oli jo katsastettu. Persiilleen meni.
Rata oli jo kuiva seuraavissa erissä, eikä kukaan voinut ajaa enään saderenkailla ja ajoivat alle tai -1 kierros tuloksi verrattuna aikaisempiin tuloksiin. Viimeiseen erään alkoi taas sataa ja he eivät voineet vaihtaa saderenkaisiin tässä vaiheessa.
Tein protestin ja maksoin sen. Vetosin sääntöön, että keli ei ollut tasainen, koska aluksi oli märkää ja sitten kuivaa, samoin kuin 5. erässä, mutta päinvastoin. Ei mennyt läpi, koska säätä vastaan ei voi tehdä protestia, en protestoinut säätä vaan rataolosuhteita. Jos protesti ei mene läpi, niin rahat pitää järjestäjä. Sain rahat takaisin seuraavana päivänä !!! Eli?
Taas ajamaan testiä
Viljamin tunnelma ei ollut ihan paras päivän päätyttyä. Saatiin sovittua, että nyt pitää tehdä ammattimaista työtä oli tilanne mikä oli.
Finaalit
Finaaliharjoitukset
Uusipäivä ja tehtäisiin niin hyvää työtä kuin mahdollista. Mietittiin edelleen auton käyttäytymistä käytetyillä renkailla. Pieniä muutoksi ja auto parani. Harjoituksen tulos oli 8 nopein koko porukasta, eikä yhtään virhettä. Tiedän hyvin, ettei finaaleja voi keskenään verrata, mutta nyt se oli ainut työkalu mitä meillä oli. Joten seurasimme hyvin tarkasti, miten kukin ajoi ja mitä vauhtia he menivät.
Ekaan finaaliin (G-finaali, B-finaalin sijaan) sai taas uudet renkaat ja tiesin, että se olisi mannaa ajohaluille. Taas oli maaliin pääseminen tärkeää, tiedon kannalta, tuloksen kannalta aivan sama. No ajo maistui upealla radalla ja tulokseksi tuli 18 kierrosta ja sekunnit alle 2. Tässä vaiheessa on hyvä huomata, ettei KUKAAN päässyt finaaleissa 19 kierrokselle. Tiedän vieläkin, ettei finaaleita voi verrata keskenään. Kuitenkin todettiin, että kuski, auto ja voimanlähteet olivat kunnossa edelleen. Niin ja ensimmäisen G-finaalin voitto. Jippii. Toinen finaali lähti hyvin vauhtiin ja näytti vieläkin selvemmältä kuin edellinen. Viljami nukahti rattiin ja auto lensi kuin lepakko ja nosto kesti 6 sekunttia ja hidas kierros päälle +1 sekuntti ja eli 7 sekunttia virhettä. Tuloksella olis ollut C-finaalin puolessa välin. Vauhti oli hyvää luokkaa. G-finaalin voitto oli siinä. Nyt annettiin auton suunnittelijalle vapaat kädet tehdä 1 muutos autoon, mikä parantaisi autoa käytetyillä renkailla. Ja se toimi.
Nyt auto oli unelma myös käytetyillä renkailla ja tulos oli koko finaalikierroksen 6:ksi nopein. Testi oli päättynyt.
Armeijan takia jäi testireissu tekemättä ja se on ainut mitä Viljami olisi kaivannut. Nyt tiedetään, että maailman tähtien vauhti on aika lähellä, ehkä jo saavutettu eli enemmän työtä ja kisoja, niin kyllä se siitä.