Kirjoittaja Aihe: M-8 yksityyppirenkaat?  (Luettu 44643 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa hmort

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M-8 yksityyppirenkaat?
« Vastaus #30 : 12.10.12 - klo: 23.09 »
On ihan pakko esittää kysymys, että kuinka paljon teille maksetaan että ajatte jollain tietyllä rengasmerkillä? Päivätyö on jo jätetty ilmeisesti. :cool: :cool:
Kenen kauppiaan kanssa sä olet tehnyt sopimuksen että saisit Yksityyppi renkulat läpi...
Paljastit että olet ensivuonna tulossa mukaan M8 rientoihin ja olet jo ruuvaamassa sääntöjä että pärjäisit muka paremmin.... Ei se kuule Vesa ole niistä renkaista se sun pärjääminen kiinni se on sun käsistä... Se on vaan karu tosiasia.. Olen nähnyt monta kovaa puuhamiestä ketkä ovat omilla hemmetin hyvillä ideoilla pilanneet koko lajin.. Keskity siihen ajamiseen eläkä turhan päiväiseen sääntöjen muutteluun.. Ja kerro mulle yksikin kaveri viime kaudelta kenen SM sijoitus meni renkaiden takia..tais olla jotain ihan muita juttuja...
« Viimeksi muokattu: 12.10.12 - klo: 23.12 kirjoittanut hmort »
-Henry Mort

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: M-8 yksityyppirenkaat?
« Vastaus #31 : 12.10.12 - klo: 23.17 »
heh

menet nyt hieman asioiden edelle, etkä näköjään osaa pitää asioita ja henkilöitä erillään. Ei se mitään, näkeepähän muutkin minkä asiaa ajat :) Olisin ajanu jo tänä kesänä jos ei olis C-12 MM ja sähkökrossin PM-aikataulut sotkenu muuta kalenteria. Tiedoksesi siis.

Tiedoksesi: mun ei ole tarvinut muuttaa sääntöjä menestyäkseni, ei nyt eikä aiemmin. Joku roti nyt kannattaa pitää noissa puheissa, ei ole kovin montaa harrastevuotta teillä takana jotta ois asiaan kovin uskottavaa sanomista.

Lisäksi Korvenmaan Matti on polttisluokkien vastuuhenkilö suomessa, kuten myös EFRA-kokouksessa, mulla ei ole siihen osaa eikä arpaa, kuten en myöskään tiedä mistä ja keneltä ehdotus tuonne EFRA:n on tullut. Jos se tieto sinua lämmittää.

Ja tiedoksesi hmort. Mä olen vähemmän ostettavissa kun voit ikinä kuvitellakkaan ;) Kannattaa tässä asiassa nyt katsoa sinne peiliin että voitko sanoa samaa.

Lukutaidottomille tiedoksi: koko keskustelu on kansainvälisten kisojen rengassäännöstä, ei suomen säännön muuttamisesta. Eli vedä hmort hetki happea ja AJATTELE, ennenkuin lauot mitä sattuu.

hmort:

et nyt näytä ymmärtävän mistä tässä keskustelussa on edes kyse. Ei ole kyse siitä, että sääntöä muutettaisiin sen takia että jollain ei auto toimi jollain tietyllä renkaalla tai jollain olisi mennyt kisa pilalle jonkin rengastyypin takia. Vaan nimenomaan minimoidaan renkaista aiheutuva KUSTANNUS ja niillä KIKKAILU. piste
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa hmort

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M-8 yksityyppirenkaat?
« Vastaus #32 : 12.10.12 - klo: 23.30 »
Ai nyt se muuttuikin koskemaan pelkästään ulkomaita... No ihan sama mulle tehkää mitä lystäätte uskon että ei ehdotus mene läpi.. Ja jos joku on kovalla duunilla saanut muutamia tukijoita niin näyttää ottavan koville.. Mä en jaksa enää. Väitellä sun kanssa koska se ei johda mihinkään muuhun kun juupas eipäs mittelöön...
-Henry Mort

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: M-8 yksityyppirenkaat?
« Vastaus #33 : 12.10.12 - klo: 23.37 »
Ai nyt se muuttuikin koskemaan pelkästään ulkomaita... No ihan sama mulle tehkää mitä lystäätte uskon että ei ehdotus mene läpi.. Ja jos joku on kovalla duunilla saanut muutamia tukijoita niin näyttää ottavan koville.. Mä en jaksa enää. Väitellä sun kanssa koska se ei johda mihinkään muuhun kun juupas eipäs mittelöön...

Ei se miksikään ole muuttunut vaan on koko ajan keskustelu ollut EFRA:lle ehdotetusta ykstyyppirengassäännöstä EM-kisoihin. Ja siitä miten helpottaa arvokisoja ajavia kun ei tarvitse roudata kontillista renkaita mukana. Kysy ihan oikeasti joltain joka on ajanut EM tasolla muitakin kisoja kuin krossia, onko tilanne parempi näin vai noin. Suomestakin löytyy EM-tason kuskeja monta.

Ja tiedoksi ettei efralle esitetä mitä suomeen halutaan muuttaa, lajiryhmä tekee sen kyllä ihan keskenään ;)

Mulla ei ota koville mikään muu kuin että naurattaa että "menee juupaseipäs-keskusteluksi". Meneehän se, kun ei ole yhtään järkevää monirengaspolitiikkaa puoltavaa faktaa esitetty. Olet vastaan mutta et pysty perustelemaan millään järkiperusteella kantaasi. Olet nyt vähän heikoilla hangilla tässä asiassa.

Hieman harmillista, että henkilöit EFRA:n ykstyyppirengasmuutosehdotuksen meikän piikkiin, kun se ei pidä paikkaansa. Ei kannata esittää asiaa jos ei sitä pysty perustelemaan.

Eli takaisin koulunpenkille, ellei perusasiat kuten luetun ymmärtäminen onnistu.

http://rc10.fi/index.php?topic=70542.msg638374#msg638374
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa HYPER 11 WRC

  • EPUArc
    • Profiili
Vs: M-8 yksityyppirenkaat?
« Vastaus #34 : 12.10.12 - klo: 23.44 »
Noniiin  :grin:
Odotellaans miten SUOMEN huiput kommentoi.......

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: M-8 yksityyppirenkaat?
« Vastaus #35 : 12.10.12 - klo: 23.47 »
Henkilöissä ja mielipiteissä on usein se oleellinen ero, että toisia ohjaa toisia ohjaa raha.
Siksi päätöksiä ei ole tekemässä maahantuoja tai valmistaja joka päätöksestä saisi rahallista etua.

Vai ruvetaanko laskemaan tuppeensahattuja lankkuja tässäkin touhussa?
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa hmort

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M-8 yksityyppirenkaat?
« Vastaus #36 : 12.10.12 - klo: 23.49 »
2x EM kisat takana eikä mitään ongelmia renkaiden kanssa... Kun katselee hieman ympärille millä huiput ajaa ja käy ostaa samanlaiset paikalla olevalta kauppiaalta se on siinä... Jos ajat sijoista 1-12 olet Team kuski kenelle löytyy renkaita ei mitään ongelmia... Lopuille löytyy kauppiaalta renkaat... En näe mitään ongelmaa..
-Henry Mort

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: M-8 yksityyppirenkaat?
« Vastaus #37 : 12.10.12 - klo: 23.52 »
Pystyt siis takaamaan henkilökohtaisesti että kisan muuttuessa kun kärki vaihtaa rengastyyppiä, sitä oikeaa löytyy kaikille 180 kuskille tarvittava määrä? Mikäli ei, tilanne ei ole tasapuolinen. Yksityyppirengas on ratkaisu tähänkin ;)
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa hmort

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M-8 yksityyppirenkaat?
« Vastaus #38 : 12.10.12 - klo: 23.58 »
En näe renkaissa niin isoja eroja että se olisi renkaista se voitto kiinni... Ja kisojen aikana keli saattaa muuttua yms yms. Niin paljon muuttujia.. Joku rengas toimii paremmin toisessa autossa kuin sit taas toisessa... Sitten näkisin ongelman jos kaikki 12. Ensimmäistä autoa olisi samaa rengasmerkkiä.. Nyt kun kympin sakissa on monta eri rengasta ei mitäänmerkitystä..
-Henry Mort

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: M-8 yksityyppirenkaat?
« Vastaus #39 : 13.10.12 - klo: 00.05 »
Juurihan aiemmin kirjoitit, että kuskit ajaa sponssiensa renkailla. En usko että 12 ensimmäistä olisi koskaan saman rengasmerkin edustajia. Et nyt edelleenkään selkeästi tajua mistä tässä on kyse. Etkä vastaa kysymykseen vaan kiertelet, mikä antaa sinusta aika amatöörin kuvan. Jos kisassa on 10 erilaista rengasmerkkiä joista kukin toimii tietyllä kisan hetkellä riittävästi paremmin kuin toiset, voitko ihan oikeasti väittää etteivät kuskit ole niiden renkaiden perässä? Vai tarkoitatko puheillasi että taso on niin sekava, että on ihan sama millä renkaalla ajetaan? Mielestäni M-8 taso Suomessa ja maailmalla on ehkä kovin vs moni muu luokka koska kuskeja on niin paljon ja tiimit panostavat siihen. Eli kun todetaan että jokin rengas on 0.5s nopeampi kuin toinen, niin kuskit viittaa kintaalla että " en mä haluu nopeempia renkaita, oon täällä vaan ajelemassa"? Et usko tuota itsekkään.

Siinä vaiheessa kun kilpailunjärjestäjä pystyy takaamaan, että kaikkia 10 rengasta on saatavilla kaikille kuskeille kisassa tarvittava määrä esimerkiksi 5 settiä per kuski, niin tilanne on huomattavasti yksinkertaisempi, Tosin kalliimpi edelleen. Go and figure why. En viitsi asiaa enää kommentoida kun et selkeästi ole asian ydintä tajunnut edes.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa JQ

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • JQ Products
Vs: M-8 yksityyppirenkaat?
« Vastaus #40 : 13.10.12 - klo: 00.11 »
Mun mielestä:

1. Kaikkien paitsi yhden kauppiaan mielestä yksityyppirenkaat on ja tulee aina olemaan huono idea.
2. Tiimikuskit jotka ajavat jollakin toisella merkillä ovat samaa mieltä.
3. Lyhyellä tähtäimellä se on monelle huono vaihtoehto koska muita renkaita löytyy jo kaapista.

Eli jos ajatellaan vain 1 vuosi eteenpäin se ei selvästikkään kannata.

4. Pitkällä tähtäimellä suurin osa kauppiaista ja tiimikuskeista ovat siis vieläkin ykstyyppirenkaita vastaan
5. Suurimmalle osalle suomen kisoja kiertäville kuljettajille yksityyppirengas helpottaa rengasvalintaa. Rahaa ei välttämättä säästy ollenkaan joka on varmaan rengassäännön idea.

Ongelma on se että suomen radoilla ja suomen tasolla kaikki renkaat toimii ja kaikilla renkailla voi voittaa. Yksityyppirenkaiden poistamaa ongelmaa ei ole suomessa. Esimerkiksi mm tai em kisoissa kun ajetaan finaalipaikoista ja voitosta, väärillä renkailla ei voi pärjätä. Sielä on liian monta vaihtoehtoa, pitää tehdä henkilökohtainen rengassääntö tai testailee vain koko kisan ajan renkaita. Rengassääntö poistaa tämän ongelman kun kaikki ajaa samoilla renkailla.

Suomessa siis ei ole tätä ongelmaa, niin herää kysymys, kannattaako rengassääntö ottaa käyttöön kun se suomen radoilla ei tuo säästöjä kuljettajille?
JQRacing - Alphaform - REDS - AKA - Savöx - LRP - GHEA - Maugrafix - neo-buggy.net

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: M-8 yksityyppirenkaat?
« Vastaus #41 : 13.10.12 - klo: 00.15 »
Hyvin perusteltuja mielipiteitä. Keskustelu on tosiaan EM-kisojen renkaista. Suomessa asiasta ei ole puhuttu joten eräiden panikointi keskustelussa on aiheetonta Suomen osalta.

Perustelut siitä, että säästöjä tulee, löytyvät aiemmista vastauksista. Vanhoilla renkailla tuskin kukaan menestyvä kuski kuitenkaan haluaa ajaa kisaansa, vaan panostaa ne renkaat aina joka kisaan uudet. Aivan kuten muissakin luokissa. Rengassäännöt ovat suomessa yleensä 2 vuotisia.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: M-8 yksityyppirenkaat?
« Vastaus #42 : 13.10.12 - klo: 00.20 »
Haluaisin kuulla perusteet miksi sähkökrossissa toimii ykstyyppirengas mutta se sama ei toimisi polttiskrossissa? Sähkökrossissahan renkaat kuluvat vielä vähemmän kuin polttiskrossissa.

Kauppiaan intressi on myydä maksimimäärä renkaita, mieluiten omaa merkkiä. Ykstyyppirenkaiden myynti on kuitenkin toiminut turisteissa ja sähkökrosseissa. On luotettavampaa saada kamansa myytyä kun ei tarvitse ostaa "viikon rengasta" tai "kesän hittiseosta". Saa sitten itse vielä valita keneltä ostaa. Vaihtoehtoja renkaaksi on vain yksi.

« Viimeksi muokattu: 13.10.12 - klo: 00.23 kirjoittanut Vesa »
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa JQ

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • JQ Products
Vs: M-8 yksityyppirenkaat?
« Vastaus #43 : 13.10.12 - klo: 00.38 »
Rengassääntö toimii ihan samalla tavalla 1:10 ja 1:8 luokissa arvokisoissa. Suomessa sitä ei tarvita kummassakaan luokassa. Ainoa ehkä josta on hyötyä sähköluokissa on rengassettien lukumäärän rajoittaminen. Polttiksissa sitä ei tarvita.
JQRacing - Alphaform - REDS - AKA - Savöx - LRP - GHEA - Maugrafix - neo-buggy.net

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: M-8 yksityyppirenkaat?
« Vastaus #44 : 13.10.12 - klo: 00.38 »
Jos joku tuolle kysely linjalle tahtoo lähteä, niin saa ostaa sitten rengas settejä pitkin päivää koska vetomiehet/kauppiaat ajavat kisassa yleensä aika monella eri setillä olosuhteiden muuttuessa, sekä sitä nopeinta kuviota/seosta hakiessa. Parhaimmissa tapauksissa jopa eri kuviolla edessä/takana. Näin ei ole budjettiharrastajalle täysin sama lähtökohta jos ei ole kuin vaikka se yksi/kaksi settiä yhtä ja samaa (esim cityblokkia) jolla aikoo kisan ajaa.

Ne vetomiehet yleensä vain testaa sitä ja tätä, eli tekee nimenomaan sen testihomman harrastajan puolesta.

Kuten sanoin vuosi sitten... Ei vain yksinkertaisesti ole tarvetta sählätä renkaiden kanssa.
Viimevuonna vantaan kisoissa mun auton toiminnasta puhui ties kuinka moni... Kyseltiin rengasta ja setuppia jne.

Ja vastaus oli hyvin yksinkertainen.
Ajoin samalla rengaskuviolla ja kovuudella koko päivän ilman yhtäkään kikkailua mihinkään suuntaan.
Ainoana ihmeellisyytenä oli vannejäykistimet.
Hyvä jos yksi kysyjistä sellaisia itselleen asensi, vaikka kuinka ihmetteli mun auton ilmiömäistä toimintaa.

Totuus on että millä tahansa merkillä voi pärjätä.
Vetomiehet testailee sitä ja tätä, mutta yleensä silti homma on tasan niin selkeä että palataan edelleen siihen samaan tuttuun ja turvalliseen.
Ei ole mitään syytä ostaa montaa eri merkkiä ja kuviota... Ellei itse halua, mutta sehän on ihan puhtaasti oma valinta.

Tervetuloa vaikka jokainen M8 kuski kysymään multa rengas valinta.
Kerron mielelläni.
Siinä ei ole takana yhtään mitään omia intressejä.

Kuten ei tässä koko sääntökeskustelussa muutenkaan.
Ei niin ensimmäistäkään, vaikka kukaan ei siihen koskaan uskokaan.

On täysin uskomatonta että nytkin täällä kovimpaan ääneen huutelee henkilöt joilla ei ole mitään käsitystäkään koko luokasta.

Ei ymmärretä tippaakaan että niinkin typerältä kuin se kuulostaa niin tekemällä tällähetkellä tähän luokkaan SUOMESSA yksityyppisääntö, kustaan loppupelissä vain ja ainoastaan harrastajan taskuun.

Ulkomaiden arvokisat asia erikseen.
En pistäis yhtään hanttiin ykstyyppirengastusta... Päinvastoin.
Kaikki nämä ongelmat mitkä kuvitellaan tässä luokassa renkaiden suhteen olevan, koskee ainoastaan arvokisoja.
Ei pisaraakaan suomen yhtäainoaa kisaa.

Jo pelkästään yksityyppirengastus suomeen tarkottaisi sitä että suurin osa arvokisoihin lähtijöistä olisi vielä enemmän hukassa koska siellä onkin valkoimaa hirveä määrä.
Ja kun vaihdatkin renkaat sellaisiksi millä siellä pitää ajaa, säädät sitten autosi uusiks siinä samalla kun otat tuntumaa renkaaseen millä et ole ajanut aikaisemmin metriäkään.

Koko asia olis täysin toisin mikäli nimenomaan arvokisat ajettaisiin maailmalla yksityyppirenkailla.
Täysin toisin.
Silloin olisin välittömästi hyväksymässä saman meidän olosuhteisiinkin.

Pekka mainitsi yhdestä lauseesta... Aivan sama minkälaisen yhden lauseen kirjoitan niin sitä ei hyväksytä ellei se ole täysin sama kuin lukijan oma mielipide.
Eli turhaa... Mutta kokeillaan silti.


Suomen kisoihin yksityyppirengas tässä luokassa kusee lopulta suoraan harrastajien taskuun.

Tiedän ettei tuota asiaa nähdä, enkä ihmettele kun ei luokasta ihmeemmin käryä olekaan ja on erittäin vahvat omat mielipiteet.
Minä käsittelen tämän asian puhtaasti kyseistä luokkaa ajavien näkökulmasta ja siitä kokemuksesta mitä saan kun keskustelen kyseisen luokan kuskejen kanssa hyvinkin vastaavasta asiasta kymmeniä kertoja vuodessa.

Jos sääntö yritetään ajaa väkisin läpi lajiryhmässä niin kyseisessä tehtävässä on pahasti väärä/väärät henkilöt hommissa.
Siellä ymmärtääkseni pitäisi ajaa harrastajien asiaa, eikä omaa näkemystä.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: M-8 yksityyppirenkaat?
« Vastaus #45 : 13.10.12 - klo: 00.44 »
Haluaisin kuulla perusteet miksi sähkökrossissa toimii ykstyyppirengas mutta se sama ei toimisi polttiskrossissa? Sähkökrossissahan renkaat kuluvat vielä vähemmän kuin polttiskrossissa.

Kauppiaan intressi on myydä maksimimäärä renkaita, mieluiten omaa merkkiä. Ykstyyppirenkaiden myynti on kuitenkin toiminut turisteissa ja sähkökrosseissa. On luotettavampaa saada kamansa myytyä kun ei tarvitse ostaa "viikon rengasta" tai "kesän hittiseosta". Saa sitten itse vielä valita keneltä ostaa. Vaihtoehtoja renkaaksi on vain yksi.

Samasta asiasta on tullut perustelut jokainen vuosi kun asiasta on täällä väännetty.
Se on toki ongelma ettei perusteluita pystytä näkemään, tai niitä ei haluta edes ymmärtää... ja vain syystä että ne ovat eriäviä oman mielipiteen kanssa.

Tule ajamaan pariksi vuodeksi polttiskrossia ja tee niinkuin neuvotaan renkaiden suhteen niin huomaat että ihan aikuisten oikeesti asialle ei ole pienintäkään tarvetta.
Mutta jos haluaa olla vastarannan kiiski eikä rengasneuvoissa kuuntele mitä kärkijätkät sanoo niin tottakai se on vaikeeta.
Mutta se ei ole säännön syy... syy löytyy peilistä.
Asiat voi tehdä helposti tai ne voi tehdä vaikeasti.
Tässä luokassa ihmisille annetaan mahdollisuus olla pässi ja tehdä homma vaikeaksi... Mutta tässä luokassa neuvoja jaellaan niin auliisti että kun vaan uskoo mitä sanotaan niin homma on helpomaa kuin aamulla kusella käyminen.

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: M-8 yksityyppirenkaat?
« Vastaus #46 : 13.10.12 - klo: 10.56 »
Ei ymmärretä tippaakaan että niinkin typerältä kuin se kuulostaa niin tekemällä tällähetkellä tähän luokkaan SUOMESSA yksityyppisääntö, kustaan loppupelissä vain ja ainoastaan harrastajan taskuun.

Se, mitä en ymmärrä on se, että mikä on konkreettisesti se kusi, joka menee sinne harrastajan taskuun?

Edelleenkin toitotetaan, että ei toimi, ei toimi. Mutta mikä on se konkreettinen asia, joka huononisi jos suomenkin sarjassa olisi ykstyyppirengas?

Positiivisia puolia on tuotu esiin useitakin, mutta kertaan vielä oman näkemykseni asiasta:

1) kilpailemisen ja harrastamisen kokonaiskustannukset olisivat pienemmät (testaaminen eri renkailla, samoin varautuminen eri renkailla erilaisiin olosuhteisiin)

2) kilpailut olisivat tasapuolisemmat (rahalla ei sijoituksia)

3) sen ajan, joka menisi renkaiden haalimiseen ja kokeilemiseen voisi käyttää vaikka ajoharjoitteluun

4) jäis turha ressi pois siitä, mikä on se kauden/kuukauden/viikon/kisan kovin rengas ja mistä niitä saa.

Ongelma on se että suomen radoilla ja suomen tasolla kaikki renkaat toimii ja kaikilla renkailla voi voittaa. Yksityyppirenkaiden poistamaa ongelmaa ei ole suomessa.

Lienee totta, että Suomessa ei ko. ongelmaa oikeasti pitäisi olla. On kuitenkin niin, että esim. M8 kuskit voidaan jakaa karkeasti kolmeen kategoriaan: 1) ne aloittelevat ja "huvikseen" ja satunnaisesti kisoissa käyvät kuskit, jotka haluavat ajaa niillä ylivuotisilla kumeilla mitä kaapista löytyy ja ovat tyytyväisiä tilanteeseen ja sijoituksiinsa. 2) TOP10 kuskit, jotka panostavat harrastukseen rahallisestikin paljon ja jotka miettivät kaikki keinot pärjäämisensä edistämiseksi. 3) Sitten on ne "wannabe-kisa-tiimi-kuskit", joille sillä renkaan seoksella ei oikeasti ole kovin paljon merkitystä, mutta kuitenkin ostavat aina ne sen hetken "kuumimmmat" renkaat, koska luulevat sen tuovan merkittävän hyödyn tuloksiin. Tosiasiassa nämä kuskit pärjäisivät selvästi paremmin keskittymällä harjoitteluun, eikä renkaiden valintaan.

Eli ongelma on kyllä olemassa.

Mielestäni ainoa haitta ykstyyppirenkaasta (lajin näkökulmasta katsottuna) on se, että se voisi vaikuttaa muutamaan em. kategorian 1 kuskeihin, jotka eivät halua sitä 40€ settiä kisaan ostaa. Kaikille muille ykstyyppirengas olisi selvä parannus.

« Viimeksi muokattu: 13.10.12 - klo: 11.01 kirjoittanut peitsamo »
Flying Calacucco

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: M-8 yksityyppirenkaat?
« Vastaus #47 : 13.10.12 - klo: 11.30 »
Mä olen niitä asioita sanonut jo vuosia, mutta aina vastaus on sama.

Puhutaan että on tuotu positiivisia asioita esiin.

Vaikka ne positiiviset asiat pystyy perustelemaan negatiivisiks niin edelleen jankataan aivan samaa.


Lue vaikka toi mun jatkoromaanin mittanen viesti ajatuksella läpi iltalukemiseks.
Jos et siitä ymmärrä niin tule ajamaan kyseistä luokkaa ja unohda ne sitkeät omat mielipiteet asiasta.
Mene sen mukaan mitä olen maininnut... Eli mene ja kysy kisa aamuna millä renkaalla pitää ajaa ja aja sillä.
Älä höntyile.

Tulet tasan varmasti huomaamaan että asia on juuri niinkuin on jo moneen otteeseen sanottu.
Siellä ei ole olemassa mitään ongelmaa minkä nyt haluatte poistaa.


Ja se kusi on puhtaasti harrastajien nousseet kustannukset, koska ei ole mahdollisuutta valita edullisempaa vaihtoehtoa koko kesän treeneihin tai jopa kisoihin.
Kauppiaat lopettaa kisojen ja ratapaikkojen sponssaamiset joka näkyy jälleen harrastajilla huonontuneina tai kalliimpina palveluina.


Avaa silmät ja anna edes mahdollisuus itsellesi ymmärtää tuo.

Jos ajatellaan lajin hyvää niin silloin on ne omat mielipiteet unohdettava ja varsinkin niiden omien mielipiteiden lähes pässimäiseksi menevä kiinnipitäminen.

Minä puhun puhtaasti kyseistä luokkaa ajavien selkeän enemmistön näkökulmasta... En todellakaan oman navan mielipiteestä.

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: M-8 yksityyppirenkaat?
« Vastaus #48 : 13.10.12 - klo: 12.06 »
Jos ajatellaan lajin hyvää niin silloin on ne omat mielipiteet unohdettava ja varsinkin niiden omien mielipiteiden lähes pässimäiseksi menevä kiinnipitäminen.

Sanos, älä muuta. :wink:
Flying Calacucco

Poissa hmort

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M-8 yksityyppirenkaat?
« Vastaus #49 : 13.10.12 - klo: 13.27 »
Mä olen niitä asioita sanonut jo vuosia, mutta aina vastaus on sama.

Puhutaan että on tuotu positiivisia asioita esiin.

Vaikka ne positiiviset asiat pystyy perustelemaan negatiivisiks niin edelleen jankataan aivan samaa.


Lue vaikka toi mun jatkoromaanin mittanen viesti ajatuksella läpi iltalukemiseks.
Jos et siitä ymmärrä niin tule ajamaan kyseistä luokkaa ja unohda ne sitkeät omat mielipiteet asiasta.
Mene sen mukaan mitä olen maininnut... Eli mene ja kysy kisa aamuna millä renkaalla pitää ajaa ja aja sillä.
Älä höntyile.

Tulet tasan varmasti huomaamaan että asia on juuri niinkuin on jo moneen otteeseen sanottu.
Siellä ei ole olemassa mitään ongelmaa minkä nyt haluatte poistaa.


Ja se kusi on puhtaasti harrastajien nousseet kustannukset, koska ei ole mahdollisuutta valita edullisempaa vaihtoehtoa koko kesän treeneihin tai jopa kisoihin.
Kauppiaat lopettaa kisojen ja ratapaikkojen sponssaamiset joka näkyy jälleen harrastajilla huonontuneina tai kalliimpina palveluina.


Avaa silmät ja anna edes mahdollisuus itsellesi ymmärtää tuo.

Jos ajatellaan lajin hyvää niin silloin on ne omat mielipiteet unohdettava ja varsinkin niiden omien mielipiteiden lähes pässimäiseksi menevä kiinnipitäminen.

Minä puhun puhtaasti kyseistä luokkaa ajavien selkeän enemmistön näkökulmasta... En todellakaan oman navan mielipiteestä.
[/quote

Juurikin näin...
Tässä lista nämä koskevat nyt Suomea.

-Rengaskustannukset nousevat koska on vaan yksi rengas mistä valita Ei kilpailua...
- Se kenen maahantuoma rengas on.. Ainoa liike mikä saa jotain renkaista lopuille liikkeille hyväntekeväisyyttä.
- Ei opeta ketään autot on kuitenkin erilaisia samoin moottorit... Merkki luokat on erikseen...
- Meillä ei ole liikaa harrastajia laji pysyy edullisena kun saa ajaa millä haluu..
- keskittäkää toi järjetön into muokata sääntöjä JUNIORI TOIMINTAAN...niin ehkä meillä on jatkuvuutta lajille... Vaikka olen kyllä huomannut että jos junnut tulee hiekkalaatikolle ja vie isoilta miehiltä tikkarin niin sit alkaa nillitys....
-Henry Mort

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: M-8 yksityyppirenkaat?
« Vastaus #50 : 13.10.12 - klo: 14.15 »
Jos ajatellaan lajin hyvää niin silloin on ne omat mielipiteet unohdettava ja varsinkin niiden omien mielipiteiden lähes pässimäiseksi menevä kiinnipitäminen.

Sanos, älä muuta. :wink:

Jälleen pakkotoistoa...

Se mitä olen kirjoittanut tänne, ei ole OMA MIELIPIDE!!!!!!!!!!

Poissa foursquare

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: M-8 yksityyppirenkaat?
« Vastaus #51 : 13.10.12 - klo: 17.43 »

Mielestäni ainoa haitta ykstyyppirenkaasta (lajin näkökulmasta katsottuna) on se, että se voisi vaikuttaa muutamaan em. kategorian 1 kuskeihin, jotka eivät halua sitä 40€ settiä kisaan ostaa. Kaikille muille ykstyyppirengas olisi selvä parannus.

Olen samaa mieltä tästä.
| JQracing Black Edition | Team Durango DEX410 v3 | Associated B5m | Traxxas  |

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: M-8 yksityyppirenkaat?
« Vastaus #52 : 13.10.12 - klo: 18.24 »
Ja se kusi on puhtaasti harrastajien nousseet kustannukset, koska ei ole mahdollisuutta valita edullisempaa vaihtoehtoa koko kesän treeneihin tai jopa kisoihin.
Kauppiaat lopettaa kisojen ja ratapaikkojen sponssaamiset joka näkyy jälleen harrastajilla huonontuneina tai kalliimpina palveluina.

Avaa silmät ja anna edes mahdollisuus itsellesi ymmärtää tuo.

Ei minun silmät tälle asialle kyllä aukee mitenkään. Ei voi olla mahdollista, että kustannukset nousee, jos valitaan ykstyyppirengas. Esim. FTT-sarjassa on nähty ihan päinvastaista. Kun esim. moottorit on kilpailutettu, on niiden hinta saatu tavallista jälleenmyyntihintaa edullisemmalle tasolle. Miksei näin kävisi myös krossirenkaiden kanssa. Ei AKK ole niin typerä, että se jättäisi rengassopimuksessa hinnan kauppialle vapaasti päätettäväksi.

On päivän selvää, että useamman rengastyypin testaaminen (lue ostaminen) on kalliimpaa, kuin sen yhden rengastyypin hankinta kisaa varten, vaikka se nyt ei sattuisikaan olemaan se kaikkein edullisin. Mulla on sellainen tuntuma, että kisapaikalla todetaan parhaaksi just ne renkaat, joista sattumalta on ko. kisapäivänä hieman pulaa.

Se vois olla mielenkiintoista tosiaan tehdä puolueeton kysely asiasta ja miettiä hommaa sen jälkeen faktapohjalta. Tuohon kyselyyn olisi tosin silloin syytä ottaa mukaan myös niitä, jotka ajattelisivat ajavansa M8:ia. Itselläni on aika iso kynnys lähteä tuohon rengasralliin mukaan, mutta ykstyyppi renkaan tilanteessa mukaantuloni olisi selvästi lähempänä. Enkä usko, että olen ajatuksieni kanssa yksin.
Flying Calacucco

Poissa -Juho-

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M-8 yksityyppirenkaat?
« Vastaus #53 : 13.10.12 - klo: 18.51 »
Yhdellä kuviolla ja kahdella eri seoksella ajettiin koko kausi, en kokenut ongelmaksi. En myöskään näe, että lopputuloksissa mun sijoitus olisi siitä kiinni, että on paljon erilaisia renkaita tarjolla. Se, että tavaraa on tarjolla, ei tarkoita että ne kaikki pitäisi ostaa ja kokeilla, voi myös peesata valitsemansa kärkikuskin valintoja.
Jos ei sisu anna periksi mennä kysymään, millä ajetaan, niin se on sitten oma häpeä.
En millään usko, että hintaa saataisiin niin edulliseksi, että siinä oikeasti jotain säästäisi.
Liikaa Kyoshoja

Poissa Tuukka

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M-8 yksityyppirenkaat?
« Vastaus #54 : 13.10.12 - klo: 20.03 »
Ne, jotka väittävät, että pärjätäkseen kisassa pitää monia renkaita koeajaa, puhuvat kyllä palturia. Se ei vaan pidä paikkaansa!

Käytännössä kuskit käyttävät yhtä merkkiä renkaita. Niitä, joiden kanssa on deali tai sopiva kauppias, jonka kanssa muutenkin asioi. Näitä rinkuloita on sitten yhtä tai kahta kumilaatua yhtä tai kahta kuvioo.

Jokaiselta valtamerkiltä löytyy rengas, joka toimii radalla => ei tarvitse sitä kauppiasta tai rengasmerkkiä vaihtaa.

Ne, jotka eivät panosta lajiin, eivät pärjää rengassäännöistä johtuen tai johtumatta.

Rajoittumalla vain yhteen renkaaseen, ei tiputa kuluja yhden euron vertaa. Päinvastoin on PAKKO hankkia tietyt renkaat. Vaihdan mielipidettä jos saan AKOja tai PROlineja tai jotain muuta hyvää tunnettua merkkiä 20 euroa /kierros ilman ostorajoituksia säännöistä johtuen.

Ja mitäs sitten. Ihan kokeiluna kysyn mikä on SE rengas vaikka ensikaudella? Saako olla eri kumilaatuja? Jos sattumalta kaikki kisat on helteisellä kelillä ja rata on kuin raastinrauta niin YHTÄÄN softista ei ole kenelläkään autossa kiinni. Onkos kauppiailla sitten tarjota joka jannuille kovia kumeja? Mitäs jos kaikki kisat onkin kylminä päivinä radoilla, jotka on liukkaita. No silloin kysytään niitä pehmeitä kumeja. Mitä tehdään kisatilanteessa, jossa renkaat loppuvat? Kuka päättää, mitä päättää? Saako kisassa käyttää kahta eri kumiseosta? Kuka päättää ja missä vaiheessa? Miksi hyvät kuskit laittavat aina ne oikeat kumiseokset alle! Ei tämä rengassääntö näin pitänyt mennä? Lähden itkemään palstalle... Kauden lopussa laatikollinen "halpoja" renkaita, jotka ei käy ensi kaudella kun rengas vaihtuu. Sitten tehdään sääntö, että vanhat saa käyttää pois. Paitsi, että nehän toimii paremmin kuin uudet tietyissä olosuhteissa. Säästämpä niitä vähän varastoon... Ei niin saa tehdä. Lähden itkemään palstalle...

Ja edelleenkään ei ole kukaan vastannut, että kisa on mennyt pieleen renkaiden takia!

Aja nyt Vesa se yksi kausi edes M8 luokkaa, että ymmärrät ettei tämä luokka ole kuin muut luokat. Sinun vastauksista ja asenteesta huokuu, että et ole M8 ajanut. Tämä jatkopiikkinä minua kohden laitettuna.

Toiseksi Vesa. MIhin viittat, että "Muistutetaan, että M-8 luokka on myös monessa muussa vastahankaaja ja jäljessä kulkija sääntöjen suhteen verrattuna sähköluokkiin, rata ja krossi. " Ihan konkreettisesti siis mitä olen jättänyt sääntöihin laittamatta? Miksi Korvenmaa ei ole puuttunut tähän leväperäisyyteeni? Viittaatko nyt ainoastaan tähän rengasasiaan?

Joo. On se vaan hienoa jatkossa, kun tiedetään talven palaverissa, että mikä on se hyvä rengas ensi kesänä. Nyt se peräkylänanterokin varmaan tulee kisaamaan, kun voi voittaa pari euroa halvemmalla KISArenkaalla, kun halvemmilla ei enää saa ajaa.

Hyviä kommentteja monelta. Olisi hyvä kommentoida, mutta siirryn lauantain viettoon.

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: M-8 yksityyppirenkaat?
« Vastaus #55 : 13.10.12 - klo: 21.59 »
Muutama sentti ajatuksistani:

-keskustelu on EM-kisojen yksityyppirenkaista edelleen, kuten alunperinkin. Jo varhaisessa vaiheessa tässä ketjussa sanoin, että Suomen osalta tilannetta tullaan tarkasteleman sitten myöhemmin.

-ykstyyppirengas vaikuttaa hintaa laskevasti, yksi tai useampi maahantuoja, vakiohinta. Suuremmat volyymit > halvempi hankintahinta. Ei nyt hemmetti voi joku väittää jotain toista? Jos on 10 rengasmaahantuojaa ja jokainen myy 40 paria omiaan, jonka jälkeen ne eivät menekkään kaupaksi koska on toinen kuuma rengas, niin homma menee pakkaselle. Järki taas käteen, tai ainakin laskin.

-Olen yhden kesän ajanut M-8 (2005) ja yhden SM-kisan Imatralla, tämä tiedoksesi.

-Sääntöjä ei muuteta koska niitä on kiva muuttaa, vaan koska yleensä jossakin on muutospaine. Jos ei olisi muutospainetta, miksi sitten tulee ehdotuksia?

-Mulle on ihan sama minkä merkkisellä, värisellä tai seoksisella renkaalla M-8 pitää ajaa, testaan silti ne useimmin käytetyt, koska mulla ei ole tuosta luokasta tarvittavaa kokemusta, joten haluan tietää mikä rengas tuntuu parhaimmalta. Se tod näk edellyttää muutaman setin hankinnan. Vaihtoehtoisesti voisin ajaa ykstyyppikisoja joissa voisin suoraan keskittyä auton säätämiseen, mutta koska rengas on vapaa ja 17v kisakokemuksella n 10 eri maasta muutamasta eri luokasta olen tottunut siihen, kuten muutkin, että rengas on se suurin muuttuja kun kierrosaikoja ruvetaan parantamaa, ja p*skalla renkaalla on turha kiertää rataa.Mutta jos se p*ska rengas on sama kaikille, niin sillon yksi stressi on vähempänä ja keskitytään muuhun.

En käsitä nyt enkä huomenna enkä ajettuani vuoden polttiskrossia, miksi renkalla ei suomessa ole merkitystä. Jos näin tosiaan on, niin piirrän rastin seinään. Haluaisin kuulla esimerkiksi Leinon Teemun tai Ahoniemen Simon kommentin EM-kisojen vapaasta renkaasta ja sen mukavuudesta vs ykstyyppirengas.

Sen ymmärrän, kuten muakin on ohjeistettu, että Cityblock on paras rengas kaikkialla. Joten miksi ei ajettaisi sillä jos muutenkin sillä ajetaan. Ei siksi että se olisi nopein, koska juurihan on todettu että renkaalla ei ole mitään väliä. Oletan että AKA:lla on siis vaikkapa siisteimmät vanteet, kuten onkin, keltaiset.

Sen tiedän että meikäläisen ekoissa M-8 kisoissa tulokseen ei paljoa varmasti vaikuta ajanko Prolinella tai vaikkapa Sweepin renkailla, mutta kovin se aina pistää miettimään, että miksi kaikki sitten kuitenkin ajavat AKA:lla. En ole kuitenkan sitten 1994 vuoden ajanut missään ajamassani luokassa ajanut treeniä tai kilpailua, jossa renkaalla ei olisi ollut merkitystä.Todettakoon referenssiksi, että jokaisessa ajamassani luokassa, paitsi M-8 luokassa olen myös myös ollut vähintään kolmas tai voittanut SM-osakilpailun ( C-12, TSM-10, TP-10, M2-10).

Panikoikaa sitten kun siihen on aihetta, ja jättäkää säännöt päätettäväksi niille jotka sen taitavat. Tämä keskustelu on meikän osalta koskenut pääasiassa EM-kisojen sääntöä kuten otsikkokin oli alunperin.

Spekulointia riittää aina.

Näihin kuviin, ja tunnelmiin :)
« Viimeksi muokattu: 14.10.12 - klo: 10.08 kirjoittanut Vesa »
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: M-8 yksityyppirenkaat?
« Vastaus #56 : 13.10.12 - klo: 23.25 »
Jos kyse on EM asioista niin miksi helvatassa puhutaan sitten samaan hengenvetoon suomen kuvioista.

Kaksi täysin eri asiaa.

Ulkomaan arvokisoissa hommalle nostan kannattavan käteni.

Suomen kisoihin en missään nimessä, koska sillä saavutetaan ainoastaan haittaa.
Ei hyötyä.

Tästä on taas saanut kuulla harrastajilta ihan suullisesti että heiltä loppuu kyseisen luokan ajo mikäli yksityyppirenkaisiin mennään.
Ja nimenomaan sen kustannuksen takia, koska ei ole kaupan hyllyillä edes treenirenkaaksi halvempaa vaihtoehtoa.
Ainoastaan niitä kisarenkaita.

Aivan kuten tilanne on maastosarjan suhteen.

Täällä vantaalla oli monena viikkona radan pito ja muut olosuhteet sellaisia että ihan oikeasti 2 akkua ja renkaat täysin sileänä.
Ai että kuinka harrastajilla oli mukavaa treenailla.
Joko treenaat täysin sliksillä, tai sitten kaivat taskua vielä syvemmältä.

Todella edullista.
Valittelivat jatkuvasti kun ei ole halvempaa vaihtoehtoa saatavilla... pitääkö tilata ulkomailta... no pitää jos haluaa.
Ei jaksa... Ollaan ajamatta kun ei terve kestä.

Silkka fakta, ei mielipide.

Mutta edelleen... miksi kyseisestä asiasta sitten edes sanallakaan puhutaan jos asia koskee ainoastaan ulkomaiden kisoja????


Suomen asiat on hyvin tässä luokassa ja suomalaisia on pärjäämässä kyseisessä luokassa ihan senkin takia että meidän säännöt ovat samanlaiset kuin maailmalla.
Jos ei täällä sais kuin yhtä tai kahta rengasta niin ensinnäkin meiltä puuttuisi muutama sponssikuski heti... Joka tarkottaisi pienempää osallistujamäärää kv kisoihin.
Tai pahimmillaan meidän muutamasta huippukuskista jotku kärsisivät kv kisoissa kun joutuisivat mennä ajamaan renkaalla mistä ei ole yhtään mitään kokemusta... ja ihan vaan sen takia kun ei sitä suomesta saa.
Tai sit joutuis tilaamaan ulkomailta kalliilla ja testailla.


Pekka mainitsikin tuolla ylempänä jotain viittausta siitä että jonkun kategorian kuskit eivät haluaisi maksaa blaa blaa ja sen takia olis vastustusta...
Eheiiii... Kyllä tietyn kategorian kuskit panostaa edelleen aivan yhtälailla kuin ennenkin... Eli ostaa ne renkaat mitkä tarvitsee ja sillä selvä.
Tällähetkellä meillä on maassa vain muutama hassu jotka ajavat tietyllä merkillä ja piste.
99% kuskeista saa valita aivan vapaasti vaikka halvemman tai kalliimman version.

Pekka ei halua rengasralliin mukaan...
Mihin ihmeen rengasralliin????
Ei ole sellaista.
Heitä kolikolla minkä merkin renkailla haluat ajaa ja aja niillä.
Se ei sun sijoituksiin vaikuta pykälää tai kahta ihmeemmin millä merkillä ajat... Kun jokainen merkki on täysin kilpailukykyinen.

Tämän sanon ihan yleisesti kaikille...
On ihan omaa tyhmyyttä sohlata renkaiden kanssa ja valittaa kyseisestä asiasta.
Siitä kun ei ole mitään hyötyä.

Tule ajamaan kisaa niin tohtorisetä kertoo sulle millä renkaalla kannattaa ajaa.
Ainiin... taas tulee mieleen joku oma intressi... Eih... Mä voin kertoa ihan täysin rehellisesti millä kannattaa ajaa... oli merkki mikä tahansa.
Jos et usko ja hommaat montaa eri kuviota ja montaa eri merkkiä niin ei syy ole silloin vieläkään säännöissä vaan se löytyy peilissä katselevasta hemmosta joka keskittyy epäolennaiseen.

Mä oon oikeesti ajanu viimeisenä 5 vuotena vain muutamalla hassulla eri renkaalla... Ja siksi jopa muutamalla koska olen ihan mielenkiinnosta halunnut kokeilla.
Vastaava asia kuin että olen ajanut muutamalla eri merkkisellä iskariöljyllä jne jne jne.
Silti ajan kisat lähes poikkeuksetta aina täysin samalla kuviolla, samalla insertillä ja vain ja ainostaan kelistä johtuen saatan vaihtaa seoksen supersoftista softiin... Mutta sekin harvinaista.
Silti korkeita sijoituksia on tullut, ja korkeampia olisi ollut tyrkyllä ilman muita teknisiä murheita.
On vedetty TQ tuloksia, johdettu moneen otteeseen kisaa, PM finaaleissa ym ym ym...
Ja hittolainen... nämä kaikki on tapahtunut mun 8 vuotisen polttisurani aikana tasan 3 eri merkillä ja yhteensä 5 eri kuviolla.
Tuokin määrä johtuu lähinnä siitä että 8 vuodessa on rengaskehitys mennyt senverran eteenpäin että on tullut uutta kuviota ja uutta merkkiäkin tarjolle.
Tuo että on tullut lisää, ei ole millään tavoin vaikuttanut minun rahatilanteeseen negatiivisesti.
Jopa päinvastoin, koska kilpailu on pitänyt hinnat maltillisina ja koska on tullut vain uusia halvempia merkkejä mukaan.
Valitse yksi rengasmerkki ja aja sillä koko kausi.
Lopputuloksissa olet sijalla millä olet.
Sillä sijalla olisit vaikka olisit kokeillut jokaisen renkaan läpi, tai sitten valkannut kauden alussa jonkun toisen merkin millä ajat.

Nykyiset säännöt eivät kuse kenenkään kintuille, eikä karkoita uusia harrastajia, eikä liiemmin vanhojakaan.
Sen pystyy toteamaan kun ylipäätään on ajamassa kyseistä luokkaa.
Ongelman olemassaolemattomuudenkin pystyy toteamaan nimenomaan ajamalla kyseistä luokkaa.
Jos haluaa niin asian voi tehdä vaikeaksi... Aivan jokaisen oma päätös.
Jos haluaa ettei ole mitään rulettia niin ei itse pistä peliä pystyyn, vaan on aloittamatta mitään rulettia.

Poissa Tuukka

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M-8 yksityyppirenkaat?
« Vastaus #57 : 14.10.12 - klo: 17.34 »
Hoken kirjoitus tässä edellä erittäin hyvä. Siinä kiteytyy hyvin moni asia renkaiden ympärillä.

Vesa: M8 luokan renkaat pitää olla mustat. SE lukee säännöissä. Joskus silloin kun ajoit sen yhden kisasi, niin Hobaon NIko toi ko merkin erivärisiä renkaita Suomen markkinoille. Kieltämättä piristyksiä, mutta muutti kyllä autot leikkiautojen näköisiksi.

Kun Vesa vertaat M8 luokkaa muihin rc autoluokkiin, et ehkä ole sisäistänyt mitä tässä luokassa auton paino / teho, rata ja olosuhteet vaikuttavat renkaiden toimivuuteen ja niiden kestoon. Jos on kuiva ja helteinen keli, rata raspinen ja sisältää muutaman metrin asfalttia, niin renkaat sulavat jo yhden 5 minuutin erän aikana käyttökelvottomiksi. Näin on itse koettu EM-kisoissa Saksassa. Sama rengas toimii tuntitolkulla täysin päinvastaisissa olosuhteissa. Saa olla ihme jamppa, joka etukäteen palaverissa tietää mikä rengas on hyvä. Toki voidaan valita sellainen kumi ettei kellään ole kivaa, kun pitoa ei ole.

Toinen rengasvalintaan vaikuttava tekijä, ainakin Suomessa, on kosteuden muutos aamusta iltapäivään.  Tuo voi tarkoittaa helposti sekunttia per kierros yhden aika-ajokierroksen sisällä. Tätä eroa voi kuski oikealla rengasvalinnalla kaventaa. Yksityyppi vain lisätä eroa.

OK. Keskitytäänpä seuraavaksi pohtimaan vain EM kisan yksityyppirengasta. Aloitan rengasvalinnan oikeellisuudella. Ensinnäkin demokratia ei toimi tässä eikä paljon muussakaan asiassa. Edetään esimerkin voimalla. Nyt AKK on esittänyt rengassääntöä EM-kisoihin. Harva tietää kuka on tätä ehdottanut! Edustaako se suomalaisten kuljettajien valtaenemmistön mielipidettä? Vanhana luokkayhteyshenkilönä olisin ehkä jonkin näkemyksen voinut esittää, mutta sitä ei ole minulta kysytty! Keneltä kaikilta on kysytty?

Seuraavaksi sitten nämä about samoin "demokraattisin" perustein valitut mielipiteet on EFRAn kokouksessa päättämässä sitä rengasta. Kukin maa edustaa yhtä ääntä. Saksat, Ranskat, Italiat ja muut on yhtä suuressa painoarvossa kuin Bulgaaria, Romania, MOldova, Serbia, jne... Normaalin kokouslogiikan mukaan päädytään kahteen vaihtoehtoon, kukin bloggi yrittää kääntää omaan ajatukseensa tauoilla. Tehdään lehmänkauppoja niin kuin politiikassa tehdään. Ja Bingo, meillä on rengas ensi kesän kisoihin. Tuliko kentän haluama rengas? Tuskin. On ihan eriasia valita muuttumattomiin liki labraolosuhteisiin kevyen auton rengas.

Hypoteettinen firma QJ smalltyres päättää tulla rengasmarkkinoille. EM-kisois olisi hyvä näyttäytyä. Paha vaan, että herrat efran sen estää. Kas näin on tehty este lupaavan firman markkinoille tuloon. -> Rengasmarkkinat eivät kehity ESTOILLA vaan sillä, että niitä esteitä ei ole!

Jatkan..

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: M-8 yksityyppirenkaat?
« Vastaus #58 : 14.10.12 - klo: 18.14 »
Kun Vesa vertaat M8 luokkaa muihin rc autoluokkiin, et ehkä ole sisäistänyt mitä tässä luokassa auton paino / teho, rata ja olosuhteet vaikuttavat renkaiden toimivuuteen ja niiden kestoon. Jos on kuiva ja helteinen keli, rata raspinen ja sisältää muutaman metrin asfalttia, niin renkaat sulavat jo yhden 5 minuutin erän aikana käyttökelvottomiksi. Näin on itse koettu EM-kisoissa Saksassa. Sama rengas toimii tuntitolkulla täysin päinvastaisissa olosuhteissa. Saa olla ihme jamppa, joka etukäteen palaverissa tietää mikä rengas on hyvä. Toki voidaan valita sellainen kumi ettei kellään ole kivaa, kun pitoa ei ole.

Toinen rengasvalintaan vaikuttava tekijä, ainakin Suomessa, on kosteuden muutos aamusta iltapäivään.  Tuo voi tarkoittaa helposti sekunttia per kierros yhden aika-ajokierroksen sisällä. Tätä eroa voi kuski oikealla rengasvalinnalla kaventaa. Yksityyppi vain lisätä eroa.

Tuota tuota....

Sähkökrossissa aamukosteuden vaikutus on helposti myös tuon reilun sekunnin luokkaa, ei ole kuitenkaan ollut ongelmaa, ja se on kaikille sama.

Juuri siitä syystä, että olosuhteet muuttuvat, pitää olla useita erilaisia renkaita. Joko nyt ymmärrät? Touring MM-kisoja on ajettu säässä jossa on 40+ hellettä ja aurinkoa taivaan täydeltä, mutta voi olla myös 20 astetta ja pilvistä samassa kisassa. Missään tai kukaan ei ole väittänyt että sama rengas olisi optimaalinen molemmissa olosuhteissa.

Edelleenkin - se että luokkayhteyshenkilön mielestä kaikki vapaa on parempi kuin järkevästi rajoitettu, on mielestäni hieman pelottava asia. Tosin on helpompaa sallia kaikki ja valvonta tai sen tarve on silloin 0.

Meinaatko ihan oikeasti  Tuukka, että MM ja EM-kisojen takia mitkään muut rengasfirmat muissa luokissa eivät enää ole pystyssä, koska MM-kisoissa on ollut muissa kumirengasluokissa ykstyyppirenkaat jo noin 10 vuotta ja enemmänkin?

Ykstyyppirengas tulee ennemmin vai myöhemmin, halusitte tai ette. Se on tullut muihinkin luokkiin vaikka aluksi on saattanutkin joissakin herättää epäilystä ja ennakkoluuloja.

Toistan itseäni. Jos muissa luokissa rata muuttuu, ja renkaat ovat kaikille samat, ja auto ei toimi, opetellaan säätämään se auto itselle sopivaksi niille samoille renkaille. Ehkä tässä on se vahvuus mikä tulee ilmi muissa kv-kisoissa joissa treenataan samoilla renkailla kun kisataankin. Välineet tunnetaan paremmin.

Useiden kymmenien henkilöiden kanssa olen tästäkin aiheesta keskustellut, aika pitkän nimilistan saisin ykstyyppirenkaan puolesta jos pidetään äänestys. Porukka vain ei viitsi tai alennu (sanoja lainaten) kirjoittamaan näin typerään vääntöön.

Ja edelleenkin pitää muistaa, että MÄ en ole sitä ehdottanut, koitan vaan kaivaa ne perusteet joilla sitä vastustetaan, mutta kuten peitsamokin on useaan otteeseen todennut, mitään todellista perustetta ei ole. Tai jos on, sillä samalla verukkeella voidaan vapautta rengas myös muissa luokissa ja homma kuolee hyvin nopeasti. Kannattaa ottaa copteriin tai spif -nimimerkkiin yhteyttä, hän voi perustella tai selventää ykstyyppirenkaan "muutospainetta EM-kisoissa.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa Tuukka

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M-8 yksityyppirenkaat?
« Vastaus #59 : 14.10.12 - klo: 18.22 »
Yksittäisen EM-kisan yksityyppirenkaassa on hyviä puolia, mutta onko ne haittoja suuremmat?

"Saari" Suomesta lähdetään isoihin kisoihin yleensä lentokoneella. Se rajoittaa matkatavaroiden määrää. Yksi rengassetti painaa sen puoli kiloa. Harrastajakisaaja tarvitsee ehkä 5 kierrosta NIITÄ renkaita, joilla ajaa. Yhdet lämppään, pari alkueriin ja yhdet nousuun. Lisäksi on kokeilurenkaita sekä vesikelin kumeja ehkä toinen mokoma. Noin 10 kierrosta siis eli 5 kiloa rengasta. Jos lähden voittamaan kilpailua, niin tuplaat tuon määrän. Harrastaja saavuttaa kaksi sijoitusta paremman sijoituksen ottamalla koko Suomen renkaat mukaan, sijoitus 96 eikä 98. Kisan vähän ajetut renkaat kiikutetaan kotiin ja tapetaan harjoittelulla loppuun.

Kustannukset. Kisabudjetti lentokisoihin on piiitkälle toista tonnia ainakin allekirjoittaneella ehkä jopa 2. Yhden rengassetin säästö on luokkaa 40-50 euroa. Jos halutaan kisakustannuksia pienentää, niin ainut tapa on rajoittaa kisassa käytettävien renkaiden LUKUMÄÄRÄÄ.  Itse en jaksa uskoa efran kautta saatuu alennukseen, joka olisi niin merkittävä että esim puolittaisi renkaiden hinnan. Rengasmyyjillä olisi nytkin mahdollisuus tulla kisoihin myymään niitä halpoja renkaita, jos se kiinnostaa. Eikun ständi pystyy, josta sitä herkkua saa. Onko rengasmyyjät niin saamarin tahvoja etteivät ole tälläistä alennusmyyntipaikkaa bonganneet? Vai onko niiden etujen mukaista nostaa renkaiden hinta kisoissa niin ylös ettei vaan kukaan pääse niillä ajamaan. Epäilen tätäkin.

Neljä vuotta sitten MM-kisoissa tapahtui kapitalismin hyvyyden ilmentymä. Kisan voitti HotBodiesin auto Haran kuskaamana. Se oli positiivinen shokki markkinoille. Miten vatussa voi markkinoiden reilusti halvin auto voittaa kisan. Firma myi EiOota sen syksyn. Harrastajat ymmärsivät ettei kannata maksaa reilua tuplahintaa autosta. Sama tulee tapahtumaan myös renkaille jossain kisassa.