En jaksanut lukea koko ketjua, mutta jokos joku on puhunut sähkömoottorien toiminnan pohjautumisesta KV arvoon eli kierroksiin per voltti? Tämähän on koko homman perusta ja suoraan verrannollinen siihen auton kiihtyvyyteen / huippunopeuteen. Autojen maailmassa tästä ei puhuta juurikaan vaan moottorit luokitellaan näihin 7.5T ja 10.5T jne, mutta esim. koptereissa laskeskellaan lapojen kierrosnopeutta ja pelataan välityksillä sekä moottorien KV arvoilla (ettei ylitettäisi maksimi lapakierroksia). Käsittääkseni taas moottorin T arvo ei ole suoraan verrannollinen KV arvoon, koska siihen vaikuttaa muutkin rakenteelliset tekijät.
Auton vauhti laskee akun "loppumista" kohti, koska akun jännite tippuu sen purkautuessa. Ei siis siksi, että akku ei enää antaisi tarpeeksi "virtaa". Lipon nimellisjännite on se mainittu 3,7V ja täyteen ladattuna se on 4,2V, jolloin kaksi akkua (2S) sarjassa on täytenä 8,4V. Jos moottorin KV arvo on vaikka 2000 (kierrosta per voltti), teoreettisesti täydellä akulla ilman kuormaa kone kiertää: 8,4*2000 = 16800 rpm ja akun tyhjennyttyä 7,6 volttiin maksimi voi olla enää 7,6*2000 = 15200 rpm.
Tämä kiinnostava akun C sitten vaikuttaa taas siihen kuinka paljon akun jännite tippuu kuormituksen alla. Kahdesta saman kapasiteetin akusta suuremman C luvun (se todellinen) omaava akku luovuttaa virtaa "helpommin" kuormitettaessa ja näin ollen sen jännite laskee vähemmän, joka johtaa suoraan suurempaan kierroslukuun moottorissa. Akun jännite kyykkää täytenäkin, kun liipasin painetaan pohjaan, mutta "paremmalla" akulla vähemmän. Voisi siis oikeastaan sanoa, että topicin aloittaja on oikeassa ja akun C arvo (se todellinen) vaikuttaa auton huippunopeuteen ja kiihtyvyyteen :).