Kirjoittaja Aihe: HoBao Hyper ST  (Luettu 224721 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa DamFast

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: HoBao Hyper ST
« Vastaus #390 : 12.09.08 - klo: 08.31 »
RTR paketissa ei tullut tulpan tulppaa mukana, onko se ihan tapana?

Kävin läpi mukana tulleet käyttöohjeet eikä sanaakaan moottorin säädöistä. Joku peukalosääntö olisi paikallaan ettei kuumenna konetta heti pilalle. Googlella en ainakaan vielä osunut ohjeisiin, paitsi mutu-ohjeisiin jostain UK:sta.

Joku varmaan osaisi lausua sopivat psalmit aiheeseen?

Myös vinkit sopivasta polttoaineseoksesta kelpaisi kun ei ole kisailusta kyse ja kone saisi kestää pitempäänkin. Kiitokset.
« Viimeksi muokattu: 12.09.08 - klo: 10.01 kirjoittanut DamFast »

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: HoBao Hyper ST
« Vastaus #391 : 12.09.08 - klo: 11.00 »
http://www.rc-harrastus.com/ForumsPro/viewtopic/t=3266.html

Tuolta kun vähän selailet niin löydät varmasti ohjeet ensinäkin sisäänajoon mikä sun pitää ensin suorittaa ennenku rupeet säätöjä ihmettelemään.
Löytyy myös vastaus siihenkin miksi kukaan ei voi sanoa sulle mitään moottorisäätöjä.
Moottori kuuluu säätää kohdalleen jotta se toimii kunnolla ja on pitkäikäinen.
Se kohdalleen säätäminen taas tapahtuu vain ja ainoastaan säädöt hakemalla.
Moottorit ovat yksilöitä, keli ja käytettävä polttoaine vaikuttaa yms joten kukaan EI pysty sanomaan että käännä neulat johonkin asentoon... se kun ei toimi.

Poissa DamFast

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: HoBao Hyper ST
« Vastaus #392 : 12.09.08 - klo: 12.34 »
Olihan siellä vaikka mitä, ei vaan taaskaan osunut noita sisäänajo-ohjeita silmään. Kaikkea muuta hyödyllistä kylläkin. Kaipa noistakin päättelemällä osaa, siis riittävästi öljyä ja ajelee viis tankillista ei revitellen?

Tämä kyllä vaikuttaa jo saamattomalta, mutta en löydä tuon ST:n moottorin räjäytyskuvaa että tietäisi missä on kaikki mainitut säätöruuvit, nuo nimet kun ei yksistään kerro minulle mitään.

Tämän kyllä luulisi auttavan, ellei homma ole kovin merkkikohtaista.
http://www.rcuniverse.com/forum/m_5517128/tm.htm
« Viimeksi muokattu: 12.09.08 - klo: 14.16 kirjoittanut DamFast »

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: HoBao Hyper ST
« Vastaus #393 : 12.09.08 - klo: 18.27 »
http://www.rc-harrastus.com/ForumsPro/viewtopic/t=7359.html

Tuolta löydät kaiken tiedon moottoriisi mitä tarvitsetkaan...

Sisäänajosta:

Tehdas säädöillä käytä moottoria tyhjäkäynnillä auton levätessä pukilla 3 tankkia.
Aja pari tankillista hyvin kevyttä ajoa.
Kiristä hieman pääneulaa jotta auto alkaa kulkemaan hieman helpommin ja ajele taas kohtuu kevyttä ajelua pari tankillista.

Tämän jälkeen voit alkaa ajamaan jo vähän reilummin ja hakemaan säätöjä kohdalleen.
10. tankin kohdilla moottori on jo senverran sisäänajautunut että voit alkaa ajamaan jo elämäsi kyllyydestä.

Tärkeintä sisäänajossa on että moottori käy hyvin rikkaalla seoksella jolloin moottori saa paljon voitelua. Ja tärkeää myös että ei anna moottorin nostaa kierroksia lähelle maksimia.

Sisäänajon jälkeen vaihda tulppa.


Poissa DamFast

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: HoBao Hyper ST
« Vastaus #394 : 12.09.08 - klo: 20.21 »
Suurkiitokset, jos ei tuolla niin ei sitten millään.

Jostakin luin siitä "anna moottorin jäähtyä tankillisten välissä ja aseta mäntä alakuolokohtaan". Tuossa pöydällä renkaita pyöritellessä kaikki renkaat kyllä pyörii kun nostaa ilmaan ja yhdestä kääntää. Tuli vaan mieleen että kun kytkin ei ota kiinni niin miten sen kuolokohdan voi löytää, kun kone ei pyöri, eli tulpankaan irrottaminen ei auta?

Miten on muuten näiden after drive öljyjen kanssa, onko sellainen tarpeen yleensäkään kun siitäkin on eri versioita liikkellä?

Käykö aseöljy?
« Viimeksi muokattu: 12.09.08 - klo: 22.00 kirjoittanut DamFast »

Poissa Sami L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: HoBao Hyper ST
« Vastaus #395 : 12.09.08 - klo: 20.25 »
Jos käytät jotain kunnon polttoainetta, niin after runia et tarvi. Ei kannata laittaa aseöljyäkään.

Auton pohjasta näet vauhtipyörän, sitä pyörittämällä pyörii kone. Tiukka kohta on yläkuolo, testaile väännellä vauhtipyörää ees taas, alakuolo on jäykkien kohtien välissä keskellä, eli sinne sormella kiepautat sen vauhtipyörästä, kun uusi(lue: tiukka) kone jäähtyy.
Tiedätkö miksi olet mekaanikko?
Sinulla on kädet mutta ei aivoja. -AbuD.

Poissa DamFast

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: HoBao Hyper ST
« Vastaus #396 : 13.09.08 - klo: 10.05 »
Nyt on akut ladattu 15 tuntia ja alkaa tyhmien kysymysten loputon lista. Jo pelkästään ilmansuodattimien paikoilleen saanti oli pieni projekti kun RTR:ää piti purkaa että ne sai paikalleen.

Ihmetyttää tuo kun vastarin akut ei ole millään kiinni, ohjeissa on kyllä itse akut nippusiteillä kiinni kotelossa mutta kotelo ei ole kiinni millään paitsi omilla sähköjohdoillaan. Vinkkejä?

Pitäisikö pyörien kääntyä auton seisoessa pöydällä? (ei käänny, vastarin radion kytkimen molemmat asennot kokeiltu ja lähettimessä palaa valo)

Miten muuten saa sen vastarin antennin tungettua siihen putkeen?

Nyt on 2 tankillista pöristelty tyhjäkäyntiä. Täytyy sanoa että hienoja ohjeita sain täältä, joista kiitän ja pokkaan. Kone kävi röpöttäen kuten ennustettiin ja öljyä roiskui nurmikolle ihan reippaasti, ja tietenkin housuille pakoputkesta kun nostin auton.

Moottori kävi ihmeen kylmänä (tulppa on kolmonen eli kuumahko, sää on noin 15 astetta ulkona) joten sormella voi kokeilla lämpötilaa, laitoin sitten kopan päälle että lämpenisi ja auttoi hieman mutta silti pystyi pitämään sormea rivassa kymmenen sekkaa.

« Viimeksi muokattu: 13.09.08 - klo: 12.17 kirjoittanut DamFast »

Poissa Joel P

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: HoBao Hyper ST
« Vastaus #397 : 13.09.08 - klo: 10.13 »
Vastarin akut luulisi tulevan kiinni ruuveilla siihen vastarikoteloon? Itsellä nyt on Hyper 7 (muistelen olevan samanlainen kotelo Hyper STssä), AA-kennoista kasattu akku, 4 kennoa rivissä. Pistin nippusiteillä kotelon ympäri, kun ei muutaen saanut. Tietenkin ei mikään paras järjestelmä, kehitetään uutta kun ehditään.

Renkaiden en usko kääntyvän vakioservolla kun auto seisoo pöydällä. Itsellä ei käänny, ohjauksessa se Hobao H-101 vaimikäseoli. Tuohon ongelmaan auttaa se että ostaa tehokkaamman servon. Kääntyvätkö renkaat kuitenkin kun nostat auton keulan ilmaan? Jos näin, kääntyy ne myös ajossa.

Vastarin antennin saa helposti työnnettyä putkeen, kun ensin vetää antennijohdon peukalon ja etusormen välissä läpi, ei kovaa ettei veny ja katkea, vaan mutkat oikenevat helpommin. Sitten hieman saippuaa vaikka putkeen, pyörittelemällä ja ajan kanssa se menee. Yleensä kun eka kerran saa laitettua niin helpottaa. Kannattaa myös katsoa antenniputki ettei ole kovin koloja.

...Ei ole tyhmiä kysymyksiä, on vain tyhmiä vastauksia...  :wink:

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: HoBao Hyper ST
« Vastaus #398 : 13.09.08 - klo: 11.06 »
Nimenomaan akku tulee nippusiteillä kiinni siihen akkutelineeseen ja teline ruuveilla vastarikoteloon... Ihan selkeät ruuvinpaikat, ei voi erehtyä.

...omilla johdoillaan???
Eihän kotelolla mitään johtoja ole...

Entä miksi autoa piti purkaa että sai ilmanputsarin paikoilleen???
Putsarin runko nippusiteellä kiinni hanhenkaulaan ja hanhenkaula kaasariin... Sekin nippusiteellä.
Vapaastihan se siinä on, eli ei tarvitse autoa yhtään purkaa.

Ja antennijohto menee itseasiassa kaikkein helpoiten antennipillin sisään kuivana... Vähän vaan vetäsee tosiaan sormilla johtoa suoraksi ja lähtee pujottamaan... Vauva talkkia tai mitälie puuteria se on jos hitusen käyttää niin johto luiskahtaa erittäin nätisti paikoilleen.

Poissa DamFast

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: HoBao Hyper ST
« Vastaus #399 : 13.09.08 - klo: 13.40 »
Joo, kun katsoin asiaa "toiselta kantilta" niin asiat alkoi selkeytymään. Lähestyin ilmanputsaria väärästä suunnasta, siksi pieni purkaminen tuntui paremmalta vaihtoehdolta kuin lähteä koneen suunnasta. Ensikerralla olen siis kokemusta rikkaampi.

Vastarin akuista, ei pitäisi nukkua välissä vaan tehdä yhtäsoittoa. Kuva on täysin selkeä ohjekirjassa, ja kuten sanoit. Laitoin siis nippusiteet väärään paikkaan.

Servotkin lähti toimimaan, se akkupidike joka tulee kotelon sisään ei tosiaan ole parhaasta päästä, ne niitatut liittimet johdoille eivät oikein toimi, kun niitä vähän ropasi niin vot alko servot sätkiä. Onneksi on yleismittari matkassa. Mietin vaan pitäisikö koko akkupdike vaihtaa tai ainakin tinata liitokset, meinaan jos sähköt katoo vauhdissa niin on vitsit vähissä.

Servo jaksaa vääntää renkaat lattialla seistessään kumpaankin suuntaan ihan kevyesti, sekin tuli todettua. Servo on 102 malli.
« Viimeksi muokattu: 13.09.08 - klo: 15.14 kirjoittanut DamFast »

Poissa Timitri87

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: HoBao Hyper ST
« Vastaus #400 : 16.09.08 - klo: 22.30 »
moi kaikki. nyt tuli hobao hyper st:n perä kasattuu ja nyt toimii :D

Poissa Timitri87

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: HoBao Hyper ST
« Vastaus #401 : 24.09.08 - klo: 16.04 »
moi kaikki. kertokaa miten teijän hyper st voipi  :afro:

Poissa Timitri87

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: HoBao Hyper ST
« Vastaus #402 : 24.09.08 - klo: 19.56 »
moi. eiks toi 14 kilon servo oo paras toho kaasuun ja jarruun??  ja nopeus on 13sek 6v

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: HoBao Hyper ST
« Vastaus #403 : 24.09.08 - klo: 20.57 »
No 14 kiloa on jo aikalailla ylilyönti.

Mielummin pikkusen nopeempi ja vaikka heikompi kaasu/jarru servoksi.

8 kilon vääntö riittää jo oikein hyvin.
Tosin ei siitä lisävoimasta tietenkään haittaakaan ole, mutta ei todellakaan tarvitse tuollaista voimaa.

Ohjauksessa tarvitaankin jo sitten ruutia, eli siihen kyllä 14 kiloa on jees.

Poissa Timitri87

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: HoBao Hyper ST
« Vastaus #404 : 24.09.08 - klo: 21.02 »
mulla on ohjauksessa futten 9351

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: HoBao Hyper ST
« Vastaus #405 : 24.09.08 - klo: 21.07 »
Se on hyvä.

Kaasussa riittää esim 9451 nätisti... Mutta kuten sanoin niin kyllähän se voi olla esim 9351 mallikin jossa on voimaa pyöree 13 kiloa.

Poissa Timitri87

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: HoBao Hyper ST
« Vastaus #406 : 24.09.08 - klo: 21.08 »
ei olis kellää halval myynniss semmonen?

Poissa Casull

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: HoBao Hyper ST
« Vastaus #407 : 27.09.08 - klo: 18.58 »
Mulla on se Acen DS1015 ohjauksessa, on tosi nopea ja tehokas servo.
Kestävyyteen en ota kantaa suuntaan tai toiseen, kaverilla hajosi vastaava ihan yllättäen, noin puolentoista gallonan ajon jälkeen. Potentiometri oli mekaanisesti hajonnut.
Hobao ST PRO,OS28xz,Torsen|8.5 PRO, OS Speed,BBF,Torsen|2xInferno DX, 21RZ-V01B|Futaba 3Pk 2.4Ghz/40FM/27AM

Poissa Ile__

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: HoBao Hyper ST
« Vastaus #408 : 27.09.08 - klo: 19.17 »
Mulla on se Acen DS1015 ohjauksessa, on tosi nopea ja tehokas servo.
Kestävyyteen en ota kantaa suuntaan tai toiseen, kaverilla hajosi vastaava ihan yllättäen, noin puolentoista gallonan ajon jälkeen. Potentiometri oli mekaanisesti hajonnut.
Se kaveri purki auton toissapäivänä ja löysi jumittuneen servosaverin(oli hiekkaa sopivasti saverin liikkuvien osien välissä).Varmaanki siksi särkyi(kolmas kaveri kävi kokeileen autoa...  :azn: ) eturenkaan osuessa nyrkkiä pienempään kiveen. Samanlainen on edelleen jarrussa ja ohjaukseenki tulee tulevaisuudessa... On mielestäni oikein hyvä servo ja edullinenki vielä.
Kyosho Inferno  VE  Race Spec

Poissa Jabe

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC Drifting Finland
Vs: HoBao Hyper ST
« Vastaus #409 : 28.09.08 - klo: 14.06 »
löytyykö tähän mutasuojia vai miksi niitä vois sanoa, ne muoviset kun tulee pohjalevyn molemminpuolin, niin löytyykö niitä isompia/leveempiä?
Sitä saa mitä tilaa, mutta jos ite tekee saa mitä tulee...
RCDF.tk -RC Drifting Finland-

Mika R

  • Vieras
Vs: HoBao Hyper ST
« Vastaus #410 : 28.09.08 - klo: 14.13 »
sivusuojat

Poissa -Markus-

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: HoBao Hyper ST
« Vastaus #411 : 28.09.08 - klo: 14.17 »
JP-Nitro Racingiltä löytyy jonkinlaiset sivusuojat
-- HoBao Hyper ST -- Team Associated SC10 -- Traxxas Slash 4X4 --

Poissa Jabe

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC Drifting Finland
Vs: HoBao Hyper ST
« Vastaus #412 : 28.09.08 - klo: 14.31 »
juu löytyy kyllä kahdet sivusuojat, mutta löytyykö niitä mitkä olis leveempiä?
sopiiko esim jonkun toisen auton sivusuojat tähän?
Sitä saa mitä tilaa, mutta jos ite tekee saa mitä tulee...
RCDF.tk -RC Drifting Finland-

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: HoBao Hyper ST
« Vastaus #413 : 29.09.08 - klo: 08.46 »
Mitä ihmettä tää nyt meinaa???

HoBaoon liittyviä kysymyksiä siellä täällä.

Eikö mileen juolahda kysyä tätä asiaa Hobaon omassa osiossa foorumin ala osassa.

Tai vielä parempi... SOITA HOBAO FINLANDIIN JA KYSY!!!

Poissa DamFast

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: HoBao Hyper ST
« Vastaus #414 : 03.10.08 - klo: 14.10 »
Guten Tag taas,

Sain MacStar28 + vetonaru koneen vihdoin viimein käyntiin, tyhjensin ensin (täyden) tankin joka ollut silleen 2 viikkoa, laitoin uudet nitrot, samaa tavaraa. Vaihdoin tulpan kolmosesta kasiin vaikka keli on jotain 12-15C. Kummatkin hehkuu mutta kasi näytti hehkuvan kirkkaammin.

Nyt ihmetyttää, kun viimeks pri viiko sitten ajelin niin kone kävi ihan OK tyhjäkäyntiä ja totteli kaasua kun hissuksiin nurmikolla ajeltiin ja käänsin sitten pääneulaa puoli kierrosta laihemmalle kun savutti niin paljon liikaa. Sitten viime viikonloppuna en saanut konetta käyntiin lainkaan. Nyt käänsin pääneulaa koko kierroksen rikkaammaalle ja uusi tulppa 8 tilalle. Pienesti kaasua tarjoamalla kone lähti kuin lähtikin käyntiin. Olipa hankala selvittää saako kone liikaa vai liian vähän soossia.

Kuitenkin nyt kone saadaan taas käyntiin ja nyt siis 4,5 tankillista koekäytetty kone.

Ongelma on seuraava: Kun moottori käy, se ei pysy käynnissä ilman kaasua ja kytkin ottaa kiinni joten joko pyörät pyörii pukin päällä ilmassa tai sitten on ajettava. Jos pysähtyy niin kone sammuu.

Pelkkää pääneulaa siis käännellyt joka on tällä hetkellä puoli kierrosta rikkaammalla kuin paketista otettaessa.

Miten saisi tyhjäkäynnin kohilleen pelkkää pääneulaa säätämällä, vai saako sitä siten ollenkaan? Miten lie säädöt voinu muuttua itsekseen noin paljon? OK onhan siinä eri tulppa mutta muuten kaikki samoin.

Arvoisat vihjeet tervetulleita.

UGH.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: HoBao Hyper ST
« Vastaus #415 : 03.10.08 - klo: 15.25 »
Tarkistappas ensin kytkin.
Se on ilmeisesti viallinen eikä irroita kunnolla, joten tyhjäkäynnillä moottori sammuu, koska sillä on vastusta.

Pääneulan kääntelystä sen verran että aikamoisen reippaasti sitä tunnut kääntelevän...
Neulaa kuuluisi kääntää säädellessä vain hyvin vähän kerrallaan.
Moottorit ovat niin hienosäädettäviä että neljäsosakierros on jo erittäin suuri muutos säädöissä.
Jos siis käännät pääneulaa niin säädä sitä kerrallaan vain 5 minuutin verran (siis sen verran kuin kellossa minuuttiviisari liikahtaa 5 minuutin aikana)
Moottorin ollessa lähellä optimi säätöä, 3 minuutin kääntäminen jo saattaa vaikuttaa niin paljon että selvästi rikkaalla käyvä kone onkin 3 minuutin kiristämisellä jo kohdallaan.

Et myökään maininnut mitä polttoainetta käytät ja mikä sen nitro määrä on... Entäs tulppa???
Mikä valmistaja?
Nuo lämpöarvot kun ovat erilaiset eri valmistajilla ja joillain numerot menevät vieläpä käänteisessä järjestyksessä toiseen merkkiin nähden.

Poissa DamFast

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: HoBao Hyper ST
« Vastaus #416 : 03.10.08 - klo: 18.06 »
Kiitokset vastauksesta.
Kytkimelle en voine tehdä mitään, edes tarkistaa niin kauan kuin en ole kotimaisemissa joten näillä eväillä mennään ensivuoteen.
Tulppa 8 on OS ja tulppa 3 en muista, joku muu kuitenkin. Polttoaine on Jets Rc Fuel&Accessories, 73.12.15 eli kait 15% NM (nitro?), 12% öljy, 73% met.

Koitan käännellä maltillisemmin ruuveja ensi kerralla.

Kuitenkin, kone on nyt ilmeisen rikkaalla ja silti ei pysy käynnissä ilman kaasua, pitäisikö rikastuttaa lisää niin että käy ilman kaasua tyhjäkäyntiä ja sitten miettiä tuota kytkinpuolta, tai sitten vaan ajaa kun kerran kulkee ja availla kytkin kun siihen on mahdollisuus?

Se on kai ihan normaali ilmiö että kone ottaa kierroksia kun soosi on loppumaisillaan, koska ilmaa sekoittuu enemmän sekaan.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: HoBao Hyper ST
« Vastaus #417 : 03.10.08 - klo: 19.42 »
Ei vaan säädät koneen kohdalleen niin se toimii.

Rikastuttaminen ei todellakaan saa moottoria käymään paremmin tyhjää, vaan jopa toisinpäin.
Jokatapauksessa säädä pääneula kohdalleen ja tämän jälkeen alaneula...

Nämä molemmat vaikuttavat tyhjäkäyntiin ja nimenomaan moottorin ollessa kohdallaan, tyhjäkäynti ja muutkin asiat toimivat kuten pitää, eikä siis missään nimessä mikään asia toimi paremmin moottorin ollessa rikkaalla tai piikillä.

Poissa Jabe

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC Drifting Finland
Vs: HoBao Hyper ST
« Vastaus #418 : 04.10.08 - klo: 20.56 »
sopiiko tuo torseni keskidiffi suoraan spiderin tilalle? eli tuo 87326. ja sopiiko spiderin ratas torseniin?
Sitä saa mitä tilaa, mutta jos ite tekee saa mitä tulee...
RCDF.tk -RC Drifting Finland-

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: HoBao Hyper ST
« Vastaus #419 : 05.10.08 - klo: 01.13 »
Keski spiderin isoratas ei käy torseniin.
Mutta jos vaihdat keskidiffin kokonaan niin torsen käy spiderin tilalle...

Eli kumman kysymyksen nyt sitten esititkään???  Käykö tilalle vai käykö spiderin ratas torseniin....????