No ihanpa samalla autolla minäkin liikkeelle lähdin reilut kaksi vuotta sitten
Nyt se kulkee vähän eri tavalla kuin vakio, mutta on siihen kaikki sähköt vaihdettukin.. Pihasuttailuun tuo on tosiaan vähän huono, kun se sora tuppaa menemään sinne ohjausservon varren väliin ja auto lakkaa kääntymästä, siksipä omallani ajellen vain asfaltilla nykyään... Off-road hommiin on omat vehkeensä..
Mutta asiaan.. ostat tuommoisen:
http://fi.eurorc.com/product/5238/gens-ace-4000mah-74v-25c-lipotai tuommoisen:
http://fi.eurorc.com/product/532/gens-ace-5000mah-50c-74v-lipo ( juuri nyt ei ole näkojään varastossa mutta tuolla pienemmälläkin ajelee ko. autolla jo ihan kivasti - siinä vaan lähtee ne piuhat sieltä akun päästä ja en nyt just muista miten siellä akkukotelossa oli tilaa tuossa kohtaa - voin toki tarkistaa tarvittaessa, kun on tuommoinen auto ja myös tuo sama akkukin löytyy rc-veneestä )
Laturiksi esim. tämä ( huom. vaatii erillisen virtalähteen, mutta on halpa ):
http://fi.eurorc.com/product/7313/vista-power-80w-dc-laturiTai sitten tämmöisiä, missä virtalähde sisäänrakennettu ( töpseli seinään vaan.. varastosaldot tosin nollilla näissäkin just nyt.. ):
http://fi.eurorc.com/product/7316/vista-power-50w-ac-dc-laturihttp://fi.eurorc.com/product/6674/vista-power-80w-laturi-ac-dcLi-Po akku siis PITÄÄ ladata tuollaisella älylaturilla ja se balanserijohto kiinni myös laturissa, näin siitä riittää pidemmäksi aikaa iloa.. varastointitapauksessa akku ajetaan / puretaan n. 3,7 - 3,8 V / kenno jännitteeseen, nuo laturit osaavat sen tehdä, kun valitsee "lipo storagen" latausmoodiksi.. tuommoinen "li-po säkki" kannattanee myös olla, varsinkin jos kisapaikolla joskus pyörii harrastamassa, niin taitaa olla monasti jopa pakollinen:
http://fi.eurorc.com/product/430/lipo-safety-bag---large - tuon tehtävä siis pitää mahdollinen akun posahdusmainen palo sisällään.. lipoakkuhan palaa todella rajusti sille päälle sattuessaan, mutta "normaali"käytössä ( eli ei uiteta ämpärissä tai lyödä naulaa siitä läpi ) ja maltillisilla virroilla ladattuna on erittäin epätodennäköistä... akkua ei myöskään kannata ajaa ihan tyhjäksi, koska siitäkään se ei tykkää.. kennojännitteiden tulisi pysyä 3,0V:n paremmalla puolella - tuonkin kyllä huomaa, kun autolla ajaa.. alkaa se meno jo lipollakin hyytyä noissa jännitteissä - ei niin selkeästi, mutta kuitenkin.. tuohon balanseriliittimeen voi toki ostaa erillisen lipo-hälyttimen, jos auton nopudensäätimessä ei sitä "cutoffia" ole:
http://www.hobbylinna.fi/tuote/low-voltage-buzzer-alarm-for-2s-to-4s-lipo/KTKOT013/Noi em. laturit on kaikki ihan samalla 4 napin käyttölogiikalla, niinkuin suurin osa muistakin merkeistä ( missä on tuon näköinen näyttö ja napit siinä alla ) - on olemassa "helpompiakin" esim. ilman näyttöä olevia, mutta ei niistä oikein ole iloa, kun et yhtään nää paljonko akkuuun on mennyt virtaa, kauanko ladattu, miten kennojen jännitteet suhteessa toisiinsa... eli ei kannata siinä säästellä ainakaan..