Kirjoittaja Aihe: akkujen käyttö/huolto?  (Luettu 90545 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #150 : 21.09.04 - klo: 21.46 »
Nostetaampa taas tärkeä topici esiin!

Kannattaa lukea huolella alusta alkaen......
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa Jasu92

  • Veteraani
    • Profiili
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #151 : 22.09.04 - klo: 08.22 »
Lainaus käyttäjältä: "TTKoo"
Nostetaampa taas tärkeä topici esiin!

Kannattaa lukea huolella alusta alkaen......
Onhan tämä todella tärkeä varsinkin aloittelioille jos vähän vanhemmillekkin harrastajille ja kilpailioillekkin, eli toisin sanoen kaikille. On vaan jo sitä pituusluokkaa ettei jaksaisi noita kaikenmaailman lampullapurkujuttuja lukaista :mrgreen: Aivan alku kuitenkin kannattaa lukea, siitä viisastuu :!:

Poissa Kuula

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • http://ilmaisajelijat.info
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #152 : 08.10.04 - klo: 16.18 »
Terve. Tuossa aloin mietiskelemään että voiko akkuja ladata ihan auton akkulaturilla? Eli 12v ja mitä se nyt ampeereita antaa 4-8... Vahingoittuuko akku jos sitä lataa 12v? Tuskin, koska mittasin tuon oman pikalaturin antamat tehot, ja siitä tulee ulos 14.5v... Ainut ongelmahan tässä on se että itse joutuu vahtimaan ja katkaisemaan latauksen. Mut onko jotain mitä pitää ottaa huomioon? Akkuhan on 3000mAhinen ja 7.2v.
*Life is 2 short, so live it to the MAX!!!*

Poissa tomppa82

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #153 : 08.10.04 - klo: 19.53 »
Ainakaan minä en alkais auton akulle tarkoitetulla laturilla lataileen Ni**-kennoja, koska en oikein usko sen soveltuvan niille... Tokihan sitä voi omalla vastuulla kokeilla, mutta en kyllä suosittelis kokeilemaankaan...
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

Poissa hellgren

  • Veteraani
    • Profiili
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #154 : 08.10.04 - klo: 20.49 »
Lyijyakun ja nikkelikennojen latausprosessi on erilainen.. Sen sun NiMH-paketin latausjännite pyörii alussa varmaan siinä 7,2V tienoolla ja pikku hiljaa nousee, kunnes piikkaa.. Kannattaa hieman perehtyä asiaan. Ja todellakin kannattaa jättää kokeilutkin väliin..
Lahti Rock City

Poissa tomppa82

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #155 : 11.10.04 - klo: 18.28 »
Lainaus käyttäjältä: "l150040"
Ohjeen purkulevyn rakentamiseen löydät esim. osoitteesta: http://users.chariot.net.au/~samstain/equaliser.html#equaliser Tässä levyssä ei ole purun kulusta kertovia ledejä, mutta 5 punaista lediä on helppoa kytkeä aina parin kennon yli.


Ajattelin tässä alkaa kokoamaan itselle tasauspurkulautaa tuon ohjeen mukaan ja laittaa siihen ledit antamaan hiukan vihiä purun edistymisestä, mutta toi ledimäärä hiukan epäilyttää. Kuusikennoisessa akussahan on kolme kahden kennon paria, eli eikös silloin 3 lediä riitä? Vai pitääkö ledit pistää kaikkien juotossilloilla kytkettyjen napojen välille? Siis kun kennothan on sarjaankytkettynä, niin pitääkö ledit laittaa kaikkien toisiinsa yhdistettyjen pluss- ja miinusnapojen väliin (eli 5kpl)?

Toivottavasti ymmärsitte...
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

Poissa l150040

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #156 : 11.10.04 - klo: 21.01 »
LED:it laitetaan niiden kennojen päiden välille, joissa ei ole sitä juotossiltaa. Tämä olisi selvinnyt myös ssitä kuvasta, jos sitä katsoo hiemankaan tarkemmin.

Poissa tomppa82

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #157 : 11.10.04 - klo: 21.34 »
Ahaa. Nyt sitte selvis sekin. Pitääpä laittaa osat tilaukseen, jos jossain välissä pääsis kolvaileen...
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

Poissa Joogeburi

  • Tulokas
    • Profiili
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #158 : 05.11.04 - klo: 09.42 »
Hei osaisiko joku vastata pariin kyssäriin jotka on mietityttänyt akkujen lataamisesta.
Loppukesästä upgradesin vanhan munakello tyyppisen laturini halpaan verkkovirta/delta-peak laturiin ja toivoin että lataamisen kyttääminen olisi ollut ohi mutta huomasin että jostain syystä NiCD akkuni ei lataudu täyteen ko laturilla. Potkua riittää vain muutamaksi minuutiksi. Olen hoitanut homman nyt niin että peakkaan akun muutamaan kertaan jolloin akku näyttää toimivan kuin munakellolla ladattuna. Ne pari kysymystä
1) Mistähän ko ilmiö voi johtua?
2) Voiko akun volttimäärästä päätellä onko akku täynnä vai ei? Paljonko volttimittari näyttää kun akku on täynnä
3) Aikasysteemillä ladattaessa akut lämpesivät mukavasti. Delta-peak laturilla ei yhtään, syy?

Poissa GolluB

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #159 : 05.11.04 - klo: 09.49 »
Lainaus käyttäjältä: "Joogeburi"

1) Mistähän ko ilmiö voi johtua?
2) Voiko akun volttimäärästä päätellä onko akku täynnä vai ei? Paljonko volttimittari näyttää kun akku on täynnä
3) Aikasysteemillä ladattaessa akut lämpesivät mukavasti. Delta-peak laturilla ei yhtään, syy?



1. akku voi valepiikata, jolloin lataus loppuu vaikkei akku olisikaan vielä täysi.  veikkaan että heikkokuntoinen akku tekee tämän helpommin.  

2. riippuu akusta, huonommissa akuissa latausjännite nousee hyvinkin korkeaksi, paremmissa latausjännite jää pienemäksi.

3. aikasysteemillä olet todennäköisesti yliladannut, jolloin akut lämpenevät.  delta-peak lataa akun vain täyteen, muttei lämmitä akkua turhaan.   tosin hieman yleensä tällöinkin pitäisi lämmetä, mutta ei kuitenkaan polttavan kuumaksi.  


asioista paremmin selvillä voinevat korjata/lisätä/jne.

Poissa niko.lindvall

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #160 : 05.11.04 - klo: 19.57 »
Mikä laturi? Latausvirta? Akut?
Team Xray Finland - Team Integy - Racingfactory - Team Orion

Poissa Joogeburi

  • Tulokas
    • Profiili
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #161 : 08.11.04 - klo: 08.48 »
Ultra peak 4, jännite 2 A, akkuna uudehko 2100 mAh akku

Poissa Sinervo

  • Veteraani
    • Profiili
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #162 : 08.11.04 - klo: 09.02 »
Lainaus käyttäjältä: "niko.lindvall"
Mikä laturi? Latausvirta? Akut?


Lrp quadra plus, 0,5-5,5; 2000, 2400, 3300

Poissa niko.lindvall

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #163 : 08.11.04 - klo: 21.31 »
Lainaus käyttäjältä: "Joogeburi"
Ultra peak 4, jännite 2 A, akkuna uudehko 2100 mAh akku
Se että akut ei lämpene johtuu todennäköisesti pienestä latausvirrasta
Team Xray Finland - Team Integy - Racingfactory - Team Orion

Poissa Jasu92

  • Veteraani
    • Profiili
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #164 : 25.11.04 - klo: 15.06 »
Onkos GM Powercharger hyvä?
Tietoja:
- Laturissa on säädettävä latausvirta: 0,5 - 6,5A
- Delta Peak latauksen katkaisumenetelmä. Akut eivät ylilataudu.
- Lataa 4 - 7 kennosia akkuja.
- Lataa Ni-MH ja Ni-Cd kennoja
- Toimii verkkovirralla (220V) tai 12V vaihtovirralla
- Purkaa 4A

Entäs Robitronicin purkulevy?
Paljokos ko. laite maksaa?

Poissa Sinervo

  • Veteraani
    • Profiili
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #165 : 25.11.04 - klo: 15.15 »
Lainaus käyttäjältä: "Jasu92"
Onkos GM Powercharger hyvä?
Tietoja:
- Laturissa on säädettävä latausvirta: 0,5 - 6,5A
- Delta Peak latauksen katkaisumenetelmä. Akut eivät ylilataudu.
- Lataa 4 - 7 kennosia akkuja.
- Lataa Ni-MH ja Ni-Cd kennoja
- Toimii verkkovirralla (220V) tai 12V vaihtovirralla
- Purkaa 4A

Entäs Robitronicin purkulevy?
Paljokos ko. laite maksaa?


Laturista en tiedä mutta tuo purkulevy mulla on ja on toiminut hyvin. Maksoi vuosi sitten 42€ mutta en tiedä että onko hinta muuttunu.

Poissa seba

  • Jäsen
    • Profiili
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #166 : 25.12.04 - klo: 17.57 »
Käykö  1N5408, 3A, 1000V diodi tuohon akunpurkajaan?? :http://users.chariot.net.au/~samstain/equaliser.html#equaliser

Poissa GolluB

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #167 : 25.12.04 - klo: 18.07 »
Lainaus käyttäjältä: "seba"
Käykö  1N5408, 3A, 1000V diodi tuohon akunpurkajaan?? :http://users.chariot.net.au/~samstain/equaliser.html#equaliser


käy

Poissa seba

  • Jäsen
    • Profiili
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #168 : 25.12.04 - klo: 18.20 »
No hyvä!! Teen sitten tilauksen kouluelektroniikasta..

Poissa RaDon

  • Veteraani
    • Profiili
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #169 : 25.12.04 - klo: 20.33 »
Lainaus käyttäjältä: "seba"
No hyvä!! Teen sitten tilauksen kouluelektroniikasta..

KE toimittaa sitten vain väh. 14 euron tilaukset... :wink:

Poissa s.m.

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #170 : 02.01.05 - klo: 21.54 »
TTkoo kirjoitti-Yksi tuttuni "rakastaa" näitä pötköakkuja niin paljon, että jaksaa aika ajoin pistää akut osiin ja huoltaa ne.
Lopuksi kasaa samanarvoisista kennoista uudelleen pötköakuksi!-

Aattelin ku MaGe90:seltä oon hommaamassa 4kpl akkuja ja ne on,jos oikein älysin,rinnakkain ja itselläni on pötkössä, onko jotain eroa näissä muutakuin et pötköä ei voi tasaus purkaa? tossa viivottimen kanssa mittailin kennojen olevan n.saman kokoisia, 2kpl vierekkäin kennoja tekee noin neliön?!Vaikka vissiin mahtuisivat koteloon silleinkin niin ajatuksena kävi, pistää nuo neljä pakettia pötköön,
jotta olis sitten samanlaisia kaikki.Erillispurkulaitetta en omista vielä, enkä nyt just sitä kerkee rakentamaankaan,joten siintä nähen ei tuo pötköys haittaa! TTKoon kirjoittamaan tekstiin viitaten,et onks tuossa pötköakun tekemisessä jotain hankalaa,vai vaan se eestaas puljaaminen ei kirjoittajaa sytytä!

Poissa GolluB

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #171 : 02.01.05 - klo: 22.01 »
Kyllä ne akut kannattaa rinnan laittaa, sitten kun tasauspurkaa niin on valmiiksi niin.  Lisäksi akut on siten huomattavasti helpompi juottaa hyvin kasaan verrattuna pötköakkuun.

Pötköakkujen liitokset on yleensä tehty tehtaalla jonkunnäköisillä pistehitseillä ja erittäin ohuilla metalliliuskoilla --> ei hyvä sähkön johtumisen kannalta.

Poissa Hermanni

  • Veteraani
    • Profiili
    • Kotisivuni
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #172 : 02.01.05 - klo: 22.21 »
Lainaus käyttäjältä: "s.m."
TTkoo kirjoitti-Yksi tuttuni "rakastaa" näitä pötköakkuja niin paljon, että jaksaa aika ajoin pistää akut osiin ja huoltaa ne.
Lopuksi kasaa samanarvoisista kennoista uudelleen pötköakuksi!-

Aattelin ku MaGe90:seltä oon hommaamassa 4kpl akkuja ja ne on,jos oikein älysin,rinnakkain ja itselläni on pötkössä, onko jotain eroa näissä muutakuin et pötköä ei voi tasaus purkaa? tossa viivottimen kanssa mittailin kennojen olevan n.saman kokoisia, 2kpl vierekkäin kennoja tekee noin neliön?!Vaikka vissiin mahtuisivat koteloon silleinkin niin ajatuksena kävi, pistää nuo neljä pakettia pötköön,
jotta olis sitten samanlaisia kaikki.Erillispurkulaitetta en omista vielä, enkä nyt just sitä kerkee rakentamaankaan,joten siintä nähen ei tuo pötköys haittaa! TTKoon kirjoittamaan tekstiin viitaten,et onks tuossa pötköakun tekemisessä jotain hankalaa,vai vaan se eestaas puljaaminen ei kirjoittajaa sytytä!


Kyllä ne pötköakutkin voi purkaa helposti, ensimmäisen kennon + napa on toisen kennon kuori jne......
Tarvitsee vain tehdä vähän "erikoisempi" tasapurkulaite.......
Itse kierrän kaukaa tehdastekoiset pötköakut (Erittäin huonoja kokemuksia virran anto kyvystä, varsinkin harjattomilla moottoreilla se korostuu), muutenkin ne ovat vaikeammat "huoltaa" (Esim jos yksi kenno "kuolee" väliltä)........
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #173 : 03.01.05 - klo: 11.25 »
Lainaus käyttäjältä: "TTKoo"
Yksi tuttuni "rakastaa" näitä pötköakkuja niin paljon, että jaksaa aika ajoin pistää akut osiin ja huoltaa ne.
Lopuksi kasaa samanarvoisista kennoista uudelleen pötköakuksi!
Itse en alkaisi siihen "savottaan" mistään hinnasta!

Satuinpa lukaisemaan tätäkin viestiketjua, ja voin antaa "päivitettyä" tietoa.
Mainitsemani tuttu on muuttanut ne ainoat jäljelle jääneet ehjät kennot "normaaliksi" rinnan kasatuksi versioksi.
Aiemmasta määrästä ehjiä jäljellä neljännes, harrastus käytännössä lopahtanut kokonaan, syynä akkujen uusimiskustannukset jne...
Enempää asiasta en halua kertoa, kun jo toteamukseni: "Mitäs minä sanoin!" , oli kuin puukon kääntämistä haavassa.

Yleisesti harrastukseen liittyen, on kaksi toivetta:
-kumpa akut saisi valmiiksi rinnan kasattuna (tiedän että niitä muutamat liikkeet toimittavatkin jo)
-OT , kumpa renkaatkin saisi valmiiksi liimattuna.......
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa s.m.

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #174 : 04.01.05 - klo: 14.50 »
Nonniin,oon nyt tän viestiketjun lukenu n.3kertaa läpi,ja viel on vähän epävarma olo.
Teenkö oikein, ja korjatkaa väärät!-Lähden sunnuntai päivänä ajamaan autolla,ajan puutteen vuoksi(pieni poika) rupean jo lauantain iltana lataamaan akkuja,4kpl. ja sitten sunnuntaina päivällä loput 2kpl.(nicd)
Käyn ajamassa ja jostain syystä en kerkeekkään ajaa kuin 5. akullista,
tuun kotia, puran kaikki akut(6kpl.) h4 polttimolla silloin illalla.

Turhala kirjoitti-"Toinen huomio on että virran säilöminen akuissa tekee hallaa, luo ah-niin-ihanaa kuminauhaefektiä, eli akusta loppuu potku mutta silti se kestää, kestää ja kestää... eli en suosittele lataamaan akkua ja jättämään sitä viikoksi lojumaan ennen purkua.-"

No viikon päästä tiedän lähtevän uuestaan ajamaan,niin sama homma alusta!?
Ja entäs kun tiedän etten joutaisi vaikka kuukauteen ajamaan,mitäs silloin pitäisi tehdä? Kun ei vissiin saa tyhjänäkään säilytellä?
Meni vähän ohi Ari-pekan rc sivuilla se syväpurku?! Vai et onko se niin että käyn sähkö liikkeestä ostamassa tuon 47 Ohm 9 W vastuksen ja tyrkkään sen akun piuhojen päähän kiinni, kertaa 6 ja annan sen olla siinä sen kuukauden?

Poissa GolluB

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #175 : 04.01.05 - klo: 15.04 »
Kyllä minun käsittääkseni olet aivan oikein ymmärtänyt.  NiCd voi säilyttää tyhjänäkin, NiMh vaatii pienen latauksen pidemmän säilytyksen varalle.

Poissa l150040

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #176 : 04.01.05 - klo: 15.11 »
Turhala tarkoittanee sitä, että akku pitäisi uudelleen ladata (Re-Peak) juuri ennen ajoa. Tällöin akusta saadaan enemmän potkua ulos.

Suosittelen purkamaan sen täydeksi jääneen akunkin.

Säilytyksessä NiMh- ja NiCd-akut eroavat toisistaan. NiMh akku tykkää olla säilytyksessä siten, että siinä on jonkun verran kapasiteettia ladattuna. Ohjeet tästä heittelee 20-50%. Pääasia kuitenkin on se, että latausta akussa on. NiCd-akku puolestaan tykkää olla säilytyksessä tyhjänä. Joten NiCd-akkua voidaan säilyttää vastus napojen väliin kytkettynä. Vastuksen täytyy kuitenkin olla riittävän suuri arvoltaan, jotta purkautuminen on hallittua ja hidasta. Esim H4-polttimo on liian tehokas jopa NiCd-akuille, jos sen annetaan purkaa akku aivan tyhjäksi.

Poissa s.m.

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #177 : 04.01.05 - klo: 15.22 »
No saankos sillä ,47 Ohm 9 W vastuksella, jos se purkaa akun, eli kennot tyhjäksi?,ne kaikki kennot samaan arvoon -nollaan? Eli tolla vatuksella tehdä se tasauspurku! (tais mennä mettään??) Mut näin mie sen voisin ajatella!
Ja onko tuo ed. vastus kaikille hyvän kokoinen-1700mAh-3300mAh?

Joo sen olin hoksannut ettei polttimella saa tyhjentää kokonaan ja se sit varmaan hämäs myös sitä syväpurku jutun älyämistä! Kiitti siintä!

Niin minullahan oli ne pötkö akut!

Poissa GolluB

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #178 : 04.01.05 - klo: 16.17 »
Lainaus käyttäjältä: "s.m."
No saankos sillä ,47 Ohm 9 W vastuksella, jos se purkaa akun, eli kennot tyhjäksi?,ne kaikki kennot samaan arvoon -nollaan? Eli tolla vatuksella tehdä se tasauspurku! (tais mennä mettään??) Mut näin mie sen voisin ajatella!
Ja onko tuo ed. vastus kaikille hyvän kokoinen-1700mAh-3300mAh?

Joo sen olin hoksannut ettei polttimella saa tyhjentää kokonaan ja se sit varmaan hämäs myös sitä syväpurku jutun älyämistä! Kiitti siintä!

Niin minullahan oli ne pötkö akut!


NICd akkuja ei löydy kuin tuonne 2400mAh asti, ja 1700-2400 akuille tuo käynee. Auton polttimo purkaa liian nopeasti tuon lopun ja kennot eivät siitä pidä.  Syväpurku ei ole sama asia, kuin tasauspurku. Tasauspurussa jokaista kennoa puretaan erikseen kun taas syväpurussa kennojen jännitteen annetaan itse tasoittua.

Poissa l150040

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #179 : 04.01.05 - klo: 18.01 »
Lainaus käyttäjältä: "s.m."
No saankos sillä ,47 Ohm 9 W vastuksella


Tarkkaavaisuutta pyydän! Tuolla vastuksella akku purkautuu 15 A virralla, eli nopeammin kuin sillä hehkulampulla. Ei hyvä! Toisaalta 9W on tälläin todella alimitoitettu, jolloin vastus posahtaa hyvinkin nopeasti.

Eli vastuksen arvo ei ole 0,47 vaan 47 ohmia.

Vastuksen arvo ei ole riippuvainen akun kapasiteetista. Se on riippuvainen akun jännitteestä. Eli jos akussa on kennoja esim. 12, niin vastuksen arvoa voisi kasvattaa. Tuo vastuksen teho on hieman ylimitoitettu, mutta näin se ei pääse ainakaan liikaa lämpenemään. Laskennallisesti 2 W vastuskin riittää, mutta tämä lämpenee jo melkoisesti. Eli esim. 5 W ja 7W vastuksetkin käy, jos 9W mallia ei löydy. Jutun kirjoitushetkellä minulla vain sattui olemaan tuollainen 47 ohm 9 W vastus romupakissani.