Kirjoittaja Aihe: akkujen käyttö/huolto?  (Luettu 90622 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa s.m.

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #180 : 04.01.05 - klo: 18.34 »
Lainaus käyttäjältä: "l150040"
Lainaus käyttäjältä: "s.m."
No saankos sillä ,47 Ohm 9 W vastuksella


Tarkkaavaisuutta pyydän!

Eli vastuksen arvo ei ole 0,47 vaan 47 ohmia.


Tuota, se oli vain pilkku virhe eli tarkoitin kyllä 47 Ohm
"No saankos sillä, 47jne."

Poissa seba

  • Jäsen
    • Profiili
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #181 : 05.01.05 - klo: 16.43 »
Juu minä olen tässä rakentelemassa akkujen tasaus purkajaa 7.2v  kisaakuille (3000-3300mAh)... Eli siis jos käytän 2v ledejä siinä niin mikä olisi sopiva etu-vastus??

Poissa jarkkom

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #182 : 05.01.05 - klo: 17.09 »
Eiks noita valmiita ratkasuja saa kaupasta parilla kympillä?
---

Poissa seba

  • Jäsen
    • Profiili
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #183 : 05.01.05 - klo: 17.09 »
Ou Zesus .. Menin pöljänä poikana lataaman minun kisaakut (en kyllä kisaa :)   )   No en ole kuitenkaan vielä hankkinut noparia autoon joten en voi ajaa sillä ainakaan kuukauteen... Ja mitään vastuksia ei löydy. Eli voinko purkaa akut sähkömotilla??? Siis että hurruuttaa vaikka 20min (lootasta löytyy 27 lankanen ja 12 lankanen on autossa)??!!

Poissa seba

  • Jäsen
    • Profiili
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #184 : 05.01.05 - klo: 17.11 »
Juuh.. Mutta öö no kun samalla tilaisin kunnon kolvin....

Poissa kukkalapio

  • Veteraani
    • Profiili
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #185 : 05.01.05 - klo: 17.21 »
Eihän niitä akkuja tyhjänä saa säilyttääkkään? Vai saako? Pitkää säilytystä vartenhan niille on joku semmonen juttu, että jotenkin ladataan, puretaan, ladataan ~1/4 täydestä ja sitten voi säilyttää. Tai joku tommonen, joku tarkentakoon kuka tietää.

Poissa seba

  • Jäsen
    • Profiili
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #186 : 05.01.05 - klo: 17.28 »
ne on NIMH kennoja.. joten teen varmaan niin että hurruutan motilla 20min ja  laitan kaappiin??

Poissa l150040

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #187 : 05.01.05 - klo: 19.51 »
Älä pura. NiMh-kennot tykkää säilyä paremmin, kun niissä on latausta jäljellä.

Poissa seba

  • Jäsen
    • Profiili
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #188 : 06.01.05 - klo: 14.49 »
Mutta siis minkälaisen etuvastuksen se ledi jonka kynnys jännite on 2v tarttee tuohon akunpurkajaan??

Poissa vaanes

  • Jäsen
    • Profiili
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #189 : 14.01.05 - klo: 17.08 »
Tuota onko jollain hyviä neuvoja akkujen kasaukseen? Ostin viikonloppuna 3300 akkuja ja ongelma on saada ne kovattua kiinni(lenkeillä), plus napoihin saa lenkit hyvin kiinni, mutta miinus napaihin eivät lenkit tartu millään!Olen hieman raapinut akkujen napoja jottta päällä oleva lima lähtisi pois. Onko tuohon kolvaamiseen jotain ns. apukeinoja, vinkkejä?
Corally c4

Poissa artov

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #190 : 14.01.05 - klo: 20.20 »
Lainaus käyttäjältä: "vaanes"
Tuota onko jollain hyviä neuvoja akkujen kasaukseen? Ostin viikonloppuna 3300 akkuja ja ongelma on saada ne kovattua kiinni(lenkeillä), plus napoihin saa lenkit hyvin kiinni, mutta miinus napaihin eivät lenkit tartu millään!Olen hieman raapinut akkujen napoja jottta päällä oleva lima lähtisi pois. Onko tuohon kolvaamiseen jotain ns. apukeinoja, vinkkejä?


Tehokkaampi kolvi... :wink:

Poissa GolluB

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #191 : 14.01.05 - klo: 20.26 »
Laadukasta tinaa (niissäkin on suuria eroja)
Tehokas kolvi (kennojen juottamista varten lainaan aina isän 90w kolvia, oma 50w juotosasema ei jaksa oikein)
Sekä puhtaat juotospinnat.  (Flux)

edit: lisättäköön vielä että lattapäinen kolvin kärki toimii parhaiten tuohon.

Poissa s.m.

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #192 : 14.01.05 - klo: 20.28 »
Lainaus käyttäjältä: "vaanes"
Olen hieman raapinut akkujen napoja

Itse en ole vielä akkuja kolvaillut,mutta muita jonkun verran, ja tos vuoden verran tinailin autojen jäähdyttimiä,siltä pohjalta jäi kaivelemaan tuo-HIEMAN- Sen pitää olla puhdas!Sekä akun/kennon että tinan ja kolvin pää! Ja sit tuo tehokkaampi kolvi?En tiiä mikä siul nyt on ja mikä on tarpeeks "vahva" mut joku asian osaava sen vois täällä kertoo!


No siinähän se tuli jo Gollub:ilta

Poissa vaanes

  • Jäsen
    • Profiili
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #193 : 14.01.05 - klo: 21.31 »
Kiitos avuista! Pitää kokeilla tehokkaammalla kolvilla! Olen kokeillut jo kahta tinaa toinen oli aivan liian paksua ja toinen tuntuu jo toimivan paremmin...
Corally c4

Poissa Cruisaaja

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #194 : 14.01.05 - klo: 22.17 »
Tuosta asiasta tulikin taas mieleen kun eilen kolvasin uudet tämän kauden kisapatterit, että kun tulisi nuokin valmiiksi tinattuna ns. pre solder versiona niin taas olisi yksi vähemmän miellyttävä työvaihe vähemmän.. vertaa .. valmiiksi liimatut pre clued renkaat :wink:

Ei tarvitsisi itse turata noitten kanssa ja miettiä että tulikohan sittenkään hyvät :roll: , eikö?

Itse olen tullut niin mukavuuden haluiseksi että jos kerran renkaat saa valmiiksi koneellisesti liimattuna niin miksei akkujakin saa haluamanaan valmiina pakettina?!
Sponsored by own wallet

Poissa at

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/aazee/
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #195 : 15.01.05 - klo: 10.00 »
Kysäistäänpä tässä ketjussa tulevasta akustani..

Eli kasaan akun seuraavasti:

- 7 kpl 1.2v 2100 mah AA-kokoisena, eli siis 8.4v 2100 mah NiMh-paketti

Millä/millaisella laturilla tuota olisi hyvä ladata? Vaikuttaako isompi amh-määrä autoon jotenkin? Vakio 8.4v-paketti tuohon Mirageen on 1100mah.

Poissa vaanes

  • Jäsen
    • Profiili
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #196 : 15.01.05 - klo: 21.10 »
no onnistuhan se akkujen kolvaus tehokkaammalla kolvilla, tosin ei itseni toimesta, kiitos kolvaajalle!
Corally c4

Poissa kukkalapio

  • Veteraani
    • Profiili
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #197 : 18.01.05 - klo: 21.53 »
Kun en omista virtalähdettä, mutta vanhahkon 12v akun. Onko akuille haitallista, jos lataan veneen akkua seinästä ja siitä piuhat lataamaan rc-akkuja oman laturinsa kautta? Kärsiikö akut tai laturi siitä pidemmän päälle? Eli mulla on rc-akkujen laturin johdot kiinni 12v akussa ja samalla lataan 12v akkua seinästä. Vaikuttaako se, että osuuko 12v akun laturin sekä rc-akun laturin piuhat toisiinsa? Pitääkö ne pitää erossa, ettei 12v laturi lataa suoraan virtaa rc-akun laturille, jolloin virta ei välttämättä riittäisi? On vaan tympivää, kun ei oo kunnon laturia tolle 12v akulle, niin jos sen aina erikseen lataisi, pitäisi jotenkin laskea/päätellä milloin pitää olla katkaisemassa lataus. Ei ei ei, ei houkuta. Olisi mukavampi, jos olisi joku parempi ratkaisu.
Parempi ratkaisu olisi tietenkin verkkovirtalähde. Millä hinnalla saa ja mistä väh. 5A työntävän lähteen? (eikö sen pidä työntää väh. 5A jos lataan 5A virralla, vai meneekö se niin suoraviivaisesti?)

Poissa tomppa82

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #198 : 19.01.05 - klo: 01.18 »
Noh jatkuva samanaikainen lataus ja purku ei tee varmastikkaan hyvää sille akulle. Edullisen 5A ja pikkuisen tehokkaammankin virtalähteen saa pikkumodauksella tietokoneen virtalähteestä, linkki modausohjeisiin on tainnut olla myös tällä foorumilla joskus. Tosin käytännössä riittävä toimenpide on 5V lähdön kuormittaminen esim. auton polttimolla, joku reilu 20W riittänee. Tosin 12V lähtöön kannattanee kytkeä isohko kondensaattori ennen laturia, niin ei kyykkää niin helposti, kun laittaa laturin päälle.
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

Poissa kukkalapio

  • Veteraani
    • Profiili
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #199 : 19.01.05 - klo: 15.37 »
Mutta eikös normaali akku autossakin aina lataudu ja purkaudu samaan aikaan? Onko kaiken ikäisissä tietokoneissa samanlainen se virtalähde? Eli kannattaako edes ruveta ottaa mistään 386:sesta? Tai jostain vielä vanhemmasta, mikä saattais löytyä kenen tahansa ullakolta?

Poissa Niki

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #200 : 19.01.05 - klo: 16.58 »
Kyllähä se aina kannattaa... Katot vaan poweri ehdokkaasta, että siinä riittää ämpärit kyseiseen hommaan, ja modaat siitä, helppoa kuin mikä. Olen onnistuneesti jokuisia vaikeampia yksilöitä modaillut, ja kaikki on saatu pelaamaan hienosti. On nimittäin aika arvokasta käydä kaupasta hakemassa 12V/18A virtalähdettä. Siis sellaista joka ihan oikeesti antaa riittävästi virtaa. Olen sitä mieltä, että jos on ehdokkaassa tarpeeksi kykyä, niin se kannattaa muokata... :wink:

Poissa Lassi

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
    • Videoita
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #201 : 10.04.05 - klo: 18.47 »
Lainaus käyttäjältä: "kukkalapio"
Mutta eikös normaali akku autossakin aina lataudu ja purkaudu samaan aikaan? Onko kaiken ikäisissä tietokoneissa samanlainen se virtalähde? Eli kannattaako edes ruveta ottaa mistään 386:sesta? Tai jostain vielä vanhemmasta, mikä saattais löytyä kenen tahansa ullakolta?


Tuohon 386 asiaan, niin kyllä kaikki powerit kelpaavat jotka vaan antavat sen mainitun tarpeellisen potkun sieltä 12voltin linjasta elikkä 8-20A on riittävä itseni mielestä. Ei juurikaan yli 10A tarvi jos on vaan yks laturi, mutta jos joskus tarvii montaa laturia samall kertaa niin sitten saa olla amppeereja enemmänkin :)

Juu itse suosittelen suuresti virtalähteen "tekemistä" tietokoneen powerista. Ite jaksoin alkuaikoina ladata 2kertaa auton akusta sen jälkeen vaihdoin tietokoneen poweriin. (Auton akuista tulee myös ladattaessa/purettaessa vaarallisia kaasuja, että sisätiloissa lataaminen ei erikoisen järkevää) Ari-Pekan todella laajat sivut antaa taas ohjeet powerin tekoon elikkä tolta sivulta http://kotisivu.mtv3.fi/liljeroos/sahkot/sahko.html  sellainen otsikko kun "PC:n virtalähteestä 12V muuntaja". Siitä vaan lukemaan.

Ite oon noita rakennellu 2-4 kipaletta ja ongelmaa ei ole ollut hyvin ovat pelanneet. Tällä hetkellä sain juuri valmiiksi oman projektini 250W AT poweri antaa itselleni riittävät 8A 12voltin linjaan http://koti.phnet.fi/lassi/sekoja/Rc/poweri/poweri_valmiina%231.jpg. Tuossa kuvia vielä jos joku haluaa niitä katella. http://koti.phnet.fi/lassi/sekoja/Rc/poweri/

Poissa tomppa82

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #202 : 10.04.05 - klo: 19.01 »
Lainaus käyttäjältä: "kukkalapio"
Mutta eikös normaali akku autossakin aina lataudu ja purkaudu samaan aikaan?


Ei. Autossa laturi hoitaa normaalisti sähkölaitteiden virransaannin. Akusta otetaan tarvittava lisävirta silloin, kun laturissa ei kapasiteetti riitä ja tietenkin käynnnistyksissä.
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

Poissa Tapani

  • Jäsen
    • Profiili
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #203 : 10.04.05 - klo: 21.25 »
Minulla on Chargetronic-laturi, jossa voi säätää NiMh / NiCd akkutyypin.

Lisäksi tietysti amppeerimäärän. Sitten on vielä säätö Peak-arvolle.

Mitä tähän Peak/C kohtaan laitetaan.

Lataan siis ajoakkuja (NiMh) , jossa 3000mAh ja 7,2V. Kennoja on kuusi.

Arvot vielä pikalatauksella ja hidaslataukselle. Kuinka usein voi

pikaladata? Onko järkeä käyttää välillä, jotain A-arvoa näiden väliltä.

On varmaan vähän perustason kysymys, mutta vastailkaa silti

Kiitos!
move your mind

Poissa Lassi

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
    • Videoita
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #204 : 16.04.05 - klo: 19.13 »
Pari uutta aika hyvännäköistä linkkiä parin akkupurkurin kasaus ohjeisiin, kun ei tuntunut tuo topicin alkupuolella oleva linkki toimineen.

http://users.chariot.net.au/~samstain/cut_off.html#cutoff

http://users.chariot.net.au/~samstain/CCD.html


Itellä sen verran aiheeseen, että delta-peakilla varustettu laturi kannattaa kylä aina vähintään olla muuten kärsii vaan akut. Itsellä ollut nyt vuoden verran Ultramat 5 pelaa muuten hyvin, mutta ei saa latausvirtaa säädettyä. Elikkä tilaukseen meni http://www.hobbypeople.com/hobbypeople/tuotteet/sj/sj_tuotesivut/2591.htm laturi jossa sitten voi jo säädellä jotakin ja löytyy lipoillekkin lataus.

Akkuja on tullu aika huonosti hoidettua nicd:t toisaalta kestää hieman "epämääräsempää" käyttöä elikkä aina vaan autolla samaan kohtaa ajo juuri kun alkaa pikkusen hyytymään sitten jäähdytys ja uuteen lataukseen.

Nyt luultavasti sitten alkaa purku tollasella purkulaitteella ja sen jälkeen Orionin purkulaudalla, kun tuli noi GP3300 kennot ostettua.

Poissa japa

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #205 : 16.04.05 - klo: 19.41 »
Tein itse koko pakan "alkupurkulaitteen" ja tasauspurkulaitteen ja hyvin pelaa. Kummatkin AriPekan ohjeiden mukaan. Laturina on GWS-2002 jossa säädettävä latausvirta (max 6A).
Team Associated TC3FT/GM/Nosram/Corally/Peak/Mugen

Poissa Lassi

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
    • Videoita
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #206 : 20.04.05 - klo: 13.40 »
Osaako kukaan sanoa siihen jotain, kun latailin uutta GP3300 pakka tossa Ultramat 5 ja kennojen lämpö meni jo 46asteeseen sillon irrotin itse jo kennot laturista, kun ei tuntunu Ultramat "piikkaavan" Onko normaalia että lämpö menisi noin korkealle vai menikö jo nyt? Olin kuullut jotain että 45astetta olisi ylärajoja siksi otin ne pois kesken. Onkohan laturissa vikaa vai miksi tälläistä tekee? Nicd latautuu kuitenkin hyvin.

Entäpä kun Orionin lautaan pitäisi lisätä myös 7kennon purku tein siksi kennonkin tuolta päädystä ottamaan yhteyden muihin kennoihin ettei toi normaali järjestys orionissa mene sekasin(http://koti.phnet.fi/lassi/sekoja/Rc/purkulauta/orion.jpg  ja akku http://koti.phnet.fi/lassi/sekoja/Rc/kennoja/oma_8.4v_paketti.jpg)
Elikkä olisi saatava samanlainen vastus ja diodi vastushan ei ole ongelma, mutta mitenkäs toi diodi mistä tutkiskelen tarkalleen mikä se on jokaisesta vielä noi teksti osat kulunut :/

Toinen idea oli, että ostaisin tehokkaammat vastukset ja isommat diodit ja vaihtasin ne tuohon Orionin purkulautaan ja sitten sen yhden ylimääräsen tolle lisäkennolle :) Voisiko joku antaa Diodijen suositeltavat arvot ja niihin sopivat suht tehokkaat vastukset.
Sitten ajattelin jos ei noi

Poissa Jrx

  • Jäsen
    • Profiili
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #207 : 27.07.05 - klo: 12.19 »
Nyt pitäs rakennella tuollainen tasauspurkulevy, joten kysyn nyt sen katkaisujännitteen NiCd akuille. Vastaus pitää olla 100% varma ja sellainen,  että akkujen käyttöikä olisi mahdollisimman pitkä. Sopivan diodin tyypinkin saa sanoa tietenkin. Ja monenko ohmin vastus ois sopivin tähän hommaan? Sori kun en jaksanu lukea koko topikkia läpi... :oops:

Poissa p.p92

  • Veteraani
    • Profiili
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #208 : 04.01.06 - klo: 21.32 »
Miten kannattaa suojata/eristää nicd akku talvi ajoa varten?

Poissa jani91

  • Jäsen
    • Profiili
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #209 : 01.02.06 - klo: 20.37 »
aattelin laittaa tännä kun en haullakaan löytänyt sopivaa topickkii:
että tiiättekö mikä paikka myy noita sanyon 2400nicd kennoja????
kun oon kuullu että noillakin vois  stanussa ajaa ihan hyvin(vai onko totta???)ja että paljonko tommosilla kennoilla on hintaa???? :roll: