OK. Edelleen jään miettimään miten esim 12v syötöllä ladataan 14,8V akkua? En ole koskaan lipoakkua livenä nähnyt/purkanut, enkä myöskään tasausliitintä. Periaatteen tajuan että kennot ovat "tasassa". Lieneekö tasausliittimien johdot siis siten, että on yksi yhteinen maa ja loput karvat ovat +päästä, eli 4s akusta siis tasausliittimelle tulee 5 karvaa? Jos asia on näin niin herää taas kysymys miksi päävirtakaapelit on kytkettävä laturiin latauksen ajaksi eikä pelkkää tasausliitintä? Miten laturi erottelee suurempijännitteisen kennon (tasausliittimen jännitteestä?)kun lataus tulee sarjaankutketystä "päävirrasta" ja sekin mietityttää miten laturi vähentää yhden kennon jännitettä/latausta tarvittaessa jos lataus tuu vahvoista piuhoista? "Päävirta" kuitenkin on sarjassa jolloin siis 4*3,7V. luulisin että akun lataus onnistuisi pelkän tasausliittimen läpi, pienikin piuha kestänee sen 3-5a latausvirtaa? Tämä siis vaan jos tasausliittimet on kytketty akkuun kuten ajattelin. Tietämätön ajattelisi asian siten että sarjassa otetaan ajojännite ja lataus hoidetaan kennokohtaisesti lataamalla samaa maapotentiaalia vasten pelkän latausliittimen kautta?
Saako selvää mitä ajan takaa...