Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - Karvajalka

Sivuja: 1 ... 3 4 5 [6] 7 8 9 ... 11
151
Tamiya / Vs: Tamiya TT-01 -kaikkea vakiosta ralliautoon!
« : 13.06.09 - klo: 00.54 »
Laittelin YVtä kun menee niin OTksi muuten.

Tosin sen verran täytyy tähänkin korjata että ajo-ominaisuuksien puolesta TA-05 tuntuu sopivan paremmin asfaltille kuin matolle. Sopivan lötkö amme toimii paremmin kun pitoa on vähemmän.

152
Sähköautot / Vs: VINTAGE TOURING RACING, VTR-10
« : 12.06.09 - klo: 13.57 »
Kai huomasitte tämän kohdan KyPakin kisakutsussa:

Lainaus
Lipo akut: hardcase ja ladattaessa käytettävä LiPo ”säkkiä”.

VTR-säännöissähän tuo on vain suositus.
Eli vihdoin kunnon syy hommata LiPo säkki, jos semmoista ei ennestään ole. Oman kämpän mahdollinen palaminen maan tasallehan ei kunnollinen syy ole  :grin:
Ihan ok sääntö kisoihin minusta En erityisemmin halua olla viereisessä pöydässä, jos jollain mossahtaa LiPo lataillessa.

Näyttää vaan säkit olevan loppu vähän joka paikasta suomessa. Jos on koordinaatteja mistä löytyy niin pistäkää infoa. Ulkomailta tilaaminen kannattaa varmaan tehdä nyt, jos säkin tarttee parin viikon kuluttua kisoihin.

153
Sähköautot / Vs: VINTAGE TOURING RACING, VTR-10
« : 12.06.09 - klo: 12.03 »
Ilmeisesti tuo Cudan hivenen korkeampi profiili venyttää lexanin ratkaisevasti ohuemmaksi. Eipä silti, ei ole ajolinjat yhtä hyvin kohdallaan kuin Jonnilla, joten kyllä Camaronkin keula on saatu repeilemään. Tosin kummatkin kulmat kun repsahti ja ne teipillä paikkasin, niin sitten ei olekaan menty enää pahemmaksi.

Nyt olis näköjään sitten kutsu Kuusankoskellekin ulkona, eli ilmoittautumisia sisään vaan. Tuonnehan on vähän lyhyempi matka keskemmältä suomeakin, kuin tänne pääkaupunkiseudulle.

154
Yleinen keskustelu / Vs: Kuvia omista Rc-autoista
« : 12.06.09 - klo: 09.43 »
Pari tapahtumakuvaa; mun Losi ja kaverin Rusty. En kyllä tiiä miksi kuvat ovat noin epätarkkoja.

Liian vähän valoa kameran objektiiville ottamaan kuvaa liikkuvasta kohteesta. Siitä se epätarkkuus yleensä johtuu.

155
Sähköautot / Vs: HPI CUP RACER
« : 12.06.09 - klo: 08.16 »
Noissa RetroRacinging vintage koreissa on ollut ongelmana saada puskuri mahtumaan korin alle. Näyttää että näissä etupuskuri on tosi pieni muutenkin, mutta silti näyttää että tiukkaa tekee Datsunin keulan kanssa. Mutta eiköhän HPI ole tuohon varautunut. Kiinnostaa vaan nähdä miten tiukkaa tekee ja onko puskuri vielä pienennetty versio noista mitä HPIn sivulla kuvissa on.

156
Tamiya / Vs: Tamiya TT-01 -kaikkea vakiosta ralliautoon!
« : 11.06.09 - klo: 22.07 »
TT-01 on Tamian halvin malli. Kardaanivetoinen. Siitäkin on pari eri versiota, tavallista TT-01tä ei taida enää juurikaan löytyä kaupoista. D-versio on drift käyttöön tehty, mukana kuulalaakerit, puhdikkaampi kone ja öljyiskarit. E-taas uusin versio pienillä muutoksilla.

TB-03 on myös keppivetoinen, mutta vähän parempi paketti kuin TT, aimakin säätöjen puolesta. Osien materiaali vaikuttaa myös vähän laadukkaammalta. Muistaakseni olen tästäkin nähnyt D-version driftaamiseen.

TA-05 on suurin piirtein TB-03 hihnavedolla. IFS-versiossa etu iskarit on siirretty rungon jäykistimien päälle. Se mahdollistaa erittäin matalalla keulalla varustettujen korien käytön.

Kaikki edelliset käyttää muovista ammetta. Vähän painava, eikä kovin jäykkä ratkaisu rungoksi. Toimii kuitenkin asfaltilla aika kivasti kunhan ei yritä laittaa kärryyn liian tehokasta konetta. Matolla runko saisi olla jäykempi.
Noista malleista löytyy myös R-versiot, mukana ei tule koria, moottoria ja muuta sellaista, mutta monia osia on päivitetty parempiin. Päivitysten takia R-versio on kyllä hintansa väärti. TT-01Rää lukuun ottamatta ehkä...

DF-03Ra sopii ehkä tähän listaan jotenkin myös. Se on DF03 crossirungosta tehty ralli versio johon saa turistikopat päälle ja haluttaessa crossi-kopan alle suojaamaan kuralta sun muulta kun ajelee asfaltilta pois.

TA-05stä löytyy myös MS versio ja TBstä EVO. Ne taas ovat ainakin melkein täysiveriset hiilikuituiset kisa-rungot. Hintakin on sitten sen mukainen.
Viimeisenä listalla TRF416, Tamiyan paras kisa-runko. Sillä voitettiin viime vuoden aikana aika moinen määrä isoja kisoja.

157
Sähköautot / Vs: VINTAGE TOURING RACING, VTR-10
« : 11.06.09 - klo: 21.04 »
Suuri tai ainakin jonkin sortin ongelma on myös tuo että kunnon puskuria ei tahdo saada siihen mahtumaan joka on tässä luokassa elintärkeä.
Jerzi

Sanoisin että minulle se puskuri on elintärkeä riippumatta RC-luokasta  :roll:

Kokeilin muute tuossa äsken miten autoni toimi Tamiyan racing slickseillä. Aika hyvin itse asiassa. Vähän liukkaammat kuin HPIn vintaget, varsinkin perässä kun renkaat ovat reippaasti kapeammat. Mutta ajaminen oli hauskaa, hallittua luistoa just sopivasti Tattiksella. Noilla voisi treenata, osais ainakin ajaa sitten kun rata on taas siitepölyn peitossa  :wink:

158
Sähköautot / Vs: VINTAGE TOURING RACING, VTR-10
« : 11.06.09 - klo: 15.59 »
Ilmeisesti raideleveyttä ei ole varaan enää kaventaa tuossa reiskassa?

Ilmeisesti RetroRacingin korit saisivat olla muutaman millin leveämpiä niin helpottaisi tuo ongelma. Samalla jos varsinkin keulaan saisi muutaman lisämillin, niin kopat alkaisi sopimaan helpommin alustoille...

159
Sähköautot / Vs: VINTAGE TOURING RACING, VTR-10
« : 11.06.09 - klo: 15.01 »
Noissa retroracingin korisarjoissa mua häiritsee aivan liian suuret vanteet, vai onko kukaan nähnyt tähtiperää 19-tuumaisilla 8-spoke:illa ikinä????

Taitaa olla siitä syystä isot vanteet kun näissä touring-renkaissa ei ole kovin korkea profiili, eikä koossa paljon valinnan varaa. Taitaisi jäädä kohtuullinen rako kumin ja vanteen väliin jos vanteet olis ihan skaalassa :shock: Minin renkailla vois toimia paremmin, mutta normi turisti-runko voi pistää kapuloita rattaisiin kun rengas muuttuu pienemmäksi.
HPIn vintageissahan "ongelma" on ratkaistu sillä että tuossa rumin reunassa on huuli joka saa renkaan näyttämään korkeampi profiiliselta ja vanteen pienemmältä. Muilta osin ulottuvuudet on varsin standardit.

160
Sähköautot / Vs: VINTAGE TOURING RACING, VTR-10
« : 11.06.09 - klo: 14.07 »
Tarkennan vielä. En siis aiokaan tuolla Parmalla kilpailla ( ehkä pakon edessä ). Vaan kun nyt hommaan tuon uuden korin, olisi mukava tietää että millä värillä sen voi maalata. Ei kiinnosta sitten juuri ennen kisaa kuunella nalkutusta että ei tuon väristä autoa!

Väritä se esikuvan mukaan, se riittäänee. Ja please jätä nuo rc-auto tarrat pois :wink: Minulla on itselläni tuo mustangi ja ei olis tullut mielenkään väritä se minun lempiväriin joka on neon keltainen vain sen takia että joku sheikki on maallannut sen siihen väritykseen. En muista että olisin neon keltaista mustangia nähnyt missään kuvissä viellä missä ne olisivat kisaradalla.
Jerzi

Noista väriestä tuskin kannattaa kynnyskysymystä kisoihin osallistumiselle tehdä. Korit on kuitenkin sen verran käyttötavaraa että vaikka yhdessä kisassa oliskin vähän henkeen sopimaton kori, seuraavaan on jo ehkä maalailtu uusi kun edellinen alkaa olla tiensä päässä. Ja tulipa tuossa Camaroa suihkiessa aika yllärinä, että vihreä kili-koli maali olikin paljon vaaleampaa kuin arvasin... Tuo maalailemani Cuda ei myöskään ole ihan just minkään esikuvan näköinen, tyyliä koitin kopioida, mutten mitään yks-yhteen näköisyyttä yrittänytkään.

RC-tarroja mietin kans jossain vaiheessa, jos jonkun liimais tai ei. Ei tulu laitettua, mutta noita Historic Trans Am kuvia kun kattelee, niissä on sen verran "never heard firmojen" sponsori-logoja, että sopivassa skaalassa ja väreissä RC-tarrat saattaa sopia autoon hyvinkin. Jos ne RC-tarrat on samassa skaalassa kuin Camaron ja Cudan mukana tulleet Castrol sun muut logot, niin eihän niistä edes näe mitä siinä mainostetaan jos auto on yhtään kauempana.

Eipä tule neon keltaisia mustangeja minullekaan mieleen, mutta jotain tämän tyylistä olisi todennäköisesti tullut omaan Mustangiin, jos semmosen korin olisin hommannut (tai hommaan). Ei kahealta raiskaukselta minusta näytä. Tosin ei tuo ihan neon ole. Eri malli, mutta varmaan värimaailma sopii vähän vanhempaankin versioon  :cool:


Minkä näköisiä VTR-autoja haluaisitte nähdä radalla?
Minusta ainakin tuo esikuvaa mukaileva suositus on hyvä. On se esikuva sitten katu- tai kilpaversio. Vähän pitää mielikuvitusta saada käyttää maalausta suunnitellessa ja on tosiaan hyvä, ettei kaikki autot ole saman näköisiä... Ei näitä kuitenkaan niin montaa eri mallia ole saatavilla.

161
Sähköautot / Vs: VINTAGE TOURING RACING, VTR-10
« : 11.06.09 - klo: 12.03 »
Touring autojen väritystä emme halua tähän luokkaan ja sen kaikki varmaan ymmärtää.
Jerzi
JOs jostain väristä aloitetaan nalkutus niin saatte viedä luokan vaikka hevon******n. Kertokaapas sitten mikä se väritys kuuluisi olla ? Itselläni ei ruisku niin hyvin kädessä pysy, jotta saisin autosta viimeisen päälle priimaa. Siksi maalaankin auton yleensä vain yhdellä värillä, tai korkeintaan kahdella ja silloinkin kuvio on mahdollisimman yksin kertainen. Kertokaapas nyt sitten minkä värinen tuosta Cortinasta täytyy tehdä jotta edes ajamaan pääsee ?

Tuo "touring autojen väritys" on tosiaan pikkuisen epäselvä... Touring-autoja kun näyttää olevan ihan kaikkea koko valkoisen ja todella komeasti ja monivärisesti maalatun välillä. Ihan kaikki noista ei voi olla kiellettyjä  :smiley: Tässä tapauksessa se tarkoittanee, että liekkikuvioita, sun muita mitä ei tuohon aikaa käytetty autoissa, katsellaan vähän hitaasti kisoissa. Todennäköisesti liekkejäkin osattiin maalata jo puoli vuosisataa sitten, joten paha semmoisilla varustettua autoa on kieltääkään. Mutta melko yksinkertaiset maalaukset näyttävät olevan henkeen sopivia.
Yksvärinen koppa taitaa kyllä käydä aika hyvin väristä riippumatta. Ainakin kun interwebbiä selailin tuohon Camaroon ideoita hakeakseni, niin autoa näköjään löytyy melkein joka värissä ja kisaversioina vielä lisää.

Värin/värien valintaa kyllä minulla ainakin helpottaa kun käyn katsomassa googlen kuvahaulla auton merkin ja mallin mukaan ideoita ja/tai täältä. Vähentäähän tuo pikkuisen riskiä siitä, että koppa pitää piilottaa sängyn alle, kun valitut värit oli kammottavan näköiset auton päällä.

Jos tästä on nyt ymmärrettävissä että tuommonen vaaleanpunaisen suuntainen väri ei ole sallittu, niin eipä tule meikäläisenkään cudaa sitten näkymään missään kisoissa. Enää en tässä vaihessa ala siihen väriä vaihtamaan :grin:
(kuva autosta löytyy sieltä lippis-topikista)
Ei hätää, pinkki on esikuvan mukaista 'Cudassa  :wink:


162
Tamiya / Vs: Tamiya TT-01 -kaikkea vakiosta ralliautoon!
« : 11.06.09 - klo: 11.30 »
Nuo muovi-hexit kannattaa vaihtaa sellaisiin alumiinisiin versioihin missä on kiristysruuvit. Säästyy noita pikku akseleita kun ne  eivät pääse karkuun joka kerta kun renkaan ottaa irti. Lisäksi ainakin itselläni ne muoviset kului semmoseen kuntoon, että niitä oli vaikea saada irti (silloin ei kyllä enää akselitkaan hukkuneet).

163
Yleinen keskustelu / Vs: Kuvia omista Rc-autoista
« : 11.06.09 - klo: 10.45 »
Ei noi oo samiksia :laugh: iha erilaiset maalaukset

Juu, koritkin eri malliset ja renkaat eri kokoisen  :grin:

164
Sähköautot / Vs: VINTAGE TOURING RACING, VTR-10
« : 11.06.09 - klo: 10.43 »

Jos tuollaisella haluaa VTR-10 kisaan mukaan niin suosittelen mennä tuoring luokkaan sillä mielummin, siellä noilla koreilla saa ajaa (tai ei muuten saakkaan,sori)
. Tuo sotii meidän luokkaa vastaan ja pahasti :evil:
Oma mielipide noista parman koreista on että suositaan mielummin meidän maahantuijienm tuotteita kuten nuo HPI vintaget ja retro racingin korit.
Jerzi

Kai noilla Parman koreilla kuitenkin saa osallistua??

Parmat sopii sääntöjen pykäliin, joten ei kait niillä ajamista kieltääkään voi, jos joku moisella saippualaatikolla kehtaa ajaa. Ei ne ihan luokan hengen mukaisia ole.

Itse asiassa mietinkin tuota "henkeä" tässä taannoin. Sääntöjen alkuun voisi kirjailla parilla lauseella luokan "hengen", siis sen millainen luokka tässä olikaan tavoitteena. Sitähän sääntöpykälät vaan yrittävät toteuttaa. Oma käsitykseni on suurin piirtein:

Pyritään rakentamaan retro-henkinen, hauska, tasaväkinen, näyttävä ja kustannuksiltaan edullinen luokka, johon liittymiskynnys ei ole uudellekaan harrastajalle korkea. RTR-luokka ei ole tavoitteena, koska minit vastaavat jo siihen tarpeeseen.

Tuotahan voisi kirjoittaa auki useammankin sivun, mutta se on jo oikeastaan tehty sääntöpykälillä. Vai?

165
Sähköautot / Vs: VINTAGE TOURING RACING, VTR-10
« : 11.06.09 - klo: 08.30 »
EDIT: Pitäs olla Cuda, mutta en Cudaa saa tästä tekemälläkään =)

Jos tuollaisella haluaa VTR-10 kisaan mukaan niin suosittelen mennä tuoring luokkaan sillä mielummin, siellä noilla koreilla saa ajaa (tai ei muuten saakkaan,sori)
. Tuo sotii meidän luokkaa vastaan ja pahasti :evil:
Oma mielipide noista parman koreista on että suositaan mielummin meidän maahantuijienm tuotteita kuten nuo HPI vintaget ja retro racingin korit.
Jerzi

Ei kun SnakePoison mukaan vaan tuolla korilla. Eipä ole sitten kenelläkään muulla mitään häpeämistä vaikka kori ei ole ihan priimaa  :wink: Eihän tuossakaan tietenkään maalarissa vika ole, vaan saippuakupin mallisesta läpästä on vähän vaikea tehdä nättiä vaikka kuinka maalais.

166
Sähköautot / Vs: Noviisi kyselee
« : 11.06.09 - klo: 08.01 »
Jep spooli eteen paikalleen ja sitten testaamaan miten toimii. One-waytä normaali ajossa ei paljon pääse käyttämään muuten kuin todella hyvin pitävällä hitaalla radalla.

Spoolin testauksen jälkeen kannattanee katsoa jousitus ja pyörän kulmat läpi. Drift-asetukset ei välttämättä ole ihan sitä mitä haluaisit.

Parkkikselle tehdyllä radalla on pitoa yleensä niin heikosti, että pehmein pakista löytyvä jousisetti lienee paras vaihtoehto aloittaa. Siitä sitten pykälää kovemmaksi perä jos auto puskee, tai keulaan jäykempää jos auto kääntyy liikaa/perä karkailee.

Seuraavaksi pyörien kallistukset kohdalleen. Riippuu nopeuksista, renkaista, auton painosta, radasta jne... mikä toimii parhaiten. Mutta yleisesti ottaen haluat renkaat kulumaan tasaisesti (jos ei muuten niin kustannussyistä). Uusilla renkailla kulumisen näkeekin helposti suoraan renkaasta. Vanhoilla voit vetäistä vaikka pikku viivan renkaan yli maalitussilla, ajaa pari kierrosta ja katsoa mikä reuna kului. Sitten kallistettaan rengasta pikkuisen siihen suuntaan mistä kului ja kokeillaan uudelleen jos kuluma siirtyisi keskelle rengasta.

Eturenkaide auraukset kannattanee laittaa aika neutraaliksi alussa.

Kun nuo on kohdallaan, niin sitten vaan ajelisin jonkin aikaa kunnes alkaa hahmottua miten auto käyttäytyy. Kestänee myös hetken että oma ajotyyli mukautuu uuteen käytökseen, joten ihan koko ajan ei kannata säätää eri paikkoja. Sitten kun auto alkaa olla lapasessa ja tietää mikä mättää, nii hienosäätämään muilla asetuksilla mitä autosta löytyy.

167
Sähköautot / Vs: VINTAGE TOURING RACING, VTR-10
« : 10.06.09 - klo: 10.07 »
Hyvä tietää että Kyoshotkin on pysyneet hyvin koreissa kiinni. Cuda sai Ultimate Racingia alleen koska Pactrassa ei ollut oikeita värejä. Saapa nähdä miten pysyvät tässä kopassa kiinni. Sama UR musta rapisi irti toisesta korista ja toisessa pysyy kuin tauti. Samanlaisella pohjatyöllä molemman korit käytiin ensin läpi. Joten UR näyttäisi olevan vähän krantumpi materiaalien suhteen kuin Pactra. Seuraavaksi ehkä kokeillaan sitten Kyoshon värejä.

Maalin merkistä riippumatta... Cee-manin koppa näyttää kyllä mahtavalta. Varmasti tulee kirpaisemaan aika pahasti kun tuo päällä ensimmäisen mällin ajaa  :shock:

168
Juu, kisojen ennakkoilmoitukset ja kutsut eivät ole ihan oikea paikka kiistellä säännöistä. Säännöt yleensä laaditaan ennen kautta ja sitten kauden kisat ajetaan niillä. Jollei järjestäjällä ole erityistä syytä niitä muuttaa... Esim. ens viikonvaihteessa Tattiksen GT-kisoissa voitaisiin ehkä sallia perämoottorin käyttö, jos ennusteet sademääristä pitävät paikkansa  :tongue:
Etukäteen laaditut säännöt ovat yleensä ajan kanssa mietitty palvelemaan mahdollisimman montaa kuskia. Kaikkia on mahdoton miellyttää... Joten kisanjärjestäjän tekemät/sallimat muutokset tuskin lisäävät osanottajia.

Elikkä noottia noista minin akuista luokan säännöt laativalle taholle, niin ehkä ensi kaudella muutokset on mukana säännöissä. Kisanjärjestäjä ei siihen paljon pysty tässä vaiheessa vaikuttamaan. Tietty jos säännöt laatii sama taho, joka kisat järjestää, niin silloin asia erikseen. Mutta ennakkoilmo kisoista ei siltikään ole oikea paikka sääntö-vääntöön.

169
Sähköautot / Vs: VINTAGE TOURING RACING, VTR-10
« : 09.06.09 - klo: 14.45 »
Tosiaan niin VTR-10 luokka näyttää saannut hienosti ilmaa siiven alle. Jotkut käyttää korin maalaukseen enemmän aikaa kuin ajamiseen.
Tämä laji on nyt jo näyttänyt että säännöt toimii todella hyvin ja se luo tasaisuuden esille. Vanhalla ja halvalla kalustolla pärjää ihan mukavasti.
Tietysti lisää mahtuu sekaan.
Jerzi

Ettei vaan olis Jerzin kommentti tuosta korin maalaamisesta osunu vähän tännekin päin  :grin: Tosin olen kyllä harrastanu ajamista sen verran paljon viime aikoina, ettei pari maalaamiseen käytetty sade iltaa vielä pääse samoille lukemille.

Tämä Cuda odottelee vielä hyllyssä kisoja, harjoitellaa Camarolla kun se vielä pysyy yhtenä kappaleena. Ja hajotetaan Cuda vasta myöhemmin  :tongue:

170
Yleinen keskustelu / Vs: Kuvia omista Rc-autoista
« : 09.06.09 - klo: 14.40 »
VTR-10 'Cuda firman väreissä.

171
Yleinen keskustelu / Vs: Korien maalauksesta yleisesti
« : 09.06.09 - klo: 14.13 »
Alkaa Peden kori oleen koritolppien kohdalta melko säoäleinä, eikä kori pysy oikeastaan kuin edestä enää kiinni. Olen ajatellut erinlaista koria, mutta pitäisikö kori maalata sisältä, ja kaikki teipitkö pitää laittaa sisäpuolelle? Olen yhteen koriin hieman visioinut maalausta, pitänee käyttää rajausteippä, jotta saan kuvion kunnolla koriin. Onko nuo RC liikkeistä ostettavat Spraymaalit Erillaisempia kuin tavallisesta kaupasta ostetut, ettei niilläkään voi kovin pientä töherrystä tehdä?

Melkein kaikki korit maalataan sisältä näinä päivinä, joten sinne se teippi pitää taiteilla myöskin. Ja maalit on erilaisia. Tarttuvat paremmin lexaniin ja kuivuvat joustavammaksi. Muuten maalit rapisee pois korista ensimmäisen tällin sattuessa.

172
Onko tossa vtr luokassa akun kapasiteetilla joku raja? mul on 2400 ja 5000 jos jompikumpi edes siihe luokkaa kävis  :lol:

Kummatkin käy VTR-luokassa. Kannattaa testata onko tuossa 2400ssa riittävästi potkua moottorille. Laskujeni mukaan pitäisi olla. Mutta kun laskelmat perustuu valmistajien ilmoittamiin lukemiin, niin kannattaa suhtautua isolla varauksella tuloksiin. Treeniin käy varmasti, isommalla sitten kisaan jos menohaluissa on eroja.

173
Sähköautot / Vs: VINTAGE TOURING RACING, VTR-10
« : 09.06.09 - klo: 08.16 »
Onkohan tuo cudassa mukana tuleva isompi siipi sallittu? Tuossa tuli kolme eri siipeä mukana ja se iso on paremman näkönen mut varmaankin kielletty?  :undecided:

Itse asiassa siinä tulee kaksi siipeä mukana. Se kolmas palanen (oli kiinni samassa lexan levyssä kuin loppu kori) tulee kiinni perään siihen valojen alle. Ilmeisesti lexanin venytys ei onnistuisi noin monimutkaiselle muodolle kerralla.

Mutta itse kysymykseen, se isompi siipi ei ole kisoissa laillinen. Spoileri käy ja kannattaa laittaa kiinni, peräpäähän tulee mukavasti lisää pitoa. Cudassa spoilerin kiinnitys toimii muuten paljon paremmin kuin Camarossa (ruuvien paikat fiksummin).

174
Vintage säännöt(VTR-10 ; 2009) pääpiirteissään eli näillä mennään :
Auto: 1/10 hihna/keppi Touring auto 2wd/4wd
Paino: 1425 g ajovalmiina
Maavara: Min. 8mm
Kori: Vintage kori esim.HPI jenkki korit kuten Cuda,Camaro,Mustang + retroracingin valmistamat kotimaiset korit.
Auton valot ja etumaski on maalattava tai tarroitettava esikuvansa mukaisesti.Kiellettyjä on PPOTOTYYPPI/GT luokan korit.Korit leikattava esikuvan mukaisesti.Reiät ainoastaan koritolpille ja antennille.Koriin tai auton runkoon ei saa lisätä ilmanohjaimia tai diffuussoreita.
Korin väritys: Skaalan ja tyylin mukainen tai yksivärinen ajan hengen mukaan !!!
Renkaat: HPI Vintage kuviollinen rengas, insertti vapaa. 1 rengassarja / kisa(rikkoutunen saa vaihtaa kilpailun johdon luvalla).
Vanteet: Esim. HPI vintage vanne , kaikki värit , kaikki mallit.Levyvanteet kielletty.
Akut: Max. jännite 7,4 v , LiPot tai NimHit , LiPosackiä käytettävä ladattaessa LiPoja.
Moottori: CS 17,5 Fintrack virallinen vakiokuntoisena.
Pitoaineet: Kaikki pitoaineet kielletty , Vedellä saa pestä renkaat,muut aineosat kielletty.
Lisenssi ei pakollinen



Tästä lienee jäänyt pois yksi virallisten sääntöjen rivi:

Lainaus
Takasiipi: Kielletty, esikuvan mukainen spoileri sallittu.

Itselläni spoileri on ruuveilla kiinni, joten poiston jälkeenkään auto ei olisi enää laillinen, koska siinä on ylimääräisiä reikiä. Sikäli oleellinen rivi minulle...

Tattiksella oli tänään irrallaan huhu, että vain HPI & RetroRacing olisi sallittuja VTR-korien merkkejä. Näinhän tuossa ei suinkaan sanota. Huomatkaa tärkeä "esim".

175
Sähköautot / Vs: VINTAGE TOURING RACING, VTR-10
« : 08.06.09 - klo: 23.37 »
Hyvät VTR-ajot oli tänään Tattiksella. 7 VTR-luokan autoa ja pari enemmän tai vähemmän samaa vauhtia kulkevaa muuta autoa radalla. Ei tosiaan tarvinnut yksin rataa kiertää. Pidotetulla radalla ei, paljon autot lipsuneet, Paitti oikuttelevien diffien tai väärien renkaiden takia. Pientä lipsumista itse oikeastaan kaipasin  :cool:
Muutamia muita havaintoja:

3 noista VTRistä oli valkoisia mustangeja sinisillä raidoilla, sekaannusten välttämiseksi uusiin mustangeihin kannattanee valita muita värejä jos haluaa pysyä kärryillä mitä autoa ajaa...

Camaro on todennäköisesti helpoin nykyisistä VTR-koreista. Se rakentuu vain yhdestä palasta ja lexan tuntuu olevan paksumpaa kuin Cudassa. Cudassa & Mustangissa (ainakin Shelby) perään täytyy teipata, tai mielummin ruuvata, toinen palanen. RetroRacingin koreissa taas koko keula on erillistä osaa. Corvettea ja Panteraa ei ole vielä livenä nähty, joten ne saattavat myöskin olla helppoja kasattavia. Ehkäpä myös nuo ABC Hobyn retro-riisipussit.
Omaa Cudaani kasatessa havaitsin, että siinä on huomattavasti korkeampi keula kuin Camarossa. Koritolpat loppuivat kesken. Camaroon jätin tolppiin vielä yhden reiän verran varaakin... Tuskin tuolla ihmeempää merkitystä on ajettavuuteen näissä vauhdeissa, mutta jos Camarosta Cudaan joku muukin on merkkiä vaihtamassa, niin paras hommata uudet koritolpat korin kanssa.

Kannattaa myös leikata puskuri heti sopivaksi korille. Keula näyttää repeävän aika helposti, jos puskuri jännitää sitä ulospäin. Näiden vintage koreien suorien keulojen alle ei pyöreät puskurit oikein mahdu.

Iltapäivän aikana todistettiin myös vanha viisaus. Eli spooli vaikuttaisi parhaalta vaihtoehdolta etupäähän tässäkin luokassa. Vaikka Tattis oli pidotettu, ei Jerzi one-wayllä voinut juurikaan käyttää jarruja ja se selkeästi hidasti. Omatekoinen spooli tuntui toimivan huomattavasti paremmin. Eli jos spooli löytyy pakista muttei VTR-autosta, niin kannattaa ruuvata paikalleen. Lyhyellä ja erittäin teknisellä radalla one-way saattaa olla nopeampi kuin spooli, mutta tuskin muiden kuin pro-kuskien käsissä.

176
Sähköautot / Vs: VINTAGE TOURING RACING, VTR-10
« : 08.06.09 - klo: 23.04 »
Tuli VTR-aihio tänään... Laskeskelin tuossa noita välityksiä, eikös se jossain neljän paikkeilla pitänyt olla jees?

Miltäs tuo kuullostaa, löytyi suoraan "hyllystä" meinaan....

Aika jees tuon pitäisi olla. 4.1lla mennään vähän kovempaa suoralla. Riippuu radasta onko sillä sitten mitään käytännön merkitystä. Kokeilemaan vaan noilla ja sopivampaa ratasta paikalleen jos tarvis vaatii.

177
Sähköautot / Vs: VINTAGE TOURING RACING, VTR-10
« : 07.06.09 - klo: 10.26 »
Säätiedotusta ja kalenteriani plärätessä näyttäisi että maanantaille täytyy järkkää aikaa käydä Camaroa ulkoiluttamassa Tattarisuolla. Oliskohan muita VTRiä havaittavissa siellä klo 17 - 20?

Tiistaille luvassa sadetta taas ja tänään en ole varma voiko Tattiksen rataa vielä kiertää muulla kuin RC-sukellusveneellä viime päivien sateiden jälkeen... Joten maanantai näyttää taas muutamaan päivään parhaalta mahdollisuudelta renkaiden siloitteluun.

178
Sähköautot / Vs: Noviisi kyselee
« : 07.06.09 - klo: 10.19 »
Noiden perinteisten turistien lisäksi on aina tietenkin minit. Itse en ole kokeillut, mutta kuuleman mukaan pommin-kestävä (parilla päivityksellä), hauska ja halpa paketti. Ja kisoissakin pitäisi pärjätä ihan paketista vetäistyllä autolla.

DF-03Ra On ralliversio Tamiyan DF-03 buggysta. Eli päälle menee 1:10 kokoisten touring autojen korit mutta alusta on sama kuin buggyssä. Ajella voi siis melkein missä vaan mihin auto ei jää pohjastaan kiinni. Lisäksi touring-korin alle voi laittaa buggy-korin pitämään hiekan ja muut mömmöt pois ammeesta likaisemmissa olosuhteissa ajellessa.

TT-01 on ihan passeli asfalttiparkkis-kilpuri kun vaan muilla on samanlaiset. Sanoisin että tuo mainitsemasi "sopivasti aluosilla höystettynä" tarkoittaa käytännössä kuulalaakerointia, metallista moottoripukkia ja alu-kardaania. Jos enemmän bling blingiä autoon laittaa, niin paketti alkaa pian maksamaan saman verran kuin paremmat alustat. Muttei säädettävyys & ajettavuus ole kuitenkaan paljon parantunut perus TTstä. Jos näillä haluatte kisata, niin kannattaa alusta asti sopia mitä saa päivittää, muuten joudutte pian varustelukierteeseen...
Noista paremmista (mutta halvemmista) voisi mainita ensinnä mieleen tulevat oma Tamiya TA05 IFS-R tai XRay T2R Pro. Kummatkin noin 250€ alustoja ilman, koria moottoria tms. XRayn osien saatavuus taitaa olla vähän parempi suomessa kuin tämän Tamiyan mallin. TA05een kyllä löytyy erinomaisen hyvin osia ja päivityksiä maailmalta. Kumpaakin merkkiä saa RacingFactoryn kautta. Muiltakin valmistajilta löytyy suunnilleen vastaavia.
Tamiyalta löytyy vielä tohon välimaastoon TA05 (ei R) ja TB03 paketteja joissa on vähemmän alumiinia mukana, mutta kori ja renkaat kuuluu settiin. Alussa vähän helpompi, mutta R-version päivitykset on kyllä vähintään hintansa arvoiset pidemmän päälle (esim TFR-iskarisetti).

Varsinkin pitemmän päälle edullinen vaihtoehto on ostaa käytetty kisa-alusta. Monilla niistä on ajettu vain sisällä, eikä alusta häpeä yhtään uudelle. Bonuksena saat useimmiten mukaan tarpeelliseksi koetut varaosat. Kisan ja kilpavarustelun takia kannattaa taas sopia, että kaikki käyttävät saman tyyppistä moottoria ja renkaita. VTR-10 kokemustemme mukaan autot pysyy noilla keinoin varsin tasaväkisinä, vaikka alustoja on jos jonkin näköistä (yleensä halvalla ostettuja vanhoja tourin alustoja). Pyörää ei kannata alkaa tietenkään uudelleen keksimään, joten VTR-10 säännöistä voi poimia sopivat. Miksei kaikkiakin, sitten olettekin valmiit osallistumaan VTR-kisoihinkin, kunhan oman porukan nokkimisjärjestys on selvitetty  :wink:

Omalla paikkakunnalla autojen ja osien saatavuus yleensä selviää helpoimmin, käymällä lähimmällä RC-radalla jututtamassa konkareita.

179
Sähköautot / Vs: Kyosho TF-5 sähkötouring
« : 07.06.09 - klo: 07.48 »
Viimeaikaisen päivitysten eli Futaban 9451 servon ja Sanwan MX-3FHSS kiteettömän radion jälkeen pitäisi ilmeisesti alkaa katselemaan harjatonta systeemiä. Pienimmällä budjetilla harjattoman alkuun pääsisi ilmeisesti hankkimalla jonkin kombon, mutta käämityksen valinta tuottaa päänvaivaa. Nykyisellä hiilikoneella on ajeltu 6-kennoisella, josta lienee jossain vaiheessa pitänee siirtyä Li-Po akkujen käyttöön. Siltä varalta, että poika innostuu kilpailemaan kannattaa ilmeisesti valita sellainen, jota saisi myös kisoissa käyttää. Puhutaankohan silloin 17,5 käämityksestä?

Pienimmällä budejetilla, tai ainakin parhaalla hinta/laatusuhteella, selvinnee kun katselee käytetyn noparin ja kaveriksi sopivan moottorin. Täällä myyntipalstalla on ollut ihan taannoin esimerkiksi parikin LPRn TC Speciä myynnissä. Uutena combo on hivenen edullisempi.
17.5T on Stanu (TSS-10) luokan virallinen kone. SpeedPassion ja CS sallitut merkit. Joten ne ovat varmaan hyvät vaihtehdot. CSn 17.5T on myös VTR-10n virallinen kisakone, jos retro-autoilla kisaaminen kiinnostaa  :wink: Siinä ei tule sinullekaan TSSn 18v ikäraja vastaan.

LiPot eivät ole mikään pakko harjattoman setin kanssa, turisti-kisojahan on ajettu 5-kennoisilla NiMheillä tähän asti. Tosin kyllä LiPot halvemmaksi tulee pidemmän päälle ja aloittelijalle varsinkin tasainen virrananto on LiPoissa iso plussa.

180
Sähköautot / Vs: VINTAGE TOURING RACING, VTR-10
« : 06.06.09 - klo: 17.01 »
Ensimmäinen reenikoppa, sipistelyt vähän kesken vieläkin. Näyttää kuvassa ylihienolta, aika paljon kaikkea pientä virhettä. Kootuista selitykistä löytyy ainakin: eka RC-kopan maalaus, eka kerta nestemaskilla, eka keerta kynäruiskulla jne. Väri onnistui silti minun makuun hyvin, pohjana molemmissa kulta, jota sävytetty fiiliksen mukaan muutamalla värillä. Koppaan tarkoitetut mustat vanteet/kumit on vielä liimaamatta.

Ja alusta nipussa, jäi näköjään sekarengastuksella...  :roll: :p Hyvin löytyi paikat kaikelle. Ylädekkiä täytyi hieman viilailla, että kaikki mahtui. Ja säädöt ovat tietenkin mitä sattuu, kasausohjeen mukaan ja siitä koeajon jälkeen hieman jatkojalostaen.

Aika mukavasti suti tuolla paketilla ja 7,5 välityksillä. Nättiä driftiä meni ihan VTR-renkaillakin...  :evil: Koitan saada välityksiä sinne 6,xx tasolle ja tappaa radiosta kaasua, jos menee edelleen reeneissä liikaa. Ja kaippa noparista puntsiakin sais laittaa miedommalle.

Mutta tässä vaiheessa tyytyväinen tuohon tulokseen! Lauantaina Lippikseen, jos vaan taivaanmerkit on kohillaan.

Tomi



Näytää muuten tuo Tomin Mustangi luonnossa ainakin yhtä hyvältä kuin kuvassa. Lippiksessä pääsi näkemään.
Samalla testasin että huolto-operaation jälkeen oma Camaro menee edelleen suurin piirtein sinne mihin sitä ratista käskee. No meni ja ei mennyt. Kyllä auto ohjainta tottelee, mutta Lippiksen pikkuradalla ei tunnu Vintage-renkaissa olevan minkään laista pitoa. Meni sitten ihan driftingin puolelle ajaminen, mutta se sujui oikeastaan yllättävänkin hyvin ja ihan tuolla asfaltti-setupilla. Koneesta löytyi vääntöä riittävästi, joten luisuun lähti kun halusi (kunhan ei ollut liikaa vauhtia). Muulla tavalla niissä kurveissa olikin sitten turha yrittää kääntyä.

Pikkurataa tuli sahattua reilusti yli puoli tuntia yhdellä 4000mAhn akulla ja sen jälkeen moottori oli vain pikkuisen lämpimämpi kuin sormi millä lämmöt mittasin  :azn:

Sivuja: 1 ... 3 4 5 [6] 7 8 9 ... 11