151
Traxxas / Vs: Traxxas E-Revo
« : 22.07.09 - klo: 14.52 »Ulkohalkaisia on kummassakin rengas tyypissä lähestulkoon sama, eli jos lainataa 1/1 autotermistöä on 3.2 isompi profiili ja 3.8 pienempi profiili (snaijaaks ).
Tarkoitatko renkaan sidewallia eli renkaan sivureunan korkeutta ja myös LPR:ää (Low Profile Race) eli matalaprofiilista kumia? Itse olen hakemassa juuri matalaprofiilisia renkaita kumpaankin tarkoitukseen eli hiekalle/soralle ja asfaltille.
Mitä olen oppinut, niin korkea sidewalli taittaa renkaan alle kurveissa ja kovilla kierroksilla palloonnuttaa renkaan ja kadottaa näin auton ohjattavuuden. Noillakin renkailla on tarkoituksensa, kai, ja toimivat hyvin hitaammilla nopeuksilla ja maastoajossa, ja mikäli itse saa liimata renkaan, niin teippikikalla estää foamin palloontumishalut. LPR renkaissa myös se foami on erilaista materiaalia, tiukempaa ja vähemmän. Tuo sinun 'The X' kiinnostaa minuakin. Näyttäisi olevan ns. voittajan kuviolla. B-)
'Series 40' rengaskokotieto auttoi minun rengasopiskeluani kovasti. Olipa suorastaan nautinnollista pläräillä kuin Anttilan tai Bilteman tavaraluetteloa eri rengasmalleja. Yhdellä valmistajalla oli tarjolla jopa UFO pintakuviointi - ennen kuin törmäsin tälle sivulle, joka opastaa off-road rengasvalinnoissa: http://www.myrcbox.com/?p=231. Sivun tietomäärä palautti maan tasalle ja renkaita myydään näemmä enempi ihmisten mielihaluille kuin käyttötarkoituksiinsa (vrt. uistimet erikseen kalastajille ja kaloille). Ts. renkaan suuri massa ja sidewall = huono kiihtyvyys, palloontumiset ja alletaittumiset. Mahdollisesti myös suuremmat rengastasapaino-ongelmat.
Pari kysymystä. RC-nettiopettajani Squirrelod näyttää tässä YouTube videossaan miten renkaat liimataan vanteilleen: http://www.youtube.com/watch?v=bVRGjCJ5Cqw&feature=channel. Onko näin, että kaikki mataraprofiiliset renkaat käyttävät myös erilaista vannetyyppiä tuon renkaan sisäreunan osalta ja onko ns. monsterivanteet merkitty mallimerkinnällä "MT"? Monsterivanteissa on siis pintaansa nähden sisä- ja ulkoreunalla kohotettu reuna, renkaan sisäreunalla jätetty väli ja jälleen noin 2 - 3 mm:n päässä samanlainen ja korkuinen reuna kuin sisä- ja ulkoreunakin. Matalaprofiiliseissa vanteissa renkaan sisäreuna ujutetaan erilliseen, öö, viistomaiseen reunaansa. Arvaatkin jo kuinka tämä vaikeuttaa taas valitsemaan oikean renkaan ja sille vanteen, koska en tiedä miten tämä eroavuus ilmoitetaan vanne- ja rengastiedoissa.. Lisäksi renkaiden tiedoista puuttu usein täysin sen leveys ja paino. Tällä sivulla on lueteltu joidenkin renkaiden mitat ja painot, muttei kaikkien: http://www.myrcbox.com/?p=876. Mielestäni renkaan leveyden pitäisi olla samassa suhteessa vanteen leveyteen. Muutoinhan esim. renkaan pinta jää liian kapealla vanteella pallopintaiseksi.
Toinen kysymys. Miten neliveto reagoi siihen, että eturenkaat olisivatkin pehmeämpää seosta ja erilaisella kuviolla kuin takarenkaat? Meneekö tasauspyörästö miten hämmilleen paino- ja mahdollisesti pyörimiseroista? Edessä olisi tuon Off-road kumien opastussivun mukaan paremmat ajo-ominaisuudet "cornering race" eli tiukoissa mutkissa kun kumiseos olisi pehmeää ja pintakuvioinniksi riittäisi enempi pitkittäinen kuviointi, kun taas takana olisi hyvä olla enempi "I-palkki" -kuviollista pintaa poikittain paremman kiihtyvyyden aikaansaamiseksi. Jotenkin nyt osaa arvostaa jo sitäkin, että renkaita ja vanteita myydään kahden kappaleen erissä.
Pistän tähän alle pari kuvaa noista kahdesta eri vannetyypistä renkaan sisäreunan osalta.
Vanne huulloksilla
Vanne urilla
Projekti Renkaan Tasapainottaminen katsoo saisiko fillarin polkimesta näppärän tee-se-itse miehen akselin..