Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - EmDzei

Sivuja: 1 ... 3 4 5 [6] 7
151
Traxxas / Vs: Traxxas E-Revo
« : 22.07.09 - klo: 14.52 »
Ulkohalkaisia on kummassakin rengas tyypissä lähestulkoon sama, eli jos lainataa 1/1 autotermistöä on 3.2 isompi profiili ja 3.8 pienempi profiili (snaijaaks  :grin:).

Tarkoitatko renkaan sidewallia eli renkaan sivureunan korkeutta ja myös LPR:ää (Low Profile Race) eli matalaprofiilista kumia? Itse olen hakemassa juuri matalaprofiilisia renkaita kumpaankin tarkoitukseen eli hiekalle/soralle ja asfaltille.

Mitä olen oppinut, niin korkea sidewalli taittaa renkaan alle kurveissa ja kovilla kierroksilla palloonnuttaa renkaan ja kadottaa näin auton ohjattavuuden. Noillakin renkailla on tarkoituksensa, kai, ja toimivat hyvin hitaammilla nopeuksilla ja maastoajossa, ja mikäli itse saa liimata renkaan, niin teippikikalla estää foamin palloontumishalut. LPR renkaissa myös se foami on erilaista materiaalia, tiukempaa ja vähemmän. Tuo sinun 'The X' kiinnostaa minuakin. Näyttäisi olevan ns. voittajan kuviolla.  B-)

'Series 40' rengaskokotieto auttoi minun rengasopiskeluani kovasti. Olipa suorastaan nautinnollista pläräillä kuin Anttilan tai Bilteman tavaraluetteloa eri rengasmalleja. Yhdellä valmistajalla oli tarjolla jopa UFO pintakuviointi - ennen kuin törmäsin tälle sivulle, joka opastaa off-road rengasvalinnoissa: http://www.myrcbox.com/?p=231. Sivun tietomäärä palautti maan tasalle ja renkaita myydään näemmä enempi ihmisten mielihaluille kuin käyttötarkoituksiinsa (vrt. uistimet erikseen kalastajille ja kaloille). Ts. renkaan suuri massa ja sidewall = huono kiihtyvyys, palloontumiset ja alletaittumiset. Mahdollisesti myös suuremmat rengastasapaino-ongelmat.

Pari kysymystä. RC-nettiopettajani Squirrelod näyttää tässä YouTube videossaan miten renkaat liimataan vanteilleen: http://www.youtube.com/watch?v=bVRGjCJ5Cqw&feature=channel. Onko näin, että kaikki mataraprofiiliset renkaat käyttävät myös erilaista vannetyyppiä tuon renkaan sisäreunan osalta ja onko ns. monsterivanteet merkitty mallimerkinnällä "MT"? Monsterivanteissa on siis pintaansa nähden sisä- ja ulkoreunalla kohotettu reuna, renkaan sisäreunalla jätetty väli ja jälleen noin 2 - 3 mm:n päässä samanlainen ja korkuinen reuna kuin sisä- ja ulkoreunakin. Matalaprofiiliseissa vanteissa renkaan sisäreuna ujutetaan erilliseen, öö, viistomaiseen reunaansa. Arvaatkin jo kuinka tämä vaikeuttaa taas valitsemaan oikean renkaan ja sille vanteen, koska en tiedä miten tämä eroavuus ilmoitetaan vanne- ja rengastiedoissa.. Lisäksi renkaiden tiedoista puuttu usein täysin sen leveys ja paino. Tällä sivulla on lueteltu joidenkin renkaiden mitat ja painot, muttei kaikkien: http://www.myrcbox.com/?p=876. Mielestäni renkaan leveyden pitäisi olla samassa suhteessa vanteen leveyteen. Muutoinhan esim. renkaan pinta jää liian kapealla vanteella pallopintaiseksi.

Toinen kysymys. Miten neliveto reagoi siihen, että eturenkaat olisivatkin pehmeämpää seosta ja erilaisella kuviolla kuin takarenkaat? Meneekö tasauspyörästö miten hämmilleen paino- ja mahdollisesti pyörimiseroista? Edessä olisi tuon Off-road kumien opastussivun mukaan paremmat ajo-ominaisuudet "cornering race" eli tiukoissa mutkissa kun kumiseos olisi pehmeää ja pintakuvioinniksi riittäisi enempi pitkittäinen kuviointi, kun taas takana olisi hyvä olla enempi "I-palkki" -kuviollista pintaa poikittain paremman kiihtyvyyden aikaansaamiseksi. Jotenkin nyt osaa arvostaa jo sitäkin, että renkaita ja vanteita myydään kahden kappaleen erissä.

Pistän tähän alle pari kuvaa noista kahdesta eri vannetyypistä renkaan sisäreunan osalta.


Vanne huulloksilla


Vanne urilla

Projekti Renkaan Tasapainottaminen katsoo saisiko fillarin polkimesta näppärän tee-se-itse miehen akselin..

152
Traxxas / Vs: Traxxas E-Revo
« : 21.07.09 - klo: 18.40 »
Tässä on sulle ainakin tasapainoitus mömmöö

Thanx, man! Olen pähkäillyt millaisella kotikonstivirityksellä näkisin epätasapainon. Lyijykynä maitopurkin kylkeen ei ihan vielä toimi.  ;-) Sitä vastoin oikean kohdan ja painon voisi kokeilla näppärästi sinitarralla ja lämäistä vasta sitten kaksikomponenttiliimaa vanteen sisäpintaan. Sekä eilen että tänään lähti sama takarengas irti. Ei tunnu pysyvän kiinni tuo epätasapainoinen yksilö. Tietenkin ruuvilukitteella saisi helpotusta siihen ongelmaan, mutta ongelma siirtyisi voimansiirtoon ja tekisi sinne tuhoa.

Lainaus
Tod näk tulee vielä noita vanteita pari kierrosta lisää, mut 40 series vaan (pilkku jos on toimivat vanteet).

'40 series'? Tuoko siihen menee?

Minä olen vielä ihan uuno renkaiden suhteen. Sen olen vasta oppinut, että offset tarkoittaa samaa kuin takavetoisissa henkilöautoissa vanteen tulemista ulospäin akselin päästään. Öö, auto levenee.. Etuvetoisissahan vanteet ovat toisinpäin kuperat. Yksityisviestissä yksi kaveri vahvisti sen epäluuloni, että renkaissa on profiilit ja siten pyörimissuunnat eli ostettaessa 2 kpl setin on niistä toinen aina oikea ja toinen vasen pyörä. Kannattaa ottaa huomioon liimailtaessa kumeja vanteille.  ;-)

Aika iloisen värinen tapaushan autostasi tulee. Minä näyn pitävän kromipinnoista. Kallis maku.  =)

Racing Factoryssä, Helsingin Pukinmäessä, ei näyttänyt olevan juurikaan ERBE:lle pyöriä. Myyjä oli kuitenkin motivoitunut tilaamaan niitä - paitsi juuri HPI:n edustus oli ns. pannassa. Kilpailu on kovaa kun nämä kaksi parasta monsteria eivät mahdu samaan liikkeeseen. Tässäpä linkki YouTubeen, jossa Squirrel vertaa näitä kahta monsteria mielestäni erittäin tasapuolisesti toisiinsa. Hyvä apu kaverille, joka raapii hartioiden välissä olevaa myhkyrää ahkerasti. Squirrel on tehnyt paljon opetusvideoita ja niitähän kannatta katsoa ja levittää eteenpäin, koska kaveri niin jopa toivoo. Paremmuudesta: kaveri on ottanut kummatkin.  B-)

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=9UXqzqKKwJc[/youtube]

153
Traxxas / Vs: Traxxas E-Revo
« : 21.07.09 - klo: 18.15 »
Mukavia uutisia. Onnistuin säätämään vastaanottimen ja ohjelmoimaan nopeussäätimen ymmärtämään radiolähettimen 70/30 asetuksia. Runoilen loppuun pika-ohjeet. Onnistuim myös Castle Linkillä (Castle USB programming kit) hienosäätämään auton käyttäytymistä.

Castle Link päivitti Mamba Monster ESCin eli auton nopeudensäätimen firmwaren v1.21 betaksi, jossa on tarjolla uutena asiana mm. Basic välilehdelle kennokohtainen katkaisu. Pistin omassa rassissani sen oletuksen 3.0 voltin sijasta 3.1:ksi. Cufoffissa käytän Auto Li-Po asetusta. Tämä on siinä mielessä huoleton asetus mikäli käyttää eri kennomääräisiä Li-Po-akkuja, esim. 2S (neljä kennoa sarjassa) tai 3S (kuusi kennoa sarjassa).

Erityisesti pidin Castle Linkin "Drag Brake" asetuksesta. Asetin luvuksi 20 % ja nyt auto moottorijarruttaa aina hieman kun kaasun löysää. Kurveihin ajo helpottui huomattavasti, koska jos autosta vapauttaa kaasun ja auto alkaa rullaamaan vapaalla, niin auton pito katoaa ja takapää kiepsahtaa helposti eteenpäin eli auto ns. pyörähtää. Tykkäsin myös asetuksesta, jolla voidaan rauhoittaa auton kiihtyvyyttä, ts. kun lämää hanaa, niin oletusasetuksilla auto menee helposti linkkuun pyörien raapiessa isänmaatamme liian innokkaasti. Punch controllista sai säädettyä tätä. Throttle ja Brake Curve välilehdillä voi säätää ihan graafisesti liipasimen käyttäytymistä, ts. kaasun oletuksen lineaarisen käyrän voi pistää "kuopalle", jolloin kovin kiihdytys tai huippunopeus saavutetaan vasta liipasimen ollessa täysin pohjassa. Rauhoittaa auton käyttäytymistä ja ohjattavuutta ihan tautisesti.

Ja koska tässä ESCissä (= noparissa) ei ole edellisen mallin kolmea profiilia voi asian kiertää tai hoitaa vain tällaisen Castle Linkin avulla. Tällöin juuri Throttle Curven käyrää pudotettaisiin 100 %:sta esim. 50 %:iin, jotta saavutettaisiin edellisen mallin Trainer profiili. Mielestäni lievä puute mikäli samaa autoaa kurittaa sekä isä että pojken.

Tarvittavat säädöt 70/30:lle
Tämä radiolähettimen uusi säätö tulee kertoa sekä Mamba Monsterille (ESCille alias nopeudensäätimelle alias noparille, josta lähtee moottorille paksut kaapelit: valkoinen, punainen ja musta) että vastaanottimelle (Traxxasin 2.4 GHz model 2217 micro receiver), joka on töpöantennin vieressä suojakotelon sisällä. Koska varsinaisissa auton mukana tulevissa ohjeissa käsketään lämäämään täysi kaasu pohjaan tein itse sen muutoksen, että irrotin nopeudensäätimestä moottorille lähtevät johdot: valkoisen, punaisen ja mustan.

Vastaanottimen säätö:
1) kytke akut nopeudensäätimeen
2) kytke radiolähettimeen virta
3) kytke myös nopeudensäätimeen
4) odota hetki, että auto boottaa  ;-)
5) pidä pohjassa vastaanottimen pientä mustaa LINK painiketta niin kauan kunnes siinä käy punainen merkkivalo ja jonka jälkeen se sammuu
6) nyt paina radiolähettimesi kaasua pohjassa niin kauan kunnes näät kaksi punaisen valon vilahdusta tuossa samaisessa vastaanottimessa
7) paina nyt radiolähettimen liipasin täyteen jarrutusasentoon, jonka jälkeen näät samaiset kaksi punaista vilkuntaa
8) tämän jälkeen päästät liipasimesta irti ja näät vastaanottimen ledin vilkkuvan kolme kertaa
9) nyt vastaanottimen merkkivalon tulisi palaa tasaisesti vihreänä
10) asia bueno

Nopeudensäätimen uudelleenohjelmointi 70/30:ksi
(kuten alussa jo todettu tein alkuperäisistä ohjeista poikeiten siten, että irrotin noparista moottorille lähtevät kolme kaapelia (valk., pun. ja musta))
1) kytke akut nopeudensäätimeen
2) kytke radiolähettimeen virta
3) paina kaasu pohjaan ja
4) kytke virrat nopeudensäätimeen
5) hetken päästä pitäisi kuulua ääniä ja punaisen ledin vilahtaa nopeudensäätissä (valkoisen ja punaisen johdon välissä on kolme minimaalisen pientä LEDiä: kelt., pun. ja vihreä)
6) nyt paina jarru pohjaan ja hetken kuluttua ääniä ja punaisen sijasta tulisi keltaisen ledin vilahtaa
7) vapauta liipasin ja sinun tulisi nähdä nyt keltaisen ledin vilahtavan kolme kertaa
8) asia bueno
xx) minä en kuullut mitään ääniä ja ilmeisesti siksi koska moottorin kaapelit eivät olleet kytkettyinä

CasteLink
Itse sekoilin yhdyskaapelin kanssa, koska mukana ei seurannut minkäänlaisia ohjeita. Tyrkytin itse asiassa CastLinkin urospuolista yhdysjohtoa vastaanottimen CH3 paikkaan, jossa törröttää samoin kolme piikkia: U (+), + ja - (vasemmalta oikealle). Niksi on siinä, että CH2 paikassa on nopeudensäätimelle lähtevä johto, joka tulee irroittaa ja kytkeä suoraan tuohon Castle Link yhdysjohtoon. Autossa itsessään ei tarvitse olla akut kiinnitettynä eikä virtojen päällä (nopeudensäätimen katkaisin). Tarvittava virta tulee tietokoneen USB-portin käyttöjännitteestä. Huomioi noparijohdon takaisinkytkemisessä liittimen oikea asento. U-pinniin tulee oranssi (+), keskimmäiseen punainen (+) ja viimeiseen ruskea (-). Merkinnät 2.4 GHz logon alapuolella muoviin poltettuna kokoluokassa satiaisen munat.  :-)


Traxxas 2.4 GHz vastaanotin


Castle Link v3.130


Mamba Monster Firmware v2.21 beta

154
Traxxas / Vs: Traxxas E-Revo
« : 20.07.09 - klo: 20.54 »
Aattelin kysästä jotta, minkähänlaiset ajo-ominaisuudet on E-Revossa?
Kehannu rueta tonkimaan koko topiikkia...
Oisko kannattava ostos? Ja onkohan mitenkin painava?

Koska painopiste on alhaalla, renkaat leveät ja renkaiden akselivälikin leveä, on autoa melko helppo käsitellä. Nelivetoista autoa on ylipäätään helpoin ohjata. 2,4 GHz radiotekniikka tarjoaa pätkimättömän yhteyden ja kantamakin on pitkä. Ehkäpä tämä matala painopiste yhdessä radio-ohjaimen kanssa tarjoaa helpoimman monsterin ajaa.

YouTubesta löytyy videopätkiä, joista saa jonkinlaisen käsityksen, mutta ne painottuvat aika paljon videoihin, joissa joko keulitaan ihan simona, huippunopeusmittauksiin tai hyppyihin. Mukana tulevat renkaat eivät tarjoa enää ajomukavuutta kovemmilla pinnoilla ja tällaista käyttöä varten kannattaa ottaa esim. hiekkapinnoille Prolinen Badlandsit ja asfaltille HPI:n Phaltlinet.

Painoa autolla on 3.82 kg. Tarkat speksit tästä: http://www.traxxas.com/products/electric/erevo5608/trx_erevo5608_specs.htm

Ihan uutena tulokkaana esitin täällä kimppatilausta, Suomen kaupoista ja ainakin helsinkiläisen Hoppypointin valikoimiin kuuluu Traxxasin mallisto ja E-Revo Brushless Edition eli ERBE. Kuulemma jo viiden tilaajan poppoo saisi kimppatilauksestaan alennusta. Minulla on näppituntuma, että juuri tällä hetkellä noin neljä foorumilaista miettii ERBEn hankkimista.

155
Traxxas / Vs: Traxxas E-Revo
« : 20.07.09 - klo: 20.36 »
Squirrelodin YouTube video näyttää kuinka tasapainottaa rengas.
Laittaako hän Plastic Paddingiä vai mitä tököttiä vanteen sisäpuolelle?

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=dtdXDstLr7s&feature=PlayList&p=6C891B649D00CCF2&index=0[/youtube]

Vinkkejä tee-se-itse miehen vastaavasta härvelistä vastaanotetaan. Tietenkin kommentit "1 000 euron auton hankkineena ei ole varaa enää laittaa 17 euroa tuollaiseen tasapainotustelineeseen" ovat myös tervetulleita.  =)

156
Traxxas / Vs: Traxxas E-Revo
« : 20.07.09 - klo: 01.03 »
^ Jep jep, käytätkö sitä "Muokkaa"-nappulaa seuraavalla kerralla..

Ilmeisesti minulle osoitettu. Mitähän mahdat tarkoittaa?

157
Traxxas / Vs: Traxxas E-Revo
« : 20.07.09 - klo: 01.01 »
Ennemin tilasin kiinasta muutaman kympin kpl hintaan akkuja repullisen, sillä säästöllä saa jo niin huippulaturin kun voi vaan aatella.(vert. suomi akut n 100€kpl / 40€kpl veroineen x tämä esim 6 = kunnon laturi  :grin:)

Itse päädyin merkkiakkuihin; jos Multiplex nyt edes on sitä. Kiina-akkuja tuskin tilaan tai käytän milloinkaan. (Parempi olisi sanoa ei koskaan "ei koskaan"). Kiina-akkujen laadusta ei ole takuita ja vaaramomentti on aina suurempi, vaikka niitä lataisi yli 300 euron LCD-näyttöisellä laturilla. Ilmoitetut akkujen purkuvirrat (C) ja ampeerit ovat kiinastandardeja, jotka näkyvät sitten suoraan hinnassa. Tuhotako nopari tai sähkömoottori halvalla kiinaihmeellä on kunkin oma tyyli.

Suomen kalliimmat hinnat pitävät tietenkin sisällään "tulliarpajaisvoiton", ALVin, rahdin, varastoimisen ja myyjän katteen, mutta samalla työllistävät suomalaisia ja antavat paremman takuusuojan.  ;-) Suomen "lumilisä" ja palvelumukavuus näkyy sitten hinnassa.

Hobbypointissa sigun Multiplex 3S 4800 20C Li-Po akku maksoi 133 euroa kappale. Esim. Maxampista tilattuna lähes vastaava "Lipo 4200 2S 7.4V Flight Battery Pack" maksaisi 120 dollaria. Tai tuo onkin 2C.. Tuohon postikulut ja tullimaksut päälle, niin säästöt pyörivät taskurahoissa. En tiedä onko tämä Maxamp nyt se kiinapaikka vai mikä. Ehkä ei. Tämä nimi nyt osui haulla ensimmäiseksi kohdalle..

158
Traxxas / Vs: Traxxas E-Revo
« : 20.07.09 - klo: 00.37 »
Enivei, en ole trx 2.4 radioita pidellyt, mutta olen 99.9% varma että ovat samassa rungossa kun muutkin mallit, ja muihin malleihin on useat eri akkupatterit menny.
Nyt on 2800mah kennot kiinni, kansi menee kiinni viattomalla väkivallalla.
(kerran taisin joskus varmistaa teipillä kannen kiinni pysymisen.

Väärää tietoa. Traxxas E-Revon harjallisen version mukana tulee kideradio ja se eroaa tästä gigaradiosta akkukotelosisämitoissa. Edellisestä mallista (5605) saa jopa paristojen päätypellit pois ja näin mahdutettua ehkä jopa teipatun/muovitetun akkupaketin. Tämän uudemman (5608) gigaradion paristotila on pienempi/lyhyempi ja omakohtainen ongelma on löytää akkumerkki, jonka akkuparistot ovat riittävän laihat ja mahtuvat koteloon. 7 menee vielä hyvin, mutta 8. ei ja pullauttaa aina yhden ulos. Jos jäisi hieman kanittamaan, niin sellaisen saisi vielä pidettyä pohjalevyn puristuksella ja teippisysteemillä. Nyt kokeillut kaksi GP:n merkkiä on sen verran turpeita ettei tuollainen edes onnistu. Epävarmuus jäisi silti ja epäilys hetkestä kun yhteys katkeaakin autoon hieman paikoiltaan ponnahtaneen akkupariston vuoksi. Ts. hieman väärä paikka säästää tai viritellä.

Kaveri, jolla on tämä uudempi versio (Traxxasin gigaradio; 2.4 GHz) voisi kertoa kokemuksistaan ja löytämästään akkumerkistä.

159
Traxxas / Vs: Traxxas E-Revo
« : 20.07.09 - klo: 00.18 »
Sä saat pc virtalähteestä jotain 12A maksimissaan ja virtalähteitä saa 20A asti aika edullisesti. Tosin noilla sun latureilla ei pysty lataa kun 3A viralla maksimissaan niin riittää aika pieni virtalähde.

Poweri johon tuon rakensin, antaa +12V linjalta 18 A ulos. Vitsinä on kuormittaa +5 voltin linjaa esim. yhdellä 1 ohmin tehovastuksella ja jonka minimi tehokesto on 25 W. Ja tuo tehovastus kannattaa pistää powerin sisään paikkaan, jossa se jäähtyy hyvin. Foorumilla vilauteltu yli 300 laturi on tietenkin hieno, koska pitää sisällään suoraan myös virtalähteen. Tuollaisen minäkin haluan joskus myöhemmin. Tietokoneita harrastaneena minulla oli powereita ylimääräisenä ja tuo valittu on todella hiljainen tekele. Näkemäni oikeat laturivirtalähteet pitivät melkoista ääntä ja sellaista en halua kodissani kuunnella. Joudun lataamaan olkkarissa.

Ei tämä nyt kohdallani ole mitään kitupiikkeilyä. Olisin toki ostanut kaupasta valmiin, jos olisin sellaisesta tiennyt ja saanut sen pääkaupunkiseudulta. Nyt sain edukkaasti kaksi laturia, joilla lataan kummatkin Li-Pot samaan aikaan PC:n virtalähteellä, joka on lisäksi lähes äänetön ja antaa riittävästi ampeerejakin. Yksittäisen kennojen tilaa nuo Multiplexin lataajat eivät osaa tietenkään näyttää (se uudempi 100 euron malli osaa), mutta halusinkin lähinnä sellaisen, jossa on balanseri ja laturin, jolla voi ladata myös radio-ohjaimen sormiakut.

160
Traxxas / Vs: Traxxas E-Revo
« : 19.07.09 - klo: 23.58 »
Sitten kohdatut haaverit. Noin 15 min. "himmailun" ja auton muotojen ihastelujen jälkeen oikea eturengas lähti irti hiljaisessa kaarreajossa.

Luulen nyt tietäväni mistä tämä eturenkaan irtoaminen johtui. Tänään yrittäessäni ohjelmoida noparia oli auton renkaat ilmassa, niin huomasin kuinka tuo oikea eturenkas vemputti todella paljon jo ihan pienellä kaasulla. Rikkonee tai kuluttanee sen pyörän nivelet ja laakerit nopeammin kuin muiden. Paremman ohjettavuuden vuoksi vaihdoin paikkaa oikean takapyörän kanssa.

Proline Badlandsien ja HPI Phaltline pyörien tilausmotivaatio nopeutui kummasti.  ;-)

161
Traxxas / Vs: Traxxas E-Revo
« : 19.07.09 - klo: 23.51 »
http://www.castlecreations.com/support/documents/how_to_open_mamba_monster_case.pdf
Tossa ohjeet, useimpiin kysymyksiin löytyy hyvät ohjeet Castlen webistä.

Avasin ko. tornin ja tässä tarkennuksia ohjeisiin.

Pienet muoviklipsut on painettava varovaisesti sisään kolmelta sivulta, ei vain yhdeltä niin kuin ylläolevat ohjeet antavat ymmärtää. Moottorin puolimmaiselta sivulta (lue: noparin takareunalta) klipsuja ei mahdu painamaan lainkaan. Etureunan nopeudensäätimen (katsottuna autoa vasemmalta sivulta) klipsut ovat tarran alla. Samoin moottorin puolimmaisen, joita ei mahdu painamaan.

Kaikkein vaikein klipsu painettavaksi pohjaan on noparin vasen reuna, josta lähtevät moottoriin kolme paksua johtoa (punainen, valkoinen ja musta). Tuon vasemman reunan takimmaisen klipsun painamiseen joutuu käyttämään akrobatiaa ja ehkä jotain taivutettua ruuvimeisselin päätä. Operaatioon tarvitset lisäksi todella pienen ristipäämeisselin, jolla irrotat nopeudensäätimen On/Off kytkimen johtoineen tornista. Ei välttämättymyys, mutta antaa enemmän työskentelytilaa.

Noparia pidättelee siis etu- ja takareunan tarrat. Takaa minulta tarra oli onneksi lämmön seurauksena "poksahtanut" on irti ja helpotti kuoren irrottamista.

Tuulettimen oikea asento on niin päin, että tarra osoittaa alaspäin, kohti siiltä.

Hoppypontin yläkerrassa on askarteluliike, josta hankin messinkiverkkoa tuulettimen ja koko tornin päälle tulevan kehikon (osa 5626) väliin. Koska tuon kehikon alapinta ja vastaavasti noparin lai on täysin suora, sopi suorakaiteen muotoon leikattu metalliverkko tuonne väliin todella hyvin. Se onko verkon tiheys liian tiheä ja nostaako lämpöjä en voi vielä yhden ajokerran jälkeen sanoa mitään. Toivottavasti tämä modaus on toimiva; ainakin pitää pikkukivet pois tuulettimen lavoista. Avaaminen on sen verran työläs ettei viitsisi tehdä joka ajokerran jälkeen.

Kiinnostunut voi heittää privaa ja udella leikkaisinko hänellekin sopivan palan. Tuosta messinkiverkosta leikkaa vielä 15 samanlaista kappaletta.

162
Traxxas / Vs: Traxxas E-Revo
« : 19.07.09 - klo: 23.31 »
http://www.castlecreations.com/support/documents/drivers_ed_guide.pdf
Tuolla myös ohjeita mamba monsterin käyttöön.

Nämä ohjeet tulivat Traxxas E-Revo Brushless Editionin mukana, mutta näistä ei ole apua nopeussäätimen ohjelmoimiseen. Ohjeet kertovat noparin päällä olevasta Set-nappulasta, jota ei tästä mallista löydy lainkaan. Vastaanottimen sisällä on yksi nappula ja se oli merkitty kai merkinnällä LINK.

Joku, jolla on versio 5608 E-Revosta, voisi kertoa kuinka radiolähettimen 70/30 arvo kerrotaan auton nopeudensäätimelle. Throttle arvon säätäminen on tietenkin yksi vaihtoehto, mutta tällöin pakki on pienelläkin liipasinliikkeellä helposti 100 %.

163
Traxxas / Vs: Traxxas E-Revo
« : 19.07.09 - klo: 09.21 »
Kenen valmistajan akkuparistot sopivat Traxxasin gigaseen radioon? Paria merkkiä kokeiltu ja ovat liian paksuja.

164
Traxxas / Vs: Traxxas E-Revo
« : 19.07.09 - klo: 09.18 »
semi ot:

Ensi jannut ostaa "tonnilla" pelit ja pensselit ja sitten pihdataan 10-50euroa kun pitäs laturille ostaa virtalähde ja tehdään kaikkia karvaterveliitoksia/virityksiä.


Tietokoneen powerilta saa sen verran ytyä, että voi ladata kahdet Li-Pot samanaikaisesti.

165
Traxxas / Vs: Traxxas E-Revo
« : 18.07.09 - klo: 09.32 »
Alkaa menemään jo pahasti ohi aiheen, mut tässä on linkki missä opastetaan powerin teko
http://personal.inet.fi/koti/liljeroos/sahkot/sahko.html#virtalahde
Muutenkin yleispätevä sivusto mikä kannattaa lueskella, varsinkin aloittelevan rc kuskin.

Omalta foorumiltamme löytyi myös tämä threadi: http://rc10.fi/index.php?topic=4040.120, jossa johdotus esitetty ihan kuvana. Treadi nojautuu Peter Nymanin Pietarsaaren seudun RC-Lentäjät sivustoon http://www.rc-pietarsaari.net/artikkelit/virtalahde.html. Oma treadimme ja pohjatietona Nymanin kirjoitus on mielestäni kattavampi opastus kuin Liljeroosin linkkisi. Foorumin Haku on kova sana, mutta ennen kuin löysin haluami osuin sinne "väärän threadin" kautta. Nyt tämä Traxxas E-Revon threadi on täydellinen tämänkin tietolähteen osalta.

166
Traxxas / Vs: Traxxas E-Revo
« : 18.07.09 - klo: 00.01 »
Lähinnä olisin spekuloinut, että jos tietokoneesta nyt sattuisi löytymään sopiva takaisinkytkentämahdollisuus, niin kyllähän sillä suoraankin lataamisen pystyisi tekemään. Hintaa toteutukselle vaan voi tulla enemmän kuin mitä kiinalaiselle laturille. Idea siis, että tietokoneessa softa hoitaisi säädöt (lipohan ladataan cc-cv metodilla), kunhan vaan powerin ulosantoa säädettäisiin ja softa saisi tiedot akulta. Mutta kuten sanottu, powerista kannattaa lähinnä ottaa se 12 volttia ja käyttää lipojen lataukseen tarkoitettua laturia.

Ah, otit kantaa ensimmäiseen ns. typerään kysymykseeni, jossa visioin tietokoneen ohjelman korvaavan erillisen laturin älyn ja kovon. Unohdetaan se.

Minulla on sigun laturit ja virran otan PC:n powerista. Tähän virtojen ottamiseen PC:n powerista halusin kuulla kommentteja, jos siinä on jotain tietämisen, huomioimisen tai jopa varomisen aiheita. Onhan se raskas mukanakuljetettavaksi kisapaikoille, mutta kotioloihin ja "kiinteänä pakettina" ihan jees. Jos löydän varsinaisen rakenteluvinkin jostain, niin pistän linkkiä tänne. Oleellistahan siinä on vain yhden vastuksen pistäminen parin karvan väliin, jotta poweri saa ns. power good signaalin ja käynnistyy. Oma ratkaisuni ottaa nyt ihan suoraan varapalvelimeni ylimääräisistä molexeista virtansa, mutta ajattelin tehdä ihan tuollaisen erillisen paketin; power only. Etunahan on se, että yksi tietokoneen poweri jaksaa tarjota hönkää kahdelle Li-Po laturille.

167
Traxxas / Vs: Traxxas E-Revo
« : 17.07.09 - klo: 22.55 »
Lainaus käyttäjältä: Qazu link=Tuliko mukana tälläistä: [url
http://www.traxxas.com/PDF-Library/5608_%20manual_addm.pdf[/url]

manuskoja ja muuta:
http://www.traxxas.com/products/electric/erevo5608/trx_erevo5608_views.htm

Tuli tuo sivu printattuna. 5608:aa koskevat manuaalit käsittävät vain joko räjäytyskuvat tai tuotelistat. Edes Traxxasin sivuilla ei näyttäisi olevan päivitettyä manuaalia 5608:lle.

*** McJones Suorastaan vaadin kommentteja PC:n powerilla lataamisesta. Minun toteutus on nyt tuollainen.

168
Traxxas / Vs: Traxxas E-Revo
« : 17.07.09 - klo: 22.42 »
Traxxas E-Revo Brushless Edition #5608:n ekat käyttökokemukset by EmDzei:

Voi pyhä Sylvi! Tuo on eläin! ELUKKA!

Ensimmäinen huomio oli se kuinka vaikea oli arvioida nopeasti kohti tulevaa autoa. Auto ei pysähdykään, edes jarruttamalla, niin nopeasti kuin Bilteman radio-ohjattavat. Eka leluni oli/on Cross Tiger nelivetomonsteri, jonka modasin paremman nopeuden saamiseksi takavetoiseksi ja haasteellisemmaksi ohjata. Auton lasken kuitenkin osastoon lelut enkä käyttäisi nimitystä oikea radio-ohjattava. Siksi E-Revo 5608 on minun ensimmäinen radio-ohjattavani.

Mun 5608 on kuudella akkukennolla eli 6S ja mAh kussakin paketissa 4 800. En nyt sanoisi ohjaamista vaarallisen nopeksi tai lapasesta lähteväksi. Ainut uusi asia oli tuo kohti tuleva auto ja sen väistäminen. Jarruttaessa auto menee usein hieman linkkuun ja ohjautuu jommalle kummalle sivulle. Jep, piti pari kertaa hypätä auton yli ettei olisi jäänyt alle.

1) pistin radiolähettimeen virrat päälle
2) pistin auton virtajohdot kiinni akkuihin ja vastaaottimen kytkimen toiseen asentoon. Siksi toiseen, koska kytkimessä ei ole mitään On/off merkintöjä
3) testasin eturenkaiden toimintaa. OK. Kääntyvät.
4) lähetin asennossa 70/30. Ei minkäänlaista eloa eteen- tai taaksepäin
5) lähettimestä kytkin asentoon 50/50. Etupyörät kääntyvät, mutta ei muuta
6) streering trimmerin pyörittämistä..
7) throttle trimmeriä. Oho! Auto heräsi henkiin ja suditti jo lähtökuopat. Elukka on herännyt!

Auton ohjattavuus on mielestäni helpompaa kuin Bilteman Cross Tigerilla, koska kaasu on todella tasainen ja portaaton. Sitävastoin ohjeiman liipasimen liike jarrulle asti on aika pitkä makuuni. Ohjaus vietti aluksi kovasti vasemmelle, jonka säädin steering trimmeristä. Oikea kohta löytyi miltei äärivasemmalta.

Ajotyyliäni kuvaavin termi voisi olla driftaamista soralla. 6S:n huippuja en edes kokeillut, koska ei olisi kenttä riittänyt siihen. Mutta omaan ajotyyliin auto istui heti. Kun auton saa ulos mutkasta voi hetken lirauttaa "täysiä" ja sittenpä onkin jo jarruttamisen vuoro kaarteeseen ja nelivetoslaidin ihastelua. Kenttä olikin hiekkapölyssä kuin kulotuksessa konsanaan!

Ajoaikaa en hoksannut mitata, mutta jalat ehtivät jo puutua ja tuli nälkä. Nörtin mittayksikkö tuokin tai missä ajassa kuluu 1,5 litraa limua, heh. Jos vertaa noihin marsipaanipötköihin (Ni-MH 2500 mAh), joita Cross Tiger söi, niin niillä ajeli 20 min. kullakin. Ajelin aina kaksi pötköön eli 40 min. E-Revo 5608:lla tuntui menevän pitemmän aikaa. Eka totuus löytynee jo kolmannella ajokerralla kun Li-Pot ovat ns. heränneet.

Sitten kohdatut haaverit. Noin 15 min. "himmailun" ja auton muotojen ihastelujen jälkeen oikea eturengas lähti irti hiljaisessa kaarreajossa. Onneksi oli valoisaa ja löysin sinisen kiinnitysmutterin. Kiristelin nuokin muka etukäteen eilen illalla, mutta saavat näemmä olla momentissa "lievä irvitys". Tässä foorumissa yhdessä YouTube videossa hänen elukastaan irtosi takarengas - talvisohjossa. Oli ilmeisesti myös ekoja varveja.

Haaveri kaksi oli se kun auto nyki hetken ja pysähtyi sitten kokonaan. Tätä ennen en huomannut akkujen tehohiipumista eli auto hyppäsi "lentoon" sitä käskettäessä. Ilmeisesti komento tuli nopeudensäätimeltä, joka ylikuumeni ja sen turvajärjestely katkaisi ajon. Tarkempi tutkailu kertoi syynkin. Nopeudensäätimen tuulettimen lapojen välissä ja sen alla täynnään pieniä kiviä. Patenttiratkaisu teesiivilän kokoisesta/tiheyksistä metalliverkosta on jo mielessä. Sääskiverkko olisi bueno, mutta epäilen sen lämmönkestoa..

Irroitin nopeudensäätimen päällä olleen kehikon, joka painaa tätä nopari- + tuuletintornia auton runkoon. Kahden pultin irrottamisen seuraksena irtosi vain pelkkä kehikko, mutta nopari pysyi rungossa kiinni. Kaverin autosta olisi voinut koittaa lievää vakivaltaista vääntöäkin, mutta.. Oma on vielä niin uusi. Selkeä lapsus auton suunnittelussa se, että tuuletin on valettu noparin runkoon. Ei kai toivoakaan saada tuuletinta irti erikseen ja poistaa kivet sisältä. Vai onko? Tämä on nyt ongelmani numero yksi ja toinen miten saan ohjelmoitua 70/30 asetukset ja trainer moden.

(ylläpito, adminit kertovat rohkeasti mikäli novellit kuuluvat Vapaaseen sanaan)

169
Traxxas / Vs: Traxxas E-Revo
« : 17.07.09 - klo: 20.48 »
(turha viesti ja "poistettu")

170
Traxxas / Vs: Traxxas E-Revo
« : 17.07.09 - klo: 13.45 »
Hain eilen Traxxas E-Revo Brushells Editionin Hobbypointista ja tässä ekat käyttökokemukset. Odotin tietenkin pääseväni kirjoittamaan tänne jotain "Wooooooaaaaah mikä vauhti!" -tyyliin, mutta törmäsinkin ongelmiin.

1) akkujen lataaminen ryssi heti kunnolla. Huonot ohjeet ja MultiPlexin start nappulaa painettaessa meni vain noin 10 sekuntia kun härveli ilmoitti akun olevan ladatun. Vasta viime yönä selvisi, että ko. nappulaan tulee nojata vähän aikaa jotta lataus käynnistyy. Auttoi, latausmerkkivalo syttyi ja kummatkin akut on nyt ladattu

2) tämän paketin mukana ihan kaikki manuaalit ja lippulappuset käsittelevät E-Revoa - harjallista mallia #5605, kun harjaton malli on #5608. Varoitetaan käyttämästä mm. Li-Po akkuja ja kuvissa esiintyy 2 kpl harjallisia Titanin pikkuruisia moottoreita, käsitellään kideradiota ja kerrotaan se, että paketin mukana tulee Mamba Maxin hallintaohjelma Windowsille CD-levyllä ja USB-kaapelikin

En ole onnistunut ohjelmoimaan nopeudensäädintä EVX-2:n ohjeilla, jossa käsketään pitämään täyttä kaasua päällä kun kytketään radio-ohjaimeen virrat ja edetään ohjeiden mukaisesti. Autosta on moottorin kaksi piuhaa irti (valkoinen ja punainen) ja nopeudensäädin (=Mamba Monster) päällä. Vastaavasti auton vastaaottimen kuorien sisältä löytyi kyllä nappi, jossa taitaa lukea "LINK". EVX-2:n (= Mamba Max) tapaan Mamba Monsterin päältäpä ei löydykään mitään SET painiketta sen ohjelmointitilaan pistämiseksi.

Voisikos joku tämän 5608:n omistaja nyt valaista miten giganen radio-ohjain säädetään 70/30 % säädöille ja kerrotaan se vielä auton nopeusäätimellekin ja kuinka se trainer mode valitaan?

Castle Link ohjelmaa ei kai voi käyttää lainkaan, koska en ole löytänyt vielä näiden kahden päivän aikana USB-porttia tämän Mamba Monster nopeudensäätimestä. EVX-2 Mamba Max on kuvien perusteella sininen, tässä Mamba Monster on musta ja päällä vielä tuuletin. Samoin hieman huolettaa se että osaako auto automaagisesti tunnistaa kennojen määrän ja katkaista virransyötön Li-Poilta (LVC eli low voltage cutoff).

Uusi auto, akut latingissa, mutta metriäkään ei ole vielä ajettu.

171
Traxxas / Vs: Traxxas Summit
« : 17.07.09 - klo: 13.33 »
(ups, tuli väärään threadiin)

172
Traxxas / Vs: Traxxas E-Revo
« : 16.07.09 - klo: 10.37 »
Palaan tässä ketjussa aiheeseen, jossa mainitsin tietokoneen muuntajan käyttämisestä virtalähteenä Li-Po akkuja lataavalle tai ohjaavalle yksikölle. Siis laturimalleille, jossa ei ole omaa virtalähdettään.

Tietokoneen pienemmätkin powerit ovat luokkaa 400 W eli watteja löytyisi. Ampeereista en ole niin tietoinen kuin näiden ihan uusian powerien osalta, jotka on huomioitu palvelemaan mm. uusia tehokkaita näytönohjaimia ja mahdollisesti niiden pareja (Sli tai CrossaFire sillattuna) ja joissa per yksi lähtö on jo luokkaa 20 A. Näppituntumalta voisi olettaa ampeerajakin riittävästi eli tämänhetkisille Li-Poille ihan riittävästi.

Heräsi uudelleen mielenkiinto hankkia kaksi perus Li-Po-lataajaa ja ottaakin virta yhdestä tietokoneen powerista ja sen kahdesta 12 V molexista (keltainen +12 V ja musta johto maa). Ensimmäinen foorumilla esittämä kysymykseni oli hassu, koska sotkin asiat ja haaveilin antureista ja tietokoneohjelmasta. Kuvittelin siis, että joku olisi mahdollisesti osannut korvata tuon laturin älyn eli elektroniikan ihan tietokoneohjelmalla.

Menee hieman ohi aiheen ja mahdollisesti tämä on käyty läpu Li-Po ketjussa. Kuitenkin ilman akkuja ei Traxxasillakaan ajeta joten kysyn asiaa nyt tässä yhteydessä, ja voi palvella kaveria, joka ei taas ole lukenut lainkaan Li-Po thredia. Li-Po akuissa piilee kämmäämisen suuri vaara. Millä tavalla tällainen akku palaa ja voiko mahdollisen tulipalon sammuttaa sammutuspeitteellä? 9 - 12 euron turvasijoitus. Sammuttimista suosisin itse vaahtoa kuin jauhetta, koska kun jauhesammutinta käyttää on käytännössä kaikki kodin elektroniikkalaitteet sen jälkeen niin perusteellisen jauhossa, niin jauhossa. Lue: der kaput.

Takaisin aiheeseen ja Traxxas E-Revoon. Oikeaa vannetta en nyt osaa ottaa, mutta tässä nyt linkki vanteisiin:
http://www.wheelspinmodels.co.uk/category/Truck-Wheels-3-2-17mm-Hex__218/
ja jonkun tekemään taulukkoon niiden painoista, pehmeydestä ja koosta:
http://www.myrcbox.com/?p=876

Listan laatinut keskittyy informaatiossaan siihen, että mitä kevyempi nakki, niin sen lujempaa Traxxas ujeltaa. Kun osaisikin yhdistää tämän listan tiedot noihin makeisiin vanteisiin, niin osaisin pistää tilauksen vetämään. Minua kiinnostavat myös Savage Flux threadissa mainitut asfalttinakit - Phaltlinet. Sitä ihmettelen etteikö oikeasta henkilöautomaailmasta tarvitse valita vasemman- ja oikeanpuolimmaisia renkaita, siis huomioida lainkaan renkaan profiloinnista.

Mielellään ottaisin kaikki samasta paikkaa eli täälläkin kovasti suositellusta Liquid RC:stä, jonka postimaksu on mitätön ja maksuvaihtoehdoista myös PayPal. Olen nimittäin etsimässä myös niitä ei-Traxxasin omia kallistuksenvakauttajia. Tässä havainnollistava video siitä:
http://s172.photobucket.com/albums/w12/stumblinh/?action=view&current=TraxxasvsTeknosways.flv Ts. noihinkin voi näemmä hassata 30 dollaria Kankkulan kaivoon ja elää vain hyvässä uskossa mutta ei nauttia osien toimivuudesta.

Nyt käyn hakemassa Traxxasin kotiin. Oli muuten ekat vaikutelmat kun näki auton livenä: "No johan on iso!"

Kyskä ehti jo mieleen. Radioon pistän akkuparistot. Onko radiossa liitintä, johon voisi hommata oman powerinsa lataamaan akut suoraan radion sisällä?

173
Traxxas / Vs: Traxxas E-Revo
« : 16.07.09 - klo: 00.40 »
Nick longbill76 laittaa autoonsa tämän osan, jonka osanumero on #TRA5343X. En löydä kuitenkaan "5343" enkä "steering post" merkkihauilla tätä osaa http://www.liquidrc.comin sivuilta. Osa näkyy samalla osanimella tiedoston 5605_front.pdf räjäytyskuvassa.

Kokeilen uskaliaasti foorumin rajoja laittamalla tähän samaisen longbill76:n ottaman kuvan:



Mistä löydän tämän osan? Ymmärtääkseni tämä sallii isomman kääntösäteen etupyörille. Vasemmanpuolimainen on siis tämä uusi osa ja oikealla ilmeisesti alkuperäinen osa. Olen nähnyt myös jollain foorumilla otsikon "Viritykset" alla kuinka orkkisesta on vain viilattu tai remelöity tuo haluttu osa pois.

longbill76 käsittelee tätä osaa ja Traxxas E-Revon modaamista tässä Traxxasin englanninkielisessä threadissa: http://monster.traxxas.com/showthread.php?t=434613&page=3

Edit 17.7.2009:

Ko. osa tulee Traxsun 5608 mukana ja on nimeltään "Maximum Travel Steering Stop"

174
HPI / Vs: HPI Savage Flux HP
« : 15.07.09 - klo: 22.13 »
Hienoja perusteltuja vastauksia. Kiitos niistä.

Ilmaisin itseäni kehnosti mainitsemalla radan. Olisi pitänyt korostaa sitä sitaateilla näin: "rata" tai mainita etten puhu missään nimessä kilparadasta. Ymmärettävästi vastasitte tuolla pohjalla ja suosittelitte oikeaa autoa.

Ihastelinkin Traxxasin Rustler VLX:ää ja HPI:n E-Firestorm Fluxia, jotka osoittautuivat kuitenkin takavetoisiksi. Ihastelin myös aika paljon Traxxasin Slashiä, joka vaikuttaa jo ihan autolta pienoiskoossa. Noihin rantakirppuihin en ole koskaan ihastunut, koska en pidä niitä edes autoina. Ovat tietenkin nelivetoisina tautisen nopeita ja annan respektiä kuljettajille.

"Radalla" tarkoitin vain tapaa haasteellistaa itseäni ja ajotaitoja ja näin toivoin RC-autolta ajo-ominaisuuksia. Keksin itse radan tölkeistä, kuopista jne. ja alan tahkota sitä ensin möytäpäivään ja sitten vielä vastapäivään, tai toisinpäin. =) Haasteellisuus tulee mm. kurveissa, jotka joko tiukkenevat tai loivenevat ja käännekohdissa, joihin jarrutuspaikka ei osu sorapohjalla koskaan samaan kohtaan ja tästä johtuen auto tulee enempi tai vähempi kahva edellä, joka taas riippuu kaasun käytöstä. YouTube videiden perusteella kovinkaan moni ei tällaista ajoa näyttänyt harrastavan ja se video missä joku veti kuivalla nurmikolla jonkinlaista loivaa kaarretta oli Savage Flux koko ajan kahdella pyörällä ja renkaat todella venyneinä ilmassa olevien pyörien osalta. Vastaavissa videoissa Traxxasin E-Revo orkkiskumeillaan ihan täysin samoin käytöksin. Orkkiskumit ovat siis kuraa kummassakin merkissä ja tästä threadista saatu vinkki Prolinen Badlandseista on otettu korvantaakse.

En halua herättää närää, jos se koettaisiin tietokonemaailmasta tympeänä sapenmakuna suussa vrt. Linux vs. Windows tai PC vs. Mac jne jne. hiekkalaatikkosodilta. Toivottavasti RC10 foorumilla harrastetaan ja autot ovat vain väline siihen. Aasinsiltana sille, että tulen seuraamaan enempi ja vähempi Traxxasin threadia, koska varasin tänään itselleni Hobbypointista Traxxasin E-Revon. Valintaan vaikutti mukana tuleva giganen radio ja tieto siitä ettei kideradio toimi enää pitemmillä etäisyyksillä harjattoman moottorin tuottaman häiriön vuoksi. Toki Savage Fluxillekin olisi voinut ostaa gigaradion, vastaanottimen autoon, ja Traxxasin mukana tuleva gigaradio lienee joku perus halpis. Vastaavasti tieto siitä ettei pinjonit pysy paikallaan, kytkinlevy täytyy kiristää tappiin ja osin tästä ja hypyistä vedolla tullen johtuen diffejä tuntui menneen kovasti rikki Savagesta. Tämä voi olla osin harhaanjohtavaa ja johtua vain tämän threadin aktiivisemmasta porukasta, käyttäjämääristä ja rehellisyydestä. Mutta, päädyin Revohkaan.

Lopuksi pari linkkiä miten sijaisajaja ajelee ekoja kertojaan kilparadalla, kun varsinainen Revohkan omistaja joutui kuvaajan paikalle.

http://s170.photobucket.com/albums/u270/entjoles/?action=view&current=MVI_1928.flv
http://s170.photobucket.com/albums/u270/entjoles/?action=view&current=MVI_1927.flv

175
Traxxas / Vs: Traxxas E-Revo
« : 15.07.09 - klo: 21.29 »
Varasin yhden Traxxas E-Revon Hoppypointista ja käyn hakemassa sen huomenna.

Heillä ei ollut kuitenkaan wheel baria eli keulumisrautaa eikä Prolinen rengasedusta ja näin haluamiani Badlands MT:jä kumeja/renkaita. Wheelie barin panin tilaukseen.

Olisinkin kysynyt sopivasta merkistä LVC eli Li-Pojen jännitekatkaimisesta, mutta jos sellainen on jo autossa itsessään, niin kiitos tiedosta. Myyjä kyllä oli koko ajan sitä mieltä ettei sellaista edes autoissa tarvita ja sen jänniteputoamisen kyllä huomaa.

Olisin kysynyt myös nyt miten ESCiä (electric speed control) nopeudensäädintä eli sitä noparia säädetään ja oli hienoa lukea juuri nyt uusista viesteistä, että sellainenkin tulee tämän harjattoman version mukana USB-kaapelia myöten.

Otin kahdella kolmenkennon akulla (= 6S, 4800 mAh), jotka menivät lievällä väkivallalla akkukoteloihinsa. Onhan se raketti aloittelijan käsiin, mutta ajattelinkin säätää noobie asetukset noparista ja nauttia himmailusta ja kuin myös puhua lähipuille hellästi etteivät kaapaisi autoani.

*** Mc Jones: Vannemerkki vaikuttaa tutulta ja katson löydänkö tuota täältä pääkaupunkiseudulta. Tilaisin luultavasti heti ulkomailta, jos olisi useampaa osaa tilattavana, joka kompensoisi postituskuluja.

*** sjos: Katson löydänkö myös täältä Suomesta nuo kallistuksen vakaajat. Jos ne eivät vaikuta kaarreajoon riittävästi ja noiden renkaan (lue: Badlands) vaihdoksen jälkeen, niin katson vasta sitten torsenin perään. Olen lukenut jo hätäisesti tämän foorumin sitä koskeavan thredian, mutta se ei vastannut suoraan siihen mistä saa, mitä maksaa ja toimiiko se enää 6:lla kennolla.

Tasauspyörien voitelusta olisi vielä kysyttävää. Myyjä epäili niitä, sanoikohan hän, kuiviksi tai huoltovapaiksi.. Te konkarit tiedätte varmaan tarkemmin mikä on oikea totuus ja mitä öljy k viskositeettiä siellä on tai mitä pitäisi olla. Paketin iskarien öljyt vaikuttivat olevan todella ohjaista öljyä.

Nyt onkin lähinnä kysyttävää, että puranko autoa ennen kuin lähden ajamaan ja tarkistan ruuvien kireyden ja pistän lukitetta kantoihin. Mitkä olisivat tällaiset tarkistettavat kohteet kun auto otetaan ekaa kertaa paketista (RTR; Ready to Run)? Tai olisiko noobietermi tuolle: Ready to Crash.  =) Samoin joku konkari osannee antaa jonkinlaisen "ajokertojen eräpäivän" milloin viimeistään katson pinjonien ja diffien kunnon. Kokematon korva kun ei osaa paikallistaa vikaa.

Kimppatilaukseen Hoppypointtin kaveri reagoi ihan positiiviesesti ja kertoi jo viiden tilauksen riittävän jonkinlaisiin alennuksiin. Kehonkielestä aistin ettei näissä olisi hirvittävästi katetta ja mistään mittavista alennuksista ei puhuttane, vaan korkeintaan 50 eurosta, jos siitäkään. Toivottavasti foorumilla on sen verran yhteishenkeä ja joku luottohenkilö, jonka kautta tai avulla kimppatilauksia voisi järjestää.

Hieman ohi alueen, mutta Traxxasille pyhitetyllä enkkufoorumilla joku LongJohn tai JohnLong modasi Traxxunsa/ E-Revohkansa mm. siten, että maalasi harmaan muovirungon mustaksi. Nyt kun oma olisi vielä putipuhdas, niin käyttikö tämä mestari värjäämiseen tavallista vaatteiden värjäysnappeja vai mitä tekniikkaa.

Auton ajettavuustoiveilla ja käyttötarkoituksella tarkoitin sitä että haluan itseltäni hieman haasteita ja oppia hallitsemaan autoa. Senhän oppii tahkoamalla "rakentamaansa" rataa ajaen. Kaarteeseen (tiukkenee, loivenee) tai mutkaan kun voi tulla niin monella eri tapaa ja sorapohja kasvattaa vaikeuskerrointa miten kumi ottaa missäkin kohtaa. Ts. jarrutus ei osu millään ikinä ihan samaan kohtaan ja auto on aina empi tai vähempi kahva edellä menossa. Tällaista haastavutta toivoin RC-autoltani ja toivottavasti sitä nyt saan Traxxasin E-Revosta - orkkis kumien vaihdon ja vakauttimien asentamisen jälkeen.

Loppuun pari linkkiä, jossa sijaiskundi vetää videota kuvaamaan joutuneen Revohkalla kilparataa pitkin ja näyttäsi rökittävän jonkin ihan nuuban.

http://s170.photobucket.com/albums/u270/entjoles/?action=view&current=MVI_1928.flv
http://s170.photobucket.com/albums/u270/entjoles/?action=view&current=MVI_1927.flv

Edit: Traxxasin englantilainen foorumi on tämä http://monster.traxxas.com/ ja Traxxas E-Revo modauksen kuvineen ja ohjeineen tekevä nick on longbill76, jonka threadi alkaa tästä http://monster.traxxas.com/showthread.php?t=434613

(Ja kappas vain IE8:kin oppi tavoille kun painoi yhteensopivuuspainiketta. Lievästi helpompaa kirjoittaa ilman Notepad & paste -tyyliä)

176
Traxxas / Vs: Traxxas E-Revo
« : 15.07.09 - klo: 06.10 »
Moi vaan kaikille! Uusi kaveri tässä foorumissa ja RC-harrastuksessa.

Olisiko syytä perustaa (matka)puhelimien tapaan uusi topicci "Traxxas E-Revo Brushlessin käyttökokemukset", koska itse ainakin ekalla lukukerralla olin täysin pihalla kummasta autosta puhutaan ja ihmettelin mm. kahdesta moottorista, ja kuvittelin lukevani tästä uudesta harjattomasta mallista (5608)..

Yhden viestiketjun olen ehättänyt jo tänne kirjoittaa "Keskustalua kaupankäynnistä", jossa utelen mm. Traxxasin E-Revo Brushlessin ostopaikkoja. Ketju loppuu toteamukseeni ettei Toweriin käy PayPal maksutapa. HPI Savage Flux ketjussa taas kysyin konkareilta suosituksia tai opastusta siitä onko autohankintani kohdistunut väärään malliin sen suhteen missä on tarkoitus ajaa. Ei ole tarkoitus ajaa kilparataa, niin kuin vastaajat ymmärsivät väärin, vaan tehdä itselle haastetta ajamalla jotain "rataa" tölkkejä, esteitä, kivä, kantoja jne. kiertäen. Ei siis pelkkää kurittamista, jos tuo on suora suomennos "bashaamisesta". Suositeltiin mm. buggyä ja truggyä. Buggy on ilmeisesti se rantakirppu; jota en pidä edes autona? Truggystä ei mitään hajua.  ;-)

Traxxasilta olisi tarjolla Rustler harjattomalla koneella, mutta sehän on takaveto. Samoin HPI:n E-Firestorm 10T on takapotku. Voittaisin mahdollisesti vedon itseäni vastaan väittämällä ohjattavuuden olevan lievästi haasteellinen Li-Po akuilla. Rantakirppua en taas halua - joten koska HPI:n monsterissa, Savage Fluxissa ei tunnu kestävän pinjonit eikä diffit, niin jo valmiiksi harjattomalle voimalle tehty Traxxas E-Revo tuntuu nyt tämän foorumin perusteella kuitenkin oikealta valinnalta.

Aion hankkia auton täältä Suomesta ja mahdollisesti jostain pääkaupunkiseudun liikkeestä. Aion laittaa siihen kahdet Li-Po akut ja kuhunkin kolme kennoa eli onko se nyt 6S. Tästä päästäänkin ongelmiin, joita paketin mukana ei tule. Minkä kokoiset (mAh) 3S akut mahtuvat Traxxasin akkukoteloihin läpät kiinni? Tilan sisäiset tarkat mitat ovat 160 x 30 x 51 mm ja lisäksi 10 mm suippenevat lisämitat kummassakin päässä mutta korkeutta enää 20 mm. Jos jollain on tietoa tällaisista akuista ja ostopaikasta, niin hihkaise ihmeessä ja kerro ostopaikka. 2x 5000 mAh 3S lienee riittävä? Vai tarjoaako 2x 8000 mAh 2S pitemmän ajoajan?

Li-Po akut tarvitsevat sitten turvamekanismit eli LVC:n eli Low Voltage Cutoffin. Onko autossa optiona paikkaa, johon tämän saisi pultattua kiinni? LVC:n pitänee ottaa huomioon tukeeko se sitten 2S tai 3S settiä?

BEC on vilahtanut myös ja se tarkoittaa ulkoista jännitteensäädintä. Pitääkö tällainenkin olla autossa vai onko nyt kyse laturista, jossa ei ole balanceria?

Mukana tulevat renkaat pallottuvat/pizzaantuvat YouTube videoin perusteella liian helposti makuuni ja mainitaan mm. ajotuntuman katoamisesta. Foorumilla mainitaan Prolinen Badlands MT:t. Noilleko pitää osata valita vielä oikeat vanteet? Pitääkö ne renkaat liimata ja jos, niin tuleeko liima mukana? Teipitys- ja ilmarei'itysohjeet luinkin jo englantilaisen Traxxasin foorumilta. Noille kumeille sopivista vanteista saa kertoa.

Täällä on mainittu mm. torsen ja sitten keskidiffistä optiona. Törmäsin tuohon diffiin myös englantilaisella foorumilla kun joku oli laatinut hienot tekniset tiedot siitä mitä öljyjä kannattaa käyttää jotta saa parhaimman ajotuntuman. Öljyissä käytetään yksikköä "k", joka ei kerro mitään, mutta tuli mieleen öljyn viskositeetti ja ehkä joku silikonisekoitus. Huulet menivät kuitenkin pyörälle miten nämä eri öljyt tuntuivat vaikuttavan niinkin paljon nelivedon käyttäytymiseen. You Tube videoissahan hieman korostetusti vedetään kaula pystyssä, joka on taas minun silmilleni sama kuin virhesuoritus ajamisessa.  ;-) Ja kun sai lukea torsenin ideasta, niin vain enempi punainen vaate.

Yksi kaveri kokeili miten suomalainen liike tarttuu kimppatilaukseen renkaiden suhteen ja hintahan tippui heti. Tuosta innostuneena olisi mukava tietää miten mahdollinen, esim. 10 kpl Traxxas E-Revo harjaton malli -tilaus kävisi kaupaksi. Joku foorumin ns. vanha konkari ja luottohenkilö perustaisi vain tilin, jolle etukäteismaksu ja sitten tilaus. Mikäli tilaus jäisi vajaaksi tai ei toteutuisi, niin tililtä vain rahojen takaisinsiirto. Teillä voi olla mahdollisesti parempi ja toimivakin järjestely.

Lyhyesti loppuun.

- mitkä 2x Li-Po 3S akut mahtuvat koteloihin
- LVC
- kaapelit/ sovittimet
- BEC
- vanteet Badlandseille
- keskidiffi?
- laturi (balancerilla); millä wateilla lataa kummatkin akut vai onko joku osannut tehdä tietokoneen powerista tällaisen, sille ohjelman ja vielä tarvittavat anturit mittaamaan jännitteitä

Pitäskö antaa muidenkin kirjoittaa välillä  :-D

177
HPI / Vs: HPI Savage Flux HP
« : 14.07.09 - klo: 03.17 »
Tuli luettua nyt Li-Po, Traxxas E-Revo ja tämä threadi läpi ja sain kovasti uutta tietoa tästä harrastuksesta.

HPI Savage Flux vaikuttaa hyvältä autolta, mutta sen kaarreajo-ominaisuudet epäilyttävät minua kaikkein eniten. Osasyynä voidaan kai pitää mukana tulevia renkaita, jotka paisuvat kuin pizzat. Kuumeeni tätä autoa kohtaan laski hurjasti tämän videon katsomisen jälkeen:

http://www.gcmachine.ca/index.php/gallery/video

Sivulla on siis useampi GCM:n videoima pätkä ja ensimmäisen kiinnostukseni kohde, eli Traxxas E-Revo (harjaton malli), kärsii täysin samasta kaarreajokyvyttömyydestä ja keulumisesta kuin Savage Fluxikin.

Tässä threadissa mainittiin torsen-tasauspyörästö, joka eliminoisi keulumisen, mutta näin uutena en löytänyt enempää tietoa, muuta kuin sen ettei olekaan enää välttämättä toimiva systeemi 6S akuilla/tehoilla. Mistä voin lukea lisää liittyen jokok Traxxasin E-Revoon tai tähän Savage Fluxiin?

YouTube-videoilla jengi näyttäisi enempi ja vähempi ajelavan yhtä katuosaa edestakaisin tai hyppivän soramontun harjoilla. Minua taas kiinnostaisi enempi se hyvä ohjattavuus/hallittavuus ja näin hiekka- ja sorapohjaisella alustalla "oman" radan tahkoaminen. Ts. auton ajettavuus olisi tärkeämpi kuin hypyt tai keula pystyssä ajaminen. YouTube-videoissa ei saa käsitystä kuinka tarkka tai hyvä auton ohjattavuus on, koska ajo on enempi fiilispohjaista.

Kysynkin nyt konkareilta, että olenko katsomassa täysin väärien autojen perään haaveillessani joko Traxxasin E-Revo (brushless) tai tätä HPI Savagen Fluxia (myös harjaton malli), jos ja kun mielein autoa, jota voi ajaa kaasulla myös kurviin ja joka ei ujella koko aikaa keula pydessä?

(jumaleissön miten vaikea kirjoittaa tälle foorumille IE8:lla)

178
Kokeilin tehdä tilausta ja liittyä clubiin, mutta maksutapoina vain luottokortit.

Taitaa hankinta siirtyä Hobbypointtiin, Helsinkiin.

179
Ehätin kysyä 4S LiPo akuista Traxxasin tuelta ja he vastasivat näin:

"You do need two batteries.  the battery compartment will fit two 3s 5000
mAh LiPo packs or two 2s 8000 mAh LiPo packs

Please contact our Sweden distributor.  They should be able to help you
with your Traxxas purchase."


Tällainen newbie saa kuvan ettei 4S LiPo akkua ole olemassakaan, vaan 4S tarkoittanee vain kennojen lukumäärää ja on näin vain mittayksikkö siinä missä esim. metri tai kilogramma jne. Niinpä nyyppä kysyy nyt, että osaako auton elektroniikka eli jännitteentasaaja automaattisesti nämä 2 x 3S tai 2 x 2S yhdistelmät vai tuleeko säätää jotain. Ilmeisesti tarvitsisin juuri 2 x 2S yhdistelmän saadakseni 4S:n ja mahdollisimman pitkän ajoajan. 6S lienee jo täysin liioiteltu nopeus sora- ja hiekkapinnalle, jolla ajoni tulisi tapahtumaan.

Jätätte siis tilaamatta akut ja laturit Towerhobbiesta ja tilaatte ne edullisemmin Hobbycitystä, Kiinasta? Kaksi akkua tarvitsisi siis jo kaksi laturiakin; jos haluaisi ladata esim. yön yli kummatkin kerralla. Vai kuinka pitkä latausaika on per akku (2s 8000 mAh:lla)?

Ja kiitos tuosta 'wheeli bar' sanasta. Tämä on pistettävä pakettiin mukaan.

Typerä kysymys vielä loppuun. Voiko näihin kahteen mainittuun paikkaan maksaa PayPalilla? En omista luottokorttia. Ja ilmeisesti pankkien suoralla IBAN pankkinumeroilla ei tee tässä yhteydessä mitään..

180
Kiitos vastauksesta. Tällainen vastaus on kullanarvoinen aloittelijalle.

Hobbypointti onkin ihan näillä huudeilla ja voin käydä kyselemässä vaikeita paikanpäällä. :-D

Katsoin huuli pyörenä antamaasi Towerhobbiesin linkkiä mutten löytänyt "omaan pakettiini" 4S LiPo akkua enkä sille laturia. Hintaeroa olisi todellakin 204,40 euroa Hobbypointtiin verrattuna. Tosin tuossa ei ole rahtia, vaan ainoastaan 669,99 * 22 % ALV vs. Hobbypointin 789,00. 200 euroa motivoi kummasti tilamaan ulkomailta kuin olemalla typerä ja maksamalla "lumilisää". Voiko olettaa ettei Hobbypoint sitten reagoi mahdollisiin takuuasioihin Suomen Traxxasin edustajana?

YouTubevideoista saa kuvan, että tämä kaipaa kipeästi "keulimisen estotakapyöriä" taakse. Mitä lienevätkään oikeilta nimiltään ja mitä kaiken lisäksi englanniksi. Olisi huomattavasti tärkeämpi vakio-osa kuin tuo takaspoileri.

Kiitos vielä kerran vastauksestasi; mahdollisesti vielä väärällä alueellakin. Siirrynkin Traxxas E-Revo -threadiin kysymään tarkemmin. Lähinnä kiinnostaa vain se, että mistä tuon voi ostaa.

Sivuja: 1 ... 3 4 5 [6] 7