Elikkäs meneekö prosessi jotenkin näin:
1. Renkaiden putsaus (Miten? Edellisen erän lopussa mattoa vasten sudittamalla vai jotenkin muuten)
-Itse en ole rengasta mitenkään putsannut jossei ole hiekka yms. epämääräisen materiaalin päältä ajanut jolloin renkaan pinta olisi täynnä möhnää. Oman teorian mukaan jos renkaan pinnasta putsaa siihen radalta tarttuneen pitoainemöhnän niin rengas kerää sitä uudestaan erän aikana ja auton ajettavuus muuttuu erän aikana enemmän. Tietty testatakkin voisi eikä vain mutuilla.
Pitoaineista olen testannut vain Corally TC4 ja MuchMoren punaisen ja vihreän. Omaan makuun TC4 on ollut paras, mutta veikkaan, että monelle MM vihreä on varsin hyvä vaihtoehto koska se tuntui olevan aavistuksen helpompi ajaa. CS high grip pitäisi vielä testaa ennen kisoja.
2. Pidotus taakse (tai myös eteen, rippuuen auton setupista)
-Treeneissä sillon ku sattuu muistaan laittaan, kisoissa sitten 20-30min ennen erää.
3. Pidotus eteen (setupista riippuen)
-Yleensä jos taakse laittaa sen 20-30min aikasemmin, niin eteen se 10-15min jotta auto olisi hieman rauhallisempi erän alussa, jos tykkää kaataa niin 5min. Jos auto ei oikeen käänny kunnolla niin sitten samaan aikaan kuin taaksekkin.
4. Märän pidotusaineen kuivaus pyyhkeellä (Kuinka kauan ennen lähtöä?)
-Vähän ennen kuin lähtee varikolta käppäilemään erää kohti on kätevä pyyhkäistä pyyhkeellä renkaat kuivaksi. Jossei tässä vaiheessa muista niin sitten kisoissa voi radan varressa vaikka tönästä autoa vähä eteenpäin jollon pitoaine tarttuu mattoon. Treeneissä ei oo niin just, sudittelu kun laittaa auton radalle on iha jees, ainakin riittävän jees.
5. Erään lämmittely (sudittelua matolla vielä vai pitäisikö kumien jo toimia tässä vaiheessa?)
-Xenonit tuntuu kaatavan tosi herkästi ekat pari kierrosta, joten jos vain pystyy niin erää ennen kannattaa yrittää ajaa päri installaatio kierrosta. Riippuu aika paljon kisajärjestäjistä miten tähän on mahdollisuutta. Renkaiden kuivaaminen jo varikolla voi auttaa, ehkä.
6. Auton säilytys lähtöruudukossa tai radan reunassa (Kyljelläänkö, jos joutuu selkeesti odotteleen?)
-Kyljelleen kaikki laittaa yleensä odottamaan erää ennen radalle menoa jos on pitoainetta renkaissa yms, mutta jos autolla on jo kruisailtu lähtöruudukkoon yms. ja pidotukset pyyhitty renkaista niin ei sillä sitten väliä ole.
7. Lähdöstä täysiä konttiin...
-Ei sitä launch controllia kannata käyttää.
Muistaa vaan että kunhan auto on mekaanisesti kaikin puolin kunnossa eli tasavertaset ulosjoustot, camperit, setupit yms), renkaat liimattuna ja että kori ei raavi maahan niin ollaan jo pitkällä. Ei se oo enään niin justiinsa sitten muuten.
*edit. muokattu varmaan miljoonannen kerran...