Vähän jälkijunassa eksyin tähän ketjuun, aiemmin lähinnä tuolla SC-Facebook-ryhmässä asiaa lyhyesti kommentoinut. Mutta josko tähän omaa näkökulmaa vähän laajemmin (lue: novellimittaisesti) vaikka se keskimäärin ehkä kiviä kiinnostaa.
Minihistoriikki omasta taustasta: minähän olen vielä varsin uusi tässä hommassa. Ekat autot (B5M, pikku-Traxxas ja SC10) ostin 2014 loppuvuodesta, ja sinä talvena ajoin kohtuullisesti, mukaan lukien kaksi klubikisaa. Sen kevään jälkeen oli kuitenkin aika hiljaista tähän kesään saakka, talvisin en ajanut ollenkaan - liikuntakilpaharrastus vei ajan. Nyt sitten pahan treeniloukkaantumisen katkaistua urheilu-uran ajoin tänä kesänä varmasti enemmän kuin edeltävänä harrastusaikana yhteensä, ja olen kahteen "kansalliseen" kisaankin tässä syyspuolella viimein saanut osallistuttua.
Kun silloin ihan uutena kuskina Jyväskylän sisäradalla ajelin - voi kun olisi semmoinen luksus edelleen, niin pieni kuin se rata olikin - niin kyllähän se liukkaus välillä harmitti. Tosin enemmän se, että välillä luisti, välillä ei, eikä sitten aina osannut "diilata" kun ei ollut ajotaitoa. En kyllä silti mitään absoluuttista pitoa kaivannut silloinkaan. Kuitenkin toisin kuin Jouko tuolla huuteli, kyllä se on niin että kehittyäkseen pitäisi ajaa nimenomaan monenlaisilla alustoilla, ja taitoa sekä opettelua vaatii jokainen ratapintatyyppi ja samoin autotyyppi (joten ihan turha vinoilla niistä SC-autoistakaam, ei ne buggyt mitään jumalten laitteita ole). Kaikki ajaminen on plussaa oppimisessa hyväksi, monipuoliseksi kuskiksi. Itsekin kun sitten harmittelujen jälkeen pääsin ulos savelle ajamaan niin johan heti huomasi miten se sopiva liukkaus oli itselle vain ja ainoastaan ajonautintoa lisäävä tekijä offroad-autolla. Ja vaikken hyvä kuski ole vieläkään, ei vaihteleva liukkaus enää ole merkittävä ongelma.
Mitä sitten tulee offroadiin matolla, en sitä henkilökohtaisesti oikein ymmärrä. Taitoa toki vaatii ja kehittää sekin, mutta ei se ole offroadia jos ajetaan kuin kiskoilla. Ei mulla ole mitään esim. touringia vastaan, nykyään VTR-auto löytyy ja Mini samoin, kivoja ovat ajaa ja oppii ajamista kaikilla. Mutta se on silti onroadia, asia erikseen. "Kyllä betonilla ajaminen muistuttaa enemmän driftausta kuin krossia" on aika käsittämätön kommentti. Mitä se krossi sitten oikein on olevinaan tuolla logiikalla? Voi käydä vaikka Lucas Oilin 1:1-offroad-kisavideoita katsomassa ja miettiä paljonko siinä onkaan sitä pitoa. Suditaan n. 100% ajasta. En ymmärrä miksi ostaa WRC-auto jos haluaa ajaa formulaa. Tietysti jos ei halua mitään yhteneväisyyttä 1:1-kisojen kanssa niin se sitten erikseen, mutta miksi sitten edes kutsua touhua offroadiksi tai krossiksi? Näin ilman paikallista sisärataa olevana, kyllä sitä matolla mieluummin ajaisi kuin ei ollenkaan. Mutta kyllä se betoni/kaakeli/mikälie liukkaampi olisi äärettömästi kivempaa vielä. Enkä sano etteikö jokin alusta voi olla koko ajan liiankin liukas - tottakai voi. Itse en kuitenkaan rajallisella kokemuksellani ole vielä semmoiseen törmännyt. Offroad on kuitenkin perinteisesti ollut liukkaiden ratojen touhua, joten en ymmärrä miksi sitä väkisin (ihan maailmanlaajuisestikin) yritetään muuttaa joksikin ihan muuksi. En minäkään ala jääkiekkoa pelaamaan, ja vaadi sitten, että jatkossa vaikkapa mailoina pitäisi käyttää pesismailoja.
Sitten tuo kansainvälisyys. Onko laji olemassa vain niitä varten, jotka voivat kilpailla ulkomailla arvokisoissa? Joukon käsitys ainakin tuntuu olevan, että on. Itse näkisin että nämä "huippukisaajat" ovat kuitenkin se pienin marginaali tässä marginaalilajissa, ja kotimaan toiminta itsessään on se tärkeämpi asia. Veikkaisin että useimmille tämä on kuitenkin lopulta vain kiva harrastus. En nyt osaa sanoa miten moni tykkää vaikka siitä betonista enemmän kuin matosta ja näin, mutta jos enemmistö tykkäisi betonista, niin olisiko järkeä uhrata enemmistön harrastusilo niiden muutaman arvokisaajan tähden? Vaikka näillä kisaajilla onkin oma tärkeä panoksensa lajille annettavana, ei se auta jos harrastajakunta kutistuu viemällä lajia suuntaan, jota enemmistö ei syystä tai toisesta halua. Loppujen lopuksi se perusharrastaja kuitenkin mahdollistaa rahallisesti sen radan - ja sen puoleen alan kauppiaiden ja valmistajien - olemassaolon, että se huippukin voi ajella.
Tämä on kuitenkin kuten sanottua marginaalilaji, ja siinä missä Selänteet sun muut ovat vetäviä tähtiä omissa lajeissaan, ei RC-puolen huippunimet sano keskivertojampalle mitään ja tuskin ihan hirveitä määriä uusia harrastajia itsessään lajin pariin tuovat. Itsellenikin suurin osa Suomen huipuista on edelleen täysin tuntemattomia, hyvä jos nimen tunnistan. Osaltaan tämän takia kv-kisaajat ovat aloittelijoiden kannalta ehkä vähän niin ja näin. Jos trendi onkin johonkin suuntaan ulkomailla, ei puhtaasti siltä pohjalta pitäisi asioita täällä muuttaa. Valtaosa Euroopasta (ja muusta maailmasta) tykkää enemmän futiksesta, ei se tarkoita etteikö täällä lätkä olis edelleen ykkönen, ja sitä rataa.
En osaa sanoa oikein mitään ratojen ylläpitokustannuksista, mutta kyllä itsellä ne käyttökustannukset on iso tekijä. Ratamaksu ei voi olla kohtuuton (mitä esim. joku mielestäni 100€/kk/henkilö olisi). Lisäksi mulla on edelleen ajokunnossa silloin aloittaessani ostamani minipin-renkaat sekä crossarissa että tuuppicorrissa. Jos tarttis ostaa joka ikiseen kisaan uudet renkaat kisan yhteydessä kuten ainakin yhdessä kommentissa haikailtiin, nousis ainakin meikäläisen rengaskulut melkoisella potenssikäyrällä, nyt kun kisoissa on alkanut käymään. Ja sitä myötä myös kisaosallistumisen kokonaishinta.
Osallistuin Turussa SC-osakilpailussa sekä tuuppi- että nelivetoluokkiin. Jos olisi pitänyt ostaa uudet kumit ja insertit, niin se olisi tuplannut reissun kokonaiskulut. Olisi kyllä luultavasti jäänyt lähtemättä näin työttömän budjetilla. Jos kävisi muutamassakin kisassa kauden mittaan, niin renkaita kertyisi nopeampaa kuin ehtisin niitä kuluttamaan, koska ei sitä paikallista sisärataa ole. Ja kesän osalta ulkorenkaatkin kuluvat Murskaamontiellä tooooodella hitaasti, mikä toki on vain hyvä asia. Toisilla on toki laittaa isompiakin summia juokseviin kuluihin, kuten oli mullakin silloin aloittaessani. Mutta aina kun harrastamisen hinta nousee, niin aina myös joku tippuu kelkasta. Lajin vähäisen harrastajamäärän huomioiden ei hirveästi sitä porukkaa paranisi matkan varrelle tiputella. Täällä Jyväskylässähän esimerkiksi tilanne on nykyään muutenkin lähinnä tasoa "haloo, onko täällä ketään?"
Hienointahan tottakai olisi jos kaikille löytyisi se sopiva mieluinen rata läheltä, ja ajoseuraa sinne. Mutta ei tunnu näin olevan edes jenkeissä, tuossa RC-harrastuksen luvatussa maassa, saati täällä. Joten skene on pakostikin kompromissejä täynnä.
Aika monta kommenttia mihin piti jotain kommenttia jäi nyt huomiotta, mutta johan tästä nytkin tuli keskivertokirjan mittainen sähellys, josta kukaan ei ota mitään tolkkua taas muutenkaan. En ole ikinä osannut ilmaista itseäni ytimekkäästi ilman, että liikaa olennaistakin jää pois.