Hohhoi, Ramilla on tähän projektiin sellainen "pieni" etulyöntiasema. Kesäloma nimittäin.. Siitä huolimatta omakin valmistuu hitaasti mutta varmasti, tämä osittain kiitos sateisille illoille. Seuraavassa hieman elämäntapapessimistin näkökulmaa:
Mitä itse autopaketista on sanottavaa, suurin osa osista istuu hienosti, mutta joitain hiomisen kohtia siinä vielä on. Kun miettii että kyseessä on ensimmäinen tuotantoerä, ei "lapsuksien" määrä ole ollenkaan paha, varsinkin kun useimmilla automerkeillä samoja lapsuksia on vielä automalleissa jotka ovat olleet markkinoilla iät ja ajat. Viittaan tällä jäykkiin ohjauksen palloihin ja jokseenkin sekavaan ohjekirjaan / pussitukseen. Rehellisesti sanottuna mikäli aiempaa kokemusta ei olisi ollut, olisi mukana tulleilla ohjeilla mm. alumiinikytkinpalojen alle prikat jääneet laittamatta (ethän Sinäkään lue tekstejä, ethän? Kuvista ne autot kasataan :mrgreen:)
Sikäli, autossa on keventämisen potentiaalia kyllä. Rami taisi sanoa ajovalmiin painoksi 3340? Muutamilla osavaihdoilla (vanttiruuvit titaanisiksi yms) ja pienellä veistelyllä uskoisin päästävän tuonne 3200gr tuntumaan, jopa alle. Vastarikoteloon istuu 1200mAh Etec 2S LiPopakka kuin tehty, silläkin säästää tuntuvasti painoa.
Ja vastarikotelosta puheenollen, itselleni tulee testikäyttöön 10gr painava Alignin minivastari, sen velcrolla laitoin boksiin ja hivenen monttu auki rupesin sovittelemaan vastariakkua, sellaista perinteistä viiskennoista stickiä.. Niitä menee kaksi rinnakkain! :shock: Xrayssä mulla oli pari eri vastariakkua joista toisesta oli nähtävästi kutistesukat sulaneet.. Siinä on vastariboksi niin lähellä moottoria että varmaankin moottori oli jonkin pidemmän hiitin aikana lämmittänyt akkua turhankin paljon.. Ei hyvä sekään. Omasta mielestä tässä on paljon parempi vastariboksi kuin Xrayssa ja monessa muussa autossa. Ylimääräinen tila vaan pitää taiteilla esim. depronilla pois.
Hiilikuituosat ovat tuntuvan paksuja ja jarrulinkistö kuulalaakeroitu. Takaylätukivarret ovat ulompien pallojen jälkeen alaspäin suuntautuvat joten ongelmaa vanteeseen hinkkaamisesta ei uskoisi olevan. Pivotit - jotka muuten on kiitettävän fiksusti toteutettu - tuntuvat herkiltä ja vahvan oloisilta. Pivoteissa on vahva teräksinen ruuvi jonka päähän ruuvataan kovaeloksoitu alumiinipallo. Käsittääkseni "mielipiteitä jakavassa" Hobaon pivottietupäässä oli pallo ja ruuvi samaa pataa?
Siipi vaikuttaa notkealta (lue; kestävä) ja reikäväli on just tasan tarkkaan sama kuin Xrayssa. Siiven kiinnikkeet eivät mitenkään pomminvarmoilta tunnu, mutta sen näkee vasta käytössä. Samaa itseasiassa pohdiskelin syystalvella XB8:n kohdalla, mutta enpä tiedä kenenkään sellaista rikkoneen. Tukivarret joista Rami kommentoi ovat ehkä hivenen jämäkän puoleiset, mutta silti tuntuvat pehmeämmältä kuin Xrayssa. Pivotin ruuvin reikä pitää vaan kierretapilla kierteistää ennekuin pivotin asentaa, muuten saattaa tulla ongelmia, on meinaan niin tiukka reikä.
Mutta joo, jos löytäisi vielä pari servon tyynyä niin projektin saisi jatkumaan ja kenties auton vielä viikonloppuna ajoon. Kori toki pitäisi maalata, mutta kattoo nyt jos jättäisi Mona Lisat tekemättä.