Kesän ja syksyn aikana on testattu kaikenlaista, eri moottoreita, nopareita, auton painoa, pyörivän massan vähentämistä jne.
Moottorista on jo ollut puhetta että kisamoottori on oikea valinta jos haluaa autolle kulkua joten tästä ei sen enempää.
Varikolla kuiskitaan että stanusta on tulossa varustekilpailu luokka, varmaan tulee mutta onko kaikista sijoitetuista euroista hyötyä radalla?
Auton paino on puhuttanut, testattu keskitason ja kärkitason kuljettajalla ettei ole juurikaan vaikutusta onko auto 30-40g painavampi vai ei. Samoja läppiaikoja ja samoja tuloksia tulee molemmilla kuskeilla auton painosta riippumatta.
Slipper eliminaattorilla saa sen 25-30g pyörivää massaa pois voimansiirrosta. Vaikutus turffilla on sen verran pieni ettei kumpikaan kuski huomannut juurikaan muutosta kiihtyvyyteen tai auton käytökseen. Kierrosajoissa ja tuloksessa ei eroja.
Moottorin ennakot ja välitykset. Toisessa autossa kiinteä ennakko ja toisessa säädettävä, moottorit on muuten samat. Moottorin lämmöt määrittelee välitykset ja ennakot joten siinäkään ei ole juurikaan eroja.
Molemmat autot on 95% identtisiä ja on aivan sama kumpi meistä ajaa kumman autolla, lopputulos on että nopeampi kuski paukuttaa kaikesta huolimatta 2 kierrosta kovemman tuloksen vaikka mitä tekisi.
Loppullinen tuomio on stokki autoista se että voi toki lähteä varustekierteeseen, mutta kuinka moni kuski todellisuudessa siitä hyötyy muuten kun psykologisesti? Auto paketista kasaan, kisamoottori kiinni, nopari blinkylle, välitykset kohdalleen, auto säätöihin ja ajamaan. Tosiasia on se, että myös tässä luokassa suurimmat erot tulee kuljettajan taidoista, ei siitä kenellä on kivemman väriset ruuvit ja gramman kevyempi auto.
Rohkeasti mukaan stokki kisatouhuun, ajamalla ne tulokset ajetaan eikä sillä että on kaikki hifistelypalikat autossa kiinni. Ajamisessa tasaisuus on valttia tässäkin luokassa, yksi kaato erän aikana ja sillä ei ole lopputuloksessa merkitystä miten nopea olet ollut yhdellä tai kahdella kierroksella.