Kirjoittaja Aihe: Akut ja laturit  (Luettu 1595118 kertaa)

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa RangerWalker

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #420 : 03.05.08 - klo: 18.58 »
Kerrotaan nyt, että minä ja kaverini ostimme samaan aikaan samanlaiset laturit, hänellä vielä toimii,minulla ei.

Alta vuoden vanhat.

Toimiessaan latasi kyllä, mutta akut eivät lämmenneeet vaan kuumenivat -KUUMIKSI. -piti tarkkailla ettei kärähdä...kärähti laturi.

Jotka etsitte halpaa ja hyvää / Jos on pakko ostaa halpa, niin tämä on toiminut vuosia -joskin 1A ,eli hieman hidas. -ladannut airsoft, rc ja muutkin akkupaketit mitä olen kokeillut.
tuotenro:38242 (biltema)17€

Uuden  laturin hankinta on vielä itselläni käynnissä, eikö noista Graupnerin 8&14 latureista ole kokemuksia?
« Viimeksi muokattu: 03.05.08 - klo: 19.15 kirjoittanut RangerWalker »
AWESOMATIX TSP-10 ,Team Jordan "Frentzen" F1&under construction 2012 Sauber http://www.youtube.com/user/RangerPate

Poissa Boltsi

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.elisanet.fi/petteri.lamminen/index.html
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #421 : 03.05.08 - klo: 19.06 »
Satsatkaa hyvät ihmiset kerralla kunnon laturiin niin ei tarvitse rimpuloiden kanssa menettää yö uniaan. Loppujen lopuksi säätätte selvää rahaa kun ei tarvitse pelätä kumpi hajoaa ensin laturi vai ladattava akku.
Jo noin 100€ sijoituksella saatte laturin jolla pääsette jo hyvin pitkälle. Tietenkin tuo voi kuulostaa suurelta määrältä rahaa mutta se on oikeasti kannattava sijoitus.
LRP Shark Monster + Li-Po + Futaba 2.4GHz
Tamiya Durga DB01 + Futaba 2.4GHz

Poissa RangerWalker

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #422 : 03.05.08 - klo: 19.16 »
Satsatkaa hyvät ihmiset kerralla kunnon laturiin niin ei tarvitse rimpuloiden kanssa menettää yö uniaan. Loppujen lopuksi säätätte selvää rahaa kun ei tarvitse pelätä kumpi hajoaa ensin laturi vai ladattava akku.
Jo noin 100€ sijoituksella saatte laturin jolla pääsette jo hyvin pitkälle. Tietenkin tuo voi kuulostaa suurelta määrältä rahaa mutta se on oikeasti kannattava sijoitus.


+1

-nimimerkillä laturi per vuosi.
AWESOMATIX TSP-10 ,Team Jordan "Frentzen" F1&under construction 2012 Sauber http://www.youtube.com/user/RangerPate

Poissa mkuu

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #423 : 03.05.08 - klo: 22.56 »
Satsatkaa hyvät ihmiset kerralla kunnon laturiin niin ei tarvitse rimpuloiden kanssa menettää yö uniaan. Loppujen lopuksi säätätte selvää rahaa kun ei tarvitse pelätä kumpi hajoaa ensin laturi vai ladattava akku.
Jo noin 100€ sijoituksella saatte laturin jolla pääsette jo hyvin pitkälle. Tietenkin tuo voi kuulostaa suurelta määrältä rahaa mutta se on oikeasti kannattava sijoitus.


Tuo on totta. Kun miettii kuinka paljon niihn akkuihin oikeasti menee rahaa niin ei niitä ihan joka välissä viittis räjäyttää.


BTW tuossa aiemmin käydyssä Lipojen latauksesta tasaamalla /tasaamatta jättämisellä kommentoin vielä hiukan lisää. Nosram ainakin toteaa ohjeissaan että tasaaminen ei ole välttämätöntä. tasaamalla akun ikää saadaan kasvatettua hieman ja nosram suosittelee tasaamista 10 - 20 latauksen välein normaalissa harrastus toiminnassa. Sikäli mikäli yhtään englantia ymmärrän. Että ei se lipo tasuri ole se ihan tärkein homma.

Poissa Boltsi

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.elisanet.fi/petteri.lamminen/index.html
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #424 : 03.05.08 - klo: 23.03 »
Mites jos akut ajetaan joka kerta ihan ns. piippuun. Eli noparilla missä ei ole lipo cut offia. Voi pienestä epäbalansista syntyä iso tulipallo. Ei ole niin suuri vaiva ladata niitä akkuja joka kerta sen balanserin läpi vai onko ;)
LRP Shark Monster + Li-Po + Futaba 2.4GHz
Tamiya Durga DB01 + Futaba 2.4GHz

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #425 : 03.05.08 - klo: 23.06 »



Tuo on totta. Kun miettii kuinka paljon niihn akkuihin oikeasti menee rahaa niin ei niitä ihan joka välissä viittis räjäyttää.


BTW tuossa aiemmin käydyssä Lipojen latauksesta tasaamalla /tasaamatta jättämisellä kommentoin vielä hiukan lisää. Nosram ainakin toteaa ohjeissaan että tasaaminen ei ole välttämätöntä. tasaamalla akun ikää saadaan kasvatettua hieman ja nosram suosittelee tasaamista 10 - 20 latauksen välein normaalissa harrastus toiminnassa. Sikäli mikäli yhtään englantia ymmärrän. Että ei se lipo tasuri ole se ihan tärkein homma.

Joo ei olekaan, mutta kun tasuri on ainoa helppo konsti välttää ylilataus. Itse tasaan mittaamalla kennojännitteet ajon jälkeen, ja ellei ole heittoja niin lataan suoraan. Joissain akuissa vaan löytyy helposti 0,1 V epätasapaino ajon jälkeen, semmoista kun lataat ilman tasuria niin poks.

Edelleenkään lipot ei sovellu kaikille, eikä tasuria kannata väheksyä.
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa mkuu

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #426 : 03.05.08 - klo: 23.06 »
Mites jos akut ajetaan joka kerta ihan ns. piippuun. Eli noparilla missä ei ole lipo cut offia. Voi pienestä epäbalansista syntyä iso tulipallo. Ei ole niin suuri vaiva ladata niitä akkuja joka kerta sen balanserin läpi vai onko ;)


jos välttämättä on pakko ajaa ne ihan tyhjiin niin se on oma moka. järkeä saa käyttää. eikä ne akut ihan niin hirveän herkkiä ole. LiOn akut ehkä mutta niitä ei taida kukaan hullu käyttää.

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #427 : 03.05.08 - klo: 23.08 »
Kaikki kennot EIVÄT purkaudu tasaisesti, eroja syntyy ihan normaalissakin käytössä ilman piippuun vetämistä. Älä neuvo kun joku saattaa sinuakin uskoa.
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa Boltsi

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.elisanet.fi/petteri.lamminen/index.html
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #428 : 03.05.08 - klo: 23.15 »
Mites jos akut ajetaan joka kerta ihan ns. piippuun. Eli noparilla missä ei ole lipo cut offia. Voi pienestä epäbalansista syntyä iso tulipallo. Ei ole niin suuri vaiva ladata niitä akkuja joka kerta sen balanserin läpi vai onko ;)


jos välttämättä on pakko ajaa ne ihan tyhjiin niin se on oma moka. järkeä saa käyttää. eikä ne akut ihan niin hirveän herkkiä ole. LiOn akut ehkä mutta niitä ei taida kukaan hullu käyttää.

En mielestäni sanonut että ajetaan ihan loppuun vaan, kun vauhti hidastuu niin lopetetaan. Vaikka näin toimitaan niin tulee kennoihin eroja, ja jos ne jätetään balansoimatta ja jatketaan kyseistä ajo tyyliä tuon 10-20 kertaa niin on akussa kohta voltin erot... Ja se on taattu ilotulitus.

Ja jos lipot olisi ajettu aivan loppuun olisin vararikossa, se melkeimpä laaki ja vainaa...
LRP Shark Monster + Li-Po + Futaba 2.4GHz
Tamiya Durga DB01 + Futaba 2.4GHz

Poissa mkuu

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #429 : 03.05.08 - klo: 23.19 »
Kaikki kennot EIVÄT purkaudu tasaisesti, eroja syntyy ihan normaalissakin käytössä ilman piippuun vetämistä. Älä neuvo kun joku saattaa sinuakin uskoa.

Niin... Puhunkin vain omasta kokemuksesta ja valmistajan antamien ohjeiden pohjalta. itsellä kaksi (2) Nosramin lipoa ja niitä on ladattu noin 40 kertaa ilman tasausta, eikä vielä ole kumpikaan turvonnut alkuperäismitoistaan tai sanonut poks. Ja akkuja on todellakin purettu isoilla virroilla. Varmaankin vain hullun tuuria...



Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #430 : 03.05.08 - klo: 23.33 »


Niin... Puhunkin vain omasta kokemuksesta ja valmistajan antamien ohjeiden pohjalta. itsellä kaksi (2) Nosramin lipoa ja niitä on ladattu noin 40 kertaa ilman tasausta, eikä vielä ole kumpikaan turvonnut alkuperäismitoistaan tai sanonut poks. Ja akkuja on todellakin purettu isoilla virroilla. Varmaankin vain hullun tuuria...




Niin, tasaamatta mitenkään? Tosi hullun tuuria siinä tapauksessa.

Lipot posahtaa tai ainakin turpoaa pienestäkin ylijännitteestä, älkää leikkikö niillä.
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa Nasty

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #431 : 03.05.08 - klo: 23.56 »
Aivan lipoista on jo liikaakin todisteita mitä tasaamattajättäminen aiheuttaa tälläset mutut yleisellä palstalla voi pitää omana tietonaan. Tommonen sharkissa käytettävä pikku akku voi pahimmillaan olla yhden purkukerran jälkeen 0.4v eroa ei tuli mieleenkään kokeilla miten tuollainen käyttäytyisi ilman laturia.Tähänkin voi todeta että lataa aina tasurilla jos sellainen on...
ich heabe boewling boealle ich min lederhosen

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #432 : 04.05.08 - klo: 00.03 »
Sehän tässä onkin että "mkuu"lla on saattanut mennä ihan hyvin, mutta joku toinen polttaa kämppänsä eka latauksessa jos uskoo näitä hulluja esim. tältäkin palstalta.

Oikeasti ne lipot on hyviä, mutta PITÄÄ tajuta niiden silunelämästä jotain ennen kuin alkaa leikkimään niillä.

Ja "mkuu":n mutuihin, itselläni on LiIon-kennojakin käytössä, enemmän ne sietää kun LiPo:t.

Anna mennä miten menee, mut älä valista muita näiden herkempien kennotyyppien käsittelyssä, pliis.
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa Nasty

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #433 : 04.05.08 - klo: 02.37 »
Aivan ja turha selittää että valmistaja sanoo että x määrän latauksen jälkeen tasalataus koska lipoja ei KOSKAAN ladata yli sen 4.2v per kenno EI KOSKAAN vaikka valmistaja sanoisi ettei tartte tasaladata. Vihaksi pistää edes palstalle törttää jotain todella vaarallisia ohjeita lipojen käyttö / lataus on niin moneen kertaan väännetty että en olisi uskonut että jollain on epäselvää miten lipoja käytetään.Toiseksi lipoja kun ei tuppaa tappamaan lataus kerrat vaan väärä käyttö tai aika.Eli vielä kerran jos kennoissa on jännite eroa lataa aina tasurilla. Unohtakaa ohjeet ettei ole pakko ladata tasurilla.
ja lion / lipo akut ei juurikaan eroa kestävyydeltään ainostaa lion akun metallikuori tekee siitä vaarallisemman ylilataus tilanteessa verratuna lipon fooliopakkaukseen.

ich heabe boewling boealle ich min lederhosen

Poissa Munkki

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #434 : 04.05.08 - klo: 11.26 »
Siis onko noissa halvoissa/huonoissa latureissa se ongelma että ne kuumenee helposti ja pilaa joko akun tai laturin?
♦ Traxxas Rustler VXL ♦ Tamiya TT-01 ♦

Poissa tturku

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #435 : 04.05.08 - klo: 23.13 »
no mulla on kohta ollut puoli vuotta toi halpis laturi, josta jo keskustelitte, ja on toiminut ihan hyvin kyllä ilman mitään ongelmia.
-Tommi Turku- Team Racers Group Finland, Contrast Neox LS-5
Half Serious Racing since 2009

Poissa Munkki

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #436 : 04.05.08 - klo: 23.22 »
Jos on uhkana että akku tai laturi lämpiää ladatessa liian kuumaksi niin voisko se olla yks konsti että lataa jossain kylmässä mestassa tai jäähdyttää sitä esim. jää pusseilla?  :grin:
♦ Traxxas Rustler VXL ♦ Tamiya TT-01 ♦

Poissa tturku

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #437 : 04.05.08 - klo: 23.42 »
ei taida ihan näin maalaisjärjellä olla hyvä idea. Akut alkaa lämpenemään siinä vaiheessa kun ne on täynnä ja ylimäääräinen virta muuttuu lämmöksi. Jos jäähdytät akkua niin silti se alkaa kuumentua samassa ajassa. Vahdi akkua ja laske suurinpiirtein aika, mikä pitäisi mennä latauksessa, ja kun akku alkaa lämmetä, lopeta lataaminen. (latausajan voit laskea näin: akun kapasitetti/latausvirralla = latausaika tunneissa. latausajan saat muutettua minuuteiksi kun kerrot 60...)
-Tommi Turku- Team Racers Group Finland, Contrast Neox LS-5
Half Serious Racing since 2009

Poissa suzuki1

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #438 : 05.05.08 - klo: 08.30 »
Onko pötköakuille sellasta purkulaitetta joka tasaa kaikkien kennojen jännitteen?

Poissa tturku

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #439 : 05.05.08 - klo: 09.22 »
Eipä taida olla kun ne on siellä kutistesukan sisällä. ja peräkkäin juotettuina.
-Tommi Turku- Team Racers Group Finland, Contrast Neox LS-5
Half Serious Racing since 2009

Poissa RangerWalker

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #440 : 05.05.08 - klo: 14.29 »
Tilasin tuon ultramaatin (14) -toivottavasti on hyvä laite.

Joku jolla on kyseinen laite voisi laittaa infoa osaako ultramaatti purkaa ja jos  niin millä A määrällä, ja muut kokemuksetkin kiinnostaisivat= tilasinko pommin va hyvän laitteen.
« Viimeksi muokattu: 05.05.08 - klo: 14.35 kirjoittanut RangerWalker »
AWESOMATIX TSP-10 ,Team Jordan "Frentzen" F1&under construction 2012 Sauber http://www.youtube.com/user/RangerPate

Poissa Munkki

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #441 : 05.05.08 - klo: 15.12 »
ei taida ihan näin maalaisjärjellä olla hyvä idea. Akut alkaa lämpenemään siinä vaiheessa kun ne on täynnä ja ylimäääräinen virta muuttuu lämmöksi. Jos jäähdytät akkua niin silti se alkaa kuumentua samassa ajassa. Vahdi akkua ja laske suurinpiirtein aika, mikä pitäisi mennä latauksessa, ja kun akku alkaa lämmetä, lopeta lataaminen. (latausajan voit laskea näin: akun kapasitetti/latausvirralla = latausaika tunneissa. latausajan saat muutettua minuuteiksi kun kerrot 60...)

Eikö tota ylilatautumista varten ole juuri noita automaatti katkasu hommeleita? (delta peak?)
♦ Traxxas Rustler VXL ♦ Tamiya TT-01 ♦

Poissa Bulvaani

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #442 : 05.05.08 - klo: 17.20 »
Tilasin tuon ultramaatin (14) -toivottavasti on hyvä laite.

Joku jolla on kyseinen laite voisi laittaa infoa osaako ultramaatti purkaa ja jos  niin millä A määrällä, ja muut kokemuksetkin kiinnostaisivat= tilasinko pommin va hyvän laitteen.

Ultramat 14:ssa ei ole purkuominaisuutta. Laturi on hinta-laatu -suhteeltaan oikein hyvä. "Vale-piikkauksia" tekee aina silloin tällöin ladattaessa pienillä delta peak -arvoilla, mutta nämä on helppo havaita ja hoitaa pois päiväjärjestyksestä, kun laittaa akun uudelleen latautumaan, tai säätää delta peak -arvoa alun perin hiukkasen suuremmaksi. Hyvä peruslaite hintaluokassaan, varsinkin kun samat 5A latausvirtaa on saatavilla sekä verkkovirralla että erillisestä virtalähteestä.
Tiim Lahti

Poissa RangerWalker

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #443 : 05.05.08 - klo: 18.55 »
Hyvä kuulla ettei ihan p****a  :lipsrsealed: tullut ostettua.

Nooh,pitää siis vieläkin purkaa H4 purkaajalla.

Tuo 14-kennon lataus vaikutti hyvältä ominaisuudelta -sillähan voi ladata pari pakettia kerrallaan.

Mikähän olisi hyvä peak -arvo laittaa tuohon?

-oletteko latailleet muita kuin perus kennopaketteja, esim 2/3(pikkukennoja) -kennoisia tai A123 kennoja?
AWESOMATIX TSP-10 ,Team Jordan "Frentzen" F1&under construction 2012 Sauber http://www.youtube.com/user/RangerPate

Poissa Divi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #444 : 05.05.08 - klo: 18.57 »
A123 = LiFe kenno = Tarvii LiFe laturin (esim jotkin Bantam-mallit tai Robitronic Overloader 2)

Poissa RangerWalker

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #445 : 07.05.08 - klo: 14.47 »
Nyt latasin ensikerran Um 14, ja tuntuu ihan hyvältä laitteelta, joskin näyttö saisi olla taustavalaistu -onhan se silti selkeä.

Kiva kun näkee laturin muuttavan ampeerimääriä ja ilmoitavan akun varauksen.

AWESOMATIX TSP-10 ,Team Jordan "Frentzen" F1&under construction 2012 Sauber http://www.youtube.com/user/RangerPate

Poissa Habaku

  • Meri-Lapin Pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #446 : 07.05.08 - klo: 20.02 »

Mikähän olisi hyvä peak -arvo laittaa tuohon ?

Delta peak arvohan riippuu akuista. Kisakennoissa näkyy olevan aika pieniä 3-5mV suosituksia. Ite olen niMh kennoissa pitänyt aika pienenä tuon arvon.
Hong Nor x2 pro etruggy , KM X2

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #447 : 07.05.08 - klo: 20.37 »
Mä olen vetänyt 6 kieppeillä, ja lämpötila-anturi se normaalisti katkaisee tuolla asetuksella..
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa RangerWalker

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #448 : 07.05.08 - klo: 21.53 »
Kokeilin minimi peeak arvolla (3), akku lämpenee(1C virralla ladattaessa)  "sopivasti" -ja sitten laite piippaa -lataus valmis.

Ainakin siis nuo omat akkuni tuntuvat latautuvan tuolla minimi arvollakin.

Vähän tuo taustavalon puute hämää kun hämärässä latailee.

Onko laitteen ilmoittama ampeerimäärä latauksen päätyttyä se minkä laturi on akkuun puskenut, vai akun kokonais ampeerimäärä?  -yhteen 3000mahin akkuun näytti 3300mahin arvoja, ja taas 4700mahin akkun väitti olevan 2456mah.
AWESOMATIX TSP-10 ,Team Jordan "Frentzen" F1&under construction 2012 Sauber http://www.youtube.com/user/RangerPate

Poissa Habaku

  • Meri-Lapin Pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #449 : 07.05.08 - klo: 22.07 »
Jos kumpikin akku on kohtuu tuoreita, 4700 kohdalle sattui se Bulvaanin mainitsema vale-peakki, jos on vanhakin akku eikä ikinä tasapurettu se alkaa olemaan tiensä päässä.

Hyvä kuntoisiin akkuihin menee helposti enemmän mahheja mitä pakassa lukee.
Hong Nor x2 pro etruggy , KM X2