Kirjoittaja Aihe: Akut ja laturit  (Luettu 1594818 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa partajeesus

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #450 : 08.05.08 - klo: 00.50 »
kertokaas joku hyvä tapa miten saa putsailtua naaras deansin liittimet?

tuntuu olevan aika paha kontakti häiriö akussa.
Stampede+Ez-run 80A+ez-run 8.5t, Axial AX-10 scorpion ARTR, Tamiya TT-01, Rustler + Mamba max + Ez-run 8.5t

Poissa RangerWalker

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #451 : 08.05.08 - klo: 03.13 »
Jos kumpikin akku on kohtuu tuoreita, 4700 kohdalle sattui se Bulvaanin mainitsema vale-peakki, jos on vanhakin akku eikä ikinä tasapurettu se alkaa olemaan tiensä päässä.

Hyvä kuntoisiin akkuihin menee helposti enemmän mahheja mitä pakassa lukee.

Akku on 3 kertaa ajettu/ladattu Maxampsin 8-kennoinen.

Joka kerta purettu H4- lampulla ennen latausta.(ei toki kennoa kerrallaan)

Kyseinen akku ei ole kyllä tuntunut yhtä laadukkaalta kuin saman valmistajan 4.4k akut.

Mutta siis tuo näytössä oleva määrä on laturin sinne puskema määrä?
AWESOMATIX TSP-10 ,Team Jordan "Frentzen" F1&under construction 2012 Sauber http://www.youtube.com/user/RangerPate

Poissa RangerWalker

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #452 : 08.05.08 - klo: 03.16 »
kertokaas joku hyvä tapa miten saa putsailtua naaras deansin liittimet?

tuntuu olevan aika paha kontakti häiriö akussa.


Itse olen jynssännyt alkoholilla ja hammasharjalla, nuo naarasliittimet tuntuvat imevän nöyhtää ja muuta kivaa tolkuttomasti.
AWESOMATIX TSP-10 ,Team Jordan "Frentzen" F1&under construction 2012 Sauber http://www.youtube.com/user/RangerPate

Poissa tturku

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #453 : 08.05.08 - klo: 09.50 »
Katso RangerWalker kellosta myös aikaa, kun laitat laturiin, jos lataat 4,5 ampeerin virralla 4500mAh akkua niin reilu tunti siinä menee latauksessa. Eli tossa sun tapauksessa kun on mennyt vaan puolet niin on ollut varmaan reilun puolentunnin jälkeen jo latautunut.

Onko toi 1C kuitenkin aika iso virtamäärä latauksessa? Mä kun ostin pari 4500mAh nimh akkua niin myyjä sanoi, että lataa max reilulla 2 ampeerilla, niin kestää akut kauemmin.
-Tommi Turku- Team Racers Group Finland, Contrast Neox LS-5
Half Serious Racing since 2009

Poissa suzuki1

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #454 : 08.05.08 - klo: 18.27 »
3a ei vielä pitäs olla liikaa 4500mah akuille.4a en ite latais.

Poissa _valtsu_

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #455 : 08.05.08 - klo: 19.38 »
Kyllähän akun käyttöikään vaikuttaa latasvirta. Mutta maksimi arvo millä saa valmistajan mukaan ladata 4500 mAh akkua on varmaankin jossain 6A yläpuolella. Itse  lataisin maksimissaan 5A:lla, mutta jos akulla halutaan pitkää ikää kannattaa ladata noin 3A:lla.

Poissa Munkki

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #456 : 08.05.08 - klo: 21.21 »
Itse kun kyselin tuota että millä amppeeri määrällä pitäis ladata 5000mAh akkua, niin poijjat sano et 5a kun on 5000mAh. Eikö kumminkin kannattais jollain 4a ladata että kestäis vähä kauemmin akku.
♦ Traxxas Rustler VXL ♦ Tamiya TT-01 ♦

Poissa Divi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #457 : 08.05.08 - klo: 21.33 »
Mitä tahansa teet niin älä vaan usko kokeneempia. Mutu on usein se paras vaihtoehto!
ei kiesus...

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #458 : 08.05.08 - klo: 23.50 »
Ja kerran vielä, pojat!

Eli mitä pienemmällä virralla maltat akkuja ladata, sitä paremmin ne pitkässä juoksussa kestää.

Maksimivirrat on sitten eri juttu, 5A aika yleinen NiMh kennoille 3700-4500 mAh.

Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa Mäksi

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #459 : 11.05.08 - klo: 17.22 »
Nyt kävi tälleen.





Akku on SMC IB3600. ajettu ehkä 50 latausta. 3-4a virralla ladattu. Mistä tämmönen voi johtua?

Poissa ull3

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #460 : 11.05.08 - klo: 17.52 »
Nyt kävi tälleen.


Akku on SMC IB3600. ajettu ehkä 50 latausta. 3-4a virralla ladattu. Mistä tämmönen voi johtua?

Ihan vaan niin simppeli juttu että yksi kenno saanut jostain osumaa ja viottunut. Lataus virroista tuskin johtui filunki.

Itelläni viime yönä turpos lipo. Eli oli pommi tyynyn vieressä  :afro:
Näillä eteenpäin!

Poissa teme91

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #461 : 11.05.08 - klo: 20.42 »
Mikäköhän mV-arvo 3-25 väliltä pitäisi asettaa tuohon Ultramat kymppiin, kun akku vaatii (delta peak)-arvoksi 500ma (.5A)? Akku on NiMh 6v/2600mha.
Traxxas Revo 3.3->RB TM523, Kyosho Calmato 40 Trainer, Pro Boat Blackjack 55, FG Monster Hummer H2 31cc *kaikilla herkuilla* w/Futaba 3pm 2.4Ghz

Poissa suzuki1

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #462 : 12.05.08 - klo: 18.09 »
Kummassa akussa jännite on korkeempi täytenä nicd vai nimh?
« Viimeksi muokattu: 12.05.08 - klo: 20.42 kirjoittanut suzuki1 »

Poissa Divi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #463 : 12.05.08 - klo: 23.16 »
taitaapi ne aika samat olla. Nimhejä käytetään kisakäytössä eli ei niissä ainakaan huonommat voltit ole kuin nicadeissa.

Poissa rs tuning

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #464 : 13.05.08 - klo: 22.57 »
Nyt kävi tälleen.


Akku on SMC IB3600. ajettu ehkä 50 latausta. 3-4a virralla ladattu. Mistä tämmönen voi johtua?

Ihan vaan niin simppeli juttu että yksi kenno saanut jostain osumaa ja viottunut. Lataus virroista tuskin johtui filunki.

Itelläni viime yönä turpos lipo. Eli oli pommi tyynyn vieressä  :afro:
Itseasiassa taitaa johtua vaan siitä että IB kennoissa on ollu tuota
ongelmaa useammassakin erässä niin usein, että tänävuonna kisoissakin
kielletty monet tiettyjen valmistussarjojen IB kennot...
If i had all of the money that i´ve spent on cars... I would spend it all on cars

Poissa Infernaalinen

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #465 : 17.05.08 - klo: 19.57 »
Mistä johtuu, ettei radio (lähetin) toimi akkuparistoilla (GP:n 2700mAh kennoja)? Voltithan noissa tietty jää normiparistoihin verratessa melko alas, mutta johtuuko muka siitä? Lähes poikkeuksetta, kun kaikki elektroniikka-sovellukset nielevät paristojen sijaan noita ladattavia sormikennoja ilman ongelmia. Eli radio pysyy pimeänä noilla akuilla, mutta paristoilla futaa normaalisti. Radio jolla tuo tuli vastaan on Kyoshon perus Perfex KT-3.

Poissa suzuki1

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #466 : 17.05.08 - klo: 20.02 »
Ei pitäs volteista johtua.Laadukkaat akkuparistot antaa enemmän tehoa kuin jotkut tavalliset halppis alkaliparistot.Voisko olla joku akku rikki?

Poissa suzuki1

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #467 : 17.05.08 - klo: 20.09 »
Kertokaa miten saan johtojen tinauksen onnistumaan?Tina ei kunnolla tartu johtoihin ja juotokset ei kestä :cry:

Poissa Joel P

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #468 : 17.05.08 - klo: 20.19 »
Millaista tinaa käytät? Ensin kannattaa hommata hyvää tinaa, esim. Weller tai jotain laatumerkkistä, tämän huomasin kun minulla itsellä oli Bilteman tinaa, joka ei tarttunut millään. Vaikka lämmitti kuin ja piti kauan kiinni samassa kohdassa, ei se tarttunut. Taisipa vielä olla kaikkein ohuinta saatavilla olevaa. Paljonkin mahdollista, että huono tartuntakyky johtui siitä, että tina oli juotetäytteistä.

Entäs millainen kolvi löytyy? Bilteman 15W kynäkolvilla tai vastaavalla heikkotehoisella ei tee mitään muuta kuin aiheuttaa itselle pahan mielen. Tämäkin on koettu kantapään kautta. Kunnon Wattiteholla oleva/säädettävällä lämpötilalla oleva kolvi on todella hyvä ostos. Vaikka vähän pelottikin, ostin Biltemasta tuote nro. 19-726 kolvin, yllätti se positiivisesti. Kolvaus on todella helppoa, kolvin saa lämmitettyä 450c (liikaa, tina palaa ilmaan), ja säätö on hyvä. Siihen kaveriksi pari varakärkeä ja homma toimii.

Miten olet laittanut johdot toisiinsa kun kokeilet tinata? Itse teen nykyään näin:

1. Kuorin johdon lyhyeltä matkaa (alle 1cm)
2. Otan tinarullan ja laitan tinaa kohtalaisen reilusti, säikeiden pyöritys yhteen oman mielen mukaan. Itse pidän ne suorina, laitan tinaa niin että ne peittyvät
3. Laitan toisen johdon jotenkin kiinni, hauenleukoihin tai vastaaviin.
4. Pujotan kutistesukan sisään
5. Pihdeillä toisesta johdosta kiinni.
6. Lämmitän molempia johtoja niin, että tina sulaa.
7. Pihdeissä olevan johdon pään pidän yhdessä toisen johdon kanssa.
8. Odotan että tina jähmettyy, menee yleensä alle 10s
9. Pihdit irti, pujotan kutistesukan juotoksen päälle ja lämmitän
10. Vóila, juotos onnistui!

Poissa Infernaalinen

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #469 : 17.05.08 - klo: 21.26 »
No, nyt toimii akuilla tuo lähetin. Mikä lienee ollut aiemmin, kun useamman kerran kokeilin. Jatkokysymyksellä jatketaan, eli kun tuossa ohjaimessa on laturille pistokepaikka, niin voikohan tuolla ladata suoraan noita AA -akkuja, vai vaatiiko jonkin Kyoshon alkuperäisen ja ylihintaisen akun? Minulta löytyisi tuohon Kyoshon liittimen puolesta sopiva laturikin. Täytyisi kokeilla, että nouseeko kennoista savut tuolla...

Poissa suzuki1

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #470 : 18.05.08 - klo: 09.51 »
Millaista tinaa käytät? Ensin kannattaa hommata hyvää tinaa, esim. Weller tai jotain laatumerkkistä, tämän huomasin kun minulla itsellä oli Bilteman tinaa, joka ei tarttunut millään. Vaikka lämmitti kuin ja piti kauan kiinni samassa kohdassa, ei se tarttunut. Taisipa vielä olla kaikkein ohuinta saatavilla olevaa. Paljonkin mahdollista, että huono tartuntakyky johtui siitä, että tina oli juotetäytteistä.

Entäs millainen kolvi löytyy? Bilteman 15W kynäkolvilla tai vastaavalla heikkotehoisella ei tee mitään muuta kuin aiheuttaa itselle pahan mielen. Tämäkin on koettu kantapään kautta. Kunnon Wattiteholla oleva/säädettävällä lämpötilalla oleva kolvi on todella hyvä ostos. Vaikka vähän pelottikin, ostin Biltemasta tuote nro. 19-726 kolvin, yllätti se positiivisesti. Kolvaus on todella helppoa, kolvin saa lämmitettyä 450c (liikaa, tina palaa ilmaan), ja säätö on hyvä. Siihen kaveriksi pari varakärkeä ja homma toimii.

Miten olet laittanut johdot toisiinsa kun kokeilet tinata? Itse teen nykyään näin:

1. Kuorin johdon lyhyeltä matkaa (alle 1cm)
2. Otan tinarullan ja laitan tinaa kohtalaisen reilusti, säikeiden pyöritys yhteen oman mielen mukaan. Itse pidän ne suorina, laitan tinaa niin että ne peittyvät
3. Laitan toisen johdon jotenkin kiinni, hauenleukoihin tai vastaaviin.
4. Pujotan kutistesukan sisään
5. Pihdeillä toisesta johdosta kiinni.
6. Lämmitän molempia johtoja niin, että tina sulaa.
7. Pihdeissä olevan johdon pään pidän yhdessä toisen johdon kanssa.
8. Odotan että tina jähmettyy, menee yleensä alle 10s
9. Pihdit irti, pujotan kutistesukan juotoksen päälle ja lämmitän
10. Vóila, juotos onnistui!


Kiitos ohjeista!Pitää käydä ostamassa tänään kolvi ja tinaa.Kaverin luona kolvasin niin en sit tiedä miten tehokas se kolvi oli.

Poissa JK

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #471 : 20.05.08 - klo: 11.45 »
Millä virralla pitäisi ladata Nimh 3700Mah akku? Pistin vanhaan Tekinin automaattilaturiini kiinni ja annoin sille 4 ampeeria. Latauksen jälkeen kennojen lämpötilat haarukassa 60-85 astetta. Ei tainnut mennä ihan nappiin...  :sad:

Perustuuko nykyinen latauksen katkaisu johonkin uuteen hommeliin. Nuo vanhat laturit taisi katkaista jännitteen kääntyessä laskuun?

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #472 : 20.05.08 - klo: 12.22 »
Kyllä latauksen katkaisu (tai siirtyminen ylläpitolataukseen) perustuu NiMH/NiCd- latureissa edelleen ns. delta-peak- ilmiöön. Sivistyneemmissä latureissa myös tätä arvoa voi säätää. En tiedä sitten miksi akut on noin kuumuneet, ymmärtääkseni ei paljon "kädenlämpöä" (40-45 astetta) kuumemmaksi olisi hyvä mennä.
Flying Calacucco

Poissa MrOllinmaki

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #473 : 20.05.08 - klo: 12.27 »
..
« Viimeksi muokattu: 06.07.08 - klo: 21.25 kirjoittanut MrOllinmaki »

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #474 : 20.05.08 - klo: 13.12 »
Ei hyvä ollenkaan... vaikka nimhejä on starttiboksissa hyvin tuloksin käytettykin.
3200 nimheillä starttailee hienosti koko kisapäivän vaikka olis pari päivää aikaisemmin ladattu.

Varmaan se paras potku uupuu joo, mutta eipä oo kertaakaan starttiboksissa kyseinen asia ongelmaksi tullut, boksit kun tuppaa silti pyörittelemään ilosesti.

Ellet sitten hae starttiboksillasi parasta alkuerätulosta... sillon kannattaa toki ladata boksi ennen hiittiä.

 :p :afro:

Poissa MrOllinmaki

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #475 : 20.05.08 - klo: 13.36 »
..
« Viimeksi muokattu: 06.07.08 - klo: 21.19 kirjoittanut MrOllinmaki »

Poissa JK

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #476 : 20.05.08 - klo: 13.57 »
Mikä Tekini sulla on?? Ainoa mikä suunnilleen osaa ladata NiMh-kennoja oikein, on tarpeeksi uusi sellanen kullanvärinen, jossa on näyttö ja ne latausmoodit P P2 ja CS.

Tekin BC 100L. Edustaa antiikkia näissä hommissa.

Suunnitelmana oli ladata nuo akut akkuporakoneen laturilla. Kennot sarjaan yhteensä 12 kennoa ja 14,4V. Näiden kennojen jännite lienee vaan niin korkea, ettei se onnistunut. Toimii porissa olevien kennojen kanssa.

Poissa MrOllinmaki

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #477 : 20.05.08 - klo: 14.04 »
..
« Viimeksi muokattu: 06.07.08 - klo: 21.19 kirjoittanut MrOllinmaki »

Poissa Toni.T

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #478 : 20.05.08 - klo: 15.43 »
Tuo ultramat 14 on kyllä hyvä!
« Viimeksi muokattu: 20.05.08 - klo: 15.50 kirjoittanut Toni.T »

Poissa Duster1

  • JoeUa RC
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #479 : 20.05.08 - klo: 22.35 »
Mutta jos pääasiassa käyttää NiMh akkuja niin kannattaa ostaa laturi missä on purkutoiminto.

Ultramat 14 ei omaa tuota tärkeää toimintoa.
Axial SCX 10 TR